Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ برابر با  ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰  برابر با ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۷۹)

۸دی ۱۳۹۰ـ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 ۵۰۰ کارگر روغن نباتی نازگل بيکار شدند

معضل ازدواج کودکان در ايران

۴هزار و ۱۲۰ نفر از المپيادي‌ها از کشور رفته‌اند

۱۰۰ کتابفروشی در تهران تعطيل شد‌ه‌اند

۸۰۰ هزار تومان سبد معيشتى كجا و ۳۳۰ هزار تومان مزد كجا

سه ميليارد دلار از بودجه بخش بهداشت و درمان در سال جاری پرداخت نشده است.

۳۵۰ كارگر ارگ ديزل بيكار شدند

تا پايان آبان امسال، ۱۴ هزار و ۹۷۷ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند

شهرسه ميليونی مشهد ۹۰۰ هزار حاشيه نشين دارد

 

 

۸دی : ۵۰۰ کارگر روغن نباتی نازگل بيکار شدند

کلمه:۵۰۰ کارگر مجتمع کشت و صنعت روغن نباتی ماهيدشت کرمانشاه (نازگل) با لغو قرارداد بيکار شده اند و گزارش های رسيده از تجمع و حضورکارگران در اداره کار استان در روزهای گذشته خبر می دهد.

محمد قنبری مدير اداری و پرسنلی نازگل با تأييد لغو قرارداد ۵۰۰ نفر از کارگران به کرمانشاه پست گفت: هر چند کارخانه تعطيل نشده و کارگری هم اخراج نگرديده اما بعلت عدم تأمين مواد اوليه بدليل شرايط بين المللی عليه کشورمان فعلاً قادر به ادامه راه نيستيم و قرارداد کارگران را لغو کرده ايم. هرچند در حال رايزنی با مقامات برای حل مشکل هستيم . وی افزود اگر مشکلات مرتفع شود کارگران به کار بازخواهند گشت. قنبری زمان مشخصی را برای بازگشت کارگران اعلام نکرد.

در حالی که مدير اداری نازگل در پاسخ به اعتراض کارگران زمان قرادادها را با توجه به تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار از اختيارات کارفرما دانست؛ داوود ياوری معاونت روابط کار اداره کار و امور اجتماعی اما با رد اين گفته به کرمانشاه پست گفت: مدت قرارداد به موافقت طرفين بستگی دارد. ياوری همچنين از رسيدگی به پرونده کارگران بيکار شده نازگل در آن اداره خبر داد و گفت: فعلاً ۴۰۰ نفر از کارگران فرم های بيمه بيکاری را تکميل تا از مزايای اين قانون بهره مند شوند. مطابق قانون يادشده پرداخت تا حداکثر ۱۸ ماه مستمری ماهانه برابر مقررات قانون کار قابل پرداخت است.

مجتمع کشت و صنعت روغن نباتی ماهيدشت پيشتر با ۷۴۰ پرسنل در منطقه دشت ماهيدشت فعاليت کرده است.

 

۸دی :معضل ازدواج کودکان در ايران :در اغلب ازدواج‌های کودکان پای فقر در ميان است

مردمک:علی نريمان:بنا بر آمار رسمي، نزديک به ۸۵۰ هزار کودک ايرانی در سنين ۱۰ تا ۱۸ سالگي، همسر دارند. از اين تعداد اکثر «مادران کودک» نيز همسرانی دارند که بيش از ۱۸ سال سن دارند.

در خبری که به تازگی منتشر شده است، مدير کل ثبت احوال استان هرمزگان از ثبت سه واقعه ازدواج‌دختران زير ده سال در شهرستان ميناب، يکی در شهرستان بندرلنگه و يک مورد در شهرستان بندرعباس خبر داده پيش از اين هم آمار بيشتری از اين ازدواج‌ها منتشر کرده بود.

شهريور ماه امسال مديرکل ثبت احوال هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس خبر داد که طی ۱۰ ماه گذشته، بيش از ۵۳۰ ازدواج زير ۱۰ و ۱۴ سال تنها در اين استان ثبت شده است.

مديرکل ثبت احوال استان گلستان نيز در شهريور امسال خبر مشابهی را اعلام کرده است که طبق آن در پنج ماه اول سال جاری ۱۴ مورد ازدواج پسران زير ۱۵ سال و ۴۱۴ مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۴ سال از جمله دو مورد زير ۱۰ سال در اين استان به ثبت رسيده است.

