Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ برابر با  ۱۶ اگوست ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰  برابر با ۱۶ اگوست ۲۰۱۱
ایران در آئینه آمار(۶۸)

ایران در آئینه آمار(۶۸)

۲۲ مردادماه ۱۳۹۰ـ ۱۳ اگوست ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۲۴مرداد : افزايش قيمت‌ها: بيش از ۲۰ درصد، نرخ تورم: ۱۶٫۳ درصد

سحام‌نيوز: در حالی که همه قرائن و شواهد موجود حاکی از افزايش غيرمنتظره و شديد قيمت‌ها در يکی دو ماه اخير است، رئيس بانک مرکزی ادعا کرد که نرخ تورم آنطور که پيش‌بينی مي‌شد افزايش نيافته و در ماههای آينده هم روند نزولی تورم را شاهد خواهيم بود!

محمود بهمنی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به تيرماه امسال را ۱۶٫۳ درصد اعلام کرد. اين رقم را بانک مرکزی برای ماه خرداد، ۱۵٫۴ درصد اعلام کرده بود. او با اشاره به اينکه نرخ تورم در خردادماه ۱٫۲ درصد افزايش يافته بود اما در تيرماه اين نرخ کمتر از يک درصد افزايش يافت، نتيجه‌گيری کرده که: «روند افزايشی نرخ تورم کاهش پيدا کرده است»!

جالب اينجاست که بين نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار ايران تفاوت قابل توجهی وجود دارد؛ به طوری که برای نمونه در ارديبهشت ماه ۹۰ که بانک مرکزی نرخ تورم را ۱۴٫۲ درصد اعلام کرده بود، مرکز آمار از تورم ۱۶٫۷ درصدی خبر داد؛ يعنی دو و نيم درصد بيشتر!

حال وقتی بانک مرکزی از تورم ۱۶٫۳ درصدی صحبت مي‌کند، بعيد نيست که آمار رسمی مرکز آمار، از ۱۹ درصد هم بالاتر باشد.

اين پيش‌بينی به خصوص وقتی جدي‌تر به نظر مي‌رسد که توجه کنيم افزايش قيمت‌ها در آستانه ماه رمضان، افزايش شديد قيمت مصالح ساختماني، افزايش بهای کرايه خانه و مهمتر از همه افزايش قيمت حامل‌های انرژی نسبت به سال گذشته، همگی بيشتر از ۲۰ درصد بوده است.

حال بايد پرسيد آيا بانک مرکزی بار ديگر به مانند سال ۸۶ شيوه‌ی محاسبه‌ی خود را تغيير داده، يا آنکه آشکارا آمارسازی مي‌کند و عدد دروغ به خورد مخاطبان مي‌دهد؟

 

۲۴مرداد : خودکشی روزانه ‌١٠نفر در ايران

ايسنا:رييس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: آمار دقيقی در مورد کودک آزاری وجود ندارد.

به گزارش ايسنا، دکتر احمد شجاعی روز دوشنبه با بيان اينکه آمار خودکشی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۹ درصد افزايش داشته است گفت: از سه ماهه نخست سال جاری ۹۵۲ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند که از اين ميان ۲۷۴ نفر زن و ۶۷۸ نفر مرد بوده‌اند.

وی با بيان اينکه در سه ماهه نخست سال گذشته ۸۷۰ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند گفت: در سه ماهه نخست سالجاری آماری خودکشی ۴/۹ درصد افزايش داشته است.

وی افزود: درسال ۸۸ ، ۳ هزار و ۱۲۲ مورد خودکشی و در سال ۸۹، ۳ هزار و ۶۴۹ مورد خودکشی به سازمان پزشکی قانونی گزارش شده است.

به گفته شجاعی آمارخودکشی ۸۸ نسبت به سال ۸۹ حدود ۱۷ درصد رشد داشته است.

در سه ماهه نخست سال جاری ۹۴۷ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند

وی ادامه داد: در سال ۸۸ ، سه هزار و ۷۹۸ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده و اين رقم در حاليست که در سال ۸۹ اين رقم با کاهش ۷/۳ درصدی به رقم ۳ هزار و ۶۵۶ نفر رسيد.

وی با بيان اينکه در سه ماهه نخست سالجاری اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل تغيير چندانی نداشته است گفت: در سه ماهه نخست سال گذشته ۹۴۲ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده و اين در حاليست که در سه ماهه نخست سالجاری ۹۴۷ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

وی همچنين در ادامه با بيان اينکه در سه ماهه نخست سال جاری ۲۳۲ نفر بر اثر سلاح سرد جان خود را از دست داده‌اند، گفت: در سه ماهه نخست سال گذشته اين رقم ۲۸۴ نفر بوده است که در سال ۹۰ ميزان مرگ و مير ناشی از سلاح سرد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه افزود: در سه ماهه نخست سال جاری ۵۵۲ نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده‌اند که اين در حاليست که در مدت مشابه سال قبل ۵۷۵ نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده بودند.

 

۲۴مرداد:زندگی با دستهای خالی/ زنان سرپرست خانواده از آمار تا واقعيت

مهر

چندی پيش سرپرست کميته امداد امام خمينی (ره) نسبت به افزايش تعداد زنان خانواده هشدار داد. آمارها نيز نشان از رشد سالانه 60 هزار زن سرپرست خانوار می دهد که 26 درصدشان در سنين 25 تا 46 سال قرار دارند. با اين وجود هنوز اقدامی جدی برای حل اين معضل انجام نشده است.

