Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ایران در آئینه آمار(۳۸)

 

ایران در آئینه آمار(۳۸)

 

۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ـ۱۷ ماه مه ۲۰۱۰

 

تهیه و تنظیم : مریم اسکوئی

 

۲۷ارديبهشت : ۸ درصد تورم پشت درهاى بانك‌ مركزى

ايلنا: درحالى كه انتظار مي‌رود با اجراى مصوبه جديد شوراى پول و اعتبار 9 بانك خصوصى تبديل به موسسه اعتبارى شوند، كارشناسان پيش‌بينى مي‌كنند كه با اجراى اين مصوبه به طور متوسط 8 درصد تورم ايجاد شود.

 

ايجاد بانک خصوصی برای ايجاد زمينه رقابت بين بانك‌هاى دولتى و تبديل بانك‌هاى دولتى به خصوصى نخستين بار در برنامه سوم توسعه مورد توجه قرار گرفت. از ورود اولين بانک خصوصی در سال 80 كه به امضاى مرحوم دكتر نوربخش رسميت يافت 9 سال مي‌گذرد. در اين مدت به جز بانك‌هاى دولتى نظير تجارت و ملت كه در فرآيند خصوصي‌سازي، سهامشان واگذار شد،11 بانك به عرصه بانك‌هاى كشور اضافه شد. هرچند كه افزايش تعداد بانك‌هاى خصوصى به همراه فرآيند خصوصي‌سازى در نگاه اول مثبت به نظر مي‌رسد اما واكاوى رويدادها و سياست‌هاى 9 سال گذشته نظام بانك‌هاى خصوصى نشان مي‌دهد كه آنچه در نهايت موجب بروز مشكلات امروز سيستم بانكى و كاهش توان رقابت و تسهيلات‌دهى بانك‌ها شده، سياست‌هاى متغير بانك مركزى در سال‌هاى اخير بوده است.

از بنگاه‌هاى زودبازده تا...

با ورود اولين بانك‌هاى خصوصى به عرصه رقابت بانكي، بانك مركزى تصميمى براى افزايش تعداد بانك‌ها تا پايان برنامه سوم نداشت. تقاضاهاى بسيارى براى تاسيس بانك خصوصى پشت درهاى بانك مركزى باقى ماند. مرحوم دكتر نوربخش در شرايط آن روزهاى اقتصاد كه فضاى رقابت چندان باز نبود، خيلى تمايلى به افزايش تعداد بانك‌هاى خصوصى نداشت. با مرگ نابهنگام وى در سال 82 و جايگزينى ابراهيم شيبانى سياست بانك مركزى براى دو سال ادامه روند گذشته بود. اما با تغيير دولت كه همزمان با تغيير سياست‌هاى اقتصادى نيز بود، ناگهان درهاى بانك مركزى براى اعطاى مجوز به درخواست‌هايى كه انبار شده بود، باز شد و اين چنين بود كه هرروز يك بانك خصوصى در گوشه و كنار هر شهر شعبه زد و در عرض كمتر از 4 سال 8 بانك خصوصى متولد شدند.

ورود بانك‌هاى خصوصى و اجراى طرحى كه به طرح بنگاه‌هاى زودبازده معروف شد را به عنوان يكى از مهمترين رويدادهاى تاريخ اقتصاد دهه اخير ناميد چه آن‌كه در كمتر از سه سال ناگهان حجم عظيمى از منابع بانك‌هاى دولتى و خصوصى تحت عنوان تسهيلات به طرح‌هاى زوبازده‌اى كه وزارت كار تاييد و روانه بانك‌ها مي‌كرد، از بانك‌ها خارج شد. نتيجه اگرچه به روايتى انحراف 3،8 درصد به گفته وزير سابق كار و 40 درصد انحراف به روايت آمارهاى بانك مركزى بود، اما آنچه در نهايت باقى ماند حجم عظيمى از مطالبات معوقى بود كه هر سال سنگين‌تر از گذشته مي‌شود.

