Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ برابر با  ۱۰ می ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱  برابر با ۱۰ می ۲۰۲۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۲۸۲)

دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ برابر با  ۹ می ۲۰۲۲

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایرانیان پرشمارترین مسافران به استانبول در ماه مارس ۲۰۲۲ بودند

نرخ «خط فقر مسکن» برای خانوارهای مستاجر بین ۲ تا ۴ میلیون تومان اعلام شد

گیلان، مازندران و تهران به ترتیب پیرترین استان‌ها و سیستان و بلوچستان، جوان‌ترین استان کشور

به هدر دادن گاز ایران از طریق مشعل‌سوزی «۳۲ درصد» افزایش یافته است

زنانی بدون اثر انگشت. زنان شاغل ایران .فقط حدود ۳٫۵ میلیون نفر

ایران در جمع سه “کشور جهنمی” برای آزادی مطبوعات

رئیس انجمن آردسازان ایران: امسال نیاز به واردات ۲۰ میلیون تن غلات داریم

رشد ۱۵۰ درصدی درآمد ترکیه از توریسم؛ ایرانی‌ها در صدر گردشگران خارجی

 

۱۹ اردیبهشت : ایرانیان پرشمارترین مسافران به استانبول در ماه مارس ۲۰۲۲ بودند

بیش از ۱۱۷ هزار ایرانی در ماه مارس امسال (در فاصله زمانی ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱) به شهر استانبول ترکیه مسافرت کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی» ترکیه، اداره کل فرهنگ و گردشگری استان استانبول می‌گوید مجموع گردشگران خارجی در این مدت بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بود. بدین ترتیب ایرانیان در صدر فهرست مسافران خارجی در ماه مارس به شهر استانبول بودند.

مقامات ترکیه سفر ۴۵ میلیون خارجی و درآمدی معادل ۳۵ میلیارد دلار از محل گردشگری را برای سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده‌اند.

 

۱۹ اردیبهشت : نرخ «خط فقر مسکن» برای خانوارهای مستاجر بین ۲ تا ۴ میلیون تومان اعلام شد

بالاترین نرخ اجاره ماهانه برای خانوارهای در مرز خط فقر مربوط به تهران و در حدود سه میلیون و ۸۲۲ هزار تومان است

بالاترین نرخ اجاره ماهانه برای خانوارهای در مرز خط فقر مربوط به تهران و در حدود سه میلیون و ۸۲۲ هزار تومان است

مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت کار ایران اعلام کرد: برآوردها نشان می‌دهد که هزینه اجاره خانۀ یک خانوار شهرنشینِ نزدیک به خط فقر در سال ۱۴۰۱، ماهیانه حدود دو میلیون و ۴۵۴ هزار تومان است.

هادی موسوی نیک افزود: در میان استان‌ها، بالاترین نرخ اجاره ماهانه برای خانوارهای در مرز خط فقر مربوط به تهران و در حدود سه میلیون و ۸۲۲ هزار تومان است و پایین‌ترین نرخ مربوط به خراسان جنوبی و در حدود ۸۳۷ هزار تومان است.

او تاکید کرد: «خانواده‌ها حتی از هزینه غذا و کالای اساسی می‌زنند تا بهای مسکن را تامین کنند».

پیش از این محمد حسن آصفری عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفته بود که ۹ میلیون خانوار در ایران زیر خط فقر هستند.

آخرین گزارش وزارت کار ایران که ۳۰ مهر پارسال منتشر شد نشان می‌دهد که در سال ۹۹ بیش از یک سوم جمعیت ایران در «فقر مطلق» بوده‌اند. «خط فقر مطلق» در سال ۱۳۹۹ برای خانوار سه‌نفره ۲ میلیون و ۷۵۸ هزار تومان تعیین شده بود.

 

۱۹اردیبهشت : گیلان، مازندران و تهران به ترتیب پیرترین استان‌ها و سیستان و بلوچستان، جوان‌ترین استان کشور

تهران و گیلان، پیرترین استان‌های کشور

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان، اسامی پیرترین استان‌های کشور را اعلام کرد و گفت: از نظر تعدادی، استان تهران با یک میلیون و ۷۰۵ هزار نفر و از نظر درصد جمعیت سالمندی استان گیلان با ۱۵.۱۹ درصد، سالمندترین استان‌های کشور هستند.

