Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار (8)

ایران در آئینه آمار (9)

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

19آبان :کاهش 19 درصدی سپرده های مردم در بانکهای ايران

مهر: يک استاد اقتصاد و صاحبنظر اقتصادی کشور با اشاره به اينکه شاخصهای اقتصادی کشور مطلوب نيست، گفت: سال گذشته سپرده های بيداری مردم در نزد بانکها 19 درصد کاهش داشته است.

دکتر موسی غنی نژاد شامگاه دوشنبه در همايش يادمان تاسيس بيست و يکمين سال انجمن مديران صنايع استان سمنان گفت: تورم و بيکاری دو معضل بزرگ اقتصادی کشور است.

غنی نژاد با اشاره به اينکه اين دو معضل بزرگ اقتصادی در کشور به نبود فضای مناسب برای کسب و کار بر می گردد، گفت: اين دو بيماری با ايجاد فضای مناسب کسب و کار حل خواهد شد.

اين صاحبنظر اقتصادی کشور با اشاره به اينکه ايران در بين کشورهای در حال توسعه در وضع مناسبی از لحاظ کسب و کار قرار ندارد، گفت: وضعيت اقتصادی و نقدينگی در کشور نگران کننده است.

وی با اشاره اينکه متاسفانه شاخص های کشور وضعيت مطلوبی ندارد، گفت: اين نشان از کاهش سپرده های بيداری مردم در نزد بانک ها است و بر اساس آمارهای موجود سپرده های مردم در سال 87 در نزد بانک ها 19 درصد کاهش داشته است.

19آبان :قرارگاه خاتم الانبياء برنده مناقصه 2.5 ميليارد دلاری چابهار شد


نوروز:وزير راه و ترابری دولت کودتا از برنده شدن قرارگاه خاتم الانبياء در مناقصه 2.5 ميليارد دلاری پروژه ساخت خط ريلی پس کرانه در منطقه آزاد چابهار خبر داد.

به گزارش نوروز، اين خبر در شرايطی اعلام می شود که پيش از اين خبر خريد بلوک 50 درصدی شرکت مخابرات توسط سپاه  خريدی که بلافاصله به عنوان بزرگترين خريد تاريخ بورس کشور مطرح شد- انتقادات گسترده ای را درواکنش به حضور گسترده اين نهاد نظامی در عرصه فعاليت های اقتصادی در پی داشت به گونه ای که برخی خبرها حتی از احتمال ابطال اين معامله به دليل اخراج غير قانونی رقيب اين نهاد نظامی در معامله فوق، حکايت داشت، هرچند که رييس سازمان خصوصی سازی در گفتگويی کوتاه با راديو، اعلام کرد که اين معامله از نظر سازمان خصوصی سازی "انجام شده" است.

گفتنی است ميرحسين موسوی نيز در مصاحبه اخير خود در اين خصوص تاکيد کرده است: سه چهار سال اخير توسعه موسسات پولی عجيب و غريب هم در ميان نيروهای نظامی و انتظامی مشکل ايجاد کرده و هم در ميان مردم. فکر نکنيم سپاهی عزيزی که در مرزهای کشور شهيد می شود، نفعی از اين برده است، خير! اين فعاليت اقتصادی برای خود شبکه ای ايجاد کرده که يک شبکه اقتصادی صرف نيست، مقاصد سياسی هم دارد و اين به نفع کشور نيست.

