Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ برابر با  ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱  برابر با ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲
آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۷ آبان تا ۱ آذر ۱۴۰۱)

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

 (۲۷ آبان تا ۱ آذر ۱۴۰۱)

 

جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱

 

- دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با انتشار بیانیه‌ای در این روز اعلام کردند تا محقق شدن پنج خواسته‌ی اصلی خود، شامل: «آزادی بی‌ قید و شرط تمامی دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر»، «خروج تمامی نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و لباس شخصی از دانشگاه (به ویژه نیروهای لباس شخصی که با لباس انتظامات وارد دانشگاه شده‌‌اند)»، «مختومه اعلام شدن تمامی پرونده‌‌های در جریان در کمیته انضباطی دانشگاه و ابطال تمامی احکام انضباطی بی‌‌اساسی که تاکنون صادر شده‌اند»، «رفع تمامی ممنوع‌‌الورودی‌‌ها و باز شدن درهای دانشگاه بر تمامی دانشجویان پلی‌ تکنیک»، «برقراری امنیت کامل برای دانشجویان در مسیرهای منتهی به دانشگاه امیرکبیر به نحوی که امنیت تمامی دانشجویان به شکل کامل تأمین شود»، از حضور در دانشگاه برای شرکت در کلاس‌‌ها و امتحانات خودداری خواهند کرد. همچنین استادان سه دانشگاه اصفهان، شیراز و بهشتی در نامه‌های جداگانه‌ خواهان توقف حملات نیروهای امنیتی و یگان ویژه به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی شدند. در دانشگاه صنعتی اصفهان پنجاه استاد در نامه‌ای به ضرب و شتم دانشجویان مقابل رئیس این دانشگاه و همچنین بازداشت و تعلیق گسترده‌ی دانشجویان اعتراض کردند و دانشجویان دانشکده مهندسی کشتی‌سازی و صنایع دریایی با انتشار بیانیه‌ای ضمن خودداری از شرکت در کلاس‌های درس اعلام تحصن کردند.

 

- در این روز مأموران امنیتی به منزل شخصی محمود صالحی، فعال کارگری اهل سقز حمله کردند و با تخریب درب ورودی، شیشه‌های خانه را شکستند.

 

- میلاد معروفی، ٢٣ ساله که روز پنج‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه در جریان اعتراضات به شدت زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات، در این روز جان خود را از دست داد. همچنین امیر فراستی شاد در پیرانشهر، کمال احمدپوری و مهران رحمانی در مهاباد، شهریار محمدی در بوکان و امید حسنی در دهگلان، با شلیک شلیک مأموران حکومت در این روز کشته شدند.

 

- در این روز خبر رسید ۱۵ درصد از مبلغ قرارداد یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس و ۲۰ درصد از مبلغ قرارداد کریم باقری، مربی این تیم به ‌عنوان جریمه کسر شده است. دلیل این جریمه، انتشار استوری در اینستاگرام برای حمایت از مردم معترض بوده است.

 

- در این روز گزارشاتی از اختلال در شبکه‌ی اینترنت اغلب استان‌های کشور از جمله سمنان، گیلان، کرمان، قم، تهران، شیراز، کردستان، هرمزگان، خوزستان، آذربایجان غربی، البرز و... منتشر شد.

 

- حسین صادقی پدر آرش صادقی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی با انتشار مطلبی در صفحه‌ی شخصی خود در این روز از انتقال این زندانی به «زندان تهران بزرگ» خبر داد. آرش صادقی به سرطان مبتلا است و جان او ‌در خطر است. نزدیکان این زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند: «او فقط سه دارو از ۸ داروی خود را دریافت کرده که این مسئله باعث تشدید بیماری می‌شود. او همچنین از ناحیه معده و روده دارای مشکلاتی بوده و در مدفوع وی خون دیده شده است.»

