Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ برابر با  ۰۶ فوريه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰  برابر با ۰۶ فوريه ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۸۲)

۱۳بهمن ۱۳۹۰ـ ۲ فوریه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

تعطيلی کارخانه قند ورامين/ کمبود نقدينگی در تهيه مواد اوليه

افزايش ۱۲۷درصدی بودجه دفاعی کشور

رشد ۱۵۷درصدی مرگ و مير ناشی از گازگرفتگی در زنجان

ايران در شاخص عملکرد محيط زيست، ۳۶ پله سقوط کرد

۱۶هزار کشته و ۲۳۷هزار مصدوم در تصادفات ۹ ماهه امسال

کاهش سن خودکشی در ايران

ايران رتبه‌ سوم جهانی در برداشت بيش‌از‌حد منابع آب زيرزمينی را دارد‌

بی‌خانمانی زنان در حال افزایش است

افزایش ۴۰۰ درصدی قبض ها، داد بیمارستان ها را هم درآورد

آزادی بیان در سال ۲۰۱۱. ایران در پایین‌ترین جایگاه

رشد ۳/ ۵۹ درصدی مرگ در پی مسموميت با گاز منوكسيد كربن در ايران

سالانه ۸۰ هزار سقط جنين زير زمينی در ايران

مرگ درانتظار ۸۰ درصد معتادان شيشه/ ۱۰ميليون با اعتياد دست به گريبانند

افزايش روزانه ۱۴درصدی قيمت اقلام لبنی

۶۹کشته حاصل تصادفات يک هفته اخير

 

۱۳بهمن: تعطيلی کارخانه قند ورامين/ کمبود نقدينگی در تهيه مواد اوليه

ايلنا: رييس شورای اسلامی کارخانه قند ورامين درخصوص صحت اخبارتعطيلی کارخانه قند ورامين گفت: کارخانه قند ورامين بجهت کمبود نقدينگی در تهيه مواد اوليه دچار مشکل شده است.

رضا خطيبی در گفتگو با خبرنگار ايلنا، ضمن بيان اين مطلب که کارخانه قند ورامين در گذشته دولتی بوده و درحال حاضر خصوصی است، افزود: منابع مالی در اختيارمسئولان کارخانه برای خريد مواد اوليه وجود ندارد، و کمبود نقدينگی در بخش توليد و خالی بودن دست توليدکننده از منابع مالی کارخانه‌ قند ورامين را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است.

او با اشاره به اينکه کارخانه قند ورامين با 430 کارگر که تعداد 270 نفر آنان رسمی و مابقی قرار دادی است، ادامه داد: حقوق کارگران به جهت مشکلات پيش رو مسئولان کارخانه بدون مزايا با 15 روز تاخير پرداخت می شود.

خطيبی گفت عمده مواد اوليه اين کارخانه از کشورهای کوبا و برزيل وارد می شود که بدليل تحريمات اخير کشورمان وافزايش قيمت دلار ومشکلات ورود و خروج کشتي‌های تجاری و بارگيري‌هايی که با تاخير صورت مي‌گيرد اين شرکت را با بحران روبرو کرده و هر چند ماهی به مدت 15 تا 20 روز از فعاليت و توليد با مي‌ماند.

او با بيان اينکه کارخانه قند ورامين با وارد کردن شکر خام از اين کشورها آن را به شکر سفيد تبديل مي‌كند، گفت: اين واحد توليدی که در گذشته واحد توليد قند آن غيرفعال بوده درحال حاضر با توليد ميانگين 40 تا 50 تن قند اين بخش توليدی خود را راه‌اندازی کرده است.

او در خاتمه گفت: به گفته مسئولان کارخانه قند ورامين اين واحد توليدی تا 22 بهمن تعطيل بوده و بعد آن با ورود مواد اوليه ادامه فعاليت خود را مثل گذشته از سرمي‌گيرد.

 

۱۲بهمن : افزايش ۱۲۷درصدی بودجه دفاعی کشور

مهر

رئيس جمهور در صحن علنی مجلس از افزايش 127 درصدی بودجه دفاعی کشور و هم چنين رشد 39.4 درصدی اعتبارات عمرانی در سال 91 خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود احمدی نژاد امروز چهارشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی لايحه بودجه کل کشور در سال 91 را تقديم مجلس کرد .

رئيس جمهور در سخنرانی خود در صحن مجلس رقم کل بودجه را 510 هزار ميليارد تومان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته حدود 2 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

وی خبر داد: دولت در بودجه سال آينده رقم بودجه دفاعی کشور را 127 درصد بيشتر از سال جاری در نظر گرفته است.

احمدی نژاد همچنين اعلام کرد که بودجه عمومی دولت در اين لايحه نسبت به سال جاری 5.6 درصد کاهش دارد .

به گفته وی طبق اين لايحه درآمد های مالياتی دولت در سال آينده 20 درصد افزايش می يابد .

رئيس جمهور رشد اعتبارات عمرانی سال آينده را نيز 39.4 درصد اعلام کرد و خبر داد در لايحه بودجه سال آينده سطح اعتبارات عمرانی استانها با افزايشی 42 درصدی به 23 درصد افزايش می يابد.

احمدی نژاد در اين سخنرانی اعلام کرد که در لايحه بودجه 91 توجه ويژه ای به تعالی فضای فرهنگی و تقويت وحدت ملی و هويت ايرانی اسلامی شده است.

رئيس جمهور رشد اقتصادی کشور در سال 89 را بدون اتکا به نفت 7.3 درصد اعلام کرد.

 

۱۲بهمن:رشد ۱۵۷درصدی مرگ و مير ناشی از گازگرفتگی در زنجان

ايلنا: مدير کل پزشکی قانونی استان زنجان با اشاره به مرگ ومير های ناشی از استفاده از گاز گرفتگی ومواد مخدر در زنجان،گفت:ما در اين موارد شاهد رشدافزايش مرگ ومير ها بوديم.

