Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۰ برابر با  ۰۷ جولای ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۰  برابر با ۰۷ جولای ۲۰۱۱
ایران در آئینه آمار(۶۵)

ایران در آئینه آمار(۶۵)

۱۵ تیرماه ۱۳۹۰ـ۶ ژوئیه ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱۵تير :اقتصاد ايران ميان بدترينهای جهان آخر شد

انتخاب :نشريه اقتصادی فوربس طی گزارشی به بررسی عملكرد اقتصادی 177 كشور جهان طی سه سال گذشته پرداخت و بر اين اساس 10 كشور را به عنوان بدترين اقتصادهای جهان معرفی كرد.

به گزارش فارس، بدترين اقتصادهای جهان در اين گزارش بر اساس ميانگين آمارهای سه ساله در خصوص رشد توليد ناخالص داخلی ،تورم و توليد ناخالص داخلی سرانه به اضافه تراز حساب های جاری تعيين شده اند . اين فهرست نسبت به سال گذشته تغييرات زيادی داشته است.

ماداگاسكار در رتبه نخست از اين نظر قرار گرفته است. فوربس در مورد اين كشور نوشت: آمارهای اقتصادی سازمان ملل نشان می دهد طی سالهای 1970 تا 2009 سرانه توليد ناخالص داخلی در كشور ماداگاسكار سه برابر شده و به رقم ناچيز 448 دلاری رسيده است. اما سرانه توليد ناخالص داخلی در آفريقای جنوبی كشوری در نزديكی ماداگاسكار با هفت برابر رشد به بيش از 5700 دلار رسيده است . وقوع جنگهای داخلي، سوء مديريت اقتصادی و رشد فزاينده جمعيت موجب شده تا ماداگاسكار از ساير كشورهای در حال توسعه و نوظهور مثل آفريقای جنوبي، هند و برزيل فاصله زيادی داشته باشد .

بر اساس اين گزارش امضای قرارداد تجارت آزاد با آمريكا موجب شد تا تعداد زيادی از كارگران بخش نساجی ماداگاسكار بيكار شوند . بيش از 77 درصد مردم اين كشور هم اكنون زير خط فقر زندگی می كنند. اين مساله موجب شده تا ماداگاسكار در صدر فهرست بدترين اقتصادهای جهان قرار بگيرد . صندوق بين المللی پول نيز ماداگاسكار را به علت پايين بودن رشد اقتصادي، سوء مديريت اقتصادي، مفاسد مالی و فقر قاره هشتم ناميده است .

ماداگاسكار پس از كسب استقلال از فرانسه در سال 1960 ميلادی تنها چند سال توانست اقتدار و قدرت سياسی و اقتصادی خود را حفظ كند . گرچه توليد ناخالص داخلی اين كشور نيز مانند ساير كشورهای جهان از سال 1970 ميلادی رشد داشته ولی نرخ رشد جمعيت اين كشور از رشد اقتصادی ان فراتر بوده است . بحران اقتصادی و سياسی اين كشور از سال 2009 و زمانی آغاز شد كه رييس جمهور منتخب ماداگاسكار مجبور شد با فشارهای ارتش قدرت را به رقيب و مخالف اصلی يعنی آندری راجوئلينا واگذار كند .

برخی كشورها مثل غنا و زيمبابوه به علت عملكرد ضعيف اقتصادی به طور كلی از اين فهرست حذف شده‌اند و برخی كشورها نيز مثل ارمنستان و جاماييكا به علت تاثيرات منفی بحران مالی اخير با كاهش رتبه در اين فهرست روبه‌رو شدند. جای تعجب نيست كه هشت اقتصاد بدتر جهان در بين ده كشور نخست اين فهرست كشورهايی هستند كه از ديدگاه سازمان بين المللی شفافيت بدترين عمكلرد را در زمينه مقابله با مفساد مالی و اقتصادی داشته اند. كشورهايی مثل گينه، قرقيزستان و ونزوئلا از اين جمله هستند.

پس از ماداگاسكار ارمنستان در رتبه دوم اين فهرست قرار دارد. رشد اقتصادی اين كشور در سال 2009 بيش از 15 درصد كاهش داشته است . ارمنستان برای تامين نيازهای انرژی خود به شدت به روسيه و ايران وابسته است. درآمد سرانه ارمنستان به 3 هزار دلار می رسد كه اين رقم يك سوم كشور همسايه‌اش يعنی تركيه است . نرخ تورم اين كشور نيز به بالای 7 درصد رسيده است.

گينه كشوری در غرب آفريقا در رتبه سوم قرار گرفته است. اين كشور گرچه نيمی از ذخاير قابل استخراج بوكسيت جهان را در اختيار دارد ولی با معضلات و چالشهای اقتصادی زيادی روبرو است .

ادامه درگيريهای خونين داخلی تاثير منفی زيادی بر رشد و رونق اقتصادی اين كشور داشته است .

