Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ برابر با  ۰۴ سپتامبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲  برابر با ۰۴ سپتامبر ۲۰۱۳
حمایت علیخانی از سخنان جنجالی هاشمی

بحران سوریه و عقب نشینی محتاطانه جمهوری اسلامی

 

سایت خبری راه کارگر ـ  انتشار فایل صوتی سخنان هاشمی رفسنجانی پیرامون  تحولات سوریه  و متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیائی علیه مردم کشورش و ابراز نگرانی از حضور گسترده تر آمریکا در منطقه و دخالت نظامی این کشور در سوریه، بازتاب گسترده ای یافت.  باندهای  افراطی همچون قرارگاه عمار و عماریون و وابستگان به جبهه پایداری مصباح یزدی واکنش تندی نشان دادند و تذکیب های غیررسمی را کافی ندانستند و خواهان تکذیب رسمی شخص او شدند. در حالی که طباطبائی امام جمعه اصفهان و عضو مجلس خبرگان از قول هاشمی رفسنجانی گفته است :  "من صدا را خودم دیدم. صدا را درست کرد‌ه‌اند و خواسته‌اند که مثل من حرف بزنند. اصلاً این حرف و موضع من نیست. من گفتم آمریکا بهانه کرده که دولت سوریه علیه مردمش بمب‌های شیمیایی زده. گفتم آمریکا این‌طور گفته است نه‌اینکه موضع من باشد. این جزو اسرائیلیات است که من چنین حرفی را زده باشم". (پایان نقل قول) در مقابل علی مطهری صحت این سخنان و فیلم منتشر شده را تائید کرد و اقدام هاشمی را «باز کردن راه جدیدی » در بحران سوریه دانست.  از سوی دیگر روزنامه «کیهان»  ضمن بررسی دلایل حمله آمریکا به سوریه و عواقب آن از مذکرات سلطان قابوس پادشاه عمان و همچنین مذاکرات«جفری فلتمن»  معاون آمریکائی دبیرکل سازمان ملل که تا چندی قبل معاون وزیر امور خارجه آمریکا بود، در تهران پیرامون نقش جمهوری اسلامی در حل بحران سوریه  خبر می دهد. به نظر می رسد که دیپلماسی جمهوری اسلامی در مورد تحولات سوریه در تلاش است که پای خود را از ماجرا دور نگهدارد.  توجه به سخنان علی خامنه ای در جمع هیئت دولت روحانی در ششم شهریور ماه نیز این نظر را تقویت می کند او در رابطه با احتمال حمله آمریکا به سوریه گفته بود:« تهدید و دخالت احتمالی امریکا را یک فاجعه است. اگر چنین اقدامی انجام شود، امریکاییها قطعاً همانند دخالت در عراق و افغانستان، ضرر خواهند کرد. دخالت قدرتهای فرامنطقه ای و خارجی در یک کشور، نتیجه ای جز آتش افروزی نخواهد داشت و نفرت ملتها از آنها را نیز افزایش خواهد داد. این آتش افروزی همچون جرقه ای در انبار باروت است که ابعاد و پیامدهای آن نامشخص خواهد بود.». (پایان نقل قول)  در این سخنان از تهدیدات همیشگی رهبر رژیم اسلامی خبری نیست. اگر از تهدیدات پوچ و میان تهی سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بگذریم که می گوید :«مردم سوریه سرزمین خود را گورستان متجاوزین خواهند کرد و در صورت تجاوز به سوریه پاسخ های میدانی و روشنی داریم»،(پایان نقل قول)  به نظر می رسد که مقامات اصلی جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده اند که در مورد تحولات سوریه وارد رودرروئی آشکار با آمریکا و متحدانش نشوند و به گونه ای سرشان را بدزدند. به نظر می رسد که سخنان هاشمی رفسنجانی و انتقاداتش از سرکوبگرهای رژیم اسد و متهم کردن او به سوءمدیریت در این راستا معنا داشته باشد. این سیاستی است که وزارت خارجه دولت جدید نیز دنبال می کند.

 

********************

شفاف‌ترشدن هوشمندی شورای نگهبان در ردصلاحیت رفسنجانی

"عماریون"- تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷

فایل صوتی و تصویری سخنان هاشمی علیه سوریه منتشر شد/ شفاف‌ترشدن هوشمندی شورای نگهبان در ردصلاحیت رفسنجانی

فیلم و صوت اظهارات اعجاب آور آقای هاشمی رفسنجانی درباره سوریه منتشر شد تا هرگونه ابهامی در این زمینه از بین برود...

"عماریون"- پس از آنکه جهان نیوز اظهارات اعجاب آور آقای هاشمی رفسنجانی درباره سوریه و در تایید ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی را منتشر کرد، موجی از اعتراضات علیه او به راه افتاد.

به گزارش جهان؛ معترضان که از سخنان هاشمی حیرت زده شده بودند، از دفتر وی خواستند فیلم سخنان او را منتشر کند تا ابهامات احتمالی از بین برود. زیرا پیشتر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارات منتسب به هاشمی درباره سوریه در اصفهان را تکذیب کرده بود.

اما این روابط عمومی که همواره در دفاع از شخص آقای هاشمی پیشتاز بوده، درباره مواضع هاشمی در مازندران سکوت کرد و حتی در سایت شخصی آقای هاشمی هم هیچ اثری از متن، صوت و فیلم سخنان او دیده نمی شود.

البته برخی از مسئولان از جمله مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه درصدد رد اظهارات منتسب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آمدند. افخم در این باره گفت: اظهارات رییس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام تحریف شده و از سوی دفتر ایشان نیز تکذیب شده است.

تا اینکه اکنون فیلم و صوت اظهارات جنجال ساز هاشمی منتشر شد و به ابهامات موجود پایان داد.

هاشمی عصر روز یكشنبه در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله‌صالحی مازندرانی در شهر شیرگاه سوادکوه شمالی در بخشی از سخنان خود به مسائل و مشکلات اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: "ما در محاصره، تحریم و بایکوتیم و نمی‌توانیم از منابع استفاده کنیم، باید گران بخریم و در دریافت پول هم با مشکلات فراوان روبرو هستیم اما اخیرا شاهد خطر بزرگ تری هستیم. مردم سوریه بیش از ۱۰۰ هزار کشته و ۸ میلیون آواره دادند در داخل و خارج، زندان ها پر از مردم، زندان ها جا ندارد بعضی از ورزشگاه ها را گرفتند، آنها را پر کردند شرایط بدی بر مردم حاکم است مردم از یک طرف از طرف خود حکومتشان بمباران شیمیایی می شوند و از طرف دیگری امروز منتظر بمب های آمریکا باید بمانند."

ادعاهای باورنکردنی آقای هاشمی درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه، پیش از این نیز از سوی سران کاخ سفید و تل آویو و با هدف کمک به جریان سلفی - تکفیری حاضر در سوریه بصورت گسترده ای در رسانه های غربی منعکس شده و به بهانه ای برای حمله نظامی به این کشور مبدل شده بود.

روند ابراز علنی برخی نظرات مغایر با چارچوب از سوی هاشمی رفسنجانی که از فتنه ۸۸ و نماز جمعه معروف او آغاز شده بود، این روزها و پس از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به اوج خود رسیده به نحوی که هاشمی هشتاد ساله به صورت علنی از رویکردهایی مخالف خط مشی امام (ره) به عنوان رویکردهای مورد علاقه خود در عرصه های مختلف یاد می کند، موضوعی که درباره مقاومت اسلامی در قالب یک مصاحبه بیان شده و این بار به ماجرای سوریه نیز کشانده شده است.

جالب اینکه آقای هاشمی روز شنبه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اظهار مواضع سیاسی توسط افراد و کانال‌های غیررسمی که می‌تواند برای سیاست خارجی کشور تبعات منفی به همراه داشته باشد، گفته بود: باید از بیان مواضع غیررسمی و افراطی توسط افراد غیر مرتبط پرهیز و مواضع اصولی و هوشیارانه نظام توسط کانال‌های رسمی و مسئول بیان شود.

اما اکنون اظهارات غیرمسئولانه و دشمن شادکن هاشمی در حالی ایراد می شود که موضع مقامات رسمی جمهوری اسلامی از رهبری معظم انقلاب، ریاست جمهوری و وزارت امورخارجه و نیز ملت ایران دقیقا مخالف مسیر کنونی اوست.

با توجه به این واقعه تلخ، تدبیر و هوشمندی شورای نگهبان در ردصلاحیت آقای هاشمی در انتخابان ریاست جمهوری بیش از پیش روشن و مشخص شد که افکار هاشمی در سال های اخیر دچار تغییرات ماهوی شده است.

البته گرچه مواضع غیرقابل توجیه و خلاف اصول انقلاب از سوی هاشمی رفسنجانی در سال های پس از فتنه ۸۸ بشدت افزایش یافته اما قطعا دلسوزان انقلاب و نظام، چنین مواضعی آن هم از جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر نمی تابند و اینگونه اظهارات خشم آنان و همه حامیان مقاومت در داخل و خارج کشور را به دنبال خواهد داشت.

بر این اساس باید منتظر واکنش مسئولان و فعالان سیاسی به انتشار سند تصویری و صوتی سخنان هاشمی بود.

*******************************

مطهری: اظهارات هاشمی به معنی حمایت ازحمله آمریکا به سوریه نیست

توفیقی را فتنه‌گر نمی‌دانم

ایسنا ـ چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر منتسب به هاشمی رفسنجانی گفت: به نظر من آقای هاشمی این حرف را زده و می‌خواهد راه جدیدی باز کند، اما اظهارات ایشان به معنی حمایت از حمله آمریکا به سوریه نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس در جمع خبرنگاران گفت: درست است که روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی را تکذیب کرده اما فیلم اظهارات ایشان وجود دارد، من خودم این فیلم را دیدم و قاعدتا آن فیلم نمی‌تواند ساختگی باشد.

وی افزود: به نظر من آقای هاشمی این حرف را زده و نظرش همین است و می‌خواهد راه جدیدی باز کند، لابد ایشان مصلحت را در این می‌بیند به نظر من باید از ایشان توضیح خواسته شود و ایشان صریحا موضوع را توضیح دهند.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: برخی می‌خواهند بگویند که اظهارات ایشان نوعی همکاری با آمریکا است، در حالی که این طور نیست آقای هاشمی در عین حال آمریکا را محکوم می‌کند، مثلا اگر دولت سوریه بمباران شیمیایی کرده باشد این کار را محکوم می‌کنیم اما دست از حمایت از سوریه هنوز بر نمی‌داریم ولی این به این معنا نیست که ما مجوز حمله آمریکا به سوریه را صادر کنیم، و از این کار حمایت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: به هر حال خود آقای هاشمی باید راجع به این موضوع توضیح دهد اما ممکن است ایشان اطلاعات، اخبار و اسنادی داشته باشد که به این نقطه رسیده که دولت سوریه حمله شیمیایی کرده اگر این طور است ایشان می‌خواهد بگوید که ایران و انقلاب اسلامی بیش از حد مایه نگذارد و می‌خواهد از این موضوع جلوگیری کند، شاید ایشان چنین هدفی دارد، اینها باید روشن شود.

