Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۱ برابر با  ۰۶ آوريل ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۱  برابر با ۰۶ آوريل ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۸۸)

ایران در آئینه آمار(۸۸)

۱۷ فروردین ۱۳۹۱ـ ۵ آوریل ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

تعطيلی ۳۰ درصد از واحدهای مرغ‌داری اصفهان به علت واردات بی رويه

واردات ۵۴ هزار دسته بيل از اندونزی

بعلت خشک شدن تنها منبع تامين آب روستای ناصريه در حال خالی شدن از سکنه

 ۱۰ هزار تن گندم وارداتی قزاقستان در بندر اميرآباد تخليه شد

دولت چگونه حساب ذخيره ارزی را خالی كرد؟

۲۱۸  روز آلوده سهم تهرانی ها در سال ۹۰

تمامی کارگران شرکت ذوب آهن غرب کشور بيكار شد ند

بيش از ۴۰ درصد مساحت درياچه اروميه خشک شده است

افزايش ۱۰۰ درصدی قيمت ها و نرخ تورم ۲۱ درصدی بانک مرکزی

سهم ۴۰ درصدی قاچاق در بازار سيگار کشور

افزايش شمار بيکاران در کشورهای منطقه يورو

۷۰ درصد کارگران با كمتر از ۵۰ درصد خط فقر زندگى مي‌کنند

صادرات ۴۳/۸ ميليارد دلاری و واردات ۶۱/۸ميليارد دلاری در سال ۹۰

پيش‌بينی اکونوميست از نرخ تورم ايران

چهارماه تعطيل رسمی در سال، دو ساعت کارمفيد در روزهای غيرتعطيل در ادارات

تعطيلی ۳۰ درصد از واحدهای مرغ‌داری اصفهان به علت واردات بی رويه

کاهش شديد قدرت خريد مردم در ايران:کارگران زير خط فقر شديد

کشف ۳۰۰ تن گوشت تاريخ مصرف گذشته

 

فارس

بهرام پاکزاد دبير انجمن صنفی مرغ‌داران استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با حمايت از توليد داخلی اظهار داشت: تمام مسئولان دغدغه توليد را دارند، اما در بخش اجرايی اراده‌ای برای اين امر وجود ندارد.

دبير انجمن صنفی مرغ‌داران استان اصفهان در ارتباط با واردات مرغ گفت: در آغاز هدفمندی يارانه‌ها، قانون منع واردات تصويب و قرار بر اين بود که هزينه يارانه‌ها برای امر توليد بازگردانده شود که اين امر ميسر نشد.

در همين راستا واردات صورت گرفت و اين در حالی است که واردات فرصت‌های شغلی موجود را از بين مي‌برد.

وی افزود: در حال حاضر با شرايط موجود ظرفيت توليد مرغ در کشور دو ميليون تن است و به دليل عدم وجود ديدگاه حمايت از توليدکننده و نفع عده‌ای از افراد در زمينه واردات از توليدکنندگان حمايت نشده و واردات صورت گرفته است.

پاکزاد با اشاره به تعطيلی تعدادی از مرغداري‌ها تاکيد کرد: مرغ‌داري‌ها قابليت چهار تا پنج مرتبه جوجه‌ريزی در طول سال را دارند، اما در حال حاضر و با شرايط موجود، تنها سه مرتبه جوجه‌ريزی در سال انجام که اين امر سبب کاهش بهره‌وری مي‌شود.

وی در ادامه بيان داشت: در حال حاضر 30 درصد از واحدهای مرغ‌داری تعطيل شده‌اند و در صورت ادامه اين شرايط احتمال تعطيلی ساير واحدها نيز وجود دارد.

دبير انجمن صنفی مرغ‌داران استان اصفهان به واردات تجهيزات مورد نياز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ذرت، سويا و واکسن‌های مورد نياز با قيمت دلار آزاد وارد مي‌شود که اين امر سبب بالا رفتن قيمت‌ها مي‌شود.

 

۱۷ فروردين : واردات ۵۴ هزار دسته بيل از اندونزی

آفتاب: واردات 54 هزار دسته بيل نو از اندونزى خود مشتى است از خروار واردات كالاهايى كه شايد تصور واردات آن‌ها را نيز نداشته باشيم.

طى سالهاى اخير واردات مهمترين رويكرد دولت دهم و نهم بوده است و آمارها نيز در اين خصوص به خوبى گوياست كه اين اتفاق به صورت واقعى رخ داده و تراز تجارى كشور را بحرانى كرده است.

نابسامانى روند واردات ادامه دارد و در تخصيص ارز دولتى به واردات ديده مي‌شود كه خودرو‌هاى لوكس خارجى براى قشر مرفه جامعه و ميز بيليارد و چيپس اجازه واردات با ارز دولتى را مي‌يابند و در مقابل برخى كالاهاى مورد نياز توليد و مردم به عنوان كالاى لوكس بايد با ارز 1900 تومانى وارد كشور شوند.

براساس آخرين آمارها كه از سوى رئيس كل گمرك جمهورى اسلامى ايران منتشر شده است طى سال 1390 صادرات كشور 7/43 ميليارددلار بوده است و در مقابل واردات كشور 7/61 ميليارد دلار بوده است و در بعد وزنى نيز صادرات ايران را نصف واردات كشور كرده است.

اما اوج اين شاهكارهاى وارداتى در سالهاى اخير موضوع واردات دسته بيل از اندونزى بود كه در سالهاى اخير سر و صداى زيادى هم به همراه داشت.

به گزارش قانون، واردات 54 هزار دسته بيل نو از اندونزى و از طريق امارات به بندرعباس است كه خود مشتى است از خروار واردات كالاهايى كه شايد تصور واردات آن‌ها را نيز نداشته باشيم.