اوكراين با در اختيار داشتن ذخاير غنی معدنی و زمينهای حاصل خيز كشاورزی در رتبه چهارم اين فهرست است . اين كشور كه قصد دارد به اتحاديه اروپا بپيوندد از نظر درامد سرانه از كشورهايی مثل صربستان و بلغارستان عقب افتاده است. گسترش مفاسد مالي، قوانين پيچيده و دست و پا گير، ضعف شركتهای دولتی و ضعف دستگاه قضايی در اعمال قانون مهمترين علل تضعيف قدرت اقتصادی اوكراين به شمار می روند.

جاماييكا در رتبه پنجم اين فهرست قرار دارد . بحران مالی جهان تاثير منفی زيادی بر بخش گردشگری اين كشور داشته است. طی سال‌های اخير نرخ فقر در اين كشور 10 درصد كاهش داشته است . بر اساس آمارهای بانك جهانی نرخ باسوادی در اين كشور به 88 درصد افزايش يافته است.

ونزوئلا در اين فهرست در جايگاه ششم است. اين كشور علی رغم در اختيار داشتن ذخاير انرژی فراوان و شعارهای تبليغاتی هوگو چاوز با مشكلات و چالشهای عديده اقتصادی روبرو است . تنها نكته مثبت اقتصاد ونزوئلا افزايش درامدهای نفتی به لطف افزايش قيمت جهانی انرژی است. ونزوئلا با نرخ تورم 32 درصدی روبه‌رو است.

قرقيزستان، سوازيلند، نيكاراگوئه و ايران نيز در رتبه های هفتم تا دهم بدترين اقتصادهای جهان قرار گرفته اند.

 

بر اساس اين گزارش ايران در جايگاه دهم فهرست بدترين اقتصادهای جهان طی سه سال گذشته قرار گرفته است. بر اساس آمارهای سازمان بين المللی انرژی ايران 10 درصد ذخاير كشف شده نفت جهان را در اختيار دارد. اقتصاد ايران با سوء مديريت، افزايش نقش دولت در فعاليتهای بزرگ صنعتی و اقتصادی و تحريم ها روبرو است. درآمد سرانه در ايران به 5493 دلار می رسد. گرچه دولت ايران سعی كرده با حذف 60 ميليارد دلار از يارانه های پرداختی به بخش انرژی اصلاحات وسيعی را در اقتصاد اين كشور آغاز كند ولی اجرای اين طرح موجب رشد 20 برابری قيمت برخی كالاها شده است. صندوق بين المللی پول بر اين باور است كه ايران برای حفظ نرخ تورم در سطح كمتر از 14 درصد با مشكلات زيادی روبرو است.

 

۱۵تير :تا پايان امسال ۴۰ شرکت نفتی به بخش خصوصی واگذار مي‌شود.

مردمک:محمد علي‌آبادي، سرپرست وزارت نفت گفت که تا پايان امسال ۴۰ شرکت نفتی به بخش خصوصی واگذار مي‌شود.

 

آقای علي‌آبادی شب گذشته، ۱۴ تيرماه در حاشيه نشست با استاندار و مديران مرتبط با صنعت نفت و گاز مازندران گفت که اين واگذاري‌ها در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و کوچک‌ کردن و چابک‌سازی دولت انجام خواهد پذيرفت.

 

سرپرست وزارت نفت در شرايطی از واگذاری شرکت‌های نفتی به بخش خصوصی سخن مي‌گويد که حرف و حديث‌های فراوانی درباره خصوصي‌سازی در سال‌های اخير وجود داشته است.

 

دی ماه گذشته کميسيون ويژه مجلس برای نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسي، بار ديگر از روند اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در دولت انتقاد کرد و اعلام کرد که فقط ۱۳.۵ درصد از خصوصي‌سازي‌ها واقعی بوده و مابقی به شرکت‌های «شبه دولتی» واگذار شده که نيمی از آن مربوط به «واگذاری مخابرات به سپاه پاسداران» بوده است.

 

شرکت‌های شبه دولتي، شرکت‌هايی هستند که در قالب شركت خصوصی وارد بازار سرمايه و خريد سهام از بورس مي‌شوند ولی ماهيت دولتی و يا وابسته به نهادهای حكومتی دارند و باعث عدم حضور حقيقی بخش خصوصی مي‌شوند.

 

شرکت‌های شبه‌ دولتي، نه تحت حاكميت و نظارت دولت، مجلس و دستگاه‌های نظارتی قرار دارند و نه قواعد رقابت پذيری بخش خصوصی را رعايت مي‌كنند.

 

به عنوان نمونه، فروردين ماه سال ۸۹ با وجود انتقادها از افزايش حضور نيروهای نظامی و سازمان‌های وابسته به آن‌ها در عرصه اقتصادی ايران، دولت تصويب کرد که سهام شش نيروگاه و پتروشيمی برای تسويه بدهي‌های قبلي‌اش با سازمان تامين اجتماعی نيروهای مسلح، به اين سازمان واگذار شود.