 

- در پی برگزاری مراسم بیست و یکمین سالگرد جان‌باختن سید‌خلیل عالی‌‌نژاد، در شهرستان صحنه، نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله به مردم حمله کرده، ده‌ها تن را با ضرب و جرح بازداشت کردند. نام ۱۱ تن از شهروندان یارسان بازداشت‌شده منتشر شد که عبارتند از: سید‌فریبرز شاه‌ ابراهیمی، نوشاد طاهری، علی نظری ، سیدفرهاد ذالنوری، سید‌فریدون طاهری، محمد بهرامی، غدیر رحیمی، حمید گرگین، مهرعلی همتی، نعمت پور‌ولی و شهروز اسماعیلی.

 

- در این روز آروین حسینی، آژوان صادقی، آسو صادقی و پویان رحمانی در پاوه؛ مسعود علینقیان در اراک؛ فرزاد دهقان در ابهر؛ عبیدالله هیبتان، مبین حسین‌زهی ۱۶ ساله، عبدالله میربلوچ‌زهی ۱۴ ساله و ایرج طوقی در ایرانشهر؛ محمد و امین فرضی در آبدانان؛ صدف اکبری و آیدا اکبری، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛ یوسف مرادی، دانش‌آموخته‌ی دانشگاه سمنان، به‌همراه پسر عمویش در آبدانان؛ رضا فتحی، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف؛ یوسف ظریف و امیرحسین علیین دانشجویان دانشگاه «علامه طباطبائی»؛ یاسر احمدی‌نژاد در اهواز؛ محمد‌رضا عاشری، قهرمان کشتی در ماسال؛ داوود بذری در سلمانشهر؛ ایرج طوقی اهل ایرانشهر در گنبد کاوس؛ علی محمدیان امام جمعه روستای داشبند و پسرش سینا محمدیان؛ عمر عبداللهی امام جمعه روستای اوچ‌ تپه؛‌ اویس مسعودی‌زاده فعال دانشجویی؛ مهرشاد میربلوچ‌‌زهی و عمران میربلوچ‌ در خاش و نادر رئیسی (چاکری) در سراوان بازداشت شدند.

 

- اعتراض و تظاهرات خیابانی مردم آزادی‌خواه ایران در این روز در مناطق گوناگون کشور از جمله، زاهدان، پیشین، روستای بیوران از توابع سردشت، اصفهان، تهران، کرج، قزوین، آشار از توابع شهرستان مهرستان در بلوچستان، خاش، مریوان، سقز، سرپل ذهاب، ایوانکی، مهاباد، بوکان، خوی، پاوه، ساری، ایلام، روستای کوله‌ساره و روستای هندیمن از توابع کامیاران، جیرفت کرمان، سمیرم، سراوان، بیجار، بندر دیر، جوانرود، اردبیل، ایذه، صحنه، صومعه‌سرا، بهشهر، قشم،... در جریان بود.

 

- در این روز مراسم خاکسپاری آیلار حقی، از کشته‌شدگان جنبش آزادی‌خواهی در تبریز، مراسم خاکسپاری کیان، کودک ۱۰ ساله، در ایذه، مراسم چهلمین روز کشته‌شدن ابوالفضل آدینه‌زاده در مشهد، مراسم سومین روز کشته‌شدن سپهر اسماعیلی در قزوین، مراسم خاکسپاری آزاد حسین‌پور در مهاباد، مراسم خاکسپاری غفور مولودی در بوکان، مراسم حامد ملایی در شهر دشتی از توابع شهرستان پارسیان هرمزگان، خاکسپاری آرتین رحمانی پیانی در ایذه، خاکسپاری علی عباسی و مراد بهرامیان در سمیرم، خاکسپاری میلاد معروفی در روستای کوسته، مراسم خاکسپاری حامد ملایی و مراسم چهلم داریوش علیزاده در سنندج، با حضور گسترده‌ و شعارهای اعتراضی مردم سوگوار برگزار شد. در روستای سنگر از شهرستان سپیدان نیز مردم بر مزار نوید افکاری جمع شدند و علیه حکومت شعار دادند.