 

هشدار؛ افزايش شمار زنان سرپرست خانوار

 

چندی پيش حسين انواری سرپرست کميته امداد امام خمينی (ره) با اشاره به روند رو به رشد آمار «طلاق» در ميان زوج‌های جوان و با بيان اينکه براساس آمارها، بيش از 30 درصد ازدواج‌های تهران به طلاق منجر مي‌شود، گفته بود: بايد جلوی روند رو به رشد افزايش شمار زنان سرپرست خانوار را بگيريم.

 

 

۲۱مرداد : آمار قربانيان حوادث رانندگی در ۳۲ سال پس از انقلاب: ۸۰۰ هزار نفر

کلمه

 

 

رئيس ستاد ديه کشور تعداد کشته شدگان تصادفات در کشور را در ۳۲ سال گذشته ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: اين درحالی است که کل شهدای انقلاب و جنگ تحميلی به ۲۳۰ هزار نفر مي‌رسد.

رئيس ستاد ديه کشور با اشاره به تعداد کشته های رانندگی گفت: از ۱۵ خرداد ۴۲ و همچنين در طول جنگ تحميلی علی رغم هجوم همه جانبه دشمنان بيش از ۲۳۰ هزار نفر از هموطنان‌مان شهيد شدند ولی در طی ۳۲ سالی که از وقوع انقلاب اسلامی در کشورمان مي‌گذرد تعداد کشته های رانندگی ما به بيش از ۸۰۰ هزار نفرکشته و ۸ تا ۹ ميليون نفر مصدوم می رسد که رقم بسيار بالايی در نوع خود است به طوری که بر اثر اين حوادث، ۴۳۶ هزار نفر راننده به زندان افتاده‌اند.

رئيس ستاد ديه کشور با اشاره به آمار زندانيان آزاد شده در سال گذشته گفت: در سال ۸۹تعداد۹۵۷۷ نفر براثر جرايم غيرعمدی همچون تصادفات رانندگي، حوادث کارگاهي، مهريه، بدهکار سفته، چک، ضامن، محکوميت مالی غير کلاهبرداری وعدم پرداخت نفقه به زندان افتاده بودند که با مبلغ ۲۳۴ميليارد تومان وتلاش ستاد ديه کشور از زندان آزاد شدند.

جولايی گفت: از اين تعداد ۷۷۲ نفر بدون پرداخت پول و جلب رضايت شاکيان و ۸۸۰۵ نفر با تامين ۲۳۴ ميليارد تومان آزاد شدند که از اين مبلغ ۱۴ميليارد تومان در جشن های گلريزان و ۷۹ ميليارد تومان توسط افراد نيکوکار مختلف، کمک ۱۷-۱۸ ميليارد تومانی بيمه و وام های بانک های رفاه، ملت وتجارت وکمک های بانک ملی وساير بانک ها تامين شده است.

وی گفت: در حال حاضر بيش از ۹هزار زندانی نيازمند و غير عمد در زندان ها هستند که بايد با کمکی معادل ۲۵۰ ميليارد تومان آزاد شوند.

رئيس ستاد ديه کشور به جشن های گلريزان در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ۱۸۰جشن گلريزان در سراسر کشور برای حمايت از زندانيان برگزار می شود.

وی به قانون بيمه شخص ثالث اشاره کرد و گفت: اگر اين قانون اجرايی نشده بود در کل کشور به جای ۲ هزار زندانی غيرعمد در حال حاضر بيش از ۶۰ هزار زندانی داشتيم. آمار نشان می دهد در سال ۸۲ بيش از سی هزار و ۲۰۰ نفر راننده وارد زندان‌های کشور شده‌اند که اگر قانون بيمه شخص ثالث نبود با افزايش جمعيت و افزايش تعداد خودروها در کشور بايد بين ۵۰ تا ۶۰ هزار راننده زندانی در زندان‌ها مي‌داشتيم ولی در حال حاضر اين تعداد تنها دو هزار نفر است.

 

 

 

۲۱مرداد:«آمار واقعی دانش‌آموزان درگير اعتياد، رابطه با جنس مخالف، خودکشي، فرار، ترک تحصيل، افت درسی و ديگر ناهنجاري‌ها را اعلام کنيد؟»

 

مايه تاسف است که انگيزه‌ای برای بررسی دقيق آسيب‌ها نداريد

 

عضو هيات علمی دانشگاه علامه طباطبايی به اظهارات وزير آموزش و پرورش در رد نتايج تحقيقی در مورد ارتباط 80 درصد دانش‌آموزان با جنس مخالف واکنش نشان داد.