 

۱۷فروردين : بعلت خشک شدن تنها منبع تامين آب روستای ناصريه در حال خالی شدن از سکنه

مهر

به گزارش خبرنگار مهر، خشک شدن قنات روستای ناصريه ريگان زندگی ساکنان اين روستا را با مشکلات متعدد مواجه کرده است اين درحالی است که اين قنات با توجه به تداوم خشکسالی در شهرستان ريگان تنها منبع تامين آب مردم در زمينه کشاورزی و مصارف آشاميدنی است.

پس از گذشت سه سال از خشک شدن اين قنات تلاشهای کشاورزان برای کسب مجوز چاه بی نتيجه مانده است و مردم روستا برای تداوم زندگی و امرار معاش مجبور به مهاجرت از روستا شده اند و در صورت ادامه اين روند ناصريه به زودی متروکه خواهد شد.

با خشک شدن اين قنات بيش از 10 هزار اصله درخت نخل مضافتی که از سال 59در اين روستا کشت شده و اکنون به سن 22سالگی رسيده اند در معرض خشک شدن قرار گرفته اند.

نکته قابل تامل اين است که اين درختان تنها منبع امرار معاش مردم روستای ناصريه هستند.

روستای ناصريه در محاصره شنهای روان قرار گرفته است

غلامحسين سرحدی يکی از کشاورزان اين روستا در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اين قنات در سال 59 توسط جهاد کشاورزی زده شد و با احداث اين قنات کشاورزی در اين روستا رونق گرفت و سالانه چندين تن خرما از اين روستا برداشت می شد اما طی مدت 3سال با خشک شدن اين قنات اين مقدار محصول هم خشک شد.

راه روستائيان به مزارع بسته شد/ نخلستانها در حال خشک شدن هستند

 

حسين عباس آبادی يکی ديگر از کشاورزان اين روستا به خبرنگار مهر گفت: نزديک سه سال است که قنات ما خشکيده وما برای نامه نگاری و مکاتبات از اين اتاق به آن اتاق در اداره های جهاد کشاورزی کرمان و ريگان می رويم قرار بوده قبل از سال 90 مشکل ما را حل کنند اما گفتند که در سال 91و يا 92کار شما انجام خواهد شد با خشک شدن اين قنات راه عبور و مرور به باغات دچار شن گرفتگی و مسدود شده است و نمی توانيم به باغات خود عبور و مرور داشته باشيم و در مواردی راههای به وسيله شنهای روان مسدود شده است.

عبد الله حيدر پور يکی ديگر از کشاورزان روستا که قريب به 4هزار اصله درخت خرما دارد می گويد: تمامی اين 4هزار اصله درخت خشک شده در حاليکه تمام زندگی ما همين درختاها بود، چندين بار به جهاد کشاورزی کرمان مراجعه کرديم اما کسی به داد ما نرسيد و اين درختانی که سن انها 20سال به بالا است خشک شده اند و ديگر سبز نخواهند شد.

بخشدار گنبکی ريگان در گفتگو با مهر اظهارداشت: روستای ناصريه حدود 68هکتار زمين کشاورزی قابل کشت دارد که 23هکتار آن زير کشت نخيلات خرماست.

 

۱۷ فروردين: ۱۰ هزار تن گندم وارداتی قزاقستان در بندر اميرآباد تخليه شد

ايرنا

به گزارش شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 كشور 'رضا افرازه' افزود: شركت بازرگانی دولتی ايران اين مقدار گندم را برای تنظيم بازار و اختلاط گندمهای خارجی با انواع گندمهای موجود به منظور بهبود كيفيت آرد و نان خريداری كرده است.

وی گفت: گندم خريداری شده با دو فروند كشتی به بندر اميرآباد بهشهر حمل شد.

او اظهار داشت: محموله يكی از كشتيها پنج هزار و 265 تن و ديگری چهار هزار 660 تن بود.

مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 كشور اضافه كرد: اين گندمها به كارخانه های آرد ارسال شده است.

 

۱۷فروردين:  دولت چگونه حساب ذخيره ارزی را خالی كرد؟

آفتاب: در گزارش خلاصه تحولات اقتصادى كشور در سال 89 اطلاعات جديدى درباره استفاده دولت از موجودى حساب ذخيره ارزى منتشر شده است.

در حالى كه آخرين اطلاعات در مورد موجودى و ميزان برداشت دولت از اين حساب مربوط به سال 1387 بود، اما در اين گزارش درباره‌ى استفاده دولت از حساب ذخيره طى سال‌هاى 85 تا 89 منتشر شده است.

براين اساس دولت در سال 1385 معادل 142 هزار و 573 ميليارد ريال از موجودى هزار ذخيره‌ى ارزى برداشت كرده است.

اين عدد در سال بعد به 106 هزار و 994 ميليارد ريال و در سال بعد از آن به 212 هزار و 190 ميليارد ريال افزايش يافته است.

در سال 1388 استفاده دولت از موجودى حساب ذخيره‌ى ارزى با افت قابل توجهى مواجه شده و به رغم 133 هزار و 117 ميليارد ريال رسيده، اما در سال پايانى برنامه‌ى چهارم توسعه استفاده دولت از موجودى اين صندوق به شدت كاهش يافته و به حدود 21 هزار و 700 ميليارد ريال رسيده است.

اگرچه در سال 1388 ميزان برداشت دولت از اين حساب نسبت به سال قبل آن 37 درصد و در سال 1389 اين ميزان 83 درصد كاهش يافته، اما اين موضوع به نوعى تاييد‌كننده‌ى اظهارات اخير احمدي‌نژاد مبنى بر صفرشدن موجودى حساب ذخيره‌ى ارزى است.

 

به گزارش مشرق، احمدي‌نژاد در جريان طرح سوال از او در مجلس شوراى اسلامى و در بيان علت عدم پرداخت دو ميليارد ريال بودجه به مترو از محل حساب ذخيره‌ى ارزى اعلام كرد كه موجودى اين حساب صفر است و بنابراين امكان پرداخت چنين مبلغى وجود ندارد.

