Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ برابر با  ۰۲ اکتبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰  برابر با ۰۲ اکتبر ۲۰۲۱
بیانیه

بیانیه

کانون نویسندگان ایران

 

امروز پنجم مهر ماه ۱۴۰۰، یک سال از به بند کشیدن سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن می‌گذرد. سه عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در پی پرونده‌سازی وزارت اطلاعات و با حکم بیدادگاه قوه‌ی قضاییه در مجموع به ۱۵سال و ۶ ماه حبس محکوم و درست در بحبوحه‌ی همان روزهای هول‌انگیزی به زندان افکنده شدند که مرگ و میر گسترده‌ی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، روزانه صدها قربانی می‌گرفت و این روزها همچنان رو به اوج است. مشارکت در تدوین کتاب «۵۰ سال کانون نویسندگان ایران»، انتشار بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار محمد مختاری و محمدجعفر پوینده و شرکت در مراسم سالگرد شاعر بزرگ احمد شاملو، مصداق اتهام‌های واهی و بی اساس «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» منتسب به این سه عضو کانون نویسندگان ایران است.

 

افزون بر این، در این یک سال نیز همچون گذشته، حکومت با تشدید غارتگری و فساد سیستماتیک خود بر فقر و فلاکت مردم افزوده است و در پاسخ به آزادی‌خواهی، حق‌طلبی و مطالبه‌گری آن‌ها، زندان‌ها را از معترضان و منتقدان انباشته است. در مقابل خواست اجتماعی «آزادی بیان و اندیشه و نشر بی هیچ حصر و استثنا برای همگان» نیز پاسخ حاکمان مثل همیشه جز سرکوب نبوده است. دفاع از آزادی بیان، مخالفت با سانسور و عضویت در کانون نویسندگان ایران به صدور حکم‌های سنگین برای سه نویسنده انجامید. اجرای حکم زندان خندان، آبتین و باژن به‌رغم اعتراض‌های مردم آزادی‌خواه، افکار عمومی و مراجع حق‌طلب بین‌المللی، حتی در شرایط اوج همه‌گیری ویروس کرونا و کشتار هر روزه‌ی ناشی از آن، چیزی جز ادامه‌ی همان سیاست قتل‌های سیاسیِ زنجیره‌ای و به خاموشی کشاندنِ نویسندگان و دگراندیشان نیست؛ تا آن‌جا که حتی درخواست مرخصی آنان در این شرایط بحرانی با وجود ارائه‌ی پرونده‌ی پزشکی‌شان با مخالفت مراجع قضایی روبه‌رو شد.

 

اعضای مستقل، آزادی‌خواه و سانسورستیز کانون نویسندگان ایران با بیش از نیم‌قرن مبارزه در راه راستین آزادی بی‌ هیچ حصر و استثنای اندیشه و بیان در برابر تهدید، بازداشت و زندان سرافرازانه ایستاده و حتی از جان خود نیز گذشته‌اند.

 

کانون نویسندگان ایران خواهان آزادی بی قید و شرط رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن است و ادامه‌ی اجرای حکم این سه عضو کانون را سرکوب آزادی بیان و اقدامی جنایتکارانه می‌داند.

 

کانون نویسندگان ایران

پنجم مهر ماه ۱۴۰۰

...............................

کارزار جهانی انجمن قلم آمریکا

برای آزادی اعضای زندانیِ کانون نویسندگان ایران

 

روز گذشته، ششم مهر ماه ۱۴۰۰، انجمن قلم آمریکا کارزار خود برای آزادی سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن را آغاز کرد. انجمن قلم آمریکا در فراخوانی که به امضای شصت نویسنده، روزنامه‌نگار و هنرمند نامدار رسیده، از حکومت ایران خواسته سه نویسنده‌ی دربند کانون را که به تازگی برنده‌ی «جایزه‌ی آزادی برای نوشتن» شده‌اند، آزاد کند. امضاکنندگان با یادآوری فعالیت‌های این سه‌ نویسنده در عرصه‌ی ادبیات و نیز در کانون نویسندگان ایران، فعالیت‌های آنها را که از سوی حکومت مصداق اتهام تلقی شده، پاسداشت «میراث شاعران، روشنفکران، و مخالفان سیاسیِ درگذشته‌ی ایرانی» خوانده‌اند و از حکومت ایران خواسته‌اند حق آزادی بیان را به رسمیت بشناسد و «به مجازاتِ دولتی تمام نویسندگانی که می‌خواهند دیدگاه‌ها و عقاید خود را آزادانه بیان کنند» پایان دهد.