ايلنا: عضو هيات علمی دانشگاه علامه طباطبايی در متنی که به دفتر خبرگزاری ايلنا ارسال کرده‌است به اظهارات وزير آموزش و پرورش در رد نتايج تحقيقی در مورد ارتباط 80 درصد دانش‌آموزان با جنس مخالف واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ايلنا وزير آموزش و پرورش در واکنش به انتشار خبری مبنی بر ارتباط 80 درصد دنش‌آموزان با جنس مخالف که بر مبنای تحقيقی که توسط "محمود گلزاری"، استاد دانشگاه انجام گرفته، گفته بود: «نمی دانم چطور عده‌ای مي‌توانند اين آمار را ارائه کنند؟ من فکر مي‌کنم اگر خودم اين حرف را زده بودم، گناهش برای تمام عمرم، کافی بود. 70درصد دانش آموزان دختر ما در شهرها و 30 درصد در روستا هستند. وقتی گفته مي‌شود 80 درصد دختران، دوست پسر دارند، يعنی تمام دختران شهری و يک سوم دختران روستايي، چنين روابطی دارند. من عقلم نمي‌رسد چرا عده ای اين حرف‌ها را مي‌زنند

 

۲۱مرداد: در ايران ۹۵درصد معتادان پس از درمان، دوباره معتاد می شوند

خبرآنلاين

وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر، تلاش هايی برای درمان معتادان شروع کرده اند، اما گويا 95 درصد اين تلاش ها سودی ندارد.

به گفته مدير گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزيستي، 95 درصد معتادان 6 ماه پس از ترک، اعتياد خود را از سر مي‌گيرند.

اين درحالی است که محمدباقر صابری ظفرقندي، مديرکل درمان و حمايت اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام پوشش 10 هزار معتاد در مراکز درمان اجباري، گفته است: "معتادانی که به طور اجباری درمان می شوند تا شش ماه بعد از ترخيص از مرکز برايشان طبق حکم قاضی تعيين تکليف می شود و برای مدت مشخص از حمايت های اشتغال برخوردار می شوند. هر شحص معتادی اگر تا شش ماه پس از درمان تحت مراقبت باشد، ديگر به سمت اعتياد برنمی گردد."

 

۲٠مرداد: براساس سازمان جهانی گردشگری ايران در گردشگری منطقه بدون رتبه شد

آتی نيوز

سازمان جهانی گردشگری در جديدترين گزارش خود فهرست کشورهای فعال در حوزه گردشگری را بر اساس تعداد مسافر خارجی وارد شده به هر کشور منتشر کرده است.در ليست منتشر شده در سطح جهان تعداد 940 ميليون توريست جابجا شدند که در اين ميان کشورهای فرانسه،آمريکا و چين 3 رتبه برتر را به خود اختصاص داده اند.

جالب است که در بين 10 کشور برتر جهان در زمينه گردشگري،ترکيه توانسته است رتبه 7 اين فهرست را به خود اختصاص دهد.

در اين فهرست آفريقا و خاورميانه دو منطقه جغرافيايی هستند که کمترين ميزان گردشگر خارجی را دارند.در بين کشورهای خاورميانه ای اين ليست کشورهای يونان،عربستان و سوريه 3 جايگاه برتر را به خود اختصاص دادند و امارات متحده عربی توانسته است جايگاه 4 را از آن خود کند.

نکته قابل تامل اين است که در بين 10 کشور برتر خاورميانه در زمينه توريست و گردشگری نامی از ايران ديده نمی شود.اين در حاليست که در بين کشورهای خاورميانه عمان با 1/52 ميليون نفر جايگاه دهم را داراست.جای تاسف است که کشورمان با اين ميزان جاذبه گردشگری نتوانسته است در اين فهرست جايگاه و رتبه ای درخور شان خود را پيدا کند.

سازمان جهانی گردشگری UNWTO، آژانسی ويژه در سازمان ملل متحد است که وظيفه هدايت صنعت گردشگری را دارد.

حال پرسش اين است که آيا ميزان گردشگران خارجی ايران از عمان نيز کمتر است؟ما در حالی نتوانسته ايم در بين 10 کشور خاورميانه جايگاهی به دست آوريم که طبق ادعا و اذعان مسولان و کارشناسان حوزه گردشگری امنيت گردشگری و جهانگردی کشورمان از کشورهای همسايه بالاتر است.

 

 

 

۲٠مرداد: کار مفيد روزانه در ايران فقط يک ساعت و ۴ دقيقه

 

آفتاب: پايين بودن ميزان ساعات مفيد کاری روزانه در ادارات دولتی و بخش خصوصی کشور، سهم کار مفيد هر روز را به شدت کاهش داده، در حالی که سهم ناهار خوردن، تلفن کردن و چای نوشيدن از انجام کار مفيد بيشتر است.

اين در حالی است که دولت موضوع مربوط به حل معضل اشتغال و بيکاری را طی سال‌های گذشته در دستور کار خود قرار داده و برای امسال نيز به دنبال تحقق هدف بزرگ ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفری در اشتغالزايی است. بنا بر اين گزارش، بر اساس آمار به دست آمده، ميزان کار مفيد هفتگی در ايران هم اکنون ۶ تا ۷ ساعت است، همچنين متوسط کار روزانه مفيد در بخش دولتی ايران يک ساعت و چهار دقيقه و در بخش خصوصی دو ساعت و شش دقيقه است.

براساس آمارها ساعت کار مفيد هفتگی در ژاپن هم اکنون ۴۰ تا ۶۰ ساعت و در کره جنوبی ۵۴ تا ۷۲ ساعت است. علاوه بر اين، آمارها نشان مي‌دهد که سرانه کار مفيد در ايران سالانه ۸۰۰ ساعت است. بنابراين ايران در رده سوم کمترين ساعات کار مفيد سالانه در جهان پس از کويت با ۶۰۰ ساعت و عربستان با ۷۲۰ ساعت کار مفيد قرار دارد.اين ميزان در ژاپن ۲ هزار و ۴۲۰ ساعت، در کره جنوبی ۱۹۰۰ و در چين هزار و ۴۲۰، آلمان هزار و ۷۰۰، در آمريکا هزار و ۳۶۰، در ترکيه هزار و ۳۳۰، در پاکستان هزار و ۱۰۰ و در افغانستان ۹۵۰ ساعت است.