در گزارش منتشر‌شده توسط بانك مركزى نكته ديگرى هم وجود دارد و آن بازپرداخت تعهدات ارزى از محل حساب ذخيره‌ى ارزى است، اگرچه رقم اين پرداخت‌ها در مقايسه با ارقام پيشين چندان قابل توجه نيست، اما دولت در طول برنامه‌ى چهارم توسعه حدود 38 هزار ميليارد ريال نيز از اين بابت از محل حساب ذخيره‌ى ارزى برداشت كرده است.

 

۱۷فروردين ۲۱۸:  روز آلوده سهم تهرانی ها در سال ۹۰

کلمه

تنفس ۲۱۸ روز هوايی با کيفيت ناسالم و بسيار ناسالم، در سال ۱۳۹۰ سهم شهروندان تهرانی از هوای اين کلان شهر بوده است.

کلانشهر تهران در سال ۱۳۹۰ شاهد ۲۱۸ روز، هوايی با کيفيت ناسالم و بسيار ناسالم بوده است. علت اصلی بروز چنين اتفاقي، سنجش آلاينده‌ای بنام ذرات معلق کوچکتر از ۵/۲ ميکرون بوده که از نيمه سال ۱۳۸۹ به جمع آلاينده‌های مورد سنجش شهر تهران اضافه شده است.

آلاينده‌ای که خطرات ناشی از آن مي‌تواند باعث بروز آسيب‌های جدی به سلامت شهروندان شود. البته در ۳ روز سال ۹۰ که کيفيت هوای شهر تهران در شرايط بسيار ناسالم قرار داشته شاخص آلاينده ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ ميکرون محاسبه شده است.

وضعيت هوای پاک در سالهای ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و۱۳۹۰ به ترتيب در ۳۲، ۱۴ و ۳ روز مشاهده شده است. وضعيت سالم در سه سال گذشته به ترتيب در ۲۹۱، ۲۴۷ و ۱۴۴ روز رخ داده و همچنين ۴۰ روز طی سال ۱۳۸۸ و ۱۰۳ روز طی سال ۱۳۸۹ در وضعيت ناسالم قرار داشته که اين شرايط در سال ۱۳۹۰ به ۲۱۵ روز افزايش يافته است. ۳ روز از روزهای سال ۱۳۹۰ در وضعيت بسيار ناسالم قرار داشته، که اين شرايط طی دو سال قبل از آن، در ۱ روز رخ داده است

 

۱۶فروردين: تمامی کارگران شرکت ذوب آهن غرب کشور بيكار شد ند

ايلنا: تمامى کارگران کارخانه توليد شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور (کوره بلند) در نخستين روز كارى سال 91 اخراج شدند.

نماينده کارگران اخراجى در گفتگو با ايلنا از اخراج ۲۰۰ کارگر کارخانه توليد شمش چدن شرکت ذوب آهن غرب کشور خبر داد و گفت: کارگران اين واحد توليدی که طی آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و ارائه مدارک فنی و حرفه‌ای و تحصيلی و با طى كردن دوره‌ آموزش‌های ايمنی و فنی توسط يك شرکت پيمانکارى از تاريخ يکم خرداد سال ۹۰ مشغول به كار شده بودند، در آغاز سال جديد با عدم تمديد قرارداد كاري‌شان اخراج شدند.

نماينده كارگران افزود: متاسفانه در آبان سال جاری به علت کمبود ماده اوليه کک و فقدان ساير مواد اوليه، فعاليت کارخانه متوقف شد و شرکت ذوب آهن غرب کشور به صورت يک جانبه قرارداد خود را با پيمانکار در تاريخ 30 ديماه ۹۰ فسخ نموده و از همين تاريخ با کليه پرسنل و کارگران مستقيما تا تاريخ بيست نهم اسفند ۹۰ به مدت ۲ ماه و تنها در يک نسخه و با به امضا ء رساندن برگ تعهد سلب اختيارات از کارگران، قرارداد تنظيم نموده بود.

نماينده كارگران ذوب آهن غرب كشور تصريح كرد: از جانب دولت به اين شرکت در اواخر سال ۹۰ بيش از ۱۰ ميليارد تومان سرمايه در گردش پرداخت شده است.

او در خاتمه افزود: از دولت در خواست داريم با توجه به اهميت موضوع اخراج بيش از ۲۰۰ کارگر و با توجه به اقدام مقام رهبری در نام‌گذاری سال ۹۱ به نام توليد ملی و حمايت از کار و جهت از سر گيری فعاليت توليدی اين واحد بزرگ توليدی و بازگشت بکار کارگران اخراج شده اقدام نمايند.

گفتنى است اين كارخانه در ۷ کيلومتری جاده قروه  اسد آباد قرار دارد.

۱۶فروردين: بيش از ۴۰ درصد مساحت درياچه اروميه خشک شده است

ايلنا: باتوجه به تبخير زياد آب به دليل گرم شدن بيش از حد هوا، اختصاص ۹۰ درصد منابع آبی منطقه به بخش کشاورزی و برداشت غيرمجاز از آب‌های زيرزمينی در پی حفر چاه در سال‌های گذشته باعث شده بيش از ۴۰ درصد مساحت درياچه اروميه خشک شود.

بر اين اساس خشک شدن اين درياچه هوای معتدل منطقه را تبديل به هوای گرمسيری با بادهای نمکی كرده و محيط‌زيست منطقه را تغيير مي‌دهد.

به گزارش خبرنگارايلنا، گزارش‌ها نشان مي‌دهد که ۶۰ درصد از درياچه اروميه خشک شده و زمزمه‌های جدی خشک شدن درياچه اروميه هر روز بيشتر مي‌شود.

در سال‌های اخير کار‌شناسان درباره خشک شدن درياچه اروميه هشدار داده و معتقدند در صورت عدم اقدام‌های اصلاحی برای نجات درياچه، در سال‌های آينده اين اکوسيستم بي‌نظير آبي، جای خود را به ۵ هزار کيلومتر مربع شوره‌زار خواهد داد.

