Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ برابر با  ۱۲ مارس ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰  برابر با ۱۲ مارس ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۸۵)

۲۱اسفند ۱۳۹۰ـ ۱۱ مارس ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

‌۲۴۰هزار کشته در حوادث رانندگی دهه ۸۰/ بيش از ۱۳‌هزار حادثه در يک سال

تنهادراستان تهران:۵۲۶هزارو ۹۰۲ پرونده نزاع در پزشکی قانونی و رشد 4.6درصدی در ده ماه

افزايش آمار ازدواج دختران زير ۱۰ سال در ايران

رانت خواران و دلالان در سايه بي‌توجهی دولت مي‌خواهند صنعت چای کشور را از بين ببرند/ بيش از ۶۰ هزار خانوار چايکار در گيلان و مازندران در خطر نابودی قرار دارند

ايران دوازدهمين توليدکننده بزرگ گندم در جهان/ 'گندم آمريکايی به زودی به ايران می رسد'

رشد ۳ درصدی ترک تحصيل در پايه اول راهنمايی

طلاق، پيامد۹۰ درصد ازدواجهای اينترنتی توسط مراکزهمسريابی

پيامد تحريم مواد اوليه توليد؛ تعطيلی کارخانه چکيده صنعت ساوجبلاغ و بيکاری ۱۰۰ کارگر ديگر

رشد ۴۵ درصدی مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در يزد

هزار و ۷۰۰ برابر شدن کشف شيشه در ۷ سال

هشدار سازمان ملل: ۷۶ ميليون نفر از خشك شدن درياچه اروميه متضرر مى شوند

تهران، کرمانشاه و لرستان با بيشترين آمار خودکشی در ايران

ميزان فرسايش خاک در ايران ۱۶.7 درصد، دو تا سه برابر نرم جهانی

۳هزارمورد خودکشی در سال ۲۰۱۰در کشور ثبت شد

يونيسف :يک سوم کودکان جهان در ميان زباله‌ها

بعلت از رده خارج کردن دارو از فهرست بيمه مردم ۷۰ درصد هزينه داروها را به صورت آزاد پرداخت مي‌کنند

با واردات بی رويه خيابان فدائيان اسلام به گورستان کارخانه‌های تعطيل تبديل شده است

بر اساس آمار‌ها ۱۲۰۰ واحد توليدی آسيب ديده يا تعطيل شده است

قيمت کالاهای مصرفی در۳۸سال ۵۷۰ برابر شده است

رييس اتحاديه چايکاران: تعويق افتادن بدهی ۱۰ ميليارد تومانی به چايکاران

رشد ۴۵ درصدی ازدواج کودکان در چهار سال اخير

دستمزد ۴۰۰ هزار تومانى تنها نياز خوراكى كارگران در سطح تخم مرغ،سيب زمينى و نان را تامين مي‌كند

گزارش ۱۱ماهه آلودگی هوای تهران/ ۲۰۸ روز آلوده در سال ۹۰

دستمزد ۴۰۰ هزار تومانی تنها ۷۵ درصد از نيازهاى خوراكى كارگران را تامين ميکند

۸۰ درصد از كارگران كمتر از پايه دستمزد قانونى دريافت مي‌كنند

 

۲۱اسفند:۲۴۰‌هزار کشته در حوادث رانندگی دهه ۸۰/ بيش از ۱۳‌هزار حادثه در يک سال

کلمه

 

رييس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در دهه ۸۰ (۱۳۸۹-۱۳۸۰)، جمعا ۲۴۱‌هزار و ۲۳۶ نفر در کشور به دنبال وقوع حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اين اساس به طور متوسط سالانه به ازای هر صد‌هزار نفر از جمعيت ايران ۳۵ نفر در حوادث رانندگی قربانی مي‌شوند.

به نوشته شرق، دکتر احمد شجاعی در دومين سمينار بين‌المللی کاهش سوانح ترافيکی در استان فارس، افزود: ۸۰‌درصد متوفيان حوادث رانندگی در دهه ۸۰ مرد و ۲۰‌درصد زن بوده‌اند. وی با تاکيد بر اينکه حدود ۵۵‌درصد مرگ‌های غيرطبيعی کشور در دهه ۸۰ مربوط به مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی است، افزود: بيشترين تلفات در اين دهه مربوط به سال ۱۳۸۴ با ۲۷‌هزار و ۷۵۵ نفر بوده است.

رييس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: استان‌های تهران با ۲۸‌هزار و ۴۰۸ و خراسان با ۲۴‌هزار و ۴۱۶ نفر بيشترين کشته‌ها را در دهه ۸۰ داشته‌اند، همچنين استان‌های سمنان با ۷۸ نفر و قزوين با ۳/۵۶نفر بيشترين کشته‌ها را برحسب صد‌هزار نفر جمعيت داشته‌اند. دکتر شجاعی با اشاره به بيشترين نسبت کشته‌ها در جاده‌های برون‌شهری اظهار داشت: براساس بررسی به‌عمل‌آمده ۸/۶۰درصد کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به جاده‌های برون‌شهري، ۱/۳۰‌درصد مربوط به جاده‌های درون‌شهری و ۱/۸‌درصد نيز در جاده‌های خاکی و روستايی بوده است.

در همين حال، رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳‌هزار و ۵۰۰ حادثه در کشور رخ داده است. دکتر محمود مظفر در مراسم آغاز طرح ملی امداد و نجات نوروزی اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳هزار و ۵۱۸ حادثه کوهستان، شهري، طبيعی و انسان‌ساز در کشور رخ داده است که بر اثر آن ۱۹۰‌هزار و ۳۹۰ نفر متاثر از حادثه شدند. امدادگران هلال احمر در اين مدت ۱۸۷‌هزار و ۵۸۵ نفر را از مرگ حتمی نجات داده و ۶۱‌هزار و ۶۰۵ نفر نيز اسکان اضطراری يافتند.

 

 

 

۲۰اسفند : تنهادراستان تهران:۵۲۶هزارو ۹۰۲ پرونده نزاع در پزشکی قانونی و رشد 4.6درصدی در ده ماه

ايلنا: تعداد معاينات نزاع در مراكز پزشكى قانونى كشور در ده ماهه سال جارى نسبت به همين زمان در سال گذشته 4.6 درصد كاهش داشت.

به گزارش خبرنگار ايلنا، در ده ماهه سال جارى 526 هزار و 902 مورد معاينات نزاع در مراكز پزشكى قانونى كشور صورت گرفت.

سال گذشته در همين مدت مراجعات نزاع 552 هزار و 173 مورد بود.

بر اساس اعلام سازمان پزشكى قانونى كشور، در ده ماهه امسال، استان تهران با 86 هزار و 628 مورد بيشترين و خراسان جنوبى با 2 هزار و 347 مورد كمترين مراجعات نزاع را داشته‌اند.

