Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ برابر با  ۱۸ ژانويه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸  برابر با ۱۸ ژانويه ۲۰۲۰
:red_circle:از تأکید بر حضور لباس شخصی‌ها تا تکذیب رئیس دانشگاه؛

 

از تأکید بر حضور لباس شخصی‌ها تا تکذیب رئیس دانشگاه؛

سه روایت از سه‌شنبه سخت پلی‌تکنیک

 

متن ارسالی به کانال دانشگاه ما

 

چهار روز از آخرین تجمع در دانشگاه امیرکبیر می‌گذرد و همچنان ابهام درباره حضور نیروهای لباس شخصی در این دانشگاه و سرکوب و دانشجویان معترض به قوت خود باقی است، حالا رئیس  دانشگاه اساساً تکذیب کرده و گفته است: هم‌زمان با این وقایع سمینار اداری یکی از سازمان‌های غیرنظامی و غیرامنیتی در دانشگاه برپا بود؛ ممکن است افرادی از آن سازمان در تجمع شرکت کرده باشند.

تنها چند ساعت بعد از انتشار بیانیه ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه پدافند هوایی سپاه پاسداران هواپیمای مسافربری 737 تهران_کیف را هدف حمله قرار داده است، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بیانیه‌ای برای برگزاری تجمع به یاد کشته‌شدگان این پرواز منتشر کردند. به‌این‌ترتیب، از آن روز تا سه‌شنبه هفته جاری محوطه این دانشگاه و خیابان‌های اطراف آن، صحنه رویارویی دانشجویان و مردم معترض و نیروهای امنیتی و سرکوبگر بود.

 

پرده اول؛ روایت دانشجویان اسیر زیر مشت و لگد لباس شخصی‌ها

 

بر اساس فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی و اظهارات برخی از دانشجویان این دانشگاه، تجمع اعتراضی سه‌شنبه عصر با ورود نیروهای لباس شخصی به تشنج و زدوخورد کشیده شده و در پی آن برخی از دانشجویان آسیب‌دیده و گروهی از آنها نیز بازداشت‌شده‌اند. یکی از دانشجویان این دانشگاه در گفت‌وگویی با ایران وایر  درباره جزئیات ماجرا گفته است « بچه‌ها در محدوده زمین چمن مصنوعی دانشگاه جمع شدند و آنجا شعار می‌دادند و بعد داخل دانشگاه شروع به راهپیمایی کردن وقتی مقابل مسجد دانشگاه رسیدند که محل تجمع و استقرار بسیجی‌ها بود، بسیجی‌ها که حضور لباس شخصی‌ها در میان آنان محسوس بود به دانشجویان حمله‌ور شدند و با بچه‌ها درگیر شدند. با دخالت انتظامات و حراست بین بچه‌ها و بسیجی‌ها فاصله ایجاد شد و فضا کمی آرام‌تر شد و شعارها هم فروکش کرد. همین‌جا بچه‌ها مرتب به حراستی‌ها و انتظامات می‌گفتند بین این بسیجی‌ها، لباس شخصی هست اما آن‌ها اعتنایی به این وضعیت نداشتند.» یکی دیگر از دانشجویان نیز درباره آنچه بیرون از دانشگاه در جریان بود، به خبرنگاران ایران وایر گفته است « دانشگاه کاملاً در محاصره است. اینجا همه جور مأمور امنیتی حضور دارند. از بسیجی، لباس شخصی و سپاه گرفته تا نیروی انتظامی و گارد ویژه. جو شدیداً امنیتی است. الان از داخل خبر دقیقی ندارم.» وی به نقل از یکی از دوستانش که داخل دانشگاه حضورداشته، گفته است « ضرب‌وجرح شدید بوده است و سر و دست و پای بچه‌ها زخم برداشته و شکسته است اما او ندیده کسی را بازداشت کنند. می‌گفت تلاش کرده‌اند آن‌ها را بازداشت کنند اما آن‌ها مقاومت کردند و نگذاشتند لباس شخصی‌ها کسی را ببرند. گوشی اکثر دانشجویان را لباس شخصی‌ها و بسیجی‌ها گرفتند.» این دانشجو روایت دیگری مبنی بر تلاش برای ربودن یکی از دانشجویان را نیز این‌گونه نقل کرده است که « با دادوفریاد بچه‌ها نتوانستند. زیر ساختمان کتابخانه صبوری پارکینگ هست. احتمال قصد داشته‌اند بچه‌هایی را که می‌ربایند ازآنجا و از طریق اتومبیل‌هایشان در پارکینگ بربایند.

