Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ برابر با  ۱۶ ژوئن ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹  برابر با ۱۶ ژوئن ۲۰۱۰
ایران در آئینۀ آمار

ایران در آئینۀ آمار

تهیه و تنظیم: مریم اسکوئی

۲۲خرداد۱۳۸۹ـ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۰

 

۲۲خرداد : کاهش بازهم بيشتر بهای جهانی نفت درشرايط بحران اقتصادی وسياسی رژيم

 

 

ايلنا: نفت اين روزها دوباره سوار پاندول شده است و قيمت‌هاى مختلف را مزمزه مي‌كند و از سوى ديگر نيز هم فروشندگان و هم توليد كنندگان طلاى سياه را در برزخ اقتصاد جهانى نگه داشته است. به تازگى نيز يكبار ديگر طلاى سياه به عقب بازگشته است. بر اساس گزارش‌هاى موجود ديروز نفت 2 دلار سقوط را تجربه كرده است كه اين مي‌تواند يك كاهش چشمگير براى بهاى نفت باشد. در حال حاضر طلاى سياه در محدوده قيمتى70 دلار تا 75 دلار چرخ مي‌زند. اين در حالى است كه تحليل‌گران نفتى بهترين قيمت را نيز براى نفت بين 70 تا 80 دلار مى دانند. يعنى قيمتى كه مي‌تواند توليدكنندگان طلاى سياه را روى طناب نگه دارد. اوپكي‌ها نيز البته نفت70 تا 80 دلارى را بهترين حالت براى طلاى سياه توصيف مي‌كنند. يعنى قيمتى كه به واسطه آن مي‌تواند تا حد زيادى تشكيلات اقتصادى خود را سرپا نگه دارند. ولى اين پايان ماجرا نيست. در حال حاضر سرمايه‌گذارى در صنايع نفتى يكى از بدترين دوران خود را تجربه مي‌كنند و سرمايه‌گذاران جهانى به سختى سرمايه‌‌هاى خود را به سمت ميادين نفتى هدايت مي‌كنند. اطلاعات موجود نيز نشان مي‌دهد كه اوضاع صنايع نفتى فاصله زيادى با نقطه بهينه دارد. براى همين بهاى 70 تا 80 دلارى نفت علاوه بر آن كه بايد هزينه‌هاى اقتصاد دولتى كشورهاى نفتى را جبران كند از سوى ديگر نيز بايد بتواند جاى خالى سرمايه در صنايع نفتى را نيز پر كند. بر همين اساس به نظر مي‌رسد كه سقوط نفت در محدوده قيمتى 70 دلار سناريويى است كه مي‌تواند در آينده نه چنان دور گرداب نفتى را دوباره مهيا كند. بر اساس آخرين اخبار موجود بهای هر بشکه نفت خام در پايان معاملات روز گذشته (جمعه 21 خرداد) بازار نيويورک، با حدود دو دلار کاهش، به 73 دلار و78 سنت رسيد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در پی کاهش غيرمنتظره آمار خرده فروشی آمريکا در ماه مه و کاهش ميزان توليد صنعتی چين، که سبب احيای نگراني‌ها درباره بهبود شرايط اقتصادی جهان و تقاضای نفت شد، بهای نفت خام در معاملات روز گذشته با بيش از دو درصد کاهش به کمتر از 74 دلار برای هر بشکه رسيد.

در پی انتشار گزارش وزارت بازرگانی آمريکا مبنی بر کاهش 2.1 درصدی مجموع خرده فروشی آمريکا در ماه مه، قيمت های جهانی نفت خام به شدت کاهش يافت، در حالی که آمارها مربوط به خرده فروشی اين کشور در ماه آوريل با 6 درصد افزايش روبرو بود.

بهای نفت خام سبک شيرين پايه بورس نيويورک برای تحويل در ماه ژوئيه با يک دلار و 70 سنت کاهش، به هر بشکه 73 دلار و 78 سنت در پايان معاملات روز گذشته رسيد، در حالی که بهای اين ماده در طول اين معاملات بين رقم های 73 دلار و 26 سنت تا 75 دلار و 64 سنت نيز در نوسان بود.