حسام‌الدین علامه روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از نظر درصد جمعیت سالمندی بعد از استان گیلان، استان‌های مازندران با ۱۳.۲۶ درصد، تهران با ۱۲.۰۶ درصد و اصفهان با ۱۱.۹۱ درصد، سالمندترین استان‌های کشور به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از نظر تعداد سالمندان نیز بعد از استان تهران، استان‌های خراسال رضوی با ۶۵۸ هزار نفر، اصفهان با ۶۴۲ هزار نفر و فارس با ۵۴۹ هزار نفر سالمند می‌باشند.

سیستان و بلوچستان، جوان‌ترین استان کشور

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان، گفت: از نظر درصد جمعیت سالمندی، استان سیستان و بلوچستان با ۴.۹۲ درصد، هرمزگان با ۶.۵۶ درصد، بوشهر با ۷.۷۱ درصد و کهگیلویه و بویراحمد با ۷.۸۶ درصد، کم‌ سالمندترین استان‌های کشور به شمار می‌روند.

علامه با بیان اینکه این آمار مبتنی بر نسبت جمعیت سالمند به کل جمعیت است، افزود: براساس آمار سال ۱۴۰۰، در مجموع هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر برابر  با ۱۰.۴۳ درصد کل جمعیت، سالمند داریم.

جنسیت سالمندی در ایران، زنانه است

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان، گفت: در سال ۱۳۷۵ ما به ازای هر ۱۰۰ نفر زن سالمند بالای ۶۰ سال، ۱۱۶ نفر مرد سالمند داشتیم. اما در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ نفر زن سالمند، ۹۲ نفر مرد سالمند داریم.

علامه افزود: این آمار نشان‌دهنده جنسیت زنانه سالمندی است اما اینکه این آمار در آینده چگونه است، معلوم نیست. اگر ارقام و آمار در همین حدود باشد، پنج درصد تفاوت در جمعیت زنان و مردان خواهیم داشت.

وی یادآور شد: از نظر جمعیت مرد و زن، تنها استانی که جمعیت زن و مرد آن برابر می‌باشد، استان یزد است.

به گفته وی، در حال حاضر ۸۴ میلیون و ۹۷۳ هزار نفر جمعیت کل کشور است که از این تعداد، هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر برابر  با ۱۰.۴۳ درصد کل جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند.

علامه خاطرنشان کرد: از هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر جمعیت سالمند کشور، چهار میلیون و ۲۶۸ هزار نفر آنان مردان و چهار میلیون و ۵۹۵ هزار نفر آنان، زنان هستند.

 

۱۵ اردیبهشت : به هدر دادن گاز ایران از طریق مشعل‌سوزی «۳۲ درصد» افزایش یافته است

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش ۳۲ درصدی مشعل‌سوزی گاز در ایران خبر داده است.

ایران به خاطر عدم سرمایه‌گذاری در تجهیزات جمع‌آوری گازهای همراه (گازی که همراه با نفت از میادین نفتی استخراج می‌شود)، بخش مهمی از تولید گاز خود را در همان مرحله تولید در مشعل‌ها آتش زده و تلف می‌کند.

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که میزان تلفات گاز ناشی از مشعل‌سوزی ایران در سال گذشته حدود ۱۷٫۴ میلیارد متر مکعب بوده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۳٫۲ میلیارد متر مکعب بود.

این میزان از گاز، از کل گاز صادراتی کشور بیشتر است و ارزش آن در بازارهای منطقه‌ای به سالی بیش از ۵ میلیارد دلار می‌رسد. بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشین نفت ایران در سال ۹۸ اعلام کرده بود که برای توقف مشعل‌سوزی گازهای همراه، نیاز به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

ایران از لحاظ مشعل‌سوزی بعد از روسیه و عراق در مقام سوم جهانی قرار دارد و ازجمله با این کار، هر ایرانی به‌طور سرانه جزو آلوده‌کننده‌ترین شهروندان جهانی به‌شمار می‌آید.