بر اساس اين گزارش از كل مراجعات نزاع در ده ماهه امسال 373 هزار و 676 مورد مرد و 153 هزار و 226 مورد زن بودند.

همچنين بيشترين آمار مراجعات نزاع در اين مدت با رقم 63 هزار و 308 مورد در تير ماه ثبت شده‌ است.

در دى ماه امسال نيز 39 هزار و 303 مورد معاينات نزاع در مراكز پزشكى قانونى سراسر كشور صورت گرفت كه از اين تعداد 27 هزار و 157 مورد مرد و 12 هزار و 146 مورد زن بودند.

 

۲۰اسفند : افزايش آمار ازدواج دختران زير ۱۰ سال در ايران

کلمه: هر چند وزارت بهداشت ازدواج زير سن قانونی را تکذيب کرده است، اما عضو انجمن دفاع از حقوق کودکان با هشدار نسبت به افزايش آمار ازدواج دختران زير ۱۰ سال در کشور گفت: «در سال ۸۸، ۴۴۹ دختر زير ۱۰ سال در کل کشور ازدواج کرده‌اند که اين رقم در سال گذشته به ۷۱۶ مورد افزايش يافته است

به گزارش ايسنا، فرشيد يزدانی با اعلام آمار ازدواج دختران زير ۱۵ سال در طول سال‌های ۸۵ تا ۸۸ افزود: «در سال ۸۵، ۳۳هزار و ۳۸۳ دختر زير ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند که اين رقم در سال ۸۶ به ۳۵هزار و ۹۳۱ مورد، در سال ۸۷ به ۳۷ هزار و ۹۹۶ مورد و در سال گذشته به ۴۳ هزار و ۴۵۹ مورد رسيده است

به گفته او، آمار ازدواج دختران زير ۱۵ سال در خلال اين سال‌ها نسبت به آمار کل ازدواج‌ها افزايش ۴۵ درصدی داشته است. عضو انجمن حمايت از حقوق کودکان عنوان کرد: «اين آمار و ارقام براساس آمار سايت سازمان ثبت احوال است و هشدار جدی برای فعالان و سياست‌گذاران اجتماعی است

 

۱۹اسفند: رانت خواران و دلالان در سايه بي‌توجهی دولت

 مي‌خواهند صنعت چای کشور را از بين ببرند/ بيش از ۶۰ هزار خانوار چايکار در گيلان و مازندران در خطر نابودی قرار دارند

ايلنا: رئيس اتحاديه چايکاران کشور گفت: چايکاران و هزاران کارگری که بر روی باغات چای شمال کشور کار مي‌کنند در خطر نابودی قراردارند.

ايرج هوسمی در گفتگو با خبر نگار ايلنا ضمن بيان مطلب فوق خاطر نشان کرد: در هر هکتار ۱۰ تن محصول برگ سبز چای برداشت مي‌شود که در طول يکسال بيش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر بطور متوسط از فصل شروع به کار تا برداشت و حمل چای و غيره بر روی آن کار مي‌کنند تا چای توليد شود.

او گفت: در سطح کشور بيش از پنجاه هزار هکتار باغات چای وجود دارد که سهم استان گيلان از اين مقدار ۳۲ هزار هکتار و استان مازندران دو هزارهکتار است.

رئيس اتحاديه چايکاران افزود: باوضعيت فعلی چای کشور هزاران کارگری که بر روی باغات يا در بخشهای ترابری و حمل چای و يا در کارخانه‌ها كار مي‌كنند بيکار شده‌اند و عده‌ای برای تامين معاش خود به شغلهای کاذب روی آورده‌اند.

او در خصوص مشکلات چايکاران با اشاره به اينکه۱۰ ميليارد تومان از کل مطالبات چای کاران کشور پرداخت نشده است، تصريح کرد: در طول عمر چای کشور امسال ركورد دار عدم پرداخت بهای چای سبز کشاورزان است.

رئيس اتحاديه چايکاران کشور با اشاره به اينکه بين سالهای ۶۹ تا ۷۲ کشاورزان چای کار ۷۰ هزار تن چای خشک توليد مي‌کردند عنوان کرد: متاسفانه اين رقم به ۱۶ هزار تن کاهش يافته است و اکثر باغات با وجود اين مشکلات‌ رها و تبديل به جنگلهای مخروبه شده‌اند.

او افزود: همين مقدار کمی از چای که توليد مي‌شود به گونه‌ای است که چايکار بدون استخدام کارگر، كشاورزى مي‌كند تا توليد محصولش به صرفه‌تر باشد.

او با تاکيد بر اينکه عده‌اى رانت خوار و دلال در سايه بي‌توجه‌ای دولت مي‌خواهند صنعت چای کشور را از بين ببرند افزود: بيش از ۶۰ هزار خانوار چای کار در گيلان و مازندران در خطر نابودی قرار دارند.

 

۱۹اسفند: « ايران دوازدهمين توليدکننده بزرگ گندم در جهان/ 'گندم آمريکايی به زودی به ايران می رسد' »

خبرگزاری فارس

به گزارش گروه اقتصاد بين الملل فارس سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی سازمان ملل(فائو) در نخستين گزارش خود در سال ۲۰۱۲ از سلسله گزارش های موسوم به «دورنمای محصولات و وضعيت غذايی» توليد جهانی گندم طی اين سال را 690 ميليون تن پيش بينی کرد.

بر اين اساس توليد گندم جهان در اين سال نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود ۱۰ ميليون تن کاهش خواهد يافت.

فائو در ادامه گزارش خود توليد گندم ايران در سال زراعی جاری را نيز 14 ميليون تن پيش بينی کرده است که نسبت به سال قبل افزايش يا کاهشی نخواهد داشت.

اين سازمان توليد گندم ايران در سال زراعی گذشته را نيز ۱۴ ميليون تن اعلام کرده که نسبت به سال قبل از آن يک ميليون تن کاهش داشته است.

ايران دراين سال دوازدهمين توليد کننده بزرگ گندم در جهان شناخته شده است. اتحاديه اروپا با 138 ميليون تن در رتبه نخست از اين نظر قرار گرفته و چين با 117.9 ميليون تن و هند با 86.9 ميليون تن به ترتيب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند. آمريکا، روسيه ، استراليا، کانادا، پاکستان، ترکيه و اوکراين نيز رتبه های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده اند. قزاقستان با توليد 22.5 ميليون تنی يک پله بالاتر از ايران و آرژانتين با 13.4 ميليون تن يک پله پايين تر از ايران قرار گرفته اند.

بر اساس اين گزارش کل توليد غلات ايران در سال زراعی گذشته نيز به 20.7 ميليون تن رسيده که نسبت به سال قبل از آن 5.1 درصد کاهش داشته است.توليد غلات ايران در سال 2010 بالغ بر 21.8 ميليون تن اعلام شده بود. توليد برنج ايران از 2.3 ميليون تن در سال ۲۰۱۰ به 2.4 ميليون تن در سال 2011 افزايش يافته اما توليد ساير غلات به غير از گندم از 4.5 ميليون تن به 4.3 ميليون تن کاهش يافته است.

