Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۰۷ دسامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۰۷ دسامبر ۲۰۱۱
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۷۶)

۱۵ آذر ۱۳۹۰ـ ۶ دسامبر ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

آمار ایدز در سیستان و بلوچستان و کردستان . فوت ۴ هزار و ۳۱۱ مبتلا به ايدز

واردات مرکبات و چای

ايلام، رکورددار خودکشی در کشور/ علت: بيکاری

جدایی ۵۰۰ زن و شوهر در روز

۶۰ درصد از اقتصاد کشور زير چتر ماليات نیست

بيکاری زنان فارغ التحصيل دانشگاه

رئيس ديوان محاسبات: امسال با کسری بودجه مواجه هستيم

آمار بیکاری

 

 

15آذر: بيداد ايدز در سيستان و بلوچستان

تابناک

هشدارهايی برای نزديک بودن به موج سوم ايدز داده شده است. موجی که به دليل سوء رفتار جنسی و روابط جنسی محافظت نشده بوجود می آيد. قربانی اصلی اين موج هم زنان و در ادامه تولد کودکان مبتلا به ويروس ايدز است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، به دليل شرايط فرهنگی و ترددهای غير قانونی به کشورهای همسايه و چند همسری افراد مبتلا، ميزان ابتلا به ايدز در ميان زنان استان 2 برابر ميانگين کشوری است و اين نسبت در ميان کودکان نيز 3 برابر از ميانگين کشوری بيشتر است.

شعار امسال روز جهانی ايدز «پيش به سوی صفر در ايدز» به معنی صفر در موارد جديد عفونت، صفر در مرگ ناشی از ايدز، صفر در تبعيض مبتلايان به ايدز است.

 

۱۵آذر: نيمی از چای مصرفی کشور قاچاق است!

ايسنا

سالانه 100 هزار تن چای مورد نياز و مصرف جامعه‌ی ايرانی است که حدود 60 هزار تن آن غيرقانوني، 35 هزار تن قانونی و پنج هزار تن از چای توليد داخل تامين مي‌شود.

طبق قانون گمرک جمهوری اسلامی واردات چای بسته‌بندی شده در خارج با وزن کمتر از 10 کيلوگرم ممنوع بوده و ترخيص نمي‌شود، مغازه‌ها مملو از انواع برند‌های چای خارجی با بسته‌بندي‌های کمتر از وزن 10 کيلوگرم است.

گفتنی است؛ واردات چای 34 درصد تعرفه دارد و برای واردات رسمی هر کيلو چای خارجی معادل هزار تومان بايد پرداخت شود.

و اما راه‌های شناسايی چای طبيعی از چای تقلبی:

- چای طبيعی فقط در آب جوش و در حالت دم‌کشيدن به رنگ مي‌آيد، اما چاي‌ تقلبی به دليل وجود اسانس رنگ در آب سرد هم به رنگ مي‌آيد.

 

۱۴آذر: پيش‌بينى وجود ۳ هزار فرد مبتلا به ايدز در كردستان

يكشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰

آژانس خبری موکريان » سرويس اجتماعی

 

سرپرست مرکز مشاوره بيماري‌هاى رفتارى استان کردستان گفت: 430 بيمار افراد مبتلا به ويروسHIV در استان کردستان توسط اين مرکز شناسايى شده‌اند  که 90 نفر آنها در شهرستان سنندج زندگى مي‌کنند و ماهانه يک ميليون تومان هزينه دارو و درمان آنهاست.

به گزارش آژانس خبری موکريان و به نقل از منابع آگاه محلي،شيرزاد سيفى با اشاره به اين که پيش‌بينى مي‌شود بيش از 3 هزاربيمار مبتلا به اين ويروس در استان وجود داشته باشد اظهار كرد: بيشتر افراد مبتلا به ويروس HIV که توسط مرکز مشاوره بيماري‌هاى رفتارى شناسايى شده‌اند، بيماران معتادند و متاسفانه افرادى که از طريق روابط جنسى نامشروع به اين ويروس مبتلا شده‌اند خود را پنهان نگه مي‌دارند.

