Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ برابر با  ۱۲ اگوست ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۹  برابر با ۱۲ اگوست ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار

ایران در آئینه آمار(۴۷)

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

۲۱مرداد ۱۳۸۹ـ ۱۲ آگوست ۲۰۱۰

 

ميليونها ايرانی ناتوان در پرداخت هزينه خدمات دندانپزشکی

 

به گزارش خبرنگار مهر، سالم بودن دندانها از اهميت بالايی در سلامت افراد برخوردار است چون بروز اغلب عفونتها در بدن که منجر به بيماريهای مختلفی می شود ريشه در خرابی و فاسد بودن دندانها دارد. به طوری که بيماريهای قلبی عروقي، کليوی و... می تواند به دليل ناسالم بودن دندانها و عفونتهايی که در بدن ايجاد می کند، اتفاق بيافتد.

دکتر محمدرضا خامي، مدير گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از بالا بودن ميزان پوسيدگی دندانهای ايرانيها در مقايسه با کشورهای صنعتی دنيا خبر داد و گفت: بيشترين دندان پوسيده، پرکرده و کشيده شده مربوط به رده سنی 12 سال است.

تحقيقات وزارت بهداشت نشان می دهد 60 درصد از کودکان 12 ساله‌ کشور دندان پوسيده دارند و به طور متوسط هر کودک 12 ساله ايرانی حدود دو دندان پوسيده دارد.

دندان کودکانی که در سنين دو تا پنج سالگی صبحانه نمی ‌خورند در مقايسه با کودکانی که هر روز صبحانه می ‌خورند تقريبا چهار برابر بيشتر مبتلا به پوسيدگی می شود. مصرف زياد مواد قندی و شکلات و شيرينی در بين کودکان ايرانی و مسواک نزدن برخی از بچه ها باعث شده که روند خرابی دندانها از دوران کودکی آغاز شود و در دوران جوانی اغلب اين جمعيت دارای دندانهای خراب هستند. به طوری که مصرف بيش از 6 بار مواد قندی در روز باعث افزايش خرابی دندانها می شود.

بر اساس نتايج تحقيقات وزارت بهداشت، 52 درصد دندانهای سه ساله‌ ها و حدود 90 درصد دندانهای 6 ساله ‌ها، 90 درصد دندانهای شيری و دائمی 9 ساله‌ ها و حدود 60 درصد دندان دائمی 12 ساله ‌های کشور پوسيده است. در حالی که شاخص پوسيدگی دندان برای سه ساله‌ ها 1.9، برای 6 ساله ‌ها 5 و 9 ساله ‌ها که برای دندانهای شيری و دائمی محاسبه مي‌‌شود 0.9 و برای 12 ساله‌ ها حدود دو درصد است.

 

کمبود بنزين جايگاه‌ها را به تعطيلی کشاند

 

ترکيه با ناديده گرفتن تحريم‌های آمريکا عليه ايران در ماه ژوئن ۱۳۸ هزار تن بنزين به ايران صادر کرد که اين رقم بيش‌تر از ماه قبل از آن بوده است.

اما افزايش واردات بنزين ايران از ترکيه در حالی مطرح مي‌شود که بر اساس محاسبات صورت گرفته ايران هر ليتر بنزين را ۱۲۹ تومان گران‌تر مي‌خرد.

طی ماه ژوئن ۱۳۸ هزار تن بنزين از ترکيه به ايران صادرشده و ايران در برابر اين حجم واردات ۱۲۱٫۸ ميليون دلار پرداخت کرده است که به ازای هر تن ۸۷۸ دلار مي‌شود.

به اين تريتب ايران هر تن بنزين ترکيه را ۱۷۴ هزار و ۲۷۹ تومان بيش از رقم جهانی خريداری مي‌کند.

طی ماه ژوئن ميانگين قيمت هر ليتر بنزين ۵۲۰ تومان بوده در حالي‌که ايران بنابر اطلاعات رويترز هر ليتر بنزين از ترکيه را ۶۴۹ تومان وارد کرده است. براساس اين گزارش هر تن بنزين معادل ۱۳۵۱ ليتر است که در اين صورت هر ليتر بنزين از ترکيه حدود ۶۴۹ تومان يعنی بيش از قيمت جهانی آن است.