19آبان.افزايش قيمت 6گروه کالای اساسی در پيشواز لايحه هدفمند کردن يارانه ها

ايلنا: قيمت شش گروه كالايى از 11 گروه مورد بررسى بانك مركزى افزايش يافت تا براى سومين هفته متوالى بازار كالاهاى اساسى شاهد افزايش قيمت باشد. اين افزايش قيمت‌ها همزمان شده است با تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس.
بنابرآخرين گزارش بانك مركزى از قيمت خرده‌فروشى برخى مواد خوراكى در تهران،‌ قيمت اقلام گروه كالايى تخم‌مرغ، گوشت مرغ، سبزي‌هاى تازه، ميوه‌هاى تازه،‌ چاى و گوشت قرمز در هفته منتهى به 15 آبان ماه سال جارى افزايش يافت. درصد افزايش قيمت اقلام اين گروه‌هاى كالايى نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب 5/ 7، 8/ 5، 8/ 3، يك، 3/ 0 و 2/ 0 بود. به اين ترتيب تخم مرغ باز هم پيشتاز افزايش قيمت در هفته‌هاى اخير است. قيمت تخم‌مرغ نسبت به هفته مشابه ماه قبل 9/ 23 درصد افزايش يافته است. قيمت گوشت مرغ،‌ گوشت قرمز، سبزي‌هاى تازه و چاى نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز افزايش 5/ 10، 4/ 3، 5/ 2 و 3/ 0 درصدى را تجربه كرده است. در اين ميان قيمت ميوه‌هاى تازه نسبت به هفته مشابه ماه قبل كاهش 8/ 10 درصدى يافته است. ضمن اينكه قيمت تخم‌مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز، قندوشكر و حبوب در هفته منتهى به هشتم آبان‌ماه سال‌جارى نيز افزايش يافته بود.
در هفته منتهى به اول آبان‌ماه هم قيمت هفت گروه كالايى تخم‌مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز،‌ سبزي‌هاى تازه، قندوشكر،‌ چاى و روغن‌نباتى از 11 گروه كالايى مورد بررسى بانك مركزى به‌طور متوسط 6/ 2 درصد افزايش يافت. اين افزايش ها از دو هفته گذشته و همزمان با تصويب كليات لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها و بررسى جزئيات آن در مجلس آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. اين در حالى است كه قبل از بررسى اين موضوع در مجلس گزارش‌هاى بانك مركزى نشان از ثبات و حتى كاهش قيمت برخى كالاها داشت به گونه‌اى كه نرخ‌ها پس از افزايش در ماه رمضان در هفته‌هاى پس از ماه مهمانى خدا رو به تعديل گذاشته بودند كه به يكباره به هنگام بررسى لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس جهت نمودار بار ديگر به سمت بالا تغيير يافت تا قيمت كالاها هفته به هفته با رشد مواجه شوند.
بنابر گزارش بانك مركزي، قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهى به هشتم آبان‌ماه سال‌جارى افزايش قيمتى 2/ 5 درصدى داشت تا قيمت آن نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز 3/ 17درصد افزايش يابد. قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهى به اول آبان‌ماه سال‌جارى نيز افزايش 6/ 12 درصدى را تجربه كرده بود. اين در حالى است كه در هفته منتهى به 24 مهر ماه سال‌جارى قيمت تخم‌مرغ پس از سه هفته متوالى افزايش قيمت، بالاخره كاهشى 1/ 0 درصدى يافته بود. طى هفته منتهى به 17 مهرماه سال‌جاري، قيمت تخم‌مرغ براى سومين هفته متوالى افزايش يافته بود. بنابر اعلام بانك مركزى ميزان اين افزايش نسبت به هفته قبل از آن 8/ 1 درصد برآورد مي‌شد.
همچنين قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهى به 10 مهر ماه سال جارى نسبت به هفته قبل از آن 1/ 2 درصد افزايش يافته است. متوسط قيمت خرده‌فروشى برخى مواد خوراكى در تهران، منتهى به سوم مهرماه سال‌جارى نيز نشان مي‌دهد كه قيمت تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل از آن افزايش 3 /2درصدى داشت. درعين‌حال قيمت گوشت مرغ و گوشت قرمز نيز در هفته منتهى به هشتم آبان‌ماه سال جارى به ترتيب افزايش 7/ 1 و 7/ 0درصدى يافت. قيمت اين گروه‌هاى كالايى نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز به ترتيب 1/ 10 و 3/3 درصد افزايش قيمت داشت. قيمت گوشت مرغ و گوشت قرمز در هفته منتهى به اول آبان‌ماه نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب افزايش 3/3 و 8/ 0درصدى يافته بود. گروه كالايى قند و شكر و حبوب نيز در هفته منتهى به 8 آبان‌ماه 88، نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب 3/ 0 و يك درصد افزايش قيمت داشت. قيمت اين اقلام نسبت به هفته مشابه ماه قبل كاهش 3/ 2 و 8/ 0 درصدى يافت. قيمت قند و شكر در هفته منتهى به اول آبان‌ماه نيز افزايش 2/ 0 درصدى را نسبت به هفته قبل از آن تجربه كرده بود هرچند قيمت حبوب كاهش 7/ 0 درصدى يافته بود.
در همين رابطه محسن بهرامي، معاون سابق وزير بازرگانى كه پيش از آغاز بررسى طرح هدفمند كردن يارانه‌ها نيز افزايش قيمت ناشى از انتظار تورمى را پيش‌بينى مي‌كرد، گفت: بررسى طرح هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس، انتظارات تورمى را در جامعه افزايش داده است بنابراين بازار در شرايط انتظار براى بالا رفتن قيمت‌ها در ‌نتيجه حذف يارانه‌ها، افزايش قيمت را تجربه مي‌كند.
رئيس كميسيون بازرگانى اتاق تهران ادامه داد: با آزادسازى نرخ حامل‌هاى انرژي، بسيارى از بخش‌هاى توليدى در حوزه صنعت و كشاورزى از هم‌اكنون به فكر تغيير شغل افتاده‌اند چرا كه بسيارى از اين واحدها در شرايط حمايت يارانه‌اى نيز توان رقابت نداشتند بنابراين در حال حاضر تغيير شغل را ترجيح مي‌دهند كه اين مساله باعث كاهش عرضه كالاهاى توليد آنها در بازار و در نتيجه افزايش قيمت خواهد شد.
بهرامى در ادامه تصريح كرد: انتظار تورمى در بازار و نگرانى برخى توليدكنندگان از ادامه كار، باعث ايجاد تورم چند هفته اخير در بازار شده است كه البته با اجراى اين طرح، مردم تورم بيشترى را تجربه خواهند كرد زيرا نقدينگى نيز در جامعه افزايش مي‌يابد و افزايش نقدينگى به همراه حذف يارانه‌ها، قيمت‌ها را به شدت افزايش خواهد داد.