 

۱۷مرداد : کمتراز ۳ درصد مردم اينترنت پرسرعت دارند

مهر

بخش خصوصي، شرکت مخابرات ايران و اپراتورهای وايمکس طبق شواهد موجود در مجموع توانسته اند کمتر از 3 ميليون خط اينترنت پرسرعت راه اندازی کنند که با وجود آنکه نيمی از اين خطوط به کاربران واگذار شده، ضريب نفوذ اينترنت پرسرعت به 3 درصد هم نمی رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه شرکتهای ارائه دهنده اينترنت پرسرعت به تعهدات خود در قالب سند برنامه چهارم توسعه عمل کرده و 1.5 ميليون پورت اينترنت در کشور راه اندازی کرده اند اما با توجه به ضريب نفوذ اينترنت جهانی و رشد ثانيه ای آن در دنيا ، وضعيت اينترنت پرسرعت در کشور از روند مطلوبی برخوردار نيست.

شرکتهای ارائه دهنده خدمات اينترنت پرسرعت ADSL و شرکت مخابرات ايران در مجموع نزديک به 2.5 ميليون خط اينترنت پرسرعت در کشور نصب کرده اند که از اين تعداد يک ميليون و 200 هزار پورت به مشترکان واگذار شده و در حال استفاده است. در اين ميان آمار واگذاری خطوط اينترنت پرسرعت بی سيم وايمکس مشخص نيست و تاکنون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی گزارشی از روند فعاليت اپراتورهای وايمکس کشور ارائه نکرده است.

 

آخرين وضعيت اينترنت پرسرعت ADSL در کشور

به گزارش مهر، طبق آخرين آمارهای ارائه شده از سوی سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، گروه شرکتهای ارائه دهنده خدمات اينترنت پرسرعت توانستند تعداد پورت‌های ADSL نصب شده در سطح کشور را تا پايان خردادماه 1390 از مرز يک ميليون و500 هزار پورت عبور دهند که از اين تعداد بيش از 911 هزار پورت داير و به کاربران واگذار شده و زير بار است.

 

تا آخر خردادماه امسال يک ميليون و 537 هزار و 184 پورت ADSL در 31 استان توسط شرکت‌های بخش خصوصی دارای پروانه PAP در کل کشور نصب شده که در مقايسه با آمار قبلی (تا آخر ارديبهشت)، 76هزار و 145 پورت به مجموع پورت‌های ADSL نصب شده گروه شرکت‌های ندا در کل کشور اضافه شده که اين ميزان افزايش، نسبت به دوره يک ماه قبل از آن تقريبا دوبرابر بوده است.

 

شرکت‌های ندا در سطح کشور و تا آخر خرداد ماه مجموعا 911 هزار و 662 پورت ADSL داير کرده‌اند که اين آمار حاکی از افزايش 27 هزار و 292 پورت ADSL دايری است که توسط کاربران در حال بهره‌برداری است.

در استان تهران تا 31 خرداد 90، آمار پورت‌های منصوبه و دايری واگذارشده توسط گروه شرکت‌های ندا به ترتيب به 557 هزار و 336 پورت و 337 هزار و 403 پورت رسيده است.

تعداد پورت‌های منصوبه شرکت‌های ندا در شهر تهران نيز 439 هزار و 622 پورت است که از اين تعداد 288 هزار و 253 پورت در حال بهره‌برداری است.

شرکت مخابرات ايران نيز که از 1.5 سال پيش و پس از خصوصی شدن درصدد ورود به عرصه اينترنت پرسرعت برآمده تاکنون توانسته 917 هزار پورت پرسرعت ADSL نصب کند که 297 هزار پورت از اين تعداد زيربار رفته و داير شده است.

 

ضريب نفوذ اينترنت پرسرعت در ايران حرفی برای گفتن ندارد

 

به گزارش مهر، با توجه به واگذاری حدود 1.5 ميليون پورت پرسرعت اينترنت در کشور و اگرچه تاکنون آمار مشخصی از تعداد مشترکان اپراتورهای وايمکس اعلام نشده اما شواهد نشان می دهد که ضريب نفوذ اينترنت پرسرعت در کشور حدود 3 درصد است و نزديک به 3 درصد مردم اينترنت پرسرعت با سرعت حداقلی 128 کيلوبيت برثانيه دارند.

کارشناسان معتقدند که مشکلات عنوان شده از سوی شرکتهای PAP در توسعه اين بخش همچون عدم همکاری و تعامل شرکتهای مخابراتی با PAP ها در واگذاری لينک اينترانت در مراکز مورد درخواست ، عدم ارائه يک برنامه زمان‌بندی معقول و مشخص در پاسخ به درخواست‌ها و نيز عدم وجود سيستم جامع و يکپارچه از جمله عواملی است روند واگذاری پورت های ADSL را با کندی مواجه کرده است.