افزايش واردات بنزين با قيمت بالاتر در حالی صورت گرفته که در حال حاضر شماری از گزارش‌ها درباره ايران حکايت از آن دارد که کمبود «بنزين» در برخی مناطق کشور مردم را با دشواری رو‌به‌رو ساخته است. به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان»، صف‌های طولانی در جايگاه‌های بنزين «ياسوج» و نرسيدن تانکرهای سوخت‌رسان به شماری زيادی از جايگاه‌های استان «کهکيويه» و «بويراحمدي» و بعضی ديگر از شهرستان‌های استان فارس از جمله «نورآباد ممسني» اين جايگاه‌ها را با تعطيلی رو‌به‌رو کرده است

 

فقيرترين مردم در يکی از ثروتمندترين نقاط جهان

 

در حال حاضر از چاه‌های نفت مسجد سليمان روزانه نزديک به 40.000 بشکه نفت استخراج مي‌شود و با اينکه سد شهيد عباسپور و سد مسجد سليمان، (از جمله بزرگ‌ترين سدهای ايران) در جوار اين شهر قرار دارند، مردم از نظر آب هنوز در مضيقه بوده و بصورت ساعتی (سه تا چهار ساعت در روز) از آب استفاده مي‌کنند. مردم بعضی مناطق مسجد سليمان به جهت وجود ميدان‌های گازي، گاه دچار مسموميت‌های ناشی از استنشاق بوی گاز مي‌شوند و در مواردی ساکنين شهر طی يک برنامه ضربتی مجبور به نقل و انتقال شده‌اند. نشت گاز و نفت در مناطقی از شهر گاهی حادثه ساز شده و باعث بروز انفجار در منازل مسکونی مي‌شود.

 

فاجعه زيست محيطی در منطقه کهريزک شهرری :درياچه 12 هکتاری شيرابه های زباله در منطقه کهريزک

 

مصطفی محمد نجار به همراه معاونان وزارت کشور در حالی بازديد شش ساعته از مناطق مختلف ری جهت آمادگی سفر هيئت دولت به شهرری را به پايان برد که وی نيز از بوی زباله ها گلايه مند شد.

به گزارش خبرنگار مهر در شهرري،‌ در اين بازديد شش ساعته که به منظور رفع مشکلات اين شهرستان قبل از سفر استانی هفته آينده رئيس جمهور انجام شد، مصطفی محمد نجار به همراه معاونان وزارت کشور،‌ استاندار تهران و فرماندار ری و معاونانش از مناطق فيروز آباد، سيلو خاور شهر، باقر آباد، مرکز دفن زباله های کهريزک و شيرابه های آن، منطقه صنعتی لپه زنگ ، شهرک سينمايی دفاع مقدس بازديد کرد.

دفن سنتی و غيربهداشتی زباله‌های تهران باعث ايجاد درياچه 12 هکتاری شيرابه های زباله در منطقه کهريزک شهرری شده است که علاوه بر بيمار‌ي‌های گوناگون و ناشناخته فاجعه زيست محيطی را در اين منطقه رقم زده است. گفتنی است روزانه هفت هزار و 500 تن زباله مردم پايتخت و لواسانات به اين منطقه منتقل مي‌شود.

 

معاون وزير کار: نرخ بيکارى در بهار 89 به 6/14 درصد افزايش يافت

 

معاون سرمايه انسانى و توسعه اشتغال وزير کار و امور اجتماعى از افزايش نرخ بيکارى در بهار امسال به 6/14 درصد خبر داد. حميد حاجى عبدالوهاب در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين که بر اساس گزارش مرکز آمار ايران، نرخ بيکارى بهار امسال به 14.6 درصد رسيده است، گفت: اين عدد در زمستان سال گذشته 14.1 درصد بود که نشان‌ مي‌دهد در 3 ماه اول سال جديد افزايش نيم درصدى داشته است. وى همچنين بروز خشکسالى در تعدادى از استان ها مانند استان فارس و افزايش خروجي‌هاى دانشگاه را از عوامل عمده افزايش نرخ بيکارى دانست. درخور ذکر است پيش از اين نرخ بيکارى بهار سال گذشته 11.1 درصد و تابستان و پاييز گذشته 11.3 درصد اعلام شده بود. همچنين پيش از اين مرکز آمار ايران نرخ بيکارى سال گذشته را 11.9 درصد اعلام کرده‌است.

 

آزار روانی کودکان همچنان در صدر آمار نگران‌کننده صدای‌یارا قرار دارد

 

بر اساس اعلام سامانه‌ی صدای یارا، ۵۴ درصد از تماس‌ها در مورد تنبیه روانی کودکان و ۴۹ درصد نیز به تنبیه بدنی اختصاص داشت.