لايحه ناكام

با تغيير مديريت بانك مركزى و جايگزينى طهماسب مظاهري، آنچه تحت عنوان اولين خواسته از رييس كل جديد مطرح بود، ادامه سيستم بي‌قيد و بند اعطاى تسهيلات بانكى بود. اما افزايش 3،5 برابرى حجم نقدينگي، تورم بيش از 25 درصد و وضعيت قرمز برداشت بانك‌ها از ذخاير قانونى نزد بانك مركزى سبب شد تا رييس كل تصميم به ارايه لايحه‌اى بگيرد كه در راهروهاى مجلس باقى ماند. در نهايت حتى دفاع محكم و لابي‌هاى طهماسب مظاهرى نيز نتوانست مجلس هفتم را براى راى به لايحه 15هزار ميلياردتومانى كه افزايش توان تسهيلات‌دهى بانك‌ها را هدف قرار داده بود، راضى كند. لايحه باقى ماند و مجلس هشتم روى كار آمد. رييس كل هم بركنار شد و رييس جديد اين بار قصد احياى لايحه نداشت. اگرچه مشكلات همان مسكلات قديمى بود اما بهمنى تنها طرح مسئله كرده بود. ركود و ناتوانى بانك‌ها به اعطاى تسهيلات برخى از نمايندگان را برآن داشت كه لايحه دولت را تبديل به طرحى با مشخصات لايحه گذشته دولت كنند. اما حتى اين تلاش هم نتيجه نداد تا سرانجام اين بار شوراى پول و اعتبار از درون سيستم بانكى به دنبال راه حل بگردد.

 

 

۲۷ارديبهشت : عضو كميته هماهنگى شبكه يارى كودكان كار ايران :وزارت رفاه در قبال خط فقر شانه خالى نكند

ايلنا:عضو كميته هماهنگى شبكه يارى كودكان كار ايران گفت: وزارت رفاه نبايد از زير بار مسئوليت خط فقر شانه خالى كند؛ چرا كه خط فقر مقوله‌اى سياسى نيست، بلكه اقتصادى است.

فاطمه قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اعلام اينكه متاسفانه به‌جاى پذيرش خط فقر و وجود بيش از سه و نيم ميليون كودك كار و كودك خارج از چرخه تحصيل، اين مسئله انكار مي‌شود، تاكيد كرد: در حال حاضر سازمان‌هاى متعدد حمايتى در كشور با موازي‌كارى و واگذارى مسئوليت‌ها به سازمان‌هاى ديگر، در حق قشر فقير جامعه كوتاهى مي‌كنند، به طورى كه سازمان بهزيستى با بودجه اندك، بخشى از كودكان خيابانى را حمايت مي‌كند و كودكان كار كه اغلب از قشر فقير جامعه هستند نيز فراموش مي‌شوند.

۲۶ارديبهشت : مهم‌ترين روزنه‌ی تجاری تهران در حال بسته‌شدن است

راديو آلمان

باوجود تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامي، تا کنون بسياری از کالاها از راه دبی به ايران وارد شده‌اند. اکنون ابوظبي، ديگر اميرنشين امارات متحده‌ی عربي، قصد دارد دولت دبی را برای بستن راه‌های تجاری به ايران زير فشار بگذارد.

نشريه‌ی آلماني‌زبان "نويه تسورشر تسايتونگ" مقاله‌ی خود را با کالاهای آمريکايی محبوب در ايران آغاز مي‌کند که قاعدتاً به دليل محدوديت‌های ناشی از تحريم‌ها، نبايد در بازارهای اين کشور موجود باشند: يخچال‌های غول‌پيکر سايدباي‌سايد آمريکايی با يخ‌ساز، گوشي‌های تلفن همراه از شرکت اَپِل يا کفش‌های ورزشی نايکی. شرکت‌های آمريکايی تنها مجازند دارو و محصولات کشاورزی به ايران صادر کنند، اما به نوشته‌ی روزنامه‌ی يادشده، نگاهی گذرا به بندر دبی کافی است تا دليل فراوانی انواع کالاها در بازارهای تهران مشخص شود.

دبی مهم‌ترين دروازه‌ی ورود کالا به ايران است. بيش از ۸ هزار فعال اقتصادی ايرانی در اين کشور به کار مشغول‌اند. ۸۰ درصد اجناسی که به دبی مي‌آيند، راهی کشورهای ديگر مي‌شوند که از اين مقدار حدود يک‌چهارم سهم ايران است. اين در حالی است که شرکت‌های اروپايی از سوی ايالات متحده تحت فشار هستند.