ثبت رسمی ازدواج اين کودکان در حالی اتفاق مي‌افتد که سن قانونی ازدواج دختران براساس تصويب مجلس در سال ۱۳۸۱ هجری شمسي، ۱۳ سال تعيين شده است. از آن گذشته آمار منتشر شده فقط مربوط به يکی دو استان است و با اضافه شدن آمار استان‌هايی مانند سيستان و بلوچستان يا خوزستان که قوانين عشيره‌ای بيشتر از قوانين رسمی کشور در آن حکمرانی مي‌کند، اين آمار چند برابر خواهد شد.

آمار مرکز آمار ايران در اين باره به آخرين سرشماری کشور در سال ۸۵ برمي‌گردد. در اين آمار تعداد کودکان ازدواج‌کرده در سنين ۱۰ تا ۱۸ سال، ۸۴۸‌ هزار نفر اعلام شده است. نگرانی از افزايش ازدواج دختران خردسال در کشور در آخرين گزارش نشريه جامعه‌شناسی کشور هم نمود دارد؛ گزارشی که به پديده «همسران کودک» در ايران امروز اشاره مي‌کند. تعداد «مادران کودک» با بيشتر از شش برابر فزونی نسبت به «پدران کودک» گويای اين است که ۸۵ درصد دختران خردسال و نوجوان در سنين ۱۰ تا ۱۸ سالگی همسر مردانی شده‌اند که در سنين بالای ۱۸سال قرار دارند و فقط ۱۵درصد از اين قشر کودکان با کودکان هم‌سن و سال يا هم‌نسل خود ازدواج کرده‌اند.

 

فقر؛ مهريه کودکان

 

در اغلب ازدواج‌های کودکان پای فقر در ميان است. فرقی نمي‌کند اين فقر فرهنگی باشد يا مالی.

اما نکته قابل تامل آن است که توزيع جغرافيايی پديده «همسری کودکان» نمايانگر اين است که ۵۳ درصد اين ازدواج‌ها در مناطق شهری اتفاق افتاده‌اند. به بيان ديگر عليرغم توسعه شهرنشينی و افزايش جمعيت و مناطق شهرنشين در کشور که از نظر فيزيکی و کالبدی گويای توسعه اجتماعی است و با وجود افزايش متوسط سن ازدواج در کل کشور، هنوز توسعه فرهنگی لازم بوقوع نپيوسته و خانواده‌های بسياری در مناطق شهری (بيش از ۴۰۰ هزار خانواده) کودکان خود را بويژه دختران خردسال خود را از سنين کودکی به «خانه شوهر» فرستاده و چه بسا بدين صورت از مسئوليت اجتماعی و اقتصادی تأمين نياز‌های ‌تربيتی و معيشتی و رفاهی کودکان نيز رهايی مي‌يابند.

معضل ازدواج کودکان در ايران در حالی گام‌های اوليه را برمی دارد که در جهان هر سه ثانيه يک کودک ازدواج مي‌کند.

بنا بر آمارهای سازمان‌های بين‌المللی درجهان بيش از پنجاه ميليون «عروس کوچک» زندگی مي‌کنند. در ضمن سالانه ده ميليون دختربچه زير ۱۸ سال تن به ازدواج مي‌دهد؛ يعنی در هر سه ثانيه يک نفر. اگر پسربچه‌هايی را هم که مجبور به ازدواج هستند به اين رقم اضافه کنيم، اين زمان کمتر از سه ثانيه خواهد بود و برآورد‌ها نيز نشان مي‌دهد دردهه آينده قريب ۱۰۰ ميليون به اين رقم افزوده خواهد شد.

اغلب داماد‌ها چندسالی بزرگ‌تر از عروس‌ها هستند، اما ميليون‌ها مرد نيز در سنين بسيار پايين و برخلاف ميل خود ازدواج مي‌کنند.

در برخی از کشورهای آفريقايی مانند نيجر، چاد، مالي، گينه و بورکينافاسو بسياری از دختران قبل از رسيدن به سن ۱۸ سالگی مجبور به ازدواج مي‌شوند.

