Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ برابر با  ۱۸ جولای ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷  برابر با ۱۸ جولای ۲۰۱۸
مریوان، بهشت جنگل خوارانمریوان، بهشت جنگل

 

مریوان، بهشت جنگل خواران

 

  متٲسفانە همچون گذشتە بە صورت گستردە شاهد تخریب جنگل‌های مریوان هستیم. این جنایت غیرقابل اغماض، در کمال خونسردی و در سکوت ادارات و سازمان‌های مسئول، به امری عادی برای مردم و مسئولین تبدیل شده است. بی شک تداوم این روند، در آینده‌ای نە چندان دور، نابودی تمامی جنگل‌ها و تبدیل آن‌ها به زمین‌های بی‌سود و غبارخیز را در پی خواهد داشت.

    همە واقفیم کە جنگل‌های انبوه در حاشیە و بیخ گوش شهر، مانند: " تپه بازرگان"، ناباورانه با بولدوزر تخریب می‌شود. این در حالی است کە این مکان از پنجرە‌های دادگاه و مدعی العموم قابل رؤیت است، اما دریغ از کوچکترین عکس العمل! لذا چندان غیر عقلانی نمی‌نماید کە تصور کنیم، جنگل خواری بە امری طبیعی و پذیرفته شده تبدیل شدە است.

    با مشاهدهٔ چنین تخریبی در گرداگرد شهر، می‌توان گفت کە دیگر امیدی به حفظ جنگل‌های نقاط دور دست و خارج از دید مسئولین نیست. امری که در شماری از شهرها و مناطق کشور، پیامدهای زیانبارش را اینک می‌توان مشاهده کرد. این در حالی است که باید تاوان زیاده خواهی تهبکاران و سکوت ما را مردم و نسل‌های معصوم آینده بپردازند.

    با این توصیف اینک برای مردم و کنشگران محیط زیست این سوال پیش می‌آید کە حقیقتا وظیفه و رسالت  ادارات مربوط و در رٲس آنان ادارهٔ منابع طبیعی و محیط زیست، چیست و اساسا آن‌ها چرا و دربرابر ادای کدام وظیفە حقوق دریافت می‌کنند؟

   جنگل خواران مشاهده می‌کنند در حجمی وسیع حریم شهر تخریب می‌شود و کسی کمترین تذکری نمی‌بیند؛ کمترین عواقب قانونی در پی ندارد و مجازاتی در کار نیست! طبیعی است که هر روز جسورتر شدە و حتی روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی را تهدید می‌کنند که گزینه سکوت را برگزینند، یعنی گزینه‌ای که اینک شاهد آن هستیم.

    نتیجتاً با غیبت و سکوت کنشگران، جنگل‌های منطقه غرق در بحرانند... مراتع اینجا دارند به خانەباغ‌های خصوصی تبدیل می‌شوند و مسئولین نیز کمترین مسئولیتی را پذیرا نیستند.

    اینک ما شماری از انجمن‌های مردم نهاد و کنشگران فرهنگی و زیست محیطی، مراتب نگرانی شدید خود را اعلام داشته وظیفۀ خود می‌دانیم کە مردم و مسٶلینِ بی‌توجە، سهل انگار و کاهل را شریک جرم مستقیم تخریب گران و جنگل خواران بدانیم و خواهان محاکمه و مجازات همهٔ آن‌ها باشیم. اینان همگی در این وضعیت بغرنج، چشمان خود را بر غارت منابع طبیعی کشور بستە‌اند. پس مستقیم و غیر مستقیم در این جنایات نابخشودنی دخیل‌اند.

    مضافاً اینکه با صدای رسا اعلام می‌نماییم کە هرگز اجازه نخواهیم داد، عده‌ای فرصت‌طلب، هستی و آیندهٔ ما و نسل‌های بعد را بر باد دهد.

 خلاصه اینکه: همگان مستحضرند با توجه به قرار گرفتن جنگل‌های زاگروس در کمربند خشک زمین و گرم شدن روز افزون این کرهٔ خاکی، عملاً احیای مناطق تخریب شده غیر ممکن است. بنابراین بهترین و کم هزینه ترین راه، "حفاظت از جنگل‌های موجود است".

    با توجه به این واقعیت‌ نگران کننده، پنهان نمی‌کنیم که صبر ما به سر آمده و نسبت به تداوم این وضعیت شدیدا هشدار می‌دهیم. ما در تداوم احساس مسئولیت نسبت به آیندهٔ این سرزمین، صراحتا اعلان می‌کنیم کە اگر این سیر قهقرایی ادامه یابد، سکوت نکرده و از همه ظرفیت های قانونی موجود برای توقف این جنایات آشکار، استفاده خواهیم کرد. چرا که راهی را که جنگل خواران و  زمین خواران و شماری از مسئولین امر در پیش گرفته‌اند، آغاز نابودی آینده و منابع نسل‌های آیندۀ این کشور است. ما مصمم هستیم در مقابل این جنایات با توسل به گزینه‌های قانونی، گام‌های اساسی و عملی برداریم و بی‌شک دیگر سکوت بر خود روا نمی‌داریم.

 

ـ انجمن صنفی معلمان کوردستان- مریوان

ـ انجمن ادبی- فرهنگی مریوان

ـ کانون علمی ـ فرهنگی رونان

ـ انجمن هنری- فرهنگی ڤەژین

ـ اتحادیە ماموستایان دینی مریوان و هورامان(یمامە)

ـ انجمن ژیانەوە

ـ کانون سلامت ژین

ـ انجمن صنفی مسئولین فنی و کنترل کیفیت مریوان و سروآباد

و شماری از کنشگران زیست محیطی و اجتماعی مریوان

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©