Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۱ برابر با  ۳۱ مارس ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۱  برابر با ۳۱ مارس ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۸۷)

ایران در آئینه آمار(۸۷)

۱۱ فروردین ۱۳۹۱ـ ۳۰ مارس ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

مصرف بنزين در روز ۲۹ اسفندماه به ۹۰ ميليون و ۹۴۰ هزار ليتر رسيد

درآمد ۷۴ هزار ميليارد تومانی ازافزايش قيمت بنزين در ايران

کاهش ۳۸ درصدی دستمزد ايرانيان در بازار جهانی+ آمار و جدول

آمار ساختگی به ايرانگردی هم رسيد؛ قم ۲۱ ميليون گردشگر نوروزی

ارزش جهانی پول ايران از ۳۰۰سال پيش تا امروز

۲ هزار و پانصد پايگاه بسيج در دانشگاه های ايران فعاليت می کند

عفو بين‌الملل: اعدام‌ها در خاورميانه به شدت افزايش يافته است

تحريم و بدهی يک ميليارد دلاری شرکت شل به ايران

وقوع روزانه ۱۶۵ حادثه در ايران در ۱۰ روز گذشته

اجرای ناگهانی فازدوم هدفمندی/يارانه سرانه ۷۳۵۰۰

روند تخريب جنگل‌ها در ايران سريع‌تر از ساير نقاط جهان است

کاهش ۳۰۰هزار بشکه‌ای صادرات نفت خام ايران

 

۱۱فروردين :مصرف بنزين در روز ۲۹ اسفندماه به ۹۰ ميليون و ۹۴۰ هزار ليتر رسيد

ايسنا: مصرف بنزين در روز 29 اسفندماه به 90 ميليون و 940 هزار ليتر رسيد كه بيشترين مصرف بنزين در سال 1390 است.

البته كمترين مصرف بنزين در هفته پايانى سال گذشته به 26 اسفند‌ماه با 61 ميليون و 450 هزار ليتر مربوط مي‌شود.

به‌طور كلى مصرف بنزين در آخرين هفته‌ سال 90 به 509 ميليون و 360 هزار ليتر رسيد كه براين اساس متوسط مصرف در اين هفته 72 ميليون و 760 هزار ليتر محاسبه شد.

مجموع مصرف گازوئيل در بين روزهاى 23 اسفند‌ماه تا 29 اسفند‌ماه 752 ميليون و 790 هزار ليتر برآورد شد كه نشان‌دهنده‌ى متوسط مصرف روزانه 107 ميليون و 541 هزار ليتر است.

براساس آمار، كمترين مصرف گازوئيل در هفته موردنظر مربوط مي‌شود به 26 اسفند‌ماه با 31 ميليون و 830 هزار ليتر و بيشترين مصرف اين فرآورده مربوط مي‌شود به 29 اسفند‌ماه با 138 ميليون و 510 هزار ليتر.

به گزارش ايسنا، مصرف نفت سفيد در آخرين هفته سال 90، 103 ميليون و 250 هزار ليتر ثبت شد كه حاكى از متوسط مصرف روزانه 14 ميليون و 750 هزار ليتر است.

همچنين مجموع مصرف نفت كوره با متوسط مصرف روزانه 67 ميليون و 487 هزار ليتر، 472 ميليون و 410 ميليون ليتر محاسبه شد.

 

۱۱فروردين :درآمد ۷۴ هزار ميليارد تومانی ازافزايش قيمت بنزين در ايران

سحام نيوز: بر اساس محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامي، دولت محمود احمدي‌نژاد در سال ۱۳۹۰ از محل افزايش قيمت سوخت‌هايی چون بنزين در ايران که با قانون هدفمندسازی صورت گرفت حدود ۷۴ هزار ميليارد تومان درآمد داشته است.

وب‌سايت خبرآنلاين به نقل از آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده مي‌گويد که درآمد دولت جمهوری اسلامی در سال گذشته شمسی از بالا رفتن قيمت سوخت معادل ۷۳.۶ هزار ميليارد تومان بوده است.

اين در حالی است که، به گفته اين وب‌سايت نزديک به رئيس مجلس، کل اعتباری که در بودجه سال ۱۳۹۰ برای هدفمندسازی يارانه‌ها پيش‌بينی شده بود تنها معادل ۵۴ هزار ميليارد تومان بوده است.

با اين حساب، درآمد دولت ايران در سال ۹۰ از محل افزايش قيمت سوخت‌هايی چون بنزين، نفت گاز و نفت سفيد حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان بيش از رقمی بوده است که در بودجه همان سال پيش‌بينی شده بود.

اين درآمد بالا تنها از افزايش قيمت حامل‌های انرژی در ايران در حالی است که يک نماينده مجلس در اواخر بهمن‌ماه سال ۹۰ اعلام کرد که محمود احمدي‌نژاد برای آن که بتواند يارانه مردم را بپردازد به سراغ بانک مرکزی ايران رفته و هشت هزار ميليارد تومان قرض کرده است.

روزنامه جهان صنعت ۲۷ بهمن‌ماه سال گذشته به نقل از غلامرضا مصباحی ‌مقدم، رئيس کميسيون طرح تحول اقتصادی مجلس، خبر داد که دولت آقای احمدي‌نژاد «بر اساس گزارش رسمی ديوان محاسبات» هشت هزار ميليارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است.

