Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ برابر با  ۰۳ آوريل ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱  برابر با ۰۳ آوريل ۲۰۲۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۲۸۰)

پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱  برابر با ۳۱ مارس ۲۰۲۲

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ازدواج ۱۳۱ هزار کودک در ۵ سال گذشته

ایران از رشد «۴۱ درصدی» صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۰ خبر داد

بیش از ۵۳۰ هزار ایرانی در سال ۱۴۰۰ فوت کردند؛ «۱۶۰ هزار نفر» بیش از میانگین سالانه

مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ تورم سالانه در اسفند ۱۴۰۰ به ۴۰ و دو دهم درصد رسید.

«افزایش ۳۰ درصدی» ترک‌ تحصیل در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در ایران

افزایش سی‌درصدی قتل زنان در مناطق کُردنشین ایران

ایران در تولید و مصرف برق حدود ۱۵ هزار مگاوات کسری تراز دارد

 

۱۱ فروردین : وزیر نیرو: ایران در تولید و مصرف برق حدود ۱۵ هزار مگاوات کسری تراز دارد

 

وزیر نیرو در دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرد: ایران در حال حاضر در تولید و مصرف برق حدود ۱۵ هزار مگاوات کسری تراز دارد.

علی اکبر محرابیان عصر پنجشنبه ۱۱ فروردین در حاشیه بازدید از نیروگاه «راشد» در تربت حیدریه در تشریح این موضوع گفت که تولید برق در کشور کمتر از میزان مصرف آن است.

آمارهای جدید وزارت نیرو که اسفند پارسال منتشر شد نشان می‌دهد که به رغم هدف‌گذاری رشد ۳۵۰۰ مگاواتی تولید برق در سال گذشته، تنها ۹۶۵ مگاوات نیروگاه جدید در در این سال راه‌اندازی شد.

در کنار محقق نشدن اهداف رشد تولید برق در سال ۱۴۰۰ که دلیل آن تحریم‌های اقتصادی اعلام شد، افت چشمگیر تولید برق آبی به خاطر خشکسالی نیز در این کسری تولید نقش داشته است.

 

۱۱ فروردین : ازدواج ۱۳۱ هزار کودک در ۵ سال گذشته

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهند که ۱۳۱ هزار کودک کمتر از ۱۵ سال، در پنج سال گذشته در ایران ازدواج کرده‌اند.بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، ۳۳۳۷۱ نفر از دختران کمتر از ۱۵ سال در سال ۹۶ ازدواج کردند. همچنین ۳۰۵۳۲ نفر، ۲۸۴۱۲ نفر، ۳۱۵۱۸ نفر، ۷۵۲۹ نفر از دختران کمتر از ۱۵ سال به ترتیب در سال ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ ازدواج کردند.پیشتر نیز ایسنا در گزارشی در مورد ازدواج کودکان نوشت: مطابق با آمار اولیه شمار موالید سال ۱۴۰۰ (بر حسب سن مادر در زمان تولد) که سازمان ثبت احوال کشور منتشر کرد، در شش ماه و ۱۶ روز نخست سال ۱۴۰۰، تعداد ۷۹۱ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله متولد شدند.

 

۸ قروردین : ایران از رشد «۴۱ درصدی» صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۰ خبر داد

 

رئیس‌گمرک ایران از رشد ۴۱ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ خبر داد.

علیرضا مقدسی روز یکشنبه هفتم فروردین اعلام کرد در سال گذشته صادرات غیرنفتی کشور (از جمله بنزین، گاز طبیعی و گاز مایع) به ۴۸ میلیارد دلار رسیده است.

او گفت پارسال ۱۲۲ میلیون تن کالا صادر شد. این رقم در سال قبل از آن، ۱۱۲ میلیون تن بود.

آقای مقدسی جزئیات صادرات غیرنفتی کشور را اعلام نکرد، اما آمارهای سازمان توسعه و تجارت نشان می‌دهد که علت رشد ۴۱ درصدی ارزش صادرات ایران ناشی از رشد چشمگیر قیمت محصولات نفتی، پتروشیمی و معدنی در سال گذشته بوده است.