سرپرست مرکز مشاوره بيماريهاى رفتار استان کردستان با اشاره به اجراى قوانين سخت در برخى کشورها و ايجاد مراکز اعتياد در برخى کشورهاى ديگر بيان كرد: در ايران در سال 1384 نامه‌اى به تمامى زندان‌ها مبنى بر آزادى دادن سرنگ به بيماران معتاد فرستاده شد که متاسفانه به دليل عدم آگاهى و آمادگى مردم در اين زمينه و تعلل توسط مسؤولين هنوز اجرايى نشده است.

 

۱۳آذر.ايلام، رکورددار خودکشی در کشور/ علت: بيکاری

کلمه

 

نماينده ايلام، ايوان، مهران، شيروان و چرداول در مجلس درباره مشکلات حوزه انتخابيه‌اش گفت: فقدان سرمايه‌گذاري‌های مولد و در نتيجه آن بوجود آمدن بيکاری در استان ايلام از بارزترين مشکلات اين استان است.

داريوش قنبری در اين خصوص به «قانون» گفت: بيکاری در استان ايلام به حدی رسيده است که مشکلات روانی را برای جوانان استان پديد آورده است و اين معضل باعث شده تا آمار خودکشی در استان ايلام بالاترين حد را در کل کشور داشته باشد به طوری که امروز رتبه اول خودکشی در ايران به اين استان اختصاص يافته است. در سال گذشته اين ميزان به بيش از دو نفر از هزار نفر رسيده است يعنی از جمعيت ۶۰۰ هزار نفری استان ايلام در سال گذشته هزار و ۲۰۰ نفر به دليل مسائل مالی و بيکاری و عدم توانايی در ازدواج و تخليه نشدن انرژی خودکشی کرده‌اند.

عضو کميسيون اجتماعی مجلس افزود: آمارهايی هم که دولت در زمينه ايجاد اشتغال مي‌دهد صحت ندارد. دولت در سال گذشته اعلام کرد که يک ميليون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی ايجاد کرده و امسال نيز گفت که دو ميليون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ايجاد کرده است که در هر دو مورد اگر اين آمارها صحت داشته باشد آمار بيکاری بايد به صفر برسد اما در هر شهری اين آمارها دو رقمی است.

 

۱۳آذر: واردات مرکبات در فصل برداشت محصول!/ تصميم نادرست در زمان نامناسب

ساری - خبرگزاری مهر: مديرعامل اتحاديه باغداران مازندران از واردات بی رويه مرکبات در فصل برداشت اين محصول ابراز ناخرسندی کرد و گفت: اين اقدام مسئولان، خسارات جبران ناپذيری به باغداران وارد آورده است.

وی افزود: اين اقدام در حالی صورت گرفته که با توجه به برآورد توليد مرکبات در مازندران به ميزان يک ميليون و 850 هزار تن و چهار ميليون تن در کل کشور در سال جاری نيازی به واردات مرکبات به ويژه در زمان برداشت اين محصولات نبوده و اين امر منجر به وارد شدن آسيب جدی به بخش توليد می شود که مغاير با سياستهای اصولی دولت است.

شعبانی بيان داشت: در اين راستا طرح خريد و ذخيره سازی ميوه و مرکبات از محل توليد داخل با هدف حمايت از دو گروه مذکوردر مازندران آغاز شد که انتظار داريم دولت در بخش حمايت از توليد کشاورزي، چتر حمايتی خود را به باغداران بيشتر کند.

وی افزود: يکی از طرح های موفق و حمايتی دولت، خريد و ذخيره سازی ميوه و مرکبات در هفت سال گذشته بوده است.

وی افزود: انتظار می رود که مسئولان امر در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت معدن تجارت با اولويت به توليد داخل يارانه های مناسب و حمايت های ويژه از محصولات توليدی مرکبات کشور را لحاظ تا دست واسطه و دلالان از بازار کشور کوتاه شود.

مازندران رتبه نخست توليد مرکبات را در کشور به خود اختصاص می دهد.