بهای نفت خام برنت دريای شمال نيز برای تحويل در ماه ژوئيه، 94 سنت کاهش يافت و هر بشکه 74 دلار و 35 سنت داد و ستد شد.

رابرت ياوگر، معاون ارشد موسسه ام.اف گلوبال، مستقر در نيويورک در اين باره گفت: آمارهای نا اميد کننده درباره ميزان خرده فروشی در آمريکا و نرخ تورم چين در ماه مه به کاهش قيمت‌های جهانی نفت خام منجر شد.

بر پايه اين گزارش، ميزان تورم چين در ماه مه به بالاترين سطح خود در 19 ماه اخير رسيد. 

 

 

 

۱۹خرداد : گزارشى از سناريوى ورشكستگى صنعت نساجى در ايران

 

 

ايلنا: بحث بحران در صنعت نساجى كشور، بحث جديدى نيست چرا كه در طى سال‌هاى گذشته اين قديمي‌ترين صنعت جهان در داخل كشور با ناملايمتي‌هاى فراوان مواجه بود. اين صنعت با وجود گردش مالى فوق العاده بالاى خود مورد توجه بسيارى از كشورها و اقتصادهاى بزرگ دنياست. صنعت نساجى همواره به عنوان ركن اساسى هر جامعه‌اى محسوب مي‌شود چرا كه نياز به پوشاك، انواع كفپوش‌ها، كيف و كفش و ... از نيازهاى اساسى هر فرد است.

به اين جهت اهميت اين صنعت تا بدان جاست كه بسيارى از كشورهاى جهان جهش و انقلاب اقتصادى خود را بر پايه صنعت نساجى پايه‌گذارى مي‌كنند كه نمونه واضح و قابل دسترس آن بريتانيا و كشورهايى نظر هند است.

نساجى در ايران سابقه چهار هزار ساله دارد و بيش از 100 سال پيش، صنعتى شده است اما روندى كه در سال‌هاى گذشته در اين صنعت اعمال شده است موجب شده تا در فاصله کمتر از سه ماه پايانى سال 88 برخلاف سال‌های گذشته هيچ خبری از رونق کسب و کار در صنعت نساجی نباشد و سكوت سنگين بر فضاى كارخانجات نساجى حاكم شود كه اين خود زنگ خطرى است كه در سال گذشته بارها از سوى مسوولان و دست اندركاران صنعت نساجى زده شد و قرار بود وزارت صنايع و معادن با پرداخت بدهي‌هاى معوقه خود به اين صنعت را پرداخت كند تا باز هم اين صنعت همچون قديم بر روى پاى خود بايستد.

به اين جهت است كه با وجود مزيت‌های نسبی فراوان در صنعت نساجی که مي‌توان به عنوان نقطه مثبتی در تامين نياز داخلی به منسوجات و پوشاک و دستيابی به بازارهای صادراتی و ارز‌ آوری مناسب تلقی شود اما متاسفانه تقريباً۴۰ درصد نياز کشور به محصولات نساجی از طريق قاچاق و واردات تأمين مي‌شود که اين موضوع هر سال ميلياردها دلار به اقتصاد ملی ضرر مي‌زند.

البته در سال گذشته بنا به گفته محمد مروج حسينى رئيس هيات مديره انجمن صنايع نساجي، ايران از ارائه تسهيلات پنج ميليارد دلاری در سال جارى خبر داده بود كه قرار بود در سال 88 پرداخت شود تا صنعت نيمه خواب نساجى مجدد بر روى پاى خود بايستد.

وى البته معتقد است كه صنايع نساجی در طول دوران جنگ، توليدات خود را با هر کيفيتی به مصرف کننده عرضه مي‌کردند اما پس از پايان جنگ با رقابتی شدن بازار، ناتوانی آنها در جذب بازار موجب شد تا کم کم از عرصه توليد کنار روند. در حال حاضر قيمت بالای محصول تمام شده، بهره‌وری پايين و ماشين آلات فرسوده از مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار در صنايع نساجی است.