*****

 

بی بی سی

خبرگزاری فارس به نقل از يک مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد که تحريم های اقتصادی بر فروش گندم به ايران تاثيری نداشته و از جمله اولين محموله گندم صادراتی قزاقستان به وزن ۵۴۰۰ تن در انبارهای کشور تخليه شده است.

 

۱۹اسفند: رشد ۳ درصدی ترک تحصيل در پايه اول راهنمايی

آفتاب: وزارت آموزش و پرورش در بند پنجم فرايند ساختار نظام آموزشی جديد 3-3-6 در کتاب راهنمای عمل به مجموعه مستندات تحول بنيادين عنوان کرده است که نرخ ترک تحصيل در پايه پنجم ابتدايی کمتر از 9/0 درصد است که در پايه اول راهنمايی به چهاردرصد افزايش می يايد.

وزارت آموزش و پرورش در راهنمای عمل مجموعه مستندات تحول بنيادين در آموزش و پرورش و در بخش فرآيند ساختار نظام آموزشی جديد 3-3-6 يکی از دلايل استقرار اين نظام را ترک تحصيل دانش‌آموزان در پايان مقطع ابتدايی عنوان کرده است.

آمارهای موجود بيانگر اين است که نرخ ثبت نام ناخالص در پايه اول ابتدايی 108درصد و نرخ خالص آن 5/97 درصد است؛ اين در حالی است که نرخ ترک تحصيل در پايه پنجم دوره ابتدايی به 9/0 درصد می رسد و در پايه اول راهنمايی به يک باره به چهار درصد افزايش می يابد.

 

براساس اين گزارش نرخ ترک تحصيل در پايان پايه سوم راهنمايی به 5/2 درصد کاهش می يابد.

 

در اين گزارش آمده است: با توجه به نرخ بالای پوشش تحصيلی و پايين بودن ميزان ترک تحصيل دانش آموزان در پايه پنجم ابتدايی و مقايسه آن با دوره راهنمايی ماندگاری تعداد بيشتر دانش آموزان در نظام آموزشی و افزايش طول دوره ابتدايی امکان بهره برداری بهينه از منابع را فراهم می کند و با کم شدن فاصله آموزشی بين دوره ابتدايی و راهنمايی پيش بينی می شود که ميزان مردودی پايه اول راهنمايی به 28/3 دهم درصد کاهش يابد.

در اسفند سال 1387 مديرکل آموزش و پرورش راهنمايی وزارت آموزش و پرورش از ترک تحصيل 30 هزار دانش آموز در پايه اول راهنمايی خبر داده بود و پس از آن هيچ گاه آمار دقيقی در اين باره از سوی منابع رسمی اين وزارتخانه عنوان نمی شد.

۱۷اسفند: « طلاق، پيامد۹۰ درصد ازدواجهای اينترنتی توسط مراکزهمسريابی »

سلامت نيوز : يک جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: زندگی زناشويی که بر اساس انتخاب در سايت‌ها و مراکز همسريابی صورت گيرد، در ۹۰درصد موارد به طلاق منجر مي‌شود.

به گزارش سلامت نيوز ، امان الله قرايی مقدم در گفت و گو با پانا با بيان اينکه هرچند هيچ آمار و گزارشی رسمی ‌درباره ميزان موفقيت دفاتر همسريابی وجود ندارد گفت: زندگی زناشويی که بر اساس انتخاب در سايت‌ها و مراکز همسريابی صورت گيرد، در 90درصد موارد به طلاق منجر مي‌شود، چرا که‌اين گونه ازدواج‌ها بر پايه هوا و هوس است. در عين حال‌اين مراکز در فاز جديد فعاليتی خود، همسريابی در سراسر جهان را نيز مطرح مي‌کنند.

وی با بيان اينکه گزينه‌ای که مي‌تواند بسياری از جوانان داوطلب زندگی در خارج از کشور را آنقدر وسوسه کند تا برای رسيدن به مقصود و مطلوب خود، به تمامی ‌خواسته‌های چنين مراکزی عمل کنند افزود:بر اساس سرشماری سال 85 جمعيت مجرد کشورمان در سنين 10 تا 80 سال 26 ميليون نفر است که از اين تعداد 16 ميليون نفر يعنی حدود 65 درصد آنها بين 15 تا 29 سال سن دارند اين در حالی است که با توجه به اين مساله که جوانان ما سالانه به يک ميليون و 500 هزار ازدواج نياز دارند، در سال 86 تنها 841 هزار ازدواج اتفاق افتاده است.

 

 

۱۶اسفند :پيامد تحريم مواد اوليه توليد؛ تعطيلی کارخانه چکيده صنعت ساوجبلاغ و بيکاری ۱۰۰ کارگر ديگر

ايلنا: يک فعال کارگری در ساوجبلاغ از تعطيلی کارخانه چکيده صنعت با بيش از ۱۰۰ کارگر خبر داد.

دبير اجرايی خانه کارگر ساوجبلاغ در گفتگو با ايلنا ضمن اعلام تعطيلی کارخانه چکيده صنعت، اظهار داشت: بيش از ۱۰۰ کارگر اين کارخانه توليد کننده چرم دور شيشه اتومبيل، در حال حاضر در بلاتکليفی بسر برده و خواستار دريافت مطالبات معوقه خود از صاحبان کارخانه هستند.

کرمعلی ساماني‌پور افزود: کارخانه ايرکست که توليد کننده کوره‌های حرارتی است نيز به دلايل مشابهی ۵ ماه حقوق ۹۰ کارگر خود را پرداخت نکرده است.

اين فعال کارگری با بيان اينکه ادامه روند کنونی تبعات اقتصادی و اجتماعی غير قابل جبرانی در پي‌خواهد داشت، در خاتمه اظهار کرد: شهرستان ساوجبلاغ با داشتن بيش از ۶۰۰ واحد توليدی مهم، با وجود مشکلات فراوان، به توليد ادامه مي‌دهند.

 

۱۶اسفند : رشد ۴۵ درصدی مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در يزد

 

ايلنا: مديرکل پزشکی قانونی استان يزد گفت: مرگ‌های ناشی از مصرف موادمخدر در استان يزد بيش از ۴۵ درصد افزايش يافته است.

به گزارش ايلنا از يزد، دکتر علی سليمان‌پور با بيان اين خبر افزود: در ۱۱ ماه سال جاری ۵۴ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در سطح استان جان خود را از دست دادند که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتي‌های مواد مخدر ۳۷ نفر بود ۴۵/۹۵ درصد افزايش يافته است.

وی اضافه کرد: فوتي‌های سوء مصرف مواد مخدر در ۱۱ ماه امسال همگی مرد بودند، در حالی که تعداد زنان فوت شده در اثر عوارض اعتياد به مواد مذکور در ۱۱ ماه سال گذشته سه نفر و تعداد مردان فوت شده ۳۴ نفر بوده است.