به گزارش ايلنا از زنجان، مهدی فروزش در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران با اشاره به آمار فوتی های ناشی از گازگرفتگی وموادمخدر در زنجان ،افزود: در 10 ماهه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل تعداد مرگ ومير های ناشی از گازگرفتگی با رشد 157درصدی و موادمخدر با رشد افزايشی 7 /21درصد ی روبرو مواجه بوده است.

وی با ارائه گزارش از عملکرد مقايسه ای از 10ماهه سالجاری در مقايسه با مدت مشابه سال قبل گفت: آمار فوتی های گازگرفتگی در سال گذشته به تعداد 7 نفر بوده است و در حال حاضر آمار مرگ ومير ناشی از گاز گرفتگی با توجه به نامساعدی هوای زنجان نگران کننده است.

وی در اين زمينه تعداد فوتی های ناشی از گاز گرفتگی را با مونو اکسيدکربن در سالجاری را با 18 نفر فوتی عنوان کردو افزود: از اين تعداد 15نفر از فوتی ها را مردان تشکيل دادند.

همچنين فروزش با اشاره به تعداد فوتی های ناشی از برق گرفتگی در 10 ماهه سالجاری تا به امروز انها را 11نفر برشمرد وافزود: در مقايسه با مدت مشابه سال قبل دارای رشد 57درصدی بوده است.

مدير کل پزشکی قانونی استان زنجان با بيان اينکه آمار فوتی های ناشی از سوختگی در زنجان در مقايسه با سال قبل دارای کاهش 23درصدی بوده است اظهار کرد: متوفيان ناشی از غرق شدگی در اين استان نيز با کاهش رشد 3/53درصدی مواجه بوده است.

وی در ادامه کل آمار مرگهای ارجاعی به اداره کل پزشکی قانونی را 680مورد برشمردوافزود:دراين مورد نيز در مقايسه با سال قبل شاهدکاهش6 درصدی بوديم.

مدير کل پزشکی قانونی استان زنجان در خاتمه با اشاره به مرگ ومير های ناشی از تصادف با موتورسيکلت ها افزود: ما در اين زمينه شاهد رشد مرگ ومير ها ناشی از تصادفات با موتورسيکلت هستيم که امسال با 22مورد مرگ شاهد رشد در اين مورد بوديم ،که براساس دلايل علمی شايعترين علت مرگ وميرها ناشی از تصادفات با موتور سيکلت ضربه به سر بوده است.

 

۱۱بهمن :ايران در شاخص عملکرد محيط زيست، ۳۶ پله سقوط کرد

مردمک:معصومه ابتکار دبير کميته محيط زيست شورای شهر تهران با انتقاد از سقوط ۳۶ پله‌ای ايران در شاخص عملکرد محيط زيست آن را نگران کننده ارزيابی کرد.

بر اساس شاخص جهانی عملكرد زيست محيطی سال ۲۰۱۲ ميلادی که چندی پيش منتشر شد ايران با سقوط ۳۶ پله‌ای در ميان ۱۳۲ كشور در رتبه ۱۱۴ جهان قرار گرفت.

در اين گزارش آمده است که ايران در سال ۲۰۱۱ تنها ۴۲.۷۳ نمره از حفظ محيط زيست را به‌دست آورده است. در حالی که اين شاخص در سال ۲۰۱۰ ،۶۰ بوده که ايران را در مقام ۷۸ جهان قرار داده است. ايران در سال ۲۰۰۸ هم در رتبه ۶۷ جهان قرار داشت.

شاخص‌هايی که باعث کاهش رتبه ايران شده در بخش استفاده از آب، حفظ منابع آبي، انتشار گاز CO2 ،گازهای گلخانه‌ای و انتشار ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون است.

ايران به ۵۸ درصد از اهداف مورد نظر اين گزاش در گروه بهداشت محيط دست پيدا کرده و ميزان موفقيت در گروه پويايی اكوسيستم ۳۶ درصد بوده است.

نورالدين مونا روند تخريب جنگل‌ها در ايران را سريعتر از ساير نقاط جهان دانست و گفت: ايران يکی از ۷۰ کشور در حال توسعه است که پوشش جنگلی اندک دارد، اين ميزان کمتر از ۱۰ درصد مساحت کشور است، اما همين ميزان جنگل نيز سريعتر از ساير نقاط جهان، در حال نابودی است.

به گواه کارشناسان در ايران سالانه ۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها تخريب مي‌شود يا کيفيت خود را از دست مي‌دهد.

وزارت بهداشت مرگ و مير سالانه ناشی از آلودگی هوا را در طول سال چهار هزار نفر اعلام کرده که شماری از کارشناسان و نمايندگان مجلس آن را نادرست و رقم کشته‌های حاصل از آلودگی را بيش از اين تعداد مي‌دانند.

علاوه بر آلودگی دريای خزر و خليج فارس و آلودگي‌های نفتي، شماری از رودهای بزرگ ايران نيز به دليل ريختن فاضلاب‌های شهري، آلوده و غير قابل استفاده شده‌اند که از جمله آنها مي‌توان به رود کارون در اهواز و گوهررود و زرجوب در رشت اشاره کرد.

اين آلودگي‌ها به جز وضعت بحرانی درياچه‌های اروميه، هامون، بختگان و تالاب انزلی است.

بر اساس گزارشی که سه سال پيش منتشر شد ايران با هفت تالاب در خطر جهان صدرنشين فهرست تالاب‌های در خطر جهان قرار دارد.

 

۹بهمن :  ۱۶هزار کشته و ۲۳۷هزار مصدوم در تصادفات ۹ ماهه امسال

آفتاب: رئيس مرکز تحقيقات پزشکی قانونی کشور از کشته شدن 16 هزار و 437 نفر و جراحت 237 هزار و 927 مصدوم در 9 ماهه امسال خبر داد که14.3 درصد کاهش متوفيان و 6.4 کاهش مصدومان را نشان مي‌دهد.

