Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ برابر با  ۱۹ ژانويه ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵  برابر با ۱۹ ژانويه ۲۰۱۷
زیر پوست خبر

زیر پوست خبر

ساختمان پلاسکو فروریخت

ساختمان پلاسکو دیگر وجود ندارد

 

پرویز صداقت : ساختمان پلاسکو که ۵۰  سال پیش رفیع‌ترین و لوکس‌ترین ساختمان تهران بود در پی آتش‌سوزی فروریخت. در هرگوشه‌ی این ساختمان یک بوتیک و تولیدی و بنکداری پوشاک بود. هدف، حداکثر سود بود در حداقل فضا در شهر دود و دروغ. بدون نگاهی به آینده. بدون کوچک‌ترین پیش‌بینی برای اتفاقات. سوخت و فروریخت. این فروریزی پیش‌نمایشی است از یک فروریزی بزرگ‌تر و دردناک‌تر. و آتش سرمایه‌ی سوداگر و جهالت شهرسازان و سوداگران در این دیوانه‌خانه فروخواهد ریخت و همه را خواهد سوزاند.

اردشیر زارع قندهاری : این در واقع فروپاشی اقتصادملی، مدیریت شهری سرمایه محور، کالایی سازی خدمات و نظارت شهری و تمام باورهایی بود که در بنیان های سست خانه فریاد اقتدار سر می دهد. تهران و کلان شهرهای کشور در آینده به دلیل استهلاک هرچه بیشتر سازه هاو عدم مدیریت درست نوسازی در کنار تلاش برای فراهم سازی حداکثر سود و ارزش افزوده خارج از استانداردهای ایمنی باید در انتظار فجایع بزرگ تری از این دست هم باشد هم چنانچه که بنابر آمار مقامات رسمی سالانه ۱۵۰۰ کارگر فقط بخاطر عدم شرایط ایمنی کار در حین انجام کار جان خودرا از دست می دهند. سوختن و آوارهای ساختمان پلاسکو زنگ خطری است که اگر صدای آن شنیده نشود باید در انتظار بروز فجایع بزرگتر هم بود.

----------------------------------------------------

مینا خانی ـ ساختمان پلاسکو بر اثر آتش‌سوزی سوخته‌است و فرو ریخته‌است. من همین الان خبر‌هایش را خواندم. احساس نوعی از داغی زیر پوستم می‌کنم گویی خودم سوخته باشم. دو کودک زباله گرد ـ کودکِ کارـ در روزهای گذشته سوخته‌اند. خواستم دنبال کنم ببینم چند نفر مرده‌اند، آتش‌نشان بوده‌اند یا مردم عابر در محل یا کارکنان ساختمان. از خبرگزاری‌ها چیز دقیقی به دستم نرسید. رفتم توئیتر را باز کردم دیدم یک کاربر با پرچم جمهوری اسلامی نوشته: «وقتی خمس و زکات نمی‌دهند و کاپشن هشتصد هزار تومانی می‌فروشند بایدم بسوزند.». حتی سوگواری برای ساختمانی که برای من در کودکی نشانه‌ی تهران بزرگ بود بدون این خزعبلات امکان‌ندارد. ساده‌است جواب دادن به این جور ادم‌ها که احمق مسئولیت آن کاپشن‌های هشتصد‌هزار تومنی به همان پرچمی که عکس پروفایلت است یک به یک ربط دارد. کسانی که در این ساختمان‌ها کار می‌کنند که عمومآ کارگر و فروشنده‌اند. آتش‌نشانان داخل ساختمان گویی جان از دست داده‌اند. فیلم را با وجود اکراه قلبی باز می‌کنم، صدای ابالفضل ناظرین بغضم را می‌ترکاند.سوختن و فروریختن پلاسکو نمی‌تواند حادثه باشد. سوختن و فروریختن پلاسکو حاصل بی‌کفایتی است.

--------------------------------------------------------

محمد آقازاده : ساختمان پلاسکو فرو ریخت و من با ترس، تلخی و نگرانی چشم به راه شنیدن تعداد تلفاتی ام که این حادثه در پی دارد. بگذریم از آن که در آستانه شب عید بسیاری کار و محل درآمدشان را از دست می دهند و خاکستر نشین می شوند . کاش بشود برای آنها کاری کرد . ساختمانی که روزگاری با هفده طبقه نماد تهران مدرن بود و از دهه چهل در تهران به چشم می آمد . چرا هیچ نهادی کنترلی بر ایمنی این ساختملن نداشت ، چرا برای یک آتش سوزی بجای مهار شدن به مرحله فرو ریزش می رسد . هفده طبقه در برابر برجها و مراکز تجاری تازه هیچ نیستند . کسانی که برای گرفتن حق تراکم بالا مجوز ساختن این برجها و پاساژها چه تدابیری اندیشیده اند . اگر خدا نکرده آنها آتش بگیرند با کدام وسایل پیشرفته مهار خواهند شد . این حادثه ناتوانی و ضعف نیروهای امدادی را نشان می دهد . در صورت رخداد بلایای طبیعی مثل سیل . زلزله و فرونشستهای زمین از آنها چه کاری بر می آید . البته قهرمانی و فداکاری آتش نشان هایی را که با حداقل دستمزد برای نجات مردم دل به آتش می زنند و جانشان را به خطر می اندازند باید سخن گفت و به احترامشان سر تعظیم فرود آوریم . اما باید نسبت به بی تدبیری و کاهلی نهادهای مسئول سخت گرفت . استعفا حداقل انتظار از شهردار و دیگر مسئولان است . شاید بگویند پلاسکو فرسوده بود . کار شماست پیشاپیش برای فرسوده گی چاره یی بیاندیشید . باید نهادهای امدادی را به سرعت مدرن ، قویی و چابک کرد و قبل از هر چیز با نظارت جلوی فاجعه را گرفت . دولت ، شهرداری و ... باید از این حادثه درس بگیرند و چاره یی بیاندیشند . اما این اتفاق نمی افتد . تا شایسته سالاری جایگزین حاکمیت خودی ها به هر قیمتی را نگیرد و فساد ساختاری مهار نشود هیچ اتفاقی به سود خیر و صلاح مردم نخواهد افتاد