دراين ميان برغم تلاش بخش خصوصی ارائه دهنده اين خدمات و با وجود گسترش روزافزون تکنولوژيهای جديد و ورود فناوری وايمکس به عرصه اينترنت پرسرعت ، بازار ADSL را با چالش مواجه کرده است چرا که به اعتقاد کارشناسان فناوری وايمکس به دلايلی چون بی سيم بودن و هزينه ارزانتر برای کاربران اينترنت مقرون به صرفه تر به شمار می رود و براين اساس بخش خصوصی اينترنت پرسرعت که تاکنون به دليل عدم همکاری شرکتهای مخابرات استانی و هم اکنون نيز به دليل ورود مستقيم مخابرات به اين عرصه آنطور که بايد نتوانسته توسعه چشمگيری در اين بخش داشته باشد با گسترش وايمکس و توسعه اپراتورهای اين فناوري، جای محکمی در بازار نخواهد داشت مگر آنکه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی با کاهش تعرفه اين سرويس فضای رقابتی برای اين بخش ايجادکند.

با اين حال آنچه مسلم است به دليل محدوديت در عرضه اينترنت پرسرعت بيشتر از سرعت 128 کيلوبيت برثانيه، همچنان کشور ما از ضريب نفوذ اينترنت پرسرعت قابل قبول برخوردار نيست چرا که اتحاديه جهانی مخابرات ضريب نفوذ اينترنت پرسرعت را بر پايه اينترنت حداقل 512 کيلوبيت بر ثانيه محاسبه می کند.

آخرين گزارشها حاکی از آن است که ايران از نظر سرعت اينترنت جزء 6 کشور انتهای اين جدول قرار دارد و از نظر ضريب نفوذ اينترنت پرسرعت نيز حرفی برای گفتن ندارد.

ضريب نفوذ اينترنت دايل آپ در کشور که دسترسی کاربران را با حداکثر سرعت 56 کيلوبيت بر ثانيه به شبکه اينترنت ممکن می کند براساس آخرين آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 42.6 درصد اعلام شده است.

 

۱۷مهر: مرگ ۷۷٠ نفر بر اثر سوختگی و گازگرفتگی در بهار امسال

 

آفتاب- سرويس اجتماعی: در سه ماهه اول امسال جمعا 770 نفر بر اثر سوختگی و گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

 

به گزارش آفتاب، آمار کسانی که در سه ماهه اول سال گذشته (1389) بر اثر گازگرفتگی با منوکسيد کربن جان باختند 145 نفر بود اما امسال در همين بازه زماني، با افزايشی 50 درصدي، گازگرفتگی باعث مرگ 218 نفر شد. 147 نفر از اين آمار مرد و 71 نفر از آنها زن بودند.

استان تهران (+ البرز) با 86 مورد گازگرفتگی با منوکسيد کربن‌، بالاترين آمار را در بين استان‌های کشور دارد و استان‌های آذربايجان شرقی با 17 و قزوين با 14 مورد گازگرفتگی بعد از تهران و البرز قرار دارند.

در همين زمان از سه استان بوشهر، سيستان و بلوچستان و هرمزگان هيچ مورد مسموميت با گاز منوکسيد کربن گزارش نشده است.

ميانگين فوت‌های ناشی از گازگرفتگی با منوکسيد کربن در دهه هشتاد نشان مي‌دهد هر ساله 728 نفر به اين دليل جان خود را از دست مي‌دهند.

 

552 نفر بر اثر سوختگی جان باختند

 

در سه ماهه اول امسال 552 نفر که 275 نفر زن و 277 نفر آنها مرد بودند، بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند.

آمار سوختگی بهار امسال در مقايسه با 575 نفری که در زمان مشابه سال گذشته جان باخته اند، 4 درصد کاهش را نشان مي‌دهد.

استان تهران با 80 نفر بالاترين آمار مرگ ناشی از سوختگی را دارد، خوزستان با 62 مورد و خراسان رضوی با 53 مورد سوختگی ناشی از مرگ، استان‌هايی هستند که بعد از تهران قرار دارند.

ميانگين ده ساله آمار مرگ‌‌های ناشی از سوختگی نشان مي‌دهد هر ساله دو هزار و 690 نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست مي‌دهند. سير آمار در ده سال گذشته رو به کاهش است، به طوری که اين آمار از سه هزار و 234 مورد در سال 1380 به 2310 مورد در سال 1389 رسيده است. البته سال 1388 با 2281 مورد کمترين آمار را در مرگ‌های ناشی از سوختگی در دهه هشتاد داشته است.

 

۱۷مرداد: وضعيت اضطرارى آب در كشور

فارس

مجيد نامجو در مراسم افتتاح كارخانه سيمان غرب كرمانشاه ضمن گراميداشت ماه مبارك رمضان و روز خبرنگار اظهار داشت: طى 40 سال گذشته 82 ميليارد متر مكعب آب داشته‌ايم، اما امسال بيش از 40 ‌ميليارد متر مكعب آب دريافت نخواهيم كرد كه اين خود نشان از وضعيت اضطرارى دارد، لذا سعى شده در وزارت نيرو كم‌ترين فشار بر مردم وارد شود.

وزير نيرو بر مديريت هرچه بيشتر مردم و مسئولان در امر صرفه‌جويى تاكيد كرد.

نامجو با اشاره به اينكه مهم‌ترين دغدغه ما توسعه نيروى برق آبى كوچك است اذعان داشت: 12هزار مگاوات طرح آماده داريم و از بخش خصوصى مي‌خواهيم در اين زمينه با ما همكارى كنند.

