Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ برابر با  ۲۴ اکتبر ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸  برابر با ۲۴ اکتبر ۲۰۱۹
آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۴ – ۳۰ مهر ۹۸)

کانون نویسندگان ایران

 

 

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

 (۲۴ – ۳۰ مهر ۹۸)

 

چهارشنبه ۲۴ مهر:

- در این روز جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران هم‌زمان با حضور حسن روحانی رئیس دولت در این دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند. یکی از اعتراض‌های آن‌ها صدور احکام سنگین برای دانشجویان و فعالین کارگری بود.

 

- اقبال زارعی، زندانی سیاسی محبوس ِزندان سقز در اعتراض به دخالت‌های اداره اطلاعات این شهر در روند قضایی پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زد.

 

- عاطفه رنگریز فعال کارگری در زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زد.

 

- رخساره (ماهرخ) قنبری، نوکیش مسیحی که پیشتر به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، برای تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان کچوئی کرج شد.

 

- سهام آرمین شهروند بهایی اهل بهارستانِ اصفهان از زندان اصفهان آزاد شد. او در تاریخ ۱ مهرماه سال گذشته به همراه ۸ شهروند بهایی دیگر بازداشت و به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

دراین‌روز صفحه‌ی توییتر «باشگاه خبرنگاران جوان» نوشت: یک منبع مطلع صحت نامه‌ای که در آن دادستانی دستور فیلتر کردن فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل معروف به (گوگل پلی استور) را صادر کرده بود، تایید کرده است.

 

پنجشنبه ۲۵ مهر:

- خبرها حاکی است در تجمعاتی که در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به حمله‌ی ارتش ترکیه به شمال سوریه برپا شد، دستکم ۲۷ شهروند بازداشت و ۱۹ تن دیگر به نهادهای امنیتی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

 

- در همین روز جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، در بیست و پنجمین روز اعتصاب خود در مقابل ساختمان مدیریت این شرکت دست به تجمع زدند. بخشی از مطالبات این کارگران، آزادی تمامی همکاران بازداشتی، پایان دادن به پرونده‌سازی‌ها و بازگشت به کار همه‌ی افراد اخراج شده بدون هیچ قید و شرطی است.

 

- و در همین روز ماموران اطلاعات شوش به قصد بازداشت یوسف بهمنی، از فعالان اعتصابی کارگران نیشکر هفت تپه، به منزل وی هجوم بردند که با فقدان حضور او مواجه شدند.

 

 

جمعه ۲۶ مهر:

- عاطفه رنگریز فعال کارگری محبوس در زندان قرچک ورامین در ارتباط با روند دادرسی پرونده‌ی خود، «عدم پذیرش غیرقانونی وثیقه» و «صدور احکام ناعادلانه» نامه‌ای سرگشاده نوشت و از اعتراض خود در ارتباط با برخورد غیرقانونی با پرونده‌اش سخن گفت.

 

- خبر بازداشت سیاوش سلیمانی‌پور، شهروند اهل ارومیه و مدیر مسئول پایگاه خبری توقیف شده‌ی «چیچست نیوز» در برخی رسانه‌ها منعکس شد. او چند روز پیش از آن به‌دست ماموران اطلاعات سپاه در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

 

 

شنبه ۲۷ مهر:

- عطاالله ظفر، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. روز جمعه ۵ مهرماه ماموران وزارت اطلاعات طی یک اقدام هماهنگ به منازل تعدادی از شهروندان بهایی در شهرهای تهران و کرج مراجعه کرده و ضمن بازرسی محل و ضبط وسایل، تنی چند از این شهروندان از جمله عطاالله ظفر و عباس طائف را بازداشت کرده بودند.

 

- ابراهیم صدیق همدانی و پسرش سالار صدیق همدانی دو زندانی سیاسی زندان ارومیه، در پی وعده‌ی مساعد مسئولان قضایی به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

 

- سمانه قلیان، خواهر سپیده قلیان (زندانی سیاسی و فعال دانشجویی و کارگری) به وسیله‌ی ماموران اداره اطلاعات اهواز بازداشت شد. طبق گزارش‌های منتشر شده او تحت بازجویی توام با آزار و فشار قرارگرفته‌است.