سازمان يونيسف يکی از شيوه‌های رايج سوء‌استفاده جنسی و استثمار دختران را ازدواج در کودکی اعلام کرده است. از مهم‌ترين عواقب زناشويی در کودکي، جدايی از والدين، از دست دادن هم‌بازي‌ها، ترک هم‌سالان و عدم دسترسی به آموزش است. از پيامد‌های ديگر اين معضل کار اجباری برده‌وار، بهره‌کشی جنسی و خشونت است.

کشورهايی مانند نيجر، بنگلادش، بوليوي، مکزيک و يمن، کشورهايی هستند که بيشترين وقوع ازدواج کودکان در آن‌ها ثبت شده است.

 

۶دی: ۴هزار و ۱۲۰ نفر از المپيادي‌ها از کشور رفته‌اند

ايلنا: معاون علمی و فناوری رياست جمهوری گفت: «شيب خروج المپيادي‌ها تا سال 81 حدود 40 درصد بود که اکنون به 17 درصد رسيده است

"نسرين سلطان خواه" در پاسخ به پرسش خبرنگار ايلنا در مورد ميزان مهاجرت نخبگان و استعدادهای برتر به خارج از کشور گفت: «براساس بررسي‌های انجام شده 4 هزار و 120 نفر از کل المپيادي‌ها از ابتدای برگزاری مسابقات المپياد، از کشور خارج شده‌اند

وی شيب خروج از کشور دانش آموختگان علوم پزشکی را خيلی کم عنوان کرد وا فزود: «شيب خروج دانش آموختگان علوم پزشکی تا سال 81 حدود 16 درصد بود كه اکنون در دوره جديد به کمتر از 8 درصد تقليل پيداکرده است

 

۶دی :۱۰۰ کتابفروشی در تهران تعطيل شد‌ه‌اند

 

کلمه: کتابفروشان خيابان کريم‌خان تهران با ابراز تاسف از تعطيلی حدود ۱۰۰ کتابفروشی در پايتخت تنها در يکسال گذشته، نسبت به قرار گرفتن در منگنه مانتوفروشان و طلافروشان اين راسته و بي‌ميلی مشتريان اين دو بازار برای خريد از کتابفروشيهای آنها ابراز نگرانی کردند.

وی با اشاره به وضعيت فرهنگی اين منطقه از تهران گفت: حدود ۱۴ کتابفروشي، ۲ واحد موسسه فرهنگی و يک کتابخانه بزرگ در منطقه ۶ تهران فعاليت دارند و فقط کتابفروشيهای راسته کريم‌خان نيستند که به اين منطقه چهره‌ای فرهنگی داده‌اند؛ وجود خانه هنرمندان ايران و تعداد زيادی کافه که اکثراً پايگاه فرهنگی محسوب مي‌شوند، ظرفيتی خوب برای کار فرهنگی در اين منطقه است.

کيائيان اضافه کرد: ما (فعالان فرهنگ منطقه ۶ تهران) که مجموعاً شايد بيش از ۵۰۰ سال سابقه فعاليت در اين حوزه و کار کتابفروشی را داريم، فکر مي‌کنيم که فرهنگ وزن مخصوص و بالايی در کشورمان دارد و توجه دولت به اين مقوله، مي‌تواند جلوی بسياری از آسيب‌ها و بزه‌هايی اجتماعی را بگيرد.

 

 

۶دی :دبير اجرايى خانه كارگر اصفهان: ۸۰۰ هزار تومان سبد معيشتى كجا و ۳۳۰ هزار تومان مزد كجا

ايسنا: چه طور ممكن است سبد معيشتى خانوار به طور ميانگين 800 هزار تومان تعريف شود در حالى كه حداقل مزد 330 هزار تومان باشد؟! از طرف ديگر تورم‌زا بودن مزدى كه تا اين حد با خط فقر و سبد هزينه فاصله دارد، شعارى براى ايجاد انحراف در رسيدن نيروى كار به مزد واقعى است.

 

اصغر برشان ـ دبير اجرايى خانه كارگر اصفهان با بيان اين‌كه حداقل دستمزد سال جارى حتى نتوانسته است نيمى از هزينه سبد معيشتى خانوارها را به خصوص در شهرهاى كلان تامين كند، اظهار كرد: سبد هزينه در شهرهاى كلان بالاتر از 800 هزار تومان بود ولى دستمزد كارگران در شوراى عالى كار با 9 درصد افزايش 330 هزار تومان تعيين شد.

