Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ برابر با  ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱  برابر با ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲

ایران در آئینه آمار(۲۸۸)

شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ برابر با  ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

عضو اتاق بازرگانی: خروج سالی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران/

 نگه‌داری سرمایه‌ در داخل کشور منفی هشت میلیارد دلار

مقام مسئول: ۹۵ درصد سقط جنین‌ها در ایران غیرقانونی است

نزدیک به ۹۰ درصد سرمایه‌گذاران ایران «تصویر شفافی از آینده ندارند»

گزارش بانک مرکزی ایران؛ ادامه رکوردشکنی قیمت مسکن؛ فروش خانه ۲۴ درصد افت کرد

وزیر صنعت ایران: یک‌سوم قطعات یدکی خودرو قاچاق یا تقلبی است

آمار نگران‌ کننده مهاجرت پزشکان یک شهر ایران |

 روزانه ۲ تا ۱۰ پزشک درخواست گواهی مهاجرت می‌کنند

هشدار دوباره در مورد افزایش خودکشی نوجوانان در مناطق کردنشین ایران

مرکز آمار ایران: تورم سه استان بالای ۶۰ درصد است

۷ شهریور : راستی‌آزمایی حرف‌های ابراهیم رئیسی؛ آیا تورم ۲۰ درصد کم شده است؟

رئیس سازمان خصوصی‌سازی: ۱۰۴ شرکتِ فهرست واگذاری «زیان‌ده» هستند

 

۱۸شهریور : عضو اتاق بازرگانی: خروج سالی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران/ نگه‌داری سرمایه‌ در داخل کشور منفی هشت میلیارد دلار

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «انتخاب»:

یک کارشناس اقتصادی درباره علت خروج سرمایه از کشور می‌گوید که شاخص‌های مشخصی برای اینکه فرد بتواند در یک جا سرمایه‌اش را بگذارد و از آن کار بکشد، در دنیا داریم. از جمله شاخص فضای کسب و کار؛ وقتی رتبه فضای کسب و کارمان از میان ۱۹۰ کشور، در حد ۱۴۰ است، وقتی که شاخص شفافیت اقتصادی بسیار بد است و وقتی که شاخص‌های مختلفی که نشان‌دهنده یک فضای مطلوب برای کسب و کار است، عدد مطلوبی را نشان نمی‌دهد، طبیعتا هر صاحب سرمایه‌ای سعی می‌کند سرمایه‌اش را جایی ببرد که مطلوب‌تر باشد.

براساس گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد»، از ۴۰ کنشگر بزرگ عرصه اقتصاد، نیمی از آن‌ها عنوان کرده‌اند که به خروج سرمایه خود از کشور فکر می‌کنند و حدود یک چهارم افراد هم گفته‌اند که سرمایه‌شان را از ایران خارج کرده‌اند.

مسعود دانشمند در گفتگو با «انتخاب» درباره علت فرار سرمایه، بیان کرد: «در ابتدا باید بگویم که با واژه فرار سرمایه موافق نیستم؛ چراکه صاحب سرمایه، سرمایه خود را جایی می‌برد که امنیت سرمایه داشته باشد، بتواند با آن کار کند و بهره مناسب‌تری را به دست بیاورد. هر جا که این شرایط مهیاتر باشد، همانجا می‌رود؛ بنابراین ما نمی‌گوییم فرار سرمایه بلکه به آن می‌گوییم انتقال سرمایه از یک شرایط کمی مطلوب به جایی که بیشتر مطلوب است.»

دانشمند ضمن تاکید براینکه وقتی شرایط مطلوب را برای سرمایه‌گذاری مهیا نکرده‌ایم، طبیعتا سرمایه از کشور خارج می‌شود، گفت: «آمار‌های غیررسمی نشان می‌دهد که ما در سال حدود ده میلیارد دلار انتقال سرمایه به کشور‌های دیگر داریم. از آن طرف متوسط سرمایه خارجی که توانسته‌ایم جذب کنیم، کمتر از دو میلیارد دلار است؛ بنابراین می‌توان گفت که نگه‌داری سرمایه‌مان در داخل کشور منفی هشت میلیارد دلار در سال است. این شرایط، شرایط مطلوبی برای سرمایه‌گذاری نیست.»

