Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۵ شهريور ۱۳۹۰ برابر با  ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ شهريور ۱۳۹۰  برابر با ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۱
۱۸شهريور :واردات ۶۵ ميليون ليتر بنزين

ایران در آئینه آمار(۶۹)

۱۸شهريور ۱۳۹۰ـ ۹ سپتامبر ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱۸شهريور :واردات ۶۵ ميليون ليتر بنزين

جرس: سخنگوی کميسيون انرژی گفت: در حال حاضر تنها ۵۰ ميليون ليتر بنزين در کشور توليد مي‌شود و ما بقی نياز کشور که چيزی حدود ۶۵ تا ۷۰ ميليون ليتر است از طريق وارد تامين مي‌شود.

سيد عماد حسينی در گفت و با خبرنگار ايلنا افزود: به دليل نياز کشور به تامين بنزين بخشی از نياز خود را از طريق واردات تامين مي‌کنيم اما اين واردات از چين نبوده است.

به گفته وی نبايد به طور ۱۰۰ درصد روی ذخاير استراتزيک حساب باز کرد به دليل آنکه اين ذخاير برای کوتاه مدت خواهند بود.

حسينی با اشاره به برخی اظهار نظر‌ها که وارداتی در خصوص بنزين در کشور صورت نمي‌گيرد، تصريح کرد: وقتی توليد بنزين با مصرف آن در کشور همخوانی ندارد دليلی ندارد بخواهيم با برخی نظرات غيرکار‌شناسی واردات آن را تکذيب کنيم.

 

 

 

۱۸شهريور : فضای کتابخانه ای ايران:رتبه ۴۱ از ۵۶ کشور

خبرگزاری مهر: مديرکل کتابخانه های عمومی مازندران گفت: هم اکنون ميل و رغبت شهروندان استان به مطالعه کتاب در مازندران رضايت بخش نيست.

وی با اشاره به اينکه وضعيت کتابخوانی و فضای کتابخانه های ايران نگران کننده است، اظهار داشت: ايران در بين 56 کشور جهان در حوزه کتاب، در رديف 41 از حيث فضای کتابخانه ای قرار دارد.

مديرکل کتابخانه های عمومی مازندران تصريح کرد: ايران رتبه 36 دنيا در حوزه منابع کتب و مقالات بوده که برای جامعه اسلامی ايران، اين آمار برازنده نيست.

مازندران سه ميليون نفر جمعيت دارد.

 

۱۸شهريور : «نه بنزين استاندارد داريم نه خودروی استاندارد»:آلاينده سرطان زای ۱٠ برابر استاندارد

مهر

مديراجرايی سازمان حمل و نقل ترافيک شهرداری تهران گفت:نه بنزين استاندارد داريم نه خودروی استاندارد، چرا که توليد بنزين مرغوب معطل ساخت خودروی باکيفيت و توليد خودروی باکيفيت معطل توليد بنزين مرغوب است!

به گزارش خبرنگار مهر، وحيد نوروزی با بيان اين که وقتی به توليدکنندگان می گوييم چرا بنزين با کيفيت يورو 3 و 4 توليد نمی کنيد، می گويند هر وقت خودرويی با اين استاندارد ساختند ما هم سوخت آن ها را تامين می کنيم خاطر نشان کرد: وقتی به خودروسازان می گوييم چرا خودروی با کيفيت يورو 3 و 4 نمی سازيد، می گويند هر وقت سوختی با اين استاندارد توليد کردند خودروی مورد نظر را می سازيم!

خودروی غير استاندارد و سوخت غير استاندارد، دو دليل آلودگی هوا

 

در اين ارتباط مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هوای تهران نيز با اشاره به اين که با گذشت 173 روز از سال 90 شهروندان تهرانی حتی يک روز هم هوای پاک تنفس نکرده اند، اظهار کرد: اين در حالی است که در نيمه دوم سال به دليل پايداری و وارونگی هوا کارشناسان پيش بينی کرده اند آلودگی و انباشت آلايندها افزايش خواهد يافت.

يوسف رشيدی يکی از دلايل مهم آلودگی بالای هوای تهران را استاندارد پايين خودروهای توليد داخل دانست و تصريح کرد: تردد روزانه 5/2 تا 3 ميليون دستگاه خودرو در تهران ميزان انتشار انواع آلايندها را تشديد کرده است.

اين مدرس دانشگاه با اعلام اين که 80 تا 90 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسايل نقليه به ويژه خودروهای شخصی است، اضافه کرد: سوختی که در حال حاضر در خودروها استفاده می شود از کيفيت و استاندارد مناسبی برخوردار نيست و به عنوان نمونه وجود 770 ppm گوگرد در گازوييل داخلی در حالی که استاندارد جهانی آن 50 ppm است، يک فاجعه محسوب می شود.

رشيدی با بيان اين که بنزين ترکيبات خطرناکی دارد و اگر نسوخته وارد هوا شود به شدت سرطان زا خواهد بود، گفت: در مقايسه با کيفيت سوخت کشورهای پيشرفته، بنزين ما جايگاه مناسبی ندارد و اگر در پيشرفته ترين خودروهای دنيا هم سوخت بدون کيفيت و غير استاندارد استفاده شود، علاوه بر آسيب جدی به موتور خودرو، آلودگی زيادی نيز در هوا منتشر خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

۱۸شهريور: كارگران پيمانى با ۲٠ سال سابقه ۳٠٠ هزار تومان دريافت مي‌كنند

ايلنا: رئيس اتحاديه کارگران پيمانی و قراردادی سراسر کشور خواستار انحلال شرکت‌های پيمانکاری شد و اعلام کرد: کارگران پيمانی با ۲۰ سال سابقه کار تنها ۳۰۰ هزار تومان دستمزد دريافت مي‌کنند.