 

- محمدرضا فقیهی، وکیل دادگستری و از وکلای مدافع عباس لسانی، فعال مدنی آذربایجانی، پس از حضور در دادستانی اردبیل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- نظام نادری، رحمت نصوحی و علیرضا فتاحی (فتاح مرادی)، سه فعال مذهبی بازداشتی با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شدند. این شهروندان آبان ماه سال گذشته به اتهام عضویت در گروه‌های سلفی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

 

- محمد عثمان دامنی، فعال مدنی ایرانشهری ساکن زاهدان، با تودیع قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان زاهدان آزاد شد. وی پیشتر در تاریخ ۲۷ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده بود.

 

- جمعی از کارگران واحد صنعتی آذرآب اراک، در اعتراض به معوقات دستمزدی خود، در مسیر ریل راه‌آهن شمال به جنوب این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. مأموران نیروی انتظامی با کارگران معترض درگیر شدند و آن‌ها را مورد ضرب و جرح قرار دادند.

 

- تعدادی از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، برای بیست و هشتمین روز در مقابل ساختمان مدیریت این شرکت دست به تجمع زدند. کارگران معترض خواهان آزادی تمامی همکاران بازداشتی خود، پایان دادن به پرونده سازی‌ها، برگشت به کار همکاران اخراجی بدون هیچ قید و شرط شده‌اند.

 

- حسین رحیمی، فرماندهی نیروی انتظامی تهران گفت: طرحی به نام «ناظر دو» برای مقابله با «بدحجابی» در پاساژها و مال‌های بزرگ تهران اجرا می‌شود. او همچنین اضافه کرد: «طرح «ناظر دو» تا زمانی که به همه‌ی مناطق برسد، همه پاساژها و مال‌های تهران را در برخواهد گرفت»

 

- در همین روز ماموران امنیتی به خانه‌ی خواهر محمد خنیفر کارگر اعتصابی هفت تپه یورش بردند. گفتنی‌ست پیش از این محمد خنیفر به حکم دادگاه انقلاب شوش به اخراج از کار و شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

- سپیده قلیان، از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه در اعتراض به افزایش فشارهای امنیتی بر خانواده خود و همچنین رفتار نامناسب مسئولین با زندانیان در زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زد.

 

دوشنبه ۲۹ مهر:

- دست‌کم سه شهروند بهایی در شیراز، به نام‌های فرزان معصومی، کیانا شعاعی و سروش آبادی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. مامورین هم‌زمان منازل این شهروندان و شماری دیگر را تفتیش کرده و تعدادی از لوازم شخصی از جمله کامپیوتر، لپ‌تاپ و تلفن همراه آنان را با خود بردند.

 

- دادستان اراک از بازداشت ۲۱ تن از کارگران واحد صنعتی آذرآب در جریان اعتراضات روز گذشته‌ی این کارگران (که با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد) خبر داد. این مقام قضایی تجمع کارگران را «اخلال در نظم عمومی» خوانده است.

 

- حسام محمد خاجلو (محمدی) فعال مذهبی با تودیع قرار وثیقه‌ی سنگین ۲ میلیارد تومانی از زندان ارومیه آزاد شد. وی آبان ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به این زندان منتقل شده بود.

 

- شماری از کارگران واحد صنعتی آذرآب اراک، در اعتراض به معوقات مزدی خود و نیز بازداشت شماری از همکاران‌شان، در مقابل ساختمان این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند. مأموران نیروی انتظامی با حضور در مقابل درب ورودی این شرکت اقدام به متفرق کردن کارگران معترض کرده و از ادامه تجمع و راهپیمایی اعتراضی آن‌ها جلوگیری کردند.