مديرکل پزشکی قانونی استان يزد، آمار فوتی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در بهمن ماه امسال را دو نفر اعلام کرد و افزود: معمولاً مرگ و مير ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در نيمه دوم سال به دليل عوارضی از جمله سوء تغذيه و سرمازدگی در کارتون خواب‌های معتاد بيشتر است.

۱۶اسفند: هزار و ۷۰۰ برابر شدن کشف شيشه در ۷ سال

 

ايلنا: ميزان کشف شيشه در ۹ ماه سال ۹۰ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۸۹، ۲۰۴ درصد افزايش داشته است.

به گزارش خبرنگار ايلنا در ۹ ماه سال ۹۰، ۳ هزار و ۳۹۱ کيلوگرم شيشه (متن آمفتامين) کشف و اين در حالي‌ست که در سال ۱۳۸۹، يک هزار و ۵۵۷ کيلوگرم شيشه کشف شده است.

از سوی ديگر نمودارهای منتشر شده مقايسه‌ای کشف شيشه از سال ۸۴ تاکنون نشان مي‌دهد سال ۱۳۸۴ تنها ۲ کيلو شيشه در کشور کشف شده بود اما ميزان کشف شيشه سال ۱۳۸۵ به ۲۸ کيلو و سال ۱۳۸۶ به ۴۸ کيلوگرم رسيد.

سال ۱۳۸۷، ميزان کشف شيشه با بيش از پنج برابر شدن به ۲۵۷ کيلوگرم رسيد؛ رقم کشف اين مخدر در سال ۱۳۸۸ نيز يک هزار و ۵۱ کيلوگرم بوده است.

افزايش کشف شيشه در حالی رخ مي‌دهد که قيمت شيشه با سير نزولی مواجه است و اين موضوع احتمال مصرف آن در تمامی گروه‌های سنی را افزايش مي‌دهد.

 

رشد ۵۵ درصدی کشف مت آمفتامين در ۹ ماه ۲۰۱۰

در همين حال ميزان کشف مت‌آمفتامين در ۹ ماه سال ۲۰۱۰ نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ايلنا،  در ۹ ماه گذشته سال ۲۰۱۰ مقدار ۸۸۳ کيلوگرم مت‌آمفتامين در کشور کشف و ضبط شده است.

اين در حالی است که در مدت مشابه آن در سال ۲۰۰۹، ۵۷۱ کيلوگرم مت‌آمفتامين کشف شده بود.

اين در حالی است که ترکيه نيز گزارش کرده است که مت‌آمفتامين از ايران و از مسير زمينی به اين کشور قاچاق شده اما از طريق خطوط هوايی اين کشور به شرق و جنوب شرق آسيا منتقل مي‌شود.

از سوی ديگر مقام‌های رسمی کشورهای فيليپين و اندونزی نيز ايران را به عنوان کشور مبدا مت‌آمفتامين در سال ۲۰۰۹ ميلادی اعلام کرده‌اند.

اما پژوهش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان مي‌دهد که سو مصرف محرک‌ها شامل آمفتامين و مت آمفتامين در ايران در حال افزايش است.

در گزارش سال ۲۰۰۹ جمهوری اسلامی ايران تصريح کرد كه شيوع آمفتامين و مت آمفتامين (ATS) و مراجعه سو مصرف کنندگان گروه آمفتامين به مراکز درمانی افزايش يافته است.

۱۵اسفند :هشدار سازمان ملل: ۷۶ ميليون نفر از خشك شدن درياچه اروميه متضرر مى شوند

انتخاب : شرق: در حالى كه نگرانى از خشك شدن كامل و نابودى درياچه اروميه هر روز بيشتر از گذشته مى شود، برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد موسوم به يونپ نيز نسبت به پيامدهاى نابودى درياچه اروميه براى ساكنان منطقه هشدار داد.

 

گزارش اخير «يونپ» (UNEP) به خوبى روند خشك شدن درياچه اروميه را در 15سال گذشته به تصوير كشيده و براى اين منظور به بررسى حوضه آبريز اروميه در يكصد سال گذشته پرداخته است. سازمان ملل با انتشار تصاوير ماهواره اى از درياچه هاى اروميه در ايران، سوان در ارمنستان و درياچه وان در تركيه و مقايسه وضعيت اين سه درياچه در سال هاى 2001 و 2011 نشان مى دهد با وجود فاصله كم اين دو درياچه با اروميه اما آنها بعد از گذشت اين زمان هنوز پويايى خود را حفظ كرده اند، در حالى كه اروميه بيش از 2300 كيلومتر پسروى داشته كه اگر عامل خشكسالى در نابودى اين درياچه مطرح بود هم اكنون بايد دو درياچه ارمنستان و تركيه هم به حال و روز اروميه گرفتار شده بودند. حال پرسش اين است كه آيا بلاى خشكسالى فقط بر سر اروميه نازل شده و مناطق مجاور از اين بلاى آسمانى در امان بوده اند؟

پاسخ به اين پرسش زمانى اهميت مى يابد كه سخنان وزير نيرو و حتى رييس سازمان محيط زيست را به ياد بياوريم كه بارها اعلام كرده اند سدها در خشك شدن درياچه اروميه تنها بين پنج تا 10درصد مقصر بودند و بيش از 60درصد تقصيرها بر گردن خشكسالى بوده است.

يونپ تاكيد مى كند مساحت درياچه در بيشترين سطح ممكن در يك قرن گذشته 6100 كيلومتر بوده اما از سال 1995 به طور كلى كاهش يافته است. بر اساس تصاوير ماهواره اى سطح اين درياچه تا سال 2011 با 2366 كيلومتر مربع كاهش مواجه بوده كه اين روند همچنان ادامه دارد. بر اساس اين گزارش با توجه به اينكه حدود 76 ميليون نفر در شعاع 500 كيلومترى اين درياچه در منطقه زندگى مى كنند بنابراين نابودى آن مى تواند روى اين جمعيت تاثيرگذار باشد. در گزارش يونپ علت كاهش سطح درياچه عواملى همچون خشكسالي، بهره بردارى بيش از حد آب براى كشاورزى در داخل حوضه درياچه، سدسازى و سوءمديريت عنوان شده است.

سطح آب درياچه به طور چشمگيرى در 15سال گذشته كاهش يافته است. بر اساس اطلاعات حاصل از تصاوير ماهواره اي، آب درياچه اروميه در سال 1995 در بالاترين سطح خود يعنى 1278 متر از سطح دريا بوده كه در 40 سال گذشته بى سابقه بوده است. اما از سال 1955 تا سال 2011، درياچه اروميه با افت ارتفاع هفت مترى مواجه شده است.

