Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ برابر با  ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱  برابر با ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲
آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۵ شهریور تا ۱ مهر ۱۴۰۱)

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

 (۲۵ شهریور تا ۱ مهر ۱۴۰۱)

 

جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱

 

- مهسا (ژینا) امینی، که سه‌شنبه توسط مأموران «گشت ارشاد» بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به وزرا برده شده‌ و سپس در حالت کما به بیمارستان کسری منتقل شده بود، جان خود را بر اثر ضرباتی که در بازداشتگاه گشت ارشاد به سرش وارد شده بود از دست داد.

 

- کانون نویسندگان ایران ساعاتی پس از انتشار خبر قتل مهسا (ژینا) امینی به مرگ او واکنش نشان داد و قتل مهسا امینی را برگ سیاه دیگری از سرکوب زنان در کارنامه‌ی حاکمیت نامید. در بخشی از این بیانیه آمده است: «اکنون دیگر این سرکوب نظام‌مند پشت ترکیب‌هایی همچون « به طور ناگهان» و «عارضه‌ی قلبی» پنهان نمی‌ماند. اختناق مستمر، تجربه‌ی هر روزه‌ی زنان است. قتل مهسا امینی، نمونه‌ای آشکار شده از سرکوبی تمام عیار است که سال‌ها زیر سایه‌ی حاکمیت زن‌ستیز در جریان بوده است».

 

- در پی اعلام خبر قتل مهسا امینی در بیمارستان کسری، لیلا میرغفاری، فعال اجتماعی، زانیار محمدنژاد و بیش از ۲۰ معترض دیگر که مقابل بیمارستان کسری و همچنین در میدان آرژانتین تهران تجمع کرده بودند، بازداشت شدند.

 

- وب‌سایت «نت بلاكس» که سرعت و محدودیت‌های دسترسی به اینترنت را در نقاط مختلف جهان رصد می‌کند، ضمن تأیید «قطعی گسترده اینترنت در ایران»، دراین روز اعلام کرد: «همزمان با مرگ مهسا امینی و اعتراض شهروندان به این واقعه بررسی داده‌ها موید این است که اتصال‌ها به اینترنت در ایران به ۶۷ درصد میزان معمول کاهش یافته است».

 

- در این روز خبر رسید مسعود فرهیخته، عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر در دادگاه کیفری تهران به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. این حکم به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده است.

 

شنبه ۲۶ شهریور

 

- نزدیکان مهسا (ژینا) امینی در این روز از دخالت و اعمال نظر نیروهای امنیتی در خصوص نحوه‌ی چاپ آگهی ترحیم و ساعت برگزاری مراسم خاکسپاری او خبر دادند و اعلام کردند: «روز گذشته خانواده‌ی خانم امینی، اعلامیه‌ی مراسم خاکسپاری فرزندشان را چاپ کردند. بعد از ساعاتی نیروهای امنیتی با آنها تماس گرفتند و گفتند که بازماندگان مهسا اجازه‌ی انجام هیچ کاری را بدون هماهنگی با آنها ندارند؛ ماموران تهدید کردند که باید ساعت برگزاری مراسم خاکسپاری مندرج در اعلامیه، از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح، به ساعت ۸ صبح تغییر پیدا کند؛ خانواده‌ی مهسا که در شرایط روحی بسیار نامناسبی قرار دارند به ناچار این دستور را پذیرفتند و مجدداً اقدام به چاپ اعلامیه‌ی خاکسپاری فرزندشان کردند.»

 

- در این روز مراسم خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در شرایط امنیتی در آرامستان «آیچی» سقز برگزار شد. بر سنگ مزار او نوشته شد: «ژینا جان تو نمی‌میری، نامت یک رمز می‌شود». دایی مهسا امینی در این مراسم اعلام کرد: «ما کوتاه نمی‌آییم و سر تعظیم فرود نمی‌آوریم». همزمان شماری از شهروندان معترض به جان باختن او در نقاطی از سقز و سنندج با شعار "ژن، ژیان، ئازادی" اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. این اعتراض‌ها با دخالت نیروی انتظامی حاکمیت، شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای به معترضان به خشونت کشیده شده و تعدادی از شهروندان مصدوم و دست‌کم دو نفر بازداشت شدند. نام اهون هوشمند به عنوان یکی از بازداشتی‌ها منتشر شده است.