مطهری اضافه کرد: اگر این طور باشد به این معنا نیست که اگر هاشمی بخواهد تجاوز آمریکا به سوریه را تایید کند، ما با این موضوع مخالفیم و همچنان از دولت سوریه حمایت می‌کنیم اما اگر فرضا چنین کاری کرده باشد ( حمله شیمیایی) آن را محکوم می‌کنیم قاعدتا موضع آقای هاشمی همین است.

مطهری در پاسخ به این سوال که حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه باید به چه میزان باشد تاکید کرد: تا زمانی که اکثریت مردم سوریه از حکومتشان حمایت می‌کنند ما هم حمایت می‌کنیم، حمایت از سوریه برای ایران هم بسیار مهم است زیرا سوریه محور مقاومت است، اگر دولت سوریه از بین برود حزب‌الله نیز دیگر کارایی نخواهد داشت، لذا تا زمانی که اکثریت مردم سوریه از دولت بشاراسد حمایت می‌کنند ما هم باید از آن حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: البته معتقدیم دولت سوریه هم باید اصلاحات لازم را انجام دهد و اگر از همان ابتدا هم در مقابل اعتراضات بخشی از مردم خشونت به خرج نمی‌داد به این نقطه نمی‌رسیدیم، از ابتدا اشتباه کرد ولی در مجموع ما این دولت را مورد تایید اکثریت مردم می‌دانیم لذا فعلا از آن به دلیل مساله فلسطین و منافع ملی و اسلامی حمایت می‌کنیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره‌ی واکنش برخی نمایندگان مجلس به سرپرستی توفیقی بر وزارت علوم خاطر نشان کرد: به هر حال این مخالفان، گرایش فکری و سیاسی آقای توفیقی را قبول ندارند، طبیعی است که این دوستان توقع دارند که فردی اصولگرا در راس وزارت علوم قرار گیرد.

آنهایی که حسن نیت دارند قدری نگرانی دارند که فضای دانشگاهها دچار تنش شود و لذا مایل نیستند یک اصلاح طلب در راس وزارت علوم باشد.

این نماینده‌ی اصولگرا خاطر نشان کرد:‌من شخصا مخالف این نظریه هستم و معتقدم آقای توفیقی یک اصلاح طلب تند رو نیست بلکه بیشتر یک شخصیت علمی است و در دوره‌ای که وزیر بوده مدیریت خوب و تنش زدایی داشته، بنابراین این نگرانی‌ها خیلی به جا نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در مورد نقش ایشان در مساله فتنه هم که به سخنرانی ایشان در مسجد دانشگاه تهران استناد می‌شود، به نظر می‌رسد باید فضای زمان سخنرانی را در نظر گرفت که روز بعد از حمله به کوی دانشگاه بوده که رهبری خودشان گفتند این کار دل انسان را خون می‌کند، در آن فضا هیجانی که آن روزها وجود داشت و دانشگاهها آماده حضور در خیابانها بودند بالاخره ایشان برای کنترل فضا مجبور بوده صحبت‌هایی خاصی را مطرح کند.

علی مطهری ادامه داد: حرف‌های آقای توفیقی قبل از اعلام نظر شورای نگهبان بوده و هر کسی حق اعتراض دارد حتی هر کسی حق دارد اعلام کند تقلب شده و معتقد باشد که تقلب شده ولی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان دیگر به اعتراض خودش ادامه ندهد؛ ما چنین کسی را فتنه‌گر نمی‌دانیم، آقای توفیقی هم همین طور است ، ممکن است ایشان واقعا معتقد بوده که تقلب شده همانطور که آن روزها خیلی از افراد حتی بسیاری از اصولگراها هم هنوز آن موقع فکر می‌کردند و معتقد بودند که تقلب شده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یاد آور شد: حرف آقای توفیقی در آن روزها که 26 خرداد بوده حرف عجیبی نبوده است و گناهی هم نیست که کسی حتی الان هم معتقد باشد در انتخابات 88 تقلب شده و به این معنی نیست که او ضد انقلاب و یا ضد ولایت فقیه است. زیرا نظر افراد را نمی‌شود عوض کرد بحث درباره‌ی التزام عملی است اگر بعد از اعلام نظر شورای نگهبان کسی همچنان به اعتراضات خیابانی خودش ادامه دهد به او می‌گوییم فتنه‌گر.

وی گفت: آیا آقای توفیقی چنین کسی بوده است من می‌گویم ایشان چنین کسی نبوده و اظهارات ایشان هم هیچ اشکالی ندارد بلکه ایشان نظر خودش را گفته حالا ممکن است اشتباه بوده اما نظرش بوده است و اشکالی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه توفیقی را فرد مناسبی برای وزارت علوم می‌داند اضافه کرد: نمایندگان هم باید به هر حال به انتخاب مردم احترام بگذارند زیرا 95 درصد حامیان آقای روحانی اصلاح طلبان بودند و ما نباید انتظار داشته باشیم که همه افرادی که از طرف ایشان معرفی می‌شوند اصولگرا باشند بلکه از تیپ اصلاح طلب هم باید در دولت حضور داشته باشند.

مطهری درباره‌ی مخالفت مجلس با لایحه اصلاحیه بودجه 92 نیز گفت: لایحه دولت خیلی پخته نبود و خیلی هم ضرورتی نداشت لذا برخی هواداران دولت هم با آن مخالف بودند و فوریت آن رای نیاورد.

******************************

«آیا فایل صوتی هاشمی به شورای امنیت هم می‌رود؟»

۱۳ شهریور ۱۳۹۲

وب‌سایت «الف» با انتقاد از اظهارات منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی درباره سوریه نوشته است: «آیت‌الله هاشمی از کجا اطلاعات می‌گیرد؟ برای کجا آدرس می‌دهد؟ برای خود چه نقشی دیده است؟ آیا فایل صوتی آیت‌الله هاشمی رو میز شورای امنیت هم می‌رود؟»

«الف» افزوده است: «شاید اگر آیت‌الله رد صلاحیت نشده بود٬ امروز جمهوری اسلامی و کاخ سفید در مساله سوریه متحد و مقابل غرب بودند.»

Printer-friendly version

*******************************

عقب‌نشینی غیر رسمی هاشمی از موضع جنجالی/ صدا جعلی است!

جهان نیوز ـ تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۳

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پرسش و پاسخ مستقیم و رودرروی خود با هاشمی رفسنجانی گفت: وی صراحتاً تاکید کرد که صدای منتشره منتسب به وی جعلی است و وی دولت سوریه را درباره کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه مردمش متهم نکرده است.

عقب‌نشینی غیر رسمی هاشمی از موضع جنجالی/ صدا جعلی است!

به گزارش جهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان و نماینده این استان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به صوت منتشر شده منتسب به هاشمی رفسنجانی با مضمون اتهام‌افکنی علیه حکومت سوریه درباره استفاده از بمب‌های شیمیایی علیه مردمش، خاطرنشان کرد: من وقتی این خبرها را و پیامک‌ها را دیدم، پیش خودم گفتم که بهترین راه آن است که از خودش (هاشمی رفسنجانی) بپرسم. وقتی از وی صحت و سقم این گفته‌هایش را پرسیدم دیدم خیلی ناراحت است. هاشمی رفسنجانی به من گفت: هیچ عاقلی قبول می‌کند که من چنین حرفی را زده باشم؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: من به هاشمی گفتم که آنها صدا را دارند. هاشمی رفسنجانی در پاسخ به من گفت: "من صدا را خودم دیدم. صدا را درست کرد‌ه‌اند و خواسته‌اند که مثل من حرف بزنند. اصلاً این حرف و موضع من نیست. من گفتم آمریکا بهانه کرده که دولت سوریه علیه مردمش بمب‌های شیمیایی زده. گفتم آمریکا این‌طور گفته است نه‌اینکه موضع من باشد. این جزو اسرائیلیات است که من چنین حرفی را زده باشم".

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان "در جلسه امروز خبرگان بعضی آقایان به من اعتراض کردند و گفتند که صدای هاشمی هم منتشر شده"، اظهار داشت: من به آنها گفتم وقتی خودش این‌طور می‌گوید: نه این‌طور نیست و نگفته‌ام، چرا باید بگوییم که این شخصیت این حرف غیرمرتبط نامربوط را زده است. روایت داریم اگر ۵۰ نفر هم بگویند فردی حرفی را زده ولی خود آن فرد بگوید نگفته‌ام، فصدقه و کذبهم (آن فرد را تصدیق کن و آنها را که می‌گویند گفته، تکذیب کن). این روایت امام صادق علیه السلام است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه آیا آقای هاشمی رفسنجانی صراحتاً تأکید کرد که حرفی مبنی بر استفاده حکومت سوریه از بمب‌های شیمیایی علیه ملت سوریه نزده است، گفت: بله من این موضوع را از ایشان پرسیدم و ایشان صراحتاً اعلام کردند که نگفته‌اند و صدایی که منتشر شده جعلی است.

با توجه به سخنان آیت الله طباطبایی این سوال برای افکار عمومی بوجود آمده است که چرا آقای هاشمی خودش درباره فایل صوتی اظهاراتش گفت وگو و آن را صراحتا رد نمی کند. آيا سوال بزرگی که این روزها درباره مواضع او در ذهن مردم ایجاد شده،‌ برای هاشمی ارزش پاسخگویی ندارد؟

 

**************************************

" کشتار مردم، اوضاع را سخت تر می کند"

سخنان منتشر نشده هاشمی درباره سوریه

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

همین امروز خبر بسیار تلخی در دنیا منتشر شد که در اطراف حماء به صف نانوایی حمله کردند وحدود 90 نفر که آمده بودند نان بخرند چه زن و چه کودک کشته شده‌اند. این چیزها کار را مشکل می‌کند هم در دنیا و هم در داخل سوریه. به هر حال سوری ها هم انسان‌های سختی هستند و به‌سادگی نمی‌گذرند. به خصوص این که الان گروه‌های مسلح زیادی در سوریه هستند که تحت هیچ فرمانی نیستند. انسان نگران می‌شود که اگر مساله سوریه تمام شود اینها به سمت عراق بیایند.اینها شیعه نیستند. سلفی‌ها وغیرسلفی‌هایشان هم تندروهایی هستند که مسائل نظامی را بر سیاسی مقدم می‌دانند. سلاح‌های سوریه اگر دست این‌گونه آدم‌ها بیفتد خطرناک است چون هم سلاح شیمیایی دارند و هم سلاح‌های دیگر. سوءاستفاده اسرائیل مساله دیگری است که به همه ما برمی‌گردد

آیت الله هاشمی چهارم دی ماه سال گذشته در دیدار با دکتر ابراهیم بحرالعلوم وزیر نفت سابق و فرستاده ویژه دولت عراق ضمن ابراز نگرانی از اوضاع کشور سوریه هشدار داد: هرگونه کشتار مردم قطعا وضع آینده آن کشور را سخت تر خواهد کرد،

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛متن این گفتگوی منتشر نشده بدین شرح است:

بحرالعلوم: در دو روز قبل دیدارهای مختلفی با آقای آل‌اسحاق و برخی از تاجران ایرانی و مالکان بخش‌های خصوصی متخصص در صنایع پتروشیمی و نفت در ایران مثل آقای دکتر حسینی داشتم که نشست‌های مفید و ارزشمندی بود. ایشان اینجانب را از مشکلاتی که در حیطه شغلی خود با آن روبه‌رو هستند، مطلع کرده و من آمادگی کامل خود را جهت همکاری با آنان برای رفع این مشکلات بیان داشتم.من در خصوص نقش بخش خصوصی در توسعه اقتصادی ایران، تاکید کردم که مهم‌ترین عامل پیشرفت بخش خصوصی در ایران زحمات جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی بوده است که با تایید آنان روبه‌رو شد. و این خود روزنه امیدی به آینده این بخش از اقتصاد ایران است.