این در حالی است که ایران در فصول سرد سال با کسری شدید گاز مواجه است و توقف مشعل‌سوزی می‌تواند ۴۸ میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز ایران اضافه کند.

زمستان پارسال ایران با کسری روزانه ۲۵۰ میلیون متر مکعبی گاز مواجه بود که معادل کل مصرف گاز ترکیه است.

بانک جهانی می‌گوید پارسال میزان مشعل‌سوزی گاز در جهان حدود ۱۴۳ میلیارد متر مکعب بود. بدین ترتیب ۱۲ درصد از کل مشعل‌سوزی‌های گاز در جهان مربوط به ایران است.

 

۱۴ اردیبهشت : زنانی بدون اثر انگشت. زنان شاغل ایران .فقط حدود ۳٫۵ میلیون نفر

نیمی از زنان سرپرست خانوار در فقر مطلق/ زنان سالمند در بازار کار /بسیاری از کارگران زن ایران در کارگاه‌های زیرزمینی / زنان کارگر فقیرتر شده‌اند / رشد بی‌کاری زنان ایران / افزایش گرایش زنان ایران به مشاغل کاذب

زنانی بدون اثر انگشت

«اثر انگشت‌تان ثبت نمی‌شود خانم. اثر انگشت ندارید! دوباره انگشت بزنید…». زنی که پشت باجه پیشخوان دولت برای ثبت سیم‌کارتش آمده و نمی‌داند برای نداشتن اثر انگشت، چه کند؟ نگاهی به انگشت‌هایش می‌اندازد. انگشت‌هایش سبز و خموده است. می‌گوید در آشپزخانه یک رستوران سبزی خرد می‌کند. آن‌قدر که دیگر اثر انگشت‌هایش از‌ بین رفته و رنگ سبز به خرد پوستش رفته است.

این زن‌ها در بازار کار هم اثر انگشت ندارند. بسیاری از زنان ایرانی کارگران مجانی مزارع و کارگاه‌های فرش و صنایع دستی بوده‌اند. زهرا کریمی، اقتصاددان، به «شرق» می‌گوید که بسیاری از زنان کارگر ایران کارکنان خانگی بدون مزد یا کارگران کارگاه‌های زیرزمینی هستند و همین زنان معمولا در آمارهای بازار کار لحاظ نمی‌شوند. معصومه جوادی، رئیس کانون بانوان شوراهای‌ اسلامی کار هم به «شرق» توضیح می‌دهد که زنان کارگر ایرانی نه‌تنها گاهی دستمزدهای پایین‌تر دریافت می‌کنند و از مزایایی مانند اضافه‌کار و ارتقای شغلی برخوردار نیستند که مجبور هستند علاوه بر محیط کار، ساعات زیادی را به کار در خانه بپردازند و در نتیجه زنان شاغل، شرایط دشوارتری را نسبت به مردان دارند.

رشد بی‌کاری زنان ایران

آماری که از زنان شاغل ایران ثبت شده، فقط حدود ۳٫۵ میلیون نفر است. براساس گزارش مرکز آمار ایران، نزدیک به ۳٫۵ میلیون نفر زن در بازار کار ایران مشغول به کار هستند و جمعیت مردان شاغل بیشتر از ۲۰ میلیون نفر ذکر شده است. براساس این گزارش در پاییز سال گذشته جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که از این تعداد ۲۳.۵ میلیون نفر شاغل و ۲.۳ میلیون نفر بی‌کار هستند.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که از بین جمعیت شاغل، بیش از ۲۰ میلیون نفر مرد هستند که تعدادشان در پاییز ۱۴۰۰ نسبت به پاییز سال ۹۹ حدود ۳۱۷ هزار نفر اضافه شده است و سهم زنان از جمعیت شاغل نیز حدود ۳.۵ میلیون نفر است که از تعدادشان حدود ۱۹۵ هزار نفر کم شده است.

