Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ برابر با  ۳۱ مارس ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳  برابر با ۳۱ مارس ۲۰۱۴
اعزام دانش آموزان به اردوهاي مرگ در قالب '' راهيان نور'' را متوقف سازيم

اعزام  دانش آموزان به اردوهاي مرگ در قالب '' راهيان نور'' را متوقف سازيم

 

آذر روشن

 

بار ديگر تصادف اتوبوس حامل دانش آموزان موسوم به '' راهيان نور'' فاجعه آفريد و خانواده هاي زيادي را سوگوار كرد. روز سه شنبه 5 فروردين تصادف اتوبوس حامل دانش آموزان زرند كرمان در خوزستان 11 كشته و تعدادي مجروح بجا گذاشت كه حال برخي از مجروحين نيز وخيم گزارش شده است. درست يك روز پس از اين فاجعه، علي خامنه اي در سفر به خوزستان بي هيچ اشاره به مرگ دانش آموزان، در جمع مسافران کاروان‌های “راهیان نور” در آبادان سخنرانی كرد و بر لزوم ادامه این سفرها تاکید کرد و آنها را راهی برای '' زنده نگاه داشتن یاد وخاطره کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق '' دانست.

البته اين رخداد ناگوار تنها فاجعه ي پيش آمده براي دانش آموزان و خانواده ها نبوده و نيست. پيش از اين نيز بارها چنين تصادفاتي رخ داده و صدها دانش آموز را به كام مرگ فرستاده و هزاران خانواده را به ماتم نشانده است؛ بي آنكه هيچ يك از مقامات جمهوري اسلامي در قبال اين فجايع مسئوليتي برعهده بگيرند و يا حداقل تمهيداتي براي كاهش اين فجايع بينديشند.

بنابر گزارش‌های رسمي رسانه‌هاي رژيم از سال 1386 تاکنون صد ها دانش‌آموز در این تصادف‌ها کشته و زخمي شده‌اند. پرتلفات‌ترین این سلسله‌ حوادث در28 مهر ماه1391 رخ داد و در جریان آن 26 دانش‌آموز دختر اهل بروجن کشته و23 دانش‌آموز دیگر زخمی شدند.  در تاریخ 25 اسفند 1386 نيز در اثر تصادف یک دستگاه اتوبوس '' کاروان راهیان نور'' حامل دانشجويان پسر دانشگاه خيام مشهد با يك دستگاه تانكر سوخت در استان خوزستان 22 نفر در شعله هاي آتش سوختند. در تاریخ 6 فروردین 1387، واژگونی یک دستگاه اتوبوس '' كاروان راهيان نور'' جان27 دانش‌آموز دیگر را گرفت.  در فروردین ماه سال 90 اتوبوس '' کاروان راهیان نور''  در مسیر بافت ـ جیرفت واژگون شد و 11 تن از دانش آموزان دختر جان خود را از دست دادند و 12 نفر نیز زخمی شدند. در بهمن ماه سال 90 اتوبوس '' کاروان راهیان نور'' اعزامی از خراسان رضوی در گردنه زالیان بروجرد واژگون شد 3 نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند... و اين ليست بلند بالا ادامه دارد.

هر سال از آغاز سال تحصيلي در ماه مهر تا فروردين با همكاري وزارت آموزش و پرورش ، سپاه و بسيج بیش از یک میلیون دانش آموز دوره متوسطه در قالب '' کاروان های راهیان نور'' از سراسر كشور به نوار مرزی استان خوزستان و شهرهای دهلران و مهران در استان ایلام اعزام می شوند. وزارت آموزش و پرورش 10 نمره از یک درس ( آمادگي دفاعي ) را منوط به حضور در اين اردوها کرده است و این خود نوعی اجبار به حضور در اردو از طریق عامل نمره است. سالي نيست كه در اعزام به اين اردوها فاجعه اي رخ ندهد و خانواده هائي عزادار نشوند. گرچه در هنگام اعزام دانش آموزان به اين اردوهاي مرگ از والدين آنها رضايت نامه دريافت مي كنند ولي كيست كه نداند اين رضايت نامه ها تحت چه شرايطي اخذ مي شوند و از آن گذشته رضايت نامه والدين نافي مسئوليت مقامات وزارت آموزش و پرورش در تامین امنیت و سلامت دانش آموزان نيست. علی اصغر فانی وزير آموزش و پروش رژيم در 13 مهرماه 92 با حضور در مراسم بدرقه اولین گروه دانش آموزان تهرانی که با اتوبوس عازم مناطق جنگي غرب کشور بودند با ايراد نطق كشافي ادامه اردوی '' راهیان نور'' را امضا کرد. بي آنكه اشاره اي به فجايع رخ داده و مرگ دانش اموزان و عزادار شدن خانواده ها كرده باشد.

اعزام بيش از يك ميليون دانش آموز در هر سال تحصيلي به مناطق جنگي براي مغزشوئي نوجوانان با ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده اي در جاده هاي خطرناك ايران كه از لحاظ  آمار تصادفات مقام اول جهان را داراست، تخطي آشكار مقامات رژيم در حفظ جان دانش آموزان و به كام مرگ فرستادن آنهاست. اين اعزام به مناطق جنگي در حاليست كه بعداز گذشت 25 سال از پايان جنگ خانمانسوز ايران و عراق هنوز آثار خرابي ها و فقر و فلاكت ناشي از جنگ ويرانگر همچنان پا برجاست. تا جائي كه بسياري از مناطق و روستاها حتي از آب آشاميدني سالم نيز محروم هستند. در قبال فجايع قتل دانش آموزان در اين اردوها، در وحله اول وزیر آموزش و پرورش به عنوان مقام مسئول اولین کسی است که باید به جرم قتل غیرعمد محاکمه شود.

اكنون كه خانواده هاي زيادي در شهرهاي مختلف ايران فرزندان خود را در اين اردوهاي مرگ از دست داده اند، با هم پيوندي با هم و با اولياي ديگر دانش آموزاني كه اجبارا ً به اين اردوها فرستاده مي شوند، مي توانند با متوقف كردن اين طرح فاجعه آفرين به نجات ديگر دانش آموزان بپردازند تا بيش از اين ديگر خانواده ها عزادار نشوند. و همچنين خانواده هاي داغدار و آسيب ديده مي توانند و مي بايست مقامات رژيم و از جمله وزراي آموزش و پرورش كه هر كدام اعزام دانش آموزان به مناطق جنگي را به حساب افتخارات خود مي گذاشتند را به جرم قتل غيرعمد به پاي ميز محاكمه بكشند. گرچه بقول معروف چاقو دسته خود را نمي برد و انتظار نه تنها يك محاكمه عادلانه بلكه حتي گشودن يك پرونده و پيگيري قضيه از سوي قوه قضائيه جمهوري اسلامي خوش خيالي محض است ولي از اين طريق مي توان و بايد با طرح آن در افكارعمومي جامعه براي پاسخگو كردن مقامات و برچيدن اين اردوهاي مرگ تلاش كرد.

 

آذر روشن

10 فروردين 1393

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©