Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ برابر با  ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸  برابر با ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

 

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

(۱۵ – ۲۱ آبان ماه)

 

چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸:

- بیش از صد و پنجاه تن از فعالین مدنی و سیاسی، زندانیان سیاسی و خانواده‌های برخی زندانیان با انتشار نامه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت جسمی آرش صادقی، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج، خواهان رسیدگی فوری به وضعیت درمانی او شدند.

 

- الماس رضایی، زندانی سیاسی، با پایان دوره محکومیت خود از زندان مریوان آزاد شد. او در تیرماه ۹۵ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و با اتهام «همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام» در دادگاه انقلاب سنندج به سه سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

 

پنجشنبه ۱۶ آبان:

- کیانا شعاعی، شهروند بهایی، با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شد. وی در تاریخ ۲۹ مهرماه همزمان با دو شهروند دیگر به نام‌های سروش آبادی و فرزان معصومی توسط مأمورین وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند.

 

- سازمان عفو بین‌الملل با صدور اطلاعیه‌ای، از جامعه‌ی جهانی به ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست که وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران را محکوم کند.

 

- کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی اهل سریکانی کردستان سوریه و محکوم به اعدام، از زندان ارومیه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شد. او در تیرماه سال ۱۳۹۳ بازداشت شده و به اتهام محاربه مورد بازجویی قرار گرفته‌بود.

 

- ده‌ها تن از دراویش زندانی در اعتراض به محدودیت و فشارهای اعمال شده بر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، با انتشار فایلی صوتی خبر از اعتصاب غذای خود دادند و ده‌ها تن دیگر از دراویش خارج از زندان نیز به این اعتصاب پیوستند.

 

جمعه ۱۷ آبان:

- کانون نویسندگان ایران در اعتراض به جریان افتادن اجرای حکم یک سال حبس برای دو عضو کانون نویسندگان علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده و همچنین پروین محمدی، فعال کارگری، بیانیه‌ای منتشر کرد. کانون نویسندگان دراین بیانیه، ضمن دفاع از حق ایجاد تشکل‌ها و آزادی بیان همه افراد و گروه‌ها، خواهان «لغو فوری و بی قید وشرط حکم‌های صادره» شده است.

 

- مهدی کوخیان، فعال مدنی، که شهریورماه سال جاری از زندان مراغه به مرخصی رفته است، برای پرونده‌ای جدید به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ملکان احضار شد. این فعال مدنی در تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال جاری بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت ۱۸ ماهه خود به زندان مراغه منتقل شده بود.

 

- جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان، در مقابل دفتر مدیریت مجموعه دست به تجمع زدند. از جمله خواست‌های کارگران معترض، لغو احکام صادره و تعقیب قضایی علیه همکاران و حامیان کارگران است.

 

- نسرین ستوده، حقوقدان زندانی در ایران، در مصاحبه‌ای از درون زندان با هفته‌نامه‌ی لوبس L‘OBS پاریس گفت: وقتی در سراسر جامعه بی‌عدالتی حاکم است، بیرون و داخل زندان تفاوتی ندارد.

 

شنبه ۱۸ آبان:

- نه تن از زندانیان سیاسی بند ۸ زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت جسمی آرش صادقی، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج، خواهان رسیدگی فوری به وضعیت درمانی وی شدند.

 

- گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال سیاسی توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت خانم ایرایی بدون ارائه‌ی حکم صورت گرفته است.

 

- سیاوش حیاتی، دانشجوی ۶۱ سالهٔ رشتهٔ علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه و فعال مدنی یارسانی، به دلیل اذعان به یارسانی بودن در هنگام ثبت نام، از ارائه‌ی پایان‌نامه و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد. به وی گفته شده که تنها با تغییر این گزینه و نفی اعتقاد خود می‌تواند پایان‌نامهٔ خود را ارائه دهد.

 

- اتحادیهٔ ناشران و کتابفروشان تهران از لغو مجوز یکی از آثار الیف شافاک (شفق)، نویسنده نام‌آشنای ترکیه‌ای- فرانسوی در ایران خبر داد. کتاب "ناپاک‌زاده استانبول" (حرامزاده استانبول) که توسط نشر "آسیم" با نام "شرم" و با ترجمه‌ای متفاوت منتشر شده بود، پس از چهار بار چاپ در ایران لغو مجوز شد.

 

- جلسه دادگاه تجدید نظر کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی دو شهروند بهایی ساکن کرمان، برگزار شد. این دو شهروند بهایی پیشتر و در مرحله بدوی در دادگاه انقلاب کرمان هرکدام به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

 

- قرار بازداشت زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، در سومین ماه بازداشت توسط بازپرسی دادگاه انقلاب شهریار تمدید شد.