 

محمود خدادوست در نشست خبری خود با ارائه آخرين آمار مجروحان و کشته‌شدندگان سوانح رانندگی اظهار داشت: در 9 ماهه امسال 16 هزار و 437 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند و اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته که 19 هزار و 176 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند نشان از کاهش 14.3 درصدی مي‌دهد.

 

وی افزود: از اين کشته‌شدگان 12 هزار و 795 نفر مرد و 3 هزار و 642 نفر زن بودند که در مجموع کاهش 2 هزار و 739 نفر را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد. خدادوست با اشاره به اينکه بالاترين تعداد تلفات حوادث رانندگی در جاده‌های برون‌شهری رخ داده است تصريح کرد: از اين تعداد 10 هزار و 50 مورد از مرگهای تصادفات در جاده‌های برون‌شهري، 4 هزار و 735 نفر در تصادفات درون‌شهري، يک هزار و 525 نفر در جاده‌های روستايی و محل مرگ 125 نفر نيز نامعلوم گزارش شده است. رئيس مرکز تحقيقات پزشکی قانونی درباره استانهايی که بيشترين و کمترين تلفات رانندگی را در ۹ ماهه امسال داشته‌‌اند نيز افزود: از نظر استانی بالاترين آمار تلفات رانندگی با رقم هزار و 377 نفر در خراسان رضوي، تهران با هزار و 305 نفر و استان فارس با هزار و 297 نفر بيشترين آمار مرگ بر اثر تصادفات رانندگی را به خود اختصاص دادند. خدادوست با اشاره به اينکه کمترين استان در زمينه مرگ بر اثر تصادفات رانندگی مربوط به استان ايلام با 121 نفر و استانهای کهگيلويه و بويراحمد با 124 و استان خراسان جنوبی نيز با 160 کشته از جمله استانهايی بودند که کمترين متوفيان بر اثر تصادفات رانندگی را داشتند. وی همچنين يادآوری کرد که در گزارش‌های امسال پزشکی قانونی آمار استان البرز که در حوادث رانندگی 9 ماهه امسال 281 نفر کشته داشت از آمار استان تهران کسر و به صورت مستقل محاسبه شده است. خدادوست درباره بيشترين ميزان کاهش تلفات حوادث رانندگی در بين استانهای کشور نيز گفت: استان هرمزگان با 31 درصد کاهش (327 کشته در 9 ماهه امسال در مقايسه با 474 نفر در مدت زمان مشابه سال گذشته و همچنين خراسان جنوبی با 27.3 درصد کاهش (160 نفرکشته در 9 ماهه امسال در مقايسه با 220 نفر در مدت مشابه سال گذشته) بيشترين کاهش را در تعداد تلفات حوادث رانندگی در ۹ ماهه امسال داشتند. وی تصريح کرد: پس از اين استانها استان مرکزی با 25 درصد کاهش 522 کشته در 9 ماهه امسال در مقايسه با 696 نفر کشته در مدت زمان مشابه سال گذشته جزو استانهايی بوده است که کمترين کشته‌های تصادفات رانندگی را در 9 ماهه امسال داشت. راننده‌ها؛ 41 درصد کشته‌شدندگان رئيس مرکز تحقيقات پزشکی قانونی با اشاره به اينکه در زمان وقوع تصادفات 41 درصد افراد راننده وسايل نقليه، 21.8 درصد عابر پياده و 35.8 درصد سرنشين يا ترک وسيله نقليه بودند افزود: از لحاظ سنی نيز 8 درصد افراد 10 سال و کمتر، 5.8 درصد 11 تا 17 سال، 29.7 درصد 18 تا 29، 28.7 درصد هم 30 تا 49 سال و در نهايت 27.2 درصد از کشته‌های تصادفات 50 سال به بالا سن داشتند. علت تصادف 47.8 درصد متوفيان برخورد 2 وسيله نقليه بوده است خدادوست با بيان اينکه نحوه وقوع تصادفات بالغ بر 47.8 درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد ۲ وسيله نقليه و 21.8 درصد ناشی از برخورد وسيله نقليه با عابر متوفی و در نهايت 22.4 درصد واژگونی وسايل نقليه بوده است، بيان داشت: خودرو مورد استفاده در تصادفات نيز که منجر به کشته شدن افراد شده است 38.4 درصد سواري، 25.4 درصد موتورسيکلت، 6.8 درصد وانت‌بار، 3.5 درصد کاميون و تريلي، 1.7 درصد اتوبوس و ميني‌بوس بوده است که در اين آمار نشان از يک چهارم متوفيان با موتورسيکلت است. وی افزود: خودرو درگير با خودرو يا عابر پياده متوفی در 32.2 درصدموارد خودرو سواري، 17.2 درصد کاميون، کاميونت و تريلي، 8.3 درصد وانت‌بار، 5.7 درصد موتورسيکلت و 4 درصد اتوبوس و ميني‌بوس بوده است. وی گفت: علت اصلی مرگ نيز در اين تصادفات در 54.3 درصد افراد ضربه به سر، 24 درصد شکستگي‌های متعدد، 8 درصد به دليل خونريزی و 7.8 درصد به دليل علل مختلف صورت پذيرفته است. خدادوست با بيان اينکه محل فوت 51.5 درصد متوفيان در محل حادثه بوده است افزود: 8.2 درصد متوفيان در حين انتقال به بيمارستان و 39.2 درصد نيز در بيمارستان فوت کرده‌اند که مي‌توان با گسترش پايگاه‌های اورژانس تلفات را در حين زمان انتقال به مراکز درمانی اين ميزان کاهش داد. تعداد تلفات حوادث رانندگی بيشتر از زلزله‌های 8 ريشتر. خدادوست اظهار داشت: رئيس مرکز پزشکی قانونی در پنجمين کنگره بهداشت و مديريت بلايا و حوادث عنوان کرده است که تلفات حوادث رانندگی به صورت سالانه در کشور ما حتی از تلفات زلزله‌های 7 تا 8 ريشتری نيز بالاتر است. وی با اشاره به اينکه آمار مصدومانی که به مراکز پزشکی قانونی ارجاع مي‌شوند تنها در اين سازمان ثبت خواهد شده افزود: در 9 ماهه امسال بر اين اساس 237 هزار و 929 نفر مصدوم در حوادث رانندگی در پزشکی قانونی ثبت شده است که از اين تعداد 172 هزار و 947 نفر مرد و 64 هزار و 978 نفر زن بودند. خدادوست اظهار داشت: تعدادتلفات حوادث رانندگی آذر نيز يک هزار و 460 نفر بوده است که در مقايسه با آمار تلفات حوادث آذر سال گذشته که هزار و 33 نفر بود با کاهش 25.4 درصد مواجه بوده‌ايم. وی تصريح کرد: از مجموعه هزار و 460 کشته حوادث رانندگی در آذر هزار و 133 نفر مرد و 327 نفر زن بودند و 914 نفر از کشته‌شدگان در جاده‌های برون‌شهری 444 نفر درون‌شهري، 89 نفر در جاده‌های روستايی کشته شدند که 13 نفر از متوفيان نيز محل مرگ آنان نامعلوم ثبت شده است. خدادوست تصريح کرد: بيشترين تلفات حوادث رانندگی در آذر نيز مربوط به استان فارس با 127 کشته و تهران با 123 مورد کشته و در نهايت استان خراسان رضوی با 102 مورد کشته گزارش شده است.