البته بسياری از غول‌های صنعتی غرب، همچون زيمنس آلمان، به دليل نگرانی از مناسبات تجاری خود با آمريکا، تجارت با ايران را متوقف کرده‌اند. اما به اعتقاد نويسنده "نويه تسورشر تسايتونگ"، از دبی يا "در پشتی"، اين‌طور که نويسند‌ه‌ی مقاله از آن ياد مي‌کند، بسياری از بده‌بستان‌ها همچنان ادامه دارند.

واردات ايران از دبی در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹، با افزايشی ۳ برابری به ۱۲ ميليارد دلار رسيده است. اين روند اما، به اعتقاد نويسنده‌ی روزنامه‌ی سوئيسي، چندان پايدار نخواهد بود، زيرا ابوظبی ثروتمندترين اميرنشين امارات متحده‌ی عربي، با سياست‌های اقتصادی دبی موافق نيست.

از آنجا که ابوظبی برادر کوچک‌تر خود دبی را در پائيز گذشته با کمک‌های ميلياردی از ورشکستگی حاصل از بحران مالی نجات داده، اکنون انتظار همکاری بيشتر دارد.

سرمايه‌داران اماراتی در صنايع خودروسازی آلمان هم سرمايه‌گذاری کرده‌اند ابوظبی بيش از دبی نگران برنامه‌های هسته‌ای ايران است. از سوی ديگر، سران اين اميرنشين ارزش بسياری برای روابط باثبات با آمريکا قائل‌اند و علاوه بر اين، حساسيت بيشتری در اختلاف با تهران بر سر جزاير سه‌گانه دارند.

 

 

۲۷ارديبهشت : مرکز آمار ايران:24.7 درصد جوانان بيکار بودند

 

مهر:بررسی نرخ بيکاری جوانان 15 تا 24 ساله نشان مي‌دهد که در سال 88 حدود 24.7 درصد از فعالان اين گروه سنی بيکار بودند.

گزارش مرکز آمار ايران از نتايج طرح‌ آمارگيری از نيروی کار نشان می دهد که بررسی نرخ بيکاری افراد 10 ساله و بيشتر حاکی از آن است که طی سال گذشته 9/11 درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيکار)، بيکار بوده‌اند. روند تغييرات اين نرخ حاکی از آن است که اين شاخص نسبت به سال 1387، 5/1 درصد افزايش داشته است.

در سال گذشته 9/38 درصد جمعيت در سن کار (10 ساله و بيشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ يعنی در گروه شاغلان يا بيکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغييرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که اين شاخص نسبت به سال 1387، 9/0 درصد افزايش يافته است.

بررسی نرخ بيکاری جوانان 15 تا 24 ساله نيز نشان مي‌دهد که در سال 88 حدود 24.7 درصد از فعالان اين گروه سنی بيکار بوده‌اند. همچنين، تغييرات نرخ بيکاری جوانان 15 تا 24 نشان مي‌دهد که اين نرخ نسبت به سال 1387، 7/1 درصد افزايش پيدا کرده است.

 

بررسی سهم اشتغال ناقص بيانگر آن است که در سال 1388، 5/9 درصد جمعيت شاغل ‌به دلايل اقتصادی (فصل غيرکاري، رکود کاري، پيدا نکردن کار با ساعت بيشتر و) کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. اين در حالی است که 4/41 درصد از شاغلين 15 ساله و بيشتر ، بيش از 49 درصد در هفته کار کرده اند.

بررسی اشتغال در بخشهای عمده اقتصادی نشان می دهد که در سال 1388، بخش خدمات با 4/47 درصد بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخشهای صنعت با 8/31 درصد و کشاورزی با 8/20 درصد در مراتب بعدی قرار دارند.

 

۲۵ارديبهشت : تحصيل ۴٠٠ فرزند مسئولان کشور در انگليس/ اجباری برای بازگشت وجود ندارد

خبرگزاری مهر

عضو کميسيون امنيت ملی مجلس تحصيل حدود 400 نفر از فرزندان مسئولان کشور در انگليس را به عنوان يک مورد از مباحث کميسيون امنيت ملی در زمينه نقاط ضعف در رابطه ايران و انگليس برشمرد و گفت: برای بازگشت فرزندان مسئولين کشور از انگليس تعيين تکليفی صورت نگرفته است.