بدون تعارف به شما بگویم که ما در برخی از نشست‌های سیاسی و اقتصادی در عراق همواره از جنابعالی یاد کرده و می‌گوییم ما به شخصی همچون آقای هاشمی رفسنجانی برای توسعه و سازندگی عراق نیازمندیم. نکته دیگری که می خواستم خدمتتان عرض کنم اوضاع سوریه است. ما در عراق بشدت نگران تاثیر گزاری آن بر اوضاع داخلی و آینده عراق هستیم.

آیت الله هاشمی: مساله سوریه هم یکی از نگرانی‌هایی است که من خودم شخصاً دارم. آینده سوریه بر عراق چه تاثیری خواهد داشت. تا این حکومت‌های علوی در آنجا بود زمینه مساعدتر بود. ظاهراً هم شانس بقای بسیار کمی هست. من نمی‌دانم شما اوضاع را چگونه می‌بینید.

بالاخره بعد از کشته‌شدن این همه آدم، آواره‌ها و تخریب‌ها اوضاع هم سخت شده است. همین امروز خبر بسیار تلخی در دنیا منتشر شد که در یکی از شهرک‌های اطراف حماء به صف نانوایی حمله کردند و حدود 90 نفر از افرادی که آمده بودند نان بخرند چه زن و چه کودک کشته شده‌اند. این چیزها کار را مشکل می‌کند هم در دنیا و هم در داخل سوریه. به هر حال سوری ها هم انسان‌های سختی هستند و به‌سادگی نمی‌گذرند. به خصوص این که الان گروه‌های مسلح زیادی در سوریه هستند که تحت هیچ فرمانی نیستند. انسان نگران می‌شود که اگر مساله سوریه تمام شود اینها به سمت عراق بیایند. اینها شیعه نیستند. سلفی‌ها هستند و غیرسلفی‌هایشان هم انسان‌های تند و تیزی هستند که مسائل نظامی را بر سیاسی مقدم می‌دانند. سلاح‌های سوریه اگر دست این‌گونه آدم‌ها بیفتد خطرناک است چون هم سلاح شیمیایی دارند و هم سلاح‌های دیگر. سوءاستفاده اسرائیل مساله دیگری است که به همه ما برمی‌گردد.

من می‌دانم الان وضع عراق به گونه‌ای نیست که شما بتوانید کاری بکنید؛ حالا غیردولتی چرا. اگر شخصیت‌های عراق وارد میدان شوند و با معارضین مذاکره کنند بخش خصوصی است. یک راه‌ حلی پیدا کنید. برای آینده بسیار مهم است. سوریه نباید طوری باشد که راه شما و ما بسته باشد. ما باید سوریه را داشته باشیم. از لبنان تا اینجا اگر این رشته پاره شود اتفاقات بدی می افتد. این یک مساله است که من در موردش نگرانی دارم و بسیار فکر می‌کنم و مساله دیگر آمریکایی‌ها. همین بخش نفت که شما گفتید. استعداد نفت و گاز سرمایه بسیار عظیمی است. همه حضور غربی‌ها در منطقه برای همین است. به این آسانی چشم از این مساله نمی‌پوشند. هزینه کرده‌اند تا  صدام را از بین ببرند. یک بخش دیگری که من در اخبار متفرقه می‌بینم این است که زیربناهای رفاهی مردم مثل آب، برق، جاده‌ها و اشتغال مولد و امثال اینها در عراق، به موازات طرح‌های پردرآمد پیش نمی‌رود. چرا این طور است؟

************************************

چرا اوباما از جنگ با سوریه وحشت دارد؟ (یادداشت روز)

سعدالله زارعی

کیهان ـ 13 شهریور92

اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه که در قطعی بودن آن تردیدی نبود تا اطلاع ثانوی یا شاید برای همیشه به تعویق افتاده است. در این میان گمانه‌زنی‌های زیادی درباره علل و عوامل این تأخیر یا تعطیل مطرح شده ولی کمتر به علت واقعی آن پرداخته شده است.

واقعیت این است که عملیات نظامی نه بخاطر اختلاف نظر کنگره آمریکا با دولت این کشور یا بخاطر اختلاف نظر دو حزب دمکرات و جمهوری خواه و یا بخاطر بروز اختلاف نظر دو حزب حاکم و یا مخالفت مؤسسات و شخصیت‌های اثرگذار آمریکا به تأخیر یا تعطیل کشیده شده است و نیز واقعیت این است که عملیات نظامی علیه سوریه نه بخاطر عدم وجود اجماع در شورای امنیت سازمان ملل و یا عدم اجماع در میان کشورهای غرب و متحدان آمریکا در تجاوزهای مشابه و یا عدم همراهی انگلیس و فرانسه با آمریکا با تأخیر یا تعطیل مواجه شده است و واقعیت دیگر این است که آمریکا برای عملیات در سوریه نیازمند بررسی‌های جدید میدانی نیست و نقاط کور سبب نشده تا آمریکا برای عملیات به روشن شدن آن‌ها احتیاج داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که در آمریکا درباره اقدام نظامی علیه سوریه اجماع وجود دارد و یا به آن معنا نیست که در غرب بر سر حمله به سوریه اجماع وجود دارد و نیز به این معنا نیست که آمریکا در سوریه هیچ نقطه کور اطلاعاتی و عملیاتی ندارد سخن بر سر این است که کدام عامل بعنوان «عامل مسلط» نقش اصلی در این تأخیر یا تعطیل دارد. در خصوص این بحث گفتنی‌هایی وجود دارد:

1- باراک اوباما در گفتگوی چند روز اخیر و در زمانی که محافل نظامی روز یکشنبه 10 شهریور را بعنوان روز آغاز حمله به سوریه یاد می‌کردند اذعان کرد که مردم آمریکا از جنگ خسته شده‌اند و به عبارت دقیق‌تر اعتراف کرد که مردم آمریکا اعتمادی به رهبری نظامی-سیاسی آمریکا در یک جنگ حقیقی ندارند در همانجا اوباما اعلام کرد که: «جنگ با سوریه یک مسئولیت اخلاقی برای دولت آمریکاست و او بعنوان رهبر دنیا با این کشور وارد جنگ می‌شود» با این وصف اوباما در محیط داخلی اگر هم با مانعی مواجه باشد آن را جدی تلقی نمی‌کند.

2- اوباما در همان سخنرانی روز چهارشنبه هفته گذشته خود گفت که برای حمله به سوریه به موافقت سازمان ملل احتیاجی ندارد و تکیه او به همراهی اروپا هم نیست بلکه او بعنوان رهبر دنیا(!) مسئولیت حمله را به دوش می‌کشد. با این وصف برای اوباما تا حد زیادی این مسئله مشخص شده بود که در حمله به سوریه نمی‌تواند روی حمایت اروپا حساب باز کند. اروپایی‌ها در جنگ جدید دو مسئله اساسی با آمریکا داشتند، مسئله اول آنان این بود که جنگ در خاورمیانه با مشارکت یا بدون مشارکت اروپا به نتیجه‌ای که مقامات آمریکایی برای آن فشار می‌آورند، نمی‌رسد و مسئله دوم آنان این بود که در نهایت جنگ چه به پیروزی برسد چه به شکست انجامد، اروپا فقط شریک در هزینه است و فایده‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. بااین وصف از قبل معلوم بود که اروپا این بار به راحتی برای همکاری پرهزینه متقاعد نمی‌گردد.

3- آمریکا در صحنه عملیات حفره‌ها و ضعف‌های فراوان اطلاعاتی دارد و به این راحتی قادر به پرکردن آن‌ها نیست. آمریکا ایران را نمی‌شناسد، حزب‌الله را به درستی و بطور دقیق نمی‌شناسد از سطح و میزان واکنش سوریه آگاهی کافی ندارد در عین حال وقتی رئیس‌جمهور آمریکا بعنوان فرمانده کل قوا علیه سوریه اعلام جنگ می‌کند و زمانی کمتر از یک هفته و یک ماه را برای آن در نظر می‌گیرد، به این معناست که یا بر این شکاف‌ها و کاستی‌ها احاطه پیدا کرده و یا آن‌ها را کم اهمیت تلقی کرده است. در عین حال این عدم احاطه اگر مربوط به مخالفان مسلح حکومت سوریه باشد و تردید آمریکا به توانایی آنان در اداره زمینی عملیات تهاجمی علیه دولت سوریه برمی‌گردد نیز با همین پاسخ مواجه می‌باشد چه اینکه وقتی آمریکا سخن از عملیات در زمان نزدیک می‌زند به این معناست که از مرحله بررسی و ارزیابی عبور کرده است.

4- بعضی از محافل سیاسی این تاخیر یا تعطیل را نتیجه مذاکره محرمانه میان فرستادگان اوباما با مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ارزیابی کرده و گفته‌اند در جریان سفر همزمان «سلطان قابوس» پادشاه عمان و «جفری فلتمن» فرستاده سازمان ملل که تا چندی قبل معاون وزیر امور خارجه آمریکا بود و به منطقه سوریه و لبنان به دلیل اینکه سالیان زیادی سفیر آمریکا در این منطقه بوده، گفت‌وگوها و توافقاتی حول محور سوریه اتفاق افتاده و این توافق عملیات آمریکا علیه سوریه را برای مدتی به تاخیر انداخته و یا بطور کلی منتفی کرده است. در مورد اینکه در ملاقات پادشاه عمان یا معاون سابق وزارت خارجه آمریکا با مقامات ارشد ایران درباره سوریه مباحثی مطرح شده باشد، تردیدی وجود ندارد و طبیعی است که در این ملاقات‌ها موضوع مهمی در حد حمله آمریکا به یک عضو هم پیمان جمهوری اسلامی ایران مورد بحث قرار گرفته کما اینکه اگر غیر از این دو یک مقام سیاسی از آسیا یا اروپا یا قاره آمریکا و یا آفریقا هم می‌آمد این موضوع مورد بحث قرار می‌گرفت اما در مورد اینکه در این گفت‌وگوها توافقی حاصل شده است، اغراق وجود دارد. چرا که آن توافقی که می‌تواند یک حمله قطعی را متوقف گرداند، همراهی ایران با بخشی از خواسته آمریکایی‌ها علیه اسد نیست کما اینکه چنین حمله‌ای هم همانطور که گفته شد برای تنبیه اسد و یا کمک تاکتیکی و موردی به معارضه نیست بلکه چنین حمله‌ای با چنین مقدماتی از سوی یک ابرقدرت نظامی که همه اعتبار خود را از جنگ‌افزار نظامی بدست آورده است، فقط می‌تواند با هدف زمینه‌سازی برای سرنگونی کامل دولت دمشق سازماندهی شده باشد.

