Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ برابر با  ۱۲ آوريل ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶  برابر با ۱۲ آوريل ۲۰۱۷
قرارداد تسلیحاتی دو میلیارد دلاری میان هند و اسرائیل

قرارداد تسلیحاتی دو میلیارد دلاری میان هند و اسرائیل!

 

گزارش خبری از:

داریوش ارجمندی

 

 هفته گذشته نخست وزیر هند نارندرا مودی اعلام کرد که بزودی از اسرائیل دیدار خواهد کرد. این نخستین سفر یک نخست وزیر هند به کشور اسرائیل در تاریخ خواهد بود.

در آستانه این خبر اعلام شد یک پیمان تسلیحاتی برای خرید اسلحه از اسرائیل توسط هند به ارزش دو میلیارد دلار به تصویب مقامات دو کشور رسیده است، که بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ اسرائیل محسوب میشود. پیش از این رکورد بزرگترین قرارداد فروش سلاح از سوی اسرائیل، به قرارداد میان این کشور و دولت آپارتاید آفریقای جنوبی در دهه هفتاد تعلق داشت که به رقمی بیش از ۹۰۰ میلیون دلار بالغ می شد.

 

 نزدیک به یک میلیارد و ششصد میلیون دلار این قرارداد، به فروش موشک های موسوم به «باراک هشت» مربوط میشود که برای ساقط کردن هلیکوپتر، جنگنده ها و موشک هایی نظیر توماهاوک، که آمریکا اخیراً در حمله علیه سوریه مورد استفاده قرار داد، بکار گرفته میشود. جالب اینکه شرکت تسلیحاتی رافائل سازنده این موشک ها، به دلیل رشوه دادن به سیاستمداران و ژنرال های هندی در سال ۲۰۰۰، به مدت ده سال از هر گونه فعالیت اقتصادی در هند محروم شده بود و اکنون پس از سپری شدن دوران محرومیت، از چنین قرارداد هنگفتی برخوردار میشود. این پیمان هم زمان بعنوان یک پیروزی سیاسی برای نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل محسوب میشود که در ماه های اخیر با معضلات عدیده سیاسی، قضائی و اقتصادی درگیر بوده است. دولت هند در سال های اخیر بزرگترین خریدار سلاح از اسرائیل بوده است. اسرائیل در حال حاضر با فروش سالانه بیش از پنج میلیارد و ششصد میلیون دلار سلاح، دهمین کشور صادر کننده سلاح در جهان است. موضوع دیگری که درجریان این معامله سر و صدای زیادی بپا کرد، ویدئوی آگهی تبلیغاتی شرکت رافائل بود که بدلیل نگاه استعماری و مردسالارانه حاکم بر آن انتقادات بسیاری را در هند و حتی اسرائیل برانگیخت. در این ویدئو که با رقص و آواز سنتی هندی همراه است، یک مرد (سمبل اسرائیل) از یک زن بیدفاع هندی (سمبل هند) در حالیکه به دور یک موشک میرقصند میپرسد که برای دفاع از خود به چه چیزی نیاز دارد!؟

اما  بویژه بعد از اعلام حکم اعدام برای یک شهروند هندی از سوی یک دادگاه نظامی پاکستان و بحران سیاسی نظامی میان دو کشور در منطقه کشمیر، مهمترین نکته را باید خطر تشنج افزاینده در میان دو قدرت اتمی منطقه به حساب آورد.

ویدئوی آگهی تبلیغاتی موشک باراک هشت

https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=ktQOLO4U5iQ

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©