وى در پايان با اشاره به وضعيت مناسب استان كرمانشاه ابراز اميدوارى كرد؛ با ظرفيت 8 ميليارد متر مكعب آبى كه در استان وجود دارد مسئولان بتوانند 50 درصد اين ظرفيت را مهار كنند.

۱۸مرداد: طلاق دادگاه‌ها را پررونق کرده است / رشد ۳۷ درصدی طلاق

 

جهان نيوز

دکتر مجيد ابهری اظهار داشت: در ۵ سال گذشته طلاق ۳۷ درصد رشد داشته و بيشترين آنها مربوط به زوجين کمتر از ۳۰ سال و زندگي‌های کمتر از ۵ سال است.

اين رفتارشناس و کارشناس علوم رفتاری گفت: زندگی زناشويی که بر اساس انتخاب در سايت‌های ازدواج يا موسسات همسريابی مشابه انجام گرفته در ۹۴ درصد موارد منجر به طلاق گرديده است.

وی افزود: آمار طلاق در تهران رشد اعلام شده از سوی ثبت اسناد را دارد يعنی طبق آخرين آمار ۴۷۱۱ طلاق در مقابل ۱۴۰۸۴ مورد ازدواج بوده يعنی در مقابل هر ۳ ازدواج يک طلاق به ثبت رسيده است.

اين استاد دانشگاه ضمن بيان اين نکته که افزايش آمار طلاق در تهران به اندازه ۵ درصد نسبت به سال گذشته، مقام اول را به اين شهر داده و سپس قم که از هر ۴ ازدواج يکی به طلاق منجر شده است مقام دوم را دارد، تصريح کرد: در تهران بيشترين رشد طلاق در شمال شهر با ۷۰ درصد افزايش يعنی ۷ برابر گزارش شده است.

ابهری ادامه داد: ۹۰ درصد از زوجينی که در کمتر از ۵ سال زندگی تصميم به طلاق گرفته‌اند دچار مشکلاتی مانند بيکاري، گرانی مسکن، اعتياد، ضعف شناخت قبل از ازدواج بوده‌اند اما ازدواج‌های نسنجيده و بر اساس ملاک‌های مادی و ظاهری بيشترين آمار را به خود اختصاص داده است.

وی تصريح کرد: متاسفانه در بين ازدواج‌های پستی آمار ۹۵ درصد طلاق زنگ خطری برای خانواده‌هاست.

اين رفتارشناس و کارشناس علوم رفتاری گفت: زندگی زناشويی که بر اساس انتخاب در سايت‌های ازدواج يا موسسات همسريابی مشابه انجام گرفته در ۹۴ درصد موارد منجر به طلاق گرديده است.

دکتر ابهری افزود: ۹۵ درصد از ازدواج‌هايی که با نظر والدين يا راهنمايی و مشاوره افراد مجرب انجام گرفته است به بيش از ۵ يا ۱۰ سال دوام يافته و همين دليل روشنی است بر موفقيت اين گونه انتخاب‌ها و ازدواج‌ها.

 

 

۱۶مرداد.ثبت ۶ هزار گزارش کودک آزاری در اورژانس کشور

خبرگزاری مهر

عضو گروه حقوقی هيئت علمی دانشگاه مفيد قم گفت: سال گذشته 144هزار تماس با مرکز فوريتهای پزشکی گرفته شده است که از اين تعداد 6 هزار مورد گزارش کودک آزاری بود.

وی افزود: متأسفانه خانه که بهترين محل برای تامين آسايش کودکان است تبديل به فضايی وحشت بار برای آزارهای کودکان شده است تا جايی که مطالعات جرم شناسی نشان مي‌دهد 70 درصد کودک آزاري‌ها در محيط خانواده صورت مي‌گيرد.

عضو گروه حقوقی هيئت علمی دانشگاه مفيد قم تصريح کرد: متأسفانه جامعه ما به سمتی سوق پيدا کرده که به جای گزارش لطف و مهربانی پدر در محيط خانواده آمارهای 53 درصدی آزار کودک را توسط پدران شاهد هستيم‌.

 

 

 

۱۶مرداد:  ۴٠ميليارد و ۵٠٠ميليون دلار ارز خروجى حاصل سفر ايراني‌ها به تركيه در شش‌ماه

پارس توريسم

ايراني‌ها با سفر به تركيه فقط در شش‌ماه از سال، 40ميليارد و 500ميليون دلار ارز از كشور خارج مي‌كنند

 

به گزارش پارس توريسم، اين مطلب بخشى از يادداشت يكى از مديران دفاتر خدمات مسافرتى است كه در اختيار ايسنا قرار داده و در آن به موضوع افزايش سفر ايراني‌ها به خارج از كشور و به‌دنبال آن، ميزان ارز خروجى و اعمال محدوديت‌هايى كه گاهى مانع افزايش سفرهاى داخلى مي‌شود، پرداخته است.

در اين يادداشت آمده است: در خبرها و گزارش‌ها هر روز مي‌شنويد يا مي‌خوانيد كه گردشگرى داخلى در ايران به دلايل مختلف از سوى مردم استقبال نمي‌شود؛ ولى تورهاى خارجى مانند قبرس، تركيه، مالزي، تايلند، گرجستان، بلغارستان، آفريقا و حتا كانادا روزبه‌روز با رونق و استقبال مسافران ايرانى مواجه مي‌شوند و هر سال هم با رشد 10 تا 15 درصدى همراه‌اند. اين جريان سبب خروج ارز فراوانى از كشور مي‌شود كه اگر 10 درصد آن در داخل هزينه شود، تورهاى داخلى حتما رشد مي‌كنند.

