Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ برابر با  ۰۳ می ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸  برابر با ۰۳ می ۲۰۱۹
شادباش کانون نویسندگان ایران

 

 

شادباش کانون نویسندگان ایران

به مناسبت

سوم ماه مه؛

 روز جهانی آزادی مطبوعات

 

در سوم ماه مه ۱۹۹۱ میلادی، به منظور ارتقای وضعیت نشریه‌های مستقل و مطبوعاتِ فراگیر در کشورهای آفریقایی، یونسکو و سازمان ملل متحد در شهر ویندهوک، پایتخت نامیبیا همایشی برگزار کردند. در این همایش متنی به تصویب رسید که به نام قطعنامه‌ی ویندهوک شناخته می‌شود. در این قطعنامه، جراید آزاد، فراگیر و مستقل، از اجزای ضروری جامعه‌ی دموکراتیک شناخته شده‌اند. همچنین تصریح شده است که آزادی رسانه و مطبوعات باید در قالبِ نوعی ضمانت‌نامه از جانب دولت‌ها در اختیار ارباب مطبوعات و جراید قرار گیرد. چنین ضمانت‌نامه‌ای باید از حقوق رسانه‌ها در برابر تمامی روندهای محدود‌کننده‌ی ابراز اندیشه و عقاید حفاظت کند. این قطعنامه با تاکید به نقش اساسیِ مطبوعات آزاد در مسیر حصول به دموکراسی و همچنین ضرورت آزادی اندیشه و بیان در تمامی جوامع بشری از دولت‌ها می‌خواهد که با تصویب قوانین مشخص، تضمین کنند که مراجع رفع اختلاف بین رسانه‌ها و شاکیان نیز تحت هیچ شرایطی، اصول آزادی بیان را زیرپا نگذارند.

 

در پی درخواست یونسکو، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۳ میلادی در چهل و هشتمین اجلاس خود طی مصوبه ۴۳۲/۴۸، روز سوم ماه مه هر سال را به‌عنوان «روز جهانی آزادی مطبوعات» اعلام کرد. در ایران اما به این روز چندان توجه ‌نشده است. با امید به پررنگ شدن وجهه‌ی این مناسبت و فراگیر شدن مفاد خواست‌هایِ آن در جامعه، روز جهانی آزادی مطبوعات را گرامی می¬داریم و این روز را به نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات مستقل شادباش می‌گوییم.

 

کانون نویسندگان ایران

جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ برابر با ۰۳ می ۲۰۱۹

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©