از سوى ديگر در حال حاضر محصولات نساجی قاچاق، 90 درصد از حجم پارچه‌های موجود در بازار را به خود اختصاص داده‌اند که خود عاملی برای عدم رقابت پذيری صنايع نساجی محسوب مي‌شوند. شايد به اين جهت است كه كارشناسان و صنعتگران نساجى معتقدند كه مهم‌ترين مشکل صنعت نساجی ايران کمبود نقدينگی است، اکنون مدت‌هاست که به دليل فقدان منابع بانکي، ارائه تسهيلات مناسب به بخش صنعت، منتفی شده که آثار منفی اين امر بر صنايع وارد کرده است.

همچنين پنبه توليد داخل قادر به تامين نياز صنايع نساجی نيست. در حالي‌که حدود ۴۰سال پيش و با کشاورزی سنتی توليد پنبه در ايران ۲۵۰ هزار تن بوده در حال حاضر اين ميزان به کمتر از ۸۰ هزار تن رسيده و در توليد پنبه در کشور همچنان ادامه دارد است.

هر چند پيشنهاد انجمن صنايع نساجی برای مساعدت بيشتر دولت در بهبود کمی و کيفی توليد پنبه در داخل کشور با استقبال بسياری از کارشناسان و نمايندگان مجلس شورای اسلامی روبرو شد، اما به نظر مي‌رسد هنوز از سوی دولت هيچ اقدامی اصولی در اين بخش صورت نگرفته و تامين پنبه مورد نياز صنعت نساجی همچنان به عنوان يکی از مشکلات کارخانه‌های ريسندگی مطرح است. هم اکنون در کشور سالانه حدود 50 تا 60 هزار تن پنبه توليد مي‌شود، در حالی که نياز سالانه آن به اين محصول 150 تا 180 هزار تن است .

 

 

 

 

۱۹خرداد : سقوط ۲۵ پله‌ای رتبه محيط زيست ايران:بحران محيط زيست در پايتخت

مردمک :رتبه ايران در حوزه محيط زيست از سال 2006 ميلادی تا کنون 25 پله سقوط کرده و امسال به رتبه 78 در ميان کشورهای جهان رسيده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رتبه محيط زيست ايران در سال 2006، 53 در سال 2008 ، 67 و در سال 2010 به رتبه 78 سقوط کرده است.

گزارش جهانی عملکرد کشورهای محيط زيست در کشورهای جهان هر دو سال يکبار توسط مراجع بين‌المللی ارائه مي‌شود. در ارائه اين گزارش برای تعيين رتبه کشورها، 20 شاخه در 10 زمينه مورد ارزيابی قرار مي‌گيرد.

معصومه ابتکار، رئيس کميته محيط زيست شورای شهر تهران، روز 18 خرداد در نشست شورای شهر تهران با ارائه گزارشی در خصوص سقوط رتبه جهانی ايران در زمينه محيط زيست گفت: متاسفانه نتوانستيم با گذشت زمان از نظر شاخص‌های زيست محيطی عملکرد خوبی را ارائه دهيم.

در حال حاضر انقراض برخی از گونه‌های پرندگان در تهران معضلی جدی در زمينه محيط زيست تلقی مي‌شود. در حال حاضر فرار پرندگان از تهران به دليل مشکلات زيست محيطی موجب شده است تا گونه‌های 95 گانه پرندگان به 65 گونه كاهش يابد.

 

بحران محيط زيست در پايتخت

 

ترافيک تهران در حال حاضر يکی از اصلی ترين عوامل آلودگی محيط زيست در اين شهر به‌شمار مي‌رود. اگرچه بيش از 800 هزار واحد صنعتی مستقر در تهران سهم بزرگی در آلودگی اين شهر دارند اما گزارش‌های مختلف نشان مي‌دهند که 88 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلايندگی وسايل نقليه است.

بنابر آمارهای اعلام شده، در سال جاری بيش از 30 هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود داشته و موتورسيکلت‌ها هم که چندين برابر خودروهای شخصی آلودگی توليد مي‌کنند به اين آلودگی افزوده‌اند.