 

- هشتمین کنگره‌ی بین‌المللی علیه مجازات اعدام در این روز جایزه‌ی «روبرت بدینتر» را به نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشری ایران اعطا کرد.

 

شنبه ۲۸ آبان

 

- در این روز دانشجویان در ده‌ها دانشگاه کشور از جمله دانشکده‌ی روانشناسی خوارزمی، دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی تبریز، دانشکده‌ی فنی و دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه یزد، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده‌ی آمار و تربیت بدنی و دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک، دانشکده‌ی فیزیک و مهندسی دانشگاه پلی‌تکنیک تهران، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان و دانشکده هنر دانشگاه مازندران، دانشکده‌ی سینما دانشگاه هنر، دانشگاه گیلان، دانشگاه شیراز، دانشگاه دامغان و دانشگاه فنی حرفه ای پسران شهرضا و... دست به تحمع و تحصن زدند. گزارش‌ها حاکی از آن بود که نیروهای امنیتی حکومت با حمله به خوابگاه دانشجویان علوم پزشکی اصفهان تعدادی از دانشجویان را بازداشت کرده‌اند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر شلیک گلوله‌ی جنگی به دانشجویان دانشگاه کردستان و استعفای دکتر رحمت صادقی، رئیس این دانشگاە منتشر شد. همزمان بیش از یکصد نفر از اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه در نامه‌ای سرگشاده به «ورود نیروهای امنیتی به محیط دانشگاه و بازداشت دانشجویان» اعتراض کردند و خواهان آزادی فوری دانشجویان بازداشتی شدند. حجت پارسا، رییس دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه خلیج فارس نیز در این روز از سمت خود استعفا کرد. دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تهران با امتناع از دریافت و خوردن غذا در همراهی با اعتصاب غذای فاطمه ناصررنجبر در بازداشتگاه اوین تحصن سکوت برگزار کردند.

 

- مرکز رسانه‌ی قوه‌ی قضاییه در این روز اعلام کرد «برخی از چهره‌های سیاسی، ورزشی و سینما» طی روزهای گذشته به دلیل انتشار «مطالب تحریک‌آمیز» به دادستانی تهران احضار شده‌اند. محمود صادقی، پروانه سلحشوری، الناز شاکردوست، میترا حجار و باران کوثری از جمله‌ی افراد احضار شده هستند. همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با انتشار گزارشی عنوان کرد که شماری از سلبریتی‌ها و هنرمندان به دلیل حمایت از اعتراضات مردمی از دریافت خدمات اجتماعی محروم شده‌اند.

 

- در این روز به نقل از نزدیکان توماج صالحی، خواننده‌ی موسیقی رپ، خبر رسید که او در زندان اصفهان شدیداً شکنجه شده و در اعتصاب غذاست.

 

- در این روز خبر رسید نیروهای نظامی-امنیتی به بیمارستان دکتر هاشم موسوی در گرگان حمله کرده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید اسکندر لطفی، ‏سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و مسعود نیکخواه، عضو هیئت مدیرەی انجمن صنفی معلمان مریوان، به زندان تهران بزرگ منتقل شده‌اند. آرشام رضایی و مهدی مسکین‌نواز و دو زندانی سیاسی و کارگر دیگر در زندان رجایی‌شهر به انفرادی منتقل شده‌اند.

 

- نسرین جوادی، فعال کارگری، در پی وخامت وضعیت جسمی‌اش در این روز از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد.

 

- در این روز شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در محکومیت کشته شدن کودکان در اعتراضات مردمی به دست حکومت، برای روزهای یکشنبه ۲۹ و دوشنبه ۳۰ آبان، فراخوان اعتصاب و‌ تعطیلی تمامی مدارس کشور را منتشر کرد.

 

- ۲۷ تن از شاعران آمریکایی، با انتشار نامه‌ای در این روز خواستار آزادی شاعران زندانی در ایران شدند. در بخشی از این نامه که توسط چارلز برنستین، تهیه شده است، آمده: ما به عنوان شاعران آمریکایی که زندگی خود را وقف آزادی بیان کرده‌ایم، از حملات به شاعران و نویسندگان همکارمان در ایران برآشفته‌ایم.