فتح الله بيات در گفتگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به افزايش تعداد کارگران روز مزد در واحدهای توليدی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر کارگران روز مزد با دو تا سه سال سابقه فعاليت در واحدهای توليدی کشور تحت پوشش بيمه نيستند.

به گفته رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی سراسر کشوردر حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد از کارگران روز مزد تحت پوشش بيمه سازمان تامين اجتماعی هستند.

رئيس اتحاديه کارگران پيمانی و قراردادی سراسر کشور در ادامه با اشاره به افزايش نرخ خط فقر در بين جوامع کارگری خواستار افزايش حمايت‌های دولت از اين گروه شد و گفت: به دليل اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها کارگران در تامين معيشت خود با مشکلات عديده‌ای مواجه شده‌اند.

 

 

۱۸شهريور: افزايش نرخ خط فقر به دو ميليون تومان/ افزايش ۵۰ درصدی نرخ تورم در سبد ارزاق عمومی

ايلنا

نماينده سابق کارفرمايان در سازمان جهانی کار‏ از افزايش ۲۰ درصدی نرخ خط فقر طی شش ماهه گذشته در کشور خبر داد و گفت: نرخ خط فقر در کلان شهرهای کشور يک ميليون و ششصد هزار تومان برآورد شد.

عباس وطن پرور در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، نابرابري‌ها در توزيع امکانات را موجب افزايش نرخ خط فقر اعلام کرد و افزود:  پيش بينی مي‌شود تا پايان سال جاری نرخ خط فقر به نرخ دو ميليون تومان افزايش يابد.

اين فعال کارفرمايی با اشاره به افزايش روزانه نرخ تورم در کشور خاطرنشان ساخت: ‌نرخ تورم در سبد ارزاق عمومی خانوار طی شش ماهه نخست سال جاری به ميزان ۵۰ درصد افزايش يافته است.

وطن پرور از افزايش تعداد واحدهای بحرانی در کشور خبر داد و افزود: ‌همزمان با اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها به دليل افزايش نرخ سوخت واحدهای توليدی کشور با بحران مواجه شده‌اند.

 

 

۱۸شهريور: از بين ۶۴ كشور، ارزش پول ايران در مقابل دلار به همراه " دونگ" ويتنام در رتبه آخر است

پارس توريسم

معاون اقتصادى وزير امور اقتصادى و دارايى با بيان اين كه از بين 64 كشور، ارزش پول ايران در مقابل دلار به همراه " دونگ" ويتنام در رتبه آخر است، گفت: اگر بخواهيم ارزش ريال را به دلار بيان كنيم هر ريال معادل عدد 942 با پنج صفر پس از اعشار دلار است، به گونه‌اى كه عملا ارزش ريال در مقابل دلار به سمت صفر ميل مي‌كند و از اين لحاظ پرستيژ ملى صحيح نيست.

به گزارش پارس توريسم ،محمدرضا فرزين با تاكيد بر اين كه نزديك شدن واحد پول ملى جديد به دلار براى پرستيژ ملى مناسب است، افزود: به جز فعالان بانكي، عامه مردم و اقتصاددانان كمتر از واحد پول ملى كه ريال است استفاده مي‌كنند و ريال كاركرد اصلى خود را در ذهن مردم از دست داده است.

 

سخنگوى كارگروه تحول اقتصادى مثال زد: ميزان توليد ناخالص ملى 400 هزار ميليارد تومان است. اگر اين عدد بخواهد به ريال بيان شود بايد بگوييم 400 ميليون ميليارد ريال كه عدد همه‌فهمى نيست. بنابراين ريال كاركرد ذهنى خود را از دست داده است.

وى در گفت وگو با ايسنا درباره‌ دلايل حذف چهار صفر از پول ملى به جاى تعدادى ديگر گفت: بسيارى از مردم و تجار چهار صفر را در محاورات و معاملات تجارى خود حذف كرده‌اند و استفاده نمي‌كنند. به عنوان مثال 200 هزار ريال را 20 تومان بيان مي‌كنند.

فرزين دادن نقش مسلط به مسكوكات را از ديگر اهداف حذف چهار صفر دانست و گفت: امروزه سكه تا حد بسيار زيادى نقش خود را در مبادلات از دست داده است. اما گر چهار صفر را حذف كنيم، از آنجايى كه طبق قانون پول فرعى بايد يك صدم واحد پول باشد، كه معادل 10 تومانى كنونى است كه هنوز در اقتصاد ما نقش دارد.

 

 

 

۱۷شهريور: شادترين مردم دنيا / ايران در جايگاه ۲٠۲، از بين ۲۲٠کشور

فرارو

چندی پيش، يکی از رسانه‌های انگلستان يک نظرخواهی را مطرح کرد که نتايج آن نشان مي‌داد 81 درصد از مردم انگليس به جای افزايش ثروت، از دولت توقع دارند که زندگی شادتری برايشان فراهم کند. به دنبال اين اتفاق دانشگاه ليسستر پروژه‌ای با هدف رتبه‌بندی کشورها از نظر شادی مردمشان تعريف کرد.