در همين حال دولت محمود احمدي‌نژاد با واريز ۲۸ هزار تومان به حساب‌های مردم در هفته گذشته به عنوان «مابه‌التفاوت فاز اول و دوم» قانون هدفمندسازی بار ديگر صدای نمايندگان مجلس را درآورد.

نمايندگان مجلس در اعتراض به اين اقدام دولت خاظرنشان کردند که دولت با اين کار عملا فاز دوم هدفمندی يارانه‌ها را کليد زده، بدون اين که مجلس آن را تصويب کرده باشد.

نمايندگان مجلس همچنين به دولت انتقاد دارند که از محل گران شدن حامل‌های سوخت آن طور که در قانون هدفمندی آمده به بخش توليد توجه نشده و «پول‌ها اغلب به صورت مستقيم به مصرف‌کنندگان داده شده است».

افزايش درآمد دولت در سال ۱۳۹۰ از فروش بنزين ۱۶.۴ هزار ميليارد تومان، از گازوييل ۳۱.۱ هزار ميليارد تومان، از نفت سفيد چهار هزار ميليارد تومان، و از گاز مايع ۲.۴ هزار ميليارد تومان بوده است.

 

۱۱فروردين.کاهش ۳۸ درصدی دستمزد ايرانيان در بازار جهانی+ آمار و جدول

 

کلمه

به رغم تبليغات دولت مبنی بر افزايش دستمزدها با احتساب قيمت ارز و ارزش پول ملی در قبال ارزهای رايج دنيا، ارزش واقعی دستمزد مزد بگيران ايرانی در بازار جهانی معادل ۳۶ درصد کاهش پيدا کرده است.

به گزارش خبر آنلاين، دولت در سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ به طور متوسط سالانه حداقل دستمزد را حدود ۳۲ هزار تومان افزايش داده است ولی اين افزايش به رغم آنکه بالاترين رشد حداقل دستمزد طی دو دهه گذشته محسوب می شود ولی در عمل می بينيم که اين افزايش به نسبت بالا نتوانسته است دستمزد واقعی را افزايش دهد، که دليل اصلی آن را بايد در تورم شديد قيمت کالاهای مصرفی پيدا کنيم، تورمی که در سالهای اخير در اقتصاد کشور جريان داشته است.

مقايسه حداقل دستمزد ۱۰۶ هزار تومانی در سال ۱۳۸۳ با حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار تومان سال ۱۳۹۰ نشان می دهد، در اين دوره شاهد سه برابر شدن حداقل دستمزد و افزايش ۲۲۴ هزار تومانی آن بوده ايم ولی اگر بر مبنای سال پايه ۱۳۸۳ نرخ دستمزد واقعی را بعد از کسر تورم سالانه محاسبه کنيم، واقعيت شکل ديگری به خود می گيرد. حداقل دستمزد ۱۰۶ هزار تومان سال ۸۳ در سال ۱۳۹۰ به ۱۲۰ هزار تومان رسيده است يعنی تنها ۱۴ هزار تومان افزايش پيدا کرده است.

آنکه بدانيم دستمزد واقعی در اقتصاد ايران تا چه حد کاهش پيدا کرده است بايد شاخص را بر مبنای دلار محاسبه کنيم؛ برای اين کار بايد دستمزد واقعی را به دلار تبديل کنيم.

بر اساس قيمت دلار بازار آزاد گزارش شده توسط بانک مرکزی در سال ۱۳۸۳ هر دلار در اين سال ۸۷۵ تومان قيمت داشته است و حداقل دستمرد ۱۰۶ هزار تومانی در آن سال معادل ۱۲۱ دلار در ماه بوده است.

در سال ۱۳۹۰ به طور متوسط هر دلار حدود ۱۳۵۰ تومان قيمت داشته است، به اين ترتيب دستمزد جاری در اين سال به ۲۴۴ دلار افزايش پيدا کرده است ولی دستمزد واقعی ۱۲۰ هزار تومان سال ۹۰ معادل ۸۸ دلار قدرت خريد پيدا می کند. يعنی به رقم رشد شديد حداقل دستمزد ارزش واقعی دستمزد مزد بگيران ايرانی در بازار جهانی معادل ۳۶ درصد کاهش پيدا کرده است.

 

۱۰فروردين :آمار ساختگی به ايرانگردی هم رسيد؛ قم ۲۱ ميليون گردشگر نوروزی

کلمه: از پيش از تعطيلات نوروزي، مسئولان کشور تلاش بی وقفه ای برای ارائه آمار مسافران نوروزی دارند بحدی که استاندار قم از ورود بيش از ۲۱ ميليون مسافر از ابتدای تعطيلات نوروزی تا پايان هشتمين روز از سال جديد به استان خبر داد.

ارائه آمار از سوی مسئولان در حالی صورت می گيرد که در خصوص اصلی ترين مسايل کلان کشور همچون نرخ تورم، آمار بيکاران و  آمار قابل اعتنايی وجود ندارد.

اصفهان که رتبه اول ورود گردشگری را از آغاز تعطيلات نوروزی تا کنون کسب کرده است طبق آمار اعلام شده کمتر از چهار ميليون مسافر نوروزی دارد.

ادعای استاندار قم برای جذب بيش از ۲۱ ميليون مهمان نوروزی در حالی صورت می گيرد که مساحت اين استان فقط ا ۱۴۶۳۱ کيلومتر مربع بوده و جمعيت آن حدود يک ميليون نفر محاسبه شده است.