با این وصف مذاکره میان آمریکا و ایران پیرامون سوریه برای حل جزیی قضیه اصلا معنا و مفهومی ندارد. اما در مورد اینکه ایران از متحد استراتژیک و بی‌بدیل خود در منطقه دست کشیده باشد نیز بطور قطع منتفی است. چرا که ایران از دست رفتن سوریه و اشغال آن توسط دشمن زیاده‌خواهی چون آمریکا که قطعا سیطره او بر سوریه مساوی با سیطره رژیم صهیونیستی بر سوریه است را یک خطر بزرگ حیاتی تلقی می‌کند و برای آنکه چنین اتفاقی نیفتد از همه توانایی‌ها و ظرفیت نظامی و غیرنظامی خود استفاده می‌کند. با این وصف آنچه که در مذاکرات مابین سلطان قابوس- در صورتی که بپذیریم که او نقش واسطه میان آمریکا و ایران بازی کرده- و جفری فلتمن در صورتی که او حامل پیام خاصی بوده است، گذشته قطعا اعلام قاطع موضع حمایتی ایران از سوریه بوده است نه چیزی کمتر از آن.

5- تردیدی نیست که ایران کوتاه آمدن در برابر آمریکا در سوریه را مساوی با سیطره آمریکا نه فقط بر سوریه که بر سوریه، فلسطین، لبنان، عراق و در یک کلمه سیطره آمریکا و اسرائیل بر منطقه مقاومت ارزیابی کرده و با قاطعیت در برابر آن می‌ایستد.

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند آمریکایی‌ها در هفته‌های اخیر به این نتیجه رسیده بودند که «زمان بسیار کمی» برای اسقاط نظام سوریه در دست دارند و اگر وارد نشوند هیچ گاه دیگر نمی‌توانند وارد شوند و اگر جبهه مقاومت بتواند صحنه نبرد را در سوریه علیرغم آنکه همه جهان غرب و اکثر کشورهای عربی و غیرعربی (ترکیه و اسرائیل) برای عدم تحقق این پیروزی به صحنه آمده‌اند، ببرد، در بقیه خاورمیانه هم می‌برد و موج جدید انقلاب‌های مردمی که در تحلیل آکادمی‌های اروپا سال‌های 2014 تا 2015 زمان آن ارزیابی شده است، به راه می‌افتد و رژیم‌های وابسته جنوب خلیج‌فارس به همراه خورده نظام‌های آمریکایی قاره آفریقا را از بین می‌برد. از این رو آمریکا با این گمان- که به نظر می‌آید اسرائیلی‌ها در باوراندن آن به اوباما خیلی نقش ایفا کرده‌اند- ایران علاقه‌ای به درگیر شدن در جنگ ندارد و مرز نهایی آن «تهدید به پاسخ» است و در نهایت تسلیم واقعیت صحنه یعنی سرنگونی دولت متحد خود در دمشق می‌شود، وارد صحنه شده و با قاطعیت زیادی از جنگ حرف زدند ولی در فاصله زمان اعلام جنگ یعنی 12 روز پیش تا سه روز پیش که آمریکایی‌ها از سختی جنگ و لزوم تامل بیشتر درباره آن و آماده‌سازی جهانی حرف زدند و متحدان آمریکا یکی یکی از سیاست جنگی اوباما فاصله گرفتند، اتفاقاتی در صحنه واقعی افتاد و آمریکایی‌ها دریافتند که توسل به جنگ با واکنش جنگی، نه تنها از سوی سوریه که از سوی کل جبهه مقاومت مواجه می‌شود و آن‌وقت دیگر نمی‌توان زمانی برای پایان آن اعلام کرد این در حالی است که آمریکایی‌ها به وضوح و دقت می‌دانستند که برخلاف دهه‌های 1980 و قبل از آن عملیات هوایی قادر به پایان دادن جنگ نیست. آمریکایی‌ها تجربه رژیم صهیونیستی در جنگ‌های 33 و 22 روزه را داشتند که نیروی هوایی ارتش این رژیم با تمام قدرت وارد میدان شد و همه مراکز علامت‌گذاری شده را بمباران کرد ولی در عمل نه توانست آسیبی به توان تسلیحاتی حزب‌الله و گردانهای جهادی در لبنان و غزه بزند، نه آسیب جدی به نفرات و سازمان رزمی آنان وارد کند و نه رهبری مقاومت را از میدان خارج نماید. در نهایت نیروی تهاجمی رژیم صهیونیستی تسلیم شد و به شکست تن داد.

آمریکایی‌ها بعد از آنکه در صحنه عمل متوجه فعل و انفعالات جبهه مقاومت شدند و فهمیدند که همانطور که فرمانده کل سپاه پاسداران می‌گوید، همه منطقه به میدان تهاجم و تقابل با مهاجمان تبدیل خواهد شد و این میدان از مرزهای غربی هند تا مرزهای جنوبی مدیترانه امتداد دارد. آنان بخوبی دریافتند که اگر به چیزی کمتر از اسقاط اسد تن دهند، شکست از مقاومت به حساب می‌آید و اگر بخواهند حکومت اسد را ساقط کنند و برای این کار نیازمند استفاده از کماندوهای نیروی دریایی و یا چتربازان نیروی هوایی و یا یگانهای خاص زمینی باشند حتما با کماندوها، چتربازان و یگانهای خاص رزم دیده‌تر و آماده‌تری مواجه خواهند شد و بدون تردید هر عنصر مهاجم باید پیش از ورود به صحنه درگیری سوریه، تابوتی را برای خود آماده کرده باشد. این رمز اصلی عقب‌نشینی اوباما و آمریکاست و البته با توجه به روحیه شرارت‌بار آمریکایی‌ها، اوباما که زخم عمیقی از نیروهای جان بر کف مقاومت بر سینه دارد ممکن است برای التیام خود به نقطه یا نقاطی حمله کند و بعد بگوید منظور من از حمله به سوریه همین بود نه اسقاط نظام سوریه که برای همین هم مقاومت طبعا پاسخ کوبنده‌ای را آماده کرده است.

سعدالله زارعی

***********************************

سردار دهقان با اشاره به مسائل سوريه مطرح كرد

هشدار 8 ماه قبل ايران درباره ورود محموله گاز "سارين"به سوريه

جمهوری اسلامی ـ13 شهریور92

وزير دفاع گفت: نيروهاي مسلح آمريكا در حال حاضر قابليت عملياتي لازم براي استفاده از نيروي نظامي و ايجاد موازنه استراتژيك در سوريه را ندارد. سردار حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، طي سخناني با اشاره به مسايل سوريه، گفت: نيروهاي مسلح آمريكا در حال حاضر قابليت عملياتي لازم براي استفاده از نيروي نظامي و ايجاد موازنه استراتژيك در سوريه را نداشته و از اين رو در تلاش است كه با حملات محدود، ضمن بازسازي روحيه مضمحل تروريستها و تضعيف قدرت عملياتي نيروهاي مسلح سوريه، موازنه عملياتي را به نفع معارضين تكفيري تغيير دهد.

به گزارش خبرگزاري فارس،دهقان با اشاره به تبعات ضدامنيتي حضور گسترده افراطي‌ترين گروه‌هاي تروريستي سلفي و تكفيري مورد حمايت آمريكا و برخي كشورهاي منطقه در سوريه و جنگ نيابتي آنان عليه مردم مظلوم اين كشور اظهار داشت: به طور قطع تقويت و حمايت تروريستها، گسترش ويروسي آنان در تمامي حوزه‌هاي سياسي و تاثيرگذاري منفي و غير قابل پيش‌بيني بر امنيت جهاني را بدنبال خواهد داشت.

وزير دفاع همچنين با اشاره به هزينه‌هاي سنگين پيگيري اين رويكرد از سوي آمريكا، با يادآوري تبعات اقدام مشابه اين كشور در افعانستان كه به شكل‌گيري شبكه جهاني تروريسم منجر شد، اظهار داشت: رخداد 11 سپتامبر، كمترين هزينه‌اي بود كه مردم آمريكا در چارجوب پيگيري سياستهاي مخرب حاكمان خود پرداختند.

دهقان بي‌توجهي آمريكا به مطالبه جهاني در خصوص اجتناب از خشونت و نظامي‌گري و بهره‌گيري از راهكارهاي مبتني بر گفتگو و مفاهمه براي حل بحرانهاي امنيتي را نشانه روشني از فقدان اصالت شعارهاي صلح طلبانه و آشتي‌جويانه حاكمان اين كشور دانست و افزود: تهديد به حمله نظامي به بهانه استفاده از سلاحهاي شيميايي در سوريه در حالي مطرح مي‌شود كه اين كشور با بي‌توجهي نسبت به هشدارهاي 8 ماه پيش ايران در خصوص ورود محموله‌هاي گاز سارين به سوريه، عملا شرايط را براي انجام حملات شيميايي در سوريه فراهم كرد.

وي با اشاره به مخالفت جدي حاميان سنتي آمريكا با تصميم اين كشور براي حمله به سوريه و افزايش هزينه سياسي و اجتماعي دولت آمريكا براي انجام اين اقدام افزود: مراجعه به كنگره براي اخذ مجوز حمله نظامي به سوريه نشان مي‌دهد كه حاكمان اين كشور كه تحت فشار لابي‌هاي صهيونيستي براي حمله به سوريه قرار گرفته اند، به دنبال انتقال بار منفي و هزينه‌هاي گسترده اين تصميم به ساير نهادهاي تصميم گيري در آمريكا هستند.

*******************************#

واكنش ايران به بيانيه اتحاديه عرب

هرگونه اقدام نظامي عليه سوريه خاورميانه را در بر خواهد گرفت

جمهوری اسلامی ـ 13 شهریور 92

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اينكه ابعاد هرگونه اقدام احتمالي نظامي عليه سوريه منطقه خاورميانه را در بر خواهد گرفت، گفت: جمهوري اسلامي ايران معتقد است اظهارات و اقدامات بايد در جهت جلوگيري از گسترش بحران و پيشگيري از ورود منطقه به مرحله‌اي كه پاياني براي آن متصور نيست متمركز شود.

