Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ برابر با  ۰۲ دسامبر ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹  برابر با ۰۲ دسامبر ۲۰۲۰
کانون نویسندگان ایران

 

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

(۳۰ آبان - ۷ آذر)

 

 

 

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹

 

- سازمان بین‌المللی کمیته‌ی حفاظت از آزادی روزنامه‌نگاران، در این روز جایزه‌ی سالانه‌ی آزادی بیان‌اش را به محمد مساعد، روزنامه‌نگار داد که به گزارش‌هایش درباره فساد اقتصادی شناخته می‌‌شود، او این جایزه را به‌ويژه بابت توییت‌اش در انتقاد از قطعی اینترنت در دوران اعتراض‌های آبان ۹۸ برنده شد. مساعد که علاوه بر ۴ سال و ۹ ماه حبس، به «دو سال ممنوعیت خبرنگاری پس از حبس و توقیف لوازم ارتباطی» نیز محکوم شده امکان شرکت مجازی در مراسم را که به صورت آنلاین برگزار شد، نداشت.

 

- طناز کلاهچیان، همسر امیرسالار داودی، در این روز از کارشکنی معاون دادستان تهران در اعطای مرخصی به همسرش خبر داد. این وکیل دادگستری به دلیل نوشتن در یک کانال تلگرامی، فعالیت‌های حقوق بشری و پرونده‌های موکلانش به ۳۰ سال حبس، ۱۱۱ ضربه شلاق، شش میلیون تومان جریمه‌ی نقدی و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است،

 

شنبه ۱ آذر

 

- در این روز زینب اسماعیلی، از اعضای «مادران آشتی» کردستان به صورت غیابی در دادگاه انقلاب سنندج به اتهام «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» به ۵ سال زندان و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

یکشنبه ۲ آذر

 

- در این روز سهیلا حجاب، زندانی سیاسی که دوران محکومیت ۵ ساله‌ی خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، جهت تفهیم اتهام از بابت پرونده‌ی جدیدی که به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» در ایام حبس علیه وی گشوده شده به بازپرسی دادسرای اوین اعزام شد. از مصادیق این اتهامات صحبت‌های او در تماس‌های تلفنی با خارج از زندان و انتشار آن در فضای مجازی است.

 

- ویدا ربانی، روزنامه‌نگار، دراین روز به دلایل نامعلومی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ربانی از امضاکنندگان نامه ۷۷ نفره در اعتراض به سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ است.

 

- در این روز سخنگو و نماینده جامعه بهائیان در سازمان ملل متحد از هجوم به خانه‌ی دستکم 20 شهروند بهایی در تهران، کرج، اصفهان و مازندران و توقیف لوازم شخصی آن‌ها خبر داد.

 

- علی منصوری، دانشجوی دوره دکتری رشته‌ی تاریخ، در این روز توسط نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

دوشنبه ۳ آذر

 

- به دلیل ممنوعیت رفت و آمدهای شبانه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، مقرر شد از این روز، روزنامه‌های چاپی فقط در تهران توزیع شود و پخش زمینی روزنامه در شهرستان‌ها متوقف شد.

 

- در این روز مأموران سازمان اطلاعات سپاه در خیابان ولیعصر تهران، مهرداد گریوانی و ماهان جلال دوست، دو تن از فعالان مدنی و رسانه‌ای را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. گریوانی، پیش از این در دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی، ۲ سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی، رسانه و مطبوعات و همچنین ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

 

- نیروهای امنیتی در این روز آنیسا جعفری‌مهر، فعال مدنی، را در منزل خانوادگی‌اش در اسلام‌آباد غرب کرمانشاه بازداشت کردند و ضمن تفتیش منزل لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه و تعدادی از کتاب‌های وی را با خود بردند.

 

- داریوش مرادی، فعال مدنی، در این روز ضمن بازرسی منزلش در اسلام‌آباد غرب و توقیف برخی از لوازم شخصی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- حنیف شادلو، فعال اجتماعی که ۲۵ مهر توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم در منزل پدری خود در ورامین بازداشت شده بود در اين روز با تودیع قرار کفالت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

 

- سعید اقبالی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین علیرغم پارگی هفتاد درصدی پرده گوش راست و درد و عفونت شدید و نامه پزشک زندان مبنی بر اعزام به بیمارستان همچنان از رسیدگی پزشکی محروم است.

 

- در این روز خبر رسید که عزالدین هاشمی و ولی قلیچی، مدیران یک کانال تلگرامی، به اتهام «تشویش اذهان عمومی» و «نشر اکاذیب» در پی انتشار مطالب انتقادی از عملکرد نمایندگان مجلس به بازپرسی شهرستان کلاله احضار شده‌اند.

 

- وحید اشتری، فعال رسانه‌ای، در این روز خبر داد که به دلیل باز نشر عکس «حسین منتظری» پسر دادستان کل کشور که خود پیش‌تر در فیس‌بوکش منتشر کرده بود، به اتهام «انتشار عکس خصوصی» به دو سال حبس محکوم شده‌است.‏

 

سه شنبه ۴ آذر

 

- سازمان عفو بین الملل طی بیانیه‌ای در این روز، ضمن ابراز نگرانی از احتمال شکنجه و بدرفتاری با ناهید تقوی و اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور خواهان آزادی این شهروند دو تابعیتی شد.

 

- الهام صمیمی، دانشجوی رشته‌ی انسان‌شناسی دانشگاه تهران، در این روز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

 

- ابولحسن کمالی، شاعر، با شکایت سازمان اطلاعات سپاه استان کهکیلویه و بویراحمد در این روز توسط دادگاه یاسوج به اتهامات «توهین به مقدسات»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» مجموعاً به ۱۱ ماه حبس در منزل با نظارت دستبند یا پابند الکترونیکی و شرکت در مراسمات مذهبی و اخلاقی نظیر نماز جماعت با تأیید روحانی مسجد، محکوم شد.

 

- در این روز مرتضی حق‌بیان، روزنامه‌‌نگار توسط دادگاه انقلاب سنندج به اتهام «تهمت و افترا از طریق نشر اکاذیب از طریق انتشار مطالبی در کانال تلگرامی» به ۳ ماه حبس تعلیقی به مدت یک سال محکوم شد.

 

پنجشنبه ۶ آذر

 

- کانون نويسندگان ايران در اين روز از اعتراض انجمن جهانی قلم (پن) به بازداشت سه نویسنده‌ی کُرد در کشور ترکیه خبر داد.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©