از آنجا كه درياچه اروميه، پايانه حوضه آبخيز محسوب مى شود تنها راه خروج آب از درياچه تبخير است. اما مطالعات انجام شده نشان مى دهد علت 65درصد كاهش سطح آب درياچه اروميه ناشى از تغيير اقليم و احداث كانال هاى انحرافى براى استفاده كشاورزى در بالادست، 25درصد به دليل ساخت سدها و حدود 10درصد هم به دليل كاهش بارندگى بوده است. از سوى ديگر وابستگى شديد مزارع كشاورزى در حوضه آبخيز درياچه به آبيارى و افزايش جمعيت در حوضه به حدود 5/6 ميليون نفر فشار مضاعفى را بر منابع آبى حوضه آبخيز اروميه تحميل كرده كه جملگى منجر به افت ارتفاع آب و كوچك شدن سطح درياچه شده است.

در گزارش سازمان ملل نيز به راهكارهاى پيشنهاد شده دولت ايران براى نجات درياچه اروميه اشاره شده است. در اين گزارش به پروژه انتقال آب حوضه به حوضه اشاره و تاكيد شده كه سه گزينه براى انتقال آب به اروميه مطرح است: درياى خزر، رودخانه ارس و رودخانه زاب. اما گزينه درياى خزر به دليل فاصله 300 كيلومترى آن با درياچه اروميه به صرفه نيست چرا كه اين انتقال معادل 5/5 ميليارد دلار هزينه دارد و از طرف ديگر بايد رضايت كشورهاى منطقه هم جلب شود كه ايران در اين مورد ناكام بوده است. همچنين براى انتقال آب ارس كسب اجازه دولت جمهورى آذربايجان لازم است و هر گونه انتقال از رودخانه زاب نيز منوط به هماهنگى با كشورهاى تركيه و عراق است.

 

 

 

۱۵اسفند :تهران، کرمانشاه و لرستان با بيشترين آمار خودکشی در ايران

صدای آلمان:استان‌های ايلام، همدان، لرستان و کرمانشاه بالاترين نرخ مرگ‌های مشکوک به خودکشی مردان و زنان را در مطالعات سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ داشته‌اند.

سعدالله مرادي، معاون مرکز تحقيقات پزشکی قانوني، اعلام کرد که شمار مرگ‌های مشکوک به خودکشی در ميان مردان ۲/ ۴ برابر زنان است.

سعدالله مرادي، در ادامه تذکر داد که در فاصله زمستان ۸۸ تا پاييز ۸۹ در تهران ۴۳۴ خودکشی رخ داده که بيشترين فراوانی خودکشی در کل کشور است.

او در اين باره توضيح داد که بعد از تهران، کرمانشاه با ۲۴۷ نفر و لرستان با ۲۲۸ نفر بيشترين فراوانی خودکشی را داشته اند. کمترين فراوانی به ترتيب در استان‌های سمنان با ۲۰ نفر، خراسان جنوبی ۲۸ نفر و يزد با ۳۰ نفر ثبت شده است.

۱۵اسفند: ميزان فرسايش خاک در ايران ۱۶.7 درصد، دو تا سه برابر نرم جهانی

ميزان فرسايش خاک بيش از 16 تن در هر هکتار

 

معاون آبخيزداری سازمان جنگلها مراتع و آبخيزداری کشور با اعلام اين مطلب که ميزان فرسايش خاک 7/16 تن در هر هکتار است، در رابطه با برداشتهای بی رويه آب که باعث اين اتفاق می شود، اظهار داشت: برداشت‌های بی رويه آب در حوزه مسئوليت ما نيست.

محمد رضا شجاعی در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه پنجم توسعه در زمينه انجام عمليات آبخيزداری در 8 ميليون هکتار از اراضی کشور، گفت: در حال حاضر ميزان فرسايش خاک 7/16 تن در هر هکتار در سال است. بر اساس تعهداتی که بر عهده داريم، پيش بينی می شود تا پايان افق 1404 آن را تک رقمی کنيم.

وی در ادامه افزود: نرم جهانی فرسايش خاک بين 5 تا 8 تن در هر هکتار است؛ بنابراين با توجه به برنامه ريزيهای صورت گرفته، سعی داريم تا ميزان فرسايش خاک را به اين عدد نزديک کنيم.

 

 

۱۲اسفند : ۳هزارمورد خودکشی در سال ۲۰۱۰در کشور ثبت شد

 

ايلنا: معاون پژوهش مرکز تحقيقات وپژوهش سازمان پزشکی قانونی کشور، گفت: در سال ۲۰۱۰ سه هزارو ۵۱۳ مورد خودکشی از ۳۵مرکز پزشکی قانونی درکشورثبت شده است.

به گزارش ايلنا از زنجان، سعدالله مرادی در همايش سراسر خودکشی ورفتارهای مرتبط با آن در زنجان با اعلام خبر فوق، افزود: بر اساس تحقيقات انجام گرفته، بالا‌ترين نرخ خودکشی در استانهای ايلام، کرمانشاه، لرستان وهمدان اعلام شده است.

معاون پژوهشی مرکزتحقيقات وپژوهش سازمان پزشکی قانونی کشور با بيان اينکه در حال حاضر ۳۰هزار فوتی ناشی از خودکشی وجود، دارد، گفت: برای برنامه ريزی وارائه اطلاعات دقيق در اين موارد نيازمند اعتبارات ومنابع انسانی متخصص هستيم.

مرادی با اظهار با اينکه در سال ۲۰۱۰ سه هزار و۵۱۳ مورد خودکشی منجربه فوتی را شاهد بوديم، افزود: نرخ خودکشی در ايران ۷. ۴ مورد به ازای هر صد هزار جمعيت است.

وی در پايان با بيان اينکه در بررسي‌های انجام گرفته ۷۰ درصد خودکشي‌ها توسط مردان و۳۰درصد توسط زنان بوده است، افزود: در حال حاضر ايران به لحاظ تعداد موارد خودکشی در جهان وضعيت مناسبی دارد، افزود: اطلاع رسانی وآموزش وآگاهی در اين زمينه مي‌تواند بسيار مفيد وموثر واقع گردد.

۱۰اسفند : يونيسف :يک سوم کودکان جهان در ميان زباله‌ها

قانون:

 

به گزارش قانون به نقل از دويچه وله، بنا بر گزارش يونيسف، يک سوم کودکان جهان در ميان زباله‌ها، در بي‌غذايی و بدون هيچ شانسی برای آموزش زندگی مي‌کنند. وضع اين کودکان به قدری وخيم است که خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند اصلا به آن‌ها فکر نکنند.

با رشد سريع شهرهاي‌بزرگ جهان، کودکان بيشتر و بيشتری به خيل زاغه‌نشينان مي‌پيوندند. نيمی از کودکان جهان، يعنی نزديک به يک ميليارد نفر در شهرها بزرگ مي‌شوند. از هرسه نفرشان يکی در بدترين شرايط ممکن بسر مي‌برد.