چند روز پيش، خبرى منتشر شد مبنى بر اين‌كه روزانه پنج‌هزار نفر با هواپيمايى ترك از ايران به تركيه سفر مي‌كنند. چنانچه پول بليت، اقامت، غذا، حمل و نقل و خريد آن‌ها براى هر نفر، ميانگين 1500 دلار در نظر گرفته شود، روزانه هفت‌ميليون و 500هزار دلار و ماهانه 225ميليون دلار ارز از اين كشور خارج مي‌شود و اگر اين سفرها فقط شش‌ماه از كل سال انجام شود، اين رقم به 40ميليارد و 500ميليون دلار مي‌رسد. اگر تايلند، سوريه و مالزى هم به اين سفرها اضافه شوند، ارزى كه از كشور خارج مي‌شود، بسيار قابل توجه خواهد بود.

 

 

 

۱۳مرداد : افزايش ۱۵درصدی اعتياد در ميان زنان/۸٠ درصد دختران دبيرستانی دوست پسردارند

مهر

برخورداری زنان شاغل از حق اولاد/ پولدارترين زن ايرانی کيست

بازگشت ماده ۲۳ لايحه خانواده با ساختاری جديد، افزايش 15 درصدی اعتياد در ميان زنان، موافقت مجلس با فوريت طرح برخورداری کارمندان زن شاغل از حق اولاد، ثبت 13 مرداد به عنوان روز "بسيج زنان " در تقويم و معرفی پولدارترين زن ايرانی از جمله اخبار حوزه زنان و خانواده در اين هفته بود.

 

 

افزايش 15 درصدی اعتياد در ميان زنان ايرانی

 

مجيد ابهري، آسيب شناس اجتماعی گفت: با توجه به گسترش روز افزون مواد مخدر صنعتی و روانگردان و به دنبال تبليغاتی که در خصوص مواد مخدر مطرح می شود، استفاده از اين ماده طی 10 سال گذشته در بين بانوان 15 درصد افزايش داشته است.

 

پولدارترين زن ايرانی کيست؟

 

چندی پيش در سايت‌های خبری فهرستی از ميلياردرهای ايرانی منتشر شد؛ فهرستی که سی ثروتمند ايرانی را به همه معرفی مي‌کرد. در اين فهرست سی نفره تنها نام يک زن به چشم مي‌خورد،سيده فاطمه مقيمي۵۲ ساله. وی در اين فهرست هشتمين ميلياردر ايرانی و ثروتمندترين زن ايران معرفی شده بود.او رئيس يک شرکت حمل‌ونقل بين‌المللی و رئيس شورای بانوان بازرگان، اتاق بازرگانی تهران است. سمت‌های ديگری هم دارد و چند سالی هم در انجمن زنان مدير کار آفرين فعال بوده است. اما بيش از همه اين سمت‌هايش خود را يک کار آفرين مي‌داند.

 

موافقت مجلس با فوريت طرح برخورداری کارمندان زن شاغل از حق اولاد

 

نمايندگان مجلس اين هفته با يک فوريت طرح برخورداری کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظيفه‌بگير از حق اولاد موافقت کردند. اين طرح به امضای 38 نفر از نمايندگان مجلس رسيده و در ‌صورت تصويب نهايی کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظيفه‌بگير مشمول قانون مديريت خدمات کشوريند و دارای همسر نبوده و يا همسر آنان معلول و از کار افتاده است و يا خود به تنهايی متکفل مخارج فرزندان هستند، از مزايای کمک هزينه اولاد نيز برخوردار مي‌شوند.

 

۸۰ درصد دختران دبيرستانی دوست پسر دارند

 

در هفته ای که گذشت، دکتر محمود گلزاری عضو هيئت علمی دانشگاه علامه طباطبايی در همايشی آمار قابل تاملی را از دوستی دختران دبيرستانی اعلام کرد و گفت: در ايران ۸۰ درصد دختران دبيرستانی با يک پسر دوست هستند و حتی ممکن است ارتباط جنسی هم داشته باشند که خانواده‌ها و مسئولين مدارس از اين موضوع بي‌اطلاع هستند. اين درحالی است که نوجوانان آگاهی کافی نسبت به اين مسئله ندارند و ارتباطاتشان به ازدواج منجر نمي‌شود که اين امر مطمئنا پيامدهای ناگواری را برای آنها به همراه خواهد داشت.

وی همچنين به نتايج به دست آمده در تحقيقات و پژوهش‌هايی که در اين زمينه در ايران صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: در حدود ۲۰ سالی که من در اين زمينه تحقيق و پژوهش انجام داده‌ام، در نامه‌هايی که از سوی ۸۵ درصد از دختران در خصوص ارتباط‌های عاشقانه دريافت کرده‌ام مربوط به سن ۱۲ تا ۲۵ سالگی بوده و ۱۵ درصد از نامه‌ها مربوط به پسران بين ۱۴ تا ۱۷ ساله است. در اين ميان دختران بيش از پسران آسيب پذير بوده و با پيامدهای بيشتری در اين خصوص مواجه خواهند شد.