وى ادامه داد: قرار بود مزد ميزان تورم را پوشش دهد و سبد هزينه‌ها را هم تامين كند ولى عملا به هيچ وجه اين اتفاق نيفتاد.

دبير اجرايى خانه كارگر اصفهان بيان كرد: با وجود افزايش كمى دستمزد سال جاري، تورم دو رقمى و بالا، قدرت خريد كارگران را سه درصد كاهش داده است.

وى با تاكيد بر اين‌كه مزد به طور متوسط در هزينه تمام‌شده كالاهاى ماشينى و غير ماشينى 20 درصد سهم دارد، اظهار كرد:‌بنابراين اگر به طور مثال مزد افزايش 20 درصدى داشته باشد تاثيرش در قيمت تمام شده دو درصد است.

دبير اجرايى خانه كارگر اصفهان با تاكيد بر اين‌كه متاسفانه امسال هم وضعيت مطلوبى در روند تعيين حداقل دستمزد وجود ندارد، گفت:‌با توجه به اين‌كه اكنون دى ماه است هنوز وضعيت بودجه كشور مشخص نيست. زيرا بودجه عامل بسيار موثر در تعيين حداقل دستمزد است.

وى با بيان اين‌كه وضعيت حمايت از توليد در قالب بسته‌هاى حمايتى پس از هدفمندسازى يارانه‌ها محقق نشده است گفت: بنابراين با چنين وضعيتى قطعا رونقى در اشتغال به وجود نخواهد آمد.

دبير اجرايى خانه كارگر اصفهان تصريح كرد: دولت در دقيقه 90 بودجه و مزد را بدون فرصت كافى براى كارشناسى اعلام مي‌كند. اگر هوشيارى كافى نباشد و شوراى عالى كار نيز وظايف قانونى و رسالت خود را به خوبى انجام ندهد سال آينده نيروى كار در فقر و فلاكت به سر مي‌برد.

وى در پايان با بيان اين‌كه به دليل عدم حمايت از كارگران، كارفرمايان به راحتى مي‌توانند براى حل هرگونه مشكل اقتصادى خود كارگران را اخراج و تعديل كرده و يا با آن‌ها قراردادهاى موقت منعقد كنند، بيان كرد: قرار بود فضاى كسب و كار كشور با هدفمندسازى و ارائه بسته‌هاى حمايتى از رونق بيشترى بهره‌مند شود ولى متاسفانه اين اتفاق نيفتاد. اولين قربانيان اين بحران‌هابه وجود آمده نيز كارگران هستند كه نه تنها مزد خوبى دريافت نكرده‌اند بلكه كار خود را نيز از دست داده‌اند.

 

 

 

۵دی :سه ميليارد دلار از بودجه بخش بهداشت و درمان در سال جاری پرداخت نشده است.

آفتاب: سه ميليارد دلار از بودجه بخش بهداشت و درمان در سال جاری پرداخت نشده است. بودجه‌ای که از محل هدفمندسازی و فروش نفت بايد حاصل مي‌شده است.

کميسيون بهداشت و درمان گزارشی درباره عدم اختصاص اعتبار لازم به وزارتخانه بهداشت از سوی دولت آماده کرده بود.

حسن تامينی ليچايی سخنگوی اين کميسيون در تشريح اين گزارش گفت: سهم مردم در پرداخت هزينه‌های بهداشتی و درمانی روز به روز افزايش پيدا کرده و گردش مالی بيمارستان‌ها به درآمد حاصل از جيب مردم وابسته تر شده و زمينه ماندگاری پزشکان متخصص در بيمارستان‌های دولتی را با مشکل جدی مواجه کرده است و بيم آن مي‌رود اداره اين بيمارستان‌ها با بحران مواجه شود.

وی از بخشی از بودجه ۹۰ مبنی بر اختصاص سه ميليارد دلار از محل افزايش درآمد حاصل از صادرات نفت و ميعانات گازی مازاد به وزارت بهداشت٬ ياد کرد که نه تنها محقق نشده بلکه ۱۰ درصد از درآمدهای ناشی از هدفمند کردن يارانه‌ها هم به اين وزارتخانه پرداخت نشده است.