بنا بر گزارش يونيسف، در شهرهای بزرگ کشورهای در حال توسعه تولد 50 درصد نوزادان حتی ثبت نمي‌شود. يعنی بود و نبودشان هم رسميت ندارد. به گفته "کريستيان اشنايدر"، مدير يونيسف در آلمان، شهرها به طور فزاينده به مکانی برای زندگی اين کودکان در فقر تبديل مي‌شوند.

 

 

۱۰اسفند: بعلت از رده خارج کردن دارو از فهرست بيمه مردم ۷۰ درصد هزينه داروها را به صورت آزاد پرداخت مي‌کنند

سلامت نيوز : رئيس انجمن داروسازان ايران مي‌گويد که افراد بيمه شده در اين کشور، بيش از ۷۰ درصد از هزينه دارو‌ها را به صورت آزاد پرداخت مي‌کنند.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از خبرآنلاين، رهبر مژده‌ای آذر افزود که اين امر به دليل خروج برخی از «داروهای عادی» از پوشش بيمه برخی بيمه‌ها اتفاق مي‌افتد که سبب مي‌شود بيماران اين دارو‌ها را به نرخ آزاد تهيه کنند.

 

 

۱۰اسفند: «با واردات بی رويه خيابان فدائيان اسلام به گورستان کارخانه‌های تعطيل تبديل شده است»

 

ايلنا: تدوين طرحی برای فرهنگ سازی در جهت تبيين جايگاه کارگر در جامعه و داشتن احترام هدف مهمی است که عليرضا محجوب، کانديدای خانه کارگر در مجلس نهم بر لزوم تحقق آن تأکيد کرد.

گزارش ايلنا،عليرضا محجوب، نماينده ادواری مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع کارگران و بازنشستگان شهرري، تحقق احترام قشر کارگر را از مهم‌ترين اهداف خود عنوان کرد و گفت: ما به خانواده بزرگ کارگری تعلق داريم. اين خانواده تاريخ و پيشينه دارد و بايد محترم شمرده شود. نبايد فرزندان اين خانواده‌ها از کارگر بودن پدرشان خجالت بکشند. بايد اين فرهنگ خشکانده شود. همان طور که پيامبرمان، به کارگری افتخار مي‌کرد.

محجوب تصريح کرد:

 اکنون خيابان فدائيان اسلام گورستان کارخانه‌های تعطيل شده ماست و بر اساس آمار ارايه شده از سوی منابع رسمی از ميان بيش از هزار واحد توليدی بحران دار، ۷۶۰ واحد به دليل مشکلات ناشی از هدفمندسازی يارانه‌ها به اين روز افتاده‌اند. ما قبلا حرف‌هايمان را زديم و هشدار‌هايمان را نسبت به اجرای اين قانون داديم. اما اکنون بايد راه ديگری برای برون رفت از اين شرايط يافت که اين راه هم تنها در اشتغال زايي، صيانت از توليد و اقتصاد محقق مي‌شود.

او رسيدگی به معيشت نيروی کار را ديگر محور مورد نظر خود در مجلس عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی ۳۵ درصد به قيمت مواد خوراکی اضافه شده است. البته اين عدد مربوط به ۹ ماه از سال است، اگر عدد مربوط به پايان سال را اعلام کنند فکر مي‌کنم اين عدد بالا‌تر رفته است. آيا حق و انصاف است که از سفره کارگر صيانت نشود. ما امروز از مسکن و امکانات سخن نمي‌گوييم. کار به جايی رسيده که تنها از سفره کارگران حرف مي‌زنيم. اميدواريم کسانی که از شنبه به کار بودجه رسيدگی مي‌کنند تدابيری اتخاذ کنند که با واقعيت‌های اقتصاديمان هم سو باشد.

محجوب افزود: به هيچ کس وعده بيمه اجتماعی ندادم اما اين بحث را مهم‌ترين کارم در مجلس قرار دادم. برای همين بيمه بيکاری برای همه را به تصويب رسانديم. نمي‌گويم پرداخت ۴۰ درصد برای مجردان و ۶۰ در صد برای متأهلان از حداقل پرداختي‌ها کسی را از فقر مي‌رهاند اما خيالمان راحت است که ديگر کسی که بيکار و جويای کار است گرسنه نخواهد ماند.

او در ادامه بر لزوم اجرايی شدن اصل ۲۹ قانون اساسی تأکيد کرد و گفت: در قانون اساسی ما که حاصل تفکر امام و شهدای ماست نيز ۳۱ سال پيش لزوم بيمه بيکاری يادآوری شده است و ما در اجرای آن ۳۰ سال تأخير داشتيم.

جلودارزاده تصريح کرد: مي‌گويند يارانه‌هايتان را خرج نکنيد جمع کنيد و خانه بخريد. حالا بماند که برای خريد خانه ۱۰۰ سال بايد يارانه‌هايمان را جمع کنيم تا صد سال آينده ۲۰۰ ميليون تومان داشته باشيم. اما امروز آنقدر تورم بالا رفته که اگر يارانه‌هايمان را خرج نکنيم پول آب و برق و گاز خانه‌هايمان را هم نمي‌توانيم بپردازيم. چرا که به خاطر اجرای سياست‌های غلط پولمان دارد بي‌ارزش‌تر مي‌شود.

 

 

 ۹اسفند : بر اساس آمار‌ها ۱۲۰۰ واحد توليدی آسيب ديده يا تعطيل شده است

ايلنا: عليرضا محجوب درباره عملکرد خود در مجلس هشتم گفت: در مجلس هشتم رسيدگی به شرايط قراردادهای موقت را پيگيری کرديم، اين اقدام از آن جهت صورت گرفت که امنيت شغلی اولين اولويت ما بود، در‌ همان سال اول اين بحث مطرح و رای گيری شد که ۷۰ رای هم نياورد، قرار است اين طرح تا پايان اين دوره از مجلس دوباره مورد رای گيری قرار گيرد.

وی مسئله صيانت از کار و توليد را از ديگر اهداف عنوان کرد و گفت: با وجود اينکه اين شعار بايد در سرلوحه تفکر همه باشد اما فراموش شده و نتيجه اين فراموشی هم همين است که بر اساس آمار‌ها ۱۲۰۰ واحد توليدی آسيب ديده يا تعطيل شده است.

محجوب همچنين صيانت از بازنشستگان و حقوق بگيران را از ديگر اهداف عنوان کرد و افزود: قوانين تصويب مي‌شود اما اجرا نمي‌شود، مانند بيمه کارگران ساختمانی که در مجلس قبل تصويب شده بود اما اجرايی نشد تا آنکه در مجلس هشتم با فراهم ساختن زمينه‌ها آن را اجرايی کرديم همچنين بازنشستگی پيش از موعد با ۲۵ سال سابقه از ديگر موارد مورد نظرمان است.

