Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ برابر با  ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰  برابر با ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۱۲ تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۰)

 

جمعه ۱۲ شهریور

 

-  گیتی پورفاضل، حقوقدان و عضو کانون نویسندگان ایران که در پی ابتلا به ویروس کرونا از ۳ مرداد به مرخصی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت.

 

- علیرضا ورک شا،‌ نوکیش مسیحی، با دریافت ابلاغیه‌ای در این روز جهت دفاع از اتهام «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف» به دادسرای انقلاب دزفول احضار شد.

 

- در این روز خبر رسید کامیار فکور، فعال کارگری طی ابلاغیه‌ای که ۶ شهریور صادر شده به دادسرای اوین احضار شده است. این فعال کارگری به «اخلال در نظم عمومی»، «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» متهم شده است.

 

شنبه ۱۳ شهریور

 

- در این روز خبر رسید برای آزادی موقت امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری،  قرار وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است. پس از مراجعه‌ی مجدد خانواده به منظور درخواست کاهش مبلغ وثیقه به دلیل عدم توانایی مالی به آنها گفته شد که وی تحت بازجویی است و فعلا هیچ وثیقه‌ای پذیرفته نمی‌شود.

 

-  عباس لسانی، فعال مدنی ترک آذربایجانی که از ۸ شهریورماه از زندان اردبیل به مرخصی درمانی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی به زندان بازگشت.

 

- در این روز خبر رسید بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، طی حکمی از محل کار خود اخراج شده است. دلیل این اقدام دفاع از نظام سلطنتی پهلوی توسط این استاد دانشگاه عنوان شده بود.

 

یکشنبه ۱۴ شهریور

 

- در این روز خبر رسید شیرکو تابناک، در دادگاه کیفری بوکان به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع یکی از احزاب مخالف نظام» به ۵ ماه حبس تعزیری و ۷ ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

 

- در این روز فرهاد روزبان، روزنامه‌نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی «سولدوز خبر»، توسط نیروهای امنیتی در شهر نقده (سولدوز) بازداشت شد. نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت او اقدام به بازرسی منزل کرده و برخی از لوازم الکترونیک وی از جمله تلفن همراه او را ضبط کرده و با خود بردند. ساعاتی بعد، لوگو و نام کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام این فعال رسانه‌ای تغییر پیدا کرده و شماری از مطالب آن نیز پاک شد. حساب کاربری او نیز بدون دستور قضایی از سوی نیروهای امنیتی پاک شده است.

 

- جواد لعل محمدی، فعال مدنی که از ۱۰ شهریور ماه توسط ماموران اداره اطلاعات در مشهد بازداشت شده بود، در این روز آزاد شد.

 

دوشنبه ۱۵ شهریور

 

- در این رور خبر رسید برخی از کدرشته‌ها در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان خارجه دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید حذف و  ظرفیت در این گروه‌ها و دیگر رشته‌ها از جمله زبان و ادبیات فارسی، عربی و رشته‌ی جغرافیا کاهش یافته است.

 

- در این روز همسر مهدی محمودیان از تماس تلفنی چند دقیقه‌ای این فعال سیاسی، بعد از گذشت حدود بیست و پنج روز از بازداشت او خبر داد. محمودیان به همراه مصطفی نیلی و آرش کیخسروی علیرغم صدور کیفرخواست و ارجاع پرونده به دادگاه انقلاب تهران کماکان در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۱ زندان اوین تحت نظر حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نگهداری می‌شوند.  نیلی پس از تماسی در روزهای نخست بازداشت، تاکنون از حق تماس تلفنی محروم بوده‌ است. آن‌ها ۲۳ مرداد به همراه شماری از وکلا و فعالان مدنی در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شدند.

 

- گیتی ذوالفقاری، زندانی سیاسی، که از ۱۱ مردادماه در پی ابتلا به کرونا به مرخصی درمانی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

 

- در این روز خبر رسید صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین طی روزهای اخیر توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی در این زندان مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفته است.

 

- در این روز خبر رسید سهیلا حجاب، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین، علیرغم بروز مشکلات کلیوی از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده و با وجود دستور پزشک زندان مبنی بر اعزام به بیمارستان از انتقال وی ممانعت به عمل آمده است.

 

- در این روز خبر رسید خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز در پی افت شدید فشار خون از حال رفته و به بهداری زندان منتقل شده است. پیرزاده علیرغم ابتلا به کرونا و حال نامناسب جسمی کماکان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

 

سه شنبه ۱۶ شهریور

 

- در این روز خبر رسید عالیه مطلب‌زاده، فعال حقوق زنان و نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، بیش از یک هفته است که به دلیل آنچه از سوی مقامات زندان اوین «سیاه‌نمایی» خوانده شده، از حق ملاقات با خانواده و تماس تلفنی محروم شده است.