------------------------------------------------------

ـ کلان شهری چون تهران باید به امکانات هوایی نیز مجهز باشد! ظاهرا پرواز هلی کوپتر آتش نشانی برای تسریع در اطفاء آتش، به علت منطقه ی ممنوعه و دفاع از بیت معظم و کاخ ریاست جمهوری مجوز نگرفته است.

ـ چند سال پیش هم آتش گرفت و دو کارگر زن تولیدی ها خودشون رو پرت کردن پایین! همون موقع باید یه فکری به حال ساختمون میشد که نشد! حالا این همه مردم عادی و کارگر و کارمند آتش نشانی یا زنده زنده سوختن یا زیر آوار هستن! خیلی ناراحت کننده س واقعا!

---------------------------------------------------------------

فیلمبرداری حاضرین در داخل ساختمان پلاسکو هنگام فرو ریختن: صدها نفر از جمله دو خبرنگار و بیش از 50 امدادگر آتش نشانی کشته شده و زیر آوار ماندند.

مالک کلیمی ساختمان پلاسکو در سال ۵۷ و در سن ۷۰ سالگی به جرم جاسوسی علیه ایران برای اسرائیل توسط خلخالی اعدام شده بود.

یکی از کسبه پلاسکو حاضر در صحنه: تعدادی از کسبه که برای قرائت زیارت هفتگی عاشورا صبح امروز در طبقه نهم بودند اعلام کردند حریق درابتدا با انفجار یک گاز پیک نیک آغاز شد!

صدها نفر از مردم بسرعت به محل حادثه شتافتند و سرگرم سلفی گرفتن شدند! ویدئو در کامنت

گفته میشود که تجمع مردم و سلفی گرفتن مانع از رسیدن نیروهای امدادی شد!

--------------------------------------------------------------

تکان دهنده ترین روایت از پلاسکو روایت جواد هادی خبرنگار فارس هست که چند دقیقه قبل از ریزش ساختمون از ساختمون بیرون اومد: روابط عمومی آتش نشانی به ما اجازه نمی داد وارد ساختمان بشویم ولی با اصرار وارد شدیم...ماموران آتش نشانی مدام می گفتند امکان ریزش ساختمان وجود دارد. به سختی تا طبقه هفتم رسیدیم و از فعالیت آتش نشانان و آتش تصویر گرفتیم. چند دقیقه قبل از ریزش ساختمان همه ما را بیرون کردند. نزدیک به ۳۰ – ۴۰ آتش نشان همچنان در طبقه هفتم مشغول اطفا حریق بودند. نکته نگران کننده حضور 100 الی 150 نفر از مردم عادی بود که در طبقه همکف مشغول فیلمبرداری بودند. ده دقیقه پس از خروج من ساختمان ریزش کرد.

---------------------------------------------------------------

[پاساژ پلاسکو تهران بطور کامل فرو ریخت و خاکستر شد!]

بهنام موحدان

«نخستین ساختمان و مرکز تجاری و خرید مرتفع و مُدرن ایران در آتش سوخت.»

صبح امروز 30 دیماه طبقات ۸ و ۹ این ساختمان که بیشتر شامل واحدهای تولیدی لباس بودند که در شیفت شب هم به کار می‌پرداختند، گرفتار حریق شدید شدند. آتش‌سوزی از ساعت ۷:۰۹ صبح از همین طبقات آغاز شد. پس از نشاندن نسبی آتش در ساعات اولیه، تعدادی از مغازه‌ داران این پاساژ برای خارج کردن کالاهای خود به داخل هجوم بردند. همچنین تعداد قابل توجهی آتش‌نشان در آن هنگام در ساختمان حضور داشتند. در این هنگام ساختمان شروع به ریزش کرد و ناگهان بطور کامل بر سر حدود 300 تن از اهالی و کسبه و تعدادی از آتشنشانان که در داخل ساختمان بودند آوار شد. در این حادثه تلخ تعدادی از هموزنان و آتشنشانان فداکر وطن کشته شدند.