محمد مهدی شهرياری در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب افزود: در بين بحثهايی که درباره رابطه ايران و انگليس در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلی مطرح بود بحث تحصيل فرزندان مسئولين نظام در انگليس مطرح شد.

وی با بيان اينکه حدود 400 نفر از فرزندان مسئولين کشور در انگليس شاغل به تحصيل هستند، گفت: يکی از نظرهايی که در کميسيون امنيت ملی مجلس مطرح شد اين بود که به مصلحت کشور نيست که فرزندان مسئولين کشور در انگليس تحصيل کنند اما کميسيون امنيت ملی هنوز در اين باره اظهار نظر خاصی نداشته و تعيين تکليفی صورت نگرفته که فرزندان مسئولين که در انگليس تحصيل می کنند به ايران بازگردند.

عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس راجع به کيفيت بحثهای کميسيون امنيت ملی درباره تحصيل فرزندان مسئولين کشور در انگليس به مهر گفت: يکی از نگرانی هايی که مطرح می شود اين است که با توجه به سابقه ای که انگليس دارد و کنترل شديد ايرانيان در آنجا و اين که انگليس در صدد استفاده از افرادی نظير فرزندان مسئولين به عنوان عواملی به نفع خود است لذا صلاح نيست فرزندان مسئولين در انگليس تحصيل کنند.

 

 

۲۵ارديبهشت : روند صعودی نرخ بيکاری در ايران

خبر آنلاين:بالاخره نرخ بيکاری سال 88 اعلام شد که حکايت از روند صعودی اين نرخ در سال 88 دارد.

 

ابراهيم عليزاده: طبق اعلام معاون وزير کار، نرخ بيکاری سال گذشته با 1.5 درصد افزايش نسبت به سال 87 ، به 11.9 درصد رسيد.

پس از گذشت حدود دو ماه از پايان سال 88 سرانجام نرخ بيکاری کشور اعلام شد که اين رقم نشان از روند صعودی اين نرخ دارد. براين اساس قبل از اين، نرخ های بيکاری سه فصل بهار،تابستان و پاييز سال گذشته به ترتيب 11.2 ، 11.3 و 11.3 درصد اعلام شده بود که با اعلام نرخ بيکاری 11.9 برای سال گذشته مشخص می شود که اين نرخ در فصل زمستان 13.8 درصد بوده است.

اين رقم 11.9 درصدی نرخ بيکاری سال گذشته را در حالی معاون کارآفرينی و توسعه اشتغال وزارت کار اعلام می کند که مرکز آمار و وزير کار تاکنون در اين مورد سياست سکوت را در پيش گرفته بودند.

حميد حاجی عبدالوهاب با اعلام اين نرخ، عواملی چون بحران اقتصادی جهانی و کاهش سرمايه گذاری در ايران را از جمله مسائل موثر در افزايش نرخ بيکاری عنوان می کند.

 

وی در مورد فاصله 3.5 درصدی نرخ بيکاری پايان سال آخر برنامه چهارم با نرخ بيکاری مدنظر اين برنامه نيز به اين موضوع اشاره می کند که برخلاف آنچه در برنامه ذکر شده که با ايجاد سالانه 920 هزار شغل جديد نرخ بيکاری 8.4 درصدی محقق خواهد شد، در عمل برای تحقق اين نرخ نياز به ايجاد سالانه يک ميليون و 200 هزار شغل بوده است.

به گفته او، در اين چهار سال رقمی نزديک به همان 920 هزار شغل مدنظر برنامه چهارم، فرصت شغلی ايجاد شد که سهم طرح بنگاه های زودبازده از اين ميزان شغل ايجاد شده طی سه سال اجرا، سالانه 380 هزار شغل بود.

طبق اعلام معاون وزير کار، توسط بنگاه های زودبازده طی سه سال بيش از يک ميليون و 160 هزار فرصت شغلی ايجاد شد که به عبارتی سالانه بيش از 380 هزار شغل می شود. عبدالوهاب در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه بقيه شغل های ايجاد شده طی اين سال ها از چه طريقی به وجود آمدند؟ می گويد: بقيه اين شغل ها توسط طرح های بزرگ صنعتی و بخش های معدنی که سرمايه گذاری برای آن ها صورت گرفت ايجاد شدند و هميچنين مقداری شغل هم در بخش کشاورزي، خدمات، خودروسازي، پتروشيمي، IT و بخش های ديگر به وجود آمد.