در واقع در پاییز سال گذشته در شرایطی که تعداد شاغلان مرد افزایش داشته، شمار زنان شاغل کاهش یافته است.

زهرا کریمی، اقتصاددان، در این زمینه به «شرق» توضیح می‌دهد که کرونا و شرایط نامطلوب اقتصادی بیشترین آسیب را به زنان زده است، زیرا زنان بیشتر در بازار مشاغل خدماتی مشغول به کار هستند و در هتل‌ها و رستوران‌ها، در فروشگاه‌ها و… کار می‌کنند و کرونا بیشترین آسیب را به زنان شاغل در مشاغل خدماتی زده است.‌از سوی دیگر سهم مزد کارگران در مشاغل خدماتی، بسیار زیاد است و با افزایش هزینه بنگاه‌های اقتصادی و فشار بر اقتصاد کشور، بیشترین تعدیل نیرو و تعطیلی بنگاه‌ها در بخش خدمات رخ می‌دهد و زنان کارگر بیشترین آسیب‌ها را متحمل می‌شوند.

نیمی از زنان سرپرست خانوار در فقر مطلق

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که براساس گزارشی که اسفند سال گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرد، با شیوع کرونا در ایران ۶۸ هزار و ۳۶۰ زن به‌واسطه فوت سرپرست خانوار سرپرست خانوار شده‌اند و در این میان تنها ۴۳ درصد زنان سرپرست خانوار دارای فرزند، از بیمه تأمین ‌اجتماعی برخوردار هستند.

همچنین نیمی از خانوارهای زن سرپرست آسیب‌دیده از کرونا، در سه دهک پایین اقتصادی قرار دارند و تنها یک‌سوم خانوارهای سه دهک پایین درآمدی دارای کودک یا دارای زن سرپرست خانوار جدید، تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور قرار دارند.

براساس این گزارش بیشترین تعداد خانوارهای آسیب‌دیده از کرونا در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان قرار دارند.

در ارتباط با زنان سرپرست خانوار آسیب‌دیده از کرونا در سه دهک پایین درآمدی، نیمی از ایشان بالای ۶۵ سال قرار دارند. دوسوم این خانوارها، یارانه دریافت می‌کنند، اما یک‌سوم ایشان تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند.

زنان سالمند در بازار کار

در ایران بسیاری از زنان سرپرست خانوار به سنین کهنسالی نزدیک می‌شوند اما به دلیل اینکه از حمایت‌های بیمه و مستمری بازنشستگی برخوردار نیستند، همچنان مجبور به کار هستند. براساس داده‌های سرشماری ۱۳۹۵ و میانگین سنی زنان سرپرست خانوار، به بالای ۶۰ سال رسیده و تقریبا نیمی از این زنان به‌تنهایی زندگی می‌کنند.

به‌علاوه حدود نیمی از زنان سرپرست خانوار، فاقد سواد هستند. یک‌سوم زنان سرپرست خانوار سنین ۱۸ تا ۴۹ تمایل به مشارکت اقتصادی دارند و بیش از یک‌سوم خانوارهای زن سرپرست در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند.

زنان کارگر فقیرتر شده‌اند

زهرا کریمی، اقتصاددان، به «شرق» می‌گوید که آسیب‌پذیرترین کارگران زن ایران، زنانی هستند که در خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی زندگی می‌کنند، زیرا این زنان معمولا کم‌سواد هستند و در مشاغل خدماتی و مشاغل یدی کار می‌کنند و از دو جهت مشاغل آنها مورد تهدید جدی است. از یک جهت به‌دلیل اینکه در ۱۰ سال گذشته وضعیت اقتصادی ایران بسیار نامطلوب بوده و خروج سرمایه از کشور سرعت گرفته است. همچنین تورم دورقمی، کاهش قدرت خرید خانوار و رکود بازار موجب شده است که بسیاری از بنگاه‌ها و مشاغل تعطیل شوند. در این بین مشاغل خدماتی آسیب بیشتری دیده‌اند و زنان کارگر سهم بالایی در مشاغل خدماتی دارند و در نتیجه بیشتر در معرض تعدیل و بی‌کاری بوده‌اند.