این عضو اتاق بازرگانی ایران درمورد تبعات عدم سرمایه‌گذاری در کشور اظهار کرد: «سرمایه‌گذاری که نباشد، یعنی تولید، رشد اقتصادی و اشتغال نیست. همه این موارد باهم است؛ زمانی که سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اشتغال هم به وجود نمی‌آید، به دنبال آن میزان تولید پایین می‌آید و در نتیجه نرخ رشد هم کاهش پیدا می‌کند. براین اساس هنگامی که نرخ اشتغال و رشد اقتصادی را نگاه می‌کنید، حاکی از عدم سرمایه‌گذاری در کشور است.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «در همه جای دنیا هم معمولا سرمایه‌گذاری را دولت‌ها انجام نمی‌دهند، بلکه برعهده بخش خصوصی و سرمایه‌گذار خارجی است. ما شرایط مناسبی را ایجاد نکرده‌ایم که سرمایه خارجی به داخل کشور بیاید و از آن سو سرمایه داخلی هم در داخل کشور بماند.»

دانشمند همچنین در پاسخ به این پرسسش که احیای برجام چه تاثیری در میزان سرمایه‌گذاری در کشور دارد، گفت: «برجام به ما هو برجام، تاثیر چندانی ندارد. اما اگر بتوانیم از برجام نتیجه بگیریم که با نظام اقتصادی جهانی و نظام بانک‌داری بین‌المللی هماهنگ شویم، به FATF بپیوندیم، بتوانیم کالا‌های تولیدی‌مان را در بازار‌های جهانی به فروش برسانیم و به راحتی پولش را دریافت کنیم و این پول را در چرخه تولید قرار دهیم یا به راحتی بتوانیم واردات انجام دهیم و آن را در چرخه تولید قرار دهیم، نتیجه کناری برجام است.»

۱۷ شهریور : مقام مسئول: ۹۵ درصد سقط جنین‌ها در ایران غیرقانونی است

 

به گزارش رسانه‌های ایران، صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت ایران، روز چهارشنبه، ۱۶ شهریور، با ارائه این داده‌ها گفت که «دو درصد سقط‌ها خود به خودی و سه درصد سقط‌ها با مجوز و به شکل قانونی است، اما ۹۵ درصد آن‌ها غیرقانونی و خارج از شبکه بهداشت و درمان انجام می‌شود.»

او در مورد سقط جنین‌هایی که در ایران به صورت غیرقانونی انجام می‌شود گفت که «تنها سه تا چهار درصد آن‌ها به روابط نامشروع باز می‌گردد و سایر سقط‌ها مربوط به روابط مشروع بوده و میزان آن حدود یک سوم تولد‌های کشور است که عدد بسیار قابل توجهی است.»

صالح قاسمی گفت «باور غلط» در زوج‌های جوان ایران این است که هر کار آنان در مورد فرزندآوری باید «دقیقا با برنامه پیش برود»، در حالی که بر اساس آمار، «در تمامی دنیا ۳۰ درصد از بارداری‌ها ناخواسته است.»

در دولت ابراهیم رئیسی، وزارت بهداشت و درمان از جدیت اجرای مقابله با غربالگری جنین خبر داد. بر اساس این دستور، سقط جنین ناسالم حتی به دستور پزشک نیز در مواردی غیرقانونی است.

بر اساس قوانین ایران، سقط جنین تنها در صورتی قانونی است که پزشکان تعیین کرده باشند ادامه بارداری، مرگ مادر یا جنین را در پی دارد یا مشکلاتی جدی برای خانواده در صورت بدنیا آمدن یک فرزند به شدت معلول ایجاد می‌کند.