 

در اين رده‌بندی دانمارک به عنوان شادترين كشور دنيا انتخاب شده و دليل آن چنين ذکر شده است: ثبات سياسي، عدم وجود خط فقر در جامعه، عدم وجود بيکاري، فرهنگ کاری راحت و بي‌تنش، خانواده های محکم و آمار طلاق بسيار پايين، سرويس‌های دولتی خدمات اجتماعي، بيمه همگاني، مدارس و دانشگاه‌های رايگان با کيفيت آموزشی مناسب، هويت اجتماعی مشخص برای جوانان، طبيعت بکر و معماری شهری زيبا، آلودگی محيط زيست ناچيز، ميزان جرم و جنايت ناچيز، امکانات شهرنشينی با کيفيت بسيار بالا، امکان ورزش‌های نزديک به طبيعت مانند کوهنوردي، اسکی و سوارکاری برای همه.

 

دانمارک پنج و نيم ميليون نفر جمعيت دارد و شانس زندگی در آن بيش از 87 سال است. رتبه دوم برای کشور سوئيس است که جمعيت آن پنج ‌و هفت‌دهم‌ ميليون نفر است و شانس زندگی 85 سال. کشور بعدی اتريش است که تعداد مردمش دو و هشت ‌دهم‌ ميليون نفر است و اميد به زندگی تا سن 79 سالگی ادامه دارد. کشور چهارم ايسلند با سيصد هزار نفر است. شانس زندگی در ايسلند 80 سال برآورد شده است. پنجمين کشور باهاما، با سيصد و پنج هزار نفر و شانس زندگی بيش از 66 سال است. کشورهای بعدی به ترتيب فلاند، سوئد، بوتان، برونئی و کانادا هستند.

 

در رده‌بندی دانشگاه ليسستر ايران از بين 220 کشور، در جايگاه 202 قرار گرفت. موسسات و مراکز ديگری نيز رتبه‌بندي‌های مشابه ديگری ارائه داده‌اند که باز هم ايران در آن‌ها جای مطلوبی ندارد.

 

 

 

۱۷شهريور: وزير راه از تلفات جاده ای ۲۳ هزارنفر در سال راضی است

خبرآنلاين

وزير راه و شهرسازی از کاهش 5 / 12 درصدی ميزان تلفات جاده ای در کشور نسبت به سال گذشته خبر داد.

 

'علی نيکزاد' در حاشيه مراسم گشايش محور چهاربانده شهدای 17 شهريور افزود: در سال 1383 تعداد تلفات جاده ای در کشور 28 هزار نفر بود که اگر اين روال ادامه می يافت ،بايد در سال گذشته تعداد تلفات جاده ای به 60 هزار نفر می رسيد در حالی که تعداد کشته های جاده ای در کشور در سال گذشته 23 هزار نفر بود.

وی افزود : اين در حالی است که در اين مدت تعداد وسايل نقليه و ميزان سفرها دوبرابر شده است.

نيکزاد ادامه داد: البته نبايد در توسعه شبکه ارتباطی کشور با رويکردی تک بعدی تنها به منابع دولتی بسنده کنيم بلکه بايد از ظرفيت های موجود در قانون بودجه سال 1390 و اعتماد متقابل دولت و مردم استفاده کنيم.

وزير راه گفت: 300 هزار ميليارد تومان نقدينگی موجود در دست مردم، شش هزار و 400 پيمانکار و حدود 46 هزار پروژه تعيين صلاحيت شده امکاناتی هستند که در صورت به فعليت در آمدن، اقتصاد کشور را متحول خواهند کرد.

وی تاکيد کرد : درب ساختمان وزارت راه بر روی سرمايه گذاران باز است و اين وزارتخانه برحفظ منافع بخش خصوصی تاکيد ويژه دارد چرا که آنها هستند که بايد کشور را بسازند و از دولت حمايت کنند.

نيکزاد گفت : 117 پروژه به ارزش 400 ميليارد تومان در استان تهران در دست اجراست که از جمله اين پروژه ها می توان به دوخطه کردن کرج-تهران،ادامه اتوبان شهيد همت به کرج،پروژه ری- ورامين و کمربندی دوم تهران اشاره کرد که يکی پس از ديگری عملياتی می شوند.

پروژه چهارخطه کردن محور احمد آباد مستوفی - حدفاصل بزرگراه آزادگان-اسلامشهر امروز - پنج شنبه - با حضور وزير راه و شهرسازی ،استاندار تهران و جمعی از مسئولين شهرستان اسلامشهر افتتاح شد.

هزينه احداث اين محور 16 کيلومتري،‌ 5/ 17 ميليارد تومان بوده که با 30 ميليارد تومان هزينه تملک اراضی بالغ بر5/ 7 4 ميليارد تومان برای احداث آن هزينه شده است.

اين محور به پيشنهاد ' مرتضی تمدن ' استاندار تهران به نام شهدای 17 شهريور مزين شد.

 

 

 

۱۵شهريور : افزايش ۶۰ درصدی واردات محصولات کشاورزی در سال گذشته

کلمه

 

 

عضو کميسيون عمران مجلس، واردات محصولات غذايی و کشاورزی به کشور را بر خلاف مصالح ملی خواند و گفت: افزايش ۶۰ درصدی واردات اين محصولات به کشور در سال گذشته، آينده غذايی کشور را در معرض خطر قرار مي‌دهد.