 

شرکت مخابرات ايران و شرکت سايپا، ديگر بنگاه‌های اقتصادی بودند که شک و شبهه‌های فراوانی درباره واگذاري‌شان به‌وجود آمد.

 

آنچه دولت‌های نهم و دهم ايران خصوصي‌سازی مي‌نامند از سال ۱۳۸۴ و با دستور آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر جمهوری اسلامی در ايران مطرح و سياست‌های کلی اصل ۴۴ توسط وی به مسئولان ابلاغ شد.

 

۱۵تير: افزايش۳۷درصدی طلاق طی پنج سال/ فراگير شدن طلاقهای زودهنگام

مهر

مرور جديدترين آمار ثبت احوال کشور نشان می دهد ميزان طلاق در پنج سال گذشته، 37 درصد رشد داشته و بيشترين آنها مربوط به زوجهای با سن زير 30 سال است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، طلاق يکی از مقوله های بسيار پيچيده اجتماعی به شمار می رود که روانشناسان و جامعه شناسان از آن به عنوان مرحله آخر يک زندگی مشترک ياد می کنند و معتقدند بايد راههای ديگری جايگزين اين پديده ناهنجار قرار گيرد.

 

اما با وجود تمام تبليغات منفی عليه اين پديده، آمارها نشان می دهد که طلاق در طول 5 سال گذشته با رشد چشم گيری روبرو بوده و بسياری از زوجها، آن را بر هر راه ديگری ترجيح می دهند و به راحتی تير خلاص را بر پيشانی زندگی مشترکشان رها می کنند.

اين آمارهای نجومی در حالی از سوی منابع رسمی کشور همچون ثبت احوال و سازمان اسناد ارائه می شود که توجه مسئولی را به خود جلب نمی کند و هيچ دستگاهی خود را موظف به پاسخگويی در اين مقوله نمی داند.

 

تبديل 76 هزار طلاق به 137هزار مورد

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، آمار طلاق در سال 1384 برابر 84 هزار واقعه بوده که در سال 1389 به 137 هزار و 200 واقعه رسيده است.

اين آمار نشان می دهد که طلاق در طول پنج سال بيش از 53 هزار مورد افزايش پيدا کرده که دلايل آن از سوی کارشناسان متفاوت اعلام می شود.

روند بررسی آمار طلاق به شکل ساده بيانگراين است که 84 هزار طلاق در سال 1384 به 94 هزار مورد در سال 1385 رسيده است.

همچنين اين آمار به 99 هزار و 852 واقعه در سال 1386 تبديل شده و در سال 1387 تا 110 هزار و 510 واقعه می رسد که نشان از افزايش 11 درصدی دارد.

سير صعودی طلاق در سال 88 به اوج خود رسيده و 126 هزار زوج در کشور از هم جدا شده اند که اين آمار در سال 1389 به 137 هزار و 200 مورد افزايش يافته و رکورد عجيبی را در طلاق به جای می گذارد.

در واقع طلاق در طول اين پنج سال 37.59 درصد رشد مثبت داشته است.

 

جوانان زير 30 سال در معرض طلاقهای زودهنگام

 

يکی از نکات قابل توجه در اين باره، آمار بالای طلاق زوجهای جوان بين 20 تا 29 ساله است که در تمام اين پنج سال تکرار شده است. در واقع بيشترين آمار طلاق برای اين گروه است.

طبق اعلام سازمان ثبت احوال بيشترين آمار ثبت شده طلاق در سال 1386، برای مردان در گروه سنی 25 تا 29 سال و برای زنان در گروه سنی 20 تا 24 سال است.

همچنين در سال 89 بيشترين آمار طلاق برای هر دو گروه مردان و زنان در گروه سنی 25 تا 29 سال بوده که 65 هزار مورد از طلاق را شکل می دهد.

 

زندگی های بی دوام و کمتر از 10 سال

 

بررسی ها و مطالعات سازمان ملی جوانان نشان می دهد، طول مدت زندگی مشترک 15،2 درصد از کل طلاق های واقع شده در سال 85، کمتر از يک سال بوده و 28،9 درصد کمتر از دو سال، 39،4 درصد کمتر از سه سال، 47،2 درصد کمتر از چهار سال و 72 درصد کمتر از 10 سال بوده است.

نتيجه اينکه حدود سه چهارم از طلاق ها مربوط به زوجهايی بوده است که کمتر از 10 سال از زندگی زناشويی آنان می گذرد.

 

گزارش از فهيمه سادات طباطبايی

۱۴تير: خشك شدن درياچه اروميه و زندگى شش ميليون نفر در منطقه در خطر

ايلنا: معاون محيط طبيعى سازمان حفاظت محيط زيست درباره خطرات ناشى از خشك شدن درياچه اروميه هشدار داد: با كاغذبازى و مصوبه به جايى نمى رسيم و با روند فعلى درياچه خشك مي‌شود.