در مجموع ۳۶۲ نفر در تیر ماه سال جاری با سامانه صدای یارا تماس گرفتند که از این میان ۸۹درصد از تماس گیرندگان مادران، ۳٫۵درصد پدران، ۵ درصد کودکان و ۲٫۵ درصد سایرین بوده‌اند.

همچنین ۵۸ درصد موارد مطرح شده در مورد مسائل پسران و ۴۲ درصد در ارتباط با مسائل دختران بوده است.

بیشترین مسائل مربوط به گروه سنی ۱۱-۴ سال بوده و برخی ازکودکان در مقطع پیش دبستان و دبستان مشغول به تحصیل بوده‌اند.

همچنین ۵۴ درصد از این کودکان مورد تنبیه روانی (شامل تحقیر،دادزدن و سرزنش و محروم ساختن ) و۴۹ درصد تنبیه بدنی شده‌اند.

بیشترین مسائل مطرح شده، مربوط به مسائل تحصیلی و اختلات رفتاری، مانند عدم اعتماد به نفس، پرخاشگری، تنبلی، زود‌رنجی و… بوده است.

تحصیلات تماس گیرندگان، به ترتیب دیپلم، بالاتر از دیپلم و زیر دیپلم بوده اند ۹۳% تماس‌ها از طرف خانواده‌های هسته‌ای و تنها ۸% کودکانی بوده‌اند که با یکی از والدین زندگی می‌کردند و طلاق واقع شده است.

 

بیشترین تماس‌ها نیز به ترتیب فراوانی از مناطق ۱۴٫ ۸٫۶٫۲٫۴ تهران، و شهرستان کرج بوده است.

در ماه گذشته۳۷% کودکان تنبیه روانی (شامل تحقیر،دادزدن و سرزنش و محروم ساختن ) و۲۵% تنبیه بدنی شده‌اند.

 

کاهش 7 کیلویی سرانه مصرف گوشت قرمز در 7 سال

 

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار در سالنامه آماری نشان می دهد که در سال 1380، متوسط مصرف گوشت قرمز از سوی یک خانوار شهری 47 کیلوگرم بوده است در حالی که این خانوار در سال 1387 معادل 40 کیلوگرم گوشت مصرف کرده است؛ (سالنامه آماری 88 هنوز منتشر نشده است) بنابراین در فاصله 7 سال، مصرف 7 کیلوگرم کاهش یافته و این موضوع مهمی است که در بحث گوشت قرمز و تامین آن باید مدنظر قرار داد. البته در این سالنامه یک خانوار معادل 3.5 نفر دیده می شود.

اینجا شاید استناد به آمارهای بین المللی بتواند حکم خوبی در این زمینه باشد چراکه آمارهای فائو در گزارشات رسمی این سازمان نشانگر این است که ایران نسبت به برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی که در آنها توجه ویژه ای به سبد خوراکی مردم می شود، کمترین مصرف گوشت قرمز را داشته است؛ به این معنا که براساس آمار فائو، مصرف سرانه گوشت در آمریکا 45 کیلوگرم، استرالیا 40 کیلوگرم و کاناد 32 کیلوگرم بوده است، در حالی که ایران تنها مصرف سرانه ای معادل 14.5 کیلوگرم در سال به ازای هر نفر داشته است.

بنابراین در سال 87 که بنا به آمار مصرف گوشت قرمز نسبت به سال 80 معادل 7 کیلوگرم کاهش داشته است، باز هم سرانه مصرف گوشت قرمز در حد استانداردهای جهانی نیست

از سوی دیگر، سالنامه آمار مرکز آمار ایران گویای این واقعیت است که در سال 87، یک خانوار شهری به طور میانگین در دهک اول 8.8 کیلوگرم گوشت قرمز در سال مصرف کرده است، همین خانوار در دهک پنجم در همان سال مصرفی معادل 33.6 کیلوگرم داشته است و در نهایت در دهک دهم درآمدی، مصرف یک خانوار شهری در همین سال معادل 92.8 کیلوگرم بوده است که این خود نشانگر اختلاف طبقاتی فاحش میان طبقات مختلف مردم است.