 

مهرداد بائوج‌لاهوتی“ در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از حجم انبوه واردات محصولات کشاورزی و مواد غذايی به کشور گفت: در طول چند سال گذشته واردات مواد غذايی و محصولات کشاورزی به کشور روند صعودی و شتابانی به خود گرفته است که اين موضوع واکنش بزرگان نظام را نيز در برداشته است.

لاهوتي، روند صعودی واردات محصولات غذايی و کشاورزی به کشور را نگران‌کننده خواند و گفت: ميزان واردات محصولات کشاورزی به کشور در سال ۱۳۸۴ هشت ميليون و ۶۰۰ هزار تن بوده که اين رقم در پايان سال ۱۳۸۹ به ۱۴ ميليون و ۹۰۰ هزار تن رسيده است.

 

وی ادامه داد: هم‌اکنون وزارت بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی از توقف واردات محصولات کشاورزی به ايران خبر مي‌دهند؛ با اين حال، در بازارهای ميوه ‌و تره‌بار و همچنين بيشتر فروشگاه‌ها، ميوه‌های وارداتی به وفور يافت مي‌شود و در دسترس مردم قرار دارد.

عضو کميسيون عمران مجلس، يادآور شد: دستور توقف ورود محصولات کشاورزی به کشور از سوی دستگاه‌های متولی با تأخير بسيار زياد صادر شده است، زيرا حجم بالای واردات ميوه در ماه‌های گذشته، نياز بازار را برای چند ماه آينده تأمين مي‌کند.

اگر در سال‌های نه چندان دور، خوردن پرتقال در تابستان تنها نصيب زائران بيت‌الله حرام و در خاک عربستان سعودی ميسر مي‌شد، با سياست‌های اقتصادی دولت نهم و دهم، مردم ايران برای نخستين‌بار نه تنها پرتقال چينی را در فصل تابستان به راحتی از ميوه‌فروشي‌های محله خود تهيه مي‌کنند؛ که ميوه‌هايی همچون پرتقال، هندوانه، گردو، سير، زنجبيل و خاک‌شير چيني، انگور شيليايي، فلفل مکزيکي، سيب فرانسوي، سيب و انگور اسپانيايي، انبه پاکستاني، نارنگي، هلو و شليل ترکيه‌اي، سيب‌زمينی پاکستاني، پرتقال اسرائيلي، گردوی اوکرايني، انار مصری و  را نيز در بيشتر ميدان‌های تره‌بار در دسترس دارند و خريداری مي‌کنند.

 

 

۱۵شهريور : ۳ هزار ميليارد تومان اختلاس چه دردهايی را درمان مي‌کرد؟:درياچه اروميه خشک نمي‌شد، بيمارستان‌ها اصلاح مي‌شد و ...

قانون:زهرا علی اکبری : بنا نيست در اين گزارش به سبک فيلم‌های هندی از فقر نوشته شود و غنا . از پول‌های بادآورده و جيب‌های خالی . از جنوب شهر و شمال شهر . قرار است مقايسه‌ای صورت گيرد ميان آنچه هست با آنچه هست . ايران و ايرانی سال‌هاست که با کسری بودجه دست و پنجه نرم مي‌کند . خانوار ايرانی کسری دارد و شکاف درآمد و هزينه پر نمي‌شود و قوانين بودجه سنواتی کسری دارند و ميزان تخصيص بودجه‌های عمرانی در 9 ماه اول سال گذشته 45 درصد بود و ميزان کسری بودجه سال گذشته طبق اعلام بانک مرکزی 26 هزار و 500 ميليارد تومان . در بانک صادرات ايران اما همين اواخر اختلاسی رخ داده است که رکورد اختلاس‌ها را شکسته است.

تعداد صفرهايی که مقابل عدد 3 صف کشيده‌اند به حدی بالاست که شمردنش دقت مي‌خواهد و تمرکز . يک 3 بگذاريد با 12صفر در مقابل آن .اختلاسی سه هزار ميليارد تومانی در بانک صادرات به وقوع پيوسته است . اين در حالی است که برآوردهای صورت گرفته از سوی بانک مرکزی نشان مي‌دهد خانوار ايرانی حدود 730 هزار تومان در ماه درآمد دارد و هزينه هر خانوار ايرانی نيز در ماه يک ميليون تومان است . به اين ترتيب هر خانوار ايرانی در ماه با کسری سيصد هزار تومانی در بودجه خود روبروست . رييس مرکز آمار نيز پيش از اين اعلام کرده است که 70 درصد ايراني‌ها کمتر از 450 هزار تومان در ماه درآمد دارند . ايران سال‌هاست به دليل کمبود اعتبار با هزاران بحران و مشکل روبروست . عمر اجرای پروژه‌های عمرانی در ايران بسيار بيشتر از استانداردهای بين‌المللی است .

