Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱ برابر با  ۰۳ ژانويه ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱  برابر با ۰۳ ژانويه ۲۰۱۳
عزل وزیر بهداشت

 

عزل وزیر بهداشت

 

صادق افروز

 

در یکی از آخرین اسناد منتشره توسط ویکی لیکز به نقل از سفیر آمریکا در باکو ، گفته می شود که در همان ماه های اول آغاز دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد ، یکی از رهبران سپاه ، پس از یک جر و بحث  تند با وی ، سیلی محکمی به صورت او نواخته است. اتخاذ مسیر مستقل توسط احمدی نژاد و یارانش – که آن ها را حلقه ماکو می نامند (۱)– در دوره دوم ریاست جمهوری نمی توانست به شکاف درون ائتلاف جناح هایی که در جریان سازمان دادن انتخابات قلابی سال ۱۳۸۸  دستشان در یک دیزی بود منجر نشود .درگیری بین این جناح ها که از همان روزهای اول آغاز شد ، در مراحل بعدی خود را بصورت اخراج مصلحی وزیر اطلاعات و مقاومت ۱۱ روزه احمدی نژاد در مقابل فرمان ولی فقیه برای بازگرداندن مصلحی ، اخراج وزیر امور خارجه، متکی ، اخراج تقوی وزیر ارتباطات و ادغام دو وزارتخانه ارتباطات و راه و شهرسازی در یکدیگر، بازداشت ملکزاده ، بقایی و جوانفکر از حلقه یاران احمدی نژاد توسط قوه قضاییه و طرح سوال های متعدد مطرح شده در مجلس از احمدی نژاد نشان داد . در آخرین تحول و درگیری بین این باند های قدرت ، احمدی نژاد ، مرضیه دستجردی ، وزیر بهداشت را از کار برکنار کرد. برکناری دسنجردی از آنجا که سوالات و ابهامات متعددی را پیرامون یکی از مهمترین مسائل روزمره مردم یعنی بهداشت و دارو بر می انگیخت ، کنجکاوی های بسیاری را موجب شد . تهیه دارو ، بویژه پس از قطع یارانه ها و تورم روزافزون به یکی از بزرگترین مسائل و دشواری های کارگران و زحمتکشان ایران تبدیل شده است .

 

وقتی به مشکل تهیه دارو اشاره می شود، منظور مشکلاتی است که کارگران و زحمتکشان ایران در تهیه دارو دارند. و گر نه از مابهتران ، همان هایی که در این شرایط وحشتناک اقتصادی خم به ابرو نمی آورند و شب ها با اتوموبیل های یک میلیاردی مقابل چشمان از حدقه درآمده مردم محتاج به یک لقمه نان در خیابان شهر بزرگ ایران ویراژ می دهند و فخر می فروشند ، تورم و کمبود را نه تنها احساس نمی کنند ، بلکه از قبل این کمبود ها سودهای بیشتری را نیز کسب می کنند . آنها مشکلی در بدست آوردن دارو های گران قیمت و کمیاب ندارند. اگر تورم در بخش اقلام غذایی و خدمات رقم ۶۰ درصدی را تجربه می کند ، در مورد دارو ، بخصوص داروهای کمیاب افزایش قیمت تا بیش از ۲۰۰ درصد هم گزارش شده است .

 