 

متن اصلی فراخوان این کارزار را می‌توانید در لینکی که در انتهای مطلب آمده ببینید.

 

 

ترجمه‌ی متن فراخوان و اسامی امضاکنندگان:

 

 

 

کارزار جهانی انجمن قلم آمریکا برای آزادی اعضای زندانیِ کانون نویسندگان ایران

 

از حکومت ایران بخواهید بکتاش آبتین، کیوان باژن، و رضا خندان (مهابادی) را آزاد کند

 

خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم رئیسی

 

امسال، انجمن قلم آمریکا (پن) با اهدای « جایزه‌ی آزادی برای نوشتن» از نویسندگان زندانی در ایران، بکتاش آبتین، کیوان باژن، و رضا خندان (مهابادی)، قدردانی می‌کند. دولت ایران این سه نویسنده را به علت نوشتن، دفاع از آزادی بیان، و مخالفت مسالمت‌آمیز با سانسورِ دولتی به بند کشیده است. در ماه مه ۲۰۱۹ [اردیبهشت ۱۳۹۸]، آنان به اتهام‌های بی‌اساسِ «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» هر کدام به شش سال زندان محکوم شدند. در سپتامبر ۲۰۲۰ [مهر ۱۳۹۹] پس از دادگاه تجدید نظر، آنها به زندان اوین احضار شدند تا حکم مجموعاً ۱۵ سال و شش ماه زندان را تحمل کنند، و این درحالی بود که بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در زندان‌های ایران بیداد می کرد. به کارزار انجمن قلم آمریکا برای آزادی این سه نویسنده بپیوندید.

 

 

به رئیس جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم رئیسی

 

جناب آقای ابراهیم رئیسی،

 

ما امضاکنندگان زیر، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان آفرینشگر، و حامیان انجمن قلم آمریکا، با ارسال این نامه مصرانه از شما می‌خواهیم سه نویسنده‌ی ایرانی، بکتاش آبتین، کیوان باژن، و رضا خندان (مهابادی)، دریافت‌کنندگان جایزه‌ی انجمن قلم آمریکا به نام «آزادی برای نوشتن»، را آزاد کنید.

 

آبتین، باژن، و خندان (مهابادی) به اتهام‌های ناعادلانه‌ی «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» مجموعاً به تحمل ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند. این سه نویسنده در زندان اوین از دسترسی به بیمارستان و مراقبت های پزشکیِ ضروری محروم و آبتین و خندان (مهابادی) هر دو به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. ما از شما، آقای رئیس جمهوری، می‌خواهیم آبتین، باژن، و خندان (مهابادی) را آزاد کنید؛ آنان را از تمام اتهام‌هایی که در پرونده‌ی حقوقی به ناحق به آنها تفهیم شده است، تبرئه کنید؛ و به مجازاتِ دولتی تمام نویسندگانی که می‌خواهند دیدگاه‌ها و عقاید خود را آزادانه بیان کنند، پایان دهید.

 

محکومیت آبتین، باژن، و خندان (مهابادی) نتیجه‌ی سال‌ها بازجویی از آنان به علت دفاع‌شان از آزادی بیان و آثارشان است که از سال ۲۰۱۵ [۱۳۹۴] آغاز شد، آن‌گاه که خانه‌های آنها مورد یورش قرار گرفت و نوشته‌های‌شان ضبط و توقیف شد. در ۲۰۱۹ [۱۳۹۸]، این سه نویسنده محاکمه و به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» مجموعاً به ۱۸ سال زندان محکوم شدند. در دادگاه تجدیدنظر، هرچند محکومیت باژن کاهش یافت، اما هر سه آنان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ [۵ مهر ۱۳۹۹] برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شدند.