يک - هزينه توسعه هر فاز پارس جنوبی را سايت شرکت پتروپارس از پيمانکاران پارس جنوبی ، يک ميليارد دلار اعلام کرده است . يعنی چيزی در حدود هزار ميليارد تومان . اما از اين آمار بگذريم که احتمالا مدت‌هاست به روز نشده و به گفته‌های اخير مسئولان نگاهی بيندازيم . هزينه توسعه هر فاز پارس جنوبی 3 ميليارد دلار است يعنی 3 هزار ميليارد تومان و ايران برای تامين همين هزينه سال‌ها معطل چين و فرانسه و ... مانده است و برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی سال‌ها در انتظار چين است و احتمال تعليق قرارداد نيز مي‌رود . ايران هر روز ميليون‌ها دلار را در رقابت نابرابر با قطر از دست مي‌دهد . با سه هزار ميليارد تومان می شد يک فاز پارس جنوبی را توسعه داد و درآمدی برابر با 2.5 ميليارد دلار در يک سال برای کشور ايجاد کرد . اين رقم با احتساب قيمت های فعلی است . اما اين همه ماجرا نيست.

دو- درياچه اروميه روز به روز کوچکتر مي‌شود . خشک شدن درياچه آسيبی جبران‌ناپذير به پيکر محيط زيست و اقتصاد و اکوسيستم منطقه است . دولت بودجه ويژه‌ای برای حل بحران درياچه اروميه در نظر گرفته است . 900 ميليون دلار . نمايندگان مجلس و کارشناسان مي‌گويند اگر اين بودجه زودتر تخصيص داده شود شايد بتوان فکری به حال اين درياچه کرد . اين بودجه تمام پولی نيست که مي‌تواند مشکل درياچه اروميه را حل کند . بررسي‌ها نشان مي‌دهد بر ای نجات اين درياچه 3450 ميليارد تومان پول لازم است . يعنی چيزی در حدود 18 برابر بودجه يک سال سازمان محيط زيست . بودجه سال 1390 سازمان محيط زيست حدود 190 ميليارد تومان است. شايد با اين پول مي‌شد برای هميشه درياچه اروميه را از خطری که هر روز بزرگ تر مي‌شود نجات داد.

سه - دعوای شهرداری و دولت بر سر مترو 5 سال طول کشيد . کل جنجال‌ها بر سر 2 ميليارد دلار بود . همه اين رقم نيز برای تهران نبود . متروی تهران يک ميليارد دلار از اين اعتبار را مي‌خواست و متروی کلان شهرها يک ميليارد دلار ديگر را. بليت مترو قرار بود به آستانه هزار تومان برسد و نرسيد اما کل ماجرا را رقمی در حدود 2 هزار ميليارد تومان يا دو ميليارد دلار حل می کرد و با سه هزار ميليارد تومانی که اختلاس شده مي‌شد توسعه مترو را هم در تهران و هم در کلان شهرها سرعت داد و جنجال‌ها را تمام کرد.

چهار- مديرکل امور اجرايی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است :کل بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر، 70 ميليارد تومان در سال است، در حالی که ساده‌ترين محاسبات نشان مي‌دهد هزينه مصرف مواد معتادان در کشور سالانه بيش از 700 ميليارد تومان است.

 

 

پنج- طرح فاضلاب تهران تا سال 1397 تکميل نخواهد شد چرا که کمبود اعتبار مانع از اجرايی شدن به موقع اين طرح شده است . مديرعامل شرکت فاضلاب گفته است کسری 140 ميليارد تومانی از برنامه 5 ساله اول باعث شده تا کار احداث شبکه فاضلاب، با  برنامه مصوب اختلاف قابل توجهی داشته باشد. بودجه يک سال شرکت فاضلاب پس از افزايش به 74 ميليارد تومان رسيد. با سه هزار ميليارد تومان مي‌شد نه فقط فاضلاب تهران را سر و سامان داد و تهراني‌ها را از شر نيترات آب راحت کرد بلکه آب شرب و بهداشتی را به بسياری از شهرها ور وستاها رساند .

شش - سازمان هواشناسی کشور برای تامين سيستم‌های اندازه‌گيری و ايستگاه‌های هواشناسی با کمبود اعتبار شديد روبرو است.ايران به دليل پديده گرد و غبار و شرايط خاص هواشناسی نيازمند سيستم‌های جديد اندازه‌گيری هواشناسی است . مصوب شد32 ميليارد تومان اعتبار برای تکميل تجهيزات به سازمان هواشناسی اختصاص يبد که اين اتفاق هنوز رخ نداده است. با سه هزار ميليارد تومان مي‌شد چند بار سازمان هواشناسی را تجهيز کرد و اقداماتی را به انجام رساند که اصلا ديگر خبری از گرد و غبار نباشد .

هفت- برآورد ريالی از ميزان اعتبار مورد نياز برای تکميل آزادراه تهران- شمال حدود 2500 ميليارد تومان است. عمليات ساخت اين آزاد راه از 34 سال قبل آغاز شده است و کمبود اعتبار مانع از بهره‌برداری به موقع اين آزادراه شده است. با سه هزار ميليارد تومان به قيمت های امروز مي‌شد اين آزادراه را تکميل کرد و پولی هم اضافه آورد .

 

هشت- سرجمع اعتباراتی که در حوزه ميراث فرهنگی اجازه هزينه‌کرد دارد، کمتر از 50 ميليارد تومان است و اين در حالی است طبق عددهايی که با ثبت‌های ملی و جهانی به عمل آمده است، بالغ بر 500 ميليارد تومان سالانه برای تملک، احياء، مرمت و نگهداری آثار تاريخی نياز است . کمبود اعتبار سبب مي‌شود هر ساله بخشی از ميراث فرهنگی کشور برای هميشه از ميان برود .