به گزارش روابط عمومی استانداری قم، محمدحسين موسي‌پور با اشاره به آخرين وضعيت ورودی مسافران نوروزی به استان قم گفت: بر اساس آمار اعلام شده از ۲۵ اسفند ماه، ابتدای تعطيلات نوروزی تاکنون بيش از ۲۱ ميليون نفر وارد استان قم شده‌اند.

وی از اقامت بيش از يک ميليون و ۳۵۰ هزار نفر در مراکز اقامتی استان خبر داد و افزود: افزايش چشمگير تعداد ورودي‌ مسافران به استان نسبت به سال گذشته که در مجموع بيش از ۱۵ ميليون ورودی بود در حاليست که در پايان هشتمين روز فروردين اين ميزان در سال ۹۱ به بيش از ۲۱ ميليون نفر رسيده است.

استانداری گيلان هم مدعی ورود ۴ ميليون نفر به اين خطه شمالی کشور شد و مازندرانی هم افتخار پذيرايی از بيش از دو ميليون نفر را عهده دار شدند.

مسئولان استان خراسان اعلام کرده اند بيش از ده ميليون نفر به اين استان مسافرت کرده اند.

بر اساس آماری که تاکنون از سوی مسئولان استان ها اعلام تنها در چند استان کشور بيش از چهل ميليون نفر از جمعيت ۷۵ ميليونی کشور سفر نوروزی داشته اند.

آمار ستاد مرکزی سفر گزارش داد: سفرهای نوروزی مردم از تاريخ ۲۵ اسفند تا ۵ فروردين با ۳۴،۵ درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته همراه بوده است.

در اثر تورم اکثريت مردم قادر به تامين هزينه های ضروری زندگی خود نيستند. عضو کميته مزد تهران با احتساب افزايش ۴۴ درصدی قيمت مسکن و خوراک نرخ سبد هزينه خانوار را ۹۲۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

رييس مرکز آمار ايران پيش از اين گفته بود: امروزه به دليل مشکل بيکاري، ‌تورم و نيز عدم کنترل نقدينگی با وجود منابع عظيمی که در کشور وجود دارد، بيش از ۱۰ ميليون نفر از جمعيت ما زير خط فقر مطلق و بيش از ۳۰ ميليون نفر آنها زير خط فقر نسبی به سر مي‌برند.

 

۹فروردين : ارزش جهانی پول ايران از ۳۰۰سال پيش تا امروز

الف - منابع تاريخی نشان مى دهند ارزش برابرى پول ملى ايران با پول‌هاى معتبر جهانى در مقاطع تاريخی مختلف به اين شرح بوده است :

در زمان شاه طهماسب صفوي، يعنى در سده شانزدهم ميلادي، واحد پول ايران «شاهى» بود و هر ۲۰۰ شاهى برابر با يک «تومان». طبق مندرجات سفرنامه جنکينسون، در آن زمان هر شاهى با يک شيلينگ انگليس برابر بود. هر پوند استرلينگ برابر با ۲۰ شيلينگ است. بنابراين، يک تومان ايران برابر بود با ۱۰ پوند انگليس. يعني، ارزش پول ايران ده برابر پول انگليس بود.

در سده هيجدهم ميلادي، ارزش تومان ايران به‌تدريج کاهش يافت و ارزش پوند انگليس افزايش. در نيمه اوّل سده نوزدهم ميلادي، يعنى در دوران سلطنت فتحعلي‌شاه و محمد شاه قاجار، دو پوند استرلينگ برابر با يک تومان ايران شد. در اين زمان يک پوند برابر بود با ۲۵ فرانک فرانسه و ۱۰ روپيه هند. يعني، يک تومان ايران برابر بود با ۵/ ۱۲ فرانک فرانسه. در همين زمان، يک تومان ايران با دو دلار و پنجاه سنت آمريکا برابر بود.

پس از قحطى بزرگ ۱۲۸۸ ق. ارزش پول ايران سير نزولى را آغاز کرد؛ با قتل ناصرالدين‌شاه (۱۸۹۳) اين کاهش ادامه يافت و با انقلاب مشروطه (۱۹۰۵-۱۹۰۷) شدت گرفت. اندکى قبل از قتل ناصرالدين‌شاه، در سال ۱۸۹۱ يک پوند استرلينگ برابر با ۵/ ۳۲ قران بود که، اندکى پس از قتل ناصرالدين‌شاه، در سال ۱۸۹۴ به ۵/ ۴۸ قران رسيد. ده قران برابر با يک تومان بود. يعنى در اواخر سلطنت ناصرالدين‌شاه ارزش پوند بريتانيا ۲۵/ ۳ برابر تومان ايران و پس از قتل او، در زمان سلطنت مظفرالدين‌شاه، حدود ۸۵/ ۴ برابر تومان ايران شد. پس از انقلاب مشروطه يک پوند برابر با ۶۰ قران بود يعنى ارزش پوند انگليس شش برابر تومان ايران شد. در اواخر سده نوزدهم و اوائل سده بيستم ميلادي، تا جنگ اوّل جهاني، يک پوند انگليس تقريباً برابر با ۵ دلار آمريکا بود. بنابراين، در دوران مظفرالدين‌شاه ارزش دلار آمريکا و تومان ايران تقريباً يکسان بود.