"محمد باقر صدوق"، معاون محيط طبيعى سازمان حفاظت محيط زيست در نشست خبرى بررسى آخرين وضعيت درياچه اروميه در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا كه تا چه حد به نجات درياچه اروميه اميدوارهستيد گفت: واقعيت اين است كه طبيعت با كسى شوخى ندارد و درياچه اروميه در صورتى كه اقدام جدى براى نجات آن صورت نگيرد خشك مى شود.

او ادامه داد: با خشك شدن درياچه اروميه زندگى شش ميليون نفر در منطقه به خطر مي‌افتد و ريزگردهايى كه اكنون از كشورهاى همسايه مي‌آيند و كشورما را دچار بحران كرده اين بار به صورت ريزگرد نمك قسمت اعظمى از كشور ما را تحت تاثير قرار مي‌دهد و زندگى را در اين نواحى نابود مى كند.

 

بارش نمك بر سر مردم

معاون محيط طبيعى سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: با خشك شدن درياچه اروميه بيش از 10 ميليارد تن نمك به صورت گردوغبار و طوفان بر سر مردم اين ناحيه خواهد ريخت و اين بحران تنها گريبان آذربايجان را نمى گيرد بلكه تمامى مناطق كشور را تحت تاثير خود قرار خواهدداد.

صدوق تاكيد كرد: پديده‌هاى زيست محيطى پديدهايى تدريجى است و 10 سال است كه روند خشك‌شدن درياچه اروميه آن آغاز شده است و امروز هم كم‌آبى آن بيش از پيش مشاهده مي‌شود.

 

۱۴تير: 1.2 ميليون قطعه آبزی در رودخانه قره سو کرمانشاه تلف شدند

مهر: به دليل بی توجهی و ناهماهنگی مجريان پروژه های طرح ساماندهی قره سو در کرمانشاه، بيش از يک ميليون و 200 هزار قطعه ماهی در اين رودخانه تلف شدند.

مديرکل محيط زيست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با تاييد اين خبر اظهار داشت: با ايجاد دو بند خاکی و مسدود کردن کامل مسير رودخانه در مقطعی به طول دو کيلومتر و لايروبی و سنگ چين کردن بستر رودخانه جريان آب را قطع شد و ريزش پساب در اين مقطع و کمبود اکسيژن باعث مرگ آبزيان و ماهيان رودخانه شده است.

مديرکل محيط زيست استان کرمانشاه در پايان تصريح کرد: با حضور کارشناسان محيط زيست در محل و بررسی و نمونه برداری از آب و آبزيان و پيگيری موضوع، جريان دوباره آب رودخانه قره سو برقرار شد، اما بيش از يک ميليون و 200 هزار قطعه ماهی تلف شدند که موضوع برابر قوانين در حال پيگيری قضايی است.

 

۱۴تير: تعطيلی ۶٠ دامداری در گلستان

مهر: طی سال‌های گذشته به دليل مشکلات و حمايت نشدن از واحد‌های دامپروری بيش از 60 دامداری در استان گلستان تعطيل شده است.

اين وضعيت درحاليست که گلستان قطب توليد دامی بوده و بيش از سه ميليون و 800 هزار واحد دامی در استان شمارش شده است.

بالا بودن هزينه‌های توليد، نرخ بالای بانکي، حمايت نشدن، کمبود اعتبار و بوروکراسي‌های اداری کارآفرينان برتر گلستان را با مشکلات عديده‌ای مواجه کرده است.

 

نرخ بهره بانک‌ها برای بخش توليد کاهش يابد

 

يک کارآفرين بخش صنعت گلستان گفت: اگر توليد بخواهد در کشور رکن اصلی فعاليت باشد بايد برای توليد کننده جذابيت ايجاد شود و نرخ بهره بانک‌ها برای بخش توليد کاهش يابد.

دکتر حسين رحمانی مدير عامل شرکت کيميا رشد گلستان که به مدت هفت سال از توليدکنندگان برتر استان و از جمله توليدکنندگان نمونه کشور در سال 87 نيز بوده در ادامه گفت: در بسياری از کشورها نرخ بهره برای توليد بسيار پايين و حداکثر چهار درصد است.

وی با اشاره به برنامه‌های آينده اين شرکت برای توسعه اظهار داشت: ايجاد مرغداری با ظرفيت 20 هزار قطعه و کشتارگاه به ظرفيت 8 هزار قطعه وايجاد کارخانه خوراک دام از جمله برنامه‌های ما در شهريور است.