 

- انجمن فیلم کوتاه ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز با بیان این‌که کشته‌شدن کیان پیرفلک و ده‌ها کودک و نوجوان «حجت را بر آنان تمام کرده»، اعلام کرد: «از این پس در واقعیت زندگی و کار خواهیم کرد و جایی خواهیم ایستاد که مردم عزیز ایران ایستاده‌اند».

 

- وحید شمس‌الدین‌نژاد، روزنامه‌نگار و گزارشگر شبکه تلوزیونی آرته فرانسه در این روز با سپردن وثیقه پس از هشت هفته بازداشت، از زندان آزاد شد.

 

- آرش کیخسروی، وکیل دادگستری؛ نوید افقه، نوازنده‌ی تنبک در شیراز؛ مسعود قربانی، مهدی معمارراست، حامد عنبرسوز، مهیار محمودی، حامد حسن‌پور، محمد زرزا، دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی تهران؛ هیمن حاجی‌ میرزایی فعال مدنی و محیط‌ زیستی در سنندج؛ حمید نیک‌خواه، هنرمند گرافیست؛ امیر‌‌رضا صالح‌نیا موزیسین و دانشجوی دانشگاه آزاد در آبادان؛ کامیل فتاحی معلم بازنشسته در سقز؛ محمدولی حیدربیگی در زنجان؛ شورش حیدری و محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت در بوکان؛ ایمان برشان و مجیب الرحمن پادیاب در شهر پیشین؛ فاطمه قربانی، به دلیل پخش شکلات میان مردم در رودسر؛ سالار دیبانژاد، کامیاب دانشمند و کامبیز دانشمند، معلم در گچساران؛ محمد قاسمی و سونیا شریفی ۱۷ ساله در آبدانان؛ فاطمه محمدی، سرپرست یک گروه رقص آذربایجانی و مهلقا بابازاده، مربی رقص و دانشجوی موسیقی در تبریز؛ سورنا ابراهیمی دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان؛ ایوب خضرنژاد دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی نفت دانشگاه شریف؛ محمود جشیره، رضا جشیره، علی جشیره و احمد جشیره همگی اهل لیکک و یاسر خضرنژاد، از جمله افرادی هستند که در این روز بازداشت شدند و نام آن‌ها انتشار یافت. همچنین در پی اعتراضات شهروندان در شهرهای جنوبی استان فارس ۶۰ نفر در لار، ۱۹ نفر در اوز و ۷ نفر در گراش و ۳۷ تن در شهرستان جیرفت بازداشت شدند که اسامی آن‌ها منتشر نشده است. همچنین خبر رسید که به میترا جوادی، شهروند ساکن شاهین‌دژ که در این روز بازداشت شد، به دلیل برخی پیام‌های شخصی در اینستاگرام، اتهامام‌های «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «تبلیغ به نفع گروه‌های مخالف نظام» منتشب شده. در خبرها آمده که میترا جوادی از زمان بازداشت اعتصاب غذا کرده است.

 

- دیواندره در استان کردستان در این روز صحنه‌ی تظاهرات گسترده‌ی مردم بود. اعنراض مردم با سرکوب خشونت‌بار نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مواجه شد و دست‌کم پنج تن به نام‌های ابراهیم صدری، جمشید فتحی، حبیب الله فتحی، فواد سالاری و عزیز مرادی در این شهر کشته شدند. از بابل نیز در این روز اخبار کشتار و بازداشت‌های گسترده‌ی مردم معترض رسید. خبر لشکر‌کشی نیروهای نظامی سپاه پاسداران در این روز با ادوات سنگین جنگی و شلیک به منازل، محلات مسکونی و تخریب مغازه‌های شهر مهاباد منتشر شد. گزارش‌ها حاکی از قطع برق، اینترنت و سرویس تلفن در این شهر است. همچنین تظاهرات اعتراضی مردم آزادیخواه ایران در شهرهای گوناگون کشور از جمله ساری، تهران، مهاباد، کرمانشاه، بوکان، کرج، زاهدان، نسیم‌شهر، تبریز، کامیاران، اردبیل، کنارک، شیراز، پیرانشهر، پاوه، بانه، سنندج، کرمان، ملکان، گلپایگان، میاندوآب، خوی، فرخ‌شهر، اشنویه، تکاب، ایلام، بهشهر، پرند، کریم‌آباد سقز، قروه، گرمسار، ماسال و... در این رو ادامه یافت و جمعی از بازاریان و کسبه بازار مشترک زاهدان، در حمایت از اجنبی آزادی‌خواهی مردم، دست به اعتصاب زده و از انجام فعالیت‌های روزانه‌ی خود امتناع کردند.