در زمان سقوط رضا خان و ورود ارتش‌هاى متفقين به ايران (۱۳۲۰ ش.) دلار آمريکا تقريباً يك و نيم تومان ايران بود؛ يعنى با ۱۵ ريال مي‌شد يک دلار خريدارى کرد. در سال ۱۳۳۲، يعنى در اواخر دولت دکتر مصدق و زمان کودتاى ۲۸ مرداد، يک دلار آمريکا معادل ۹۰ ريال ايران (۹ تومان) و يک پوند استرلينگ برابر با ۲۳ تومان بود. در پايان سلطنت محمدرضا پهلوى و در دوره اى كه صادرات نفت خام در قله تارخى قرار داشت، يک دلار آمريکا تقريباً ۷ تومان ايران و يک پوند انگليس تقريباً ده تومان ايران ارزش داشت. در اين زمان ارزش يک روبل شوروى حدود ده تومان ايران يعنى تقريباً برابر با پوند استرلينگ بود. يک فرانک فرانسه ۱۶ ريال و يک مارک آلمان غربى ۳۲ ريال ارزش داشت.

امروزه پوند استرلينگ به نرخ رسمى دولتى حدود ۱۹۵۰ برابر تومان ايران و دلار آمريکا حدود ۱۲۲۶ برابر تومان ايران است در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد ۱۸۵۰ تومان و قيمت پوند ۳۰۰۰ تومان می باشد . بجز دوره هايى كه ايران شاهد جنگ و تجاوز نظامى بوده، سريع ترين سقوط ارزش پول ملى ايران در خرداد۱۳۷۴ (زمان رياست عادلى بر بانك مركزى) و دى ۱۳۹۰ (زمان رياست بهمنى بر بانك مركزى) اتفاق افتاده است. بانك مركزى طبق قانون، وظيفه حفظ ارزش پول ملى را به عهده دارد.

 

۸فروردين :۲ هزار و پانصد پايگاه بسيج در دانشگاه های ايران فعاليت می کند

دانشجونيوز: يکی از رسانه های امنيتی حکومت ايران در گزارشی اعلام کرده که بسيج دانشجويی در حال حاضر حدود دو هزار و ۵۰۰ پايگاه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سيما روز يکشنبه (ششم فروردين) نوشته که بسيج دانشجويی زير نظر ناحيه بسيج دانشجويی از زير مجموعه‌های سپاه پاسداران است که از سال ۱۳۶۷ فعاليت خود را آغاز کرده و در حال حاضر حدود دو هزار و ۵۰۰ پايگاه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دارد.

در اين گزارش آمده است که «از سال 1374 به بعد با موافقت نامه هايى كه بين نيروى مقاومت بسيج با وزارت فرهنگ و آموزش عالى ، دانشگاه آزاد اسلامى ،وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشكى به امضا رسيد به فعاليت هاى خود در اين راستا ادامه داد

در اين گزارش همچنين از سال ۱۳۷۶ به عنوان «سرآغاز تحول بنيادين» بسيج دانشجويی نام برده شده و آمده است:

«سال1376 در ادامه شكل گيرى اين تشكل انقلابى اسلامى ديداری که توسط گروهى از دانشجويان بسيجى دانشگاه تهران با مقام معظم رهبرى صورت گرفت، سرآغاز تحولى بنيادين در بسيج دانشجويى به ويژه در عرصه هاى فرهنگى و سياسى شد

در ادامه اين گزارش نوشته شده که «يكى ديگر از سرفصل هاى تحول بسيج دانشجويى در سال 1379در نهمين نشست سالانه بسيج با مقام معظم رهبرى صورت گرفت و فعاليتهايى مبتنى بر رويكرد آينده نگر و استراتژيك منجر به تغييرات بينشي، نگرشي، و ساختارى در اين تشكل شد

گفته می شود که رياست كنونى سازمان بسيج دانشجويى با "حسين قديانى" است.

شايان ذکر است حسين قديانى ،عسگرى ،تهرانى ،زارع ،صفار هرندى ،مستاجران، سرافراز،كاشفى ،بندايى ،كلانتري،اسحاق نيا ،عبد اللهى ،حسنى هم اکنون مسئوليت بسيج دانشجويی را در دانشگاه های تهران بر عهده دارند.

بسيج دانشجويی مهم‌ترين بازوی سپاه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محسوب مي‌شود که با حمايت‌های مستقيم اين نهاد نظامی به فعاليت‌های خود ادامه مي‌دهد.

بسيج دانشجويی در ۱۵ سال گذشته به عنوان اهرم فشار بر ساير تشکل‌های دانشجويی که منتقد وضعيت موجود هستند عمل کرده است.

در حال حاضر با سرکوب جريان‌های دانشجويی مستقل در دانشگاه‌های ايران٬ جمهوری اسلامی از بسيج دانشجويی به عنوان فراگير‌ترين جريان دانشجويی حامی خود ياد مي‌کند.

۸فروردين :عفو بين‌الملل: اعدام‌ها در خاورميانه به شدت افزايش يافته است

بى بى سى:عفو بين‌الملل، از سازمان‌های فعال در زمينه حقوق بشر، روز سه‌شنبه، ۲۷ مارس (هشتم فروردين)، اعلام کرد که با وجود کاهش تعداد کشورهای مجری اعدام در دنيا، تعداد اعدام‌های ثبت‌شده در سال ۲۰۱۱ ميلادی در منطقه خاورميانه افزايش شديدی پيدا کرده و بيش از ۵۰ درصد بيشتر شده است.