19آبان.طرح فاضلاب تهران يك‌ قرن ديگر به اتمام مي‌رسد


ايلنا: در دويست و سي‌و پنجمين جلسه علنى از سومين دوره شوراى اسلامى شهر تهران طرح پيشنهاد به دولت و مجلس شوراى اسلامى جهت تامين اعتبار مورد نياز اجراى پروژه فاضلاب شهر تهران درسال 1389 و تعيين بهاى خدمات خريد انشعاب فاضلاب در تهران در سال 1389 به تصويب رسيد.
معصومه ابتكار عضو كميسيون توسعه و عمران شوراى شهر تهران در رابطه با اين طرح گفت: براى ايجاد تصفيه‌خانه‌هاى جديد در شهر تهران ارزيابي‌هاى زيست‌محيطى از اهميت بسيارى برخوردار است.
او ادامه داد: تجربه تصفيه خانه هاى شهرك غرب و پارك پرديسان و مشكلات ناشى از آنها نشان داد كه ايجاد تصفيه خانه در بافت‌هاى مسكونى مشكلاتى به همراه دارد بنابراين بايد ملاحظات زيست‌محيطى خيلى سخت‌گيرانه انجام شود.
رياضتي، مديرعامل شركت فاضلاب تهران نيز در اين جلسه گفت: در سال 87 سهمى در حدود 30 ميليارد تومان براى طرح فاضلاب اختصاص داده شده است كه براى امسال نيز مبلغ 30 ميليارد تومان اعتبار دولتى در نظر گرفته شده است كه از اين ميان تاكنون 25 ميليون تومان تخصيص داده شده و 17 ميليارد تومان هزينه شده است.
رسول خادم رئيس كميسيون اقتصادي، برنامه و بودجه شوراى شهر نيز گفت: با وجود اينكه رشد قابل توجهى در ميزان اعتبار طرح فاضلاب تهران در دو سال گذشته انجام شده است اما اعتبار مورد نياز پروژه فاضلاب تهران حدود دو هزار و 500 ميليارد تومان است و حتى با تخصيص 30 ميليارد تومانى بودجه فاضلاب نزديك به يك قرن طول مي‌كشد كه پروژه فاضلاب تهران كه مهم‌ترين پروژه زيست‌محيطى كشور است، به بهره‌بردارى برسد.
او ادامه داد: مشكل فاضلاب شهر تهران از آنجايى شروع شد كه توسعه شبكه آب تهران با توسعه شبكه فاضلاب هماهنگ نبوده است.
حسن بيادى نايب رئيس شوراى شهر تهران گفت: تهران شهرى است كه هزار و 250 ميلي‌متر بارندگى دارد اما مشكل اساسى اين است كه آب پاك باران نيز در تهران تبديل به فاضلاب مي‌شود و مسئولان اين توانايى را ندارند كه آب‌هاى سطحى را جمع‌‌آورى كنند.
بيادى پيشنهاد داد:‌باهمكارى شهردارى تهران طرحى براى جمع‌آورى آب‌هاى سطحى در كشور انجام شود.
او ادامه داد: در گذشته شيوه‌اى براى جمع‌‌آورى اين آب‌هاى سطحى وجود داشت و آن استفاده از آب‌انبار بود اما در حال حاضر هيچ روشى براى جمع‌آورى اين آب‌ها وجود ندارد و اين آب‌ها تبديل به فاضلاب مي‌شود.
معصومه ابتكار عضوكميسيون توسعه و عمران شوراى شهر نيز بر ملاحظات زيست‌محيطى براى طرح فاضلاب كشور تاكيد كرد و گفت:‌ چون قرار است اين تصفيه خانه ها در داخل بافت شهرى راه‌اندازى شود رعايت مسائل زيست‌محيطى خيلى مهم است.

18آبان: تشکيل شش هزار واحد بسيج در دبستان ها

اعتماد
رئيس سازمان بسيج دانش آموزى و فرهنگيان از تشکيل شش هزار واحد مقاومت بسيج در مدارس ابتدايى براى اولين بار در کشور خبر داد. سردار محمدصالح جوکار با اعلام اين خبر به مهر گفت؛ ,هدف از ايجاد پايگاه مقاومت در مدارس ابتدايي، گسترش فعاليت هاى بسيج در اين دوره است چراکه اثرپذيرى دانش آموزان در سنين پايين بيشتر از ساير سنين است و به همين دليل قصد ترويج و نهادينه کردن تفکر انقلاب و بسيج را در بين دانش آموزان ابتدايى داريم. هم اکنون چهار ميليون و 600 هزار دانش آموز در مقطع راهنمايى و متوسطه و 320 هزار فرهنگى و معلم عضو بسيج هستند.

