Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ برابر با  ۰۳ می ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰  برابر با ۰۳ می ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

 (۳ تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰)

 

جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

 

- در این روز مشخص شد نام یکی دیگر از زندانیان محبوس در زندان اراک که با اتهام «سب النبی» به اعدام محکوم شده سید صدرالله فاضلی زارع است. وی همراه با یوسف مهراد در یک پرونده‌ی مشترک به علت مدیریت و عضویت در یک کانال تلگرامی با موضوع «نقد خرافه و مذهب» بازداشت و در دادگاه کیفری استان مرکزی به اعدام محکوم شده است.

 

یوسف مهراد در بخش دیگری از این پرونده که دستکم ۹ نفر دیگر در آن متهم به آتش زدن کتب مذهبی و انتشار محتوا یا بیان عقاید و نظراتی هستند که دادگاه آن را توهین به مقدسات به خصوص پیامبر اسلام استنباط کرده؛ به «تبلیغ علیه نظام»، «تشکیل گروه»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» و «توهین به رهبر» متهم شده است.

 

شنبه ۴ اردیبهشت

 

- ۱۰۱ وکیل دادگستری طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌ی قضائیه، خواستار آزادی وکلای زندانی و تعدادی از زندانیان سیاسی و مدنی شدند. در این بیانیه به اسامی چهار وکیل زندانی، گیتی پورفاضل، عضو کانون نویسندگان ایران، امیر سالار داودی، نسرین ستوده و محمد نجفی در کنار شماری از فعالان مدنی و سیاسی نظیر محمد نوری‌زاد، اسماعیل عبدی، فرهاد میثمی و کیوان صمیمی اشاره شده است.

 

- دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل در این روز حکم ۸ ماه حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق میثم جولانی و علی خیرجو، فعالین محلی آذربایجان را تأیید و به مدت یک سال تعلیق کرد.

 

- در این روز خبر رسید سینا شکیب دانشجوی ترم ۴ رشته آمار و کاربردها در دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار دانشگاه اصفهان، به دلیل اعتقاد به آئین بهائی از این دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شده است.

 

- در این روز خبر رسید که مرضیه غلام‌ویسی از زندانیان سابق سیاسی در دهه‌ی شصت همراه با پسرش سیروان عبداللهی که در حوز‌ه‌ی زنان و محیط زیست فعال بودند و فرد دیگری به نام عطا، توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شدند.

 

یکشنبه ۵ اردیبهشت

 

- خانواده‌های اعدام‌شدگان دهه‌ی ۶۰ و کشتار جمعی تابستان ۶۷ با انتشار نامه‌ای در این روز اعتراض خود را به ازبین‌بردن گورهای جمعی در خاوران و وادار کردن هم‌وطنان بهایی به دفن عزیزانشان در محل این گورها اعلام کردند. در بخشی از این نامه که خطاب به شهردار تهران نوشته شده آمده است: "این حقوق شهروندی و انسانی ما خانواده‌هاست که از محل دقیق خاکسپاری عزیزانمان با خبر باشیم و بتوانیم با حضور بر سر مزارشان، یاد عزیزانمان را گرامی بداریم. اکنون پس از حدود چهل سال محرومیت از این حق، ما خواهان عدم تعرض و تغییرات در این گورستان هستیم."

 

- فرزانه انصاری‌فر، شهروند ساکن بهبهان و خواهر فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، در این روز طی ابلاغیه‌ای به دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان احضار شد. او پیشتر در آبان ۹۹ نیز جهت رسیدگی به اتهامات «توهین به رهبری، مشارکت در اخلال در نظم و آسایش عمومی و بر هم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان احضار شده بود.

 

- زینب علی‌پور شهروند ساکن بهبهان، در این روز طی ابلاغیه‌ای به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد. بر اساس این ابلاغیه از او خواسته شده جهت رسیدگی به اتهامات «توهین به رهبری، مشارکت در اخلال در نظم و آسایش عمومی و بر هم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» ظرف مدت ۵ روز در این شعبه حاضر شود.

 

- در این روز خبر رسید تعداد بهاییانی که روز گذشته در اصفهان بازداشت شده بودند به ۹ تن رسیده است. در جریان تفتیش منازل دستکم ۱۴ خانواده بهائی  ساناز راسته، آزیتا رضوانی، مژگان شفیع‌پور، نسرین خادمی، افشین وجدانی، نوشین همت، سارا شکیب و فیروزه راستی‌نژاد بازداشت شده‌اند.