در بيانيه مطبوعاتی عفو بين‌الملل آمده است که اعدام افراد در کشورهايی که در سال ۲۰۱۱ ميلادي، مجازات اعدام را اجرا کرده‌اند، "با سرعت نگران‌کننده‌ای" انجام شده است.

عفو بين‌الملل اضافه کرده است که افزايش ۵۰ درصدی اعدام‌ها در منطقه خاورميانه به کشورهای عراق، ايران، عربستان سعودی و يمن مربوط مي‌شود.

طبق بيانيه اين سازمان، در سال ميلادی گذشته، دست‌کم ۶۸ نفر در عراق، دست‌کم ۳۶۰ نفر در ايران، دست‌کم ۸۲ نفر در عربستان سعودی و دست‌کم ۴۱ نفر در يمن اعدام شده‌اند که در مجموع، ۹۹ درصد کل اعدام‌های ثبت‌شده در منطقه خاورميانه و آفريقای شمالی است.

در اين بيانيه آمده است که دولتمردان الجزاير، اردن، کويت، لبنان، مراکش (صحرای غربی) و قطر در سال ۲۰۱۱ ميلادي، حکم اعدام صادر کرده‌اند، اما به خودداری از انجام حکم اعدام ادامه داده‌اند.

 

'کاهش مجريان اعدام'

 

در عين حال، عفو بين‌الملل در گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام و صدور حکم اعدام تصريح کرده است که تعداد کشورهای مجری اعدام در دنيا، در مقايسه با يک دهه پيش، بيش از يک سوم کاهش يافته است.

بنابر اين گزارش، در سال ميلادی گذشته حدود ۱۸ هزار و ۷۵۰ نفر محکوم به اعدام بوده‌اند و دست‌کم ۶۷۶ نفر در کشورهای مختلف جهان اعدام شده‌اند. مجازات اعدام اين افراد نيز در ۲۰ کشور از ۱۹۸ کشورجهان (۱۰ درصد کل کشورها) اجرا شده است.

بر اساس اعلام عفو بين‌الملل، گردن‌زني، دار، تزريق مواد کشنده و تيرباران، از روش‌های اعدام در سال ۲۰۱۱ ميلادی بوده است و طيفی از جرايم، از جمله زنای محصنه و لواط در ايران، کفرگويی در پاکستان، جادوگری در عربستان سعودي، قاچاق استخوان‌های انسان در جمهوری کنگو و جرايم مواد مخدر در بيش از ۱۰ کشور دليل اعدام افراد بوده است.

عفو بين يادآور شده است که آمار اين سازمان از اعدام‌شدگان در سال ۲۰۱۱ ميلادي، "وسعت احتمالی کاربرد مجازات اعدام در ايران" و نيز هزاران نفری را که به باور اين سازمان، در چين اعدام مي‌شوند، در بر نگرفته است.

بنا بر اين گزارش، چين آمار اعدام در اين کشور را پنهان نگه مي‌دارد و عفو بين‌الملل گزارش‌های معتبری درباره تعداد قابل توجه اعدام‌های تاييدنشده رسمی در ايران دريافت کرده است.

بر اساس بيانيه عفو بين‌الملل، اين سازمان، گزارش‌های معتبری درباره تعداد زياد اعدام‌های تاييد نشده و حتی پنهانی در ايران دريافت کرده است که با در نظر گرفتن آنها، تعداد اعدام‌هايی که رسما در ايران تاييد شده‌اند، تقريبا دوبرابر مي‌شود.

طبق داده‌های اين سازمان، در سال ميلادی گذشته دست‌کم سه نفر در ايران به اتهام جرايمی اعدام شده‌اند که در زير سن ۱۸ سالگی مرتکب شده بودند. چهار مورد تاييدنشده اعدام مجرمان نوجوان در ايران و يک مورد مشابه در عربستان سعودی نيز گزارش شده که تمام موارد، ناقض حقوق بين‌المللی است.

سليل شتي، دبيرکل عفو بين‌الملل، با بيان اين که تعداد قابل توجهی از کشورها، ديگر از مجازات اعدام استفاده نمي‌کنند، تصريح کرده است: "پيام ما به رهبران اقليت کشورهای در انزوا که به اعدام ادامه مي‌دهند، روشن است؛ شما با بقيه جهان هماهنگ نيستيد و زمان آن فرارسيده که برای پايان دادن به ظالمانه‌ترين، غيرانساني‌ترين و تحقيرآميزترين مجازات اعدام گام برداريد."

 

آمريکا؛ 'تنها کشور پيشرفته مجری اعدام'

 

بر اساس اعلام عفو بين‌الملل، آمريکا تنها کشور قاره آمريکا و تنها عضو گروه ۸ کشور صنعتی جهان بوده که در سال ۲۰۱۱ ميلادي، زندانيان را اعدام کرده است. در اين دوره زمانی ۴۳ نفر در آمريکا اعدام شده‌اند.

اين سازمان فعال در زمينه حقوق بشر اضافه کرده است که در سال ميلادی گذشته، در کشورهای اروپايی و کشورهای اتحاد شوروی پيشين، اعدامی انجام نشده است، به جز در بلاروس که دو نفر اعدام شده‌اند. در منطقه اقيانوسيه نيز به جز پنج اعدام در گينه نو پاپائو، فرد ديگری اعدام نشده است.