 

- ثمین مقصودی، شهروند بهایی ساکن تهران، جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. این شهروند به ۵ سال حبس محکوم شده است.

 

- فاطمه (حوریه) ضیایی آزاد، زندانی اوین با پایان دوران محکومیت خود آزاد شد. وی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۱۸ ماهه خود به بند زنان منتقل شده بود.

 

- جعفرعظیم زاده، فعال کارگری محبوس در زندان اوین از بند ۸ زندان به شعبهٔ دوم بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ اوین منتقل شد. بر اساس گزارش‌ها، به آقای عظیم زاده اعلام شد که پرونده‌ی جدید وی به سبب انتشار فایل صوتی او در اعتراض به احکام صادره علیه کارگران، گشوده شده است.

 

- فرهاد میثمی، فعال مدنی، از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. آقای میثمی به همراه محمد حبیبی، معلم زندانی از حدود یک ماه قبل با انتشار نامه‌ای در اعتراض به آنچه «نقض حقوق زندانیان» خوانده بودند، تا زمان «رعایت حقوق حداقلی زندانیان» از پیروی قوانین زندان سرباز زدند

 

- مولوی ابراهیم حبشی، روحانی اهل سنت استان هرمزگان، به دلیلی نامعلوم بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. بازداشت وی هنگام سفر به امارات متحدهٔ عربی در فرودگاه بندرعباس صورت گرفت.

 

یکشنبه ۱۹ آبان:

- امیر رئیسیان، وکیل مدافع آرش صادقی، از صدور دستور قضایی مبنی بر اعزام آرش صادقی به بیمارستان «با حفظ کرامت انسانی و عدم تحمیل دستبند و غیره» خبر داد. آقای صادقی پس از مدت‌ها کارشکنی مسئولین، در مهرماه سال جاری علیرغم تعیین وقت قبلی، به دلیل مخالفت با انتقال با دستبند و پابند و پوشیدن لباس زندان از اعزام به بیمارستان محروم شده بود.

 

- حسن حیدری، شاعر معترض محلی و فعال مدنی عربِ اهل شهرستان اهواز، در بیمارستانی در اهواز درگذشت. این شاعر جوان، مردادماه ۹۷ توسط ماموران وزارت اطلاعات در اهواز بازداشت و در تاریخ ۲۶ شهریورماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود. وی به دلیل شعرهای انتقادی‌اش بارها بازجویی شده‌بود. بخشی از شهروندان خوزستانی مرگ وی را مشکوک خوانده و با حضور در خیابان‌های منطقهٔ کوت‌عبدالله و شکاره، دست به تجمع اعتراضی زدند .

 

- عباس سحاگی، خواننده‌ی محلی اهل اهواز، در جریان برگزاری مراسم خاکسپاری حسن حیدری شاعر معترض محلی که به سبب تاکید ماموران امنیتی با حضور عدهٔ کمی از بستگان نزدیک وی انجام شده بود، بازداشت شد.

 

- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تعدادی از کتاب‌های یووال نوح هراری، نویسنده، تاریخ‌دان و فیلسوف اسرائیلی را لغو کرد, اتحادیه‌ی ناشران و کتاب‌فروشان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، مجوز کتاب‌های «انسان خردمند»، «انسان خداگونه»، «ساپی‌ینس»، «بیست و یک آموزه برای قرن بیست و یکم» و «پول» به قلم این نویسنده لغو شده است.

 

- لیلا حسین زاده، دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران و محبوس در زندان اوین، برای ادامه درمان به بیمارستان اعزام شد. او علیرغم لزوم خارج کردن پین از انگشتش که در اواخر ماه گذشته مورد جراحی قرار گرفت، از اعزام به بیمارستان محروم مانده بود.

 

- احمد مؤمنی راد، سخنگوی هیئت منصفه‌ی دادگاه مطبوعات، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، مدیر مسئول «روزنامه اقتصادی آسیا» را به اتهام «نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر» با اکثریت قریب به اتفاق آرا مجرم اعلام کرد و گفت وی مستحق تخفیف نبوده‌است.

 

- جمعی از بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی برای پیگیری مطالبات‌شان اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل مجلس کردند. این تجمع با دخالت نیروهای انتظامی جهت ممانعت از برگزاری به خشونت کشیده شد و شماری از معترضین مورد ضرب شتم قرار گرفتند و حدود پانزده تن نیز به بازداشتگاه پلیس امنیت تهران منتقل و پس از چند ساعت آزاد شدند.

 

- نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، محبوس در بند زنان زندان اوین در واکنش به عدم اعزام به مرخصی سمانه نوروز مرادی، هم بند او که به تازگی پدر خود را از دست داده و بیمار است، نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد.