 

- بیمارستان کسری بیانیه‌ی اینستاگرامی خود درباره‌ی مرگ مهسا امینی را بدون هیچ توضیحی حذف کرد. بیمارستان کسری در این بیانیه عنوان کرده بود که مهسا (ژینا) امینی «بدون علائم حیاتی و در وضعیت مرگ مغزی» به این بیمارستان آورده شده و پیکر او پس از مرگ «برای تحقیقات بیشتر به پزشکی قانونی» منتقل شده است.

 

- شماری از شهروندان مشهد در اعتراض به قتل مهسا امینی در این روز دست به تجمع زدند. این اعتراض با سرکوب نیروی انتظامی مواجه شد.

 

- جاوید رحمان، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر در امور ایران، در این روز خواستار تصویب قطعنامه‌ای توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت حجاب اجباری در ایران شد. او ضمن ابراز تاسف در خصوص جان باختن مهسا امینی، گفت: «این حادثه نشانه‌ای از نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران است و جامعه بین‌المللی باید رفتار مقامات ایرانی علیه زنان را به شدت محکوم کند».

 

- مهدی دارینی، زندانی سیاسی، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

 

- در این روز خبر رسید محمدحسین سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد در پی گشایش پرونده‌ی جدید، به دادگاه انقلاب مشهد احضار شده و اتهام «توهین به رهبر» به او تفهیم شده است.

 

- ساناز نطقی، شهروند بهائی که پیشتر به تحمل ۹۱ روز حبس محکوم شده بود، با پایان دوران محکومیت در این روز از زندان سپیدار اهواز آزاد شد.

 

- فاطمه (حوریه) ضیایی آزاد، زندانی سیاسی سابق در این روز در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین برده شد.

 

یکشنبه ۲۷ شهریور

 

- مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان با انتشار بیانیه‌ای در این روز، به قتل مهسا (ژینا) امینی واکنش نشان داده و از عموم مردم خواست نسبت به «تبعیض و کشتار زنان» اعتراض خود را اعلام کنند.

 

- آرشام رضایی، زرتشت احمدی راغب و علی موسی‌نژاد فرکوش، زندانیان محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به قتل مهسا امینی واکنش نشان دادند.

 

- در این روز جمعی از دانشجویان هنرهای زیبای دانشگاه تهران در اعتراض به قتل مهسا امینی در این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

- در این روز اعتراضات مردمی و واکنش‌ها نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی برای دومین روز متوالی ادامه یافت و اعتراض شهروندان سنندج با سرکوب و تیراندازی مأموران مواجه شد. همچنین شهروندان معترض به مرگ مهسا امینی در گوهردشت کرج، دست به تجمعات اعتراضی زدند. خبر‌های منتشر شده از سنندج، حاکی از اختلال در شبکه‌ی اینترنت و بازداشت دست‌کم یک نفر بود و همزمان مأموران امنیتی با حضور گسترده‌ی خود در خیابان‌های مهاباد، مانع از شکل‌گیری تجمعات مردمی شدند.

 

- علی حاجی محمدی، حسن روانی و عادل اسکندری که در جریان یک تجمع اعتراضی نسبت به خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، پس از تفهیم اتهام در دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه، در این روز آزاد شدند.

 

- در این روز خبر رسید که با وجود حمله‌ی قلبی گلاره عباسی، زندانی سیاسی در زندان اوین، مسئولان زندان اعزام او به بیمارستان را مشروط به بستنش به تخت با پابند و دستبند کرده‌اند. این زندانی سیاسی این شرایط را نپذیرفته‌ و از اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

- در این روز جعفر کوشا، رئیس اتحادیه‌ی سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با انتشار نامه‌ای خظاب به دبیر کارگروه حقوق بشر اتحادیه‌ی سراسری کانون‌های وکلای دادگستری خواستار بررسی مرگ مهسا امینی توسط این نهاد شد.

 

- لیلا میرغفاری، فعال مدنی که در جریان اعتراضات به دنبال جان باختن مهسا (ژینا) امینی، در مقابل بیمارستان کسری بازداشت شده بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

 

- در این روز هفته‌نامه‌ی «صدای آزادی» کرمانشاه، صفحه‌ی اول خود را در اعتراض به جان باختن مهسا (ژینا) امینی، سفید چاپ کرد و فقط تصویری از مهسا امینی را در آن قرار داد.

 

- در حالی ‌که نگار دارابی، سامیه قلی‌نژاد و بیتا حقیقی به‌رغم ابتلا به کرونا، کماکان در زندان قائمشهر در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برند، دیگر شهروند بهایی بصیر صمیمی، با تودیع قرار وثیقه در این روز از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ساری آزاد شد. در خبرها آمده است: «بازپرس شعبه‌ی ۴ دادسرای انقلاب قائمشهر به دلیل انتشار اخبار سفرش به کربلا، با آزادی نگار دارابی، سامیه قلی‌نژاد و بیتا حقیقی مخالفت کرده» و تهدید کرده است که این سه زن بهائی را از حق تماس تلفنی محروم و ممنوع‌الملاقات خواهد کرد.