با مقررات جدیدی که وزارت بهداشت تعیین کرده، در هر موردی از سقط نیز که قانونی باشد، جنین باید کمتر از چهار ماه پیش شکل گرفته باشد.

مجلس شورای اسلامی پیش از تصویب قانون «لغو غربالگری اجباری زایمان»، در راستای خواسته‌های رهبر، قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را تصویب کرد.

با این حال، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت ایران، روز ۱۶ شهریور گفت اتفاقا نه مسائل اقتصادی، بلکه مسائل فرهنگی باعث کاهش فرزندآوری است.

 

۱۶ شهریور: نزدیک به ۹۰ درصد سرمایه‌گذاران ایران «تصویر شفافی از آینده ندارند»

نتیجه نظرخواهی یک روزنامه اقتصادی در ایران از ۴۰ فعال اقتصادی نشان می‌دهد که «۸۷ درصد سرمایه‌گذاران کشور هیچ تصویر شفافی از آینده ندارند».

بر اساس گزارشی که روزنامه دنیای اقتصاد روز چهارشنبه ۱۶ شهریور منتشر کرده، «حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان» به این فکر کرده‌اند که سرمایه خود را از کشور خارج کنند، ضمن آن‌که «بیش از ۷۰ درصد» تا کنون دست‌کم بخشی از سرمایه‌ خود را خارج کرده‌اند.

«بی‌ثباتی» مهم‌ترین موضوعی است که این فعالان اقتصادی به آن اعتراض دارند و بیش از نیمی از فعالان اقتصادی گفته‌اند در یکی دو سال اخیر کسب‌وکارشان «دستخوش شرایط غیر قابل کنترل شده است».

به‌گفته برخی کارشناسان اقتصادی، تنها در دهه ۱۳۹۰، حجم انباشت سرمایه در ایران حدود ۴۰ درصد ریزش کرده و این ریزش در نخستین سال دولت ابراهیم رئیسی ادامه یافته است.

کمبود سرمایه‌گذاری مهم‌ترین عامل سقوط تولید ناخالص سرانه در ایران بعد از انقلاب اسلامی است که به ارزیابی بانک جهانی و بر پایه دلار ثابت سال ۲۰۱۵، به ۳۰ درصد می‌رسد.

 

۱۵ شهریور : گزارش بانک مرکزی ایران؛ ادامه رکوردشکنی قیمت مسکن؛ فروش خانه ۲۴ درصد افت کرد

 

بانک مرکزی ایران در گزارش جدید خود می‌گوید قیمت مسکن در تهران در مردادماه گذشته نسبت به تیرماه امسال ۲.۵ درصد رشد داشته و به رکورد جدید ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان برای هر متر مربع رسیده است.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور منتشر شد، آمده است که تعداد معاملات مسکن در تهران در مردادماه نسبت به تیرماه ۲۴ درصد افت داشته و به هفت هزار و ۸۲۵ مورد سقوط کرده است.

بانک مرکزی توضیحی درباره علت این موضوع منتشر نکرده، اما به نظر می‌رسد که امید به احیای برجام و افت نسبی نرخ دلار در بازار آزاد ارز ایران علت کاهش تمایل شهروندان به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در مردادماه باشد.

ایرانی‌ها طی سال‌های اخیر برای جلوگیری از افت ارزش دارایی‌های ریالی‌ خود، به بازارهای دیگر، از جمله مسکن پناه آورده‌اند.

قیمت هر متر مربع مسکن در مرداد سال ۱۴۰۰ کمتر از ۳۱ میلیون تومان بود. بدین ترتیب، تورم مسکن در مرداد گذشته نسبت به ماه مشابه پارسال حدود ۳۸ درصد بوده است.

بیش از ۵۲ درصد از معاملات مسکن در مرداد امسال مربوط به خانه‌هایی با زیربنای زیر ۸۰ متر بوده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، متوسط اجاره‌ها در تهران و مناطق اطراف نیز در مردادماه نسبت به تیر امسال حدود پنج درصد و نسبت به مرداد پارسال بین ۴۵ تا ۵۱ درصد رشد داشته است.