 

- در این روز خبر رسید علیرغم گذشت ۲ ماه از درخواست مرخصی سجاد شکری، فعال کارگری تاکنون پاسخی به درخواست وی داده نشده است.

 

- شکیلا منفرد، زندانی سیاسی که از  ۱ شهریورماه به مرخصی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان قرچک ورامین بازگشت.

 

-  توحید امیر امینی، فعال مدنی ترک آذربایجانی، که از ۳۰ مردادماه به مرخصی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

 

- شماری از معلمان و دانش‌آموزان رشته فلسفه، با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن اعتراض به اخراج بیژن عبدالکریمی، این اقدام را نقض آشکار آزادی بیان در دانشگاه دانسته و خواستار لغو حکم اخراج وی شدند. در پی اعتراضات، اجرای حکم اخراج بیژن عبدالکریمی به دستور رییس دانشگاه آزاد، در این روز متوقف شد.

 

چهارشنبه ۱۷ شهریور

 

- بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو زندانی کانون نویسندگان ایران که به همراه دو عضو دیگر کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن به دلیل عضویت در کانون و دفاع مستمر از آزادی بیان، از مهرماه ۱۳۹۹ در زندان اوین به سر می‌برد، در این روز به مرخصی آمد.

 

- در این روز خبر رسید  آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان لاکان رشت کماکان از داشتن کارت تلفن و حق برقراری تماس تلفنی محروم است.

 

- در این روز جعفر ابراهیمی جهت آخرین دفاع به دادسرای ناحیه ۲ کرج احضار شد. حسین تاج، وکیل این فعال صنفی، ضمن اعلام این خبر گفت: "اتهامات جدیدی به موکلش ابلاغ شده و میزان قرار وثیقه از صد میلیون به چهارصد میلیون افزایش یافته‌است."

 

- غلامرضا غلامی، دبیر شیمی مدارس در روستای کنداز استان فارس، در این روز دستگیر و به نقطه‌ی نامعلومی منتقل شد.

 

- در این روز تجمع برخی فعالان مدنی و سیاسی ایرانی و افغانستانی در مقابل سفارت پاکستان در تهران به خشونت کشیده شد. علاوه بر تعدادی از اتباع افغانستان، نرگس محمدی، احمدرضا حائری، پوران ناظمی، ویدا ربانی و تعدادی دیگر از فعالان مدنی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند.

 

- در این رو خبر رسید زهرا صفایی، زندانی سیاسی روز شنبه ۱۳ شهریورماه به دنبال حمله‌ی قلبی از زندان قرچک ورامین به مکان نامعلومی منتقل شده است.

 

- در این روز گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به هفتاد و ششمین مجمع عمومی این سازمان در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران (محدوده زمانی ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ تا ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱) منتشر شد. دبیرکل سازمان ملل در این گزارش ضمن واکنش به صدور احکام اعدام، بازداشت‌های خودسرانه شهروندان معترض و فعالین حقوق بشر و وکلا درخصوص انتساب اتهام قتل به معترضان بازداشتی به منظور توجیه صدور احکام اعدام ابراز نگرانی کرده است. در بخش‌هایی دیگری از این گزارش همچنین به تداوم آزار شهروندان بهائی، بازداشت و صدور حکم برای وکلا و فعالین مدنی و نقض حقوق زنان پرداخته شده است.

 

پنجشنبه ۱۸ شهریور

 

- پیام شکیبا، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق با دریافت ابلاغیه‌ای در این روز جهت رسیدگی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب تهران احضار شد.

 

- عیسی یگانه، نویسنده و فعال مدنی ترک آذربایجانی شهرستان نقده، در این روز توسط پلیس امنیت و اطلاعات این شهر احضار و ساعاتی را در رابطه با حوادث مربوط به یکی از روستاهای نقده و اطلاع‌رسانی او در این خصوص، تحت بازجویی قرار گرفت.

 

- روزبه پیری، فعال مدنی ترک آذربایجانی، در این روز توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- محمد داوری، فعال مدنی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، در این روز به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل و کارت تلفن وی نیز توسط مسئولان زندان مسدود شد.

 

- در این روز محمدعلی (پیروز) منصوری، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، پس از تحمل ۱۴ سال حبس برای نخستین بار از این زندان به مرخصی اعزام شد. منصوری پیشتر در تاریخ ۱۱ شهریورماه در پی سکته قلبی به بیمارستان رجائی کرج منتقل شده بود. منصوری در شهریورماه ۱۳۸۶ پس از شرکت در مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی سال ۶۷ بازداشت شد او سپس توسط شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق» به ۱۷ سال حبس، تبعید به زندان رجایی‌شهر کرج و ۱۵۰ هزار تومان جریمه‌ی نقدی محکوم و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر عینا تأیید شد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©