 

۱۶فروردين : افزايش ۱۰۰ درصدی قيمت ها و نرخ تورم ۲۱ درصدی بانک مرکزی

کلمه

عضو هيات رئيسه کميسيون اقتصادی مجلس، از حضور رئيس کل بانک مرکزی در کميسيون متبوعش خبر داد و گفت: نوسانات نرخ ارز و سکه، نرخ واقعی تورم و همچنين برداشت از حساب بانک‌ها مباحثی بودند که در اين نشست بررسی شدند.

نماينده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامي، با بيان اينکه توضيحات بهمنی تقريبا شبيه به توجيه بود تا توضيح، افزود: او درباره نرخ تورم که آن را ۲۱ درصد اعلام کردند، معتقد بود که نرخی واقعی است، در حالی که مردم تورم را با آنچه که روزانه و ماهانه درگير هستند مي‌سنجند.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد مردم با درآمدی که در وضعيت فعلی دارند تنها مي‌توانند خوراک و پوشاک خود را تامين کنند، به خصوص در چند ماه اخير تقريبا با افزايش ۱۰۰ درصدی قيمت‌ها روبرو شديم، از سوی ديگر بانک مرکزی نرخ تورم را ۲۱ درصد اعلام مي‌کند و اين موضوع برای مردم قابل قبول نيست.

دبير کميسيون اقتصادی مجلس هشتم، همچنين درباره توضيح بهمنی در رابطه با برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها، گفت: بهمنی اعلام کرد که ارزهای ۱۲۲۶ تومانی که در اختيار بانک‌ها برای صادرات و واردات قرار داده بوديم، چندين نامه در اين ارتباط به روسای بانک‌ها مبنی بر ارايه گزارش در اين رابطه، ارسال کرديم که به هيچ يک از آنها پاسخی داده نشد، بنابراين بانک مرکزی نيز از حساب بانک‌ها برداشت کرد.

 

۱۵فروردين : سهم ۴۰ درصدی قاچاق در بازار سيگار کشور

کلمه

براساس آخرين اطلاعات منتشر شده در حال حاضر حداقل بين ۳۰ تا ۳۵ درصد از نياز بازار دخانيات کشور از محصولات قاچاق تامين مي‌شود.

به گزارش ايسنا، در حالی که مصرف سيگار در کشور بين ۶۰ تا ۶۵ ميليارد نخ در سال برآورد مي‌شود، مديرکل مبارزه با قاچاق شرکت دخانيات ايران اعلام کرده که در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۲۰ ميليارد نخ سيگار به کشور قاچاق شده است. به گفته مصطفی کربلايي، حجم کشف سيگار قاچاق در سال ۱۳۸۹ بيش از ۴۴ درصد نسبت به سال ۱۳۸۸ افزايش داشته است.

اين در حالی است که تاکنون آماری درباره حجم سيگار قاچاق شده به کشور در سال ۱۳۹۰ منتشر نشده است. آمار رسمی فوق در حالی اعلام شده که معمولا رقم دقيق‌تر قاچاق چيزی حدود ۱۰ درصد بيش از اعداد اعلام شده است.

به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از نياز بازار دخانيات کشور از طريق سيگارهای قاچاق تامين مي‌شود که اين رقم بسيار بالايی در جهان محسوب مي‌شود. همچنين بررسي‌های انجام شده نشان مي‌دهند که بيش از نيمی از سيگارهای قاچاق موجود در کشور از طريق مرزهای غربی وارد کشور شده‌اند.

 

۱۵فروردين : افزايش شمار بيکاران در کشورهای منطقه يورو

دويچه وله :شمار بيکاران در کشورهای منطقه يورو بازهم افزايش يافته است. يوروستات، مرکز آمارگيری اتحاديه اروپا در لوکزامبورگ، اعلام کرد شمار بيکاران اين کشورها در ماه فوريه سال جاری به ۸/ ۱۰ درصد رسيده است. اين تعداد بيکار از آغاز برقراری ارز واحد در اين کشورها در سال ۱۹۹۹ تاکنون بي‌سابقه بوده است.

در مجموع ِ ۱۷ کشوری که ارز يورو در آنها جاری است ۱/ ۱۷ ميليون تن به‌طور رسمی بيکار هستند. اسپانيا با ۶/ ۲۳ درصد بيشترين بيکار را در کشورهايی منطقه يورو داراست. شمار بيکاران زير ۲۵ سال در اين کشور حتی ۵/ ۵۰ درصد است.

۱۴فروردين:  ۷۰ درصد کارگران با كمتر از ۵۰ درصد خط فقر زندگى مي‌کنند

ايلنا: عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران گفت: 70 درصد از کارگران زير 50 درصد خط فقر گذران معيشت مي‌کنند.

علی دهقان کيا در گفتگو با خبرنگار ايلنا نرخ سبد هزينه خانوار کارگری را يک ميليون و 500 هزار اعلام کرد و ياد آور شد: نرخ دستمزد سال جاری کارگران بدون در نظر گرفتن نرخ سبد هزينه خانوار محاسبه شده است.

او با انتقاد از عدم اجرای دقيق تعيين مصوبه مزدی کارگران در سال جاری تصريح کرد: از زمان تصويب قانون کار تا کنون بند ب ماده 41 قانون کار در تعيين مصوبه کارگران لحاظ نشده است و همين امر موجب شده است که بيش از 70 درصد از کارگران زير خط فقر گذران معيشت کنند.

عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با اشاره به وضعيت بحرانی واحدهای توليدی در کشور خاطرنشان ساخت: هر ساله شورای عالی کار به دليل افزايش تعداد واحدهای بحرانی و پيشگيری از اخراج کارگران دستمزد کارگران را براساس وضعيت واحدهای توليدی تعيين می کند. اين در حاليست که طبق قانون دستمزد کارگران بايد بر مبنای تورم واقعی بازار محاسبه شود.