وی با بيان اينکه در قانون برنامه پنجم نيز نمايندگان تلاش بسياری کردند که بتوانند مشکل بهداشت و درمان را برای هميشه حل کنند، ادامه داد: اختصاص ۱۰ درصد از قانون هدفمندی يارانه‌ها برای حل مشکلات سلامت جزو اقدامات موثری بود که نمايندگان آن را به ثمر رساندند. قرار بود سهم پرداختی مردم در هزينه‌های درمان به زير ۳ درصد کاهش پيدا کند و اين مساله با ۱۰ درصد از درآمد هدفمندی يارانه‌ها ممکن بود که نمايندگان در اين زمينه اهتمام کردند. اما دولت اين قانون را اجرا نکرد.

وی افزود: به اين ترتيب قرار شد از مازاد درآمد نفت به بخش سلامت مردم اختصاص پيدا کند که مشکلات حوزه سلامت مرتفع شود، قرار بود اين اعتبار را دولت پرداخت کند که اين مسئله تاکنون اجرايی نشده است و از پول مازاد فروش نفت به بخش درمان نيز اختصاص پيدا نکرده است.

او که معتقد بود وضعيت بيمارستان‌های دولت روز به روز وخيم‌تر مي‌شود، اضافه کرد: وزارت بهداشت برای اين بودجه ۳۰۰۰ ميلياردی برنامه ريزی کرده است. عدم پرداخت اين بودجه ناکارآمدی اين وزارتخانه در عمل به تعهداتش را به بار مي‌آورد.

 

دلاری که گران شد، بودجه که نيامد

 

اما جدا از همه اين‌ها، تغييرات قيمت دلار، در طلب وزارت بهداشت موثر نيست. در زمان تصويب بودجه سال ۹۰، مجلس هر دلار را ۱۰۵۰ تومان در نظر گرفت، به همين دليل وزارت بهداشت 3 هزار ميليارد تومان بايد از صادرات نفتی نفع مي‌برد.

اما اکنون دلار ۱۵۰۰ تومان در بازار آزاد است و طلب ريالی وزارت بهداشت به 4500 ميليارد تومان رسيده است. هرچند وزارت بهداشت اگر بتواند پولی از خزانه بگيرد، با همان نرخ ۱۰۵۰ تومان محاسبه مي‌شود و معدل ريالی هر دلار ۱۰۵۰ تومان را دريافت مي‌کند. حتی اگر طلب وزارت بهداشت به نرخ دولتی بانک مرکزی هم محاسبه شود، چيزی حدود 200 ميليارد تومان، بيشتر بايد به وزارت بهداشت پرداخت شود.

با تمام اينها به نظر مي‌رسد وزارت بهداشت راضی است معادل ريالی 3 ميليارد دلار را به نرخ همان هر دلار ۱۰۵۰ تومان دريافت کند. چندی پيش وزير بهداشت گفت به دولت اعلام کرده از اين پس تمام حساب‌های با توجه به همين سه ميليارد دلار پرداخت مي‌شود. غير از اين‌ها حبر مي‌رسد تاکنون تنها کمتر از 500 ميليون دلار از طلب 3 ميليارد دلاری به وزارت بهداشت پرداخت شده است.

 

۵دی ۳۵۰: كارگر ارگ ديزل بيكار شدند

ايلنا: عضو هيئت مديره شركت كرمان خودرو گفت:شركت خودرو سازى ارگ ديزل در سال 87 تاسيس شد و توليد آن ساخت اتوبوسهاى دو كابين و تك كابين شهرى بود كه هم اكنون اين كارخانه تعطيل شده است.

محمد جعفر مجزوبى در گفت گو با خبر نگار ايلنا،ضمن بيان اين مطلب كه شركت ارگ ديزل تحت نظر شركت ايكارباس صربستان است، افزود:اين شركت به دليل عدم اجراى تعهدات خود در تحويل 80 دستگاه خودرو ،دچار مشكل نقدينگى شدو به ناچار از ادامه توليد باز ماند

وى ادامه داد:در حال حاضر 350 نفراز400 كارگر اين شركت بيكار شده اند و 50 نفر باقيمانده در بخش خدمات ،نگهبانى و ادارى فعال هستند.

 

 ۴دی :تا پايان آبان امسال، ۱۴ هزار و ۹۷۷ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند.