 

۱۱ شهریور : وزیر صنعت ایران: یک‌سوم قطعات یدکی خودرو قاچاق یا تقلبی است

 

وزیر صنعت ایران روز جمعه، ۱۱ شهریور، گفت که ۳۰ درصد از قطعات یدکی خودروی موجود در بازار یا قاچاق است یا تقلبی.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا فاطمی‌ امین در ادامه از شناسایی کارگاه‌هایی خبر داد که قطعات دست دوم را با بسته‌بندی جدید، به‌ عنوان جنس نو به بازار عرضه می‌کنند و افزود که حتی کارگاهی در اراک «شناسایی شده بود که پس از رنگ‌آمیزی کمک‌فنرهای دست دوم و بسته‌بندی،‌ آن‌ها را به‌ عنوان قطعات نو به بازار عرضه می‌کرده است».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فروردین امسال اعلام کرده بود که «بر اساس برآورد تولیدکنندگان و اتحادیه صنفی بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیر استاندارد است».

عزت‌الله اکبری تالار پشتی، نماینده مجلس ایران، پیشتر با انتقاد از کیفیت پایین قطعات یدکی خودرو و قاچاق گسترده این لوازم در ایران گفته بود: «زمانی که دولت نقش تصدی دارد نباید تولیدکننده باشد، چرا که آسیب بسیاری به اعتماد، جان، تولید ملی و مال مردم وارد می‌شود.»

فربد زاوه، کارشناس خودرو، نیز قبلا در گفت‌وگو با روزنامه جام جم، «کیفیت پایین» لوازم‌ یدکی داخلی را عامل افزایش کالای قاچاق و تقلبی در بازار خوانده بود.

بر اساس اعلام حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کشفیات قاچاق در حوزه قطعات خودرو در ۹ ماه ۱۴۰۰ به یک هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان رسیده بود.

در سال‌های گذشته، همزمان با افزایش تحریم‌ها و عدم امکانات واردات انواع کالاها از جمله لوازم خانگی عرضه کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت در ایران، همچنین عرضه کالاهای دست دوم به عنوان لوازم نو نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

 

۱۰شهریور : آمار نگران‌ کننده مهاجرت پزشکان یک شهر ایران | روزانه ۲ تا ۱۰ پزشک درخواست گواهی مهاجرت می‌کنند

رئیس سازمان نظام پزشکی اهواز از صادر شدن ۲۰۰ تا ۳۰۰ گواهی گوداستندینگ برای کادر درمان اهواز در یک سال اخیر خبر داد.

مهاجرت دانش آموزي

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر علی جواهرفروش‌زاده در خصوص مهاجرت پزشکان اظهار کرد: مساله مهاجرت بحثی گسترده و چندبعدی است که باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد؛ بررسی افزایش مهاجرت پزشکان نیازمند آمار دقیقی است اما آمار دقیقی از مهاجرت پزشکان در ایران وجود ندارد.

وی با اشاره به آمار اقدام برای دریافت گواهی گوداستندینگ (Good standing مدرکی که دانشجویان و شاغلان رشته‌های پرستاری و پزشکی هنگام مهاجرت باید به سازمان نظام پزشکی کشور مقصد ارائه کنند)، افزود: هرچند آمارهایی ارائه و برای سال گذشته رقم ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور گفته می‌شود اما باید بدانیم چه کسانی و چرا مهاجرت کرده‌اند؟

رئیس سازمان نظام پزشکی اهواز با بیان اینکه در گذشته از کشورهای دیگر مانند هند پزشک وارد می‌کردیم، گفت: با توجه به نقش پزشکان در تامین سلامت و نجات جان مردم و همچنین تلاش‌هایی که در زمینه خودکفایی پزشکی انجام شده، مهاجرت پزشکان بسیار مهم است و باید ببینیم چرا داریم افرادی را که برای بهره‌برداری آماده کرده‌ایم، از دست می‌دهیم.