نه- سايت‌های پرتعداد باستان‌شناسی در سراسر کشور روزهای سوت و کوری را مي‌گذرانند، زيرا سازمان ميراث فرهنگي، کاوش و حفاري‌های باستان‌شناسی را در کشور متوقف کرده است.

هر چند رسماً از سوی دولت، دليل اين توقف اعلام نشده، ولی کارشناسان مي‌گويند دو دليل اصلی اين توقف، کمبود نيروی انسانی مجرب و فقدان بودجه لازم است.

ده - فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداری کشور بودجه يگان حفاظت را برای 32 استان کشور 16ميليارد تومان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر دو طرح ناوگان اطفا حريق و تجهيز يگان حفاظت در کميسيون ماده 32 در حال بررسی است که برای تجهيز يگان حفاظت نيازمند 250 ميليارد تومان اعتبار هستيم .

اين يگان در سراسر کشور دو هزار و 200 نفر پرسنل دارد در حالی که برای هفت هزار و 400 نفر در اين يگان پست پيش‌بينی شده است ضمن اينکه در حال حاضر برای هر 68 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبيعی يک نيرو وجود دارد که در شرايط مناسب بايد برای هر 10 هزار هکتار يک نيرو وجود داشته باشد.

يازده- متاسفانه پس از گذشت 10 سال به دليل ناهماهنگی و کمبود اعتبار 18 دستگاه‌ و وزارتخانه درگير کاهش آلودگی هوا نتوانسته‌اند طی 10 سال به وظايف خود عمل کنند.

به عنوان مثال بر اساس مصوبه دولت، برای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک 320 ميليارد تومان اعتبار پيش بينی شده است که تاکنون با گذشت بيش از دو سال از روند اختصاص اعتبار به اين طرح تنها 10 ميليارد تومان آن در اختيار استان قرار گرفته است و با روند کنونی حل بحران آلودگی اين شهر 32 سال طول مي‌کشد. اين مشتی از خروار است . مي‌گويند سالانه هشت هزار نفر در تهران به دليل الودگی هوا جان خود را از دست مي‌دهند . با 3 هزار ميليارد تومان مي‌شد سر و سامانی به وضعيت نابسامان آلودگی هوا در شهری داد که از ابتدای سال 1390 تا کنون حتی يک روز پاک هم نداشته است .

دوازده-مديرکل سلامت و پيشگيری از آسيب های اجتماعی آموزش و پرورش با اعلام اين که سرانه بهداشت هر دانش آموز ايرانی هم اکنون 550 تومان است، بر نياز آموزش و پرورش و مردم به افزايش اين سرانه تاکيد کرد و گفت: در کشورهای ديگر حداقل سرانه بهداشت دانش آموزان يک هزار و 500 تا دو هزار تومان است. بررسی ها نشان مي‌دهد آموزش و پرورش به 18 هزار نيروی بهداشت نياز دارد در حالی که هم اکنون تنها سه هزار مربی بهداشت رسمی در مدارس فعال هستند.

سيزده- سرپرست اداره کل تربيت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت:سرانه ورزش دانش آموزی حدود 700 تومان است که اين رقم بسيار پايين تر از حد استانداردی است که در کشورهای پيشرفته صرف ورزش دانش آموزی مي‌شود.

چهارده رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با ابراز تاسف از بودجه سه ميليارد تومانی پيشگيری از اعتياد دانش آموزان در ايران گفت: در دنيا برای پيشگيری از اعتياد به ازای هر دانش آموز 20 دلار هزينه مي‌کنند و اين رقم در ايران به ازای هر دانش آموز نيم دلار است.

پانزده - سينمای ايران برای ساخت يک شهرک سينمايی به 400 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد که در اختيار ندارد .

شانزده- بودجه يک سال سينمای ايران 80 ميليارد تومان است . سينمايی بحران زده با سالن‌هايی بحرانی . محسن علی اکبری تهيه کننده سينما می گويد اين بودجه امکان تحولات زيرساختی را فراهم نمي‌کند.به گفته وی ما در سينمای کشور با مشکلات زيرساختی روبرو هستيم و اين مشکلات زيرساختی به سالن سينما، تجهيزات فيلمبرداری و نوری و امکانات لابراتواری برمي‌گردد. در سينمای ايران فقط دو لابراتوار فعال بديع و فيلمساز وجود دارد که در جريان برگزاری جشنواره فيلم فجر با ترافيک فيلم‌ها مواجه مي‌شوند. اين يکی از کاستي‌های جدی سينمای ايران است که بايد برطرف شود.

وی گفته است: مشکل سالن سينما نيز از سال‌های دور با سينمای ما همراه بوده و هنوز به صورت کامل برطرف نشده است. با بودجه 80 ميلياردی که به سينما اختصاص پيدا کرده اگر قرار باشد سالن ساخته شود با احتساب هزينه پنج ميلياردی برای ساخت هر سالن مي‌توانيم 15 تا 20 سينما بسازيم و اين با 400 سالن که استاندارد مورد نياز ما است تفاوت عمده‌ای دارد. حال ببينيد با سه هزار ميليارد تومان چند سالن سينما در کشور مي‌توان ساخت . در بناب تنها يک سالن سينماست که به دليل نبود اعتبار برای تعمرش سال هاست که مانتو فروشی شده است . وضعيت سينمايهای ديگر نيز بهتر از اين نيست . پرفروش ترين فيلم ايرانی 10 ميليارد تومان فروخته و حرف و حديث ها درباره درآمدهای آن چنانی سينما بي‌پايان است.