خبرآنلاين: براساس آماری که از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور منتشر شده است، تا پايان آبان امسال، 14 هزار و 977 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند. اين آمار در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که خبر از کشته شدن 17 هزار و 219 نفر در تصادفات رانندگی می داد، با کاهش 13 درصدی همراه شده است.

 

مردان همچنان بيشتر از زنان در جاده های ايران می ميرند

براساس اين گزارش از مجموع 14 هزار و 977 نفری که بر اثر حوادث رانندگی در هشت ماه گذشته جان خود را از دست داده اند، شامل 11 هزار و 662 نفر مرد و سه هزار و 315 نفر زن می شود.

در اين گزارش با اشاره به محل وقوع تصادفات منجر به فوت در هشت ماهه امسال آمده است: بيشترين تلفات ناشی از حوادث رانندگی با 9 هزار و 136 مورد در جاده های برون شهری و پس از آن تصادف های درون شهری با چهار هزار و 291 نفر در رتبه دوم قرار دارند.

در اين ميان جاده های روستايی نيز با يک هزار و 436 نفر به عنوان سومين محل وقوع تصادف های منجر به فوت در هشت ماه گذشته امسال معرفی شده اند، البته از مجموع تصادف های منجر به مرگ، محل مرگ 114 نفر نيز نامعلوم گزارش شده است.

 

بالاترين آمار در خراسان رضوی

 

خراسان رضوی با آمار يک هزار و 275 کشته ناشی از حوادث رانندگی در سکوی اول قرار دارد و پس از اين استان، تهران با يک هزار و 182 و همچنين استان فارس با يک هزار و 170کشته به تربيت در رتبه های دوم و سوم را در تلفات ناشی از حوادث رانندگی از آن خود کرده اند.

در بين کمترين ها نيز، استان ايلام با 113، کهگيلويه و بويراحمد با 114و خراسان جنوبی با 145 نفر، به ترتيب توانسته اند به عنوان استان هايی با کمترين تلفات ناشی از حوادث رانندگی در اين آمار معرفی شوند.

 

بيشترين کاهش تلفات حوادث رانندگی در هرمزگان

در اين گزارش با اشاره به بيشترين کاهش تلفات حوادث رانندگی در بين استان های کشور آمده است: استان هرمزگان با 28.8 درصدکاهش (294کشته در هشت ماهه امسال در مقايسه با 413 نفر در مدت زمان مشابه سال گذشته)، استان خراسان جنوبی با 27.9 درصد کاهش (145کشته در هشت ماهه امسال در مقايسه با 201 نفر در مدت زمان مشابه سال گذشته) و پس از آن استان آذربايجان غربی با 24 درصد کاهش (453 کشته در هشت ماهه امسال در مقايسه با 596 نفر در مدت زمان مشابه سال گذشته) بيشترين کاهش را در تعداد تلفات حوادث رانندگی در هشت ماهه امسال داشته‌اند.

 

216 هزار مصدوم

همچنين تا پايان آبان 90، آمار 216 هزار و 278 مصدوم حوادث رانندگی در پزشکی قانونی ثبت شده است که از اين تعداد 157 هزار و 437 نفر مرد و 58 هزار و 841 نفر زن هستند. مصدومين حوادث رانندگی امسال نيز در مقايسه با مدت زمان مشابه سال قبل، 5.2 درصد کاهش يافته است. تعداد مصدومين حوادث رانندگی هشت ماهه سال گذشته، 228 هزار و 233 نفر بود.

۱دی: شهرسه ميليونی مشهد ۹۰۰ هزار حاشيه نشين دارد!

 

به گزارش خبرنگار مهر، در برخی خانه های حاشيه شهر مشهد روزهای زيادی است که آشپزخانه غبار گرفته، يخچال خالی و اجاق خاموش است، پدر خانواده چهل روز است که سرکار نرفته، يک سال است که بچه ها گوشت نديده اند در اين شهر سه ميليون نفری حدود 900 هزار حاشيه نشين زندگی می کنند که بسياری از آنها از روستاهای سه استان خراسان و ديگر شهرهای کشور برای زندگی بهتر به اين شهر قدسی مهاجرت کرده اند.

 

۱دی: جرم ۸۰ درصد دختران زندانی روابط نا مشروع و فرار از منزل است

فرارو

علی رستمی مديرکانون اصلاح و تربيت تهران با تشريح آمار مددجويان، نوع جرايم و فراوانی آن در ميان کودکان و نوجوانان تهرانی اعلام کرد که جرم ۸۰ درصد دختران معرفی شده به کانون اصلاح و تربيت، روابط نامشروع و فرار از منزل است.