این سه نویسنده – بکتاش آبتین، شاعر، فیلم‌نامه‌نویس، و فیلم‌ساز؛ کیوان باژن، رمان‌نویس و روزنامه‌نگار؛ و رضا خندان (مهابادی)، مؤلف، منتقد ادبی، و پژوهشگر فرهنگ افسانه‌های مردم – با نگارش کتاب، سرودن شعر و نوشتن داستان‌های کوتاه، و ویرایش دانشنامه‌های چندجلدی درباره‌ی قصه‌های ایرانی و تاریخ‌های شفاهی درباره‌ی نویسندگان بزرگ، خدمات درخشانی به تاریخ غنی ادبیات ایران کرده‌اند. همچنین هر سه آنان با عضویت در هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران – تشکل صنفی نویسندگان ایرانی با بیش از ۵۰ سال قدمت که از دهه‌ی ۱۹۸۰ [۱۳۶۰] تا کنون غیرقانونی اعلام شده است – نقش مهمی در جامعه‌ی ادبیِ ایران ایفا کرده‌اند. آبتین، باژن، و خندان (مهابادی)، به‌رغم خطرهایی که برای آنان داشته است، با برگزاری مراسم یادبود، نشست‌های ادبی، انتشار خبرنامه و نشریات دیگر – فعالیت‌هایی که قوه‌ی قضاییه‌ی ایران آنها را جرم‌های سنگینی می‌داند – میراث شاعران، روشنفکران، و مخالفان سیاسیِ درگذشته‌ی ایرانی را پاس داشته‌اند.

 

وقت آن است که دولت ایران به حق آزادی بیان نویسندگان، شاعران، و متفکران احترام نهد و سنت‌های پربار جامعه‌ی ادبیِ متکثر ایران را به رسمیت شناسد. ما از شما آقای رئیس جمهوری می‌خواهیم که به حبس ناعادلانه‌ی بکتاش آبتین، کیوان باژن، و رضا خندان (مهابادی) پایان دهید، و تمام کسانی را که به دلیل آزادی برای نوشتن به بند کشیده شده‌اند، آزاد کنید.

 

امضاکنندگان:

 

Ayad Akhtar

 

Kwame Anthony Appiah

 

Reza Aslan

 

Margaret Atwood

 

Paul Auster

 

Alec Baldwin

 

Laura Bickford

 

Michael Chabon

 

Ron Chernow

 

Sandra Cisneros

 

J. M. Coetzee

 

Molly Crabapple

 

Lydia Davis

 

Ariel Dorfman

 

Jennifer Egan

 

Louise Erdrich

 

Jeffrey Eugenides

 

Oskar Eustis

 

Jennifer Finney Boylan

 

Jonathan Franzen

 

Adam Gopnik

 

Philip Gourevitch

 

John Green

 

Lev Grossman

 

Roya Hakakian

 

Daniel Handler

 

James Hannaham

 

Tom Healy

 

Elizabeth Hemmerdinger

 

Khaled Hosseini

 

David Henry Hwang

 

Siri Hustvedt

 

Mary Karr

 

Jeff Kaufman

 

David Kaye

 

Nicole Krauss

 

Chang-rae Lee

 

Jonathan Lethem

 

M. G. Lord

 

Ma Thida

 

David Mazzucchelli

 

Colum McCann

 

Rick Moody

 

Paul Muldoon

 

Ahmed Naji

 

Maggie Nelson

 

Joyce Carol Oates

 

Susan Orlean

 

Orhan Pamuk

 

Robert Pinsky

 

Allison Markin Powell

 

Francine Prose

 

David J. Remnick

 

Howard A. Rodman

 

Marcia S. Ross

 

Esmeralda Santiago

 

George Saunders

 

Simon Schama

 

Stacy Schiff

 

Alice Sebold

 

Elif Shafak

 

Fatima Shaik

 

Gary Shteyngart

 

Kiki Smith

 

Andrew Solomon

 

Amir Soltani

 

Stephen Sondheim

 

Alec Soth

 

Art Spiegelman

 

Tom Stoppard

 

Meryl Streep

 

Rose Styron

 

Aatish Taseer

 

Colm Tóibín

 

Calvin Trillin

 

Anne Tyler

 

David L. Ulin

 

Ayelet Waldman

 

Edmund White

 

Tobias Wolff

 

Sholeh Wolpé

 

KK Wooton

 

Tom Zoellner

 

 

 

متن اصلی بیانیه را می‌توانید در آدرس زیر ببینید:

 

https://actionnetwork.org/petitions/a5c3b650e7419d8dfac9e44a78e9b1e3bbca8f2f/?hash=735ab399330e59360aeb83e6b5d7fa09

 

.................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©