از سمت دیگر با مکانیزه‌شدن بسیاری از مشاغل زنانی که کارهای دستی انجام می‌دادند و به‌عنوان مثال در مزارع کار می‌کردند یا در کارگاه‌های بسته‌بندی مشغول به کار بوده‌اند، با ماشین‌آلات صنعتی جایگزین شده‌اند و در نتیجه سهم زنان در مشاغل سنتی کاهش داشته است.

در مقابل زنان تحصیل‌کرده و دانشگاه‌رفته بیشتر به مشاغل مدرن روی آورده‌اند و هم‌زمان با اینکه سهم زنان در مشاغل سنتی کاهش داشته، سهم زنان در مشاغل مدرن‌تر افزایش داشته است. نتیجه اینکه زنان کارگر و کم‌سواد دهک‌های پایین درآمدی بیشترین آسیب را از بازار کار متحمل شده و فقیرتر شده‌اند.

افزایش گرایش زنان ایران به مشاغل کاذب

معصومه جوادی، رئیس کانون بانوان شوراهای‌اسلامی کار هم به «شرق» توضیح می‌دهد که با نامساعدشدن اوضاع اقتصاد زنان بیشتری ناچار هستند کمک‌خرج خانواده‌های خود باشند، در عین اینکه این زنان در بازار کار غالبا با عنوان جنس دوم تلقی می‌شوند و ناچار هستند با دستمزدهای پایین‌تر و مزایای کمتر کار کنند و در عین حال به دلیل نگاه‌های مردسالارانه، کار خانه هم به‌عنوان وظایف زنان تلقی می‌شود و این زنان مجبور هستند بعد از ساعات طولانی کار خارج از خانه، ساعات زیادی در خانه کار کنند و نقش غالب را در نگهداری فرزندانشان هم ایفا کنند که مجموع این شرایط فشار مضاعفی به زنان شاغل ایران و به‌ویژه زنان کارگر تحمیل می‌کند.

این فعال کارگری زن تأکید می‌کند که دوسوم کارگران کارگاه‌های زیرزمینی ایران، زنان هستند و شرایط دشوار اقتصادی موجب شده است که زنان زیادتری به مشاغل کاذب مانند دست‌فروشی در مترو و اتوبوس و پیاده‌روها یا مسافرکشی روی آورند.

 

۱۳ اردیبهشت : ایران در جمع سه “کشور جهنمی” برای آزادی مطبوعات

ایران در تازه‌ترین رتبه‌بندی سالانه “گزارشگران بدون مرز” در میان سه کشور آخر جدول قرار گرفته که “بدترین وضعیت” آزادی رسانه‌ای در جهان را دارند.

در گزارش تازه این سازمان ایران از میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۸ قرار دارد و چهار رتبه نسبت به سال ۲۰۲۱ افت کرده است.

در فهرست تازه آزادی رسانه‌ها افغانستان در رده ۱۵۶ قرار گرفته است.

کشورهای نروژ، دانمارک و سوئد در صدر جدول قرار دارند و ایران، اریتره و کره شمالی در قعر جدول هستند.

گزارشگران بدون مرز: خامنه‌ای رسانه‌های مستقل را متهم می‌کند

گزارشگران بدون مرز ایران را “یکی از سرکوبگرترین کشورها برای روزنامه‌نگاران” خوانده و گفته است که روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل “پی‌درپی با بازداشت‌های خودسرانه و جریمه‌های سنگین و اذیت و آزار” روبرو هستند.

این سازمان می‌گوید “علی خامنه‌ای معمولا رسانه‌های مستقل را متهم می‌کند که بازیچه قدرت‌های خارجی هستند.”

در بخش مربوط به ایران گفته شده که علاوه بر فشارهای داخلی، فساد گسترده و تحریم‌های بی‌سابقه تاثیر اقتصادی زیادی روی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران داشته و باعث تعطیلی بسیاری از رسانه‌ها و بیکار شدن روزنامه‌نگاران شده است.