 

تلاش برای تغيير وضعيت

 

رتبه ايران در زمينه محيط زيست در حالی کاهش يافته است که بسياری از کارشناسان و مسئولان نسبت به عملکرد دولت در بخش محيط زيست انتقاد مي‌کنند.

با اين وجود بودجه بخش محيط زيست در قانون بودجه سال جاری افزايش يافته است، اما بررسي‌های صورت گرفته نشان مي‌دهد که اين افزايش بودجه نيز افق روشنی در بخش محيط زيست متصور نيست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ايران، اکو نيوز، بررسي‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان‌ مي‌دهد که رشد بيش از 100درصد اعتبارات عمرانی در بخش محيط زيست، نشان از توجه دولت به بخش محيط زيست دارد اما کسری بودجه‌های استانی در اين بخش، موجب ترديد در اجرای برنامه‌های بخش محيط زيست است.

بهمن سال گذشته محمد جواد محمدي‌زاده، رئيس سازمان محيط زيست از افزايش 100درصدی اعتبارات عمرانی بخش محيط زيست در بودجه يال 89 خبر داده بود.

به گزارش ايرنا، آقای محمدی زاده با اعلام اين مطلب گفت که امسال اعتبارات اين بخش 350 ميليارد ریال بوده که در سال 89 اين رقم با افزايش 100 درصدی به 700 ميليارد ریال می رسد.

 

 

 

۱۹خرداد :نرخ بيکاری لرستان ۴٠درصد

 

پارلمان‌نيوز: نماينده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی نرخ بيکاری در لرستان را حدود 40 درصد عنوان کرد.

به گزارش ايسنا، رحيمی نسب با بيان اين مطلب؛ افزود : در يک عمليات ميدانی ارقام ثابت مي‌کنند نرخ بيکاری لرستان حدود 40 درصد است.

 

 

۱۹خرداد :اختلاس ۳ ميليون دلاری در مخابرات مازندران

صدای آلمان : رسانه‌های ايران از يک اختلاس بزرگ در مخابرات مازندران پرده برداشتند. منابع خبری از دست‌کم ۳ ميليارد تومان (بيش از ۳ ميليون دلار) نوشتند، اما مديرعامل مخابرات مازندران گفت که رقم دقيق اختلاس به زودی اعلام مي‌شود.

 

خبرگزاری فارس و پايگاه‌های اينترنتی آفتاب و تابناک گزارش‌های مشابهی درباره سوء‌استفاده مالی در شرکت مخابرات مازندران منتشر کردند. به گزارش تابناک، منابع مطلع مبلغ اختلاس را دست‌کم ۳ ميليارد تومان (بيش از ۳ ميليون دلار) اعلام کرده‌اند.

 

همين گزارش حاکی است که يکی از کارکنان مخابرات مازندران، از طريق ماموران وزارت اطلاعات دستگير شده و تحت بازجوئی است. اين شخص، ضمن اعتراف به سوء‌استفاده، يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان از مبلغ مورد اختلاس را پس داده است.

 

حقوق کارکنان در حساب شخصی!

 

خبرگزاری فارس به نقل از "حسن‌جان عباس‌پور قمی" مديرعامل مخابرات استان مازندران نوشت:«سوء‌استفاده مالی توسط يکی از واحدهای مسئول پرداخت حقوق کارکنان صورت گرفته است. مسئول اين واحد، مبالغی را که برای پرداخت حقوق در اختيار وی قرار مي‌گرفت به حساب شخصی خودش واريز مي‌کرد

درباره مبلغ حقيقی اختلاس، مديرعامل مازندران گفت:«مبلغ اختلاس بيش از سه ميليارد تومان نيست. در حال حاضر گروه‌کار ويژه کنترل و نظارت مخابرات مازندران تشکيل شده و روی اين موضوع کار مي‌کند. آمار و ارقام دقيق، در آينده نزديک اعلام خواهد شد

 

سپاه، سهامدار اصلی مخابرات

 

۵۰ درصد به اضافه يک سهم شرکت مخابرات ايران، شهريورماه سال گذشته، زير پوشش اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و تقويت بخش خصوصي، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپرده شد.