 

۱۲آذر: هرروز ۵۰۰ زن و شوهر از هم جدا ميشوند

خبرآنلاين

اين بار هم آمار تکان دهنده بود ،ده در صد پرونده های مدنی دادگاه ها را طلاق توافقی تشکيل می دهد يعنی 12 هزار پرونده طلاق توافقی در يک ماه .و به عبارتی يعنی هر روز(به جز ايام تعطيل) 500 خانواده در کشور توافقی از هم می پاشند.

مريم صدرالادبايی :شايد به همين دليل رييس کل دادگستری استان يزد می گويد :"آمارهای ارائه شده از سوی قوه قضاييه بيانگر وجود آسيب‌های بزرگی در سطح جامعه است به طوری که دومين آيتم پرونده‌های کيفری در سطح کشور را سرقت و دومين آيتم پرونده‌های مدنی را طلاق توافقی تشکيل مي‌دهد.او ادامه می دهد حدود 12 هزار پرونده طلاق توافقی طی يک ماه در سراسر کشور وارد دستگاه قضايی شده است که ده درصد پروندهای مدنی را تشکيل مي‌دهند.

مصطفی اقليما رييس انجمن مددکاری به خبر آنلاين می گويد با مروری بر آماری که منتشر مي‌شود، ملاحظه مي‌کنيم که با تمام فرهنگ‌سازي‌ها و کارهايی که برای افزايش آمار ازدواج و سوق دادن جوانان به سمت تشکيل زندگی مشترک صورت مي‌گيرد با اين حال اين طلاق است که روند فزاينده‌ای دارد.

او می گويد :"مشاهده مي‌شود که آمار طلاق از 5/9 درصد در 10 سال قبل به 24 درصد رسيده و افزايش چشمگيری پيدا کرده است. در شش ماه اول امسال نيز طلاق 6 درصد افزايش داشته اين در حالی است که ازدواج 5 درصد کم شده است. سوالی که در اينجا به وجود مي‌آيد اين است که چرا چنين اتفاقی رخ داده و چه عواملی در اين قضيه دخيل هستند؟

هنگامی که 50 درصد درآمد يک فرد فقط برای مسکن او هزينه مي‌شود، اين فرد برای تامين مايحتاج زندگی مجبور می شود به شغل دوم و گاهی سوم رو ببرد و با روح و جانی خسته به خانه بازگردد که احتمال کاهش آستانه تحمل و بروز هرگونه آسيب و پرخاشگری و ديگرآزاری را در او بالا مي‌برد. از آنجا که ميزان درآمدها کفاف زندگی را نمي‌دهد، اشخاص بايد با توانی دوچندان به کار بپردازند و تمام انرژی خود را برای کار بگذارند و در اين ميان، جای کمی برای احساس و منطق باقی مي‌ماند و با پايين آمدن منطق، ممکن است دست افراد در خانه و جامعه روی افراد ديگر بالا برود.

 

۱۲آذر: سهم بالای قاچاق و اقتصاد غيررسمی:حدود ۶۰ درصد از اقتصاد کشور زير چتر ماليات نيست

 

ايلنا: رئيس سازمان امور مالياتی گستردگی معافيت‌های مالياتی را يکی از مشکلات کشور عنوان کرد و اظهار داشت: اقتصاد کشور دارای لايه‌های خاکستری و سياه است، به نحوی که حدود ۶۰ درصد از اقتصاد کشور زير چتر ماليات نيست.

عسکری با بيان اينکه از ابتدای اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده در مهر ماه ۱۳۸۷ تا مهر ماه سال جاری ۱۸. ۱ هزار ميليارد تومان ماليات و عوارض وصول شده است تصريح کرد: از اين رقم ۱۱. ۱ هزار ميليارد تومان ماليات برای دولت و ۷ هزار ميليارد تومان عوارض برای شهرداري‌ها و دهياري‌های کشور وصول شده است.

رئيس کل سازمان امور مالياتی افزود: تاکنون ۲۲۹ هزار و ۷۰۰ فعال اقتصادی در قالب نظام ماليات بر ارزش افزوده شناسايی شده و يک ميليون و ۹۴۰ هزار اظهارنامه به صورت الکترونيکی دريافت شده است.