 

دوشنبه ۶ اردیبهشت

 

- در این روز خبر رسید جمعی از اعضای مجلش شورای اسلامی، طرح «ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی حامی تحریم به ایران» را تهیه و تدوین کرده‌اند. بر اساس این طرح ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی حامی تحریم علیه کشور ایران به کشور ممنوع است و رسانه‌های داخلی مجاز به انتشار اخبار رسانه‌های مذکور نیستند؛ انتشار اخبار مطبوعات آمریکایی و انگلیسی در رسانه‌های داخلی ممنوع و در صورت «تخطی» این رسانه‌ها از موارد مذکور، مجازات حبس بیش از پنج تا ده سال و جزای نقدی به مبلغ ۱۸ تا ۳۶ میلیون تومان برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

 

- پانزده تشکل کارگری و صنفی کشور با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر در این روز، ضمن اعتراض به مدیریت ناکارآمد دولت در خصوص بحران کرونا در کشور و آسیب‌های جبران ناپذیر این ناکارآمدی به بدنه‌ی قشر کارگر، خواهان ایجاد یک شورای همکاری میان بخش‌های مختلف کارگران، کارمندان و مزدبگیران، معلمان، بازنشستگان، زنان، دانشجویان و بیکاران شدند تا جنبش‌های مطالباتی در گوشه کنار کشور به راحتی سرکوب نشوند.

 

- عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان محبوس در زندان اوین که دوران محکومیت دو ساله‌ی خود را سپری می‌کند، در این روز در پی ثبت دادخواست و اعلام شکایت نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی در دفتر دادستانی این زندان، از حق تماس تلفنی محروم شد.

 

- لطیف ایزدی خبرنگار و مدیر سایت اولکامیز در این روز در گنبدکاووس به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویق اذهان عمومی» بازداشت شد، نیروی انتظامی روز گذشته از او خواسته بود خبر مربوط به ربوده شدن کودک ده ساله‌ی روستای سلاق نوری را از سایت حذف نماید. گفته شده آقای ایزدی خبر مربوطه را حذف نکرده و خطاب به نیروی‌ انتظامی کار آنان را مداخله در امر رسانه خوانده بود.

 

- نازنین زاغری در این روز و پس از پنج سال حبس در یک پرونده‌ی جدید به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع اعتراضی در سال ۸۸ محاکمه به یک سال زندان و یک سال منع خروج از کشور محکوم شد.

 

سه شنبه ۷ اردیبهشت

 

- سعید اقبالی، فعال مدنی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج با انتشار نامه‌ای از شرایط خود در زمان بازجویی‌ها و احضار و بازجویی مادر و دو تن از نزدیکانش در سال 96 خبر داد.

 

-  حامد عاشوری، نوکیش مسیحی توسط دادگاه انقلاب کرج به ۱۰ ماه حبس و شرکت در کلاس‌های دینی اسلامی محکوم شد. عاشوری در اسفندماه سال ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به صورت موقت آزاد شده بود.

 

چهارشنبه ۸ اردیبهشت

 

- در این روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات ناهید تقوی، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی، نازنین محمدنژاد، مهران رئوف و الهام صمیمی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. این افراد در مهر و آذر سال گذشته توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲-الف زندان اوین منتقل شدند. از میان این افراد ناهید تقوی، مهران رئوف و سمیه کارگر کماکان در بازداشت به سر می‌برند.

 

- آرش صادقی، زندانی سیاسی در زندان رجایی‌شهر کرج در این روز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران به شرح و ارائه‌ی جزییات زیادی از مصداق‌های تبعیض و نقض حقوق خانواده‌ی زندانیان سیاسی و علل پیدایش این ساختار پرداخت.

 

- سمیه کارگر، دانش‌آموخته‌‌ی رشته‌ی فلسفه‌ی دانشگاه تبریز، که ۲۵ مهرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شده بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

 

- ارسطو ملارحیمی توسط دادگاه انقلاب مهاباد بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام»  و «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام» به سه سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد. بازداشت ملارحیمی در رابطه با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته بود.

 

- در ادامه بازداشت و تفتیش منازل شماری از بهائیان در شیراز در این روز دو تن از آنان به نام‌های وحید دانا و سعید عابدی توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شدند. هفت شهروند بهائی دیگر نیز که در تاریخ ۱۷ فروردین بازداشت شده بودند با گذشت ۲۳ روز کماکان بصورت بلاتکلیف در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه‌های امنیتی شیراز به سر می‌برند.

 

پنجشنبه ۹ اردیبهشت

 

- عفو بین‌الملل  در این روز ضمن اعتراض به تخریب گورهای جمعی خاوران و وادار کردن اقلیت بهایی به دفن عزیزانشان را در محل دفن زندانیان قتل‌عام شده دهه‌ی شصت اعلام کرد: «این آخرین تلاش جنایتکارانه طی سال‌های گذشته توسط مقام‌های نظام ایران برای تخریب گورهای جمعی قربانیان قتل‌عام زندانهای سال۱۹۸۸ در تلاش برای از بین بردن شواهد مهم جنایات علیه بشریت، انکار حقیقت، عدالت و جبران خسارت به خانواده‌ها بوده است.»

 

- بتول امینی ده‌یادگاری، معلم مشهدی معترض به سند همکاری ایران و چین که از ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ توسط حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، با قرار وثیقه‌ی پنج میلیارد تومانی در این روز آزاد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©