اوعدم پرداخت يارانه واحدهای توليدی را موجب افزايش نرخ بيکاری و ورشکستگی واحدهای توليدی اعلام کرد و گفت: در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها پيش بينی مي‌شود که تا پايان سال جاری بيش از 20 درصد از واحدهای توليدی کشور ورشکست شوند.

 

۱۴فروردين : صادرات ۴۳/۸ ميليارد دلاری و واردات ۶۱/۸ميليارد دلاری در سال ۹۰

مهر:عباس معمارنژاد رئيس کل گمرک ايران به تجزيه و تحليل تجارت خارجی کشور در سال 90 پرداخت. متن کامل اين تجزيه و تحليل به شرح ذيل است:

"صادرات کالاهای غير نفتی در سال 1390 به رقم بی سابقه 43.8 ميليارد دلار رسيد که نسبت به سال قبل 29 درصد رشد را نشان می دهد.

در اين سال واردات کشور نيز به رقم 61.8 ميليارد دلار رسيد که نسبت به سال قبل، بيانگر کاهش 4.1 درصدی است. نکته قابل توجه اينکه صادرات غير نفتی کشور به 160 کشور جهان و وادرات کشور نيز از 153 کشور جهان صورت گرفته است که بدين ترتيب تجارت با بخش اعظمی از کشورهای جهان را نشان می دهد.

در اين ميان، حدود 72 درصد واردات را کالاهای "واسطه ای و مواد اوليه"، 17 درصد آن را کالاهای "سرمايه ای" و ت نها 11 درصد را کالاهای "مصرفی" تشکيل داده است.

 

اقدام عمده و کشورهای مبدا کالاهای وارداتی

 

در سال 1390 برای 5.565 رديف تعرفه ای واردات انجام شده و اقلام عمده وارداتي، شامل "شمش از آهن و فولاد غير ممزوج" به ارزش 2.382 ميليون دلار و سهم ارزشی 3.86 درصد، "برنج نيمه سفيد شده" به ارزش 1.253 ميليون دلار و سهم ارزشی 2.03 درصد و "دانه ذرت دامی" به ارزش 1.234 ميليون دلار و سهم ارزشی 2.00 درصد بوده است.

عمده واردات کشور در سال 1390 از کشورهای "امارات متحده عربی" با 14.044 هزار تن و ارزش 14.285 ميليون يورو (معادل 19.708 ميليون دلار) يا 36.66 درصد سهم وزنی و 31.90 درصد سهم ارزشي، "چين با 3.190 هزار تن و ارزش 5.363 ميليون يورو (معادل 7.393 ميليون دلار) يا 8.33 درصد سهم وزنی و 11.97 درصد سهم ارزشي، "جمهوری کره" با 3.062 هزار تن و ارزش 3.444 ميليون يورو (معادل 4.744 ميليون دلار) يا 7.99 درصد سهم وزن و 7.68 درصد سهم ارزشي، "آلمان" با 727 هزار تن و ارزش 2.505 ميليون يورو (معادل 3.464 ميليون دلار) يا 1.90 درصد سهم وزنی و 5.61 درصد سهم ارزشی و "ترکيه" با 1.929 هزار تن و ارزش 2.405 ميليون يورو (معادل 3.314 ميليون دلار) يا 5.04 درصد سهم وزنی و 5.36 درصد سهم ارزشی انجام گرفته است.

متوسط قيمت هر تن کالاهای وارداتی 1.169 يورو (معادل 1.613 دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش 8.77 درصدی در يورو (معادل افزايش 13.48 درصدی در ارزش دلاری) داشته است.

نکته قابل ذکر اينکه مبدال 72 درصد کالاهای وارداتی کشورمان قاره آسيا، 26 درصدی اروپا، 1.6 درصد آمريکا و مابقی آفريقا و اقيانوسيه بوده است.

 

اقلام عمده و کشورهای مقصد کالاهای صادراتی

 

در سال 1390 برای 3.357 رديف تعرفه ای صادرات انجام شده و اقلام عمده صادرات شامل "پروپان مايع شده" به ارزش 2.066 ميليون دلار و سهم ارزشی 6.12 درصد، "گازهای نفتی و هيدروکروبروهای گازی شکل مايع شده" به ارزش 1.986 ميليون دلار و سهم ارزشی 5.88 و "متانول (الکل متيليک) به ارزش 1.364 ميليون دلار و سهم ارزشی 4.04 درصد بوده است. ترکيب کالاهای صادراتی به تفکيک ميعانات گازي، محصولات پتروشيمی و ساير کالاها شامل کالاهای صنعتي، کشاورزي، معدني، فرش و صنايع دستی به شرح زير است.

همانگونکه در جدول مربوطه مشاهده می شود صادرات قطعی با احتساب ميعانات گازی با افزايش 1080 درصد وزنی در وزن و 23.66 درصدی در ارزش يورو (معادل 29.08 درصدی در ارزش دلاری) مواجه بوده است. عمده صادرات کشور در سال 1390 به کشورهای "چين با 25.390 هزار تن و ارزش 4.095 ميليون يورو (معادل 5.652 ميليون دلار) يا 38.19 درصد سهم وزنی و 16.73 سهم ارزشي، "عراق" با 1.070 هزار تن و 3.757 ميليون يورو (معادل 5.151 ميليون دلار) يا 16.10 درصد سهم وزنی و 15.52درصد سهم ارزشي، "امارات متحده عربی" با 4.978 هزار تن و 3.261 ميليون يورو (معادل 4.515 ميليون دلار) يا 7.49 درصد سهم وزنی و 13.37 درصد سهم ارزشی ، "هند" با 5.626 هزار تن و 1.994 ميليون يورو (معادل 2.752 ميليون دلار) يا 8.46 درصد سهم وزنی و 8.15 درصد سهم ارزشی و "افغانستان" با 2.911 هزار تن و 1.590 ميليون يورو (معادل 2.179 ميليون دلار) يا 4.38 درصد سهم وزنی و 6.45 درصد سهم ارزشی صورت گرفته است.