وی با بيان اينکه بخش‌های سياه (قاچاق) و خاکستری (غير رسمی) ماليات پرداخت نمي‌کنند خاطرنشان ساخت: اين رقم در کشورهای توسعه يافته برای بخش‌های خاکستری و سياه ۱۴ درصد، برای کشورهای در حال توسعه ۲۰ تا ۳۰ درصد و برای توسعه نيافته ۳۵ تا ۴۰ درصد است.

معاون وزير اموراقتصادی و دارايی در ادامه ياد آور شد: برای اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده با ۲۷۶ هزار فعال اقتصادی مکاتبه، بيش از يک ميليون و ۲۴۰ بروشور آموزشی منتشر و ۱۲۰ نفر مربی ويژه آموزش ماليات بر ارزش افزوده تربيت شده است.

عسکری در ادامه ياد آور شد: يک سوم کل درآمد مالياتی کشوردر حال حاضر از محل ماليات و عوارض شامل مي‌شود و ماليات بر ارزش افزوده گرچه عمر کوتاه ۳ ساله دارد اما نقش حياتی در اقتصاد کشور و شفاف شدن جريان درآمد و اقتصاد دارد.

 

۱۲آذر: بعلت واردات بی رويه: محصول كشاورزان بر درخت‌ها خشك مي‌شوند

 

ايلنا: دبير اجرايی خانه کارگر کرمان گفت: ورود بي‌رويه مرکبات موجب شده است بخش عمده‌ای از محصولات باغات مرکبات پيش از چيدن، بر روی درختان از بين برود و حتی قدرت چيدن و فروش آن برای کشاورزان وجود نداشته باشد.

عباس کار بخش در گفت گو با خبر نگار ايلنا، ضمن بيان مطلب فوق افزود: استان کرمان بويژه منطقه زلزله زده بم که سالانه بيش از ۲۰۰ هزار تن خرما در نخلستان‌هايش توليد مي‌شود، در زمينه توليد مرکبات نيز بسيار فعال و صاحب نام است.

او افزود: بيکاری و فقر در کرمان بويژه در مناطق نرماشير و فهرج که از مناطق بسيار حاصلخيز در زمينه توليد مر کبات است، بسيار شديد بوده و ورود بي‌رويه مرکبات موجب شده است بخش عمده‌ای از محصولات باغات مرکبات پيش از چيدن، بر روی درختان از بين برود و حتی قدرت فروش و چيدن آن برای کشاورزان وجود نداشته باشد.

 

۱۱آذر.بيکاری زنان فارغ التحصيل دانشگاه دو برابر مردان فارغ التحصيل دانشگاه

 

ايلنا: يک فعال کارگری گفت: طبق تعاريف بين المللی هر فرد بايد روزانه 8 ساعت به کار اشتغال داشته باشد تا بتوان وی را شاغل کامل محسوب کرد، اما اين که فردی بتواند با 2 ساعت کار در هفته معيشت خود را تامين کند، قابل قبول نيست.

حميد حاج اسماعيلی در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به نوسانات محسوس نرخ بيكارى در فصول مختلف سال تصريح کرد: به صورت كلى در فصول مختلف سال، نرخ بيكارى دستخوش تغييراتى مى شود.

وى با اشاره به وجود بي‌ثباتى آمارى در کشور ياد آور شد: در زمينه كاهش نرخ بيكارى يكى از راهكارهاى دولت در سال‌هاى گذشته براى اشتغالزايي، حمايت از بنگاه‌هاى كوچك زودبازده بوده و اين در حاليست که پرداخت تسهيلات کوتاه مدت در روند ايجاد اشتغال پايدار تاثيری ندارد.

حاج اسماعيلی با اشاره به اينکه طبق آمار ساليانه 1 ميليون و 100 هزار نفر وارد بازار کار مي‌شوند‏، تصريح کرد: هم اکنون نرخ بيکاری در برخی استان‌ها بالا است و به نظر نمي‌رسد نرخ بيکاری کمتر از 14 درصد باشد.