 

19آبان.احمدی مقدم: کاهش قيمت شيشه به يک ششم/40درصد معتادان ايران هرويين مصرف می کنند.

ايسنا
فرمانده نيروى انتظامى و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد: قيمت شيشه ظرف يكى دو سال گذشته به يك پنجم تا يك ششم كاهش پيدا كرده و ارزان شدن شديد اين ماده موجب رشد قابل توجه مصرف آن در كشور شده است.

به گزارش خبرنگار ,اجتماعى خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسماعيل احمدي‌مقدم روز دوشنبه در حاشيه در اولين گردهمايى سراسرى سازمان‌هاى مردم نهاد فعال درمان و كاهش آسيب اعتياد كه توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در ستاد فرماندهى نيروى انتظامى برگزار شد در پاسخ به پرسشى در مورد علت افزايش گرايش به مصرف شيشه كه هم اكنون رتبه اول مصرف در بين اعتيادآورهاى صنعتى را داراست، ضمن بيان مطلب فوق، ضعف آگاهى در جامعه در مورد بي‌خطر بودن و اعتيادآور نبودن مصرف اين ماده را عامل اصلى گسترش شيوع مصرف شيشه در كشور عنوان و تاكيد كرد: باورهاى غلط در مورد بي‌خطر بودن مصرف شيشه در حاليست كه اين ماده حتى بسيار خطرناك‌تر از مواد مخدر به لحاظ اعتيادآور بودن جسمى و روانى است.

سردار احمدي‌مقدم در ادامه با واكنش خبرنگاران در اين زمينه كه ,يكى از علت‌هاى عمده شيوع مصرف شيشه در كشور، در دسترس قرار گرفتن آن است، نه صرفا ضعف آگاهى در جامعه، مواجه شد كه در پاسخ، اظهار كرد: در دسترس بودن مواد مهم است، اما مه‌متر از آن، مصرف كننده است، چرا كه تا زمانى كه مصرف كننده باشد، توليد كننده نيز خواهد بود.

وى در عين حال كاهش قيمت شيشه در كشور را يكى از عوامل گسترش مصرف آن در جامعه ذكر كرد.


40 درصد معتادان ايران مصرف‌كننده هرويين هستند


فرمانده نيروى انتظامى در پاسخ به پرسشى در مورد علت شيوع زياد مصرف كراك در ايران نيز، گفت: كراكى كه اكنون در ايران مصرف مي‌شود، هروئين فشرده با 95 درصد خلوص است و خلوص اين ماده و به تبع آن آسيب‌هاى مصرف آن تا حدى بالا است كه هروئين معمولى از 9 تا 10 كيلو ترياك به دست مي‌آيد، اما براى توليد كراك تبديل حداقل 17 كيلو ترياك به هروئين لازم است كه اين امر به مراتب موجب سبك‌تر شدن ماده و افزايش گرايش به مصرف آن مي‌شود. در عين حال كه افزايش لابراتورهاى صنعتى و پيش‌سازهاى توليد هروئين در افغانستان نيز، افزايش توليد كراك و به تبع آن، عرضه بيشتر اين ماده در داخل كشور را در پى داشته است.
سردار احمدي‌مقدم همچنين مطرح شدن برخى مباحث در اين مورد كه ايران در رتبه اول مصرف كراك (هرويين فشرده‌) در دنيا جاى گرفته است را رد و بيان كرد: در اروپا عمده مصرف كنندگان مواد مخدر معتاد به هرويين هستند و اين در حاليست كه در ايران تنها 40 درصد مصرف‌كنندگان، معتاد به هرويين هستند، اما در عين حال مصرف كراك ايرانى يا همان هرويين فشرده به دليل استنشاقى بودن و سرعت در مصرف، گرايش بيشترى پيدا كرده است.


18 آبان : یك میلیون واكسن برای 70میلیون ایرانی!

حسن امامى رضوى، معاون سلامت وزارت بهداشت، روز دوشنبه با اعلام این كه این وزارتخانه سفارش خرید دو میلیون واكسن را به چند شركت اروپایى و چینى داده است، از ورود این واكسن‌ها به ایران در یك ماه آینده خبر داد. 

 ابتلاى ۸۰ درصد از حجاج به آنفلوآنزاى خوكى تعطیلی ۲۷۱ كلاس درس در استان تهران به دلیل آنفلوآنزا بر اساس آخرین گزارش‌هاى رسمى، تا كنون بیش از دو هزار نفر در ایران به بیمارى آنفلوآنزاى خوكى مبتلا شده و 40 نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیمارى جان باخته‌اند.