متوسط قيمت هر تن کالای صادراتی 369 يورو (معادل 508 دلار) بوده که نسبت به سال گذشته، افزايش 10.37 درصدی در ارزش يورو (معادل افزايش 15.20 درصدی در ارزش دلاری) داشته است.

نکته قابل ذکر اينکه مقصد 91 درصد کالاهای صادراتی کشورمان قاره آسيا، 6.5 درصد اروپا، 1.35 درصد آفريقا، 0.67 درصد آمريکا و مابقی قاره اقيانوسيه بوده است.

 

جمع بندی و نتيجه گيری

 

بررسی روند تجارت خارجی کشور در سال 1390 نشان می دهد:

 

1- کشور جمهوری اسلامی ايران عليرغم تحريم های اقتصادي، با همت و تلاش فعالان اقتصادی در سال جهاد اقتصادي، توانسته است با حدود 160 کشور جهان، مراوده تجاری (صادرات و واردات) داشته باشد.

2- بی تاثير بودن تحريم های اقتصادی در تنوع کالاهای وارداتی و صادرايت نيز مشخص می شود بطوريکه در سال 1390، کشور جمهوری اسلامی ايران برای 5.565 رديف تعريفه ای واردات و برای 3.357 رديف تعرفه ای صادرات داشته است که نشانگر تنوع کالاهای وارداتی و صادراتی است.

3- رشد 28 درصدی صادرات غير نفتی کالاها و رسيدن رقم آن به 43.8 ميليارد دلار، نشانگر ظرفيت های اقتصادی کشور در عرصه توليد قابل رقابت در سطح بين المللی است.

4- مقايسه آمار تجارت خارجی در سال های 1389 و 1390 نشان می دهد که تراز بازرگانی غير نفتی کشور به شدت بهبود يافته است. به نحوی که اين تراز از رقم 30.5- ميليارد دلار در سال 1389 به رقم 17.9- ميليارد دلار در سال 1390 رسيده است.

اميد آن که در سال 1391 سال توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه داخلي، با مديريت واردات و تقويت توليد داخلی بتوانيم سهم و نقش کشور را در عرصه تجارت بين المللی ارتقا دهيم در اين راستا از هم اکنون، گمرک جمهوری اسلامی ايران بسته حمايتی از توليد را با عناوين زير در دستور کار قرار داده است.

الف) اعطای تسهيلات در پرداخت حقوق ورودی ماشين آلات، مواد اوليه و کالاهای واسطه ای وارداتی از سوی واحدهای توليدی و سرمايه گذاران از طريق:

1- ترخيص کالا با اخذ ضمانت نامه بانکی حداقل 6 ماهه و حداکثر 11 ماهه.

2- ترخيص نسيه قطعات و مواد اوليه

ب) تسهيل و تسريع در انجام تشريفات گمرکی با هدف کاهش زمان و هزينه انجام کار برای واحدهای توليدی و سرمايه گذاران از طريق:

1- هدايت اظهار نامه های وارداتی واحد های توليدی به مسيرهای سبز و زرد.

2- پذيرش گواهی بازرسی شرکت های بازرسی بين المللی مورد تاييد موسسه استاندارد برای ترخيص کالا.

3- اولويت در ايجاد انبارهای اختصاصی برای واحدهای توليدی.

4- ايجاد سرويس ارزيابی ويژه برای واحدهای توليدی در گمرکات اصلی کشور.

5- انجام تشريفات ارزيابی در محل برای کالاهای صادراتی و واحدهای توليدی."

 

۱۴فروردين : پيش‌بينی اکونوميست از نرخ تورم ايران

ايسنا

واحد اطلاعات اکونوميست در گزارش ماه فوريه 2012 خود نرخ تورم ايران در سال 89 را 10.1 درصد برآورد و پيش‌بينی کرد که اين شاخص در سال 90 به 21.2 درصد برسد، حال آنکه به اعتقاد اين واحد اقتصادي، نرخ تورم ايران امسال برابر با 23.6 درصد خواهد بود.

اين موسسه حذف يارانه‌ها را دليل اصلی نرخ تورم بالای ايران در سال جاری عنوان کرده و مي‌گويد: حذف يارانه‌ها به افزايش بهای سوخت، برق و آرد شده است.

اکونوميست برای نرخ تورم ايران در سال آينده رقم 21 درصد را پيش‌بينی کرده و معتقد است که اين شاخص در سال 93 به 17.6 درصد کاهش خواهد يافت.

برای نرخ تورم کشورمان در سال 94 رقم 16.1 درصد پيش‌بينی شده و عنوان شده است که اين نرخ با اندکی افزايش در سال 1395 برابر با 16.3 درصد خواهد بود.

 

۱۴فروردين.چهارماه تعطيل رسمی در سال، دو ساعت کارمفيد در روزهای غيرتعطيل در ادارات

صدای آلمان

"تعطيل‌ترين کشور جهان" با چهار ماه تعطيلی در سال

شمار روزهای تعطيل سال ۹۱ با محاسبه تعطيلی ادار‌ات در روزهای پنج‌شنبه‌ به ۱۳۰ روز يا يک سوم سال مي‌رسد. در دو سوم‌ باقی مانده سال، ساعات کار مفيد در ادارات دولتي، به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، روزانه دو ساعت است.

رهبر جمهوری اسلامی ايران سال ۱۳۹۱ را "سال توليد ملي،‌ حمايت از کار و سرمايه ايرانی" نامگذاری کرده است. رئيس دولت دهم نيز در پيام نوروزی خود، حمايت از توليد، سرمايه و کار ايرانی را دستور کار دولت در سال ۱۳۹۱ عنوان کرد. محمود احمدي‌نژاد البته علي‌رغم تأکيد بر حمايت از توليد و کار ايراني، همزمان خواستار افزايش روزهای تعطيل در سال است.