مدير عامل شرکت کيميا رشد گلستان که زمينه توليدات شرکتش خوراک دام وطيور است گفت: با توجه به افزايش قيمت جهانی ذرت بسياری از پرورش دهندگان دام از جايگزين گندم دامی استفاده کنند اما با توجه به افزايش تعرفه گندم از چهار به 50 درصد مشکلات زيادی را برای دامپروران ايجاد کرده است.

وی افزود: اگر بخواهيم گندم دامی از کشورهای همسايه وارد کنيم قيمت تمام شده ما در داخل کشور بالا مي‌رود وافزايش قيمت مرغ را موجب مي‌شود و در نتيجه دولت به واردات مرغ روی مي‌آورد که اين پروسه معيوب در نهايت ضربه به توليد داخل است.

 

رحمانی يادآور شد: اگر بخواهيم از توليد حمايت کنيم بايد جلوی قاچاق و واردات بي‌رويه کالا گرفته شود و به نيروی توليد کننده داخل اطمينان شود.

تعطيلی 60 دامداری در گلستان

حسينعلی کبير افزود: طی سال‌های گذشته و حمايت نشدن از واحد‌های دامپروری متجاوز از 60 دامپروری در استان تعطيل شد.

وی تصريح کرد: ما توانستيم با تلاقی نژادی وزن دام‌ها را به 500 کيلو برسانيم.

اين کارآفرين نمونه بخش کشاورزی و دامپروری استان ادامه داد: اگر واحد ما نيز حرکت‌های ابتکاری و تغذيه درست برای دام‌ها نداشت تا کنون از جمله دادمپروري‌های تعطيل شده بود.

وی با اشاره به افزايش قيمت خوراک دام وطيور گفت: قيمت برخی اقلام از جمله ذرت از چهار به 40 در صد وگندم به 50 در صد افزايش داشته است.

کبير افزود: اين در حالی است که ما شير توليدی را به قيمت سال 88 يعنی سه برابر زير قيمت به فروش مي‌رسانيم يعنی روز به روز مواد اوليه را گران تر ومحصول را ارزان‌تر مي‌فروشيم.

 

۱۳تير: خشك سالى ۷۶ درصد از مساحت كشور را فراگرفت

ايلنا

"مرتضى خداقلى"، رئيس پايگاه مديريت خشكسالى کشاورزی مرکز تحقيقات کشاورزی و منايع طبيعی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ايلنا در مورد آخرين وضعيت فعلى خشكسالى در كشور گفت: بررسي‌هاى انجام گرفته در آخرين ماه از فصل بهار، و تجزيه و تحليل نقشه‌هاى خشكسالى از ابتدای سال آبی 90-89 تا کنون نشان مي‌دهد که ايران در شرايطی نامطلوب از لحاظ بارندگی قرار گرفته است.

و ادامه داد: پس از سپری شدن 9 ماه از سال آبی جاری کماکان شاهد غلبه خشکسالی بر بخش عظيمی از کشور هستيم، به طورى كه در حدود 76 درصد از مساحت كشور خشكسالى حاكم است و در مقايسه با ماه گذشته كاهش اندكى (در حدود 1 درصد) را نشان مي‌دهد.

خداقلى از قرار گرفتن 7/13 درصد از مساحت كشور در ناحيه خشکسالی بسيار شديد خبر داد و گفت: خشكسالى بسيار شديد نيز به‌صورت دو لكه، مناطقى از كشور را فرا گرفته است، نخستين لكه از ناحيه شرقى نايين شروع مي‌شود و پس از دربرگرفتن بافق، خور و رباط پشت بادام به طبس مي‌رسد.

 

به گفته وى لكه ديگر در بخش جنوب غربى كشور در استان خوزستان و نيز به صورت يك ناحيه باريك در منطقه چابهار و جاسك ديده مي‌شود.

 

او در مورد نواحى دچار خشکسالی شديد نيز توضيح داد: اين نواحى نيز با مساحتی برابر 6/20 درصد به صورت نوارى از نواحى شرقى كشور (جنوب استان خراسان رضوى و شمال استان خراسان جنوبى) با دربر گرفتن بخش‌هايى از استان سمنان به سمت مركز و سپس جنوب غرب كشور امتداد پيدا مي‌كند، همچنين شاخه ديگر اين کلاس خشکسالی نيز از ناحيه غرب در امتداد کرانه‌های دريای عمان و خليج فارس به نواحى جنوبى استان سيستان و بلوچستان ختم مي‌شود.

رئيس پايگاه مديريت خشكسالى کشاورزی مرکز تحقيقات کشاورزی و منايع طبيعی استان اصفهان تصريح كرد: مساحتى در حدود 6/19 از مساحت كشور نيز دچار خشکسالی متوسط است كه به صورت دو نوار که خشکسالی شديد و بسيار شديد را در بر گرفته ديده مي‌شود.

او ادامه داد: خشکسالی خفيف نيز با دربر گرفتن بالاترين مساحت (1/22 درصد) چندين ناحيه از كشور را در برگرفته است. يكى از اين نواحى از غرب كشور شروع شده و با گذر از خرم‌آباد، اليگودرز و استان قم به شمال كشور و به استان گيلان مي‌رسد.