به هر حال اين نرخ 11.3 درصدی حاکی از استمرار روند صعودی نرخ بيکاری است که از همان ابتدای سال گذشته در مقايسه با مدت مشابه در سال 87 شروع بود. اين ميزان افزايش در فصل بهار در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل از آن 1.6 درصد، در تابستان 1.1 درصد ، در پاييز 1.8 درصد و در زمستان 1.3 درصد بوده است که در نهايت در پايان سال نسبت به نرخ بيکاری سال 87 ، 1.5 درصد شد.

جدای از اين، نرخ بيکاری سال 88 در حالی نسبت به سال 87 به ميزان 1.5 درصد افزايش يافته که اين نرخ در سال 87 نسبت به سال قبل خود، به ميزان 0.2 درصد، در سال 86 نسبت به سال قبل خود 0.6 درصد و در سال 85 نسبت به سال قبل خود 0.2 درصد کاهش يافته بود.

۲۴ارديبهشت : کاهش روزانه ۷۵۰ هزار بشكه توليد نفت در کشور به علت تحريم ها

 

جــرس: با اِعمال و تشديد تحريم های گسترده بين المللی و همزمان سياست های نفتيِ دولت که صرفا جنبه تبليغاتی پيدا کرده، عملا ايران با كاهش توليد ۷۵۰ هزار بشكه ای نفت و سقوط توليد به زير سه و نيم ميليون بشكه در روز روبرو شده و آمار فروش نفت کشور نيز، از كاهش ۴۵۰ هزار بشكه ای خبر می دهد.

به گزارش منابع خبری موثق، طی يک سال اخير و بعد از انتخابات رياست جمهوری دهم، اتخاذ تحريم های "هوشمند" ايالات متحده عليه جمهوری اسلامي، عملا تحريم هايی - بدون اينکه نيازی به تصويب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد داشته باشد- عليه ايران در بر داشته است.

لاز به ذكر است تمام شركتهای مهم نفتی اروپايی مانند شل، توتال، استات اويل و بی پي، در بورس هاس آمريكا حضور فعال دارند واز اين رو به خاطر حفظ مصالح سهامداران مجبور به ترك بازار ايران شده اند.

منبع خبری جرس همچنين افزوده است "از سوی ديگر به خاطر فقدان توجه وسرمايه گذاری دولت وتحريم ادوات وابزارهای تكنولوژيكي، عملا توليد نفت ايران روزانه ۷۵۰ هزار بشکه کاهش يافته است. و از سوی ديگر ۴۵۰ هزار بشكه در روز هم كاهش فروش گزارش شده است كه بيشتر مربوط به چين می باشد كه عربستان نياز چين را تامين می كند.

خبرگزاری فرانسه نيز چندی پيش گزارش داده بود "توليد نفت خام ايران سه دهه پيش روزانه بالغ بر شش ميليون بشکه در روز بود که اينک بدليل کاهش سرمايه گذاري، بی توجهي، نداشتن برنامه جامعه اکتشاف و توليد و عدم استفاده از تکنولوژی پيشرفته به حدود سه و نيم ميليون بشکه در روز کاهش يافته است. صادرات نفت خام ايران نيز در آن تاريخ روزانه دو و نيم ميليون بشکه در روز بود که اين ميزان به اندکی بيش از دو ميليون بشکه در روز تقليل يافته و در صورت ادامه وضع موجود، طی ده سال آينده ايران عملا از صادرات نفت خام محروم خواهد ماند."

در راستای گزارش جرس آمده است هم کانون کشتی های مخزن دار نفتی ايران برای فروش در وسط آبهای خليج فارس و دريای عمان و اقيانوس هند معطل مانده و بدليل اينکه نگهداری نفت در کشتی نيز هزينه های هنگفتی دارد و خريداران نيز کم شده اند، دولتمردان جمهوری اسلامی سرمايه ملی را زير قيمت می فروشند تا وضعيت فعلی کشور را پاسخگو باشند.

سامانه خبری دويچه وله چندی پيش خاطرنشان کرده بود تحريم‌های سازمان ملل، کيفيت پايين و قيمت بالای نفت ايران باعث شده که جمهوری اسلامی در پيدا کردن خريدار برای نفت خود مشکل داشته باشد.