به گزارش خبرگزاري مهر، مرضيه افخم با اشاره به اينكه اين مواضع صرفا اعمال فشار هر چه بيشتر بر دولت سوريه را تعقيب ميكند اضافه كرد: اينگونه موضع گيريها به روند جاري كمكي نكرده و به هرچه بحراني شدن اوضاع مي‌انجامد.

وي افزود: تحريك و تشويق به توسل به زور امري خطرناك است.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اينكه ابعاد هرگونه اقدام احتمالي نظامي عليه سوريه منطقه خاورميانه را در بر خواهد گرفت، گفت: جمهوري اسلامي ايران معتقد است اظهارات و اقدامات بايد در جهت جلوگيري از گسترش بحران و پيشگيري از ورود منطقه به مرحله‌اي كه پاياني براي آن متصور نيست متمركز شود.

افخم همچنين اظهارات وزير امور خارجه عربستان را غير منطقي و برخاسته از تحليل‌ها و اطلاعات يكسويه دانست. سخنگوي وزارت امور خارجه خاطر نشان كرد براي حل بحران جاري بايد راهكار سياسي در پيش گرفت و در اين مسير لازم است رويارويي همه جانبه با تروريسم سازمان يافته و گروههاي تروريستي كه از سوي برخي از كشورها تغذيه مي‌شوند مورد توجه قرار گيرد.

************************************+

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نهایی شد/ روحانی به نیویورک می‌رود

جهان نیوزـ تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۷

وزیر امور خارجه با بیان اینکه سفر رییس جمهور به نیویورک قعطی شده است، گفت: قرار است رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نهایی شد/ روحانی به نیویورک می‌رود

به گزارش جهان، وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با حمله به سوریه گفت: دفعه قبل هم گفتم این تصمیمی نیست که کنگره آمریکا بتواند قانونا برای جامعه بین‌المللی بگیرد و مرجع قانونی تصمیم برای اینگونه اقدامات مشخص است.

ظریف در ادامه افزود: جمهوری اسلامی مواضع خود را اعلام کرده است و گفته‌ایم هرگونه اقدام نظامی در منطقه ما، هم با اصول حقوق بین‌المللی مغایرت دارد و هم بیرون بردن کار از چارچوب سازمان ملل متحد است و همینطور عواقب ناخواسته‌ای در منطقه خواهد داشت چون کسی که حمله می‌کند نمی‌تواند تمام عواقب را خودش کنترل کند.

ظریف با تاکید براینکه ما استفاده از سلاح شیمیایی را به عنوان قربانی همواره محکوم کرده‌ایم، افزود: به هیچ وجه نمی‌پذیریم که سلاح شیمیایی در منطقه به کار رود و از طرف دیگر به هیچ وجه نمی‌پذیریم در منطقه‌ای که به شدت ملتهب است با استفاده از زور شرایط منطقه ملتهب‌تر شود و کمک به افراط و تندروی در منطقه شود و اختلافات درونی منطقه تشدید شود.

وی با اشاره به اینکه آقای اوباما به خاطر اینکه براساس دستور کار مقابله با جنگ وارد کاخ سفید شد، گفت: باتوجه به اینکه اوباما همواره تلاش کرده است که جنگ‌های آمریکا را پایان دهد به نظر نمی‌رسد که تمایل داشته باشد وارد جنگ جدید شود و احساس می‌کنیم گروهی در منطقه ما و گروهی تندرو در آمریکا دامی را برای ایشان و متاسفانه همه منطقه ما گسترانده‌اند که درایت حکم می‌کند در این دام گرفتار نشوند و همه کسانی که به آینده بهتر منطقه و دنیا فکر می‌کنند باید تمام تلاششان را بکنند که از یک جنگ فاجعه‌آمیز جدید جلوگیری شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه سفر رییس جمهور به نیویورک قعطی شده است گفت: قرار است رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش در مورد فعالیت‌های ایران در جنبش عدم تعهد گفت: همکاران ما در دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد که در سازمان ملل متحد در نیویورک مستقر است مشغول رایزنی هستند چون موضع اصولی جنبش عدم تعهد مخالفت با استفاده از زور خارج از چارچوب منشور ملل متحد است.

ظریف در رابطه با برنامه کاری رییس جمهور در نیویورک گفت: مشغول برنامه‌ریزی برای کارهای رییس جمهور هستیم و ایشان یک جلسه سخنرانی در مجمع عمومی، یک سخنرانی در حوزه خلع سلاح هسته‌یی به عنوان رییس جنبش عدم تعهد دارند و همچنین در جلسه وزرای خارجه جنبش عدم تعهد سخنرانی خواهند کرد و بقیه برنامه‌ها شامل دیدار با ایرانیان مقیم ایران است و سایر دیدارها وبرنامه‌های خبری در حال طراحی و برنامه‌ریزی است.

وی در مورد درخواست وزیر خارجه انگلیس برای ملاقات با آقای روحانی گفت: ایشان درخواست کردند که دیدار کنند و ما آمادگی داریم در قالب احترام متقابل و منافع مشترک دیدار کنیم و باید دید از دیدار چه حاصل خواهد شد.

وزیر امور خارجه در مورد تیم مذاکره کننده هسته‌یی نیز گفت: فکر می‌کنم تصمیم نهایی در مورد تیم مذاکره کننده توسط رییس جمهور نهایی شده است و دفتر ایشان ابلاغ خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وی در رابطه با وضعیت دیپلمات‌های ایرانی گفت: هیات کنسولی اعزام کرده‌ایم و دولت یمن قول داده است که این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند و ان‌شاءالله در آینده نزدیک خبرهای خوبی را داریم.

*******************************

جهان نیوز ـ تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸

پيروزي امريكا در جنگ سوريه توهم يا واقعيت؟

دكتر يد‌الله جواني

نطق تلويزيوني باراك اوباما و سخن گفتن رئيس‌جمهور امريكا با مردم در خصوص جنگ عليه سوريه، از منظري احتمال استفاده از گزينه نظامي خارجي در بحران سوريه را قوت بخشيد. باراك اوباما در اين نطق تلويزيوني مي‌گويد: «تصميم گرفتيم عليه سوريه دست به اقدام نظامي بزنيم و اختيار جنگ را دارم و اين حمله مي‌تواند فردا يا هفته آينده يا ماه آينده انجام شود.» اوباما با تصريح بر گرفتن مجوز از كنگره براي استفاده از نيروهاي نظامي امريكا عليه سوريه، خطاب به نمايندگان كنگره امريكا مي‌گويد: «از اعضاي كنگره مي‌خواهم كه درباره حمله به سوريه، تصميمي اتخاذ كنند كه در خدمت امنيت ملي باشد.»

اما در مورد نتايج و پيامد‌هاي جنگ احتمالي امريكا عليه سوريه، در سخنان رئيس‌جمهور امريكا، نكات قابل تاملي وجود دارد كه از آن جمله است:

1- «نمي‌خواهيم اوضاع سوريه را توسط ارتشمان حل كنيم.»

2- «ما در عراق جنگ سختي را تجربه كرديم و همچنان در افغانستان درگير هستيم و نمي‌توانيم به صورت طولاني در بحران سوريه وارد شويم.»

تأمل در گزاره دوم، واژه «نمي‌خواهيم» گزاره اول را به خوبي معنا مي‌كند، بنابر اين مي‌توان جمله اول اوباما را اينگونه تصحيح كرد: «نمي‌توانيم اوضاع سوريه را توسط ارتشمان حل كنيم.»

اعتراف صريح رئيس‌جمهور ايالات متحده به شكست در صحنه‌هاي نبرد افغانستان و عراق، در حالي صورت مي‌پذيرد كه «بوش» رئيس‌جمهور وقت امريكا در زمان تصميم‌گيري براي لشكر‌كشي به اين دو كشور، اطمينان كامل به پيروزي داشت.

بر همين اساس با توجه به تجارب پيشين ايالات متحده در افغانستان و عراق از يك طرف و شرايط منطقه و ويژگي‌هاي خاص بحران سوريه و طرف‌‌هاي درگير در اين بحران از طرف ديگر، رئيس‌جمهور امريكا به يك جنگ محدود چند روزه با استفاده از نيروي هوايي و موشكي در راستاي منافع كشورش مي‌انديشد.

سؤال مهم براي كارشناسان و تحليلگران مسائل سياسي و بين‌المللي در شرايط كنوني، ميزان تحقق اهداف امريكا در پي انجام اقدام نظامي در سوريه است. شايد پاسخ اين سؤال براي بسياري و از جمله خود دولتمردان امريكايي نامشخص باشد. البته امريكايي‌ها  در صورتي جنگ را آغاز خواهند كرد كه به پيروزي در آن اطمينان داشته باشند، اما تجربه نشان داده، اطمينان سران امريكا به پيروزي در جنگ، واقعيت را تغيير نمي‌دهد و نتيجه همانند جنگ در افغانستان و عراق، مي‌تواند شكست باشد و پيروزي براي آنان يك توهم بيش نبوده است.

امريكايي‌ها در جنگ احتمالي عليه سوريه، دو سري اهداف راهبردي و تاكتيكي را دنبال مي‌كنند. تحقق اين اهداف به منزله پيروزي امريكا در اين جنگ خواهد  بود.

اهداف امريكا در جنگ احتمالي عبارتند از:

1- اهداف راهبردي

الف) نمايش قدرت به عنوان رهبر جهان

ب) يادآوري ايده خاورميانه بزرگ براي افكار عمومي و نمايش عزم و اراده  امريكا براي تحقق اين طرح در راستاي نظم نوين جهاني

ج) تضعيف موقعيت جبهه مقاومت و حاميان اين جبهه

د) ايجاد انحراف در مسير حركت بيداري اسلامي

ه) تقويت امنيت رژيم صهيونيستي از طريق تضعيف جبهه مقاومت و بيداري اسلامي

2) اهداف تاكتيكي

الف) تضعيف دولت و ارتش سوريه و جلوگيري از پيشروي‌هاي ارتش در مناطق تحت كنترل معارضان

ب) تقويت روحيه گروه‌هاي تروريستي در داخل سوريه و تقويت موازنه نظامي در صحنه عملياتي به نفع آنان

ج) نابود كردن زيرساخت‌هاي قدرت سوريه و ناتوان كردن دولت اين كشور در اداره زندگي مردم

د) محك زدن واكنش سوريه و حاميان منطقه‌اي و بين‌المللي آن از قبيل روسيه، ايران، حزب‌الله لبنان و...

