Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ برابر با  ۱۸ ژانويه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸  برابر با ۱۸ ژانويه ۲۰۲۰
گزارش از 22 دی، روز اعتراضی دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان

گزارش از ۲۲ دی،

روز اعتراضی دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان

 

 

 اعتراض دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان نسبت به کشتار ۱۷۶ مسافر  هواپیمای اوکراینی پس از اعتراف به ساقط کردن آن توسط سپاه

 

تجمع ابتدایی به فراخوان انجمن های اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همچنین دانشگاه اصفهان در حال برگزاری بود. در این بین نیروهای حراست نیز در محل حضور داشتند و بیرون از جمعیت با فاصله کمی مستقر بودند.

 

به وجود آوردن فضایی نزدیک به تریبون آزاد (به منظور تخلیه عاطفی حاضرین و نه اعتراض) و عزاداری‌ای با تِم اعتراض در دستور کار این مراسم قرار داشت.

 

در این بین همچنین جمعی از دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان به منظور نمایندگی خواست‌ها و مطالبات واقعی جامعه، به‌همراه توده دانشجویان حاضر در این مراسم، نسبت به بی اثر و نمایشی بودن مراسم و همچنین روند کنترلی بر آن معترض بودند.

 

این تعارض زمانی آشکار میشد که فردی از نمایندگان دانشجویان مستقل تریبون را در اختیار میگرفت و مطالبات، شعارها و خواسته‌های رادیکال مطرح میشدند.

 

من‌جمله شعارهایی که دانشجویان مستقل سر میدادند و پس از آن نمایندگان انجمن اسلامی و خط حکومتی سعی میکردند تداوم آن را دچار خدشه کنند، "ننگ ما ننگ ما سپاه الدنگ ما" بود.

 

این شعار و سایر شعارها و مطالبات رادیکال سریعاً با استفاده از بلندگو توسط گردانندگان مراسم حاشیه‌ای میشد و جای خود را به شعارهایی نظیر: "عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، دانشجوی ایرانی صاحب عزاست امروز" و یا "استعفا کافی نیست، محاکمه لازم است" میداد.

 

این تضاد که رفته رفته رو به تشدید بود، با دو حرکت انتهایی نمایندگان انجمن اسلامی به نهایت خود رسید.

 

در بخش انتهایی مراسم، نمایندگان مذکور اقدام به پخش صحبت‌های میر حسین موسوی کردند که خیلی زود با شعار "اصلاح‌طلب اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا" جواب گرفت و ساکت شد.

 

پس از آن نیز برگزار کنندگان مراسم اعلام کردند که ساعت مجوز تجمع در حال اتمام است و دانشجویان خوابگاهی به خوابگاه بروند و دانشجویان اصفهانی هم از درب شرقی خارج شوند.

 

اما جمعیت به نمایندگی و پیشروی دانشجویان مستقل به سمت درب شرقی دانشگاه حرکت کردند و قصد پیوستن به اعتراضات مردمی در میدان آزادی را داشتتد، این حرکت از همان ابتدا با شعارهایی نظیر "مرگ بر دیکتاتور" شروع شد.

 

حراست ابتدا سعی کرد با بستن درب شرقی از خروج دانشجویان ممانعت به عمل بیاورد که با اعتراض شدید دانشجویان مواجه شد و نهایتا آنها مجبور به باز گذاشتن درب دانشگاه شدند.

 

دانشجویان با شعارهایی:

"دانشجو میمیرد ذلت نمیپذیرد"،

"مرگ بر دیکتاتور" و

"1500 نفر کشته آبان ماست"

 

 به سمت میدان آزادی راه افتاده بودند و همچنین سرود "یار دبستانی من" را نیز همخوانی کردند.

 

مسئولین انجمن‌های اسلامی دائما در حال تلاش برای متفرق کردن جمع به وسیله ترعیب و بی‌ثمر خواندن اعتراضات رادیکال بودند و دانشجویان در نهایت با سوت و کف و سر دادن شعار "بترسید بترسید، ما همه با هم هستیم" به راه خود ادامه دادند.

 

پیش از اینکه دانشجویان به مردم در میدان آزادی بپیوندند، نیروهای سرکوبگر موتوری سپاه با تهدید استفاده از شوکر و باتوم به سمت جمعیت دانشجویان یورش آوردند و دانشجوها از طریق خیابان مجاور پیاده‌رو به دانشگاه بازگشتند.

 

لازم به ذکر است که در اینجا نیروهای سپاهی به سمت دانشجویان گاز اشک آور نیز پرتاب کردند. که توسط دانشجویان داخل دانشگاه که موفق به خروج از دانشگاه نشده بودند، با فریادهای "بی شرف بی شرف" استقبال میشدند.

 

عموم جمعیت دانشجویان معترض خواهان بازگرداندن دانشجویانی که در محاصره نیروهای سرکوبگر قرار داشتند شدند و طبق آماری که دانشجویان از حاضرین در جمع گرفتند، در اعتراض مذکور هیچ‌یک از دانشجویان بازداشت نشدند.

 

تجمع اعتراضی تا حدود دو ساعت پس از بازگشت تمام دانشجویان به دانشگاه ادامه داشت که در آن بخشاً انتقاد شدیدی متوجه عملکرد انجمن‌های اسلامی در جریان تلاش برای توقف اعتراضات بود که در شعار "تشکل وابسته نمیخوایم نمیخوایم" بروز پیدا میکرد.

 

اما به طور عمومی هم محور اعتراضات این روز شامل: اعتراض نسبت به جنایت اخیر سپاه و همچنین دخالت خانمان سوز آن در منطقه، سکوت صدا و سیما در قبال این جنایت‌ها و تلاش برای لاپوشانی کشتار گسترده 1500 نفری در آبان ماه و همچنین مسائل و مشکلات معیشتی و آزادی خواهانه بود.

متن ارسالی به کانال دانشگاه ما

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©