وی با بيان اين که افزايش ورود زنان به بازار کار و تغيير نگرش آنان نسبت به اشتغال باعث افزايش نرخ بيکاری شده است، ياد آور شد: نرخ بيکاری در بين زنان فارغ التحصيل دانشگاهی حداقل 2 برابر فارغ التحصيلان مرد است.

اين فعال کارگری ياد آور شد: طبق تعاريف بين المللی هر فرد بايد روزانه 8 ساعت به کار اشتغال داشته باشد تا بتوان وی را شاغل کامل محسوب کرد، در قانون کار 44 ساعت در هفته مطرح شده است اما اين که فردی بتواند با 2 ساعت کار در هفته معيشت خود را تامين کند، قابل قبول نيست.

 

۱۰آذر :معاون بهداشتی وزارت بهداشت: تاکنون ۴٬۳۱۱ نفر از مبتلايان به ايدز فوت کرده‌اند.

آفتاب: معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۴٬۳۱۱ نفر از مبتلايان به ايدز فوت کرده‌اند.

دکتر عليرضا مصداقي‌نيا روز چهارشنبه در مراسم روز جهانی ايدز در دانشگاه علوم پزشکی تهران با بيان اينکه روند ابتلا به ويروس ايدز در جهان رو به افزايش است، افزود: روزانه ۷٬۰۰۰ مورد جديد ابتلا به ويروس ايدز شناسايی مي‌شود که ۹۷ درصد آن در کشورهای با درآمد پايين و متوسط اتفاق مي‌افتد.

همچنين از اين موارد ۱۰۰۰ مورد به کودکان زير ۱۵ سال و ۵۱ درصد اين مبتلايان را زنان و ۴۱ درصد آنها را افراد ۱۵ تا ۲۴ سال تشکيل مي‌دهند.

وی با عنوان اين مطلب که مرگ ناشی از ايدز در سال ۲۰۰۱، حدود ۲٫۲ ميليون نفر بود که هم اکنون به ۱٫۸ ميليون نفر رسيده است، گفت: استاندارد جهانی تا سال ۲۰۱۵ حرکت به سمت به صفر شدن موارد جديد ابتلا به ايدز است که در همين زمينه سومين برنامه جامع کشوری کنترل ايدز امسال در کشور به تصويب شورای عالی سلامت رسيد و در آن ۱۸ دستگاه دخيل هستند.

مصداقي‌نيا با اعلام اينکه شيوع ايدز در بين معتادان تزريقی در کشور ۱۵ درصد است، افزود: تعداد موارد ثبت شده ابتلا به ويروس ايدز در کشور ۲۳٬۱۲۵ نفر و تعداد افراد مبتلا به ايدز ۳٬۰۵۴ نفر است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بيان اينکه ۹۱٫۵درصد مبتلايان به ايدز را مردان و مابقی را زنان تشکيل مي‌دهند ، تصريح کرد: تاکنون ۴٬۳۱۱ نفر از مبتلايان به ايدز فوت کرده‌اند.

وی در ارتباط با علت ابتلا به ويروس ايدز در ايران گفت: ۶۹٫۸ درصد مبتلايان از طريق اعتياد تزريقي، ۱۰ درصد از طريق رابطه جنسي،‌۱٫۱ درصد از طريق فرآورده‌های خوني، ۰٫۸ درصد از طريق انتقال مادر به کودک و ۱۸٫۳ درصد به علل نامشخص مبتلا شده‌اند.

 

۱۰آذر: رئيس ديوان محاسبات: امسال با کسری بودجه مواجه هستيم

مهر

عبدالرضا رحمانی فضلی چهارشنبه شب در نشست خبری در اهواز اظهار کرد: کليه پروژه ها و طراحهايی که در کشور اجرا می شود بايد پيوست زيست محيطی داشته باشد تا آسيبی به محيط زيست وارد نشود و هر جا که اجرای پروژه ای باعث صدمه وارد کردن به محيط زيست شود ما در اين خصوص دخالت می کنيم.

وی افزود: هم اکنون حدود 150 پروژه فهرست کرده ايم که در اجرای آنها مسائل زيست محيطی رعايت نشده و آنها را در اختيار مجلس شورای اسلامی قرار داده ايم. ضمن اينکه سازمان محيط زيست هم در اين بين مقصر بوده که اين تخلفات را پيگيری نکرده است.