شرکت مخابرات ايران، در سال ۱۳۵۰ خورشيدی با ۵ ميليارد ريال سرمايه اوليه تاسيس شد. هنگام واگذاری سهام عمده مخابرات به سپاه، ميزان سرمايه اين شرکت برای واگذاری در بورس تهران، به سه ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار رسيده بود. بيش از ۴۷ هزار نفر در شرکت مخابرات و زيرمجموعه‌های آن به کار اشتغال دارند.

 

۱۷خرداد :عدالت اجتماعی ايران اسلامی و اخراج ۵٠٠ نفر از کارگران كارخانه فارسيت دورود

 

 

هفته نامه تبلور انديشه: مهندس خاموردی مدير عامل کارخانه فارسيت دورود تنها يک روز پس از مصاحبه ی تلويزيونی خود مديريت عالی و نمونه خويش به ”عنوان واحد نمونه صادرات استان“ را به رخ همه مديران استانی کشانده و با اخراج 500 نفر از کارگران کارخانه تحت مديريتش ، کلاس عملی روشهای مديريت موفق را برای ديگر مديران به منصه ظهور رساند و با اخراج کارگران اين کارخانه همت مضاعف خود را نمايش داد.

 

 

به حال واحد نمونه صادرات لرستان بايد گريست!

 

مدير عامل کارخانه فارسيت تنها يک روز پس از مصاحبه ی تلويزيونی خود مديريت عالی و نمونه خويش را به رخ همه مديران استانی کشانده و با اخراج 500 نفر از کارگران کارخانه تحت مديريتش ، کلاس عملی روشهای مديريت موفق را برای ديگر مديران به منصه ظهور رساند.

ايشان طی مصاحبه ای با خبر گزاری جمهوری اسلامی ( ايرنا ) با بيان اين مطلب که کارخانه فارسيت سال گذشته 3000 هزار تن محصول و به ارزش اقتصادی يک ميليون دلار صادر نموده است افزود: که کارخانه فارسيت به عنوان واحد نمونه صادراتی سال گذشته در استان لرستان شناخته شده است. در حالی که دقيقاً يک روز بعد از آن طی مصاحبه ای با شبکه ی استانی افلاک وظاهراً بی اطلاع هم از مصاحبه شان با خبر گزاری ايرنا، اين بار ميزان صادرات را 2 هزار تن و ارزش اقتصادی آن را نيز 420 هزار دلار بيان داشتند!!!

 

 

۱۷خرداد :اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی:گوشت ۱۵ هزار تومانی با تورم ۹ درصدی نمی خواند

 

شکور اکبرنژاد در گفتگو با خبرنگار آفتاب در خصوص اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی اظهارداشت: رقم ۹/۹ نرخ تورم آن چيزی نيست که مردم لمس می کنند.

وی افزود: در جامعه ای زندگی می کنيم که ميليون ها نفر در آن زندگی می کنند و گوشت را با قيمت بالای ۱۵ هزار تومان خريداری می کنند با اين اوصاف چگونه نرخ تورم نسبت به سال گذشته کاهش داشته که مردم متوجه آن نمی شوند و فقط مسئولان از آن خبر دارند.

وی تاکيد کرد: شايد بيان اين آمار حاکی از نگرانی دولت در اجرای هدفمند کردن يارانه ها باشد که در آن صورت ما تورم دو برابری را شاهد خواهيم بود بنابراين بانک مرکزی اين آمار را اعلام می کند که در صورت اجرای هدفمند کردن يارانه ها با افزايش چند درصد ديگر به اين ۹ درصد نشان دهد ما تورم غير قابل انتظاری نداريم.