به گزارش فارس، رئيس مرکز تحقيقات پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: تعداد مصدومان حوادث رانندگی در آذرماه امسال نيز شامل 21 هزار و 647 نفر بود که در مقايسه با 25 هزار و 626 مصدوم در آذر سال گذشته با 16.2 درصد کاهش مصدوم در اين ماه مواجه شده‌ايم.

 

۷بهمن:کاهش سن خودکشی در ايران

 

ايلنا: "خودکشی و رفتارهای مرتبط" در همايشى كه قرار است اسفند ماه در استان زنجان برگزار شود، مورد بررسى قرار مي‌گيرد.

عطاري‌مقدم عمده‌ترين اهداف اين همايش سراسری را در همه گيرشناسی برای بررسی ريزفاکتورها وعوامل خودکشي، جنبه‌های قانونی خودکشی ،مسائل و امور فرهنگی ومذهبی برشمرد.

وی با اشاره به اين که در دنيا در هر 40 ثانيه يک نفر دست به خودکشی مي‌زند، گفت: « با ارائه اين آمار تکان دهنده ما در کشور ايران در مقايسه با برخی کشورهای دنيا شاهد آمار کمتری هستيم

وی از کاهش سن خودکشی در ايران به ميزان سنی 24 -15سال خبر داد و گفت: «جنسيت نيز در اين خودکشی دخيل‌است و اقدام به خودکشی در زنان ودختران شايع‌تر از مردان،اما مرگ ناشی از خودکشی در آقايان بيشتر است

عطاری مقدم با توجه به اهميت مسئله و قابل پيشگيری بودن آن گفت:« استان ما در مقايسه با استان‌های ديگر کشور دارای آمار خودکشی کمتر است

دبير اجرايى اين همايش در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به وسايل خودکشی در جوامع گفت: «‌شايع‌ترين روش‌های خودکشی در جوامع امروزی همان داروها وسموم وحلق آويز کردن واز بلندی پرت شدن است که امروزه روش‌های جديد نيز به اين موارد مثل مصرف داروهای روان گردان و غيره نيز به آن افزوده شده است. اين روش‌ها در مناطق مختلف با توجه به عواملی متغيرند

 

۷بهمن:ايران رتبه‌ سوم جهانی در برداشت بيش‌از‌حد منابع آب زيرزمينی را دارد‌

 

ايلنا: «به دليل برداشت بي‌رويه از سفره‌های آب‌ زيرزميني، در هر دهه شاهد نيم متر افت سطح آبهای زير زمينی در كشور هستيم

"محمد امينی"، استاد دانشگاه و رييس مركز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی استان مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنابا اعلام اين مطلب اظهار داشت:« منابع زيرزمينی آب به صورت مستقيم يا غيرمستقيم از آب‌های سطحی و بارندگی تغذيه مي‌‌شوند، بنابراين استفاده پايدار از اين منابع به معنای برداشت محدود از آنهاست

امينی افزود:« اين امر به معنای استخراج و استفاده از آبي‌ست كه در طول هزاران سال در لايه‌های آب‌دار زمين ذخيره شده ‌است، با اين كار سطح آب‌های زيرزمينی در منطقه روز به روز افت كرده و سرانجام به جايی خواهد رسيد كه ديگر آبی برای استخراج وجود نخواهد داشت

در سال 2005 ميلادی چين، هند و ايران رتبه‌های نخست تا سوم برداشت بيش از حد از منابع زيرزمينی آب را داشته‌‌اند. ايران به طور متوسط سالانه پنج ميليارد مترمكعب آب بيش از ظرفيت لايه‌های آب‌دار زمين از آن‌ها بهره‌برداری مي‌ كند.

اين مقدار آب معادل آب مورد نياز برای توليد يك سوم كل غله توليدی كشور است. به عنوان مثال سطح آب‌های زيرزمينی در منطقه چناران در شمال ‌شرقی ايران كه منطقه كوچك اما بسيار پراهميتی برای كشاورزی است، در سال‌های پايانی دهه 90 ميلادی به صورت ميانگين 8/2 متر در سال افت داشته ‌است كه چاه‌های حفر شده براى تامين آب كشاوزی و همچنين آب آشاميدنی شهر مشهد عامل اين اتفاق بوده‌ است.

حدود يك سوم جمعيت جهان وابسته به آب زيرزمينی بوده و بيش از 70 درصد منابع آب زيرزمينی به مصرف كشاورزی مي‌رسد،‌ بنابراين توسعه كشاورزی و صنعت باعث افزايش برداشت از منابع مذكور شده و برداشت بي‌رويه از مخازن آب زيرزمينی موجب شده كه ميزان تغذيه آبخوان جوابگوی برداشت نباشد و سطح آب زيرزمينی افت كند.