خداقلى منطقه ديگر را كه تحت تاثير خشكسالى خفيف است به صورت يك نوار از استان اردبيل (اردبيل و خلخال)، به سمت استان آذربايجان شرقى (ميانه، اهر و مراغه) توصيف كرد كه به سمت غرب كشور ادامه مي‌يابد.

او تصريح كرد: با ادامه روند وقوع بارش‌هاى مناسب در قسمت‌هاى جنوب و جنوب شرقی کشور به مانند چند ماه گذشته سبب شده است که اين نواحی همچنان وضعيت ترسالی خود را حفظ كرده و تا حدودی بر مساحت خود بيافزايند. به طوری که در مجموع در کل ايران شاهد 24 درصد ترسالی هستيم كه 5/15 درصد به ترسالی خفيف، 2/6 درصد ترسالی متوسط و 3/2 درصد ترسالی شديد اختصاص يافته است.

اين كارشناس تصريح كرد: وضعيت ترسالی بيشتر در مناطق جنوب شرق (استان‌های سيستان و بلوچستان و کرمان) و بخش‌های محدودی از شمال غرب کشور (قسمت‌هايی از آذربايجان غربي، شرقی) ديده مي‌شود.

 

 

۲تير :قاچاق کالا به ايران به‌طور رسمی انجام مي‌شود

دويچه ‌وله:علي‌ اکبر اوليا، رئيس کميته مجلس درتحقيق و تفحص از قاچاق، در گفت‌وگو با سايت «تابناک»، با اشاره به آمار ۱۹ ميليارد دلاری قاچاق گفت که اين حجم نمي‌تواند غيررسمی وارد کشور شود. وی با تأکيد بر اين که بخش عمده‌ای از قاچاق از راه‌های رسمی يا نيمه‌رسمی وارد مي‌شود.

 

۲تير: مرگ ۱۲درصد زنان باردار در سيستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزارى فارس از زاهدان، ابراهيم عزيزى در كارگروه فرعى سلامت خانواده در استاندارى سيستان و بلوچستان اظهار داشت: پراكندگى بالاى جمعيت و مرز طولانى و مشترك با كشورهاى افغانستان و پاكستان و تأثير فرهنگى اين كشورها در برخى مناطق استان، از مهم‌ترين چالش‌هاى دستگاه‌هاى بهداشتى استان است كه خدمات رسانى در اين حوزه را با مشكل مواجه كرده است.

معاون بهداشتى دانشگاه علوم پزشكى زاهدان و رئيس مركز بهداشت سيستان و بلوچستان نيز در اين جلسه گفت: 4/32 درصد از بارداري‌هاى پرخطر، ناخواسته زوجين بوده است و متأسفانه مشاركت آقايان در تنظيم خانواده حدود 2 درصد است كه اين رقم بسيار ناچيز است.

سيدمهدى طباطبايى افزود: در بررسى مرگ و مير مادران باردار ، 75 درصد آنان فاصله باردارى كمتر از سه سال دارند كه اين موضوع يكى از خطرات مهم در باردارى محسوب ميشود كه خانواده‌ها بايد به آن توجه ويژه داشته باشند.

وى باردارى در افراد زير 18 سال و افراد بالاى 35 سال را خطرناك برشمرد و ابراز اميدوارى كرد با همكارى ساير دستگاه‌هاى مربوطه اين مشكل در استان ريشه كن شود.

 

۷ تير: تنها ۲ ميليون از ۱٠ ميليون کارگر استخدام رسمی هستند

خبرآنلاين

مريم فکری:

 

در حالی 10 ميليون کارگر در اقتصاد ايران مشغول به فعاليت هستند که تنها 20 درصد آنها از قردادهای دائمی و رسمی برخوردار هستند و بقيه به دليل شرايط کنونی بازار، هر لحظه در آستانه اخراج قرار دارند.

قرارداد کار را مي‌توان حلقه ارتباطی ميان کارگر و کارفرما دانست و در واقع اثباث وجود روابط کارگری و کارفرمايی و اشتغال به کار کارگر و دريافت دستمزد در قبال کار، به‌وسيله قرارداد کار امکان‌پذير است.

در حال حاضر قراردادهای کار به‌صورت کتبی تنظيم مي‌شود تا شايد زمينه‌ای را برای منظم‌تر و شفاف‌تر تعهدات ناشی از آن فراهم کند، اما در عمل اتفاق ديگری مي‌افتد؛ چراکه وصله‌ای ناجور در حدود ۲۰ سال پيش به نام قرارداد موقت به قانون کار چسبانده شده و وجهه‌ای قانونی به خود گرفته است.