آيا اين اهداف تحقق مي‌يابد؟ تحقق اين اهداف از منظر امريكايي‌ها در صورتي خواهد بود كه دولت سوريه به تنهايي يا به همراه برخي از متحدين خود واكنشي نسبت به اقدام نظامي خارجي نشان ندهد. مقامات امريكايي بر اين باور هستند كه سوري‌ها در قبال حملات محدود هوايي، همانند حملات گذشته رژيم صهيونيستي به سوريه، از خود واكنش‌ نشان نخواهد داد و بر اين اساس، آنان مي‌توانند جنگ را آنگونه كه مي‌خواهند شروع كنند و به پايان رسانند و اهداف مورد نظر را تحقق بخشند. آيا اينچنين خواهد شد؟ يا اينكه واقعيت چيز ديگري خواهد بود و امريكايي‌ها دچار نوعي توهم براي پيروزي شده‌اند؟ به نظر مي‌رسد كه جنگ محدود مورد نظر امريكايي‌ها، همانند جرقه‌اي بر بشكه‌هاي باروت است كه پيامد‌ها و ابعاد آن نامشخص است.

*****************************

سخنــرانی هاشمی رفسنجانی علیه دولت سـوریه

| گروه سیــاسی ، تحلیلی و خبر ویــژه  وبــگاه جــوان انقـلابی (وابسته به باند احمدی نژاد)

وبـگاه جـوان انقــلابی به نقـل از بـلاغ مــازندران : علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوازدهمین مراسم سالگرد آیت‌الله اسماعیل صالحی مازندرانی که در مسجد جامع سوادکوه شمالی برگزار شد، بعنوان سخنران اظهاراتی را در باب تحولات منطقه بالاخص سوریه اشاره کرد که این سخنان با واکنش هایی روبرو شد.

سخنان جنجالی هاشمی به گونه ای بود که حتی سایت هاشمی رفسنجانی نیز از پخش این سخنان خودداری و آن را سانسور کرد.

هاشمی در بخش از سخنان خود به مسائل و مشکلات اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: “ما در محاصره، تحریم و بایکوتیم و نمی‌توانیم از منابع استفاده کنیم، باید گران بخریم و در دریافت پول هم با مشکلات فراوان روبرو هستیم اما اخیرا شاهد خطر بزرگ تری هستیم.”

از آنجائیکه سخنان هاشمی علیه سوریه که چندی پیش توسط نعیمه اشراقی در صفحه فیس بوک منتشر شد و پایگاه اطلاع رسانی دفتر هاشمی رفسنجانی آن را تکذیب کرد ، این بار رنگ واقعی تری به خود گرفت و در مراسم سالگرد آیت الله صالحی مازندرانی در شیرگاه علنا هاشمی علیه مواضع دولت ایران نسبت سوریه سخن گفت و به صراحتا بیان داشت: “مردم سوریه بیش از ۱۰۰ هزار کشته و ۸ میلیون آواره دادند در داخل و خارج، زندان ها پر از مردم، زندان ها جا ندارد بعضی از ورزشگاه ها را گرفتند، آنها را پر کردند شرایط بدی بر مردم حاکم است مردم از یک طرف از طرف خود حکومتشان بمباران شیمیایی می شوند و از طرف دیگری امروز منتظر بمب های آمریکا باید بمانند .”

روند ابراز علنی برخی نظرات مغایر با چارچوب از سوی هاشمی رفسنجانی که از فتنه ۸۸ و نماز جمعه معروف او آغاز شده بود، این روزها و پس از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به اوج خود رسیده به نحوی که هاشمی هشتاد ساله به صورت علنی از رویکردهایی مخالف خط مشی امام (ره) به عنوان رویکردهای مورد علاقه خود در عرصه های مختلف یاد می کند، موضوعی که درباره مقاومت اسلامی در قالب یک مصاحبه بیان شده و این بار به ماجرای سوریه نیز کشانده شده است.

ادعاهای باورنکردنی آقای هاشمی درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه، پیش از این نیز از سوی سران کاخ سفید و تل آویو و با هدف کمک به جریان سلفی – تکفیری حاضر در سوریه بصورت گسترده ای در رسانه های غربی منعکس شده و به بهانه ای برای حمله نظامی به این کشور مبدل شده بود.

 این اظهارات جنجالی نه تنها با اعتراضات مردمی روبرو شد بلکه واکنش هایی را از جانب وکلای مردم در پی داشت که قاسم احمدی لاشکی دبیر مجمع نمایندگاه مازندران در خصوص تحولات اخیر سوریه گفت که سرنوشت سوریه را طبق قانون مردم سوریه تعیین می کنند و کشور های غربی و اروپایی نمی توانند از آن سوی مرزها دمکراسی سوریه را زیر پا نهاده و برای مردم سوریه تصمیم بگیرند.

واکنش ها به اظهارات هاشمی رفسنجانی علیه دولت سوریه سبب شد تا نماینده مردم اصفهان نیز در گفتگو با رسانه ها از دفتر اقای هاشمی بخواهد که فیلم سخنرانی ایشان درباره سوریه را منتشر کند.

نماینده مردم اردبیل نیز همچنین با اشاره به عدم انتشار این سخنان در سایت مجمع تشخیص گفت: بهتر است برای روشن شدن موضوع، دفتر آقای هاشمی فیلم سخنرانی ایشان را پخش کند تا همه چیز ثابت شود.

در همین رابطه مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات منتسب به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، گفت: اظهارات رییس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام تحریف شده و از سوی دفتر ایشان نیز تکذیب شده است.

حال با توجه به این اظهارات فایل صوتی بخشی از سخنان جنجالی هاشمی علیه سوریه که دفتر هاشمی رفسنجانی از انتشار آن خودداری کرده است ، در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت و خود مردم دراین باره قضاوت کنند.

*****************************

حمایت علیخانی از سخنان جنجالی هاشمی!

حجت الاسلام و المسلمین قدرت الله علیخانی مشاور پارلمانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نباید انتظار داشته باشیم کسانی که حیات سیاسی خود را در تنش و آشفته کردن فضای سیاسی کشور می بینند، دست از این اعمال خود بر دارند.

به گزارش بلاغ، علیخانی در گفت وگو با سایت نواندیش درباره دور تازه حمله برخی رسانه ها و افراد خاص به آیت الله هاشمی گفت: این حملات که برخی مواقع از انتقاد خارج و شکل توهین آمیز می گیرد تازگی ندارد و نباید انتظار داشته باشیم کسانی که حیات سیاسی خود را در تنش و آشفته کردن فضای سیاسی کشور می بینند، دست از این اعمال خود بر دارند.

وی افزود: همه می دانند که ناراحتی این جماعت از چیست. عصبانیت اصلی آنها از شکست در انتخابات است و اکنون آنها صرفا به دنبال بهانه هایی می گردند تا در هر مناسبتی این ناراحتی را در قالب انتقاد از دولت یا آیت الله هاشمی آن هم تحت عناوین دیگری بروز دهند.

مشاور پارلمانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: عزت و ذلت هرکس در ید الهی است و بر این اساس بود که کسانی که ۸ سال مورد حمله یکجانبه و تخریب رسانه های عمومی و تریبون های رسمی قرار داشتند وقتی بطور جدی وارد عرصه شدند، یکی از موثرترین نقش ها را در حماسه سیاسی انتخابات ۲۴خرداد و انتخاب رییس جمهور جدید ایفا کردند و در واقع مردم با رای خود جایگاه جریانات و چهره های سیاسی را به وضوح در جامعه مشخص کردند.

علیخانی با اشاره به استقبال پرشور جمعی از مردم استان های مختلف در همایش میثاق با امام راحل از آیت الله هاشمی در حسینیه جماران افزود: شور و شعف مردم و استقبال و ارادات آنها به آیت الله هاشمی پس از ۸ سال تخریب باید تذکر و تلنگری برای مخالفان باشد تا بدانند که روش های تخریبی گذشته که برخی آن را آغاز کردند و هنوز عده ای آن را ادامه می دهند، دیگر جوابگو نیست.

وی که به همراه آیت الله هاشمی رفسنجانی به مازندران سفر کرده بود، با اشاره به این سفر گفت: حضور آیت الله هاشمی در میان مردم با استقبال بسیار بالایی همراه بود و جالب این بود که عموم مردم اعم از شهری و روستایی در کنار علمای بزرگ استان و مسوولان استان در مناطقی که ایشان در آن حضور یافته بود، همچون دوران ریاست جمهوری شان از وی استقبال کردند و ما محبت مردم را به وی در برنامه های مختلفی که در این سفر بود، به عینه مشاهده کردیم.

مشاور پارلمانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تاکید کرد: چندین بار گفته ایم که وقت آن فرا رسیده که این آقایان و رسانه های نزدیک به آنها در رویکرد خود تجدید نظر کنند و به میان مردم بیایند در غیر این صورت خود هر روز از مردم و واقعیات جامعه بیشتر فاصله می گیرند.

 

*****************************

دبیر مجمع نمایندگان استان مازندران:

سخنان هاشمی برعلیه سوریه همه را شگفت زده کرد

دبیرمجمع نمایندگان استان مازندران اظهارات نسنجیده دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در مازندران را تایید کرد.

به گزارش بلاغ،قاسم احمدی لاشکی دبیر مجمع نمایندگان استان مازندران در گفت و گو با ندای انقلاب در خصوص سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله صالحی مازندرانی گفت: در این جلسه ماهم شنیدم که آ قای هاشمی گفت که حکومت سوریه مردم خودش را حمله شیمیایی کرده و ورزشگاه های این کشور تبدیل به زندان شده است.

وی تصریح کرد: اما بین ما و دوستان که بعد از صحبت ایشان متحیر شده بودیم شکی بوجود آمد که منظور حاج آقا از حکومت دولت سوریه بوده یا تروریست های این کشور.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم منظور آقای هاشمی دولت سوریه نباشد تا شاهد دوگانگی در کشور نباشیم.

*********************************

سوریه؛ بیم‌ها و امیدها

داوود محمدي . سردبیر ـ شرق

در شرایطی که منابع رسمی و غیررسمی از آغاز تهاجم قریب‌الوقوع آمریکا و متحدانش به سوریه خبر می‌دادند و افکارعمومی جهانی با نگرانی منتظر شعله‌ور شدن آتش جنگ بودند؛ سخنان شنبه گذشته اوباما وضعیت جدیدی را رقم زد. رییس‌جمهور ایالات متحده، بدون تلاش برای کتمان اشتیاق و اراده خود برای هجوم نظامی به اسد، خواستار همکاری «کنگره» و صدور مجوز جنگ توسط قانونگذاران آمریکایی شد و به این ترتیب، در اندک فرصت باقی‌مانده تا اعلام نظر نهایی موافق یا مخالف قوه‌مقننه آمریکا، شرایط پیچیده‌ای شکل گرفت که برخی ابعاد آن عبارتند از:

1- رهبران «کاخ سفید» و نمایندگان «کنگره» به این واقعیت آگاهند که اگر فرجام تهدیدهای نظامی قاطع و علنی آمریکا علیه سوریه که تا سطح راس هرم یعنی اوباما رسیده و در آن بر گریزناپذیری «تنبیه اسد» تاکید شده، با نتایج ملموس و عینی همراه نشود، ضربه‌ای اساسی

به «پرستیژ» و اعتبار ایالات متحده وارد خواهد کرد؛ زیرا در این صورت، سایر کشورها آمریکا را همانند «ببر کاغذی» بلوف‌زنی تلقی خواهند کرد و در پیگیری اقدامات ضدآمریکایی خویش، بی‌پرواتر از گذشته خواهند شد. در نتیجه، هزینه پیشبرد دیپلماسی جهانی واشنگتن به‌شدت افزایش خواهد یافت. در حالی‌که اگر واشنگتن، «اسد» را مات کند، آنگاه تصویری آمیخته با «اقتدار» از آمریکا، در اذهان رهبران کشورهای منتقد ایالات متحده شکل خواهد گرفت و چنین برداشتی به انعطاف‌پذیری بیشتر آنان در قبال مطالبات کاخ سفید منجر شده و هزینه اجرای سیاست‌های بین‌المللی آمریکا را به‌شدت کاهش خواهد داد. بنابراین، اوباما و یارانش ترجیح می‌دهند با پذیرش ریسک مداخله نظامی ضدسوری، بستر را به‌گونه‌ای مهیا سازند.