 

- زهره رستگاری، همسر مهدی حاجتی، عضو زندانی شورای شهر شیراز با اشاره به افزایش فاصله‌ی ملاقات‌های حضوری به بیش از دو ماه، از نرساندن پیام‌های درخواست حاجتی برای لباس و کتاب خبر داد. مهدی حاجتی به اتهام حمایت از حقوق دو شهروند بهایی تحت پیگرد قضایی قرار گرفته بود؛ پیگردی که به بازداشت او در پنجم مهر ماه ۱۳۹۷ منجر شد.

 

- محمد جواد کولیوند، رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره احتمال رفع فیلتر تلگرام با اشاره به اتفاقات اخیر در ارتباط با این پیام‌رسان گفت: «این احتمال وجود ندارد و بحثی هم در خصوص تلگرام مطرح نشده و مسدود است. فعلاً نمی‌توان کاری کرد»

 

- الیف شافاک نامدارترین زن ادبیات ترکیه از وضعیت نشر و آزادی بیان در ترکیه انتقاد کرد و گفت که حاکمیت، نظارت بر فعالیت ادبی و خلاقیت هنری را هر روز شدیدتر می‌کند.

 

- روزنامه‌های استرالیا در یک اقدام نمادین صفحه‌ی نخست ِ خود را برای تاکید بر آزادی بیان و مخالفت با سانسور دولتی؛ سیاه منتشر کردند. این حرکت در اعتراض به سیاست‌های دولت محافظه‌کار این کشور در اعمال محدودیت برای خبرنگاران و عدم حمایت از آزادی بیان صورت گرفت.

 

- میترا فرصتی‌پور، شهروند بهایی ساکن گیلاوند از توابع شهرستان دماوند به‌دست ماموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

 

- علی کلانتری، هنرمند، مقابل سفارت ترکیه در تهران در اعتراض به تجاوز نظامی ترکیه به کردهای سوریه و سلام نظامی فوتبالیست‌های ترکیه پرفورمنس (کیدبال) را به خیابان آورد که مدت زمان کمی پس از اجرا، به‌دست ماموران امنیتی-انتظامی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت.

 

- در این روز جلسه‌ی بازپرسی رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بازپرسی شعبه‌ی ۲ دادسرای اوین برگزار شد.

 

 

 

سه‌شنبه ۳۰ مهر:

- رضا زارعی، فعال مدنی آذربایجانی برای تحمل دوره‌ی محکومیت خود راهی زندان تبریز شد. آقای زارعی پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده و این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۹۱ روز حبس تقلیل یافته بود.

 

- قرار ِ منع ِ تعقیب ِ روح الله احمدنژاد فعال مدنی آذربایجانی در دادگاه انقلاب اسلامی تبریز صادر شد. وی در تاریخ ۱۱ تیرماه در شهر تبریز بازداشت و در تاریخ ۱۲ مردادماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

 

- مرتضی نظری سدهی، زندانی سیاسی زندان اوین در اعتراض به عدم انتقال همسرش به این زندان دست به اعتصاب غذا زد. زهرا زارع سراجی، همسر آقای نظری سدهی در تاریخ ۶ مهرماه بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. این دو شهروند متهم به «تشکیل گروه غیرقانونی (در فضای مجازی)» و «نشر اکاذیب در فضای مجازی» و «تبلیغ علیه نظام» هستند. میزان محکومیت هر یک از آنان در مرحله تجدید نظر به ۲ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

 

- در این روز وزارت اطلاعات با انتشار گزارشی پیرامون بازداشت تعدادی از پیروان آیین بهایی در شیراز، مدعی شد که این افراد (فرزان معصومی، کیانا شعاعی و سروش آبادی) با برگزاری یک مراسم مذهبی «قصد تحت‌الشعاع قرار دادن پیاده‌روی اربعین» در ایران را داشتند.

 

- دادگاه سه تن از امضاکنندگان نامه‌ی موسوم به «چهارده نفر» - گیتی پورفاضل، شهلا انتصاری و شهلا جهان‌بین - در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©