جواهرفروش‌زاده تصریح کرد: در یک سال گذشته شرایط به گونه‌ای بوده که در اهواز روزانه برای ۲ و گاهی تا ۱۰ نفر از کادر درمان گواهی گوداستندینگ صادر شده است. بنابراین گاهی ماهانه برای ۲۵ تا ۳۰ نفر و سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر گواهی گوداستندینگ صادر شده است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه گواهی گوداستندینگ برای ثابت شدن پزشک یا پرستار بودن فرد به وزارت کشورهای مختلف یا برای مهاجرت اخذ و صادر می‌شود، افزود: باید توجه شود افرادی که این گواهی را دریافت کرده‌اند، می‌توانند به خارج از کشور بروند یا نروند.  

 

۹ شهریور : هشدار دوباره در مورد افزایش خودکشی نوجوانان در مناطق کردنشین ایران

 

وب‌سایت حقوق‌بشری هه‌نگاو با استناد به آماری که خود تهیه کرده از افزایش خودکشی میان مردان به‌ویژه نوجوانان زیر ۱۸ سال در کردستان در ماه‌های گذشته خبر داده و در این مورد هشدار داده است.

در گزارش این وب‌سایت که روز سه‌شنبه، هشتم شهریور، منتشر شد، آمده که طی هشت ماه اخیر «به‌طور میانگین هر ماه پنج مورد خودکشی نوجوانان در شهرهای کردستان» ثبت شده است.

هه‌نگاو با استناد به این آمار همچنین افزوده است که از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون که هشت ماه می‌شود، «دست‌کم ۱۳۰ پسر و مرد در شهرهای کردستان به زندگی خود پایان داده‌اند که ۴۰ نفر از آن‌ها زیر ۱۸ سال و از این تعداد ۱۵ مورد زیر ۱۵ سال بوده‌اند».

تازه‌ترین مورد در کردستان خودکشی سه کودک در هفته پایانی تیرماه بود؛ یک ۱۵ ساله اهل جوانرود، یک ۱۳ ساله ‌اهل کرمانشاه و یک ۱۵ ساله اهل پیرانشهر.

در گزارش‌های مرتبط، دلایل بیشتر این خودکشی‌ها اختلافات خانوادگی، فقر و مشکلات معیشتی و همچنین مشکلات اجتماعی عنوان شده است.

سایت هه‌نگاو پیشتر هم در گزارشی درباره آمار خودکشی در مناطق کردنشین ایران اعلام کرده بود که تنها در سال ۲۰۲۱ در این مناطق، ۵۲ کودک با خودکشی به زندگی خود پایان دادند.

سال گذشته، مریم معصومی، دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران، گفته بود بر اساس گزارش‌های رسمی سازمان پزشکی قانونی، از سال ۱۳۸۴ به بعد خودکشی در ایران روند صعودی داشته است.

به‌گفته کارشناسان، میزان خودکشی در استان‌ها نسبت معناداری با شاخص فلاکت در این استان‌ها دارد. شاخص فلاکت یک نشانگر اقتصادی است که از افزودن نرخ بیکاری به نرخ تورم به‌صورت سالانه به دست می‌آید.

در سال گذشته شاخص فلاکت در ایران بر اساس آمارهای رسمی به ۴۹.۴ درصد رسید که بیشترین سطح در بازه ۲۵ سال اخیر است.

 

۸ شهریور : مرکز آمار ایران: تورم سه استان بالای ۶۰ درصد است

مرکز آمار ایران در گزارش جدید خود می‌گوید تورم سه استان آذربایجان غربی، اردبیل و کرمان در مردادماه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) بالای ۶۰ درصد بوده است.

متوسط تورم نقطه به نقطه کل کشور در ماه گذشته ۵۲.۲ درصد بوده که بیشترین آن مربوط به استان­‌های آذربایجان غربی، اردبیل و کرمان (۶۰.۳ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (۴۵.۸ درصد) است.