 

رتبه چهارم طلاق در جهان به ایران رسید

 

کارشناس ارشد پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: طبق آخرین آمار، ایران رتبه چهارم طلاق را در دنیا دارد. فرهاد عبادی در کارگاه روش های کنترل مشاجرات خانوادگی در خانه فرهنگ دولتآباد شهرری گفت:خانواده مکانی است که در آن فرد به استقلال فکری و روحی رسیده و متعهد و با مسوولیت می شود و در این مکان محبت کردن را یاد می گیرد.به گزارش آخرین، کارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی اظهار داشت:طبق آخرین آمار طلاق ایران، کشور ما رتبه چهارم را در دنیا دارد که رشد طلاق در آن 8 درصد و رشد ازدواج /5 5 درصد بوده که این زنگ خطری برای خانوادهها است. وی در ادامه به برخی از دلایل کاهش رشد ازدواج اشاره کرد و افزود: اعتیاد، مشکلات مالی و حس استقلال طلبی دخترها از جمله دلایل کاهش تمایل جوانان به ازدواج است.

 

منابع آبی تهران تا 20 سال دیگر ته می کشد

 

، اعضای شورای شهر و مقامات شهرداری تهران و برخی فعالان حوزه محیط زیست انسانی که مدتها است نسبت به آلودگی آب تهران هشدار می دهند بر این باورند که سفره های زیرزمینی در تهران به دلیل نبود سیستم دفع فاضلاب شهری آلوده به انواع آلاینده ها از جمله نیترات شده و کام شهروندان بخشهای از پایتخت را به دلیل خطر سرطان ناشی از این آلودگیها تلخ کرده است.

این اظهارات در حالی بیان می شوند که مقامات استانی و حتی بهداشتی کشور نسبت به آلوده بودن آب پایتخت واکنش نشان داده ولی معترفند تنها در بخشهایی از مناطق جنوبی تهران به دلیل برداشت آب از چاه این آلودگی ناشی از وجود نیترات مشهود است.

با این همه عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با نگاهی متفاوت نسبت به آلودگی آب تهران، تلاش برای حل مشکل سیستم فاضلاب شهری در تهران را اقدامی بی فایده دانست و گفت: با این شیوه نه تنها در کوتاه مدت نمی توان آلودگی نیترات را از آب تهران گرفت که در 20 سال آینده با مشکل کمبود آب در سطح و زیر سفره های زیر زمینی مواجه ایم.

دکتر علی اکبر عظیمی با اشاره به بحث مهم جداسازی آب نوشیدنی از آب سرویس در تهران افزود: مسئولان دیگر چاره ای برای جبران فاجعه آب تهران ندارند جز اینکه 2 درصد آب نوشیدنی را از 98 درصد آب سیفون توالت و دیگر موارد مصرف بهداشتی جدا کنند.

، اعضای شورای شهر و مقامات شهرداری تهران و برخی فعالان حوزه محیط زیست انسانی که مدتها است نسبت به آلودگی آب تهران هشدار می دهند بر این باورند که سفره های زیرزمینی در تهران به دلیل نبود سیستم دفع فاضلاب شهری آلوده به انواع آلاینده ها از جمله نیترات شده و کام شهروندان بخشهای از پایتخت را به دلیل خطر سرطان ناشی از این آلودگیها تلخ کرده است.

این اظهارات در حالی بیان می شوند که مقامات استانی و حتی بهداشتی کشور نسبت به آلوده بودن آب پایتخت واکنش نشان داده ولی معترفند تنها در بخشهایی از مناطق جنوبی تهران به دلیل برداشت آب از چاه این آلودگی ناشی از وجود نیترات مشهود است.

با این همه عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با نگاهی متفاوت نسبت به آلودگی آب تهران، تلاش برای حل مشکل سیستم فاضلاب شهری در تهران را اقدامی بی فایده دانست و گفت: با این شیوه نه تنها در کوتاه مدت نمی توان آلودگی نیترات را از آب تهران گرفت که در 20 سال آینده با مشکل کمبود آب در سطح و زیر سفره های زیر زمینی مواجه ایم.

دکتر علی اکبر عظیمی با اشاره به بحث مهم جداسازی آب نوشیدنی از آب سرویس در تهران افزود: مسئولان دیگر چاره ای برای جبران فاجعه آب تهران ندارند جز اینکه 2 درصد آب نوشیدنی را از 98 درصد آب سیفون توالت و دیگر موارد مصرف بهداشتی جدا کنند.