ساختمان پلاسکو توسط حبیب‌الله القانیان، رئیس انجمن کلیمیان تهران و مالک شرکت پلاسکو، بزرگترین کارخانجات صنایع پلاستیک‌سازی ایران، در سال ۱۳۳۹ خورشیدی ساخته ساخته‌شد.

گفته می‌شد که آیت‌الله طالقانی در مخالفت با ساخته‌شدن بلندترین ساختمان تهران توسط یهودیان ایرانی، ابراز مخالفت و نارضایتی کرده‌بود.

پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، ساختمان پلاسکو و ساختمان آلومینیم که آن‌هم متعلق به حبیب‌الله القانیان بود، به نفع بنیاد مستضعفان مصادره شدند.

بنیاد شهید و مستضعفان به عنوان مصادره کننده این پاساژ بعد از انقلاب 57 مقصر اصلی در ویرانی این نماد تاریخی و کشته شدن ده ها هموطن ایرانی و آتشنشان فداکار است ... مسئولان بی مسئولیت شکم گنده اش باید پاسخگوی این میراث از دست رفته و جان ده ها هموطن و خانواده های داغدار این حادثه تلخ باشند ... اما دریغ که شجاعت چنین کاری در قاموس این بی مسئولیت های طماع جاه طلب نیست ...

«یکی از مظاهر طهران قدیم به همین راحتی از بین رفت و تلخ ترین خاطره تهران شد.»

-------------------------------------------------------------

توضیحات سخنگوی آتش نشانی درباره حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو

مالكان مي گويند ما بيمه بوديم و مشكلي نيست.همكاران ما را بيمه زنده مي كند؟بارها به اين مالكان هشدار داده بوديم

در زمان حادثه چندین انفجار بسیار شدید اتفاق افتاده که باعث شعله ورشدن مجدد آتش و فرو ریختن ساختمان شده است

علت انفجارها مشخص نیست و در حال بررسی است

چندین بار از ساختمان بازدید شده و بارها به صورت مکتوب هشدار داده شده است

شهرداری نزدیک 14 15 بار از ساختمان بازدید کرده اما اعتنایی نشده اس

همین امروز هر کاری کردیم برخی افراد از ساختمان خارج نمیشدند

نوع حادثه نشان میدهد احتملا در این حادثه شهید داده ایم

تعداد آماری که از مفقودین داده میشود آمار غایبین است شاید برخی از همکاران وضع جسمانیشان بد شده و در گوشه ای در حال استراحت باشند

در زمان حادثه چندین انفجار بسیار شدید اتفاق افتاده که باعث شعله ورشدن مجدد آتش و فرو ریختن ساختمان شده است

علت انفجارها مشخص نیست و در حال بررسی است

چندین بار از ساختمان بازدید شده و بارها به صورت مکتوب هشدار داده شده است

شهرداری نزدیک 14 15 بار از ساختمان بازدید کرده اما اعتنایی نشده است

همین امروز هر کاری کردیم برخی افراد از ساختمان خارج نمیشدند

نوع حادثه نشان میدهد احتملا در این حادثه شهید داده ایم

تعداد آماری که از مفقودین داده میشود آمار غایبین است شاید برخی از همکاران وضع جسمانیشان بد شده و در گوشه ای در حال استراحت باشند.

-------------------------------------------------------

تکاوران ارتش در محل حادثه ساختمان پلاسکو حاضر شدند

فوری : آتش نشان در فاجعه پلاسکو شهید شدند /منبع:خبرگزاری ایرنا

حدود ۲هزار نفر از آتش‌نشانان شیفت استراحت تهران، به صورت داوطلبانه در ایستگاه یک شهرداری مشغول سازماندهی برای نجات همکارانشان از زیرآوار هستند

آتش نشانی در حال حفر تونل از طبقات اول و دوم پاساژ صمصام  برای ورود به آوار پلاسکو

ساختمان پلاسکو اصلاً به شبکه گاز متصل نبود که گاز نشت کند/گاز ساختمانهای اطراف قطع شد

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با رد شایعه نشت گاز در ساختمان پلاسکو گفت: ساختمان پلاسکو اصلا به شبکه گاز متصل نبود که گاز نشت کند.

حضور کلیه افراد غیر نظامی در خیابان های منتهی به پلاسکو ممنوع شد

بازتاب حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو در رسانه های جهان

رویترز در خبری فوری از زخمی شدن دستکم 38 نفر در حادثه فروریختن یک ساختمان بلندمرتبه در مرکز تهران خبر داد.

آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری صداوسیما خبر فروریختن ساختمان بلندمرتبه ای در تهران را براثر آتش سوزی مخابره کرد.

راشاتودی به صورت گزارش تصویری خبر فروریختن برج پلاسکو را رسانه ای کرد.