 

- در این روز خبر رسید مهران توانا ورزشکار ۲۹ ساله‌ی فومنی که در تظاهرات چند روز پیش در شهر صومعه‌سرا مورد اصابت گلوله‌ی مأموران حکومت قرار گرفته‌ بود، جان باخته است. همچنین پیکر بی جان سید‌جواد موسوی، که در چهلم احمد شکراللهی در خوراسگان اصفهان تیر خورده بود، در بیایان‌های این شهر پیدا شد. مراسم چهلم اسرا پناهی در آرامستان علی‌آباد اردبیل با حضور گسترده‌‌ و شعارهای اعتراضی مردم برگزار شد. خاکسپاری حمیدرضا روحی، معترض ۱۹ ساله که با شلیک نیروهای حکومتی کشته شده بود، در تهران برگزار شد. در شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی نیز هزاران نفر در مراسم خاکسپاری کمال احمدپور شرکت کردند. همچنین در بوکان، خاکسپاری هوا جان‌جان و در پیرانشهر نیز مراسم تشییع و خاک‌سپاری امیر فراست‌شاد با حضور گسترده‌ی مردم برگزار شد. در تشییع پیکر سجاد قائمی در شیراز نیروهای نظامی-امنیتی حکومت با شلیک به مردم سوگوار دست‌کم یک تن دیگر را به قتل رساندند.

 

یکشنبه ۲۹ آبان

 

- در این روز برخی از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌ علامه طباطبایی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک، دانشکده روانشناسی خوارزمی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، دانشگاه آزاد تهران‌شمال، دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان، دانشکده فیزیک و مهندسی دانشگاه پلی‌تکنیک تهران، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیر و دانشکده هنر دانشگاه مازندران، دانشگاه شهید صدوقی یزد، دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه ملایر و... صحنه‌ی اعتراضات ضدحکومتی بود. جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر شیراز نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان به تحصن خود ادامه می‌دهند و شماری از اساتید دانشگاه کردستان، در حمایت از اعتراضات سراسری، با سردادن شعارهایی دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

- رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن آشوریان تهران، با تایید فشارهای امنیتی بر شهروندان مسیحی و آشوری در این روز از دستور مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی حکومت برای مدیریت شهروندان مسیحی و آشوری جهت ممانعت از مشارکت آن‌ها در اعتراضات خبر داد.

 

- در این روز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی، بازیگران سینما و تلویزیون را بازداشت کردند. اتهامام این دو‌ بازیگر «همکاری با رسانه‌های معاند و ضدانقلاب»، «حمایت از آشوبگران» و «تهییج اعتراضات» اعلام شده است. همچنین خبر بازداشت طیبه‌سادات میرحسینی مجری تلویزیون نیز در این روز منتشر شد.