 بااین‌حال، اخبار ضدونقیضی در تقابل با این روایت توسط برخی شاهدان و کاربران در فضای مجازی منتشر می‌شد. ازاین‌رو، ضروری است به این پرسش پاسخ داد که نزدیک‌ترین روایت به واقعیت، درباره تجمع سه‌شنبه‌شب در  دانشگاه امیرکبیر چیست؟

 

پرده دوم؛ روایت نشریه «کران» از عدم پاسخگویی مسئولان دانشگاه

 

بنا بر آنچه نشریه «کران»، نشریه‌ی دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است؛ سه‌شنبه‌شب فضای به‌شدت امنیتی در دانشگاه حاکم بوده است. البته کران در بخش دیگری از گزارش خود تأکید کرده است، این موضوع تازه‌ای نیست؛ « مسئله اصلی و کم‌سابقه، دستگیری دانشجویان بعدازاین وقایع است.»

البته این نشریه در ادامه پیگیری‌های خود درباره حضور نیروهای لباس شخصی و بازداشت دانشجویان در داخل و خارج دانشگاه نیز با برخی از مسئولان دانشگاه گفت‌وگو کرده است.

در همین راستا ... خانی، مسئول انتظامات این دانشگاه «وقوع این ماجرا را غیرممکن» خوانده و  از اساسی ماجرا را تکذیب کرده است. حجت‌الاسلام میر احمدی، نماینده نهاد رهبری دانشگاه امیرکبیر نیز نسبت به ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرده است. مسئولان روابط  عمومی نیز ضمن اظهار بی‌خبری، اطلاع از ماجرای برخورد با دانشجویان و بازداشت آنها را در «حیطه وظایف حراست دانشگاه» دانسته‌است.

 

مسئولان حراست این دانشگاه نیز در گفت‌وگو با کران اعلام کردند «تا به این لحظه دانشجویی داخل دستگیر نشده و یا حداقل خبری از دوستان و خانواده دانشجویان مبنی بر دستگیری دانشجویان نرسیده است.» البته در بخش دیگری از این گزارش نیز تأکید شده، ... خانی، از مسئولان حراست این دانشگاه «خبر درگیری در طبقه همکف صبوری را تائید» و درباره جزئیات آن،تصریح کرده است «پس از وقوع این درگیری  به لابی کتابخانه رسیده و با دو دانشجویی که موردحمله قرارگرفته بودند صحبت کرده و آنها‌ را به خانه فرستاده است. تا این لحظه فیلم دوربین‌های طبقه همکف صبوری بررسی نشده‌‌‌اند و احتمال اینکه حمله‌کنندگان از خارج دانشگاه و غیر دانشجو باشند همچنان باقی است.» البته همچنان هویت حمله‌کنندگان برای این نشریه در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده است.

 

پرده سوم؛ روایت رئیس دانشگاه با کلیدواژه تکذیب

 