 

دوشنبه ۲۸ شهریور

 

- نازنین حاجی‌زاده، نویسنده و مترجم که روز گذشته، به دنبال شرکت در تجمع اعتراضی به جان باختن مهسا (ژینا) امینی مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، در این روز آزاد شد.

 

- دانشجویان دانشگاه هنر و دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید بهشتی، همچنین دانشجویان دانشگاه اصفهان در اعتراض به قتل مهسا امینی در این روز تجمعاتی بر پا کردند.

 

- در این روز روزنامه شرق در گزارشی نوشت: «اپراتور همراه اول در اقدامی نام مهسا امینی را فیلتر کرده و کاربران این اپراتور نمی‌توانند پیامکی که در آن نام مهسا امینی باشد را برای یکدیگر ارسال کنند». مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در واکنش به این موضوع گفت: «سانسور نام مهسا امینی در اپراتور همراه اول به دستور این نهاد، صورت نگرفته است.»

 

- به دنبال شروع اعتصابات و تجمعات اعتراضی در شماری از شهرهای کشور، خبرهای منتشر شده در این روز حاکی از اختلال گسترده‌ در شبکه‌ی اینترنت مهاباد و شهرهای اطراف آن بود.

 

- مهناز محمدی، کارگردان، به دنبال شرکت در تجمعات اعتراض به جان باختن مهسا (ژینا) امینی در تهران، در این روز بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد.

 

- در این روز نت بلاکس، سازمان ناظر بر وضعیت اینترنت در جهان، با انتشار مطلبی در سایت خود از قطع اینترنت در سنندج خبر داد.

 

- شماری از شهروندان معترض به قتل مهسا امینی، برای سومین روز متوالی در این روز در شهرهایی ازجمله سنندج، دیواندره، تهران، بانه، پاوه، رشت، مشهد، گوهردشت کرج، دهگلان، تکاب، بوکان، اصفهان و مریوان دست به تجمعات اعتراضی زدند.

 

- ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، که به دلیل انتشار ویدئویی اعتراضی به «حجاب اجباری» دستگیر شده بود، در این روز در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت» به ۳ سال و ۸ ماه، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس و «ترغیب به اعمال منافی عفت» به هشت میلیون تومان جزای نقدی، و به عنوان مجازات تکمیلی نیز به دو سال منع عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی، حتی در شبکه‌های اجتماعی، و منع خروج از کشور محکوم شد.

 

- گلاره مرادی، از فعالین مدنی شهر پاوه در این روز بازداشت و مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- اوین راستی، فعال حقوق زنان، در این روز در رابطه با اعتراضات به قتل مهسا امینی، بازداشت شد. در خبرها آمده که بازداشت او همراه با خشونت بوده است.

 

 

سه‌شنبه ۲۹ شهریور

 

- تجمع‌های اعتراضی به قتل مهسا امینی در این روز در تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه یزد، دانشگاه خوارزمی کرج، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران و دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار شد.

 

- در اعتراض به قتل مهسا امینی، مردم چندین شهر در استان‌های کردستان و کرمانشاه در این روز دست به اعتصاب زدند.

 

- خسرو کردپور و مسعود کردپور، مدیر مسئول و سردبیر آژانس خبری موکریان، در این روز در بوکان بازداشت شدند.

 

- سید افخم ابراهیمی، مجتبی نایری، سیروس قرچه، صادق امیدی، معین حاجی‌زاده، محمد خانی، یاشار توحیدی و محمد ایران‌نژاد، ۸ تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین، با انتشار پیامی مشترک در این روز، ضمن اعلام همبستگی و حمایت از زنان در ایران، «سرکوب آنان توسط جمهوری اسلامی» را محکوم کردند.

 

- سازمان گزارشگران بدون مرز، با بازنشر خبر نت بلاکس از «اختلال اینترنت در استان کردستان»، در این روز از قطع کلی اینترنت در کردستان و اختلال این شبکه در دیگر نقاط ایران خبر داد و آن ‌را به عملکرد مسئولان حکومت برای ممانعت از اخبار اعتراضات مردم به قتل مهسا امینی نسبت داد.