این گزارش همچنین می‌گوید نرخ تورم در روستاهای کشور بالاتر از شهرها بوده و حدود ۵۸.۴ درصد است.

ادامه رشد تورم افسارگسیخته در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، مدعی «کاهش تورم» در کشور هستند.

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم خوراکی‌ها در تیرماه به ۹۲ درصد و در مردادماه به بالای ۸۲ درصد رسید.

«سفره مردم»؛ سیاسی‌ترین متغیر اقتصادی

گزارش جدید مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد که تورم خوراکی و آشامیدنی‌ها در مردادماه در برخی استان‌ها مانند گیلان، لرستان، سمنان، قزوین و خراسان شمالی کماکان بالای ۹۰ درصد بوده است.

 

۷ شهریور : راستی‌آزمایی حرف‌های ابراهیم رئیسی؛ آیا تورم ۲۰ درصد کم شده است؟

ابراهیم رئیسی در نشست خبری‌اش به مناسبت هفته دولت گفت: «در حال حاضر تورم ۴۰.۵ درصد است. یعنی اگر بخواهیم شهریور ۱۴۰۰ را با شهریور امسال مقایسه کنیم، آن وقت [نرخ تورم] قریب به ۶۰ درصد بود؛ الان ۴۰.۵ درصد است.»

به عبارت دیگر آقای رئیسی مدعی شد که در یک سال اول کار دولتش، تقریباً ۲۰ واحد-درصد کاهش پیدا کرده است.

مشکل این‌جاست که این ارقام با آمار رسمی تورم نمی‌خواند.

مقایسه نرخ تورم ۱۲ماهه ایران در تیر، مرداد و شهریور ۱۴۰۰ با ۱۴۰۱

طبق ارقامی که مرکز آمار (مرجع رسمی انتشار نرخ تورم در ایران) اعلام کرده، میزان شاخص اصلی تورم (نرخ تورم ۱۲ماهه) در شهریور پارسال نه ۶۰ درصد، که ۴۵.۸ درصد بوده است.

برای اطلاع از میزان تورم شهریور امسال هم طبیعتاً باید تا اوایل مهرماه صبر کرد. ولی تازه‌ترین رقمی که منتشر شده، مربوط به مرداد ۱۴۰۱ است که در این ماه نرخ تورم به ۴۱.۵ درصد رسید که ۳.۷ درصد نسبت به مرداد سال قبل کاهش پیدا کرده بود.

به این ترتیب، می‌شود گفت که طبق آمارهای رسمی، شاخص اصلی تورم در یک سال اول زمامداری ابراهیم رئیسی، اندکی کاهش داشته؛ ولی نه ۲۰ واحد-درصد.

علاوه بر این، نرخ تورم ۱۲ماهه از شهریور ۱۴۰۰ به بعد سیر نزولی گرفته بود، در صورتی که انتظار می‌رود این نرخ در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند و تا اسفند ۱۴۰۱ به بیش از ۴۳ درصد برسد.

طبق بررسی‌های مرکز آمار ایران، مرداد ۱۴۰۰ تورم نقطه به نقطه ۴۳.۲ درصد بوده که این نرخ در مرداد ۱۴۰۱ با ۹ واحد-درصد افزایش به ۵۲.۲ درصد رسیده است.

قائم‌مقام بانک مرکزی ایران شنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که نرخ تورم شهریور پارسال ۵۹.۳ درصد بوده که در تیرماه ۱۴۰۱ به ۴۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

۷شهریور : بهزیستی تا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به خانواده‌های نیازمند مستمری می‌دهد

به گفته یک مقام سازمان بهزیستی، خانواده‌های نیازمند تحت پوشش این سازمان، ماهانه بین ۴۲۰ هزار تا یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بر اساس تعداد خانوار، مستمری دریافت می‌کنند.

نرجس اسعدی، مدیر کل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی روز دوشنبه، هفتم شهریور به خبرگزاری ایلنا گفت که حداقل و حداکثر مستمری خانواده‌های نیازمند تحت پوشش این دفتر بر اساس بُعد خانوار از یک تا پنج نفر و بیشتر در نظر گرفته شده است.