 

افت سطح آب زيرزمينی مشكلاتی همچون خشك شدن چاه‌های آب، كاهش دبی رودخانه و آب درياچه‌ها، پايين آمدن كيفيت آب، افزايش هزينه پمپاژ و استحصال آب و نشست زمين را بدنبال دارد.

 

 

۷ بهمن : بی‌خانمانی زنان در حال افزایش است

ایلنا:

رضا جاگیری”، معاون سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت:«درباره اینکه آمار دقیق بی‌خانمان‌های پایتخت چقدر است آماری دقیق نمی‌توان ارائه داد چون این اعداد و ارقام متغیر است

او ادامه داد: «در فصول مختلف تعداد بی‌خانمان‌ها در شهری همچون تهران شناور است زیرا با توجه به گرمی و سردی هوا تعداد مهاجران شهرستانی بیشتر و موجب افزایش تعداد آنها ‌می‌شود

جاگیری افزود: « هم‌اكنون در هر شبانه روز سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به يكهزار و 600 نفر بی‌خانمان خدمات رسانی ‌می‌کند که تعداد آنها به طور یقین بیشتر از این آمار است

به گفته وی بین 70 تا 75 درصد بی‌خانمان‌ها را معتادان پرخطر تشکیل ‌می‌دهند که این افراد به اردوگاه‌ و کمپ اجباری اعزام ‌می‌شوند تا خدمات ترک اعتیاد در مورد آنها انجام شود.

معاون سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه ظرفیت اسکان بی‌خانمان‌ها در پایتخت کافی نیست، اظهار داشت: «به دنبال آن هستیم که دست‌كم 4 گرم خانه دیگر را در تهران بسازيم و دست‌كم 3 مرکز شبانه‌روزی دیگر هم راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم افراد را براساس شرایط‌شان از جمله سالمندی، بیماران خاص و معلولان ذهنی و حرکتی از هم تفکیک کنیم

۷ بهمن : افزایش ۴۰۰ درصدی قبض ها، داد بیمارستان ها را هم درآورد! / بیمارستان‌ها حتی در تأمین غذای بیماران مشکل دارند

افزایش هزینه‌ها بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها صدای بیمارستانها را درآورده است، قبض‌های ۴۰۰ میلیون تومانی روی دست مراکز درمانی مانده است و اگر گاهی صدای بیماران به جایی نمی‌رسد، حالا بیمارستانها منتظرند

 

فارس:

قانونی که قبل از اجرا نوید کسری بودجه می‌دهد

وزیر بهداشت می‌گوید: ما بر اساس برآوردمان در اوایل امسال در مورد بار مالی بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی حدود 760 میلیارد تومان کسر بود که این کسری‌ها باید جبران شود.

وی با اشاره به اقدامات بسیار در بیمارستان‌های کشور در زمینه صرفه جویی مصرف آب، برق و تغذیه و حتی دو جداره کردن شیشه‌ها و در نهایت تغییر لامپ‌ها و شیرها به صورت چشم الکترونیکی عنوان می‌کند که با این حال همچنان بار ناشی از هدفمندی یارانه‌ها بر دوش بیمارستان‌ها سنگینی می‌کند.

بیمارستان‌ها حتی در تأمین غذای بیماران مشکل دارند

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیمارستان‌ها به طور جدی بر اثر هدفمند‌کردن یارانه‌ها دچار مشکل شده اند مثلاً بیمارستان‌ها با افزایش قیمت مواد خوراکی که با تورم بیش از ۳۰ درصدی افزایش یافته برای توزیع مواد غذایی به بیماران در بیمارستان دچار مشکل هستند، وزارت بهداشت هم ۶ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه معوقه دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: به هر صورت بیمارستان‌‌ها به خصوص بیمارستان‌های دانشگاهی و آموزشی که بار آموزش و درمان بر دوش آنان است و با تعرفه‌های ناچیز دولتی خود را می‌چرخانند باید حداکثر ملاحظات از نظر تعرفه‌های حامل‌های انرژی گاز، برق و آب برای آنان لحاظ شود.

مشکل بیمارستان‌ها خصوصی و دولتی ندارد

محمود طباطبایی، مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت نیز رقم برخی از قبض‌های بیمارستان‌های خصوصی را تا ۴۰۰ درصد افزایش اعلام کرده و عنوان می کند که هزینه مواد غذایی، دارو و به‌خصوص تجهیزات پزشکی در مجموع به طور میانگین برای هزینه بیمارستان‌های کشور حدود ۱۶۰ درصد از ابتدای سال بیشتر شده است.

 

۵ بهمن : آزادی بیان در سال ۲۰۱۱. ایران در پایین‌ترین جایگاه

دویچه وله: سازمان “گزارشگران بدون مرز” در گزارشی وضعیت آزادی نشر و بیان در جهان در سال ۲۰۱۱ را منتشر کرد. ایران در پایین‌ترین رده‌های جدول قرار گرفته است. تنها سه کشور اریتره، ترکمنستان و کره شمالی وضعیتی بدتر از ایران دارند.

سازمان مستقل و بین‌المللی “گزارشگران بدون مرز” برای دهمین بار متوالی گزارشی سالانه از وضعیت آزادی بیان در سال ۲۰۱۱ را منتشر کرد. در این لیست وضعیت آزادی بیان در ۱۷۸ کشور جهان در فاصله زمانی اول دسامبر ۲۰۱۰ تا پایان نوامبر ۲۰۱۱ منعکس و کارنامه کشورها در مقایسه با سال گذشته سنجیده شده است.

در سال ۲۰۱۱ در کشورهای گوناگون جهان عده بیشماری از خبرنگاران و روزنامه‌نویسان به زندان افتادند، ربوده شدند یا مورد شتم و ضرب قرار گرفتند. رژیم‌های تمامت‌خواه که به کنترل زندگی شهروندان گرایش دارند، عموما نظارت بر رسانه‌های جمعی را از “حقوق بدیهی” خود می‌دانند.