رئیس‌گمرک ایران در ادامه گفت واردات کشور نیز با رشدی ۳۶ درصدی به ۵۲ میلیارد دلار رسیده است.

بدین ترتیب برای سومین سال متوالی تراز تجاری غیرنفتی ایران منفی شده است.

بیشترین واردات کالای ایران از امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و روسیه و بزرگترین مقصد صادراتی ایران کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان بوده است.

آقای مقدسی همچنین گفته که در سال گذشته کالاهای عبوری خارجی از مسیر ایران با رشد ۶۸ درصدی، به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

 

۸ فروردین : بیش از ۵۳۰ هزار ایرانی در سال ۱۴۰۰ فوت کردند؛ «۱۶۰ هزار نفر» بیش از میانگین سالانه

آمارهای ثبت احوال ایران نشان می‌دهد که شمار مرگ‌ومیر در سال ۱۴۰۰ خورشیدی به بیش از ۵۳۰ هزار نفر رسیده است.

این در حالی است که در دوران پیش از کرونا، متوسط میانگین مرگ‌ومیر سالانه در کشور طی چهار سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۷۰ هزار نفر بوده است.

بدین ترتیب شمار مرگ‌ومیر در کشور در سال گذشته نسبت به دوران پیش از کرونا ۴۳ درصد افزایش یافته است.

آمارهای سال ۹۹ نیز نشان می‌دهد که شمار مرگ‌ومیر در ایران ۵۰۷ هزار نفر بوده است. بدین ترتیب طی دو سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر بیش از متوسط مرگ‌ومیر سالانه در دوران قبل از کرونا فوت کرده‌اند.

وزارت بهداشت ایران مدعی است که از زمان شیوع کرونا تنها ۱۴۰ هزار نفر در ایران قربانی این ویروس شده‌اند، اما آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد که شمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا حداقل دو برابر آمارهای رسمی بوده است.

پیش از این نیز برخی مسئولان از جمله علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، وزارت بهداشت را به «پنهانکاری» در ارائه آمار کرونا متهم کردند.

او مرداد پارسال گفته بود: «وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند، ما به جای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمار‌های مرگ‌ومیر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم».

 

۳ فروردین : مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ تورم سالانه در اسفند ۱۴۰۰ به ۴۰ و دو دهم درصد رسید.

این سومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که نرخ تورم سالانه بالای ۴۰ درصد در کشور ثبت می‌شود. قبلا در سال‌های ۷۴ و ۹۸ نرخ تورم به بالای ۴۰ درصد رسیده بود.

نرخ تورم سال ۱۳۹۹ حدود ۳۶.۴ درصد اعلام شده بود.

اعلام نرخ تورم از سوی دستگاه‌های آمار جمهوری اسلامی ایران همواره با تردید کارشناسان و اقتصاددانان مستقل روبرو شده و آن‌ها همواره اشاره می‌کنند که نرخ واقعی تورم بالاتر از آمارهای رسمی است.

جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت خوراکی‌ها در ۱۲ ماهه پارسال نسبت به دور مشابه سال ۱۳۹۹ رشدی نزدیک به ۵۲ درصد داشته، اما دیگر اقلام، نظیر خدمات و حوزه مسکن رشد کمتری داشته است.

البته این گزارش می‌گوید قیمت مسکن و هزینه اجاره‌بها در اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ تنها ۲۷ درصد رشد داشته است، در حالی که آمارهای بانک مرکزی و تحقیقات رسانه‌های داخلی نشان می‌دهد که قیمت مسکن و اجاره‌بها حداقل در تهران دو برابر رقم ادعا شده توسط مرکز آمار است.

 

۲۵ اسفند : «افزایش ۳۰ درصدی» ترک‌ تحصیل در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در ایران

همزمان با اظهارات معاون وزیر علوم مبنی بر بیکاری ۴۴ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه در ایران، روزنامه فرهیختگان از رشد ۳۰ درصدی نرخ ترک تحصیل در مقطع ابتدایی خبر داد.