 

- در پی گسترش اعتراضات مردمی در واکنش به قتل مهسا امینی، در این روز اینترنت تلفن همراه و خانگی در نقاط مختلف کشور از جمله؛ اراک، قزوین، کرمانشاه، بوکان، بانه، مشهد، سنندج، تهران، سقز و اهواز با اختلال شدید مواجه شده و یا به صورت کامل قطع شد. وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی با تأئید ضمنی این خبر دلیل آن ‌را «مسائل امنیتی» خواند.

 

- در این روز خبر رسید مهدی حمیدی شفیق، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق در جریان اعتراضات به قتل مهسا (ژینا) امینی در تبریز، همراه با ضرب و شتم بازداشت شده است.

 

- معترضین به قتل مهسا امینی در این روز در بسیاری شهرها از جمله مشهد، تبریز، قزوین، سبزوار، مریوان، بندرعباس، بوکان، رشت، رفسنجان، ساری، اراک، همدان، تهران، قم، یاسوج، ایلام، کرمانشاه، بیرجند، کرج، اصفهان، کرمان، شیراز، خرم آباد، کیش، زنجان و نقده دست به تجمع زدند و ده‌ها تن به دنبال شرکت در این تجمعات اعتراضی، بازداشت شدند.

 

- منصوره موسوی، نویسنده و جامعه‌شناس در این روز در مشهد بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد. در خبرها آمده است مأموران امنیتی ضمن تفتیش خانه‌ی منصوره موسوی، لپ تاپ، برخی اسناد و دست نوشته‌های او را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

 

- حراست دانشگاه تهران در این روز ۳۰ تن از دانشجویان را بازداشت کرد و به مأموران امنیتی تحویل داد. پس از گذشت چند ساعت همه‌ی بازداشت‌شدگان به جز بردیا شکوری‌فر، دانشجوی رشته‌ی اقتصاد دانشگاه تهران، آزاد شدند.

 

- لیلا ععبای، عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان بیجار و معلم هنر، در این روز در منزلش بازداشت شد. از محل و علت بازداشت او اطلاعی در دست نیست.

 

- ریزان احمدی، مترجم و فعال زنان ساکن سنندج، در این روز هنگام بازگشت از محل کار ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- روژان قادری، نقاش و فعال مدنی، در این روز بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

 

- ثریا خدری، فعال زنان سنندج، در این رو در منزل مسکونی‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

چهارشنبه ۳۰ شهریور

 

- در این روز در دانشگاه الزهرا‌ی تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران و دانشگاه سمنان، تجمعات داشجویی در اعتراض به جان‌باختن مهسا امینی برگزار شد. زنان دانشجو در اعتراض‌ها، روسری و مقنعه‌ی خود را به آتش کشیدند‌.

 

- سه دانشجو به نام‌های سروین حیدری، محمد ولیزاده و احمدرضا افشار در شهرهای تهران، تبریز و ارومیه بازداشت شدند.

 

- منیره عربشاهی و یاسمن آریانی، فعالان مدنی معترض به حجاب اجباری که در زندان کچویی کرج محبوس‌اند، با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به قتل مهسا (ژینا) امینی، ضمن حمایت از خانواده‌ی داغدار او و افراد معترض به این فاجعه‌ی هولناک، از این روز اعلام اعتصاب غذای پنج روزه کردند.

 

- در این روز خبر رسید ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ با اتهاماتی از جمله «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب کرج، محاکمه و به ۵ سال حبس محکوم شده است.

 

- در این روز فاطمه سپهری، فعال مدنی در منزل خود در مشهد همراه پسرش و دو تن از نزدیکانش بازداشت شد.

 

- نت بلاکس با انتشار خبری در این روز از قطع و اختلال شدید اینترنت در ایران خبر داد و اعلام کرد: «ایران اکنون تحت شدیدترین محدودیت‌های اینترنتی از زمان اعتراضات آبان ۹۸ قرار گرفته است».

 

- معترضان به قتل مهسا امینی در این روز در بسیاری از شهرهای از جمله ارومیه، تهران، منجیل، آمل، سردشت، سمنان، اسلام‌آباد غرب، اردبیل، گنبدکاووس، ورامین، تالش، تنکابن، زرین شهر، زاهدان، قشم، دهلران، بابل، نورآباد، سرابله، تبریز، سنندج، نوشهر، مرودشت، مهاباد، همدان، اشنویه، ساوه، شیروان، قائمشهر، گرمسار، بابلسر، لنگرود، لاهیجان، قم، اهواز، کاشان، رودسر، پاوه، کرمان، قوچان، پاکدشت، دهگلان، شهسوار، انزلی تجمعاتی برگزار کردند. این اعتراض‌ها با خشونت نیروهای امنیتی مواجه شد و صدها تن بازداشت و شماری از معترضین نیز کشته شدند.