رئیس اورژانس تهران: تعداد مصدومین به ۷۰ نفر رسیده است که  ۲۳ نفر به بیمارستان رفته اند و باقی سر پایی درمان شده اند

---------------------------------------------------------

اسامی ۱۲ نفر از مصدومین آتش سوزی پلاسکو که در بیمارستان سینا بستری هستند اعلام شد/ وزارت بهداشت

1- محمد شاه محمدی

2- سید نصیر حاجی اکبری

3- محمد قاسمی

4- حسن بختیاری

5- پیمان اذر نیا

6- بهنام میرزاخانی

7- امیر  مهدی یانی

8- صادق ایمنی

9- مهدی نسیمی

10- رضا هاشمی شاه

11- توکل هاشم پور

12- سعید تفرشی

-------------------------------------------------------

لیست مصدومین حادثه پلاسکو :

 

1- امید حدادفر ( بیمارستان فیروزگر)

2-تیمور سلیمی (بیمارستان فیروزگر)

3-علی اصغر فهرست آوان لو ( بیمارستان پارس)

4-ابولفضل زارع (بیمارستان پارس)

5-فخرالدین گودرزی (بیمارستان پارس)

6-محمود فریادرس (بیمارستان پارس)

7-رحمان شکری (بیمارستان نفت)

8-جمال صدرنیا شایق (بیمارستان بانک ملی)

9-حسن بذرنیا (بانک ملی)

10 -ذکی دانشور( بانک ملی)

11 –محمد شاه محمدی( بیمارستان سینا)

12-سید نصیر حاجی اکبری( بیمارستان سینا)

13-محمد قاسمی( بیمارستان سینا)

14-حسن بختیاری( بیمارستان سینا)

15-پیمان آذرنیان (بیمارستان سینا)

16-بهنام آذرخانی( بیمارستان سینا)

17-امیر مهدیایی( بیمارستان سینا)

18-صادق ایمنی ( بیمارستان سینا)

19-مهدی نسیمی( بیمارستان سینا)

20-رضا هاشمی شا( بیمارستان سینا)

21-توکل هاشم پور(بیمارستان سینا)

22-سعید تفرشی(بیمارستان سینا)

23-محمد صالح (بیمارستان امیر اعلم)

-------------------------------------------------------

١٨ نيروي ويژه ارتش با تجهيزات نظامي در پلاسكو/ ستاد بحران نزاجا تشكيل شد

دقايقي پيش ستاد بحران نيروي زميني ارتش به مديريت سرتيپ عليپور تشكيل شد

همچنين ١٨ نفر از اعضاي تيپ ٦٥ نيرو مخصوص  با تجهيزات و ادوات نظامي و انفرادي با چند قلاده سگ زنده ياب در محل حادثه حضور پيدا كردند.

چند آمبولانس ارتش همراه با پزشك يار نيز در  محل حاده هستند.

گفتني است "هوانيروز" جهت انجام عمليات اعلام آمادگي كرده است.

----------------------------------------------------------

شهروندان تا حد امکان از تردد در محدوده مرکزی شهر خودداری کنند

پلیس: در حال حاضر به دلیل فروریختن ساختمان پلاسکو  بار ترافیکی سنگین را در طول خیابان نواب، انقلاب و سعدی به سمت تقاطع استانبول ـ جمهوری شاهد هستیم.

اکنون محدودیت ترافیکی از میدان جمهوری به سمت شرق و از سمت شرق، از میدان بهارستان تا تقاطع مخبرالدوله به سمت غرب اعمال شده است.

شهروندان تا حد امکان از تردد در مناطق ۶، ۱۱، ۱۲ خودداری کنند تا ما بتوانیم به سهولت خدمات‌رسانی را انجام دهیم و مشکلی نیز برای شهروندان به وجود نیاید.

------------------------------------------------------

مجري شبكه ي خبر تكرار مي كرد " خوشبختانه" ساختمان عمودي ريخت. هيچ اشاره اي به اين نكرد در آن ساختماني كه خوشبختانه عمودي ريخت بيش از ٣٠٠ نفر أعم از خبرنگاران و عكاسان و مالكان و كارگران و نيروهاي آتش نشاني و مشتري حضور داشت . شعور مجري شبكه خبر اگر در حد يك جلبك هم بود آدم ناراحت نمي شد.

-----------------------------------------------

کشته شدگان در فروریختن ساختمان پلاسکو:

یک منبع آگاه: احتمالا ۳۰ نفر از آتش‌نشانان که برای اطفاء حریق در ساختمان تجاری پلاسکو بودند، هنگام فروریختن برج متاسفانه جان خود را از دست دادند.  یک منبع مطلع در آتش نشانی تهران با تکذیب اخباری مبنی بر حضور ۳۰۰ نفر در ساختمان پلاسکو هنگام فروریختن، گفت: با تلاش ماموران امدادی، بخش عمده مردم و صاحبان مغازه ها که در ساختمان پلاسکو حضور یافته بودند قبل از ریزش ساختمان به بیرون هدایت شدند و غیر از حدود ۳۰ آتش نشان که برای مهار آتش در ساختمان حضور داشتند، شمار قابل توجهی از سایر افراد در داخل پلاسکو نبوده اند.

