Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ برابر با  ۲۵ ژانويه ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱  برابر با ۲۵ ژانويه ۲۰۲۳
آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

از ۲۳ تا ۳۰ دی ۱۴۰۱

 

جمعه ۲۳ دی

 

ــ صدوهفتادوسه نویسنده و شاعر و هنرمند از کشورهای ترکیه، لیبی، سوریه، عراق، ایران، چین، آمریکا و اروپا در بیانیه‌ای که در این روز از سوی انجمن قلم(PEN) آمریکا منتشر شد، با اشاره به بازداشت علی اسداللهی، عضو کانون نویسندگان ایران و دانیال قزلجایی و مهدی بهمن، خواستار آزادی نویسندگان و شاعران زندانی در ایران شدند.

 

شنبه ۲۴ دی

 

ــ مهرنوش طافیان، خبرنگار خوزستانی که به‌تازگی از زندان آزاد شد، به یک سال حبس برای فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شده است.

 

ــ محکومیت نوشین کشاورزنیا، پژوهش‌گر اجتماعی و فعال حقوق زنان، به پنج سال حبس تعزیری به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی» در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تایید شد.

 

یکشنبه ۲۵ دی

 

ــ احمد حلبی‌ساز، عکاس خبری که به دلیل عکاسی از اعتراضات جاری بازداشت شده بود، به ۲ سال زندان، ممنوع‌الکاری و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

 

ــ قرار بازداشت جواد آصفی، هنرمند و خواننده‌ی اهل سمیرم، برای مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.

دوشنبه ۲۶ دی

 

ــ سمانه بابازاده، هنرمند و بازیگر ساکن تبریز، در دادگاه تجدیدنظر آذربایجان شرقی به صد میلیون ریال جریمه‌ی نقدی، ده سال ممنوع‌الخروجی و مصادره‌ی موبایل محکوم شده است.

 

ــ مریم شکرانی، روزنامه‌نگار و دبیر اقتصادی روزنامه‌ شرق، پس از احضار به دادسرای اوین با عنوان «تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام شده و با قرار وثیقه موقتاً آزاد است.

 

ــ سارا سیاه‌پور، فعال صنفی معلمان تهران و البرز به ۶ سال زندان، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ممنوعیت فعالیت سیاسی و فعالیت در فضای مجازی (اینترنت) محکوم شد.

 

ــ المیرا رحمانی، هنرمند و نوازنده‌ی ارکستر در اصفهان بازداشت شده است.

 

سه‌شنبه ۲۷ دی

 

ــ مژگان اینانلو، مستندساز و فعال اجتماعی، که بیش از ۹۰ روز است در بازداشت به سر می‌برد در دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به شش سال، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۵ ماه، «اخلال در نظم عمومی» به ۱۵ ماه و «تشویق به اعمال منافی» به ۱۵ ماه حبس تعزیری به‌علاوه‌ی ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد. افزون بر این، دادگاه انقلاب این عکاس و مستندساز را به دو سال منع عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌های سیاسی اجتماعی، منع خروج از کشور، منع اشتغال به امور مرتبط با جرم ارتکابی از قبیل فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی محکوم کرده و رایانه شخصی و تلفن همراه او هم به نفع دولت توقیف شده است.

 

ــ علیرضا خوشبخت، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

چهارشنبه ۲۸ دی

 

- در این روز خبر رسید نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو روزنامه‌نگاری که بیش از صد روز است به دلیل انتشار گزارش ‌قتل مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، در زندان هستند، برنده «جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات» روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان شدند‌.

 

پنجشنبه ۲۹ دی

 

ــ شبکه‌ی اینترنت کشور در این روز دچار اختلال شدید شد. گفته شد این اختلال و قطع گسترده برای جلوگیری از تقلب در کنکور سراسری دانشگاه‌ها به مدت دو روز است.

 

ــ فرحناز ناظری، نقاش و مجسمه‌ساز و از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در قائم‌شهر، در دادگاه انقلاب ساری به ۱۰ سال حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

......................................................

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©