بر اساس اعلام معاون وزارت بهداشت، دولت ایران براى خرید دو میلیون واكسن آنفلوآنزاى خوكى بیست میلیارد تومان اعتبار در اختیار این وزارتخانه قرار داده است كه بدین ترتیب براى خرید هر واكسن تنها ده هزار تومان پرداخت شده است.

18آبان :مرگ 61 درصد قربانيان حوادث رانندگی پيش از رسيدن به بيمارستان

مهر: بررسی گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد که در سال گذشته 61.4 درصدفوت شدگان حوادث رانندگی قبل از رسيدن به بيمارستان درگذشته اند.
به گزارش خبرنگار مهر، نتايج بررسی آماری قربانيان حوادث رانندگی سال 87 که توسط دو کارشناس سازمان پزشکی قانونی انجام شده نشان می دهد 4/73 درصد از متوفيان حوادث رانندگی مرد و بيشترين گروه افراد متوفی با 3/43 درصد سرنشين خودرو و يا ترک وسيله نقليه بوده اند و عمده افراد متوفی در جاده های برون شهری با 8/67 درصد تصادف کرده اند.
بر اساس اين تحقيق که توسط علی خادمی کارشناس ارشد سازمان پزشکی قانونی و سعداله مرادی عضو مرکز تحقيقات پزشکی قانونی انجام شده است 2/47 درصد افراد کمتر از 30 سال، 30 درصد بين 30 تا 49سال و 5/22 درصد بالای 50 سال داشته اند. همچنين اصلی ترين علت مرگ ضربه به سر 2/58 درصد گزارش شده است.
12 هزار و 286 نفر در حوادث رانندگی نيمه اول امسال جان خود را از دست دادند که بيشترين آمار فوت‌شدگان مربوط به استان تهران و کمترين مربوط به کهگيلويه و بويراحمد بوده است.
بر اساس آخرين اطلاعات موجود در گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال 86. 22918 نفر در تصادفات رانندگی کشته شده اند.
همچنين در شش ماه اول امسال 152 هزار و 994 نفر از مجروحان حوادث رانندگی به پزشکی قانونی ارجاع شدند که از اين تعداد 113 هزار و 699 نفر مرد و 39 هزار و 295 نفر زن بودند. شهريور امسال تعداد کشته‌های ناشی از تصادف رانندگی 2 هزار و 248 نفر بود که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 7/3 درصد کاهش يافته است.
در گزارش آماری سازمان پزشکی قانونی کشور به ميزان تحصيلات قربانيان حوادث رانندگی اشاره شده است. بررسيها نشان داده بيشترين مرگ و مير در حوادث رانندگی مربوط به افراد با تحصيلات ابتدايی بوده در حاليکه کمترين مرگ و مير در افراد با تحصيلات دانشگاهی بوده است.
بررسی گروه آمار پزشکی قانونی کشور نشان می دهد که همچنان ايران يکی از بالاترين نرخهای مرگ و مير ناشی از تصادفات را در جهان داراست .
تصادفات رانندگی و ترافيکی يکی از مهمترين حوادث غير عمدی در جهان محسوب می شود به طوری که در حدود 2/1 ميليون نفر در سال 2000 ميلادی در کل جهان در اثر اين حوادث جان خود را از دست داده اند.

 

18آبان.ماهی يک تا دو کودک گلفروش درتصادف در جاده بهشت زهرا. گزارش خبرگزاری فارس از عملکرد نظام متبوعش ؟

خبرگزارى فارس:
گزارشى از بچه‌هايى كه مي‌گويند روزانه 300 هزار تومان درآمد دارند
‌استقبال دخترك گل‌فروش از مرگ با فرش قرمز
تمام پهناى خيابان پر از گل‌هاى پرپرى مي‌شود كه در گرگ و ميش هوا، قرمزى آن، اضطراب بدى به دل هر رهگذرى مي‌اندازد. تظاهرات بچه‌ها است انگار؛ همهمه، جيغ، ناله. دخترك با فرش قرمزى از گل به استقبال مرگ مي‌رود.



فروش گل به قيمت ماراتن مرگ

حاشيه سمت راست جاده منتهى به بهشت زهرا روزهاى پنجشنبه و جمعه كه مردم به زيارت اهل قبور مي‌روند پر مي‌شود از دخترها و پسرهايى كه ميانگين سنى آنها از 7 تا 15 سال است. شغلشان گل فروشى است، روابط عمومى و دوى بسيار قوى دارند. به محض اينكه ماشين كمى به سمت راست خيابان مي‌آيد شروع به دويدن مي‌كنند همزمان با ماشين مي‌دوند و خود را نزديك آن مي‌كنند اگر ماشين ايستاد كه حتما به طريقى به ماشين آويزان مي‌شوند و شاخه‌هايى از گل‌هايشان را مي‌فروشند اما اگر ماشين نايستاد فقط جانشان را به خطر انداخته‌اند بدون اينكه پولى به دست آورند.
دوباره تلاش مي‌كنند. ساعت كارشان بستگى به فصل دارد معمولا ساعت كارشان پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از 10 صبح تا 6 بعد از ظهر است كه تابستان‌ها تا 8 شب هم طول مي‌كشد.