سال گذشته نيز سايت اصولگرای تابناك، نزديک به محسن رضايی (دبير مجمع تشخيص مصلحت) به اين موضوع اشاذه کرده بود.

منبع خبری جرس همچنين خاطرنشان کرده است "کاهش فروش روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت ايران، آثار تعيين کننده ای بر ديگر بخشهای اقتصاد وابسته ايران داشته است ."

گزارش مذکور افزوده است "در گذشته پالايشگاههای شمال کشور در معاملات سواپ، نفت آسيای ميانه را پالايش می کردند که با کسادی بازار به دليل تحريمهای عملی شرکتهای آمريکائی مواجه شده و بناچار ايران مجبور است نفت آسيای ميانه را در خليج فارس تحويل بگيرد و در نتيجه نفت خود را از جنوب به پالايشگاههای شمال برساند، اما استانداردهای پالايشگاههای شمال با شرائط نفت آسيای ميانه تنظيم شده بود و تا تنظيم مجدد آن بر اساس استاندرادهای نفت ايران زمان زيادی لازم است."

از سوی ديگر خبرنگار جرس از منطقه اقتصادی عسلويه گزارش می دهد که سهام شرکتهای خارجی که طرف قرارداد جمهوری اسلامی در عسلويه بوده اند بتدريج توسط کمپانيهای آمريکائی خريداری شده و با تبديل مليت اين شرکتها مشمول قوانين تحريم کنگره آمريکا شده منطقه را ترک گفته اند

يکی از دست اندرکاران منطقه صنعتی عسلويه به خبرنگار جرس گفت در پايان دوره رياست جمهوری محمد خاتمي، تعداد کارگران مشغول به کار در عسلويه ۶۰ هزار نفر شغل مستقيم و ۲۰۰ هزارشغل غير مستقيم بود که مطابق برنامه می بايست به دو برابر و به مرز ۱۲۰ هزارشغل مستقيم طی سال ۸۵ می رسيد، ولی هم اکنون اکثر پروژه ها به دليل سياست های و اقداماتِ دولت محمود احمدی نژاد، متوقف شده و تعداد کارگران شاغل در عسلويه حداکثر به چهار هزار و پانصد نفر می رسد؛ يعنی در طی پنج سال دولت احمدی نژاد ۹۲ درصد کاهش نيروی کار فقط در عسلويه يعنی فعال ترين قطب صنعتی کشور اتفاق افتاده است."

 

۲۲ارديبهشت :گزارشی از جيرفت پس از ۹ سال خشکسالى:خشکسالی رمق از اين خاک برده است

ايرن: مرتضی گلپور: «شهرستان جيرفت و کهنوج 3 ميليون و 686 هزار هکتار وسعت دارد که سه شهرستان جيرفت، کهنوج، عنبر‌آباد قلعه گنج و رود‌بار را شامل مي‌شود. جمعيت منطقه بالغ بر 850 هزار نفر است. همچنين حوزه‌های آبخيز 3 سد نيز در اين شهرستان واقع شده‌اند. 33 درصد حوزه آبخيز سد جيرفت با 272 هزار هکتار مساحت، 65 درصد حوزه آبخيز سد استقلال ميناب با 665 هزار هکتار مساحت و 82 درصد حوزه آبخيز بالادست سد نسا و بم با 65 هزار هکتار مساحت در اين منطقه واقع شده است

اين آمار‌ها را مهندس عزيز ا... افشار زاده معاون اداره کل آبخيزداری جنوب کرمان به خبرنگارانی مي‌گويد که برای بازديد از فعاليت‌های آبخيزداری شهرستان جيرفت به اين شهرستان سفر کردند. وی اينگونه ادامه مي‌دهد: «بيش از 2 ميليون و 600 هزار هکتار کل مساحت حوزه‌های آبخيز شهرستان جيرفت را شامل مي‌شود که از اين ميان بيش از يک ميليون در حوزه بالادست سد‌ها و باقی در مناطقی غير از حوزه سد‌ها واقع شده‌اند

 