 

'عدم رعايت موازين بين‌المللی'

 

بنا بر اين گزارش، آمار روشنی در باره تعداد احکامی که برای اعدام افراد در کشورهای مختلف جهان صادر شده است، وجود ندارد، ولی موارد ثبت‌شده نشان مي‌دهد که در سال ۲۰۱۱ ميلادي، دست‌کم برای يک هزار و ۹۲۳ نفر در ۶۳ کشور جهان حکم اعدام صادر شده است؛ از اين تعداد، دست‌کم ۱۵۶ نفر در ايران، ۵ نفر در بحرين، دست‌کم ۱۲۳ نفر در مصر، دست‌کم ۱۱۰ نفر در هند و دست‌کم ۲۹۱ نفر در عراق بوده‌اند.

بر اساس بيانيه عفو بين‌الملل، زندانيان، خانواده‌های آنها و وکلايشان در کشورهای بلاروس و ويتنام از اعدام قريب‌الوقوع بستگان خود مطلع نمي‌شده اند و طبق گزارش‌ها، در کشورهای کره شمالي، عربستان سعودي، سومالی و ايران اعدام‌ها در انظار عمومی انجام شده است.

عفو بين‌الملل اضافه کرده است: شهروندان خارجی به ويژه در کشورهای عربستان سعودي، مالزي، سنگاپور و تايلند، به ميزان نامتناسبی در معرض مجازات اعدام بوده‌اند.

 

'پيشرفت تدريجی'

 

عفو بين‌الملل يادآور شده است که حتی در سال ۲۰۱۱ ميلادي، کشورهای مجری اعدام، به پيشرفت‌هايی دست يافته‌اند، از جمله دولت چين مجازات اعدام را برای ۱۳ جرم "اداری" حذف کرده است و تعداد اعدام‌ها و حکم‌های اعدام جديد در آمريکا نيز نسبت به يک دهه پيش به شدت کاهش پيدا کرده است.

سليل شتي، دبيرکل عفو بين‌الملل گفته است: "پيشرفت تدريجی را مي‌توان حتی در بين تعداد کم کشورهايی که در سال ۲۰۱۱ اعدام مي‌کردند، مشاهده کنيم. اينها گام‌های کوچکی بوده است، اما ديده شده که اين اقدامات، به پايان يافتن مجازات اعدام انجاميده است."

 

 ۷فروردين: تحريم و بدهی يک ميليارد دلاری شرکت شل به ايران

آفتاب: تحريمهای مالی آمريکا و اروپا بر ضد ايران موانع و مشکلات زيادی را برای شرکت شل ايجاد کرده است و اين شرکت نفتی نمی تواند بدهی يک ميليارد دلاری خود به ايران را بپردازد . بر اساس اين گزارش چهار منبع آگاه در بازار جهانی نفت اعلام کردند ، شرکت رويال داچ شل بيش از يک ميليارد دلار به شرکت ملی نفت ايران بابت واردات نفت بدهکار است .

اين بدهی معادل چهار محموله بزرگ نفت خام يا هشت ميليون بشکه است . يک منبع آگاه در اين باره تاکيد کرد ، شرکت شل در حال رايزنی و مذاکره با مقامهای اروپايی و آمريکايی برای پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت ايران است .

وی افزود ، پرداخت بدهی شرکت شل به ايران يک مساله حساس و بسيار سخت است . مقامهای شرکت شل هنوز هيچ گونه موضع گيری در خصوص اين خبر نداشته اند . بر اساس اين گزارش اتحاديه اروپا 23 ژانويه 2012 ميلادی تصميم گرفت واردات نفت از ايران را از ابتدای جولای متوقف کند . شرکت رويال داچ شل روزانه 100 هزار بشکه نفت از ايران وارد می کند ، شل دومين شرکت وارد کننده بزرگ نفت از ايران به شمار می رود . توتال فرانسه نيز همين ميزان واردات نفت از ايران را دارد ، توپراس ترکيه بزرگترين شرکت وارد کننده نفت خام از ايران به شمار می رود .

 

۷فروردين :کودکانی که بدون شناسنامه ماندند

خبر آنلاين

سال گذشته طرح اعطای تابعيت به فرزندان زنان ايرانی که با مردان اتباع خارجی ازدواج کرده اند در کميسيون قضايی و حقوقی مجلس به ‌دليل مشکلات امنيتی رد شد.

وقتی ما تعداد زيادی از کودکان را که گفته مي‌شود حالا تعدادشان به 400 هزار نفر رسيده است، به رسميت نمي‌شناسيم و حتی به آنها شناسنامه هم نمي‌دهيم، در آينده چه اتفاقی برای آنها مي‌افتد؟

اشرفی: ما در سال 86 تحقيقی را در هرات افغانستان انجام داديم و درآن 400 نفر ا ز زنان ايرانی ای که با مردان افغان ازدواج کرده بودند و به افغانستان رفته بودند، شناسايی شد. قريب اکثر به اين زنان، کسانی بودند که ساکن شهرهای مرزی بودند و خلاف اينکه خانم ارفع نيا مي‌گويند که قانون پشت آنها نيست، آنها خودشان هم چون اهل سنتند قائل به ثبت شرعی اين ازدوج‌ها هستند نه ثبت رسمی.

 

هم اکنون حداقل 20 هزار زن ايرانی وجود دارند که در عراق زندگی مي‌کنند و شرايط زندگی خوبی ندارند و وضعيشان نگران‌کننده است. به نظر مي‌رسد که تعدادی از اين زنان مورد سوء استفاده قرار گرفته اند و مردان افغان يا عراقی برای اينکه بتوانند اقامت ايران را بگيرند با آنها ازدواج کرده‌اند.