درآمدهاى 300 هزار تومانى و نان آوران كوچك


ستاره در حالى كه براى بار دوم در يك روز به بازار گل مراجعه كرده و مي‌خواهد دسته‌هاى گل رز قرمز و داوودى زرد را بخرد، مي‌گويد: من خودم گل نرگس خيلى دوست دارم ولى چون عمر نرگس كوتاه است و قيمتش هم گران‌تر است اصلا نمي‌صرفد كه براى فروش، گل نرگس بخرم.
ستاره دسته‌هاى گل سرخ 50 تايى را از بازار گل 2 هزار تومان مي‌خرد و 5 تا 5 تا آنها را با نخ مي‌بندد و هر دسته 5 تايى را هزار تومان مي‌فروشد. به گفته او اگر گل‌هاى بازار، كهنه باشند مي‌شود با قيمت كمترى گل‌ها را از بازار خريد.
يكى از مغازه‌داران بازار گل درباره درآمدهاى اين فروشندگان كوچك مي‌گويد: گل فروش‌هاى كنار جاده درآمدهاى خيلى خوبى دارند چون ما گل‌هايمان را با قيمت كمترى به آنها مي‌فروشيم و آنها هم سود خوبى را روى قيمت‌ها مي‌كشند و به مشترى مي‌فروشند به طور ميانگين بين 250 تا 300 هزار تومان در روز درآمد دارند اما خوب بايد توجه كرد كه فروش گل در اينجا فقط 2 روز در هفته است.
كارگر يكى از مغازه‌هاى محل عرضه مستقيم گل با تاكيد بر اينكه اگر روزى 100 ميليون تومان هم به او بدهند كنار جاده گل فروشى نمي‌كند مي‌گويد: ‌درآمدهاى گل فروش‌هاى كنار جاده خيلى خوب است تقريبا روزى 200 هزار تومان فقط سود مي‌كنند اما واقعا اين كار بازى كردن با جان آدم است اينها براى 200 هزار تومان، هزار بار تا پاى مرگ مي‌روند.
ستاره كه هنوز در گوشه بازار گل مشغول دسته كردن گلهاست درباره درآمدش مي‌گويد: ما روزى 10 هزار تومان درآمد داريم. وقتى ستاره اين جمله را مي‌گويد همه مردهاى مغازه دار اطرافش مي‌خندند. يكى از پسرهاى گل فروش هم كه آنجا بود و تقريبا 15 سال داشت براى اينكه تفاوت رقم درآمدى كه ستاره و مغازه‌داران گفتند خيلى زياد نباشد بعد از خنده مغازه‌داران گفت: من هم كنار جاده گل مي‌فروشم اگر شانس يارمان باشد روزى 200 هزار تومان هم درآمد داريم ولى معمولا روزى 100 هزار تومان است. به محض تمام شدن حرف‌هاى اين پسر بقيه بچه‌هاى گل فروش كه ديگر دورمان حلقه زده بودند تمام حرف‌هاى او را تاييد كردند.
درآمد روزانه بين 200 تا 300 هزار تومان براى يك نوجوان بين 10 تا 15 ساله رقم بسيار بالايى است نوجوانى كه در اين سن به راحتى نمي‌تواند شغلى داشته باشد وسوسه‌هاى اين شغل برايش رنگ و لعاب ديگرى دارد. تمام خطرات اين شغل را با پوست و گوشت لمس مي‌كند و از نزديك مي‌بيند اما روياى دست يافتنى درآمدش دلش را مي‌برد، مثل ستاره كه مي‌گويد: ,اين شغل خيلى ترسناكه اما مجبورم، پول نداريم.

مرگ 1 تا 2 كودك گل‌فروش در ماه

كمتر خبر رسمى از آمار مرگ و مير بچه‌هاى گل‌فروش در جاده بهشت زهرا منتشر شده است اما مغازه‌داران بازار گل مي‌گويند: تقريباً ماهى 1 تا 2 كودك گل‌فروش در جاده بهشت زهرا بر اثر برخورد خودروها جان خودشان را از دست مي‌دهند.