هرچند در بخشی از این گزارش تأکید شده است، سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر و روابط عمومی این دانشگاه نسبت به رخدادهای سه‌شنبه اخیر سکوت کرده‌اند اما معتمدی د ر مصاحبه‌ای با ایرناپلاس اعلام کرده است « حمله‌ای از بیرون صورت نگرفته و خود دانشجویان بودند. ازیک‌طرف ۴۰-۵۰ نفر آمدند و شعارهایی دادند و مخالفان آنها که حدود ۱۰۰ نفر بودند علیه گروه اول شعار دادند و حدود یک ساعت با همدیگر درگیر شدند؛ نه کسی کتک‌خورده و نه کسی بازداشت‌شده است.» وی درباره حضور نیروهای لباس شخصی از خارج دانشگاه، برای برخورد با دانشجویان نیز به این خبرگزاری گفته است «هم‌زمان با این وقایع سمینار اداری یکی از سازمان‌های غیرنظامی و غیرامنیتی در دانشگاه برپا بود که از قبل برنامه‌ریزی‌شده بود و بعد از تعطیل شدن آن، ممکن است افرادی از آن سازمان در تجمع شرکت کرده باشند اما این‌گونه نبود که کسی از بیرون وارد شود. همه روزها و به‌طور خاص در روزهایی که احتمال اتفاقاتی وجود دارد، افراد تنها با کارت دانشجویی می‌توانند وارد دانشگاه شوند. عکسی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد چند خانم چادری در حال وارد شدن به دانشگاه هستند که ربطی به درگیری‌های دیشب بین دانشجویان ندارد. چون اتفاقات در شب افتاد و این عکس در روز است و مربوط به کارمندان همان سازمان، برای شرکت در سمینار است و حالا ممکن است افرادی از آنها وارد تجمع هم شده باشند که البته ما چنین بنایی نداشتیم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.» در بخش دیگری از این گفت‌وگو ضمن تأکید بر اینکه فیلم و تصویری از زدوخورد در دانشگاه ندیده یا خبری دراین‌باره نشنیده، تصریح کرده است « کلاً چیزی نبوده که منجر به جراحت خاصی بشود. چون ما اورژانس هم در دانشگاه داریم و کسی به آن مراجعه نکرده است. حالا ممکن است دو نفر همدیگر را هول داده باشند. اصلاً بین دو گروه انتظامات و تعدادی از مدیران هم بودند که مانع از درگیری دو طرف بشوند. » معتمدی درباره اخباری مبنی بر بازداشت دانشجویان گفته است: « راجع به بازداشت کسی حین خروج از دانشگاه هم خبری به ما نرسیده  و قاعدتاً چنین اتفاقی نیفتاده است. چون معمولاً وقتی کسی بازداشت می‌شود تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی به ما اطلاع می‌دهند.»

البته در پایان مصاحبه قول پیگیری وضعیت بازداشتی‌های احتمالی را نیز داده است!  شاید این کد یا نشانه‌ای از افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره  بازداشت دانشجویان این دانشگاه طی روزهای اخیر باشد.

 

موضوع دیگری که رئیس این دانشگاه درباره آن شفاف‌سازی نکرده، موضوع برگزاری سمینار هم‌زمان با تجمعات در این دانشگاه است. دانشگاه باید پاسخگوی این باشد که کدام نهاد برگزارکننده این مراسم بوده است؟ چه کسی مجوز حضور این افراد در میان دانشجویان و درگیری با آنها را داده است؟ چرا رئیس دانشگاه از ذکر نام این نهاد امتناع کرده؟ اگر این برنامه از پیش تعیین‌شده بوده است، چرا تاکنون روابط عمومی دانشگاه پوستر یا اطلاعاتی که گواه بر ادعای رئیس دانشگاه باشد، منتشر نکرده است؟ بعلاوه، باوجود گذشت زمان  چرا مسئولان حراست و رئیس دانشگاه از بررسی فیلم‌های ضبط‌شده توسط دوربین‌های مداربسته خودداری  می‌کنند؟ مسئولان دانشگاه امیرکبیر مکلف‌اند درباره تمام این موارد شفاف‌سازی کنند و علت تأخیر و پنهان‌کاری خود را بیان کنند.

 

از آنجایی که تعداد راویان عینی حادثه سه شنبه شب که همچنان از شدت سرکوب و درگیری با نیروهای لباس شخصی در بهت به سر می‌برند، به دَه‌ها نفر می‌رسد؛ از آنجایی که تاکنون هیچ ادله محکمی برای تکذیب فیلم‌های منتسب به درگیری در دانشگاه امیرکبیر بیان نشده است؛ یادآوری این نکته ضروری است که مسئولیت ورود افراد غیر دانشجو به محوطه دانشگاه امیرکبیر و متشنج شدن فضای تجمع، درگیری این افراد با دانشجویان، آسیب‌دیدگی دانشجویان و بازداشت آنها بر عهده شخص رئیس دانشگاه و مسئولان وزارت علوم است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©