هفده- معاون وزارت بهداشت گفت: اگر دولت 3 هزار ميليارد تومان پول بدهد همه بيمارستان‌ها را اصلاح مي‌کنيم.

هجده- سال گذشته کل اعتباری که برای تجهيزات پزشکی در اختيار وزارت بهداشت قرار گرفت، 37 ميليارد تومان بود و از اين مبلغ حدود 70 درصد تخصيص داده شد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد هزينه تجهيز يک بيمارستان 96 تخت خوابي، چيزی حدود 4 تا 7 ميليارد تومان است که بر اساس کارکرد و نوع فعاليت آن واحد بيمارستانی اين اعتبار متفاوت است.وزير بهداشت گفته است برای تجهيز اورژانس‌های قديمی و بيمارستان‌های جديد چيزی در حدود 500 تا 550 ميليارد تومان نياز داريم تا اين بخش‌ها را تکميل کنيم.

 

نوزده- با 3 هزار ميليارد تومان می توان 15 سال ناوگان اتوبوسرانی را نو و سرحال نگه داشت . اين اقدام از حجم دود موجود در هوا می کاهد و نفس راحت تر فرو می رود و راحت تر بر مي‌آيد.

بيست- کل يارانه‌ای که در يک ماه پرداخت مي‌شود 3 هزار و 367 ميليارد تومان است . کمی بيش از سه هزار ميليارد تومان .

سه هزار ميليارد تومان در بانک صادرات ايران اختلاس شده است اما اين همه ماجرا نيست . فعالان صنايع لبنی 300 ميليارد تومان از دولت طلبکارند و فعالان صنعت برق برای آن که سال‌هاست 8 هزار ميليارد تومان طلب خود را از دولت نگرفته‌اند در آستانه ورشکستگي‌اند . يارانه توليد پرداخت نشده و به دليل کمبود اعتبار طرح هايی نظير خودکفايی در توليد بنزين و ... سال‌ها معطل مانده است . عدد آن قدر بزرگ است که عددهای بزرگ ديگر امکان پنهان شدن را زير سايه‌اش مي‌يابند . اگر امروز خبری با عنوان اختلاس صد ميليارد تومانی در بانکی را منتشر کنيد، اهميت چندانی نمي‌يابد چون رقم آن قدر بزرگ شده است که صد ميليارد تومان در مقابل آن کوچک به نظر برسد . در آخرين روزهای مرداد ماه خبری مبنی بر اختلاس 139 ميليارد تومانی در بانکی در بندر عباس منتشر شد و توفيق نيافت افکار عمومی را به خود جلب کند . زير سايه بزرگ شدن اعداد و ارقام هنوز بخش‌های فراوانی از کشور هستند که معطل تنها يک درصد ، 10 درصد يا تکه کوچکی از اين رقم هستند . آمار و ارقام ارائه شده نشان مي‌دهد برای آزادی 9500 زندانی مالی جرائم غير عمد 300 ميليارد تومان اعتبار لازم است . همين سيستم بانکی که هر روز درگير اختلاس مي‌شود برای اعطای يک وام هفت ميليون تومانی خريد خودرو يا يک وام 4 ميليون تومانی خريد کالا دو ضامن رسمی دولتی طلب مي‌کند . اين قصه سر دراز دارد . اگر قرار بود 3 هزار ميليارد تومان ميان 75 ميليون ايرانی توزيع شود به هر کس رقمی در حدود 40 هزار تومان مي‌رسيد . حال مي‌توانيد از بزرگی عدد بکاهيد و به اين بپردازيد که با 40 هزار تومان هر ايرانی چه مي‌تواند بکند؟ نکته اينجاست که رقم چندان کوچک نيست . ايراني‌ها بابت هدفمندی يارانه ماهی 45 هزار و 500 تومان از دولت دريافت مي‌کنند .

 

 

 

 

۱۵شهريور :افزايش ۲۵ درصدی زندانيان ايران در سه دهه

 

 

دويچه ‌وله:جمعيت ايران در ۳۲ سال گذشته دو برابر شده است. تعداد زندانيان کل کشور اما به ۲۵ برابر رسيده است. سازمان زندان‌های کل کشور روزانه ۵ ميليارد تومان برای ۲۵۰ هزار زندانی هزينه مي‌کند و با کمبود جدی فضا زندان‌ها روبروست.

کمبود فضا در زندان‌های ايران از جمله معضلاتی است که دولت با آن دست‌وپنجه نرم مي‌کند. آمار رسمی زندانيان کل کشور هرچند ضد و نقيض است، اما همگی حکايت از يک نکته دارند: افزايش چشمگير تعداد زندانيان ايران.

 

تأکيد قانون مجازاتاسلامی بر زندان

 

رئيس "سازمان زندانهای کشور" غلامحسين اسماعيلي، ۱۰ مرداد ماه شمار زندانيان کل کشور را ۱۷۰ هزار نفر اعلام کرد و از کمبود فضا در زندان‌های کشور خبر داد. دو هفته بعد رئيس کل دادگستری استان لرستان، علی بدري، تعداد زندانيان کل کشور را ۲۵۰ هزار نفر اعلام کرد و اين رقم را با آمار زندانيان کل کشور در سال ۱۳۵۸مقايسه کرد.