 

 

۹اسفند : قيمت کالاهای مصرفی در۳۸سال ۵۷۰ برابر شده است

خبرآنلاين

اکرمی مديرکل اقتصادی بانک مرکزی در گفتگويی با سايت رسمی بانک مرکزی در مورد ضرورت اصلاح نظام پولی و حذف صفر ، گفت: وجود نرخ‌های تورم بالا در يک دوره نسبتا" طولانی و همزمان عدم بازبينی متناسب در ساختار پرداخت‌های نقدی کشور، در عمل به کاهش اقطاع اسکناس و مسکوک نسبت به ارزش مبادلات مالی روزانه افراد منجر شده است. در طول سالهای 1351 تا 1389 شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (100=1383) با حدود 570 برابر افزايش از 0.4 واحد به 228.2 واحد رسيده است. حال آن که در همين مدت، بزرگترين قطع اسکناس تنها 10 برابر افزايش داشته و از 10 هزار رالد به 100 هزار رال9 رسيده است. تداوم اين وضعيت در نهايت به کاهش نقش مسکوکات در مبادلات روزانه و افزايش قابل ملاحظه سرانه اسکناس منجر شده که همين امر مشکلات زيادی را برای نظام پرداختهای نقدی کشور به همراه داشته است.

وی افزود:مشکلات موجود در اين زمينه باعث شد تا رئيس جمهور محترم در پيام نوروزی خود در آغاز سال 1387، اصلاح نظام ارزش‌گذاری پول ملی را به عنوان يکی از محورهای هفتگانه طرح تحول اقتصادی معرفی نمايند. قرار گرفتن اين طرح در کنار محورهايی نظير اصلاح نظام پرداخت يارانه، اصلاح نظام بانکی و نظام مالياتي، حاکی از ضرورت و اهميت اجرای اين طرح از منظر سياستگذاران رده بالای کشور است.

اکرمی در ادامه گفت: با اين حال، انجام اقدام عملی در جهت اجرای طرح اصلاح نظام پولی به سال 1390 موکول شد و پس از اعلام عمومی اجرای طرح در اوايل سال، کليات اجرای اين طرح در 19 تير ماه به تصويب هيئت محترم دولت رسيد و با توجه به مسئوليت‌های قانونی بانک مرکزی در خصوص کارکرد نظام‌های پرداخت کشور و وظايف محوله به اين بانک در زمينه روان‌سازی و تسهيل مبادلات بازرگاني، پيگيری امور اجرايی طرح اصلاح نظام پولی کشور از جمله تهيه پيش‌نويس لايحه اصلاح پول ملی به بانک مرکزی محول شد.

مديرکل اقتصادی بانک مرکزی افزود: لايحه اصلاح نظام پولی در جلسه 15 بهمن ماه کميسيون اقتصادی دولت که به رياست وزير محترم امور اقتصادی و دارايی و با حضور رئيس کل محترم بانک مرکزی تشکيل شده بود، به تصويب رسيد. لازم به ذکر است پيش از اين کليات طرح اصلاح نظام پولی به تصويب هيئت دولت رسيده بود و مقرر بود جزئيات اجرايی آن در چارچوب لايحه‌ای که از سوی بانک مرکزی ارايه مي‌شود، در کميسيون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گيرد. بر اساس اين لايحه که پس از امضای رياست محترم جمهور برای تصويب به مجلس شورای اسلامی ارايه خواهد شد، در سال 1393 چهار صفر از پول ملی حذف خواهد شد و تا آن زمان، مقدمات اجرايی طرح از سوی بانک مرکزی و ديگر دستگاه‌های مرتبط فراهم خواهد شد.

 

۸اسفند :رييس اتحاديه چايکاران: تعويق افتادن بدهی ۱۰ ميليارد تومانی به چايکاران

کلمه:رييس اتحاديه چايکاران گفت: در حالی که وعده داده شده بود اول اسفندماه سال جاری بدهی ۱۰ ميليارد تومانی چايکاران پرداخت شود اما همچنان پس از گذشت يک هفته شاهد به تعويق افتادن اين مسئله هستيم.

هوسمی در پايان افزود: از اوايل ارديبهشت ماه فصل بهره برداری چای شروع ‌مي‌شود و اين درحالی است که حتی ۲ درصد از چايکاران نيز وارد باغ‌ها نشده‌اند و هيچ کاری اعم از هرس‌، کود پاشی و غيره صورت نگرفته چرا که حق آنها پرداخت نشده است.

 

 

۸اسفند :رشد ۴۵ درصدی ازدواج کودکان در چهار سال اخير

مردمک: يک عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان مي‌گويد در حالی که طبق قانون، ازدواج کودکان ممنوع است اما ميزان اين نوع ازدواج‌‌ها نسبت به تمام ازدواج‌ها در ايران از سال ۸۵ تا ۸۹ رشدی ۴۵ درصدی داشته است.

فرشيد يزدانی يکشنبه، هفتم اسفند در گفت‌وگو با ايسنا همچنين از ازدواج حدود ۴۳ هزار دختر زير ۱۵ سال در سال گذشته خبر داد.

او با تاکيد بر اينکه راه حل تنها در تغيير قانون نيست گفت که اگر قانون سن ازدواج را افزايش دهد و ثبت احوال ازدواج‌های زير سن خاصی را متوقف كند، اين امر به ازدواج‌های ثبت نشده منجر خواهد شد.

آقای يزدانی يادآور شد که در حال حاضر نيز اين موضوع وجود دارد و در بسياری از مناطق کشور کودکان ازدواج مي‌کنند بدون آنکه اين ازدواج ثبت شود.

به گفته او، بر اساس آمار سازمان ثبت احوال در سال ۸۵ ميزان ازدواج دختران زير ۱۵ سال نسبت به تمام ازدواج‌ها ۳.۲ درصد بود كه در سال ۸۹ با افزايش ۴۵ درصدی به ۴.۹ درصد رسيده است.

ازدواج زير سن قانونی بر خلاف پيمان‌نامه بين‌المللی حقوق کودک است. اين پيمان نامه، سن زير ۱۸ سال را «سن کودکی» تعريف کرده است که در آن بستن هرگونه قرارداد با کودک ممنوع است.

از نظر حقوقي، ازدواج هم نوعی قرارداد است که ميان زن و مرد بالغ بسته مي‌شود و با کودکان زير سن قانونی نمي‌توان چنين قراردادی بست.

اين عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان گفته است که تا آن سال، ۹۵۰ هزار كودک ازدواج كرده در ايران وجود داشته كه حدود ۹۰۰ هزار نفر از آنها دختر و ۷۰ هزار نفر از اين تعداد ۱۰ تا ۱۴ ساله بودند.

آقای يزدانی همچنين افزوده است که تا سال ۸۵، حدود ۲۵ هزار كودک مطلقه در ايران وجود داشته كه اغلب آنها بين ۱۰ تا ۱۴ ساله و پسر بودند.