 

- بیژن آزاد، شاعر و خواننده‌ در تالش، به همراه فدا آزاد در فومن؛ پرتو شهوندی، دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس؛ سمیع آسریس، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛ شورا فکری دانش‌آموخته‌ی دانشگاه مازندران در آمل؛ وحید نظیری، دانشجوی دانشگاه تهران؛ لیلا ناصری در بناب؛ امیر محمدامینی، پیمان منصوری، ظاهر مومنی، دیاکو خوزستانی، فایق حسین‌پور، سینا ایازی، هیدی نازمی، مختار عماره، جواد آیاتی، انور گوران و آریان گوران در مهاباد؛ کارو امیدیان‌فرد، سیروان کرداری و مبین پاتنی در مریوان؛ یونس مشایخی مهندس کامپیوتر؛ پدرام اسدی شهروند اهل صحنه در رشت؛ حسام عباسی دانشجوی دانشگاه آزاد شهر قدس در تهران؛ سروش یوسفی دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی؛ آرش عزیزی، دانش‌آموز ۱۳ ساله و نجم‌الدین ویسی، برادر بهاالدین ویسی نوجوان کشته‌شده در جریان اعتراضات در جوانرود از جمله‌ بازداشت‌شدگانی هستند که نامشان در این روز منتشر شده است.

 

- در این روز خبر رسید عسل محمدی و هیراد پیربداقی، از فعالین کارگری زندانی از دوشنبه ۲۳ آبان‌ماه ممنوع‌الملاقات و ممنوع‌التماس شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید کاظم علی‌نژاد بارائلو، زندانی سیاسی که دوران محکومیت چهار سال و نیمه‌ی خود را با اتهامات «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر» در زندان اوین سپری می‌کند، به‌رغم حمله قلبی و نیاز به عمل جراحی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

 

- قرار بازداشت موقت ماندانا صادقی، شاعر و روزنامه‌نگار آبادانی، که از ۲۷ مهرماه به همراه همسرش رضا محمدی، نویسنده و شاعر، در منزل شخصی‌ خود در آبادان بازداشت شده است، در این روز بار دیگر به مدت ۱۵ روز تمدید شد.

 

- در این روز اسامی برخی دیگر از بازداشت‌شدگان بیست و یکمین سالگرد جان‌باختن سیدخلیل علی‌نژاد دز صحنه منتشر شد: کاکی‌سعید الماسی، سیاوش کلیایی، کامیاب حیدری، سید علی دکه‌ای، سیدشاهو شاه‌ابراهیمی، افشین عظیمی، میثم عظیمی، حمید زندی‌نژاد، نوید حسن‌لو، سید‌فواد شاه‌ابراهیمی، فائزه رعنایی،‌ نقی رحمانی، معصوم رضوی، حمید افشار، رشید محمدی،‌ بردیا تاجدینی، معراج همتی،‌ امین ملک‌زاده و فرزاد رحمت‌آبادی. با احتساب این اسامی شمار بازداشت‌شدگان یارسان به ۳۰ تن رسید.

 

- در این روز اعتراضات خیابانی مردم آزادی‌خواه ایران در شهرهای تهران، اهواز، مهاباد، سنندج، پیرانشهر، خوی، ملکان، زاهدان، اشنویه، بوکان، کرج، دهگلان، اصفهان، مریوان، قم، کرمانشاه، جوانرود، سقز، سردشت، ارومیه، نجف‌آباد، اراک، ثلاث‌باباجانی، مشهد، رشت، بندرلنگه، برازجان و ... ادامه یافت. همزمان لشکر‌کشی و سرکوب نظامی مردم در شهرهای کردستان و قطع برق و قطع اینترنت در شهرهای استان‌های کرد نشین در این روز گزارش شد. همچنین خبر رسید در جریان اعتراضات در ملکان بیش از ۶۰ تن در این روز بازداشت شده‌اند.

 

- در این روز بهاالدین ویسی ۱۶ ساله و لقمان کاکایی و عرفان کاکایی معلم در جوانرود کشته و بیش از ۱۰ تن دیگر نیز مجروح شدند. همچنین محسن نیازی در دهگلان، طاهر عزیزی و کاروان قدیر شکاری در پیرانشهر، و ستار رحیمی در جریان تیراندازی نیروهای سرکوبگر به سوی شرکت‌کنندگان در مراسم تشیع پیکر کاروان قادر شوکری در روستای شین‌آباد پیرانشهر به قتل رسیدند. در مشهد نیز امیر اسعدزاده، که به دلیل شعار نویسی بازداشت شده بود، بر اثر شدت آسیب‌های شکنجه پس از بازداشت جان باخت.