 

- شهلا انتصاری از امضاکنندگان نامه‌ی موسوم به ۱۴ امضاء با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

 

- جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات هفت فعال مدنی به نام‌های معین حاجی زاده، رها احمدی، لیلا میرغفاری، آرمین سورانی، محمد ابوالحسنی، سامان زندیان و وحید غدیرزاده بر اساس یک پروندهٔ مشترک در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد و آخرین دفاعیات‌شان به ریاست قاضی صلواتی با اتهاماتی از جمله «اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام» از ایشان اخذ شد.

 

- حمیدرضا رحمتی، عضو کانون صنفی معلمان اصفهان، توسط ماموران نیروی انتظامی در شهرضا بازداشت شد. وی پس از بازداشت اعلام کرد، که به محض ورود به زندان اعتصاب خواهد کرد.

 

- گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی، از بازداشتگاه وزرا در تهران به زندان قرچک ورامین منتقل شد. مأمورین پیش از انتقال خانم ایرایی به زندان قرچک، به همراه او به منزل شخصی وی رفته و ضمن تفتیش محل، بسیاری از لوازم شخصی او را نیز با خود بردند.

 

- جلسه رسیدگی به اتهامات علی نجاتی، از اعضای سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه، در در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. علی نجاتی در تاریخ ۸ آذرماه ۹۷، در جریان تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بازداشت و در تاریخ ۸ بهمن‌ماه همان سال با تودیع قرار آزاد شده بود.

 

- محمدرضا (داوود) فرهادپور، فعال مدنی، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- جمعی از ساکنان مناطق کوی سعدی و عبودی شهرستان شادگان در استان خوزستان، در اعتراض به نبود زیرساخت‌های شهری مناسب در این مناطق، دست به تجمع زدند. این اعتراض با دخالت نیروهای انتظامی و برخورد خشن با معترضین به تشنج کشیده شد.

 

دوشنبه ۲۰ آبان:

- چهارمتهم سیاسی در سنندج به نام‌های یادگار جعفری، یاسین کریمی، هیمن محمدیان و پوریا ناصری، توسط دادگاه تجدید نظر استان کردستان هرکدام به یک سال حبس تعلیقی محکوم شدند. دادگاه انقلاب این شهر هرکدام از این شهروندان را در مرحله بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

 

- ماندانا صادقی نویسنده و روزنامه نگار، در پی حضور در شعبهٔ ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب آبادان به فعالیت تبلیغی علیه نظام، تفهیم اتهام و با قرار کفالت آزاد شد. این نویسنده و روزنامه‌نگار آبادانی پیشتر نیز در تیرماه ۱‍۳۹۷ به اتهام «نشر اکاذیب در نشریه الکترونیکی به قصد تشویش اذهان عمومی» به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای آبادان احضار شده بود.

 

- بهنام اسکندرانی، یلدا فیروزیان و اردشیر فناییان، سه شهروند بهایی ساکن سمنان، توسط دادگاه انقلاب این شهر مجموعاً به ۲۳ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شدند. این شهروندان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد به زندان سمنان منتقل شده بودند.

 

سه‌شنبه ۲۱ آبان:

- در جریان تجمعات اعتراضی پرشمار مردم اهواز نسبت به مرگ حسن حیدری شاعر معترض محلی عرب و نیز در جریان برگزاری مراسم خاکسپاری او تعداد قابل توجهی از شهروندان در مناطقی از شهرستان اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند.

 

- ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی، جهت تحمل دوران تبعید خود راهی شهرستان سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان شد. وی پیشتر به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به شهرستان سرباز محکوم شده و ۴ آبان سال جاری با پایان دوران حبس از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود.

 

- اسکندر روندی، شهروند اهل ارومیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت آقای روندی در پی فعالیت‌های اعتراضی او در واکنش به تحولات اخیر منطقه، صورت گرفته است. آقای روندی طی ماه اخیر سه بار به نهادهای امنیتی در ارومیه احضار شده بود.

 

- محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در باره‌ی ممنوعیت مصاحبه اتوبوسرانان شرکت واحد با رسانه‌ها گفت که حراست اتوبوسرانی از راننده‌های اتوبوس در تهران برای ممنوعیت مصاحبه با «رسانه‌های معاند» تعهد گرفته است. او با بیان این‌که «این اقدام در جهت حفظ ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی است» اضافه کرد: رانندگان تنها مجاز به مصاحبه با رسانه‌های داخلی و مورد تأیید نظام هستند.

 

- در جریان برگزاری تجمعی در پارک لاله تهران عشرت بسنجانی، راحله راحمی‌پور، زهرا رفیعی و ژیلا کرم‌زاده مکوندی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. ماموران به اتفاق بازداشت شدگان به خانه‌هایشان رفتند و پس از بازرسی لب تاپ، موبایل و برخی از وسایل شخصی آن‌ها را با خود بردند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©