----------------------------------

شبکه خبر: شهروندان تهرانی لطفا برای تماشای ساختمان فروریخته پلاسکو مراجعه نکنند تا نیروهای امدادی بتوانند عملیات کمک‌رسانی را انجام دهند.

----------------------------------------------------------------

عدم همکاری مردم برای راه دادن به ماشین های آتش نشانی!نیرو های امدادی به دلیل ازدحام مردم برای فیلم برداری و... قادر به کمک رسانی نیستن!

------------------------------------------------------------------

روایت تلخ سخنگوی آتش نشانی:

برخی افراد حاضر نبودند به خاطر چک و اسناد ساختمان را ترک کنند. قطعا کسانی زیر آوار هستند  .آماری از افراد نداریم . معلوم نیست چند نفر زیر آوار گرفتار شده اند . نمی دانیم تاچه زمانی باید پاسخگوی سهل انگاری باشیم/ منبع: جام جم

------------------------------------------------------------------

نیروی زمینی ارتش برای کمک به امر امدادرسانی به محل حادثه  فرو ریختن ساختمان پلاسکو اعزام شد.

--------------------------------------------------------------------------

قالیباف که برای "دیدار" با مراجع تقلید به قم رفته بود با اطلاع از حادثه آتش‌سوزیپلاسکو، سفر خود را نیمه‌کاره گذاشته و به تهران بازگشت. قالیباف با حضور در محل حادثه پلاسکو، خود مدیریت حادثه را به عهده گرفته است.

 -------------------------------------------------------------------------

 

آتش سوزی در ساختمان پلاسکو

 

شعله‌های آتش درحالی باردیگر ساختمان پلاسکو را در خود فروبرد که لحظاتی پیش، شدت آتش موجب فروریختن کامل آن شد.

به گزارش ایسنا، در ساعت ۷:۵۹ صبح امروز وقوع حادثه حریق در ساختمان پلاسکو به آتش نشانی اطلاع داده شد و در پی آن بیش از ۲۰۰ آتش نشان در قالب ۱۰ ایستگاه به محل اعزام شده و موفق به مهار و اطفای حریق در این ساختمان شدند، اما دقایقی بعد دوباره این ساختمان شعله‌ور شد و لحظاتی پیش این ساختمان به طور کامل فروریخت.

** این اتفاق در حالی روی داد که تعدادی از نیروهای دستگاه‌های امدادی در حال عملیات در محل حادثه بودند.

** ازدحام جمعیت در محل حادثه و خیابان‌های منتهی به آن به حدی است که امدادرسانی برای نیروهای مستقر در محل دشوار شده است.

** طبق مشاهدات خبرنگار ایسنا از محل حادثه، در حال حاضر بیش از ۱۰ ایستگاه آتش نشانی با حضور در محل عملیات اطفای حریق را ادامه می‌دهند.

** عوامل انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز به همراه دستگاه‌های امدادی در محل حضور دارند.

** بنابر اعلام سرپرست اورژانس کشور، تاکنون حدود ۳۰ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند که اکثر آنها را نیروهای آتش‌نشانی تشکیل می‌دهند. جمعی از مصدومان در محل درمان شده و در موارد لزوم به بیمارستان اعزام شده‌اند. وی تاکید کرد: عوامل اورژانس تهران با ۲۰ کد، در محل حضور دارند و ۱۰ کد دیگر اورژانسی برای ارائه خدمات لازم به نیروهای مستقر در محل اضافه خواهند شد.

** شدت حریق در ساختمان پلاسکو به حدی است که دود برخاسته از آن تا شعاع چند کیلومتری از کانون حریق قابل رویت است.

** بیمارستان‌های اطراف محل حادثه در حالت آماده‌باش هستند.

** رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اجرای محدودیت‌های طرح ترافیکی در خیابان‌های فردوسی و جمهوری اسلامی در پی حریق گسترده در ساختمان پلاسکو خبر داد.

** طبق اعلام عوامل اورژانس، تعداد زخمی‌های حادثه به بیش از ۳۰ نفر رسیده است.

** ۱۵ تانکر آب به همراه ۲۰۰ آتش نشان هم اکنون در حال اطفای حریق هستند.

** طبق اعلام معاون عمرانی فرماندار تهران، متاسفانه مصدومان و یا کشته‌شدگان احتمالی این حادثه از نیروهای آتش‌نشانی هستند.

** از دقایقی قبل محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برای نظارت بر چگونگی امدادرسانی، در محل وقوع حادثه حضور یافته‌اند.

** جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: از خیابان جمهوری به سمت شرق، از خیابان خیام به سمت شمال، از میدان بهارستان به سمت غرب تنها خودروهای امدادی و اورژانس حق تردد دارند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: شهروندان باید از مسیرهای جایگزین از خیابان‌های ولیعصر، کارگر و انقلاب و معابر جانبی استفاده کنند تا امکان تردد آمبولانس‌ها به منظور خدمات‌رسانی به مصدومین وجود داشته باشد. شهروندان از تردد با خودرو و موتورسیکلت‌ها در مسیرهای فوق الذکر خودداری کنند.