تا از فردای آنچه که «تنبیه‌اسد» می‌خوانند، اهداف دیپلمات‌های آمریکایی با کمترین هزینه و حداقل موانع، امکان تحقق یابد. 2- مقامات آمریکایی، گستره هجوم نظامی به سوریه را «محدود» - منحصر به تاسیسات شیمیایی - و بازه زمانی عملیات را «کوتاه‌مدت» - در مواردی، سه‌روزه - اعلام کرده‌اند. اگر حمله آغاز شود و «اسد» با خویشتنداری غیرطبیعی از پاسخ نظامی به مهاجمان اجتناب ورزد، شاید گستره و بازه تهاجم ایالات متحده در حد اعلام قبلی آنان باقی بماند. اما بسیار دور از ذهن است که رییس‌جمهور سوریه با پاسخ ندادن به متجاوزان، وضعیت داخلی کنونی خود را متزلزل‌تر از پیش سازد و حربه تبلیغی خطرناکی را به اپوزیسیون سوری واگذار کند. بنابراین می‌توان پیش‌فرض منطقی‌ای را بر پاسخ نظامی سوریه به حمله آمریکا و متحدانش استوار ساخت. در این صورت، هم بازه و هم گستره درگیری، متفاوت با اعلام کنونی آمریکا خواهد شد و جنگ تمام‌عیاری را شاهد خواهیم بود که تا شکست یا تسلیم یکی از طرفین منازعه پیش خواهد رفت. واقع‌بینانه باید پذیرفت ارتش سوریه که در جریان نبرد داخلی با اپوزیسیون آسیب دیده، در مصاف با مهاجمان پرشمار و مجهز غربی، شانس موفقیت چندانی ندارد. روسیه نیز به گواه تجارب تاریخی، بعید است ورود مستقیم و سرنوشت‌سازی به جنگ داشته و شانه‌به‌شانه سربازان سوری علیه آمریکایی‌ها و متحدانش بجنگد. موضع‌گیری مقامات ایرانی تا زمان حاضر هم نشانی به دست نمی‌دهد که تهران حاضر است تا سرحد اعزام نیرو از «اسد» حمایت کند. بنابراین، امید سوریه، نه پیروزی در نبرد رویارو بلکه تهدید امنیت اسراییل است. این حربه هم هرچند، هزینه کارزار کاخ سفید را افزایش می‌دهد اما به‌تنهایی نمی‌تواند اوباما را متقاعد کند که به بهای حفظ امنیت اسراییل، آینده دیپلماسی جهانی آمریکا را با مخاطره جدی روبه‌رو کند؛ مخاطره‌ای که پیامدهای آن - دیر یا زود - حتی دامنگیر امنیت اسراییل نیز خواهد شد. 3- با این مقدمات آیا گریزی از جنگ علیه سوریه نیست؟ پاسخ خوشبینانه، آن است که هنوز کورسوی امیدی باقی است. زیرا بخشی از میانجی‌های خارجی خواهند کوشید در رایزنی‌های پنهانی، کادر رهبری سوریه را متقاعد کنند که میان گزینه اصرار بر حفظ ساختار سیاسی کنونی سوریه یا «صیانت از منافع ملی» سوریه دست به انتخابی سرنوشت‌ساز بزنند و با به حاشیه راندن «اسد»، مانع وقوع جنگی ویرانگر شوند. میانجی‌های حامی این ایده، تاکید خواهند داشت، بی‌تردید، چنین رخدادی، راه‌حل مطلوب سوریه و کشورهای مستقل نیست اما در انتخابی میان بد و بدتر؛ یعنی آغاز تهاجمی خانمان‌برانداز علیه سوریه و کشانده شدن شراره‌های آن به منطقه، یا تن دادن به جابه‌جایی‌هایی در مقامات عالیه؛ راهکار دوم، کم‌هزینه‌تر است. اگر این تلاش‌های نهان به نتیجه برسد، آن‌گاه آمریکا نیز با این انگیزه که بدون حمله نظامی به اهداف اصلی خویش دست یافته، آمادگی جایگزین کردن راهکار «دیپلماسی» با گزینه «نظامی» را خواهد یافت و سایه عفریت جنگ از فراز سوریه و منطقه، کنار خواهد رفت. در این میان، درخواست مجوز اوباما از «کنگره» که شروع بررسی آن حداقل تا 18 شهریور به درازا خواهد کشید - خواسته و ناخواسته – فرصتی کوتاه به این گروه از میانجی‌ها و سایر میانجیگران دارای ایده‌های متفاوت خواهد داد تا از حل بحران با اتکا به ابزار نظامی و کاربرد زور، پیشگیری کنند. ناگفته پیداست، موانع کامیابی میانجی‌های ضدجنگ، پرشمار و سترگ است اما شاید یک دیپلماسی فعال و فشرده مخالفان مداخله نظامی غرب در سوریه بتواند از چکاندن ماشه‌ها و فشردن دگمه‌های سلاح‌های مهلک، پیشگیری کند.

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=19287

*********************************

 

حسین سلامی٬ جانشین فرماندهی کل سپاه:

به حملات علیه سوریه پاسخ میدانی خواهیم داد

۱۲ شهریور ۱۳۹۲

 

دیگربان ـ حسین سلامی٬ جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران می‌گوید جمهوری اسلامی در صورت حمله نظامی به سوریه بر اساس «تجربه‌های خود پاسخ‌های میدانی و روشنی» خواهد داشت.

آقای سلامی روز سه‌شنبه (۱۲ شهریورماه) در همایش «سوریه سنگر مقاومت» این اظهارات را بیان کرده است.

اظهارات سلامی در شرایطی مطرح شده که بخشی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در حال حاضر در سوریه حضور میدانی دارند و مشغول جنگ به نفع بشار اسد هستند.

این فرمانده سپاه در ادامه منطقه را به «باتلاق و آتش‌فشان» تشبیه کرده که «اگر فعال شود قابل کنترل و مهار نیست» و به دولت امریکا هشدار داده که مرتکب «اشتباه» نشود.

سلامی افزوده «ما در معرض یک آزمون جدی هستیم. برای امریکا زمان تجربه این آزمون گذشته است.»

جانشین فرماندهی کل سپاه اظهار کرده است: «آیا کسی می‌تواند تضمین کند تجاوز به سوریه تنها محدود به این کشور می‌ماند؟ ایا آتش زدن انبار باروت می‌تواند توسط طرح‌های روی میز مهار شود؟»

سلامی همچنین گفته است: «در آستانه یک نقطه عطف راهبردی در سرنوشت منطقه و به نوعی در دنیای اسلام هستیم، احتمال وقوع واقعه‌ای سنگین با پیامدهای جغرافیای وسیع وجود دارد.»

وی با این حال توضیحی درباره این «واقعه» ارائه نکرده است.

*******

سردار سلامی:          سه‌شنبه ساعت 19:02

مردم سوریه سرزمین خود را گورستان متجاوزین خواهند کرد/ در صورت تجاوز به سوریه پاسخ های میدانی و روشنی داریم

 

جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص سوریه گفت: آنچه که اهمیت دارد این است که ملت و نظام سوریه تصمیم گرفته است که از خود دفاع کند و تاریخ نشان داده که هر ملتی که تصمیم بگیرد از خود دفاع نمایند، سرانجام سرزمین خود را گورستان متجاوزین خواهد کرد.

مردم سوریه سرزمین خود را گورستان متجاوزین خواهند کرد/ در صورت تجاوز به سوریه پاسخ های میدانی و روشنی داریم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش "سوریه سنگرمقاومت" اظهار داشت: در آستانه یک نقطه عطف راهبردی در سرنوشت منطقه و به نوعی در دنیای اسلام هستیم، احتمال وقوع واقعه ای سنگین با پیامدهای جغرافیای وسیع وجود دارد، یک التهاب روانی سیاسی تحت تاثیر نظام سلطه و دنیای استکبار با مدیریت امریکا به وجود آمده است.

وی افزود: آنچه که امروز شاهد آن هستیم در اصل تراکم شکست های امریکا و متحدین غربی و منطقه ای آن در اعمال استراتژی های سه دهه گذشته است، منطقه ای که با نام خاور میانه یا غرب آسیا معروف است دارای چهار موضوع کلیدی است که راهبرد نظام سلطه حول آن شکل گرفته است: 1- اسلام؛ 2 - انرژی؛ 3- ژئوپولوتیک؛ 4- امنیت رژیم صهیونیستی.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: این چهار موضوع اساسی، پیکره بندی اصلی راهبردهای امریکا در منطقه را شکل داده است. شکست های استراتژیک امریکا حول این چهار مورد کلیدی عامل تغییر سیاست های امریکا در منطقه شده است.

وی تغییر نظام های نامطلوب و غیر دلخواه امریکایی ها در منطقه و همسو سازی همه آنها با این کشور در خاورمیانه را یکی از برنامه های امریکا در منطقه دانست و تصریح کرد: تحولات نظامی که بازتاب برنامه های امریکا در منطقه بوده، نشان می دهد که امریکا فضای مناسبی را برای تنظیم تنفس و برنامه های خود نداشته است. در این منطقه، هم نفت و هم ژئوپولتیک وجود دارد که سبب می شود که امریکا از آنها به عنوان اهرم تنظیم کننده روابط  خود در تمام دنیا استفاده کند.

سردار سلامی تاکید کرد: امریکایی ها به دنبال این هستند که اسلام امریکایی را در مقابل اسلام انقلابی قرار دهند تا بتوانند مزیت ها و برانگیختگی که ناشی از اسلام انقلابی است را در قالب یک اسلام جعلی و امریکا ساخته، استحاله کنند و از اسلام تصویری سازند که متناسب با نیازهای آنها باشند.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: خاورمیانه و اسلام در مرکز مبادلات اقتصادی قرار دارند؛ بنابراین امتیازات و مزایای ژئوپولوتیک و استراتژیک خاورمیانه در کنار نفت، به امریکایی ها این ایده را القا کرده است که برای دهه های متمادی باید مرکز ثقل برنامه های آنان در این منطقه باشد.