روستايی که دوباره زندگی يافت

در کشور ما اغلب تصور مي‌شود که سد سازی مايه حيات زمين و رونق زندگی است، اما تجربه نشان داده‌ است که انجام فعاليت‌های آبخيزداری به دليل حجم اندک عمليات، اعتبارات اندک و بازدهی بالا به مراتب کاراتر و موفق‌تر از سد‌سازی است. اين همان اتفاقی است که برای روستای «محمد‌آباد روز‌پيکر» از توابع شهر ساردونيه جيرفت اتفاق افتاد. اين روستا به دليل خشکسالي‌های چند سال اخير که جيرفت با آن روبه‌رو بود، در خطر از هم پاشيدگی قرار داشت. به دليل خشکسالی درختان نابود شده بود و در پی آن سکنه منطقه نيز عزم به ترک روستا و مهاجرت به شهر داشتند، اما پس از خشکسالی سال 82 احداث بندی با حجم مخزن 350 هزار متر مکعب و با 236 ميليون تومان اعتبار آغاز شد که با اتمام خود در سال 86 حياتی دوباره به اين منطقه دميد. با کنترل آب در اين سد خاکی علاوه بر آن که دوباره درختان شاخ و برگ گرفتند، آب شرب روستا تامين شد، سفره‌های آب زير‌زمينی لبريز شد و برای 300 هزار هکتار اراضی پايين‌دست اين سد خاکی شرکت زراعی از اجتماع مردم منطقه تشکيل شد که کار و معاش خود را به تعاون و مدد يکديگر مديريت مي‌کنند. به اينها اضافه کنيد اجرای طرح‌های بيولوژيک گردوکاری در بالادست اين سد که اساسا مانع ورود رسوب به پروژه شده و بر عمر آن مي‌افزايد. اين همه کار از عهده يک سد با آن همه خدم و حشم بر مي‌آمد؟

 

کار مفيد با هزينه اندک

«کار مفيد با هزينه اندک» اين جمله کوتاه تعريف جامع و مانعی است از فعاليت‌های آبخيزداري، البته در قياس با سد‌سازی. اين را افشار زاده معاون اداره کل آبخيزداری جنوب استان کرمان مي‌گويد، هنگامی که به تشريح يکی ديگر از پروژه‌های اين اداره کل مي‌پردازد. کار مطالعه بر روی حوزه آبخيز «پايين‌ درب ساردويه» از سال 80 آغاز شد. اين حوزه آبخيز از زير حوزه‌های کوير لوت و بم به شمار مي‌رود. مساحت حوزه 7400 هکتار است که 5 روستا را تحت پوشش قرار مي‌دهد. بند سيمانی با ارتفاع 13 متر مي‌تواند 350 هزار هکتار آب را در پشت خود نگه دارد. با اين وجود 3 سد گاويونی با حجم 400 متر مکعب خاکبرداری در بالادست اين بند اجرا شده است، و منظور از اين «بالادست» جايی است که ديگر وسيله نقليه در آن رفت و آمد نمي‌کند. کار ساخت اين سد از سال 80 آغاز و در سال 83 با صرف 35 ميليون تومان به اتمام رسيد که به قول مهندس محمد‌رضا شجاعي، مدير کل آبخيزداری سازمان جنگل‌ها به هزينه امروز مي‌شود 250 ميليون تومان. از اين سد کوچک قريب به 120 خانوار در زمينه شرب و کشاورزی بهره‌برداری مي‌کنند، در عين حال که 17 هکتار از اراضی پايين دست و قابل کشت اين سد نيز به مردم واگذار شده است. مردم نيز درختان سردسيری کاشتند که علاوه بر حفظ خاک و جلوگيری از فرسايش آن، به زندگی مردم نيز رونق دوباره‌ای داده است.

 