 

- در این روز مراسم چهلم رشید رشیدی در گلوگرد چغاخور چارمحال و بختیاری؛ مراسم خاکسپاری حامد صدیقی جوان ۲۰ ساله اهل افغانستان در درگهان قشم؛ مراسم سوم حامد ملایی در پارسیان هرمزگان؛ خاکسپاری کاروان قادرشکری در پیرانشهر با حضور گسترده‌ی مردم سوگوار برگزار شد. مراسم سوم حمیدرضا روحی در بهشت زهرای تهران با حمله‌ی نیروهای نظامی- امنیتی حکومت و تیراندازی به مردم سوگوار هموراه بود.

 

دوشنبه ۳۰ آبان

 

- علی اسداللهی، شاعر و منشی کانون نویسندگان ایران در این روز بازداشت شد. کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود: «ماموران امنیتی حکومت حوالی ساعت ۱۱ به خانه‌ی علی اسدالهی هجوم برده‌اند، پس از تهدید سرایدار با اسلحه، وارد آپارتمان شده‌اند و او را بازداشت کرده‌اند.

 

ماموران پس از تفتیش خانه و ضبط لوازم الکترونیکی اسدالهی و همسرش او را به محل کارش برده‌اند و آن‌جا را نیز تفتیش کرده‌اند. به نقل از خانواده‌ی اسدالهی دستور بازداشت او را شعبه‌ی ۲ دادسرای اوین صادر کرده است.»

 

- دانشجویان دانشکده‌ی علوم مالی دانشگاه خوارزمی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه علامه، دانشکده‌ی علوم اجتماعی و دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه تهران، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه خوارزمی، دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه مازندران و دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی، در این روز با برپایی تجمع و ادامه‌ی تحصن به اعتراض پرداختند. همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه مازندران با انتشار بیانیه‌ای در این روز کلاس‌های درس را تحریم کردند.

 

- ۲۵۰ مترجم ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن حمایت از اعتراضات مردم ایران، از تلاش خود برای شکستن سد سانسور خبر دادند.0 در این بیانیه آمده است: «ما از امروز کتاب‌هایی را که این سدها [سانسور] سال‌ها مانع رسیدنشان به شهروندان شده‌اند از هر راهی که بتوانیم بدون سانسور منتشر خواهیم کرد.»

 

- روزنامه‌ی جهان صنعت به دلیل انتشار عکس و مطلبی درباره‌ی کیان پیرفلک در این روز توقیف شد. همچنین خبر رسید سید‌مصطفی جعفری، خبرنگار خبرگزاری ایلنا در قزوین با حکم دادگاه ممنوع‌الکار و ممنوع‌الخروج شده است.

 

- در این روز خبر رسید رقیه (مهوین) بیگدلی، شهروند بازداشتی ساکن کرج به‌رغم وضعیت وخیم جسمی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. او با گذشت ۲۵ روز از زمان بازداشت همچنان در زندان قرچک به ‌سر می‌برد و به گفته‌ی نزدیکانش «چشم او دچار عفونت شدید شده است و نیاز جدی به عمل جراحی دارد.»

 

- در این روز خبر رسید سها مرتضایی، فعال صنفی دانشجویی سابق و دبیر اسبق شورای صنفی کل دانشگاه تهران، هنگام رفتن به محل کار «با ضرب‌ و جرح شدید» مأموران حکومت بازداشت شده است.

 

- عبدالعزیز اربابی، استاد دانشگاه آزاد و امام جماعت مسجد جامع قدیم نیک‌شهر؛ علی محتشم‌زاده و فاطمه کیانی در اهواز؛ فرزاد صلواتی در سنندج؛ عیسی ابراهیم‌‌زاده در اشنویه؛ محمدسعید امیری دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه؛ امیر نصر آزادانی، بازیکن سابق فوتبال تیم‌های تراکتور و ذوب آهن؛ و شبگرد گولابی، فعال محیط زیست در سنندج از جمله بازداشت‌شدگان در این روز هستند که نامشان منتشر شده است.