 

 ۶فروردين : وقوع روزانه ۱۶۵ حادثه در ايران در ۱۰ روز گذشته

 

جرس: رئيس سازمان امداد و نجات ايران مي‌گويد در ۱۰ روز گذشته، روزانه ۱۶۵ حادثه در سراسر کشور رخ داده است و مي‌افزايد که در اين مدت با کمک نيروهای امداد نوروزی بيش از ۱۳۰ هزار تن از مرگ حتمی نجات يافته‌اند.

به گزارش ايرنا، محمود مظفر روز يکشنبه اعلام کرد که از ۲۵ اسفندماه تا کنون، "يک هزار و ۶۵۴ حادثه" در سراسر کشور به وقوع پيوسته است و افزود که همچنين در اين مدت «۱۳ هزار و ۴۴۸ نفر" «در معرض حوادث قرار گرفته‌اند» که از اين تعداد به گفته وی «۱۳۰ هزار و ۳۰۹ نفر از مرگ حتمی» نجات پيدا کرده‌اند.

طرح ملی امداد و نجات نوروزی که از ۲۵ اسفندماه با استقرار «يک هزار و ۲۴۵ پايگاه و پست امدادی» در سراسر کشور کار خود را آغاز کرد و تا ۱۵ فروردين‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

با آغاز تعطيلات نوروزی و افزايش شمار سفرهای جاده‌اي، شمار تصادفات جاده‌ای نيز در ايران افزايش مي‌يابد.

به گفته اسماعيل احمدي‌مقدم فرمانده نيروی انتظامی در سال جاری سفرهای نوروزی با افزايش «۳۰ درصدی» مواجه بوده است.

آقای احمدي‌مقدم دوم فروردين‌ماه اعلام کرد که در شش روز گذشته «سه هزار و ۳۸۵ تن» بر اثر حوادث جاده‌ای مصدوم شده‌اند.

در کنار اين آمار، رئيس پليس راهنمايی و رانندگی نيروی انتظامی از کاهش «۲.۱۱ درصدی» تصادفات رانندگی منجر به فوت در کشور نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته خبر داده است.

اسکندر مومنی پنجم فروردين‌ماه ضمن اعلام اين آمار اظهار کرد که بيشترين سوانح رانندگی تعطيلات نوروزی در روزهای گذشته به واژگونی خودرو منجر شده است.

تا اين‌لحظه آمار جامعی از تصادفات جاده‌ای نوروز سال جاری در سراسر کشور منتشر نشده است. خبرگزاری جمهوری اسلامي، ايرنا، پنجم فروردين از کشته شدن شش تن و مصدوميت ۲۲۸ نفر در استان لرستان در اثر تصادف خبر داده است و خبرگزاری فارس نيز امروز، ششم فروردين ماه اعلام کرده است که تا اين‌لحظه يک تن در اثر تصادف در جاده البرز جان باخته و ۵۰ تن نيز مجروح شده‌اند.

ايران يکی از بالاترين آمارهای مرگ و مير ناشی از تصادفات رانندگی را در ميان کشورها دارد و بر پايه گزارش‌ها هر ساله به طور ميانگين بين ۲۵ هزار تا ۲۷ هزار تن در ايران بر اثر تصادف جاده‌ای کشته مي‌شوند.

سازمان پزشکی قانونی ايران در آماری که از حوادث رانندگی در ايران منتشر کرده، آورده است که در دهه ۸۰ «بيش از ۲۴۱ هزار ايرانی» در تصادف رانندگی جان باخته‌اند.

به گفته اين سازمان بيشترين کشته‌شدگان سالانه تصادفات رانندگی دهه ۸۰ در ايران مربوط به سال ۱۳۸۴ با ۲۷ هزار و ۷۵۵ مورد فوت بوده است.

 

۶فروردين : اجرای ناگهانی فازدوم هدفمندی/يارانه سرانه ۷۳۵۰۰

مهر

ميزان افزايش ماهانه يارانه نقدی به ازای هر ايرانی در فاز دوم هدفمندی يارانه ها حداقل 14 هزار تومان و حداکثر 28 هزار تومان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته(شنبه شب) دولت در اقدامی ناگهانی 28 هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم يارانه ها را به ازای هر ايرانی به حساب سرپرست خانوار واريز کرد که براين اساس احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها در آينده بسيار نزديک قوت گرفت.

همچنين احتمال اينکه اين مبلغ بصورت دوماه يکبار پرداخت شود وجود دارد که در اينصورت مبلغ يارانه به ازای هر ماه 14 هزار تومان خواهد بود.

همچنين مقرر شده که 45500 تومان يارانه نقدی هر ايرانی در فاز اول تا 15 فروردين ماه به حساب سرپرست خانوار واريز شود که در اينصورت مبلغ يارانه هر ايرانی با پرداخت ماهانه 28 هزار تومان به 73500 تومان می رسد.

گفتنی است پيگيری های خبرنگار مهر برای گفتگو با مقامات دولتی مبنی بر واريز شبانه مابه التفاوت فاز اول و دوم يارانه ها ادامه دارد.

 

۵فروردين : روند تخريب جنگل‌ها در ايران سريع‌تر از ساير نقاط جهان است

مردمک:رئيس سازمان حفاظت از محيط‌زيست گفته است که طی ۵۰ سال گذشته ۱۸ ميليون هکتار جنگل در تهران وجود داشت اما ميزان اين جنگل‌ها به ۱۴ ميليون هکتار رسيده است.