برای بسیاری از حکومت‌ها خشونت علیه رسانه‌های جمعی به امری عادی بدل شده است. در کشورهای مکزیک (مقام ۱۴۹)، هندوراس (مقام ۱۳۵) و پاکستان (مقام ۱۵۱) کارکنان رسانه‌های جمعی در معرض انواع فشارها و تعدیات هستند. در پاکستان برای دومین سال پیاپی بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران به قتل رسیدند.

در سومالی (مقام ۱۶۴) وضعیت روزنامه‌نگاران از ۲۰ سال پیش همچنان وخیم است. جمهوری اسلامی ایران با تعقیب و دستگیری روزنامه‌نگاران در مقام ۱۷۵ قرار گرفته است، یعنی چهارمین کشور از پایین جدول. در عراق نیز قتل چند روزنامه‌نگار وضعیت این کشور را ۲۲ درجه پایین آورد و به پله ۱۵۲ رساند.

نخستین امواج انقلابی در تونس بلند شد. مردم طی چند هفته دستگاه استبدادی زین‌العابدین بن علی را برچیدند. در این کشور کوچک شمال آفریقا وضعیت آزادی بیان ۳۰ پله بالا آمد و در مقام ۱۳۴ قرار گرفت. هرچند رژیم تازه هم آزادی نشر و بیان را به صورت کامل تأمین نکرده است.

در مصر هنوز وضعیتی ناروشن حاکم است. این کشور به مقام ۱۶۶ سقوط کرده است، زیرا “شورای نظامی” که پس از سرنگونی حسنی مبارک قدرت را به دست گرفت، قانون وضعیت فوق‌العاده را در کشور تمدید کرد؛ قانونی که یکی از عواقب آن محدود کردن آزادی مطبوعات است.

نمونه‌ای منفی از جنبش‌های عرب را می‌توان در امیرنشین بحرین دید. در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس اعتراضات مردمی با قهر و خشونت سرکوب شد و بسیاری از فعالان حقوق بشر دستگیر شدند. در بحرین وضعیت آزادی بیان ۲۹ پله پایین آمد و در لیست به رتبه ۱۷۳ رسید.

کشور لیبی که خود را از دیکتاتوری معمر قذافی نجات داد، در مقام ۱۵۴ قرار گرفته است. در برابر در‌ یمن که طرفداران و مخالفان علی عبدالله صالح در رقابتی خونین درگیر شده‌اند، آزادی نشر و بیان در وضعیتی بسیار نامناسب و در مقام ۱۷۱ قرار دارد. وضعیت هر دو کشور ناپایدار است و هنوز روشن نیست که روزنامه‌نگاران چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد.

رژیم سوریه که با خشونتی بی‌سابقه و سانسوری شدید کار خبررسانی را غیرممکن ساخته، در لیست به درجه ۱۷۶ سقوط کرده است. خبرگزاری‌ها بارها اعلام کرده‌اند که از اطلاع‌رسانی درباره وضعیت بحرانی سوریه ناتوان هستند.

در کشورهای اروپایی

در اروپا کشورهای گوناگون وضعیت متفاوتی دارند. فنلاند و نروژ و هلند در بالاترین پله‌های لیست هستند و کشورهای بلغارستان (مقام ۸۰)، ایتالیا (مقام ۶۱) و یونان (مقام ۷۰) وضعیت نامناسبی دارند. در بلغارستان روزنامه‌نگارانی که درباره فساد اداری و بزهکاری گزارش تهیه می‌کنند، مورد تهدید و حمله قرار می‌گیرند.

در جریان اعتراضات اقتصادی در یونان، دولت برخی از عکاسان و روزنامه‌نگاران را از کار گزارش‌گری و خبررسانی منع کرد. آلمان (در مقام ۱۶) در میان کشورهای اتحادیه اروپا وضعیتی میانی دارد. در این کشور دسترسی به ارگان‌های رسمی و اداری دشوار است و منابع خبری در مصونیت نیستند.

مجارستان که سال گذشته در مقام ۲۳ جدول قرار داشت به مقام ۴۰ جدول سقوط کرده است. در این کشور دولت می‌کوشد با وضع قوانینی تازه نفوذ خود را در رسانه‌های جمعی افزایش دهد. متأسفانه سایر کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به این پدیده حساسیت کافی نشان ندادند.

بریتانیا از مقام ۱۹ به مقام ۲۸ جدول سقوط کرد و علت آن ماجرای دخالت برخی از نشریات در زندگی خصوصی شهروندان بود. دولت ترکیه به بهانه مبارزه با تروریسم، روزنامه‌نگاران را با تضییقات و محدودیت‌های زیادی زیر فشار قرار می‌دهد. این کشور به مقام ۱۴۸ جدول سقوط کرده است.

در میان کشورهای اروپایی بدترین بیلان به بلاروس (روسیه سفید) تعلق دارد با مقام ۱۶۸ در جدول. الکساندر لوکاشنکو، رهبر این کشور، به دنبال اعتراضات دسامبر ۲۰۱۰ به دستگیری بیش از صد نفر از کارکنان رسانه‌های جمعی دستور داد.

در آذربایجان (مقام ۱۶۲) نیز از زمان اعتراضات خیابانی در آغاز سال ۲۰۱۱ دولت بر رسانه‌های جمعی و دنیای مجازی کنترل بیشتری اعمال می‌کند. رئیس‌جمهور الهام علی‌یف از دشمنان سرسخت آزادی بیان معرفی شده است.

آمریکای شمالی و جنوبی

ایالات متحده از مقام ۲۷ در جدول سال گذشته به مقام ۴۷ سقوط کرده است. در جریان جنبش “اشغال وال استریت” پلیس از گزارش شفاف رویدادها جلوگیری به عمل آورد. گفته می‌شود که ظرف دو ماه بیش از ۲۵ مورد از دستگیری و آزار روزنامه‌نگاران گزارش شده است.