18آبان.قرارداد معامله 8 ميليارد دلارى بلوك مخابرات امضا ‌شد

خبرگزارى فارس:معاون سازمان خصوصى سازى از انعقاد روز گذشته قرارداد معامله بلوك 50 درصد بعلاوه سهم مخابرات به ارزش تقريبى 8 ميليارد دلار با كنسرسيوم اعتماد مبين و اضافه شدن يك بند به اين قرار داد تاريخى و همچنين عرضه احتمالى 10 درصد از سهام بيمه دانا در چهار شنبه آينده خبر داد.
مهدى عقدايى در گفت وگو با خبرنگار اقتصادى خبرگزارى فارس، در رابطه با معامله 8 ميليارد دلارى بيش از 22.9 ميليارد سهم مخابرات كه در 5 مهرماه توسط كنسرسيوم اعتماد مبين خريدارى شده بود اظهار داشت : عصر روز گذشته جلسه مشتركى با اعضاء كنسرسيوم اعتماد مبين و رئيس سازمان خصوصى سازى در محل اين سازمان برگزار شد و طى آن قرارداد اين معامله تاريخى به امضاء دو طرف رسيد.
وى ادامه داد: قراردادهاى واگذارى سهام بلوكى شركت هاى دولتى در حالى به صورت "تيپ " ( نمونه ) است كه در قرارداد معامله بلوك 50 درصد بعلاوه يك سهم مخابرات يك بند اضافه شد.براساس اين بند خريدار متعهد به اجراى پروانه فعاليت مخابرات است.


عرضه احتمالى10 درصد از سهام بيمه آسيا در چهارشنبه آينده


معاون سازمان خصوصى سازى در بخش ديگرى از اظهارات خود به عرضه بلوك 20 درصدى سهام مپنا در روز جارى اشاره كرد و در خصوص واگذارى سهام دو شركت بيمه آسيا و دانا نيز خاطر نشان كرد: روز گذشته هيات پذيرش پرونده اين دو شركت مشمول اصل صدر اصل 44 را بررسى كرد.در اين جلسه درخصوص بيمه دانا مقرر شد اين شركت نسبت به دريافت تاييديه هاى لازم از سازمان حسابرسى اقدام كند تا در نشست بعدى مجددا " وضعيت پذيرش آن بررسى شود.
عقدايى درباره بيمه آسيا نيز گفت: در صورت ارايه تاييديه سازمان حسابرسى درخصوص ذخاير فنى اين شركت ، بيمه آسيا يكشنبه آينده اقدام به برگزارى جلسه معارفه مى كند تا احتمالا " 10 درصد از سهام آن چهارشنبه آينده در بورس عرضه و كشف قيمت شود.
وى در خاتمه سرمايه اسمى بيمه دانا 10 ميليارد و 500 ميليون تومان و بيمه آسيا را 40 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت : 20 درصد از سهام بيمه آسيا و 39 درصد از سهام بيمه دانا بابت رد ديون به تامين اجتماعي، صندوق بازنشستگى كشوري، صندوق ذخيره فرهنگيان و صندوق ذخيره نيروهاى مسلح واگذار شده است.

17آّبان : نان سنگک 10000 ريالی در اهواز!

تابناک


آخرين نرخ نان در استان خوزستان و اهواز تا آن جا که نگارنده سراغ دارد 200 ريال يا به عبارت بهتر 20 تومان بوده است. البته در شهرستان های استان ارزان تر است .
امروزه اگر چه هر قرص نان يارانه ای و دولتی و تحت نظارت دولت در اهواز 200 ريال يا 20 تومان است، اما قرص نان غير يارانه ای و آزاد نيز به 10 هزار ريال يا 1000 تومان رسيده است. آن هم در يکی از مناطق اهواز ـ که فعلا از بردن نام اين منطقه و خيابان و نانوايی مربوط، خودداری می کنم. چرا که به گفته يکی از دست اندرکاران اين نانوايي، قرار است اين نانوايی آزاد پز در آيينی رسمی با حضور مسوولان استان و اهواز افتتاح شود!
نان سنگک ساده 300 تومان، نان يک طرف کنجد يا به گفته تهرانی ها خشخاشی! 400 تومان، نان دو طرف کنجد 500 تومان و دو نانه يا دو نونه و دو طرف کنجد 1000 تومان. البته، وقتی که اين نان های کنجد دار را به خانه ببری نصف کنجد های آن بر روی زمين می ريزد! هر چند که در اين خصوص، پرندگان بيش ترين استفاده را خواهند برد!
بلی! درست خوانديد: يک قرص نان سنگک، هزار تومان يا به عبارتی 10 هزار ريال !
البته اين نان 1000 تومانی بيش تر با رضايت مشتری تهيه و به سينه ی تنور می چسبد و پس از پختن، به دست سفارش دهنده می رسد.
اطلاعات بيش تر درباره ی نان سنگک 300 تا هزار تومانی را می توانيد از مسوولان محترم و ذی ربط جويا شويد . اما همين قدر بدانيد که نان سنگک ساده در "همدان " 100 تومان، يک طرف کنجد 150 تومان و دوطرف کنجد 200 تومان. همچنين نان سنگک ساده در شيراز و ساوه 200 تومان است.
ضمنا، از نرخ هر قرص نان سنگک در ديگر شهرهای کشور، استان و نيز در ساير مناطق اهواز خودمان، اطلاعات و کيهانی در دست ندارم که باز هم فکر کنم مسوولان خدمتگزار بهتر می توانند در اين باره نظر بدهند و بر شهر اهواز و استان مديريت کنند!
به گمان نگارنده، نان را امروزه بايد در رديف کالاهای لوکس قرار داد. به ويژه، وقتی که بتوان نان شخص يا اشخاصی را آجر يا سنگ کرد!