** طبق اعلام سرپرست اورژانس کشور، هفت مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. آماری از کشته‌شدگان احتمالی در دست نیست.

** کولیوند می‌گوید در حال حاضر نگران آتش‌نشانانی هستیم که به دلیل ریزش ساختمان، در محل حادثه گرفتار شده‌اند.

** به گفته سرپرست اورژانس کشور، با قرارگاه ثارالله و سازمان مدیریت بحران هماهنگی شده است تا در صورت نیاز به منظور انتقال مصدومان، اجازه پرواز بالگردهای امدادی داده شود.

** بنا به گفته عوامل امدادی در محل ریزش ساختمان پلاسکو، نشت شدید گاز رخ داده از این رو عوامل انتظامی و امدادی از شهروندان می‌خواهند که اطراف محل حادثه را تخلیه کنند.

** شهردار تهران و فرمانده انتظامی تهران بزرگ عملیات اطفای حریق پلاسکو را بر عهده دارند.

** به گفته ملک، رییس مدیریت بحران منطقه 12 تهران، از هر طرف ساختمان پلاسکو یک واحد تخریب شده است.

----------------------------------------------

ساختمان پلاسکو در اثر آتش‌سوزی فروریخت/ تعدادی از آتش‌نشانان زیر آوار هستند/ علت احتمالی حادثه+ فیلم

ایلنا: ساختمان پلاسکو در اثر آتش سوزی فروریخت.

ساختمان پلاسکو در اثر آتش‌سوزی فروریخت/ تعدادی از آتش‌نشانان زیر آوار هستند/ علت احتمالی حادثه+ فیلم

محسن نسج همدانی معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه همزمان با آتش سوزی ساختمان پلاسکو، سفارتخانه های اطراف این ساختمان تخلیه شده است، درباره علت حادثه گفت: براساس آن چیزی که آتش نشانان در گزارش اولیه داده اند، اتصال کابل برق و یا روشن بودن پیکنیکی علت اولیه حادثه بوده است.

وی با رد امنیتی بودن حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، گفت: در حال حاضر عوامل آتش نشانی و پلیس در محل حادثه حضوردارند و باید با گذشت زمان منتشر بمانیم که تلفات و مصدومان این حادثه طبیعی چه میزان بوده است.

12:05

سرهنگ عابدی جانشین پلیس راهوار تهران در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر درباره محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های اطراف ساختمان پلاسکو گفت: از قسمت شرق از میدان بهاستان و تقاطع مخبرالدوله حرکت به سمت غرب با محدودیت مواجه شده است.

او ادامه داد: در قسمت های غربی از پل حافظ ، خیابان کارگر و تقاطع ولی عصر  به سمت شرق محدودیت‌های ترافیک اعمال شده است. از میدون فرودسی به سمت پایین نیز محدودیت ترافیکی ایجاد شده است.

جانشین پلیس راهور تهران در مورد مسیرهای جایگزین اظهار کرد: افرادی که به مسیرهای شرق به غرب نیاز دارند، می‌توانند از خیابان انقلابی و معابر شمالی و جنوبی جمهوری استفاده کنند.

11:55

به گزارش خبرنگار ایلنا، خالدی سخنگوی اورژانس کشور هم اکنون اعلام کرد تعداد مصدومان حادثه آتش سوزی به 37 الی 38 نفر افزایش پیدا کرده است .خوشبختانه ساختمان در مسیر خودش ریزش کرده‌است .

وی ادامه داد : نگران آتش نشانانی هستیم که در دو طبقه ساختمان مشغول امداد رسانی بودند.وی از مردم و کسبه خواست به این محدوده نزدیک نشوند.

11:44

 کل ساختمان پلاسکو در اثر آتش سوزی فروریخت. در حال حاضر بیش از 200 آتش‌نشان و 10 ایستگاه آتش نشانی مشغول امداد رسانی هستند، از آخرین تعداد مصدومان و فوتی های احتمالی خبری در دست نیست.

11:29

جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت آتش سوزی در ساختمان پلاسکو گفت: در حال حاضر بخش شرقی ساختمان به دلیل فرسودگی فروریخته است.

وی ادامه داد: احتمالا افرادی زیر آوار مانده اند اما اطلاعات بیشتری در دست نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در محل، طبقات بالایی ساختمان پلاسکو مجددا شعله ور شده است.

ساعت 11:05

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام اینکه آمار مصدومان حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو بیش از 20 نفر است، اظهار داشت: نما و همچنین سقف ساختمان پلاسکو در حال ریزش است و تعدادی از نیروهای آتش نشانی محبوس شده اند و سایر ماموران در حال آزادسازی این نیروها هستند.

وی افزود: در حال حاضر تعدادی از طبقات ساختمان پلاسکو بار دیگر شعله ور شده است.