 

نرخ سرويس مدارس شهرتهران 10 درصد افزايش يافت

 

در جلسه امروز شوراي شهر تهران لايحه تعيين نرخ سرويس مدارس شهرتهران در سال‌جاري تحصيلي 90-89 به تصويب رسيد که بر اساس آن نرخ‌ها نسبت به سال گذشته 10 درصد افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار موج، در اين لايحه نرخ سرويس مدارس بر اساس نوع وسيله نقليه ( سواري، ون، اتوبوس و ميني‌بوس) و نيز ميزان مسافت طي شده رفت و برگشت تعيين شده است و بر اساس اين مصوبه در صورتي که مسافت رفت و برگشت سرويس از 30 کيلومتر بيشتر باشد نرخ به صورت توافقي تعيين خواهد شد.

از سوي ديگر شوراي شهر در مصوبه خود توصيه موکد کرده است که در سنين دبستاني در خودروهاي ون، اتوبوس و ميني‌بوس، مراقبي براي سوار و پياده کردن دانش‌آموزان لحاظ گردد.

بر اساس اين گزارش، دکتر حمزه شکيب رئيس کميسيون توسعه و عمران شهري با اشاره به اينکه نرخ کرايه سرويس‌هاي مدارس در سال تحصيلي آينده 10 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است، گفت: بدين ترتيب با حداقل افزايش اين نرخ‌ها به تصويب رسيده است.

وي افزود: ثبت نام مدارس از 2 ماه گذشته آغاز شده و بسيار به جا بود که ما نيز از 2 ماه پيش اين لايحه را تصويب و ابلاغ کرديم تا همزمان با ثبت نام مدارس ، سرويس‌ها نيز تعيين مي‌شود.

وي گفت: برخي از مديران مدارس با سرويس‌هايي که ادعاي کنند قيمت کمتري براي جابجايي دانش‌آموزان مي‌گيرند قرارداد مي‌بندند در حالي که اين سرويس‌ها مسائل ايمني و کيفيت جابجايي دانش‌آموزان را رعايت نکرده و حتي در مواردي بسيار بيشتر از حدمجاز دانش آموز سوار مي‌کنند.

وي گفت: اين در حالي است که سرويس‌هاي تعيين شده از سوي سازمان تاکسي‌راني داراي بيمه سرنشين، معاينه فني و تعداد مسافر تعيين شده هستند.

وي با تاکيد بر اينکه وظيفه شورا فقط تعيين نرخ سرويس‌هاي مدارس گفت: مسائل ايمني و محيط زيستي در موضوع سرويس‌هاي مدارس بسيار مهم است و بايد به اين مسائل شوراي شهر توجه کند.

 

ابتلای بیش از یک میلیون ایرانی به آلزایمر در سه دهه آینده

 

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران از ابتلای بیش از یک میلیون نفر از جمعیت سالمندان کشور به آلزایمر در سه دهه آینده خبر داد و گفت: متاسفانه وعده سال گذشته وزیر بهداشت در مورد ایجاد مرکز تحقیقاتی آلزایمر در یکی از دانشگاهها هنوز در حد حرف باقی مانده است.

معصومه صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر از ابتلای 300 تا 400 هزار نفر از جمعیت کشور به بیماری آلزایمر خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر 36 میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا هستند که پیش بینی می شود تا سال 2050 این تعداد به 115 میلیون نفر برسد.

بررسیها نشان می دهد هر 7 ثانیه یک نفر در جهان به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود که این وضعیت در ایران هر 10 دقیقه یک نفر است.

صالحی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت سالمند کشور در سالهای آینده گفت: در سه دهه آینده بیش از یک میلیون نفر از جمعیت سالمند کشور مبتلا به آلزایمر می شوند.

جمهوری اسلامی ایران 70 میلیون نفر جمعیت دارد که 6 درصد این جمعیت را افراد سالمند تشکیل می دهند.

صالحی با اشاره به پیام سال گذشته وزیر بهداشت در روز جهانی آلزایمر که عنوان داشته بود یک مرکز تحقیقات آلزایمر و دمانس در یکی از دانشگاههای کشور راه اندازی می شود، افزود: متاسفانه تا کنون این وعده محقق نشده و هر آنچه گفته شده فقط بر روی کاغذ بوده است.

وی با بیان اینکه آلزایمر جزو بیماریهای تحت حمایت وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: متاسفانه این انجمن یک ریال بودجه هم از این وزارتخانه دریافت نکرده است.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران در عین حال از روند حمایتی سازمان بهزیستی اظهار رضایت کرد و افزود: با راه اندازی مرکز تحقیقاتی آلزایمر و دمانس در کشور، بیماران مبتلا به آلزایمر تحت پوشش قرار می گیرند و حمایت می شوند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©