بنا بر این گزارش از اول سال ۲۰۲۲ یک روزنامه‌نگار در ایران کشته شده و ۱۶ نفر دیگر هم در حال حاضر زندانی هستند.

تعریف آزادی رسانه‌ای چیست؟

گزارشگران بدون مرز می‌گوید فهرست سالانه جدید این سازمان با روشی تازه تهیه شده که آزادی رسانه‌ای را این طور تعریف می‌کند: “وجود امکان واقعی انتخاب، تولید و انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به منافع عمومی مردم برای روزنامه‌نگاران – به صورت فردی یا گروهی- مستقل از دخالت‌های سیاسی، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی و بدون تهدید امنیت فیزیکی یا روانی آنها.”

 

۱۲ اردیبهشت : رئیس انجمن آردسازان ایران: امسال نیاز به واردات ۲۰ میلیون تن غلات داریم

 

رئیس انجمن آردسازان ایران می‌گوید امسال باید ۲۰ میلیون تن واردات غلات داشته باشیم که هیچ‌وقت تا این اندازه وابسته به واردات غلات نبوده‌ایم.

محمدرضا مرتضوی روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت افزود واردات غلات همچنین شامل ۶ تا ۷ میلیون تن گندم خواهد بود.

آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی نشان می‌دهد که واردات غلات ایران در سال گذشته ۱۶.۵ میلیون تن بود که تقریبا نصف آن گندم و بقیه جو، ذرت و برنج بوده است.

آقای مرتضوی به سایت «انتخاب» گفته است: بخش اعظم گندم وارداتی کشور در سال جاری از روسیه یا از کشور‌های بالتیک و حتی اروپا انجام خواهد شد؛ «با توجه به جنگ روسیه (تهاجم روسیه به اوکراین) بعید می‌دانم ریزش زیادی در قیمت‌ها داشته باشیم و در این فصل قیمت اکثر کالا‌های کشاورزی دنیا در پیک خود قرار گرفته‌اند».

قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان داخلی در سال گذشته ۹۵۰۰ تومان بود در حالی که از زمان حمله روسیه به اوکراین در پنجم اسفند، قیمت‌های جهانی گندم حدود ۶۰ درصد رشد داشته و به حدود ۵۵۰ دلار برای هر تن رسیده که معادل حدود ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو است.

برای سال جاری دولت این رقم را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته که باز هم کمتر از قیمت گندم وارداتی است.

واردات گندم همچنین هزینه‌های حمل‌ونقل، بیمه و عوارض گمرکی را نیز دارد و از طرفی اخیرا خبرگزاری فارس گزارش داد که دولت گندم وارداتی را ۲۲ درصد بیشتر از نرخ بازار جهانی از خارج می‌خرد.

 

۱۰ اردیبهشت : رشد ۱۵۰ درصدی درآمد ترکیه از توریسم؛ ایرانی‌ها در صدر گردشگران خارجی

 

آمارهای جدید وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه از ۳.۵ برابر شدن ورود گردشگران ایرانی به این کشور در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۲۰۲۱ خبر داده است.

بر اساس این گزارش، ایرانی‌ها در صدر گردشگران خارجی این کشور قرار دارند و در رتبه‌های بعدی شهروندان آلمان، بلغارستان، روسیه و بریتانیا هستند. طی این دوره بیش از نیم میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده که سفر نیمی از آنها در ماه مارس (تعطیلات عید نوروز) بوده است.

در این بازه زمانی، ترکیه در مجموع پذیرای حدود ۵ میلیون گردشگر خارجی و ۱.۵ میلیون شهروندان ترکیه مقیم خارج بوده و هر گردشگر به طور متوسط ۸۴۱ دلار در این کشور خرج کرده است. درآمد ترکیه از گردشگران خارجی در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، در مجموع ۵.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته میلادی، ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

طی دوره یاد شده ایرانی‌ها همچنین صدرنشین خریداران خارجی مسکن در ترکیه بوده‌اند. بر اساس آمارهای رسمی، ایرانی‌ها در این مدت حدود ۲ هزار و ۲۵۶ واحد خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که ۴۱ درصد بیشتر از دور مشابه پارسال است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©