------------------------------------------

 

ساختمان پلاسکو دیگر وجود ندارد

 احتمال شهادت 30 آتش‌نشان/ حضور ساجدی‌نیا و قالیباف در محل حادثهخبرگزاری فارس: ساختمان پلاسکو دیگر وجود ندارد/ احتمال شهادت 30 آتش‌نشان/ حضور ساجدی‌نیا و قالیباف در محل حادثه

ساختمان‌ پلاسکو که از صبح امروز دچار حریق گسترده شده بود به دلیل حجم آتش و فرسوده بودن ساختمان به صورت کامل فرو ریخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران که قدمت 53 ساله دارد که صبح امروز دچار آتش سوزی گسترده شده بود.

از این ساختمان 17 طبقه به‌عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی: اعزام 10 ایستگاه با 200 آتش نشان

جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:‌ صبح امروز آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام و مأموران 10 ایستگاه آتش‌نشانی به همراه وسایل و تجهیزات به محل حادثه اعزام شدند. ضمن اینکه 15 تانکر آب به همراه 200 آتش نشان هم اکنون در حال اطفا حریق هستند.

وی افزود: ساختمان پلاسکو از طبقه هشتم به بعد دچار حریق شده و دود بسیاری از این ساختمان متصاعد شده است. 

آلودگی هوای تهران مانع از دیده شدن دود شدید ناشی از این حریق گسترده در فواصل دوردست است.

وی گفت: با توجه به اینکه ساختمان پلاسکو به صورت کامل در بخش پوشاک و البسه فعالیت می‌کند، آتش‌نشانان باید برای جلوگیری از گسترش آتش، از چند بخش وارد عمل می‌‌شدند که با انجام سریع این کار اکنون آتش تحت کنترل و مهار شده اما با این حال عملیات هنوز پایان نپذیرفته است.

آتش نشان در دقایق اولیه عملیات موفق شدند ده‌ها نفر را نجات دهند

وی یادآور شد: 6 نفر هم که به دلیل دود و آتش به لبه‌های پنجره‌های پناه برده بودند با استفاده از نردبان هیدرولیکی نجات یافتند. همچنین تاکنون 2 نفر مصدوم هم که به دلیل دود گرفتگی مصدوم شده‌ بودند تحویل عوامل اورژانس شده‌اند.

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محل

شدت حادثه به حدی است که ترافیک در این خیابان را دچار مشکل و اختلال کرده و دود ناشی از حادثه نیز آسمان این منطقه را فراگرفته است.

ملکی افزود:‌ دود این آتش سوزی هنوز وجود دارد اما به رنگ سفید است که این نشان از مهار آتش و تحت کنترل بودن آن است. ضمن اینکه با مهار دامنه آتش،‌ خطر سرایت به مکان‌های دیگر وجود ندارد.

پلیس راهور هم به دلیل شدت آتش سوزی و حجم بالای خودروهای امدادی و آتش نشان در محل محدودیت‌های ترافیکی در خیابان جمهوری، چهارراه استانبول و خیابان سعدی اعمال کرده است و کلیه وسایل نقلیه باید از خیابان سی تیر به سمت شمال تهران حرکت کنند.

در همین حال تعداد زیادی از خودروها و عوامل امدادی شامل آتش نشانی و اورژانس تهران در محل حادثه حاضر هستند.

معاون عملیات اورژانس تهران هم از استقرار 2 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل آتش سوزی ساختمان پلاسکو خبر داد.

وی اظهار داشت: پس از آتش سوزی ساختمان پلاسکو، 8 دستگاه آمبولانس، 7 موتورلانس و 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حاضر شدند.

اورژانس تهران: مصدومیت 25 آتش نشان

فراهانی افزود: 8 آتش نشان دچار دود گرفتگی شدند که یک نفر از آنها به بیمارستان منتقل و ما بقی در محل درمان شدند.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها تعداد مصدومین آتش نشان را 25 نفر اعلام کرده‌اند.

اما با این حال حسن عباسی سخنگوی اورژانس تهران در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه عوامل اورژانس 2 مصدوم را تحویل گرفته‌اند گفت:‌ یکی از مصدومین آتش نشان است که به دلیل دود گرفتگی به بیمارستان پارس منتقل شده و مصدوم بعدی هم با انجام اقدامات درمانی به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شد.

وی تصریح کرد: بیمارستان‌های اطراف در حالت آماده باش هستند.

یکی از خبرنگاران فارس که در محل مستقر است به ما گفت: قسمتی از ساختمان پلاسکو در ساعت 11 ریزش کرده و چند نیروی آتش نشان زیر آوار گرفتار شده‌اند که از سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

همچنین برخی از اخبار حاکی از آن است که 4 طبقه از پلاسکو دوباره آتش گرفته که هنوز این خبر از سوی مراجع ذی‌صلاح مورد تایید قرار نگرفته است.

همچنین حدود 38 آتش نشان در این حادثه گیر افتاده‌اند.

ساختمان پلاسکو دیگر وجود ندارد

آرام معاون عمرانی فرمانداری تهران در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که هنوز از تعداد مصدومین و فوتی‌ها این حادثه خبری در دست نیست ولی احتمالا تمامی مصدومین آتش نشان بوده‌اند.

همچنین ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ما افزود: ساختمان پلاسکو بسیار قدیمی بوده و مقررات ایمنی ساختمان در آن رعایت نشده است.