وی با اشاره به شکست های آمریکا در منطقه ادامه داد: سوریه شعاع نفوذ امریکایی ها را کم کرده است. موج بیداری اسلامی یک واقعیت است که در کنار برنامه های امریکا در حال عمل کردن است و امریکا نیز یک تلاش سنگین و گسترده برای رسیدن به اهداف خود در منطقه انجام می دهد.

 

هر مداخله نظامی امریکا در منطقه کاملا با شکست مواجه می شود

 

سردار سلامی با اشاره به شکست آمریکا در عراق در کنار صرف هزینه های گزاف، تصریح کرد: حمله به عراق جز فرسوده کردن و نزول قدرت ارتش امریکا هیچ حاصل دیگری نداشته است. آیا این درس عبرت برای امریکا کافی نیست؟ آیا امریکای ها با این مداخلات توانسته اند مانع از گسترش تروریسم شوند؟ آیا این مداخلات یک رهآورد مثبت برای ملت ها و پیروزی برای امریکا قلمداد می شود؟

وی ضمن بیان برخی از نتایج مداخلات آمریکا در منطقه، تاکید کرد: این مداخلات چیزی جز توسعه فساد، وحشت، ترور و ناامنی برای مردم دنیا نداشته است.

جانشین فرمانده کل سپاه استراتژی امریکا جهت ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی را شکست خورده دانست و ادامه داد: ما واقعیات منطقه را می بینیم؛ این استراتژی شکست خورده است و اگر برخی معتقدند این چنین نیست، چرا رژیم صهیونیستی در جنگ های 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه در مانده ماند؟

سردار سلامی نتیجه مداخلات نظامی آمریکا در منطقه را افزایش روحیه جهاد و ایستادگی دانست و تصریح کرد: مطمئنا ما با تجربه های خود پاسخ های میدانی و روشنی در این رابطه داریم. سنت های الهی تبدیل ناپذیرند و روند های جاری در منطقه، عبرت های بزرگی را به همه جهان نشان داده که اگر قدرت ها بدون تکیه به آنها سیاست های خود را دنبال کنند محکوم به تجربه دوباره آنها خواهند بود.

 

اگر قدرت ها از جنگ محدود سخن بگویند اشتباه بزرگی مرتکب شده است

 

وی با اشاره به باتلاقی بودن منطقه برای متجاوزان افزود: این منطقه همانند باتلاقی است که هر قدرتی بیشتر در ان دست و پا بزند بیشتر فرو می روند، این قدرت خواه امریکا باشد یا غیر آن. این منطقه شبیه به آتش فشان است که اگر فعال شود قابل کنترل و مهار نیست و ما به دولت امریکا هشدار می دهیم که مرتکب این اشتباه نشوند. ما در معرض یک آزمون جدی هستیم. برای امریکا زمان تجربه این آزمون گذشته است و رکود اقتصادی امریکا نیز ناشی از تجربه تکراری آنان است.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: ما یک یک تجربه بزرگ داریم که با مداخله نظامی نمی توان یک مساله را حل نمود؛ بنابراین توصیه می کنیم که آمریکا وارد این باتلاق خود ساخته نشود. آیا کسی می تواند تضمین کند تجاوز به سوریه تنها محدود به این کشور می ماند؟ ایا آتش زدن انبار باروت می تواند توسط  طرح های روی میز مهار شود.

 

ما راهی جز بازگشت به واقعیت نداریم

 

سردار سلامی مقاومت مردم و ارتش سوریه را قابل تحسین دانست و اظهار داشت: سوریه کشوری است که به عنوان یکی از تکیه های مقاومت در معرض تهاجمات خارجی قرار گرفته است؛ سوریه امروز بیش از 5 دهه است که در مقابل رژیم ضهیونیستی مقاومت می کند. سوریه کشوری بزرگ است که داری مردمی سخت کوش و مقاوم می باشد.

وی به تصمیم گیران استراتژیک و کارگردانان امنیت ملی در  امریکا و کشورهای که تصمیم گرفته اند در تهاجم آینده به امریکا کمک کنند توصیه کرد که وارد این یک بازی خطرناک نشوند و ادامه داد: رژیم صهیونیستی که محرک اصلی این تجاوز است، باید در برنامه های خود تجدید نظر کند؛ چرا که برخورد احساسی برای امریکا و رژیم صهیونیستی خطرناک است. ما به آنها هشدار می دهیم که باز هم  مرتکب این اشتباه نشوند.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: آمریکایی ها نباید تصور کنند که سوریه در محیط بین الملل تنهاست. آنچه که اهمیت دارد این است که ملت و نظام سوریه تصمیم گرفته اند که از خود دفاع کنند و تاریخ نشان داده که هر ملتی که تصمیم بگیرد که از خود دفاع نماید، سرانجام سرزمین خود را گورستان متجاوزین خواهد کرد.

*********************************

زاکانی در نطق میان دستور:

هاشمی شخصا اظهاراتش درباره سوریه را تکذیب کند/ انتقاد شدید از هاشمی

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی گفت: بی‌صبرانه منتظر تکذیب شخص آقای هاشمی و اعلام مواضع صریح و درست از سوی وی هستیم و از وزارت اطلاعات می‌خواهیم موضوع را بررسی و اصل آن را به اطلاع مردم برساند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی نمایند مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: این روزها سخت‌ترین برهه‌های تاریخی تقابل نظام سلطه به رهبری آمریکا را با انقلاب اسلامی می‌گذرانیم که نقطه تقابل آن در سوریه رقم می‌خورد. جنگ در سوریه جنگ مذهبی و جنگ بین شیعه و سنی نیست، چرا که اکثریت ملت و ارتش سوریه و برادران اهل تسنن خود قربانی تروریسم هدایت شده از سوی امریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم‌های هدایت شده از منطقه هستند.

وی ادامه داد: صد البته جنگ بین ملت‌ و دولت سوریه نیست که آن هم دروغ آشکار است، اما اخیرا آمریکا و هم‌پیمانانش به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی خود را مهیا برای حمله به سوریه کرده‌اند. ما ضمن محکوم‌کردن استفاده از سلاح شیمیایی بیان می‌داریم که ماه‌ها قبل از طرف وزارت خارجه ایران اسناد تحویل مواد شیمیایی و تروریستی از سوی کشورهای مرتجع منطقه در اختیار سازمان ملل قرار گرفته بود و این موضوع نیز اخیراً‌ توسط آقای ظریف مورد تاکید قرار گرفت. البته انتظاری هم جز این از تروریست‌های جانی در سوریه و حامیان آنها نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اما با کمال تعجب اخیرا صوتی منتسب به آقای هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده است که حرف‌های بسیار نادرست و خطرناکی را بیان کرده‌اند. از دو حال خارج نیست؛ اول اینکه این صوت ساختگی و جعلی است که در این صورت همه ما از این موضوع خوشحال خواهیم شد، چرا که هیچ علاقه ای به آسیب خوردن به جناب آقای هاشمی نداریم.

زاکانی گفت: اما اسلام و نظام اسلامی را بالاتر از هر چیز بر می‌شماریم و معتقدیم هرکسی در برابر اسلام بایستد به آتش قهر الهی خواهد سوخت. لذا بی‌صبرانه منتظر تکذیب شخص آقای هاشمی و اعلام مواضع صریح و درست از سوی وی هستیم و از وزارت اطلاعات می‌خواهیم موضوع را بررسی و اصل آن را به اطلاع مردم برساند.

وی افزود: اما صورت دوم اینکه صوت واقعی است و این حرف‌های نادرست را آقای هاشمی زده است که از سه صورت خارج نیست. اول اینکه ایشان بنای تضعیف جبهه مقاومت در مقابل نظام سلطه را دارد که البته این صورت در نزد بنده منتفی است. اما صورت دیگر این است که یا اطلاعات غلط به آقای هاشمی داده شده است یا ایشان برداشت غلط از اطلاعات کرده‌اند که در صورت صحت نوار منتشر شده بنده این دو صورت را محتمل می‌دانم و از این رو یک نکته را ذکر می‌کنم که ثابت شود اینگونه بیان‌ها در گذشته هم سابقه داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: در تاریخ 26 / خرداد/88، 4 روز پس از انتخابات بنا بر ماموریتی از مجلس به همراه 5 نفر از نمایندگان که ابوترابی ، نادران ، کاظم جلالی  که هم اکنون در مجلس نهم نیز هستند، جلسه‌ای را با آقای هاشمی داشتیم و وی نکات متعددی را بیان کرد و گفت که برای تقلب در انتخابات دلایلی است و از جمله ذکر کرد که آقای ری شهری در دیداری که با آقای هاشمی داشته‌ است، گفته که یکی از کارمندان زیرمجموعه آقای ری شهری یک هفته قبل از انتخابات یعنی 15 خرداد 88 در زادگاهشان در یکی از روستاهای اطراف قم به دیدار پدرشان رفته بودند.

زاکانی ادامه داد: بعد از لحظاتی پدرش به منزل مراجعه کرده و در پاسخ به سوال فرزند خویش یعنی کارمند مجموعه تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی با نشان دادن انگشت سبابه خود که با جوهر استمپ رنگی شده بود، گفته است که من در قبال دریافت 50 هزار تومان پول به آقای احمدی نژاد رای داده ام. ما با تعجب پرسیدیم که یک هفته قبل ازانتخابات؟ و اینکه آقای ری شهری این صحبت را کرده‌اند و آقای هاشمی بر آن تاکید ورزیدند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: اما با کمال خوش‌وقتی موضوع توسط آقای اژه‌ای وزیر وقت اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت و در مجمع تشخیص مصلحت در حضور همگان از جمله هاشمی و ری‌شهری دروغ بودن این ادعا را آقای اژه‌ای بیان کردند و اینکه در همان جلسه جناب آقای ری‌شهری اصل موضوع را سوال کردند و همان جا به آقای هاشمی اعتراض کردند که چه زمانی من به شما اینگونه گفتم و این نقل را تکذیب کرد. خوشبینانه اینکه آقای هاشمی اشتباه کرده بودند.

وی گفت: اما در خصوص موضوع شیمیایی سوریه چیزی نیست که با اغماض با این موضوع برخورد کنیم. فرصت محدود است و حرف‌های از این دست بسیار. ما متاسفیم چرا آقایان به اسلام ظلم می‌کنند و به انقلاب اسلامی و مسلمانان جفا می‌کنند و اینگونه با مسائل اسلام و امت اسلامی بازی می کنند؟ لذا ما توصیه می‌کنیم کسانی که خود را صاحب نظر در مسائل بین المللی می‌دانند و ادعا می‌کنند مدارکی در استفاده از مواد شیمیایی توسط ارتش سوریه دارند، این مدارک را در اختیار آمریکا و اوباما قرار دهد و آنها را از سردرگمی درباره ادعای بی‌دلیلشان در بیاورد که حتما اسباب تشکر آنها و زمینه حمله به سوریه را فراهم خواهند کرد.

****************************

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©