گرچه وزير کار و امور اجتماعی تقريبا موضعی دفاع‌گونه نسبت به قراردادهای موقت دارد و حدود يک‌سال پيش در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «در اصلاح قانون کار، تامين شغل را دنبال مي‌کنيم. اگر قرار باشد يک کارگر موقت دائم شود، يک معنای آن، اين است که اين کارگر اگر امروز با ۶۰۰ هزار تومان مشعول کار است و فردا پيشنهاد کاری بهتری به او شود، او ديگر حق ندارد به آن کار ديگر برود. آيا از مولفه‌های بازار کار سالم و معنطف و پويا اين نيست که هم کارگر و هم کارفرما قابليت انتخاب داشته باشد؟»

در واقع کارفرمايانی ديده مي‌شوند که قرادادهای ۸۹ روزه با کارگران موقت مي‌بندند تا از قيد و بندهای قانون کار خارج باشند و مزايای ديگری غير از حق بيمه و حقوق روزانه نپردازند.

 

حضور بيش از ۱۰ ميليون کارگر در کشور

در حال حاضر نزديک به ۱۰ ميليون کارگر مشمول قانون کار در کشور وجود دارد که ۸۰ درصد قراردادهای آنها به صورت موقت و ۲۰ درصد دائمی و رسمی تنظيم مي‌شود. گرچه حميد حاج‌اسماعيلي، فعال کارگری با تکيه بر آمار تامين اجتماعي، تعداد کارگران کشور را بيش از اين ميزان مي‌داند.

به اعتقاد او، حدود ۷ تا ۵/ ۷ ميليون نفر کارگر در سازمان تامين اجتماعی ثبت شده است و به همين تعداد هم کارگرانی وجود دارند که به صورت فصلی فعاليت مي‌کنند که در مجموع ۱۴ ميليون کارگر در کشور مشغول به فعاليت هستند.

حميد حاج‌اسماعيلي، فعال کارگری هم به يکی از نقاط مبهم قانون کار اشاره مي‌کند و مي‌گويد: در حال حاضر بيش از دو ميليون و ۵۰۰ هزار کارگاه در کشور وجود دارد که زير ۱۰ نفر و از داشتن نماينده کارگری و نهادهای کارگری محروم هستند. اين در حالی است که بيش از ۵۰ درصد کارگران در اين کارگاه‌ها مشغول به فعاليت هستند.

 

وی متذکر مي‌شود: در حال حاضر هيچ‌گونه نظارت عاليه‌ای روی اين کارگاه‌ها وجود ندارد و از سوی ديگر، براساس ماده ۱۹۱ قانون کار، مي‌توان کارگاه‌های زير ۱۰ نفر را از بخشی از قانون کار معاف کرد. اين مساله باعث شده که کارگران آنها يا قرارداد نداشته باشند يا قراردادهای غيرقانونی و سفيد امضا تنظيم شود.

 

 

۷تير: زاگرس كوير مي‌شود، جنگل‌هاى شمال زاگرسى می شوند، مرگ و مير دسته‌جمعى درختان، كوچ حيوانات و رفتارهاى عجيب و غريب آنها

ايلنا

سيل‌هاى سهمناك و مخرب شمال كشور در سال‌هاى اخير تنها يكى از مشهودترين و ملموس‌ترين اثرات نابودى جنگل‌هاى كشور است. جنگل‌هاى ارزشمندى كه تنها نمونه‌ى باقي‌مانده از جنگل‌هاى هيركانى مربوط به دوران ژوراسيك است.

اين جنگل‌ها كه زمانى وسعت‌شان به 3.7 ميليون هكتار مي‌رسيد، امروز در خوشبينانه‌‌ترين حالت 1.7 ميليون هكتار وسعت دارند. حال و روز جنگل‌هاى بلوط در غرب زاگرس نيز از جنگل‌هاى شمال چندان بهتر نيست.

 

 

.

اين كارشناس امور جنگل‌ها؛ در واكنش به گفته‌ى برخى مسوولان مبنى بر اينكه 10 سال به جنگل‌ها استراحت بدهيم نيز گفت: به فرض هم كه 10 سال استراحت بدهيم؛ بعد چه مي‌شود؟ بعداز آن دوباره بهره‌بردارى اقتصادى از اين منابع را ادامه بدهيم؟!

او ادامه داد: جنگل به‌طور مستمر توليد خود را دارد، اگر طورى برنامه‌ريزى كنيم كه ميزان برداشت‌مان از ميزان توليد جنگل كمتر باشد ضمن آنكه مسايل زيست‌محيطى و استفاده از جاده‌هاى جنگلى مناسب و كم كردن دام در جنگل را مدنظر قرار دهيم، به اعتقاد بسيارى از كارشناسان؛ جنگل‌هاى ما مجدد اين توان را دارد كه دوباره خود را بازيابى كنند.