سايت خبرآنلاين، نزديک به علی لاريحانی رئيس مجلس شورای اسلامي، شمار روزهای تعطيل سال ۱۳۹۱ را، با محاسبهتعطيلی پنج‌شنبه‌ها در ادارات دولتي، ۱۳۰ روز برآورد کرده است. از اول فرودين تا ۲۹ اسفند ماه ۲۱ روز تعطيل رسمی و دست‌کم ۵ روز، روز بين تعطيلی است.

در سال‌های اخير و به ويژه از زمان روی کار آمدن احمدي‌نژاد، مرسوم شده که روزهای بين‌ تعطيلی به روزهای تعطيل افزوده شوند. برای مثال، اگر روز تعطيل رسمی يکشنبه باشد، روز شنبه را نيز تعطيل اعلام مي‌کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس ساعات کار مفيد در ادارات دولتی را دو ساعت برآورد کرده است

با در نظر گرفتن تعطيلات رسمي، روزهای بين تعطيل، پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها در سال پيش‌رو، "سال توليد ملي،‌ حمايت از کار و سرمايه ايرانی"، ۱۳۰ روز يا به عبارتی چهار ماه و ده روز تعطيل است.

 

گسترش تعطيلی پنج‌شنبه‌ها علي‌رغم مخالفت مجلس

 

هرچند طرح تعطيلی روزهای پنج‌شنبه در سال گذشته با مخالفت نمايندگان مجلس شورای اسلامی همراه شد، اما اين طرح در بسياری از ادارات دولتی اجرا مي‌شود.

"تعطيل‌ترين کشور جهان"

مصطفی کواکبيان، نماينده سمنان که از مخالفان تصويب اين لايحه بود، پيش از تصويب اين لايحه در صحن علنی مجلس خاطر نشان کرده بود: «افزايش تعطيلات را حتی اگر مجلس تصويب نکند، دولت کار خود را خواهد کرد.» نماينده سمنان پيش‌تر گفته بود: «افزايش هر روز تعطيلي، طبق آمارهای دولت موجب خسارت ۳۰۰ هزار ميليون تومانی به کشور مي‌شود».

احمدي‌نژاد: تعطيلات در ايران کم است

بررسي‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان مي‌دهد که زيان اقتصادی ناشی از افزايش تعطيلات در سال‌های اخير رشد قابل توجهی داشته است. اين رقم در فاصله‌ی سه سال نخست دولت نهم نزديک به پنجاه درصد بيشتر شده است.

به نقل از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دستمزد پرداختی به شاعلان در روزهای تعطيلات رسمی در سال ۸۴ حدود ۷ هزار ميليارد تومان بوده که در سال ۸۶ به ده و نيم هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

روزهای تعطيل رسمی سال جاری در ايران ۲۱ روز است. اين رقم از آمار تعطيلات رسمی بسياری از کشورهای جهان به مراتب بيشتر است. هلند و فرانسه ۱۱ روز، آلمان و اتريش ۹ روز، بريتانيا ۱۷ روز و آفريقای جنوبی ۱۴ روز تعطيلات رسمی دارند.

مرکز پژوهش‌ها سال گذشته با ارائه پيش‌نويس طرحی در مورد تعطيلات رسمی کشور، پيشنهاد کرد که تعطيلات رسمی قطعی عبارت باشند از: ۴ روز نخست نوروز، روز ۱۳ فروردين ماه، روز عيد فطر، روز عيد غدير، روز عيد قربان، روز نيمه شعبان، روز ۲۸ ماه صفر، روز ۲۱ ماه رمضان، و روزهای تاسوعا و عاشورا. اين طرح مورد استقبال دولت محمود احمدي‌نژاد قرار نگرفت.

 

۱۴فروردين : کشف ۳۰۰ تن گوشت تاريخ مصرف گذشته

کلمه

مديرکل بازرسی ويژه سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان، گفت: نزديک به ۳۰۰ تن انواع گوشت گوسفندی وارداتی و داخلی تاريخ مصرف گذشته در يکی از سردخانه‌های بدون مجوز تهران پيدا شده است.

صمد يگانه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: گوشت‌های وارداتی با نظارت سازمان دامپزشکی کشور و کشور مبداء وارد کشور شده و در گمرک بعد از اينکه سلامت و صحت مدارک تاييد شد اجازه ترخيص صادر مي‌شود.

مولاخواه گفت: «ارزش اين کشفيات سه ميليارد و ۷۹۰ ميليون تومان است و ضمن پلمپ مکان پيدا شدن اين گوشت‌های از تاريخ گذشته، پرونده مدير سردخانه و صاحب کالا به اتهام اعلام نکردن موجودی و احتکار به دادگاه فرستاده مي‌شود

مديرکل بازرسی ويژه سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان گفته است: «بر اساس ردگيري‌های انجام شد، مشخص شد مقدار ۴۲۰ تن گوشت در سردخانه‌های شهرهای تهران، بوشهر، مشهد، اروميه، اصفهان، شهرکرد و دزفول توزيع شده که هماهنگی لازم جهت توقيف و عرضه گوشت در شبکه تعيين شده با قيمت مصوب صورت گرفته است

طبق تصميمات اسفندماه سال گذشته ستاد تنظيم بازار قيمت مصرف‌کننده، گوشت گوساله منجمد وارداتی برای قطعات ران کيلويی ۹هزار و۵۰۰ تومان، سردست ۹هزار و ۲۰۰ تومان، گردن هشت هزار و ۳۰۰ تومان و مخلوط ۹هزار و ۲۰۰ تومان تعيين شده است.