وی افزود: از سال ۱۳۸۰ تا پايان ۶ ماهه اول ۱۳۹۰ نتايج بررسی آمارها نشان مي‌دهد، جرايم در حوزه کودکان و نوجوانان به ترتيب در زمينه سرقت و اخاذی ۲۸ درصد، ضرب و جرح ۱۸ درصد، موادمخدر و اعتياد ۱۲ درصد بوده است و مابقی جرايم فردی هستند. همچنين نزديک به ۵۰ درصد از جرايم دختران مربوط به روابط نامشروع و ۳۰ درصد مربوط به اتهام فرار از منزل است. حدود ۸۷ درصد از کودکان برای اولين بار و بدون سابقه کيفری وارد کانون اصلاح و تربيت مي‌شوند.

 

۱دی: کاهش توليد نفت در ايران رسما تاييد شد

اعتدال : احمد قلعه بانی شامگاه چهارشنبه در مراسم سی و دومين سالروز تاسيس شرکت ملی حفاری ايران در اهواز اظهار کرد: در بخش توليد نفت در سال ۱۳۸۹ نسب به سال قبل از آن ۲۷ هزار بشکه افزايش توليد داشتيم ولی امسال نسبت به سال قبل تا به امروز ۲۰ هزار بشکه نفت کاهش توليد داشته ايم.

وی افزود: البته کاهش ۲۰ هزار بشکه توليد نفت امسال، نسب به سال ۱۳۸۸ نبوده بلکه ما هفت هزار بشکه نفت افزايش نسبت به دو سال قبل داشتيم.

معاون وزير نفت به توليد گاز در کشور اشاره کرد و گفت: در بخش گاز ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزايش توليد داشته ايم و طبق برنامه ريزی های انجام شده تا چهار سال آينده سالی ۲۰ درصد افزايش توليد خواهيم داشت که البته اين امر مستلزم جذب سرمايه مورد نياز برای اجرای طرحهای توسعه ای در کشور است.

قلعه بانی عنوان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه، بايد توليد نفت در کشور به پنج ميليون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد که اين امر نيازمند ۱۵۶ ميليارد دلار سرمايه گذاری است؛ يعنی ما بايد در برنامه پنجم در هر ماه ۱.۷ ميليارد دلار سرمايه جذب صنعت نفت کنيم.

صنعت نفت به اعتبار بيشتری نياز دارد

 

قلعه بانی گفت: امسال بايد ۳۶ ميليارد دلار سرمايه در نفت جذب می شد که ۱۶ ميليارد دلار آن برای ميدان گازی پارس جنوبی است به همين دليل از مجلس و نمايندگان انتظار داريم در اين راه کمکهای بيشتری به شرکت ملی نفت بکنند.

به گفته قلعه باني، امسال هم هزينه های جاری ما به خصوص در بخش دستمزد کاهش يافت در حاليکه اگر تنها معيار تورم در کشور را در نظر بگيريم اين بودجه بايد ۲۷ درصد افزايش می يافت.

معاون وزير نفت ادامه داد: در بودجه سرمايه ای به ۳۶ ميليارد دلار اعتبار نياز داريم که ۵۰ درصد اهداف خود را محقق کنيم ولی اين امر نيز محقق نشد.

 

عدم فروش اوراق مشارکت پارس جنوبی

 

وی با انتقاد از عدم فروش مناسب اوراق مشارکت برای توسعه ميدان پارس جنوبی گفت: مکانيزم فروش اوراق مشارکت با نرخ ۱۷ درصد متاسفانه جواب نداد چرا که مردمی که می دانند با سرمايه گذاری در بازار ارز و سکه پول بيشتری به دست می آورند سراغ اوراق مشارکت طرحهای نفتی نمی آيند.

قلعه بانی افزود: ما برای طرحهای نفت و گاز به پول زيادی نياز نداريم فقط اجازه دهند مردم را در طرحهای خود مشارکت دهيم و چه اشکالی دارد به آنها ۲۵ درصد سود بدهيم تا آنها هم رغبت کنند در صنايع نفت و گاز سرمايه گذاری کنند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©