 

 

۱۷خرداد : توقف توليد و پرورش کرم ابريشم به علت بازار قاچاق

مهر

 

حسين دماوندی نژاد در گفتگو با مهر گفت: در شرايط کنونی به دليل ورود برخی از کالاهای قاچاق به کشور، پرورش کرم ابريشم دچار رکود شده ؛ لذا ايجاد رونق در توليد و پرورش آن دردستور کار قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: براساس آخرين اطلاعات از 27 هزار و 44 جعبه تخم نوغان توزيع شده ميان پرورش دهندگان به طور ميانگين 29 کيلو ابريشم توليد شده، ضمن اينکه ميزان توليد پيله تر معادل 700 تن و پيله خشک استحصالی معادل 280 تن بوده است.

دماوندی نژاد تصريح کرد: تعداد شاغلين در اين صنعت معادل 50 هزار نفر است و بر اساس آمار تاکنون 100 تن ابريشم به عنوان محصول نهايی روانه بازار شده است.

 

 

۱۶خرداد : مرگ شاليکاری در ايران به علت واردات بی رويه/آلودگی برنج ها قطعی است.

مهر

نماينده مردم لاريجان و آمل در مجلس شورای اسلامي، ورود برخی دستگاههای دولتی به ماجرای آلوده برنجهای وارداتی را قابل تامل خواند و گفت: متاسفانه برنج کاری در کشور ديگر مقرون به صرفه نيست و کم کم بايد شاليکاران را فراموش کرد.

يوسفيان با اشاره به مصرف ساليانه برنج در کشور که حدود دو ميليون و 400 هزار تن است، گفت: از اين مقدار نياز تنها 400 هزار تن می بايست وارد کشور شود اما ميلياردها تن برنج وارد می کنيم که باعث می شود کشاورزان برنجکار کشور نابود شوند.

 

 

۱۳خرداد : برنامه بانک مرکزی ايران 'برای فروش ۴۵ ميليارد يورو از ذخاير ارزی خود

 

بى بى سى:در پی کاهش ارزش يورو در ماه های اخير، تلويزيون دولتی "پرس تی وی" ايران گزارش داده است که بانک مرکزی اين کشور قصد دارد ۴۵ ميليارد يورو از ذخاير ارزی خود را برای خريداری دلار و طلا بفروشد.

 

اين درحالی است که ايران از حدود چهار سال پيش سعی کرد از تکيه بر دلار در معاملات ارزی خود بکاهد و در آبان ماه ۱۳۸۶ (نوامبر ۲۰۰۷) اعلام کرد برای اولين بار تقريبا همه مبادلات نفتی خود را با ارزهايی غير از دلار آمريکا انجام می دهد.

 

سياست پرهيز از دلار آمريکا پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد و تشديد تنش ميان دو کشور بر سر برنامه اتمی ايران در پيش گرفته شده بود.

 

رئيس بانک مرکزی ايران ماه گذشته تلويحا به احتمال لزوم کاستن از تکيه بر يورو به عنوان واحد اصلی معاملات ارزی اشاره کرده بود.

 

محمود بهمنی دو هفته پيش به روزنامه "حزب الله" ايران گفته بود که بانک مرکزی با توجه به افت ارزش يورو و افزايش ارزش دلار، مساله تغيير ترکيب سبد ارزی را بررسی خواهد کرد.

 

۱۱خرداد : نتيجه گزارش بانک مرکزی: کاهش ۴۲٫۹ درصدی سرمايه گذاری خارجی در سال ۸۷

کلمه:آخرين گزارش‌های رسمی منتشر شده بانک مرکزی نشان مي‌دهد که ميزان جذب سرمايه‌خارجی در پايان سال ۸۷ منفی ۴۲٫۹ درصد کاهش يافته، اين درحالی است که وزارت اقتصاد اعلام مي‌کند که جذب سرمايه خارجی در کشور روند صعودی داشته است.

 

به گزارش ايلنا، ورود سرمايه خارجی پس از تصويب قانون تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاری خارجی در کنار قانون برنامه سوم ب ئو. ه اجرا درآمد. پيش از اين قوانين کشور اجازه ورود هيچ نوع سرمايه خارجی به کشور نمي‌داد و آنچه در گذشته تحت عنوان سرمايه خارجی وارد کشور شده بود، مربوط به دولت سازندگی و تحت عنوان وام از بانک جهانی و صندوق بين‌المللی پول صورت گرفته بود.