در ایران ۷۵ میلیونی ، یعنی کشوری که پس از چین 1.2 میلیاردی میزان بیشترین مصرف دارو در قاره آسیا را دارد ، این کمبود و افزایش قیمت در بخش دارو نمی توانست به بحران سیاسی منجر نشود .اولین نمودار این بحران در گیری شدی بین دار و دسته اصولگرایان و باند احمدی نژاد در همین زمینه بخصوص بود که به اخراج مرضیه دستجردی وزیر بهداشت کابینه احمدی نژاد منجر شد .احمدی نژاد ، دستجردی را که پشتش به باند لاریجانی ها و اصولگرایان مجلس گرم بود اخراج کرد. متعاقب این حرکت ، باقر لاریجانی ، رئیس دانشکده علوم پزشکی تهران نیز استعفا کرد .گفته می شود وزارت بهداشتِ مرضیه دستجردی را در واقع باقر لاریجانی می چرخانده و دستجردی امر بر او بوده است. معلوم نیست باقر لاریجانی  و برادرانش این همه قدرت را از کجا و چگونه کسب کرده اند. یکی شان رئیس مجلس یعنی قوه مقننه است. دیگری رئیس قوه قضاییه است. سومی ، باقر  هم همینطور که گفته شد پشت صحنه گردان وضعیت بهداشت در این مملکت است و آن چهارمی جواد ، که اورا استراتژیست پنهان سیاست خارجه جمهوری اسلامی می دانند ، و این روزها باند احمدی نژاد مسئله زمین خواری اش را رو کرده است و معلوم نیست کی و کجا دارد یک معامله سیاسی را جوش می دهد. در اهمیت وزارت  بهداشت و نقش کلیدی باقر لاریجانی همین بس است که بگوییم میزان ارز دولتی که دولت احمدی نژاد برای خرید دارو از خارج در اختیار این وزارتخانه می گذاشته رقم 2.5 میلیارد دلار است. دولت دلار را به بهای ۱۲۵۰ تومان در اختیار این وزارتخانه می گذارد . این وزارتخانه سپس این دلار ها را در اختیار شرکت های خصوصی که همگی جزو دوستان نزدیک بشمار می روند می گذارد تا آنها از شرکت های خارجی دارو بخرند ، وارد کنند و بفروش برسانند . معلوم نیست چه میزان از دلار های ارزانی که این شرکت ها کسب می کنند صرف خرید دارو از خارج می شود و جه میزان  از آن در بازار به نرخ روز بفروش می شد. سیستم بیمار و انگلی اقتصاد جمهوری اسلامی را در همین واردات و توزیع دارو نیز می توان بخوبی مشاهده کرد. مافیایی بسیار پیچیده که هر سرمایه داری توان ورود به حریم بسیار خصوصی آن را ندارد. سرنوشت بهداشت و داروی مردم زحمتکش ایران بدست چنین سیستم مافیایی افتاده است .

 

از جمله وارد کنندگان دارو و صاحب شرکت خصوصی دارویی که ارز دولتی ۱۲۵۰ تومانی دریافت می کنند ، یکی همین محسن رفیق دوست است که قبلا شرکت دارویی لقمان را در اختیار داشت و فعلا بنیاد نور را اداره می کند که در کار واردات داروهای کمیاب است. رفیق دوست که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ در میدان تره بار تهران در خیابان ری سبزی فروشی می کرد ، به برکت رانندگی خودرویی که خمینی را از فرودگاه به بهشت زهرا برد ، جا و مکان خود را در رژیم سفت و محکم کرد. او از جمله موسسین سپاه پاسداران محسوب می شود . رفیق دوست که حس شامه تیزی در اقتصاد دارد و به جای معلومات دانشگاهی در رشته اقتصاد ،از  تجربه میدان تره بار تهران و خرده فروشی و عمده فروشی و سلف خری خیابان ری استفاده می کند ، پس از راه اندازی سپاه به بنیاد مستضعفین رفت .قبل از آنکه سپاه پاسداران وارد فعالیت اقتصادی شود ، بنیاد مستضعفین بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور به شمار می رفت . در زمانی که رفیق دوست رئیس بنیاد بود در یک مصاحبه گفته بود : بنیاد ، ۲۷ درصد نساجی کشور ، ۲۲ درصد سیمان، ۴۵ درصد نوشابه غیر الکلی ، ۲۸ درصد لاستیک و ۲۵ درصد شکر ایران را تولید می کند. به غیر از این املاک متعدد کشاورزی ، و بانک و غیره در اختیار بنیاد مستضعفان بود.  اما با پایان گرفتن جنگ ، سپاه در دوعرصه وارد فعالیت اقتصادی شد . سپاه که در حین جنگ ۸ ساله با عراق  به ماشین عطیم الجثه ای تبدیل شده بود نمی توانست در یک نقطه ثابت بدون حرکت بایستد . به همبن دلیل وارد فعالیت های اقتصادی شد. این فعالیت ها یکی در عرصه عمرانی ، زیر نام خاتم الانبیا شروع به کار کرد و دیگری در عرصه صرف اقتصادی تحت عنوان بنیاد تعاون سپاه . همین بنیاد تعاون سپاه  مالک چندین شرکت دارویی است. از جمله این شرکت ها ، شرکت دارویی سینا و شرکت جابربن حیان می باشند. سایت متعلق به شرکت سینا دارو درباره فعالیت های این شرکت که از دوران شاه به جمهوری اسلامی رسیده چنین می گوید :

