Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ برابر با  ۰۵ دسامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰  برابر با ۰۵ دسامبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

(۵ تا ۱۲ آذر ۱۴۰۰)

 

جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰

 

- در پی اعتراضات مردم اصفهان که با سرکوب نیروهای انتظامی و امنیتی، ضرب و شتم مردم و تیراندازی به سوی معترضین همراه بود و انتشار اخبار و تصاویر آن در رسانه‌‌ها، اینترنت همراه در برخی مناطق شهر اصفهان در این روز قطع و در سایر نقاط استان اصفهان دچار اختلال شد.

 

همچنین در این روز خبر رسید که در پی فراخوان به تجمع مردم خوزستان برای اعتراض به انتقال آب کارون، اینترنت در برخی از شهرهای این استان از جمله اهواز با اختلال مواجه شده است. سازمان ناظر بر اینترنت (نت بلاکز) نیز در همین روز از کاهش دسترسی به اینترنت در بخش‌هایی از ایران از بامداد پنجشنبه خبر داد.

 

- احمد صیاحی، پرستار و فعال محیط زیست سوسنگردی به بهانه‌ی حضور در تجمعی در پی انتشار فراخوان به تجمع مردم خوزستان برای اعتراض به انتقال آب کارون، توسط نیروهای امنیتی اهواز در این روز بازداشت شد.

 

شنبه ۶ آذر

 

- سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در این روز درباره‌ی مجروحان سرکوب اعتراضات مردم اصفهان سخن می‌گفت با اشاره به اینکه «حال ۲ نفر از مصدومان اعتراضات دیروز اصفهان مناسب نیست» گفت: «از ارائه‌ی آمار معذوریم».

 

- سازمان حقوق بشر ایران در این روز گزارش داد که روز جمعه در اعتراضات اصفهان بیش از ۱۲۰ نفر بازداشت و به بازداشتگاه زندان دستگرد اصفهان منتقل شده‌اند. بر اساس این گزارش، سه نفر از بازداشت‌‌شدگان با آمبولانس مستقیم به بخش «بهداری و سردخانه» زندان منتقل شدند که احتمال می‌رود کشته شده باشند.

 

- ودود‌ اسدی، فعال مدنی ترک آذربایجانی ساکن رشت که از اوایل آبان‌ در بازداشت به سر می‌برد، در این روز با تودیع قرار وثیقه ۱۷۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان شماره ۲ رشت آزاد شد.

 

- در این روز از دادگاه رسیدگی به اتهامات پنج وکیل و فعال مدنی خبر رسید محمدرضا فقیهی وکیل دادگستری، در اعتراض به تفکیک غیرقانونی رسیدگی به پرونده از حضور در جلسه دادگاهی که پیشتر به آن احضار شده بود امتناع و همراه با وکیل مدافع خود جلسه‌ی دادگاه را ترک کرده است‌.

 

- در این روز خبر رسید که دادگاه انقلاب مشهد، پس از چانه‌زنی وکیلِ نصرت بهشتی برای تبدیل قرار بازداشت ۵ میلیارد تومانی او به یک میلیارد تومان در هفته‌ی گذشته موافقت کرده اما خانواده‌ی وی توان سپردن این مبلغ را نیز ندارند زیرا ملکی با این قیمت در مشهد ندارند.

 

- در این روز خبر رسید که برای پنجمین بار با مرخصی شکیلا منفرد، زندانی سیاسی به بهانه‌ی «مصاحبه با شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور» مخالفت شده است.

 

- میلاد ارسنجانی، که از ۲۴ آبان به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» در بازداشت است، در این روز از قرنطینه‌ی زندان تهران بزرگ به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

 

یکشنبه ۷ آذر

 

- در این روز خبر رسید که یک روز پیش از آغاز مذاکرات وین، طی دستورالعملی محرمانه از سوی وزارت ارشاد اسلامی، بایدها و نبایدهای رسانه‌ها برای پوشش مذاکرات هسته‌ای به نشریات ابلاغ و گفته شده: «از توجه هیجانی و اغراق‌شده به وین اجتناب شود».

 

دوشنبه ۸ آذر

 

- ابوالفضل رحیمی‌شاد، معلم و فعال سیاسی، به دلیل یادداشت‌ها و مقالات منتشر شده در اینترنت با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در دادگاه بدوی به ۱۵ ماه حبس، جزای نقدی و ممنوعیت از حضور در شبکه‌های اجتماعی محکوم شد که حکم حبس وی به دلیل نداشتن سابقه‌ی کیفری برای ۵ سال تعلیق شد.

 

- زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی که پس از ۱۷ سال سابقه کار به عنوان آتش‌نشان، به دلیل فعالیت‌های مدنی و منتقدانه از کار اخراج شده است، ضمن انتقاد از سرکوب مردم معترض اصفهان و محکومیت زندانیان سیاسی، خواهان آزادی زندانیان سیاسی و همچنین لغو مجازات اعدام شد و در اعتراض به تداوم بیکاری و عواقب آن برای خود و خانواده‌اش، از این روز مقابل ساختمان شهرداری فردوسیه‌ی شهریار تحصن کرد.

 

- در این روز خبر رسید که گمرک جمهوری اسلامی از ورود ۱۱ کانتینر آلات موسیقی به کشور به بهانه‌ی اینکه ساز و آلات موسیقی جزو گروه چهار کالاهای ممنوع‌الورود است، ممانعت کرده است.

 

- در این روز «کارگروه تعیین مصادیق و محتوای مجرمانه» دستور حذف ترانه «وداع بعد از رفتن» مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز ایرانی را از وبسایت‌های داخلی صادر کرد. این خواننده پیشتر در حمایت از جانباختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و مادران دادخواه، این قطعه را در صفحه شخصی خود منتشر کرده بود.

 

- میلاد ارسنجانی در این روز از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

 

سه‌شنبه ۹ آذر

 

- طرح «صیانت از فضای مجازی» که با هدف محدود کردن دسترسی به اینترنت در مجلس شورای اسلامی ارائه شده، با رای اکثریت اعضای کمیسیون مشترک صیانت در این روز برای درخواست اصلاح برخی موارد از سوی وزیر ارتباطات به مرکز پژوهش‌های مجلس برگشت خورد.

 

- نصرت بهشتی، فعال مدنی و معلم بازنشسته، که از ۱۳ مردادماه بازداشت و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است، با تودیع قرار وثیقه ۱ میلیارد تومانی در این روز به صورت موقت از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید بهنام موسیوند، فعال مدنی علیرغم آنکه از درد در ناحیه‌ی کلیه و پروستات رنج می‌برد، به دلیل عدم پذیرش استفاده از دستبند به هنگام اعزام به مراکز درمانی، تاکنون از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

 

چهارشنبه ۱۰ آذر

 

- ستار رضایی، کارگر گچ‌کار و شاعر در این روز در خانه‌ی پدرش در نجف‌آباد اصفهان بازداشت شد.

 

پنجشنبه ۱۱ آذر

 

- تجمعات سراسری اعتراضی معلمان شاغل و فرهنگیان بازنشسته در اعتراض به عدم اجرای رتبه‌بندی و عدم اجرای همسان‌سازی در سراسر کشور در این روز برگزار شد.

 

- در این روز خبر رسید هیراد پیربداقی، فعال کارگری علیرغم گذشت ۲۵ روز از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©