مديرکل بازرسی ويژه سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان همچنين گفته بيشترين تخلفات کشف شده به ترتيب مربوط به آهن آلات، برنج، سيمان، سيب زميني، رب گوجه فرنگي، پودرشوينده و لاستيک است.

 

۱۲ فروردين :کاهش شديد قدرت خريد مردم در ايران:کارگران زير خط فقر شديد

دويچه وله :برابر بخشنامه وزارت کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۱ حداکثر ۱۸ درصد افزايش مي‌يابد. اين در حالی است که ميزان تورم توسط بانک مرکزی ۲۱ درصد اعلام شده و پيش بينی مي‌شود در تابستان به ۵۰ درصد نيز برسد.

شورای عالی کار که از نمايندگان دولت، کارفرمايان و کارگران تشکيل مي‌شود در روزهای پايانی سال گذشته خورشيدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۱ را مشخص کرد. بر اساس بخشنامه‌ای که در اين ارتباط توسط روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده «نرخ‌های کارمزدی در سال ۹۱ (به نسبت آخرين کارمزد در سال ۹۰) در مورد کليه کارگران کارمزدی (اعم از موقت يا دائم ) به ميزان ۷ درصد افزايش مي‌يابند

 

کاهش سی درصدی دستمزد واقعی

 

مطابق مصوبه شورای عالی کار «علاوه بر افزايش ۷ درصد بر روی قسمت ثابت مزد، قسمت مذکور در سال ۹۱ روزانه ۱۲۰۹۳ ريال ديگر افزايش خواهد يافت.» آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان مي‌دهد که حداقل دستمزد ماهيانه از ۳۳۰ هزار تومان در سال ۹۰ به ۳۹۰ هزار تومان در سال جاری افزايش پيدا کرده که حدود ۱۸ درصد مي‌شود.

به رغم اين افزايش ظاهری قدرت خريد واقعی مردم، به ويژه قشرهای کم‌درآمد سال به سال در حال کاهش است و بر شمار کسانی که زير خط فقر شديد قرار دارند افزوده مي‌شود. بالا رفتن ميزان تورم و کاهش شديد ارزش پول ملی در چند ماه گذشته به روند تشديد فقر در ايران سرعت بخشيده است. حداقل دستمزد در ابتدای سال گذشته با دلار ۱۱۰۰ تومانی حدود ۳۰۰ دلار بوده است. حداقلی که برای دستمزدهای سال ۹۱ تعين شده با توجه به بهای کنونی دلار که در مرز ۲ هزار تومان قرار گرفته کمتر از ۲۰۰ دلار در ماه مي‌شود.

 

کارگران زير خط فقر شديد

 

به اين ترتيب کارگران ايرانی به نسبت فروردين سال گذشته دست‌کم يک سوم از قدرت خريد خود را از دست داده‌اند. خبرگزاری ايلنا ۱۴ اسفند ۹۰ از قول علي‌اکبر عيوضي، مسئول کميته مزد استان تهران نوشت «طبق معيارهای بهداشت جهاني، نرخ خط فقر شديد در کشور ۵۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده است

عيوضی مي‌افزايد "نرخ سبد هزينه خانوار کارگری با در نظر گرفتن ۲۰۰۰ کالری برای افراد بزرگسال و ۱۸۰۰ کالری برای کودکان" در سال ۹۱ نزديک به ۸۰۰ هزار تومان تعيين شده است. خبرگزاری ايلنا در آستانه‌ی سال نو به نقل از رئيس اتحاديه کارگران قرار دادی و پيمانی کشور نوشت طبق برآوردهای اين اتحاديه، سبد معيشتی کارگران ۲۰ تا ۵۰ درصد افزايش قيمت داشته است.

محمود بهمنی رئيس کل بانک مرکزی اخيرا پيش‌بينی کرد «احتمال شتاب گرفتن نرخ تورم و محدوديت‌های موجود برای افزايش نرخ رشد اقتصادی» مهمترين چالش‌های سال آينده خواهند بود.

 

پيامدهای کاهش قدرت خريد

 

سايت خبرآنلاين در گزارشی زير عنوان «وقتی دستمزد سرازيری مي‌رود» که دهم فرودين ماه ۹۱ منتشر شد نوشت «مقايسه حداقل دستمزد ۱۰۶ هزار تومانی در سال ۱۳۸۳ با حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار تومان سال ۹۰ نشان مي‌دهد، در اين دوره شاهد سه برابر شدن حداقل دستمزد و افزايش ۲۲۴ هزار تومانی آن بوده‌ايم، ولی اگر بر مبنای سال پايه ۱۳۸۳ نرخ دستمزد واقعی را بعد از کسر تورم سالانه محاسبه کنيم، واقعيت شکل ديگری به خود مي‌گيرد

اين گزارش با در نظر گرفتن ميزان تورم و از دست رفتن ارزش پول ملی نتيجه مي‌گيرد «به رغم رشد شديد حداقل دستمزد ارزش واقعی دستمزد مزد بگيران ايرانی در بازار جهانی معادل ۳۶ درصد کاهش پيدا کرده است.» در اين محاسبات حداقل دستمزد واقعی در سال ۹۰ حدود ۱۲۰ هزار تومان و معادل ۸۸ دلار برآورد شده است.

يکی از تبعات کاهش قدرت خريد واقعی شهروندان چند شغله شدن، افزايش بيکاری و رکود اقتصادی است. تعطيلی واحدهای توليد از مدت‌ها پيش به دغدغه‌ی مسئولان ارشد حکومت تبديل شده است. رئيس مجلس علی لاريجانی روز جمعه، ۱۱ فروردين در سفر نوروزی به استان مازندران از تعطيلی واحدهای توليد گلايه کرد و گفت «برای واحدهای توليدی پشتوانه‌ای بانکی در نظر گرفته شود تا توليد داخلی رشد کرده و مانع تعطيلی اين صنايع شود

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©