 

فعالیت این شرکت بر روی گروه های دارویی ، آنتی بیوتیک ها ، کوتیکو استروئیدها ، آنستتیک ها ، آنتی گلوکومها ، میوتیک ها ، شل کننده های عضلانی ، برونکودایلاتورها ، ضد سرفه ها و فرآورده های آنتی هیستامینیک و آنا لژریک می باشند که شامل اشکال دارویی استریل و غیر استریل ، نیمه جامد و مایع از جمله قطره های چشمی و بینی و غیره می باشند .

شرکت دارو سازی جابر بن حیان نیز سرنوشت مشابهی داشته است .این شرکت در دوره شاه تاسیس شد و پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی دست بدست چرخیده و حالا در مالکیت بنیاد تعاون سپاه قرار دارد .در صفحه اول وب سایت این شرکت در معرفی آن چنین آمده است :

 

در سال ۱۳۳۹ ه.ش شركت كوچكي با نام اسكوئيپ ايران تحت ليسانس اسكوئيپ آمريكا در تهران آغاز به كار كرد. در آن زمان توليدات شركت محدود به تعدادي از داروهاي كورتيكواستروئيدي قلبي و عروقي، ضدسرفه و تقويتي بود.با پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران، كليه شركتهاي چند مليتي از جمله شركت اسكوئيب ملي شدند و تحت پوشش سازمان صنايع ملي قرار گرفتند. به اين  ترتيب نام جابرابن حيان براي اين شركت انتخاب شد كه از سال ۱۳۷۰ بصورت شركت سهامي عام درآمده است. در حال حاضر شركت داروسازي جابرابن حيان يكي ازبزرگترين توليد كنندهاي آنتي بيوتيك هاي تزريقي و غير تزريقي در ايران بوده كه با استفاده از دانش كارشناسان با تجربه و دستگاه هاي پيشرفته در جهت توليد آنتي بيوتيك هاي گروه پني سيلين و سفالوسپورين پيشقدم مي باشد

 

این کمپانی های دارویی اگرچه تولید کننده دارو هستند ولی در زمینه مواد اولیه دارویی به شدت به کمپانی های خارجی آمریکایی و اروپایی وابسته هستند. تحریم های اقتصادی ، مواد دارویی را شامل نمی شوند ولی این کمپانی ها برای وارد کردن مواد اولیه دارویی به ارز احتیاج دارند. همانطور که از وزیر بهداشت سابق ، مرضیه دستجردی نقل قول شد ، دولت احمدی نژاد به جای 2.5 میلیارد دلار ، ۸۰۰میلیون دلار در اختیار وزارت بهداشت گذاشته و این کمبود نمی توانست در فعالیت این شرکت ها خلل ایجاد نکند .