در شیلی که پلیس تظاهرات دانشجویی را با خشونت سرکوب کرد، رتبه این کشور ۴۷ درجه پایین آمد و به مقام ۸۰ رسید. در چند کشور دیگر آمریکای لاتین نیز وضعیت آزادی نشر و بیان رو به وخامت گذاشت: برزیل در مقام ۹۹، پاراگوئه در مقام ۸۰ و پرو در مقام ۱۱۵ قرار گرفتند. در این کشورها خبررسانی درباره فساد و بزهکاری و مشکلات زیست‌محیطی، عقوبتی سخت به دنبال دارد.

در قاره آسیا

در جمهوری خلق چین (مقام ۱۷۴) وضعیت حقوق بشر باز هم بدتر شد. در جریان اعتراضات دنیای عرب رسانه‌های چین زیر فشاری بیشتر قرار گرفتند تا درباره واقعیت اعتراضات چیزی منتشر نکنند. در چین بیش از هر کشور دیگری روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس محبوس است.

در هنگ کنگ نیز وضعیت رو به وخامت است و این کشور از مقام ۳۴ به مقام ۵۴ سقوط کرد. در ویتنام (مقام ۱۷۲) انتقاد از دولت با محکومیت‌های سنگین کیفر داده می‌شود. در برمه (مقام ۱۶۹) به دنبال اصلاحات اخیر وضعیت نشر و بیان اندکی بهبود یافته است.

کشورهای قاره سیاه

در آفریقا وضعیت کشورها بسیار متفاوت است. سودان با مقام ۱۷۰ همچنان صاحب یکی از بدترین کارنامه‌هاست، اما دولت “سودان جنوبی” که سال پیش به استقلال رسید، وضعیت بهتری دارد و در مقام ۱۱۱ قرار گرفته است.

با برگشتن ثبات سیاسی به نیجر مقام این کشور ۷۵ پله بالا رفت و به رتبه ۲۹ رسید. نامیبیا نیز وضعیت مثبتی دارد و جزو ۲۰ کشور بالای جدول قرار گرفته است. اما در بیشتر کشورهای آفریقایی مانند اوگاندا و ساحل عاج وضعیت از گذشته بدتر است.

و بدترین‌ها:

امسال نیز کشورهای اریتره، ترکمنستان و کره شمالی در رده‌های آخر جدول هستند. بنا به گزارش سازمان “گزارشگران بدون مرز” دیکتاتوری‌های حاکم بر این کشورها کمترین ارزشی برای حقوق مدنی شهروندان خود قائل نیستند. در سطحی نزدیک به این کشورها، سوریه، ایران و چین قرار دارند.

 ۳بهمن: رشد ۳/ ۵۹ درصدی مرگ در پی مسموميت با گاز منوكسيد كربن در ايران

صدای آلمان

در نه ماهه اول سال جاری ۵۵۶ تن در ايران بر اثر مسموميت با گاز ِ منوكسيد كربن جان خود را از دست دادند. به گزارش ايلنا به نقل از سازمان پزشكی قانونی كشور، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۳/ ۵۹ درصد افزايش يافته است.

بر اساس اين گزارش استان‌های تهران، خراسان رضوی آذربايجان شرقی و فارس به ترتيب بيشترين فوتی ناشی از مسموميت با گاز را به خود اختصاص مي‌دهند. از كل فوت‌شدگان ۳۹۵ نفر مرد و ۱۶۱ نفر زن بودند.

 

۴بهمن: سالانه ۸۰ هزار سقط جنين زير زمينی در ايران

قانون

سازمان بهداشت جهانی مي‌گويد حدود نيمی از سقط جنين‌هايی که در دنيا انجام مي‌شود، ناامن هستند و آمار سقط جنين‌های پرخطر رو به افزايش است.

 

در کشور ما طبق موازين ديني، سقط‌جنين مجاز نيست و خلاف قانون است، مگر در مواردی که قانون‌گذار تعيين مي‌کند.

طبق نظر پزشکی قانون سقط/‌درمانی با تشخيص قطعی سه پزشک متخصص و تأييد پزشکی قانونی مبنی بر بيماری جنين به‌علت عقب‌افتادگی يا ناقص‌الخلقه بودن باعث حرج مادر است يا بيماری مادر که با تهديد جانی مادر توأم باشد، قبل از ولوج(دميدن روح در جنين) روح يعنی چهار ماهگی با رضايت زن مجاز است و مجازات و مسئوليتی متوجه پزشک نخواهد بود و متخلفان از اجرای مفاد اين قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم مي‌شوند.

طبق آماری که مورد تأييد وزارت بهداشت است هر سال حدود 90 هزار جنين در کشور سقط مي‌شوند که 80 هزار مورد آن غيرقانونی انجام مي‌شود.

جالب اينکه آمارهای سازمان نظام پزشکی در سال 89 هم اين افزايش را تأييد مي‌کند؛ در سال 89، چهار هزار و 202 مورد مجوز سقط صادر شده که نسبت به سال پيش از آن 18.8 درصد افزايش داشته است. در کشور ما سقط جنين توسط افراد غيرمتخصص و به صورت غيراصولی در شرايط نامناسب و مکانی آلوده انجام مي‌شود.

بهر حال افزايش آمار سقط جنين در دنيا زنگ خطری برای همه زنان است. اگرچه در کشور ما آمار دقيقی از سقط‌های زيرزمينی وجود ندارد، اما همين آمارهای سازمان نظام پزشکی نيز گويای به خطر افتادن سلامتی زنان کشور ماست.

 

۴بهمن: مرگ درانتظار ۸۰ درصد معتادان شيشه/ ۱۰ميليون با اعتياد دست به گريبانند

مهر

کارشناسان از مرگ بيش از 80 درصد مصرف کنندگان شيشه توليد داخل بعد از گذشت دو سال خبر مي‌دهند. اين در حالی است که آمار مرگ و مير معتادان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر نسبت به سال گذشته حدود سه درصد افزايش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مافيای قاچاق مواد در سالهای اخير بيشتر فعاليت خود را بر شيوع مصرف مخدرهای صنعتی در کشور متمرکز کرده‌ به نحوی که قيمت ماده مخدر شيشه در سالهای ابتدايی ( دهه 80) حدود 80 ميليون تومان و در سال 90 با کاهش 400 درصدی به دو ميليون تومان رسيده است.