حوزه آبخيز نراب

حوزه آبخيز‌ نراب آخرين حوزه‌ای بود از خيل فعاليت‌های صورت گرفته آبخيزداری جنوب کرمان که خبرنگاران از آن بازديد کردند. اين حوزه با مساحتی بالغ بر 7700 هکتار در بالادست سد جيرفت واقع شده است و هدف از آنجا فعاليت‌های آبخيزداری کنترل رسوبات وارده به اين سد است. به طور کلی بند‌هايی که در اين مسير ساخته شده است، با کاستن از شيب دره‌ها، سبب کاهش رسوبات مي‌شوند، در عين حال که از سرعت آب وارد به پشت سد نيز مي‌کاهند. تنها بر اثر احداث چنين سد‌های «گاويونی» است که آب زلال وارد سد‌ها مي‌شود. در حوزه آبخيزداری نراب علاوه بر ساختن سد با کاستن درختان مثمر و غير مثمر کار بيولوژيکی نيز شده است، درختانی که به نوبه خود سبب تثبيت خاک و کاهش از ميزان فرسايش آن مي‌‌شوند. کار بر روی حوزه آبخيزداری سد جيرفت از سال 82 در اداره کل آبخيزداری جنوب کرمان‌آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. تاکنون 8 مورد بند سنگ ريسمان به حجم 3950 متر مکعب، 34 بند گاويونی به حجم 14117 متر مکعب و 96 موردبند خشکه‌چين به حجم 1300 متر مکعب احداث شده است. 2700 هکتار کپه کاري، 50 هکتار کاشت درختان مثمر در اراضی ملی و 30 هکتار کاشت گياهان غير مثمر بخشی ديگر از فعاليت‌های آبخيزداری جيرفت در راستای کنترل رسوبات حوزه بالادست سد جيرفت است.

اين همه تنها با 2 ميليارد و 550 ميليون تومان هزينه انجام شد.

 

۲۲ارديبهشت : رتبه ‌کسب وکار ايران ۱۴۳ از ميان ۱۸۰ کشور است

کلمه: کارآفرينان موتور توسعه کشورهای توسعه يافته هستند که مورد حمايت ويژه دولت‌ها نيز هستند.

مسعودکارانديش‏، کارآفرين بخش کشاورزی درگفت‌وگو با ايلنا افزود: در کشور ما حمايت دولت از کارآفرينان کم است که بايد مورد تجديد نظر مسوولان قرار گيرد.

وی اقتصادکشور را تقريبا دولتی عنوان کرد و اظهار داشت: در کشورهای توسعه يافته که ميزان بيکاری در آنها بسيار پايين است اقتصاددردستان بخش خصوصی است.

او با انتقاد از قوانين دست و پاگير درکشور برای توسعه فعاليت‌های کارآفرينان، تصريح کرد: در سال ۲۰۰۹ ميلادی طبق اعلام مراجع معتبر جهانی رتبه کسب وکار ايران ۱۴۳ بود که اين عدد در ميان۱۸۰ کشور بوده است.

کارانديش خاطرنشان‌کرد: کارآفرينان بخش کشاورزی با مشکلات بيشتری نسبت به کارآفرينان بخش صنعت مواجه هستند.

اين کار آفرين با اشاره به بيکاری ۸۰ هزار فارغ التحصيل بخش کشاورزی درکشور گفت: دولت مي‌تواند با ترويج فرهنگ کاردر ميان مسوولان ميانی دولت موجبات اشتغالزايی کارآفرينان را فراهم آورد.

کارانديش تصريح کرد: خيلی از کشورهايی که امکانات کمتر ازکشور ما داشته‌اند توانسته‌اند در زمينه اشتغالزايی بهتر از ما عمل کنندکه لازمه تحقق اين امر درکشور توجه به بخش خصوصی است.

 

 

۲۲ارديبهشت : تشكيل يك ميليون و ۱۹۷هزار پرونده قضايى طى يك سال براى مردم ايران

آژانس ايران خبر:بيگى، از فرمانده هان نيروى انتظامى در جمع خبرنگاران حكومتى، گفت: طى سال گذشته يك ميليون و 197هزار متهم توسط پليس پيشگيرى تحويل مقامات قضايى شدند هم‌چنين طى سال گذشته 580 مورد فرار متهم در زمان بدرقه به وقوع پيوست كه اين ميزان 17 درصد كاهش را نسبت به سال 87 نشان مىدهد، بهطورى كه در سال 87 يك ميليون و 200هزار نفر از متهمان اقدام به فرار در حين بدرقه كرده بودند.

در حال حاضر حدود يك هزار نفر از كاركنان زن در كلانتريها فعال هستند و بناست طى سال جارى حضور كاركنان زن در كلانتريها و مشاوره افزايش يابد. هم‌چنين پليس تا جايى كه امكان دارد در پارك ها هم‌چون پاركهاى بزرگ پايتخت مستقر است كه تعداد آنها در حال افزايش است.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©