این میزان مستمری در حالی از سوی سازمان بهزیستی به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌شود که رئیس کمیته امداد، مرداد پارسال اعلام کرده بود که خط فقر در سال ۱۳۹۹ به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای کشور در مرداد ۱۴۰۱ به ۵۲.۲ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور امسال به‌طورمیانگین بیش از ۵۲ درصد نسبت به مرداد پارسال برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

مقامات دولت سیزدهم از زمان آغاز کار یعنی مرداد پارسال تاکنون از اعلام نرخ خط فقر در کشور خودداری کرده‌اند و تنها معاون وزیر رفاه اواخر ماه دی ۱۴۰۰ حداقل درآمد یک خانواده چهار نفره را برای اینکه به زیر خط فقر نرود، حدود چهار و نیم میلیون تومان اعلام کرده بود. هادی موسوی‌نیک، مدير دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون نیز اردیبهشت امسال هزينه متوسط خانوارهای مستاجر نزديک به خط فقر را ماهانه ۲ ميليون و ۴۵۴ هزار تومان اعلام کرد.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز اردیبهشت امسال اعلام کرده بود که ۴۲ درصد از مردم کشور و ۸۰ درصد مردم تهران زیر «خط فقر مسکن» هستند.

آقای صارمی در تعریف این شاخص گفته بود که هر گاه یک خانوار بیش از ۳۰ درصد درآمد خود را به مسکن اختصاص دهد، زیر خطر فقر مسکن قرار دارد.

 

۶ شهریور : رئیس سازمان خصوصی‌سازی: ۱۰۴ شرکتِ فهرست واگذاری «زیان‌ده» هستند

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی 

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی از ۱۸۹ شرکتی که در فهرست واگذاری قرار دارند، ۱۰۴ مورد «زیان‌ده» و تنها ۲۴ مورد در وضعیت «مناسب و شفافی» به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین قربانزاده روز یک‌شنبه، ششم شهریور در یک نشست خبری گفت که تا اواسط ماه مهر همه شرکت‌هایی که در فهرست واگذاری قرار دارند، «شفاف» خواهند شد و «همه واگذاری‌های دو دهه گذشته» قرار است از طریق یک «سامانه» به اطلاع عموم برسد.

این اظهارات چند روز پس از آن مطرح می‌شود که هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در یک گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای و ارسال آن به قوه قضائیه، از ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف در شرکت فولاد مبارکه خبر داده بود.

بر اساس این گزارش حداقل ۱۲۰۰ تخلف در فعالیت‌های فولاد مبارکه در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ کشف شده و این تخلفات ابعاد و زمینه‌های گسترده‌ای از رانت و فساد تا هدیه و پرداخت پول بی‌رویه به نهادهای حکومتی، سپاه، دفاتر ائمه جمعه و افراد، و همچنین حیف و میل سرمایه و عقد قراردادی با بیش از رقم واقعی با یک شرکت چینی غیرمتخصص دارد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به گزارش اخیر مجلس درباره شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان «یکی از بزرگترین شرکت‌های بورسی» کشور گفت: «مشخص نیست شرکت‌هایی که نظارتی روی آنها وجود ندارد در چه وضعیتی هستند.»

بر اساس گزارش تفریغ بودجه کل کشور که یکم مرداد امسال منتشر شد، دولت در سال ۱۴۰۰، مبلغ چهارهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت جبران زیان شرکت‌های دولتی زیان‌ده پرداخت کرده است.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز پیشتر با انتقاد از «زیست دوگانه» برخی شرکت‌های دولتی گفته بود که با فضای ایجادشده، این شرکت‌ها اگر سود کنند حقوق‌ها و خدمات و دستمزد را بر همین اساس زیاد می‌کنند ولی اگر جایی ضرر کنند، اعلام می‌کنند که شرکت دولتی هستند و دولت باید حقوق و دستمزدها را بدهد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©