اين در حالی است که دکتر محمدعلی جعفرنژاد کارشناس اعتياد از مرگ بيش از 80 درصد مصرف کنندگان شيشه توليد داخل بعد از گذشت دو سال خبر می دهد و در اين بار به مهر می گويد: به دليل وجود برخی از اسيدهای کشنده و خطرناک در ماده مخدر توليد شيشه اين ماده پس از 6 ماه مصرف اثرات زيانباری را روی مغز برجای گذاشته و باعث می شود فرد با آسيبهای مغزی و مرگ روبرو شود. معتادان به شيشه پس از دو سال به علت افزايش مصرف و آسيب ديدن مغز و عروق قلبی جان خود را از دست می دهند. البته افرادی که از چنگال مرگ رهايی يابند نيز با ضايعات مغزی از جمله از کار افتادن قدرت درک و حواس مواجه می شوند.

دکتر محمود خدادوست رئيس مرکز تحقيقات پزشکی قانونی کشور نيز در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام آخرين آمار مرگ و مير بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در 9 ماهه نخست سال جاری گفت: اين آمار نسبت به سال گذشته نشان می دهد که آمار مرگ و مير معتادان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر نسبت به سال گذشته حدود سه درصد افزايش داشته است.

به گفته اين مقام مسئول در پزشکی قانونی کشور آمارها نشان می دهد که تهران آلوده ترين و کردستان پاک ترين شهر از معتادان به مواد مخدر است.

در همين رابطه احمد شجاعی رئيس سازمان پزشکی قانونی کشور نيز اعلام کرده بنابر آمار رسمی حدود دو ميليون معتاد به مواد مخدر در کشور وجود دارد و از جمعيت 70 ميليونی ايران، 10 ميليون نفر به طور مستقيم با معضل اعتياد دست به گريبان هستند و از آنجائيکه که داروهای خيابانی به صورت ناخالص تهيه مي‌شود و همواره حاوی مواد افزودنی بسيار است با رواج مصرف اين گونه مواد بالاخص در فرم تزريقي، شاهد افزايش مرگ و ميرناشی از سوء‌ مصرف آنها هستيم به طوريکه در سال گذشته بيش از سه هزار نفر جان خود را در اثر مصرف مواد مخدر از دست داده‌اند.

 

۴بهمن:افزايش روزانه ۱۴درصدی قيمت اقلام لبنی

 

آفتاب: بر اين اساس شرکت شير «د» قيمت يک ليتر شير خمره‌ای با ۳ درصد چربی را که تا شب گذشته ۱۰۵۰تومان عرضه مي‌کرد، قيمت همين محصول را امشب ۳ بهمن ۹۰ به ۱۲۰۰ تومان (۱۴.۲درصد افزايش) رسانده است.

در سايه نبود نظارت وزارت صنعت و تجارت ، برخی کارخانه‌های لبنی قيمت محصولات خود را روزانه افزايش مي‌دهند.

با ادغام وزارت بازرگانی و صنايع و تشکيل وزارت صنعت، معدن و تجارت و نيز هم زمان با اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها انتظار مي‌رود نظارت جدی بر بازار قيمت محصولات مورد نياز عامه مردم انجام شود و کارخانه‌ها به بهانه نابسامانی بازار ارز و سکه دست به افزايش بدون دليل قيمت محصول نزنند.

بر اين اساس شرکت شير «د» قيمت يک ليتر شير خمره‌ای با ۳ درصد چربی را که تا شب گذشته ۱۰۵۰تومان عرضه مي‌کرد، قيمت همين محصول را امشب ۳ بهمن ۹۰ به ۱۲۰۰ تومان (۱۴.۲درصد افزايش) رسانده است.

اين در حالی است که دامداران همواره از اجحاف کارخانه‌داران مي‌نالند که پول شير دامدار همواره با تاخير ۴۵ تا ۶۰ روزه پرداخت مي‌شود، اما کارخانه‌دار با فرآوری آن شير قيمت را روزانه افزايش مي‌دهد و تا شب پول مشتری در حساب کارخانه دار قرار مي‌گيرد.

بهانه گران شدن قيمت برخی محصولات از جمله مواد لبنی از سوی برخی کارخانه‌ها، گران شدن نرخ دلار اعلام مي‌شود، در حالی که کارخانه شير مگر چه موادی از خارج وارد مي‌کند، شير دامدار را به نيم بها و نسيه ۲ ماهه خريداری مي‌کند، در عوض قيمت محصول را يک شبه ۱۴.۲درصد افزايش مي‌دهند.

به گزارش فارس،برخی عمده فروشان بازار نيز به بهانه افزايش قيمت دلار با بي‌انصافي، کالاهای موجود انبار را بر اساس نرخ روز دلار افزايش قيمت مي‌دهند و از عرضه به موقع و مقدار کافی کالا به بازار خودداری مي‌کنند، در حالی که اولا واردات رسمی با دلار ۱۱۵۰ تومان و نرخ رسمی انجام شده و ربطی به دلار بازار آزاد ندارد، از طرفی کالای موجود انبار چه ارتباطی به دلار نرخ روز دارد، مگر دستمزد کارگر انبار به دلار نرخ روز پرداخت مي‌شود، مگر ماليات عملکرد سالانه و ارزش افزوده به نرخ دلار روز پرداخت مي‌شود.

 

بهمن : ۶۹کشته حاصل تصادفات يک هفته اخير

آفتاب: در هفته گذشته 170 حادثه ويژه ترافيکي، 352 مجروح و 69 کشته برجای گذاشت.

مرکز هدايت عمليات بحران اورژانس کشور EOC اعلام کرد در هفته گذشته 170 حادثه ويژه ترافيکي، 352 مجروح و 69 کشته برجای گذاشت.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©