Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ برابر با  ۱۱ جولای ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱  برابر با ۱۱ جولای ۲۰۲۲

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۰ تا ۱۷ تیر1401 )

کانون نویسندگان ایران

 

جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱

 

- برای سومین روز پیاپی در این روز اینترنت تلفن همراه با قطعی و یا اختلال در نقاط گوناگون کشور روبه‌رو بود. وزارت ارتباطات و اپراتور همراه اول در بیانیه‌هایی جداگانه مدعی شدند که علت قطعی اینترنت تلفن همراه کاهش احتمال تقلب در جریان برگزاری آزمون سراسری کنکور است؛ اما به نظر کاربران اینترنت، اجرای آزمایشی طرح موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی از دلایل ایجاد این اختلال است.

 

- امیر شیبانی‌زاده، زندانی سیاسی سابق و از بازداشت‌شدگان اعتراضات به نتیجه‌ی رأی‌گیری سال ۸۸، در این روز در مشهد بازداشت شد.

 

شنبه ۱۱ تیر

 

- نسرین جوادی، فعال کارگری و از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر سال ۹۸، جهت تحمل دوران محکومیت ۵ ساله‌ی خود، در این روز راهی زندان اوین شد.

 

- سیدجواد سیدی، زندانی سیاسی سابق، در جریان تجمع اعتراضی بازنشستگان تهران، در این روز بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

 

- در این روز خبر رسید روناک رضایی، دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه، پس از گذشت بیش از یک ماه از بازداشتش در بازداشتگاه امنیتی سپاه، به زندان سپیدار اهواز منتقل شده است.

 

- ژاله روحزاد، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان، با دریافت ابلاغیه‌ای در این روز جهت رسیدگی به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» در تاریخ ۲۰ تیر به دادگاه کیفری تهران احضار شد.

 

- خدیجه مهدی‌پور، زندانی سیاسی، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان ایلام بازگشت.

 

- مریم کلارن، فرزند ناهید تقوی، در این روز با انتشار بیانیه‌ای از انجام آزمایش ام‌آر‌آی این زندانی سیاسی در روز شنبه ۲۸ خرداد خبر داد و اعلام کرد علارغم تشخیص جراح ارتوپد مبنی بر وضعیت خطرناک مادرش، این شهروند دو تابعیتی در انتقال به بهداری زندان اوین تنها مسکن برای کاهش درد دریافت کرده و از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

 

- در این روز خبر رسید خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز، علیرغم شرایط وخیم جسمی، با حدود ۴۰ کیلوگرم کاهش وزن و عدم توانایی کنترل ادرار، از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است و همچنان در انتظار نظر کمیسیون ۵ نفره‌ی پزشکی قانونی است.

 

- در این روز خبر رسید منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ که دوران محکومیت خود را در زندان مرکزی کرج سپری می‌کند، علیرغم شرایط وخیم جسمی و تاییدیه‌ی پزشکی قانونی مبنی بر نیاز جدی به اقدامات درمانی، از رسیدگی پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

 

یکشنبه ۱۲ تیر

 

- مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در این روز خبر داد که بابت اعلام جرم دادستان تهران مبنی بر «نشر اکاذیب» به دلیل مصاحبه‌‌ی مطبوعاتی در مورد وضعیت موکلینش در زندان قرچک، روز دوشنبه ۱۲ تیر محاکمه می‌شود.

 

- در این روز خبر رسید قرار بازداشت جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، برای سومین بار تمدید شده است.

 

- مأمورین زندان اوین در این روز با ورود به اتاق‌های سالن ۴ اندرزگاه ۴ زندان اوین که برخی از محکومین سیاسی از جمله سیامک نمازی و نیز محکومین پرونده‌ی فعالین محیط زیست، مراد طاهباز، هومن جوکار، سام رجبی، امیرحسین خالقی و طاهر قدیریان در آنجا نگهداری می‌شوند، دست‌نوشته‌ها، نامه‌های شخصی و خصوصی، عکس، نقاشی و دیگر لوازم قانونی این زندانیان را توقیف کردند.

 

- در این روز خبر رسید در پی وخامت جسمی محمد علی زحمتکش، بازرس انجمن صنفی معلمان فارس پس از یک هفته اعتصاب غذا، او پذیرفت که این اعتصاب را به اعتصاب غذای تر تغییر دهد.

 

- پرونده فائزه هاشمی در این روز با صدور کیفرخواست به دادگاه ارجاع داده شد. دادستان عمومی و انقلاب تهران اتهامات مطروحه علیه او را «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به مقدسات» و مصداق این اتهامات را اظهارات او درباره‌ی «پیامبر اسلام» عنوان کرده است.