چيادليرى در واكنش به گفته‌ى برخى مسوولان در دادن فرصت استراحت 10 ساله به جنگل‌ها و عدم بهره‌بردارى از آنها گفت: استراحت 10 و 20 ساله براى بازسازى جنگل‌ها كافى نسبت بلكه اگر بخواهيم به‌صورت موثر اقدامى در جهت بازسازى اين منابع انجام دهيم بايد 150 سال از جنگل‌هايمان برداشت نكنيم تا دوباره توان قبل را بازيابند. حتى اين پروسه‌ى زماني؛ حداقل زمان لازم براى احياى دوباره‌ى اين منابع است.

او توضيح داد: توان رويشى جنگل‌هاى ما در اكثر نقاط حدود دو مترمكعب است اما درحال حاضر نزديك به 8 متر مكعب از جنگل‌هايمان برداشت كرده‌ايم، يعنى 4 برابر توان رويش جنگل‌هايمان.

رييس انجمن جنگل‌بانى بازهم اين فرصت 150 ساله را براى بازسازى جنگل‌ها كافى نمي‌داند و تصريح مي‌كند: متاسفانه عمق فاجعه و خسارت‌هاى وارده فراتر از اين بحث‌هاست. براى نمونه قطع يك درخت با عمر 500 سال چگونه قابل جبران است؟!

 

 

۷تير :زندان‌های ايران هشت برابر ظرفيت، زندانی در خود جا داده‌اند

سحام نيوز: روزنامه شرق، روز دوشنبه در گزارشی وضعيت رفاهی زندان‌ها در ايران را نامناسب دانست و به نقل از عزت الله يوسفيان، يکی از اعضای کميسيون قضايی مجلس، نوشت: زندان‌ها هشت برابر ظرفيت، زندانی در خود جا داده‌اند.

روزنامه شرق در اين مورد به سخنان رئيس سازمان زندان‌ها استناد کرد که گفته است: ظرفيت اسمی زندان‌های کشور ۵۵ هزار نفر است، اما بيش از ۲۲۰ هزار نفر زندانی هستند.

اين روزنامه همچنين به نقل از يکی ديگر از اعضای کميسيون قضايی مجلس نوشت که ساختمان بعضی از زندان‌ها قابل استفاده نيست و امکان بيماری زندانيان در وضعيت نامناسب بهداشتی زندان‌ها بالاست.

 

۶تير :۵٠ هزار کرماني، آب خوردن ندارند

خبر آنلاين

624 روستای کرمان آب آشاميدنی ندارند و برای پروژه های آب رسانی برای آنها بايد 200 ميليارد تومان هزينه شود.

 

يکی از مقامات محلی در استان کرمان می گويد 624 روستا در اين استان، دسترسی به آب آشاميدنی ندارند. به گفته قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب روستايی استان کرمان، اين روستاها دارای بالای 20 خانوار، باشنده هستند و از سال گذشته تاکنون تنها برای 31 روستا، آب آشاميدنی مهيا شده است.

اکنون روستائيان کرمانی با بحرانی به نام "تشنگی" روبرو هستند که با احتساب حداقلی هر خانواده، 4 نفر، می توان گفت در کرمان، نزديک به 50 هزار نفر، تشنه مانده اند.

بر ‌اساس برنامه چهارم توسعه قرار بود که شاخص بهره‌مندی روستاهای بالای 20 خانوار از آب آشاميدنی به 81.5 درصد برسد که اين ميزان در کرمان، هم اکنون64 درصد است. ميانگين دسترسی روستائيان کشور به آب آشاميدنی سالم، 74 درصد است. به بيان ديگر، قرار بوده تا پايان سال 89 به عنوان آخرين سال اجرای برنامه توسعه چهارم، 1807 روستا در اين استان، دارای آب آشاميدنی سالم شوند، ولی هم اکنون تنها 1594 روستا، آب خوردن دارند.

اکنون معاون آبفای روستايی کرمان می گويد برای جبران اين عقب ماندگی بايد نزديک به 200 ميليارد تومان هزينه شود. هزينه ای که قبلا، برای جبران خشکسالي، خرج شده و مردم، همچنان تشنه مانده اند. اکنون اين مقام دولتی می گويد سالانه تنها 40 ميليارد تومان اعتبار برای اجرای اين طرح‌ها در برنامه پنجم توسعه پيش بينی شده که اميدوار است اين اعتبارات تخصيص يابد.

عبديان همچنين توضيح می دهد ميزان مصرف آب روستائيان، کاهش يافته، چون هنوز استان در بحران خشکسالی به سر می برد: "در سه ماه نخست سال جاری در مقايسه با مدت مشابه سال 89 به ميزان هفت درصد در آب مصرفی روستايی کاهش داريم." در روزهای اخير، گزارشهای مختلفی از برداشت آب ناسالم از چشمه ها و قناتهای قديمی توسط مردم گرما زده و تشنه استانهای کرمان و سيستان و بلوچستان منتشر شده است.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©