 

- کنگره‌ی کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در این روز قطعنامه‌ای در محکومیت سیاست‌های سرکوبگرانه‌ی حکومت و‌ در همبستگی با مبارزات کارگران، تشکل‌های صنفی و زنان ایران تصویب و منتشر کرد.

 

- شماری از کارکنان بیمارستان فیروزگر تهران در این روز در اعتراض به بازداشت گشین سعیدی، پرستار این بیمارستان که اول آبان بازداشت شده بود، دست به تجمع زدند.

 

- در این روز خبر رسید یک رستوران‌ واقع در خیابان شریعتی تهران و یک کافه رستوران در مشهد به دلیل آنچه «حمایت از تیم فوتبال انگلیس» عنوان شده است، با دستور قضایی پلمب شده‌اند.

 

- خانه‌ی سینما ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز به ادامه‌ی خشونت‌ها علیه مردم ایران و احضار و بازداشت پی در پی اعضای خود اعتراض کرد و هشدار داد که اگر سینماگران بازداشتی فوراً آزاد نشوند از اعضای خود خواهد خواست که دست به اعتصاب بزنند.

 

- محکومیت مصطفی آل‌احمد، فیلمساز به ۶ سال و ۴ ماه حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و سایر محرومیت‌های اجتماعی، در این روز در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

 

- در این روز خبر رسید میلاد سنایی، شهروند بهائی ساکن ساری به‌رغم گذشت ۲۷ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت به سر می‌برد و از حق ملاقات و دسترسی به وکیل محروم است. نزدیکان او اعلام کرده‌اند: «دلیل بازداشت او صرفا انتشار چند استوری در اینستاگرام عنوان شده است و نیروهای اطلاعاتی در تلاش برای گرفتن اعتراف اجباری یا به قول خودشان «همکاری» او هستند.»

 

- اعتراض و تظاهرات خیابانی مردم آزادی‌خواه ایران در این روز در شهرهای گوناگون کشور از جمله پیرانشهر، مهاباد، جوانرود، سنندج، تهران، کرج، بوشهر، میاندوآب، ایلام، تکاب، قزوین، کامیاران، دهگلان، ثلاث باباجانی، بانه، بندرعباس، گچساران، بناب، زاهدان، روانسر، دهلران، سقز، رشت، مشهد و تایباد ادامه داشت. نیروهای نظامی- امنیتی در جوانرود و پیرانشهر با شلیک مستقیم تیر جنگی و استفاده از ادوات سنگین نظامی تعداد زیادی از معترضین را کشتند و مجروح کردند. با این وجود اعتصاب بازاریان و کسبه شهر مریوان نیز ادامه داشت. اینترنت در ۱۳ شهر کردستان نیز برای دومین روز متوالی به طور کل قطع بود. همچنین گزارش شد برق محلات مسکونی نیز قطع شده است.

 

- در این روز خبر قتل اسماعیل گل‌عنبر و هفت تن دیگر بر اثر شلیک مستقیم گلوله‌ی جنگی مأموران حکومت در جوانرود و نیز کورش پاژخ، جوان اهل اسلام‌آباد‌ غرب در شهرک الهیه کرمانشاه منتشر شد؛ آرام مجد، به ضرب گلوله در قائمشهر به قتل رسید؛ همچنین مراسم خاکسپاری کاروان قادر‌شکری در پیرانشهر؛ عرفان کاکایی و بهالدین ویسی و مسعود تیموری در جوانرود؛ آرمان عبادی در مرودشت؛ مراسم خاکسپاری رضا شرفی در سی‌سخت؛ مراسم چهلم سینا نادری در کرمانشاه و مراسم خاکسپاری علی مولایی در ایذه با حضور گسترده‌ی مردم سوگوار برگزار شد.

.........................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©