 

- فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) در این روز از مقامات ایران خواست که فورا خبرنگاران ایرانی را آزاد کنند و دسترسی به اینترنت را به حالت اولیه بازگردانند.

 

آنتونی ببلانگر، دبیرکل این فدراسیون در این رابطه گفت: «ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که از پوشش اعتراضات ملی به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب رسانه‌ها استفاده نکنند. هر شهروند در ایران حق دارد بداند چه خبر است».

 

- حشمت‌الله طبرزدی، فعال سیاسی، به همراه پسرش علی (آبتین) طبرزدی در این روز در گلپایگان بازداشت شدند. علی طبرزدی پس از ساعاتی آزاد شد.

 

 

 

- حیات الماسی، ژینا مدرس گرجی و سروه رحمانی، از فعالان مدنی سنندج، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

 

پنجشنبه ۳۱ شهریور

 

- میثم جولانی، محمد جولانی، عسگر اکبرزاده و سعید صادقی‌فر، از فعالین مدنی ترک آذربایجانی، در این روز در اردبیل بازداشت شدند.

 

- خبرگزاری فارس در این روز خبر داد که محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتس‌اپ «توسط شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است» و ضمن اعلام این‌که «معلوم نیست این تصمیم تا چه زمانی به طول خواهد انجامید» مدعی شد «اقدامات خلاف امنیت ملی در بستر این شبکه‌ها توسط ضدانقلاب و پاسخگو نبودن این پلتفرم ها یکی از دلایل این تصمیم است».

 

- نیلوفر حامدی، خبرنگار اجتماعی روزنامه شرق، اولین خبرنگاری که پس از حضور در بیمارستان کسری خبر جان‌باختن ‌مهسا امینی‌ را رسانه‌ای کرد، در این روز بازداشت شد.

 

- در این روز خبر رسید تعدادی از دانشجویان معترض به قتل مهسا امینی در سرار کشور، از جمله شیوا موسی‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران، مجید اماموردی، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران، وحید فراهانی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهران، آذین سعیدی‌نسب، دانشجوی محیط زیست دانشگاه تهران، محمد عرب از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مهرداد ارندان از دانشگاه علامه طباطبایی، علیرضا صابریان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، محمد نوری، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران و سهند مرتضوی، دانشجوی رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران بازداشت شده‌اند.

 

- نت بلاکس از قطع اینترنت تلفن همراه در ایران در این روز خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید مأموران امنیتی با شکستن در وارد خانه‌ی الهه محمدی، گزارشگر روزنامه‌ی هم‌میهن شده‌اند و پس از تفتیش خانه، وسایل شخصی او مانند موبایل، لپتاپ، کتاب‌ها و دست‌نوشته‌ها و اوراق شناسایی از جمله کارت خبرنگاری‌اش را ضبط کرده‌اند.

 

- مژگان کاوسی، محقق و نویسنده‌ی کْرد و زندانی سیاسی سابق در این روز در منزل شخصی خود در کلاردشت مازندران بازداشت شد.

 

- فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با انتشار خبری از بازداشت چند روزنامه‌نگار دیگر، علیرضا خوشبخت، روح‌الله نخعی، فاطمه رجبی و مجتبی رحیمی خبر داد و اعلام کرد تعداد روزنامه‌نگاران بازداشتی به ۱۱ تن رسیده است.

 

- در این روز خبر رسید در جریان اعتراض به قتل مهسا امینی در شهرهای مختلف ایران برخی از فعالین سیاسی و مدنی، از جمله زهرا توحیدی، هدا توحیدی و محمدرضا جلایی‌پور و رضا شریفه، معلم بازنشسته، بازداشت شده‌اند.

 

- در این به‌رغم جو شدید امنیتی، اعتراضات مردمی در واکنش به قتل مهسا امینی در بیش از هشتاد شهر کشور، برای ششمین روز متوالی ادامه یافت. نیروهای امنیتی برای سرکوب شهروندان معترض از شلیک گاز اشک‌آور، تفنگ‌های ساچمه‌ای و سلاح جنگی استفاده می‌کنند که در نتیجه تاکنون ده‌ها نفر کشته و مجروح شده و صدها تن نیز در سرتاسر کشور بازداشت شده‌اند.

 

این در حالی است که همزمان رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی حکومت اقدام به پخش اعترافات اجباری شماری از بازداشت‌شدگان کرده‌اند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©