وی تصریح کرد: علت حادثه باید بررسی شود ولی احتمال اینکه به دلیل استفاده زیاد از آب برای اطفای حریق و سنگین شدن وزن ساختمان، باعث ریزش ساختمان شده است وجود دارد.

حضور شهردار تهران در محل حادثه

قالیباف برای برررسی دقیق تر موضوع و امداد رسانی بهتر در محل حادثه حاضر شد.

این در حالی است که در اطراف محل حادثه خطوط تلفن همراه با مشکل ارتباطی رو به رو است.

تدابیر شدید امنیتی پلیس در کنار دو سفارت خانه انگلیس و ترکیه

حلقه امنیتی مأموران ناجا در اطراف سفارت‌های نزدیک به محل حادثه پلاسکو شکل گرفته است.

خبرنگاران اجازه ورود نیافتند

عوامل ناجا از ورود خبرنگاران و مردم به محدوده ساختمان پلاسکو ممانعت کردند.

معاون امنیتی استاندار تهران

سفارتخانه ای که در اطراف مجتمع پلاسکو وجود داشت تخلیه شدند.

خبرنگار فارس: بوی سوختگی شدید اجناس پارچه‌ای و سیم‌های برق فضای چهارراه استانبول را پر کرده است.

برخی منابع می‌گویند، حدود 300 نفر از جمله آتش نشان، مالکان ساختمان تجاری پلاسکو و سایر عوامل امدادی و درمانی و ستاد بحران شهرداری تهران به هنگام فرو ریختن در ساختمان حضور داشتند.

خبرنگار فارس: برخلاف تلاش مأموران پلیس برای دور کردن مردم از منطقه، مغازه داران حاضر به ترک محل و دور شدن نیستند.

موسوی رئیس اورژانس تهران: ما از نخستین دقایق در محل حاضر بودیم و همکارانمان همچنان در محل حاضر هستند و تا کنون 37 نفر مصدوم داشته‌ایم.

خبرنگار فارس: سردار ساجدی نیا رئیس پلیس تهران بزرگ و سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران در محل حادثه حاضر شدند.

تعداد زیادی از مأموران یگان ویژه تلاش می‌کنند تا امنیت در منطقه برقرار شده و مردم عادی را از منطقه دور کنند.

ملک مدیریت بحران منطقه 12: از ابتدای وقوع حادثه در محل حادثه بودیم البته جزئیات زیادی در دست نیست اما آتش سوزی از ضلع شمال شرقی ساختمان شروع شده است. در حال حاضر مأموران آتش نشانی در حال بازگشایی معابر هستند.

خبرنگار فارس: با تعامل سردار ساجدی نیا خبرنگاران به داخل محل حادثه رفتند و مشاهده کردند که تعداد زیادی از دستگاه‌های هیدرولیکی به محل اعزام شده‌اند و در تلاش برای گشایش معبری برای ورود به ساختمان هستند.

خبرنگار فارس: احمد مسجد جامعی از اعضای شورای شهر تهران هم به محل حادثه آمد تا به روند امداد رسانی کمک کند.

خبرنگار فارس: مأموران به دنبال بازگشایی معبر از شرق ساختمان هستند. حضور جدی و گسترده یگان ویژه با مدیریت سردار بیگی.

نگرانی و گریه برخی از مأموران آتش نشانی

خبرنگار فارس: احتمال نشتی گاز در منطقه باعث قطع گاز منطقه شده است و به دلیل احتمال وقوع حادثه‌ای دیگر تلاش برای متفرق کردن مردم ادامه دارد.

عابدی جانشین پلیس راهور تهران بزرگ: مردم با توجه به پایان ساعت طرح ترافیک در ساعت 13 به منطقه جمهوری نیایند و از مردم می‌خواهیم در این منطقه تردد نکنید؛  به احتمال زیاد تا آخر امروز محدودیت ترافیکی در خیابان جمهوری ادامه خواهد داشت. در کل خیابان جمهوری از حافظ و کارگر تردد را محدود کرده‌ایم و  از جنوب هم در میدان امام خمینی(ره) از شرق در بهارستان و مخبر الدوله و از شمال هم میدان فردوسی محدودیت وجود دارد؛ فروشگاه‌های اطراف محل حادثه تعطیل بوده و فعالیتی در آنجا انجام نمی‌شود.

شهادت 30 آتش نشان

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: براثر ریزش ساختمان پلاسکو احتمالا 30 نفر از آتش نشانانی که به داخل ساختمان رفته بودند شهید شدند.

پیرحسین کولیوند: ۴۵ نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند و در حال حاضر امداد رسانی ادامه دارد.

ساجدی نیا: 2 نفر از عوامل پلیس تهران بزرگ در این حادثه مصدوم شده‌اند.

خبرنگار فارس: براساس اظهارات حاضرین در محل حادثه دو نفر از خبرنگاران و عکاسان نیز در زیر آوار مانده‌اند.

گفته می‌شود قرار است از سگ‌های زنده یاب برای پیدا کردن مفقودین در حادثه استفاده شود.

 

------------------------------------------

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©