در سال ۱۳۵۸ جمعيت کشور ۳۶ ميليون نفر و تعداد زندانيان ۱۰ هزار نفر بوده است. در سال ۱۳۹۰ در حاليکه جمعيت کشور حدود دو برابر شده است شمار زندانيان به ۲۵ برابر رسيده است. افزايش شمار زندانيان که بي‌ترديد دلايل گوناگونی دارد، مقامات دولتی را با چالشی جدی مواجه کرده است.

 

 

 

هزينه گزاف نگهداری زندانيان

 

از سوی ديگر تأمين هزينه نگهداری از زندانيان با توجه به چهارچوب بودجه تعيين شده برای "سازمان ‌زندانهای کشور" از مدتها پيش به معضلی جدی تبديل شده است. با توجه به اين که مدير کل زندان‌های استان فارس، ناصر جعفرقلي، هزينه روزانه‌ی نگهداری از هر زندانی را حداقل ۲۰ هزار تومان اعلام کرده است، "سازمان زندانهای کشور" دستکم روزانه مبلغی ۵ ميليارد تومان هزينه دارد.

 

 

مجرمان مواد مخدر: مشکل شماره يک

 

 

بدين ترتيب جای شگفتی نيست که رئيس‌ "سازمان بازرسی كل كشور" راه برون‌رفت از معضل كمبود فضا در زندان‌های كشور را آزادی ۱۰ تا ۱۵ درصد از زندانيان، البته زندانيان معتاد دانسته است.

مصطفی پورمحمدی روز ۵ شهريور در مراسم معارفه و توديع بازرس كل استان مركزی گفت: «اگر زنداني‌های مواد مخدر كه معتاد هستند، از زندانها خارج شوند، بسياری از مشكلات سازمان زندانها حل مي‌شود

سايت "خبر آنلاين"، روز ۱۰ شهريور در گزارشی تحليلی به آمار زندانيانی که به دليل جرايم مرتبط با مواد مخدر به زندان افتاده‌اند اشاره کرد. در اين گزارش طبق آخرين اطلاعات رسمی اعلام شده، در سال ۱۳۸۹ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيت فعال (بين ۱۶ تا ۶۴ نفر)، ۳۲۵ نفر به خاطر جرايم مرتبط با مواد مخدر (مصرف، نگهداري، حمل، خريد و فروش و قاچاق) گذرشان به زندان افتاده که در مقايسه با آمار ۲۰۲ نفری سال ۱۳۸۸ رشدی نزديک به ۳۸ درصد را نشان می دهد.

البته شمار قابل‌توجهی از زندانيان تنها مدت کوتاهی نگهداری و سپس آزاد مي‌شوند، مجرمانی که شايد تنها چند روز بعد به همان‌جايی برگردند که در آن بودند.

 

 

۱۵شهريور :ثبت ازدواج ۴۲۸ دختر و پسر زير ۱۵ سال در گلستان

 

آفتاب/خبرگزاری مهر

 

مديرکل ثبت احوال استان گلستان گفت: در پنج ماهه اول سال جاری 11 هزار و 198 مورد ازدواج در استان به ثبت رسيده است که در 14 مورد آن پسران زير 15 سال و 414 مورد نيز دختران کمتر از 14 سال سن داشته‌اند و از اين تعداد 2 مورد زير 10 سال بوده‌اند.

سيف الله ابوترابی بعد از ظهر دوشنبه در مصاحبه ای مطبوعاتی با خبرنگاران استان گفت: 15 هزار و 327 مورد ولادت در استان به ثبت رسيده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل که 14 هزارو 880 مورد بوده است، سه درصد رشد داشته است.

وی گفت: همچنين از تعداد کل موارد ولادت، هفت هزار و 955 مورد پسر و 7 هزار و 327 مورد دختر بوده‌اند که نسبت بين آنها 108 پسر به 100 دختر است.

وی تصريح کرد: 99 درصد ولادت‌ها در مهلت قانون 15 روزه به ثبت مي‌رسند و مردم به وظايف قانونی خود عمل مي‌کنند و در مهلت‌های مقرر ولادت و وفات که 15 و 10 روز است اطلاع مي‌دهند.

ابوترابی بيان داشت: از کل ولادتها 44.8 درصد مربوط به ساکنان شهری و 55.2 درصد مربوط به ساکنان روستايی استان بوده است.

وی تاکيد کرد: اگر در مهلت قانونی وقايع تولد و وفات اطلاع داده نشود فرد به دادگاه معرفی مي‌شود.

مديرکل ثبت احوال گلستان افزود: در مورد وقايع وفات نيز آمار حاکی است در 5 ماهه اول سال جاری 10 هزار و 229 مورد وفات به ثبت رسيده است که شش هزارو 840 مورد آن مربوط به گذشته بوده است.

وی عنوان کرد: ميزان فوت در سال جاری سه هزارو 389 مورد بوده است که در مدت مشابه سال قبل اين ميزان سه هزارو 418 مورد بوده است که 57 درصد آن را مردان و 43 درصد را زنان تشکيل مي‌دادند.

 

ابوترابی اظهار داشت: در آمار ازدواج و طلاق در 5 ماهه اول سال جاری يک هزار و 129 مورد طلاق ثبت شده است که در81 درصد آن زنان زير 30 سال سن داشته‌اند.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©