 

دوشنبه ۱۳ تیر

 

- مژگان باقری، ایرج رهنما، بهنام محمدی، رمضان ابونصری، مراد نوشادی، حسام‌الدین مظلومی و مرتضی رشیدی از اعضای بازداشتی انجمن صنفی معلمان فارس، در این روز آزاد شدند.

 

- در این روز خبر رسید مسعود باستانی، روزنامه‌نگار به دادسرای اوین احضار شده است. همچنین گفته شد نیروهای امنیتی روز شنبه ۱۱ تیر، به خانه‌ی او رفته و ضمن تفتیش، لپ‌تاپ همسرش را ضبط کرده‌اند‌.

 

- در این روز خبر رسید شایان مصلح، فوتبالیست، به خاطر انتقاد از فشار به زنان به دلیل حجاب در واکنش به صحبت‌های یکی از مقامات اصفهان ۱۵۰ میلیون تومان جریمه شده است.

 

سه شنبه ۱۴ تیر

 

- چهار سندیکای فرانسوی با انتشار بیانیه‌ای در این روز از اعتصاب غذای رضا شهابی و حسن سعیدی و وضعیت آن‌ها در زندان ابراز نگرانی کردند. این در حالی است که از اعتصاب غذای رضا شهابی ۲۳ روز و از اعتصاب غای حسن سعیدی ۲۴ روز می‌گذرد و آن‌ها همچنان از حق ملاقات با خانواده‌هایشان محروم هستند.

 

- در پی تجمع اعتراضی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه، در این روز شماری از آن‌ها بازداشت شدند.

 

- رادا (روح‌الله) مردانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، در این روز در دادگاه تجدیدنظر استان لرستان از اتهام انتسابی «تمرد نسبت به مأموران حین انجام وظیفه» تبرئه شد.

 

- ناصر موسوی، از اعضای بازداشتی انجمن صنفی معلمان فارس، در این روز آزاد شد

 

- ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری با گذشت ۵۴ روز از زمان دستگیری، کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین و در بازداشت وزارت اطلاعات به سر می‌برد. این در حالی است که به گفته‌ی نزدیکان این فعال کارگری: «ریحانه مادر و تنها سرپرست یک دختر است و حالا با تداوم بازداشت، دخترش در شرایط اقتصادی بسیار نامناسبی قرار گرفته و به دلیل مشکلات مالی نمی‌تواند به صورت مرتب به ملاقات مادرش هم برود.» 

 

- دادستانی عمومی و انقلاب استان کرمانشاه، از بازداشت ۴ تن توسط نیروهای امنیتی به دلیل «ارتباط با رسانه‌های خارجی و نشر اکاذیب» خبر داد. او بدون ذکر جزئیات مدعی شد: «این افراد در پی انتشار تصاویری در شبکه های مجازی مبنی بر تجاوز به یک ایرانی در کشور عراق بازداشت شده‌اند و با شبکه‌ها و رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط هستند» .

 

چهارشنبه ۱۵ تیر

 

- سخنگوی قوه قضاییه در این روز از تفهیم اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» به دو شهروند فرانسوی بازداشتی در ایران سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه و همسرش، ژاک پاری خبر داد. در حالی‌که صدا و سیما پیشتر در گزارشی آن‌ها را به تجمعات اعتراضی معلمان در کشور مرتبط دانسته و به همکاری با فعالین صنفی و سندیکایی برای سازمان‌دهی آشوب و بی‌نظمی متهم کرده بود

 

- محمد عالیشوندی، اصغر امیرزادگان و حمید عباسی، سه تن از اعضای انجمن صنفی معلمان فارس که در جریان تجمع معلمان و فرهنگیان در ۲۲ اردیبهشت بازداشت شده بودند، در این روز آزاد شدند.  

 

- اسکندر لطفی، عضو بازداشتی هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی معلمان مریوان در این روز از بازداشتگاه اطلاعات سپاه زندان اوین به قرنطینه‌ی این زندان منتقل شد.  

 

پنجشنبه ۹ تیر

 

- در این روز از ملاقات خانواده‌های رضا شهابی و حسن سعیدی دو تن از اعضای سندیکا و رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی و شعبان محمدی از شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان و کیوان مهتدی، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران و همسرش آنیشا اسدالهی در سالن ملاقات زندان اوین جلوگیری و اعلام شد آن‌ها همچنان ممنوع‌الملاقات هستند

 

- نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، با نگارش نامه‌ای سرگشاده خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران، که در این روز منتشر شد با اشاره به تداوم بازداشت فعالان صنفی معلمان و کارگران در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، نوشت: «نگهداری متهمان در سلول انفرادی و بی خبری و قطع تماس آنها مصداق بارز شکنجه سفید است که توسط قوه قضاییه و نهادهای امنيتی عليه فعالان مدنی اعمال می‌گردد...»

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©