 

اختلاف درون ائتلافی که به ریاست جمهوری مجدد احمدی نژاد منجر شد ، بلافاصله پس از شروع دوره دوم ریاست جمهوری او آغاز شد .متحدین سابق که در جریان سرکوب اعتراضات مردم به تقلب و فساد در انتخابات ، صف واحدی را تشکیل می دادند ، پس از فرونشاندن وحشیانه اعتراضات برحق مردم به جان یکدیگر افتادند .اولین نمونه بارز این اختلاف ، قرار دادن اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون رئیس جمهور بود که اعتراض اصولگرایان و شخص حامنه ای را به همراه داشت. در ادامه چنین درگیری هایی ماجرای عزل مصلحی واصرار خامنه ای بر نصب مجدد او و قهر کردن ۱۱ روزه احمدی نژاد پیش آمد. عزل متکی وزیر خارجه مورد علاقه خامنه ای و به زندان انداختن جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد در هنگام سفر او به نیویورک را هم کسی از یاد نبرده است. احمدی نژاد حدود یک ماه پیش رضا تقی پور وزیر ارتباطات را که یکی از وابستگان سپاه بشمار می رود برکنار و وزارت ارتباطات را در وزارت راه و شهرسازی که زیرنظر یکی از اعضای باند خودش  به نام علی نیکزاد قرار دارد ادغام کرد. بنابر این اعتراض یکی از نمایندگان وابسته به سپاه در  مجلس به نام  کوثری به احمدی نژاد که در روزنامه مردمسالاری به چاپ رسید، رعدی در آسمان بی ابر نبود. کوثری که در دوران سه ساله پایانی جنگ ایران و عراق فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله در تهران را بر عهده داشته است در گفتگو با روزنامه مردم سالاری درباره احمدی نژاد چنین گفته است :

 

همچنين او بايد بداند که سپاه به عنوان نهادي که زير نظر ستاد کل نيروهاي مسلح است، برنامه‌هاي خود را با مقام معظم رهبري تنظيم مي‌کند و دليلي ندارد که خود را ملزم به پاسخگويي در قبال رييس دولت ببيند. البته بايد گفت که احمدي‌نژاد بعضي وقت‌ها غيرقابل پيش‌بيني مي‌شود.

 

* دولت دهمي‌ها از همان روزهاي اول به اين فکر افتادند که دولت يازدهم را هم تحت اختيار خود بگيرند و به همين دليل معلوم رفتارهايشان به کلي تغيير کرد و دائم دنبال انجام دادن کارهايي هستند تا به زعم خود بتوانند راي لايه‌هاي مختلف را به سمت خود هدايت کنند.

 

*مردم هوشيار هستند و چنين اجازه‌اي را به احمدي‌نژاد و اطرافيانش نخواهند داد كه به فكر ماندگاري در موقعيت فعلي باشند

 

http://khabarfarsi.com/ext/4158180

 

 

در فاصله ۶ ماه مانده به انتخابات دور ۱۱ ریاست جمهوری در ایران شاهد بالا رفتن هرچه بیشتر اختلاف بین باند احمدی نژاد و اتحاد سپاه و بیت خامنه ای هستیم . عزل مرضیه دستجردی نه اولین مظهر بروز این اختلاف بود و نه آخرین آنها خواهد بود . هرچه به برگزاری انتخابات نزدیک تر شویم زد و خورد های جناحی بیشتری را بین این باند های مافیایی قدرت شاهد خواهیم بود . زدو خورد هایی که به یارگیری های جدید منجر خواهد شد .

 

یکم ژانویه ۲۰۱۳

 

برای آشنایی با فعالیت بنیاد های تعاون سپاه در ایران به این لینک مراجعه کنید

 

http://www.foreigninvestment.blogfa.com/cat-20.aspx

 

 

۱ـ برای آشنایی بیشتر با حلقه ماکو یا حلقه ارومیه به این گزارش توجه کنید

 

http://yarinhst.blogfa.com/post-221.aspx

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©