رئيس کل ديوان محاسبات کشور در خصوص سئوال که «چرا سرجمع جامعی از درآمدهای کل کشور نداريم؟» گفت: ما در بودجه سه نوع درآمد به نامهای نفت، ماليات و ساير درآمدها داريم که بودجه بر مبنای آنها بسته می شود ولی اين سه مورد کل درآمدهای نظام نيستند. برای نمونه درآمدهای شهرداری ما 15 هزار ميليارد تومان که در بودجه گنجانده نمی شود به همين دليل سرجمع جامعی از کل درآمدهای نظام نداريم که اين ضعف است.

فضلی در خصوص درآمدهای مالياتی کل کشور گفت: ما در کشور براساس شاخصهای موجود بايد 74 ميليارد تومان در سال ماليات جمع آوری کنيم ولی در شرايط فعلی تنها 32ميليارد تومان درآمد مالياتی داريم که اين موضوع بايد اصلاح شود و به حدود مبلغ 74 ميليارد تومان دست پيدا کنيم.

وی در خصوص ميزان انحراف و عدم تحقق بودجه کشور نيز گفت: سال قبل 20 هزار ميليارد تومان کسری بودجه داشتيم که البته از جاهايی از جمله 12 ميليارد دلار مازاد ارزی جبران شد. امسال نيز با توجه به روندی که در پيش گرفته شده نيز احتمالا همانند سال قبل کسری بودجه با همان ميزان به خصوص در حوزه های ماليات، گمرک، و فروش ساختمان دولتی خواهيم داشت.

فضلی ادامه داد: واگذاری شرکتهای دولتی در قالب اصل 44 قانون اساسی نيز تا به امروز 11 درصد محقق شده است که علت اين امر اين است که برخی هنوز آماده واگذار نشده و برخی شرکتها مشتری ندارد.

رئيس کل ديوان محاسبات کشور در خصوص مباحث اخير رسانه ها مبنی بر اينکه يک ميليارد دلار از سوی دولت به سرنوشتی نامعلوم دچار شده است، تاکيد کرد: هيچ پولی در دولت و نظام بودجه ريزی ما گم نشده است. اين رقم در سال 85 مطرح شده بود ولی ما نگفته ايم که پولی گم شده است بلکه 12 ميليارد دلار از پول مازاد فروش نفت بايد به خزانه واريز می شد ولی اختلافی در آن بين پول فروش نفت و خزانه وجود دارد.

فضلی عنوان کرد: اين مسئله به دادگاه مستشاری ارجاع شده تا تکليف نهايی آن معلوم شود. وزارت نفت گفته ما پول را به بانک مرکزی واريز کرده ايم يعنی اينکه اين پول در بودجه مصرف شده است ولی معلوم نيست چگونه؟

 

۱۰آذر: حق‌پرستى: اگر آمار واقعى است چرا تعداد بيكاران اينقدر زياد است

ايلنا: دبير اجرايى خانه كارگر استان تهران گفت: با توجه به وضعيت كنونى اشتغال و توليد، اعلام نرخ 11،1 درصدى بيكارى غير واقعى است.

اسماعيل حق پرستى در گفتگو با خبرنگار ايلنا، ضمن بيان مطلب فوق تصريح كرد: نمونه بارز واحد‌هاى بحران زده سال‌هاى اخير پارس الكتريك، ارج، ايران پويا و دهها شركت ديگر است كه گواهى مى دهند وضعيت اشتغال و توليد رضايت بخش نيست.

او با بيان اينكه وضعيت توليد و صنعت در كشور دچار مرگ خاموش شده است، اظهار داشت: مسئولين با ارائه آمار غلط و دروغ، زمينه مساعد را براى توليد و اشتغال فراهم نخواهند كردو طبيعتا اوضاع فعلى از اين كه هست، بهتر نخواهد شد.