 

در آغاز برنامه سوم توسعه و به دنبال کاهش درآمدهای نفتی دولت سيد محمد خاتمی برآن شد تا برای تکميل پروژه‌های نيمه‌تمام باقی مانده از دولت قبل و انجام عمليات عمرانی منطبق بر برنامه دوم توسعه لايحه تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاری خارجی را روانه مجلس کند. با تصويب اين قانون دولت اجازه يافت تا سرمايه‌گذاران خارجی را به کشور دعوت کند که بسياری از پروژه‌های عمرانی بخش نفت از جمله پارس جنوبی پس از ابلاغ اين قانون جذب شد.

 

گزارش‌های بانک مرکزی از ميزان جذب سرمايه خارجی نشان مي‌دهد که در پس از ابلاغ قانون در نيمه دوم سال ۷۹، حدود ۲۹ ميليون دلار سرمايه خارجی وارد کشور شد. روند رشد جذب سرمايه خارجی به دنبال سياست تنش‌زدايی دولت موجب تسريع در جذب سرمايه خارجی به کشور شد. به طوری که سرمايه خارجی جذب شده در سال‌های ۸۱،۸۲ و ۸۳ به ترتيب۱۱۱،۳۹۸ و ۳۰۸ميليون دلار افزايش يافت. جذب سرمايه خارجی در آخرين سال دولت هشتم يعنی در سال ۸۴ براساس آمار به بالاترين رقم خود يعنی ۹۳۳ ميليون دلار رسيد. با تغيير دولت، جذب سرمايه خارجی هم تحت شعاع برنامه‌های دولت قرار گرفت به طوری که نرخ رشد سرمايه خارجی در سال‌های ۸۵ به منفی ۴۳٫۲ درصد و در سال ۸۷ به منفی ۴۲٫۹ درصد به ثبت رسيده است.

 

گزارش های بانک مرکزی از سرمايه گذاری به شيوه BOT حاکی است که در سال ۸۳ به ميزان ۱۰۳ ميليون دلار و در سال ۸۴ به ميزان ۱۲۹ ميليون دلار پروژه به شيوه BOT جذب شده است که اين نوع از سرمايه گذاری در سالهای ۸۵،۸۶ و ۸۷ با روند کاهشی به ترتيب با منفي۶۸،۹۲ و ۶۶ درصد مواجه شده است.

 

نرخ رشد سرمايه گذاری به روش فاينانس در سال ۸۷ به ميزان منفی ۴۲ درصد کاهش يافته است. گزارش بانک مرکزی مي‌افزايد؛ در فاينانس خودگردان نرخ رشد ثبت شده منفی ۵۲٫۲ درصد ثبت شده است. سرمايه‌گذاری از طريق ابزارهای بدهی يا از طريق شبکه بانکی نرخ رشد ثبت شده برای سال ۸۷ به ميزان منفی ۲۳٫۶درصد بوده که اين ميزان در بخش اعتبارات اسنادی با نرخ رشد منفی ۲۲٫۱ درصد ثبت شده است. بانک مرکزی همچنين اعلام کرده که مجموع کل سرمايه گذاری خارجی در پايان سال ۸۷ منفی ۱۸٫۴ درصد کاهش داشته است درحالی که نرخ رشد جذب سرمايه خارجی در سال ۸۰ به ميزان ۴۳ درصد، در سال ۸۱ به ميزان ۲۴٫۸درصد، در سال ۸۲ به ميزان ۴۲٫۲ درصد ، در سال ۸۳ به ميزان ۴۹٫۵درصد به ثبت رسيده اين درحالی است که در سال ۸۵ نرخ رشد سرمايه گذاری خارجی به منفی ۱۶ درصد، در سال ۸۶ به ميزان ۴٫۷ درصد و در سال ۸۷ به ميزان منفی ۱۸٫۴ درصد ثبت شده است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©