پيش از اين در دی ماه، مدير کل ثبت احوال استان هرمزگان از ثبت سه ازدواج‌ دختران زير ۱۰ سال در شهرستان ميناب، بندرلنگه و بندرعباس خبر داده بود.

شهريور ماه نيز، او گفته بود که طی ۱۰ ماه گذشته، بيش از ۵۳۰ ازدواج زير ۱۰ و ۱۴ سال تنها در اين استان ثبت شده است.

فقر اقتصادي، فقر اجتماعی و فرهنگی به ويژه در شهرهای كوچك‌تر و نقاط حاشيه‌ای از عواملی است که به گفته اين کارشناس به رشد ازدواج کودکان منجر شده است و طلاق و خشونت‌های اجتماعی نيز از جمله تبعات آن است.

در ايران براساس فتوای برخی مراجع تقليد شيعه، دختران در سن ۹ سالگی و پسران در سن ۱۴ سالگی به بلوغ مي‌رسند و مي‌توانند ازدواج کنند.

با وجود اين، در جامعه ايران بر اساس عرف اجتماعي، سن ازدواج بالاتر از حدود تعيين شده شرعی است، وجود ۹۵۰ هزار کودک متاهل، آمار نگران‌کننده به نظر مي‌رسد.

از طرف ديگر، ازدواج کودکان گاهی مرگ را برای آن‌ها به دنبال دارد. بارداری زودرس يکی از نتايج ازدواج در کودکی است. بسياری از دختربچه‌ها در بستر زايمان مي‌ميرند. به اين خاطر که هنوز از نظر بدنی کودک هستند و قادر به زايمان نيستند.

نوزادان اين مادران هم اغلب مي‌ميرند. مادران نوبالغ از بيماري‌های دستگاه ادراری و تناسلی رنج مي‌برند. پارگی مثانه، بواسير و عفونت مزمن مجرای زايمان باعث از دست رفتن سلامت آن‌ها مي‌شود.

 

۸اسفند: يك فعال كارگرى : دستمزد ۴۰۰ هزار تومانى تنها نياز خوراكى كارگران در سطح تخم مرغ،سيب زمينى و نان را تامين مي‌كند

ايلنا: يك فعال كارگرى اعلام كرد: فاصله كارگران با قشر مرفه بلحاظ دستمزد يك به 10 برآورد مي‌شود.

محمدرضا عمادى در گفتگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به شايعات مطرح شده مبنى بر افزايش دستمزد كارگران تا سقف 400 هزار تومان اظهار داشت: به دليل افزايش تورم ناشى از هدفمندى يارانه‌ها دستمزد 400 هزار تومانى تنها نياز خوراكى كارگران در سطح تخم مرغ،سيب زمينى و نان را تامين مي‌كند.

اين فعال كارگرى وضعيت واحدهاى توليدى كشور را اسفناك توصيف كرد و خاطرنشان ساخت: كارفرمايان به دليل تداوم وضعيت بحرانى در پى افزايش قيمت حامل‌هاى انرژى قادر به پرداخت دستمزد بيش از سقف 400 هزار تومان نيستند.

 

 

 ۷اسفند : گزارش ۱۱ماهه آلودگی هوای تهران/ ۲۰۸ روز آلوده در سال ۹۰

سلامت نيوز: بر اساس آخرين گزارش وضعيت آلودگی هوای تهران در ۱۱ ماهه امسال، تعداد روزهای آلوده تهران از ۹۵ روز در سال ۸۹ با ۲/۲ برابر افزايش به ۲۰۸ روز در سال ۹۰ رسيد.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از سينانيوز، تعداد روزهای سالم نيز از ۲۲۷ روز در سال ۸۹ به ۱۲۶ روز در سال ۹۰ کاهش پيدا کرد در صورتی که تعداد روزهای پاک نيز از ۱۴ روز در سال ۸۹ به تنها ۲ روز در سال ۹۰ کاهش يافت.

به موجب گزارش کنترل کيفيت هوای تهران در مورد شاخص کيفيت هوای پايتخت در ۱۱ ماهه سال ۹۰‌، کيفيت هوای تهران در اين مدت به علت تعداد بيشتر روزهای آلوده در مقايسه با مدت مشابه دو سال گذشته در وضعيت نامطلوب‌تری قرار داشته است.

بنا بر اين گزارش برای نخستين بار در سال جاری در بهمن ماه تعداد روزهای سالم و آلوده به دليل بارش‌های جوی با هم برابر شد و به اين ترتيب ماه گذشته ۱۵ روز هوا سالم و ۱۵ روز هوا آلوده بود، البته اين در حالی است که در بهمن ماه دو سال پيش هوای تهران حتی يک روز هم آلوده نبود.

گفتنی است وضعيت آلاينده‌های هوا بر اساس اطلاعات ۲۰ ايستگاه سنجش آلودگی هوا که در ۲۰ نقطه شهر تهران مستقر مي‌باشند، به دست آمده و از سوی شرکت کنترل کيفيت هوای تهران منتشر شده است.

 

۷اسفند.دستمزد ۴۰۰ هزار تومانی تنها ۷۵ درصد از نيازهاى خوراكى كارگران را تامين ميکند

ايلنا: عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اعلام کرد: دستمزد 400 هزار تومانی تنها 75 درصد از نيازهای خوراکی کارگران را تامين مي‌کند.

علی دهقان کيا در گفتگو با خبرنگار ايلنا از افزايش 50.6 درصدی اقلام خوراکی سبد هزينه خانوار کارگری تا پايان دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: همچنين نرخ مسکن در مقايسه با سال گذشته بيش از 40 درصد افزايش يافته است، اين در حاليست که کميته مزد نرخ اقلام مصرفی سبد هزينه خانوار را با در نظر نگرفتن بسياری از اقلام مورد نياز محاسبه کرده است.

 

 ۶اسفند:  ۸۰ درصد از كارگران كمتر از پايه دستمزد قانونى دريافت مي‌كنند

 

ايلنا: عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان آذربايجان شرقی اعلام کرد: کارگران در 80 درصد از واحدهای توليدی زير نرخ مصوب شورای عالی کار دستمزد دريافت مي‌کنند.

چنگيز قاسمی در گفتگو با خبرنگار ايلنا، افزايش بی رويه نرخ تورم را متاثر از اجرای قانون هدفمندی يارانه ها در کشور اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: هم اکنون بيش از 60 درصد از کارگران فعال در واحدهای توليدی به دليل عدم تامين نيازهای اساسی زير خط فقر گذران معيشت می کنند.

اين فعال کارگري، با اشاره به شايعاتى درخصوص تصويب پايه دستمزد 400 هزار تومانى براى سال آينده، تاكيد كرد: دستمزد 400 هزار تومانی در سال آينده نيازهای معيشتی کارگران را تامين نخواهد کرد چرا كه با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها افزايش مبلغ مزد تا سقف 400 هزار تومان تنها 50 درصد هزينه های خورک و پوشاک کارگران را تامين می کند.

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©