16 آبان : ايران در جايگاه ۱۲۸ ام تبعيض جنسيتی در ميان ۱۳۴ کشور جهان

فردا- طبق روال سال‌های گذشته، کشورهای اسکانديناوی چهار رده برتر جدول را به خود اختصاص دادند. اما آمريکا و انگليس سير نزولی داشته‌اند.

براساس آخرين جدول شاخص تبعيض جنسی ساليانه اعلام شده، در ميان ۱۳۴ کشور نام ايران با شاخص ۰.۵۸۴ در رديف ۱۲۸ قرار گرفت. لازم به توضيح است که اين شاخص بين ۰ تا ۱ متغير است و به اين معنی است که اگر شاخصی نزديک ۰ باشد تبعيض جنسی بسيار پايين است و هر ميزان که به ۱ نزديک مي‌شود تبعيض افزايش مي‌يابد.

به گزارش سرويس بين‌الملل ,فردا,، بر اساس آماری که توسط مجمع اقتصادی جهان (برگزار کننده اجلاس داووس) ارائه شد،‌ ۶۷٪ از کشورها در بحث تبعيض جنسيتی بهبود و پيشرفت داشته‌اند در حالي‌که ۳۳٪ از کشورها نيز وضعيت بدتری داشته‌اند.

شايان ذکر است که مواردی نظير فرصت‌های اقتصادی و ميزان مشارکت زنان، سطح سواد،‌ بحث درمان و طول عمر و ميزان مشارکت آنها در عرصه‌های سياسي، ۴ عنوانی هستند که برای سنجش اين شاخص، مورد ارزيابی قرار مي‌گيرند.

طبق روال سال‌های گذشته، کشورهای اسکانديناوی چهار رده برتر جدول را به خود اختصاص دادند. اما آمريکا و انگليس سير نزولی داشته‌اند.

“ملانی وروير” سفير سيار مسائل جهانی زنان مي‌گويد: ” چالش‌های اصلی زمان ما بدون حضور زنان قابل حل نيست. زنان کليد اصلی رشد اقتصادی هستند ،‌ در حالی هنوز در مراکز تصميم گيری جايگاه خود را نيافته‌اند.”

بر اساس گزارش منتشر شده مربوط به سال ۲۰۰۹‌ ، با توجه به رابطه مستقيم ميان توسعه اقتصادی و حضور زنان در عرصه‌های سياسي، ۴۳ کشور در اين زمينه پيشرفت داشته‌اند، در حالي‌که بيشتر کشورهای دنيا در مباحثی نظير سطح سواد، ميزان مشارکت اقتصادی در مجموع ۴۰٪ پيشرفت داشته‌اند و در ميزان مشارکت زنان در عرصه‌های اقتصادی آمار شگفت‌انگيز ۸۳٪ داشته‌‌اند.

امسال ايسلند جای نوروژ را در صدر جدول گرفت. نکته قابل توجه اين است که آمريکا نيز از رديف ۲۷ جدول به رديف ۳۱ سقوط کرد که يک روند نزولی را در پيش گرفته‌است چنانچه در سال ۲۰۰۶ جايگاه اين کشور در رده ۲۳ بود.

در پايان لازم به ذکر است که ايران در سال ۲۰۰۶ از ميان ۱۱۵ کشور با شاخص ۰.۵۸۰ در رده ۱۰۸، در سال ۲۰۰۷ از ميان ۱۲۸ کشور با شاخص۰.۵۹۰ در رده ۱۱۸ و در سال ۲۰۰۸ از ميان ۱۳۰ کشور با شاخص ۰.۶۰۲ در رده ۱۱۶ جدول قرار گرفت» 

 

17 آبان :رتبه ی صد و یکم ایران بین 104 کشور در مورد “آزادیهای فردی”

شهرزادنیوز: در فهرستی که موسسه مطالعاتی لگاتوم از شاخص رونق در سال 2009 ارائه داده است، ایران در میان 104 کشور در مرتبه ی 94 قرار گرفته است. در این مجموعه زیرفهرستهایی نیز وجود دارند که در 9 زمینه وضعیت کشورهای مختلف را ارزیابی کرده اند. جایگاه ایران در این زیرفهرستها چنین است: رشد و بنیانهای اقتصاد کلان 79، کارآفرینی و ابتکار 69، نهادهای دموکراتیک 93، آموزش 59، بهداشت 70، ایمنی 88، نحوه اداره حکومت 102، آزادی فردی 101، سرمایه اجتماعی 82.
موسسهی تحقیقاتی لگاتوم وابسته به شرکت معتبر اقتصادی و مشاوره ی مالی بین المللی لگاتوم است که تمرکز آن بر سرمایه گذاری در بازار جهانی میباشد.

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©