حق پرستى ادامه داد: با ارائه آمار غلط در زمينه ايجاد شغل ونرخ بيكاري،نمي‌توان توقع داشت اتفاقات افتاده را ناديده گرفت وتوقع اشتغال فعال را داشت.

او با اشاره به اهميت حفظ فرصتهاى شغلى موجود، افزود: سعى كنيم با حفظ فرصتهاى شغلى موجود لااقل كارگران شاغل را نيز از دست ندهيم.

دبير اجرايى خانه كارگر استان تهران با انتقاد از عملكرد مركز آمار و بانك مركزى در ارايه آمارهاى ضدونقيض گفت: اگر اين همه شغل ايجاد شده ، پس اين همه بيکار از كجا آمده‌اند.

او افزود: ارايه آمار 11،1 نرخ بيکاری نوعی ساکت سازی و بزک کردن است اما واقعيت جامعه چيز ديگری است.

 

۹آذر: فوت ۴ هزار و ۳۱۱ مبتلا به ايدز در کشور

مهر:معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بيان اينکه 91.5 درصد مبتلايان به ايدز را مردان و مابقی را زنان تشکيل مي‌دهند،گفت: تاکنون 4 هزار و 311 نفر از مبتلايان به ايدز فوت کرده‌اند.

دکتر عليرضا مصداقي‌نيا روز چهارشنبه در مراسم روز جهانی ايدز در دانشگاه علوم پزشکی تهران با بيان اينکه روند ابتلا به ويروس ايدز در جهان رو به افزايش است، افزود: روزانه 7 هزار مورد جديد ابتلا به ويروس ايدز شناسايی می شود که 97 درصد آن در کشورهای با درآمد پايين و متوسط اتفاق مي‌افتد. همچنين از اين موارد 1000 مورد به کودکان زير 15 سال و 51 درصد اين مبتلايان را زنان و 41 درصد آنها را افراد 15 تا 24 سال تشکيل مي‌دهند.

وی با عنوان اين مطلب که مرگ ناشی از ايدز در سال 2001، حدود 2.2 ميليون نفر بود که هم اکنون به 1.8 ميليون نفر رسيده است، گفت: استاندارد جهانی تا سال 2015 حرکت به سمت به صفر شدن موارد جديد ابتلا به ايدز است که در همين زمينه سومين برنامه جامع کشوری کنترل ايدز امسال در کشور به تصويب شورای عالی سلامت رسيد و در آن 18 دستگاه دخيل هستند.

معاون وزير بهداشت تاکيد کرد: آموزش و اطلاع‌رساني، تامين سلامت خون، مشاوره و آزمايش داوطلبانه، کاهش آسيب، پيشگيری از انتقال جنسی که در اين رابطه وضعيتمان خيلی مناسب نيست و ميزان ابتلا از اين راه رو به افزايش است مراقبت و درمان بيماري‌های آميزشی از مهمترين استراتژيهای اين موضوع است.

مصداقي‌نيا با اعلام اينکه شيوع ايدز در بين معتادان تزريقی در کشور 15 درصد است، افزود: تعداد موارد ثبت شده ابتلا به ويروس ايدز در کشور 23 هزار و 125 نفر و تعداد افراد مبتلا به ايدز 3 هزار و 54 نفر است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بيان اينکه 91.5 درصد مبتلايان به ايدز را مردان و مابقی را زنان تشکيل مي‌دهند، تصريح کرد: تاکنون 4 هزار و 311 نفر از مبتلايان به ايدز فوت کرده‌اند.

وی در ارتباط با علت ابتلا به ويروس ايدز در ايران گفت: 69.8 درصد مبتلايان از طريق اعتياد تزريقي، 10 درصد از طريق رابطه جنسي،‌1.1 درصد از طريق فرآورده‌های خوني، 0.8 درصد از طريق انتقال مادر به کودک و 18.3 درصد به علل نامشخص مبتلا شده اند.

 

 ۹ آذر : مرکز آمار ایران میزان بیکاری تابستان امسال را ۱۱.۱ درصد اعلام کرده و نوشته که تعداد بیکاران ایران در تابستان بیشتر از دو میلیون و۵۹۰ هزار نفر بوده است.