 

 

۱۳مرداد : مسدود ماندن پنج ميليارد دلار پول ايران در کره جنوبی

 

مردمک:شماری از مقام‌های دولت کره جنوبی به خبرگزاری رويترز گفته‌اند که حدود پنج ميليارد دلار پول نقد حاصل از فروش نفت ايران به اين کشور، به دليل تحريم‌های اقتصادی عليه جمهوری اسلامی در سئول مسدود مانده است.

 

مقام‌های دولت کره جنوبی که نام‌شان فاش نشده، روز چهارشنبه سوم اوت به خبرگزاری گفتند که مبلغ مسدود شده تاکنون به چهار تريليون «وون» معادل ۳.۸۲ ميليارد دلار رسيده و اين مبلغ تا پايان امسال به پنج تريليون وون يعنی حدود ۴.۷۶ ميليارد دلار مي‌رسد.

تحريم‌های اعمال شده سازمان ملل و کشورهای غربی عليه ايران خريداران غيرآمريکايی نفت ايران را مجازات نمي‌کند اما آن‌ها را برای پرداخت بدهی نفتی به جمهوری اسلامی با مشکل روبه‌رو کرده است. درآمد حاصل از فروش نفت حدود ۵۰ درصد از عايدات دولتی ايران را تشکيل مي‌دهد.

کره جنوبی يکی از خريداران عمده نفت خام ايران است و به‌طور متوسط روزانه ۲۳۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد مي‌کند.

براساس اين گزارش سال گذشته سئول به بانک مرکزی ايران اجازه داد که حساب‌های بانکی به واحد پول کره جنوبی يعنی «وون» در آن کشور باز کند. اين مجوز پس از آن اعلام شد که دولت کره جنوبی به پيروی از تحريم‌های بين‌المللی عليه برنامه هسته‌ای ايران، شعبه «بانک ملت» در سئول و ۱۰۱ شرکت ايرانی را در فهرست تحريم‌های خود قرار داد.

براساس اطلاعات شرکت ملی نفت کره جنوبي، کره جنوبی پنجمين واردکننده نفت خام در سطح جهانی است که حدود ۹ درصد از کل ۲.۵۴ ميليون بشکه نفت روزانه خود را در نيمه اول امسال از ايران خريده است.

 

۱۲ مرداد.سالانه 335 نفر در جاده های استان زنجان کشته می شود

مهر

خبرگزاری مهر: رئيس پليس راه استان زنجان گفت: استان زنجان عقبه پنج استان غربی کشور بوده و بدين ترتيب سالانه 335 نفر در جاده های استان کشته و 980 نفر مجروح می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ عبدالعلی رشتيانی بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه کارگروه امنيت غذايی استان زنجان با بيان اينکه استان زنجان95 نقطه حادثه خيز دارد افزود: در سال 88 استان زنجان با 35 نفر کشته معادل 0.09 درصد رتبه 4 کشوری را به خود اختصاص داد و در سال 89 با 15 نفر کشته5.4 درصد کاهش رتبه پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است

 

وی ادامه داد: فوتی های ناشی از تصادفات راه استان را 17 فقره معدال 15 درصد اعلام کرد و گفت : در 4 ماهه 27 درصد کاهش تصادفات را داشته ايم

سرهنگ رشتيانی افزود: 3 هزار فقره تخلفات کنترل شده که نسبت به 4 ماهه سال گذشته 19 درصد افزايش را در کنترل تلفات وجود داشته است لذا در توقيف وسايط نقليه 22 درصد افزايش را نسبت به مدت 4 ماهه داشته است لذا در 6 ماهه گذشته استان در کنترل وسايط نقليه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی گفت : 327 فقره تصادف واژگونی به وقوع پيوسته که 39 درصد تصادفات استان را به خود اختصاص داده است. سرهنگ رشتيانی افزود: در سال 88 در محور زنجان  قزوين 480 تصادف معادل 16 درصد، سال 89 با 551 فقره تصادف با 18 درصد و در 4 ماهه امسال با 167 فقره تصادف معادل 20 درصد است که هر سال تعداد تصادفات در اين محور بيشتر می شود و ليکن فوتی ها کاهش يافته است.

وی در ادامه ياد آور شد: در سال گذشته در مجموع 484 فقره تصادفات در حوزه استحفاضی قيدار بوده و 124 فقره هم در 20 کيلومتری ابتدای قيدار به وقوع پيوسته است و پل قره بلاغ و سه راهی سلطانيه هم حادثه خيز است.

رئيس پليس راه استان زنجان گفت: 86 درصد کاهش تصادفات را در آزاد راه زنجان به تبريز داشته ايم که در 4 ماهه 113 فقره فوتی در اين محور رخ داده است.

وی افزود: در چهارماهه نخست امسال 327 فقره تصادف در محورهای محورهای مواصلاتی استان به وقوع پيوسته که 39 درصد تصادفات منجر به مرگ، براثر واژگوني، خستگی و خواب آلودگی رخ داده است.

سرهنگ رشتيانی با اشاره به اينکه از تعداد تصادفات رخ داده 113 نفر منجر به فوت شده است افزود: 44 درصد مرگ و ميرها در سرصحنه، 18 درصد حين انتقال به مراکز بيمارستانی و 42 درصد در بيمارستان فوت کرده اند

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©