به گفته علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، ۴۴ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها «فارغ‌التحصیلان کشاورزی» هستند.

این آمار همزمان با افزایش میزان مهاجرت نخبگان دانشگاهی ایرانی منتشر می‌شود که در سال‌های اخیر به صورت بی‌سابقه‌ای جهش یافته است.

پیش از نیز ابومحمد مرتضوی، مسئول وقت نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور، با توجه به وضعیت بد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران گفته بود: «فارغ‌التحصیلان ایرانی خارج از کشور برای جلوگیری از سرخوردگی بهتر است که به کشور بازنگردند.»

گزارش دیگری نیز حاکی است که تعداد دانش‌آموزان ترک‌تحصیل‌کرده یا بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی در ایران «به طرز محسوسی» افزایش پیدا کرده است.

این گزارش، «هزینه بالای آموزش، ناامیدی طبقه کمتر برخوردار از رقابت از این مسیر برای رشد و پیشرفت و آموزش غیرحضوری» را از علل این افزایش نگران‌کننده در آمار ترک‌ تحصیل گزارش کرده است.

 

۱۵ اسفند : افزایش سی‌درصدی قتل زنان در مناطق کُردنشین ایران

 

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» آمار قتل زنان در شهرهای کردنشین ایران در یک سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که به مناسبت ۸ مارس (۱۷ اسفند) روز جهانی زن منتشر شده است و بر اساس داده‌های ثبت‌شده در این سازمان، از اسفند سال گذشته تا اسفند امسال، ۴۱ زن در شهرهای مختلف کردستان به قتل رسیده‌اند که ۴۵ مورد این قتل‌ها توسط یکی از مردان نزدیک مانند پدر، برادر، همسر، همسر سابق، پسر و داماد صورت گرفته است.

در این گزارش «اختلاف خانوادگی» ۶۵.۵ درصد از انگیزه این قتل‌ها و دلایل «ناموسی» با ۱۴.۵ درصد دومین انگیزه عنوان شده است. دو زن نیز به دلیل «رد درخواست ازدواج» کشته شده‌اند.

طبق این گزارش، ۴۴ درصد موارد قتل زنان کُرد در بازه زمانی یک سال گذشته در استان کرمانشاه ثبت شده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، پدر قاتل محسوب نمی‌شود و در صورت محکومیت در دادگاه، حداکثر به پرداخت دیه و حبس تا ده سال محکوم می‌شود.

در پی تکرار اتفافات مرگبار علیه زنان در ایران، دید‌بان حقوق بشر در آذر ۱۳۹۹ خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی جمهوری اسلامی شده است.

ایران یکی از چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان ملحق نشده‌‌اند.

در گزارش هه‌نگاو هم‌چنین آمده است که دست‌کم ۹۴ زن نیز در شهرهای مختلف مناطق کردنشین به زندگی خود پایان داده‌اند. «اختلافات خانوادگی» دلیل ۷۱ درصد از این خودکشی‌ها بوده و بیش از نیمی از موارد آن نیز در استان آذربایجان‌ غربی رخ داده است.

بر اساس این گزارش ۲۲ مورد از موارد خودکشی نیز مربوط به افراد زیر ۱۸ سال بوده است و سن ۳ نفر از آن‌ها کم‌تر از ۱۳ سال گزارش شده است.

تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، در بهمن‌‌ ۱۳۹۹ بدون اشاره به آمار دقیق، از افزایش خودکشی در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال در ایران خبر داده بود.

در سال‌های گذشته به‌ویژه از زمان همه‌گیری کرونا در ایران اخبار متعددی از خودکشی نوجوانان در ایران منتشر شده است. این آمار نشانگر کاهش سن خودکشی در ایران است و از جمله دلایل آن «فقر اقتصادی» و «نابسامانی‌های اجتماعی و خانوادگی» اعلام شده است.

روزنامه اعتماد نیز بهمن‌ سال گذشته در گزارشی از قول یک منبع آگاه در سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده بود که آمار خودکشی از ابتدای سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©