براساس ماده ۱۸۷ قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف به حفاظت، احيا و بهره‌برداری پايدار از محيط‌زيست، منابع طبيعی و تنوع زيستی تا پايان سال دوم اجرای اين برنامه است.

طبق اين قانون دولت بايد تا پايان سال ۹۲ نسبت به حفاظت از منابع طبيعی و پايداری محيط‌زيست اقدام کند.

اين در شرايطی است که نابودی چندين هزار جنگل در استان‌های کشور تنها در يک سال گذشته و از زمان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه گزارش شده است.

اسفند ماه سال گذشته گزارش شد که سالانه چندين هزار هکتار از جنگل‌های استان لرستان در منطقه زاگرس به دلايل «آتش‌سوزي‌، ريزگردهای عربي، کانال کشي، عبور لوله‌های گاز و نفت، مخابرات و احداث بزرگراه و جاده» نابود مي‌شود.

يک مقام حفاظت از جنگل‌ها هشدار داده بود که اگر روند تخريب جنگل‌های زاگرس ادامه يابد، تا ۱۰ سال آينده زاگرس به بيابان تبديل خواهد شد.

پيش از آن نيز مديرکل دفتر امور منابع جنگلی هشدار داده بود که تردد كشتي‌های بزرگ نفتی و ايجاد آلودگي‌های نفتی در اطراف جنگل‌های حرا واقع در جزيره قشم مي‌تواند به اين جنگل‌ها آسيب‌های جدی وارد کند.

نورالدين مونا، نماينده سازمان خوابار کشاورزی ملل متحد (فائو) در ايران، هشدار داده بود که روند تخريب جنگل‌ها در ايران سريع‌تر از ساير نقاط جهان است.

او گفته بود: ايران يکی از ۷۰ کشور در حال توسعه است که پوشش جنگلی اندک دارد، اين ميزان کمتر از ۱۰ درصد مساحت کشور است، اما همين ميزان جنگل نيز سريع‌تر از ساير نقاط جهان، در حال نابودی است.

به گواه کارشناسان در ايران سالانه ۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها تخريب مي‌شود يا کيفيت خود را از دست مي‌دهد.

براساس گزارش «شاخص عملکرد محيط‌زيست» در سال ۲۰۱۲، ايران از ميان ۱۳۲ کشور جهان در رتبه ۱۱۴ قرار گرفته است.

حفاظت از جنگل‌ها و گونه‌های جانوری و گياهی و اثرات آلودگی هوا روی اکوسيستم ازجمله فاکتورهای مهمی است که رتبه کشورها را در «شاخص عملکرد محيط‌زيست» تعيين مي‌کند

 

 ۵فروردين : کاهش ۳۰۰هزار بشکه‌ای صادرات نفت خام ايران

دويچه وله :صادرات نفت ايران در ماه مارس به شکل معناداری کاهش يافته است. به نظر مي‌رسد اين کاهش به علت توقف يا کاهش واردات نفت توسط مشتريان ايران در پی شديدتر شدن تحريم‌های بين‌المللی عليه برنامه‌ی هسته‌ای اين کشور است.

به گزارش خبرگزاری رويترز بر اساس برآورد شرکت مشاور صنعتی "پترولوجستيکز" و يک شرکت بزرگ نفتی اروپايي، صادرات نفت خام ايران در ماه مارس ميلادی روزانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش يافته است. اين ميزان کاهش، ۱۴درصد از کل صادرات نفت خام ايران را تشکيل مي‌دهد.

با اعلام اين خبر قيمت هر بشکه نفت برنت با ۴ دلار افزايش به بالاتر از ۱۲۷ دلار در هر بشکه رسيد . گرچه ساعاتی پس از آن کاهش يافت و هر بشکه نفت برنت ۱۲۵ دلار و ۵۵ سنت معامله شد. کارشناسان اقتصادی مي‌گويند با توجه به ميزان کاهش صادرات نفت ايران، افزايش قيمت‌ها واکنش منطقی بازار محسوب مي‌گردد.

به گفته‌ی شرکت مشاوره‌ی صنعتي‌"پترولوجستيکز" که مقر آن در ژنو است، اين احتمال وجود دارد که حجم صادرات نفت خام ايران در ماه مارس، از روزانه ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۱ ميليون و ۹۰۰هزار بشکه کاهش يابد.

يک منبع خبری در يک شرکت نفتی که همچنان با ايران فعاليت مي‌کند به خبرگزاری رويترز گفته است که بر اساس شواهد و مدارک دليل عمده اين کاهش ۳۰۰ هزار بشکه‌اي، توقف يا کاهش خريد نفت ايران توسط شرکت‌های اروپايی است.

 

افزايش توليد نفت عربستان سعودی

 

در همين حال برخی منابع خبری از روند رو به رشد صادرات نفت خام عربستان سعودی برای جبران اثرات کاهش صادرات نفت ايران بر بازار جهانی خبر مي‌دهند. به نظر مي‌رسد عربستان قصد دارد صادرات خود را در ماه مارس به ده ميليون بشکه در روز افزايش دهد.

مقامات اين کشور روز سه‌شنبه ۲۰ مارس اعلام کردند که صادرات روزانه آنها به ۹ ميليون و ۹۰۰هزار بشکه در روز رسيده است که بالاترين ميزان صادرات اين کشور محسوب مي‌گردد.

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©