بی بی سی

 

بنابر این گزارش، در این مدت نرخ بیکاری در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۲۲.۵ درصد یعنی دو برابر میانگین نرخ بیکاری بوده است.

این گزارش نشان می دهد که نرخ بیکاری نسبت به تابستان سال گذشته که ۱۳.۶ درصد بود ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

دولت محمود احمدی نژاد می گوید که سال گذشته یک میلیون و ششصدهزار شغل ایجاد کرده است و می خواهد در سال جاری دو میلیون و نیم شغل دیگر نیز ایجاد کند.

این در حالی است که تا پیش از این حتی در بهترین شرایط یعنی با رشد اقتصادی بیشتر از شش درصد، دولت به سختی می توانست ۷۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کند و منتقدان می گویند که با وجود کاهش شدید رشد اقتصادی، ایجاد این تعداد شغل امکانپذیر نیست.

با آنکه دولت می گوید سال گذشته یک میلیون و ششصد هزار شغل ایجاد کرده اما گزارش مرکز آمار نشان می دهد که از زمان روی کار آمدن آقای احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، تاکنون، بیشترین میزان بیکاری مربوط به سال گذشته بوده است.

سهم بیکاران تحصیلکرده در بازار کار ایران روز به روز در حال افزایش است

مرکز پژوهشهای مجلس نیز ایجاد یک میلیون و ششصدهزار شغل در سال گذشته و برنامه ایجاد دو میلیون و پانصدهزار شغل در سال جاری را "مورد تردید جدی" قرار داده و با کنار هم گذاشتن اطلاعات و آمار سالهای قبل نوشته که چطور می توان پذیرفت وقتی در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ با رشد اقتصادی حدود شش درصد به طور متوسط سالانه ۷۶۴ هزار شغل ایجاد شده، در سال گذشته با رشد یک درصدی یک میلیون و ششصدهزار شغل ایجاد شده باشد.

در سه سال گذشته بانک مرکزی و مرکز آمار گزارش شاخص های اقتصادی نظیر رشد اقتصادی و میزان سرمایه گذاری را منتشر نکرده اند و مرکز پژوهشها می گوید که "همین امر خلاف سبب شده که بعضی مقامات اجرایی با ارائه ارقام بدون استناد مراجع رسمی وضع موجود را موفق جلوه بدهند."

مجلس و دیگر نهادی رسمی سعی کرده اند به دولت فشار وارد کنند که آمارهای رسمی را منتشر کند اما دولت تاکنون در مقابل این فشارها مقاومت کرده است و انتشار آمارهای رسمی همچنان متوقف است.

در نبود گزارشهای رسمی، برخی کارشناسان با استناد به گزارشهای صندوق بین المللی پول می گویند که روند نرخ رشد اقتصادی در سه سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و با پائین آمدن نرخ رشد اقتصادی، طبیعی است که باید نرخ بیکاری افزایش پیدا کند.

این گروه از کارشناسان می گویند که اقتصاد ایران در چند سال گذشته در شرایط رکود قرار داشته و مواردی نظیر حجم بالای معوقه های بانکی و چک های برگشتی وجود چنین وضعیتی را تائید می کند.

به نظر تحلیلگران اقتصادی، وقتی در دوران رونق اقتصادی و رشد اقتصادی بالای شش درصد در طول چهار سال دولت به سختی توانسته دو ونیم میلیون شغل ایجاد کند، چگونه می توان قبول کرد که بدون هیچ اتفاق مهمی در عرصه اقتصادی، دولت بتواند در یک سال همین تعداد شغل ایجاد کند؟

با این حال دولت بر نظرات خود اصرار دارد و یک هفته پیش نیز آقای احمدی نژاد با حمله به منتقدان سیاستهای اقتصادی گفت که تا پایان سال آینده مشکل بیکاری را در ایران ریشه کن خواهد کرد.

هر ساله نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر وارد بازار کار می شوند و کارشناسان می گویند حتی اگر دولت بتواند وعده خود را عملی کرده و برای همه بیکاران شغلی ایجاد کند باز هم نخواهد توانست بیکاری در ایران را به کلی ریشه کن کند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©