Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ برابر با  ۱۹ آوريل ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰  برابر با ۱۹ آوريل ۲۰۲۱
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار (۲۶۲)

دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ برابر با ۱۹ آوريل ۲۰۲۱

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

تهران حدود ۴ هزار کودک زباله‌ گرد دارد

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی جهان در ۲۰۲۱ را «شش درصد» پیش‌بینی کرد

چشم‌انداز اقتصادی جهان؛ صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی امسال ایران را ۲/۵ درصد پیش‌بینی کرد

فوت روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به علت نبود عضو پیوندی

تولید نفت ایران در ماه مارس «۱۰ درصد» افزایش یافت

رشد هفت برابری قیمت مسکن طی هفت سال؛ «۶.۵ میلیون خانوار در ایران مستاجر هستند»

در گزارش سالانه برابری جنسیتی، ایران در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفت

۳۵۰۰ ایرانی در زندان های خارج از کشور

 

۲۳ فروردین : تهران حدود ۴ هزار کودک زباله‌ گرد دارد

 

  به گزارش ایرنا از سازمان بهزیستی کشور،  محمود علی‌گو در برنامه تلویزیونی با موضوع «کودکان کار و خیابان» افزود: براساس آمار وزارت کار در سال ۱۳۹۶، ۵۰۰ هزار کودک کار در سطح کشور وجود دارد که به سه دسته کودکان کار کارگاهی، کودکان ‌کار در خیابان و کودکان زباله‌گرد تقسیم می‌شوند.   وی ادامه داد: بیشترین کودکان کار از دسته کارگاهی هستند که کمترین میزان توجه به آنها شده است. جمعیت کودکان کار در خیابان، قابل شمارش نیست و براساس آمار بهزیستی حدود ۱۴ هزار کودک کار در خیابان در کل کشور تخمین زده شده است. تعداد کودکان زباله‌گرد از دو دسته دیگر کمتر است و جزو مشاغل غیرمعمول و پرخطر به شمار می‌آید. براساس اطلاعات سازمان‌های مردم‌نهاد (ان جی او) در تهران حدود چهار هزار کودک زباله‌گرد وجود دارد.

 

اکثر کودکان کار از اتباع بیگانه هستند

 

رئیس اورژانس اجتماعی کشور به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در این قانون اعلام شده که کودکان زیر ۱۸ سال منع کار دارند اما در قانون کار جمهوری اسلامی عنوان شده که کودکان بین ۱۵ تا ۱۸ سال، در صورتی که کار به آنها آسیب نرساند، بلامانع است.   وی افزود: در رابطه با کودکان زباله‌گرد با قاطعیت می‌توان گفت که این کودکان اکثر از اتباع و مهاجر کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش هستند. درباره کودکان خیابانی نیز پراکندگی نامشخصی وجود دارد.   علی‌گو یادآور شد: طی سال جاری و سال گذشته به مدیریت و ساماندهی ۶۰۰ کودک کار خیابانی در تهران پرداخته شده و قدرت و بودجه کافی برای رسیدگی به این مسئله وجود دارد و نیازمند اهتمام مضاعف است.   رئیس اورژانس اجتماعی کشور درباره کودکان کار مهاجر گفت: وضعیت مرزها یک مسئله اجتماعی است و بودجه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده، کافی نیست.   وی با بیان اینکه بی‌شک با توجه به قانون جای کودک در خیابان نیست، افزود: مدل کاهش آسیب باید منجر به این باشد که کودک در درون خانواده پرورش یابد و این موضوع ما را به سمت حل مسئله به واسطه خانواده محوری سوق می‌دهد.

 

۱۳ دستگاه مسئول کودکان کار

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز یادآور شد: ۱۳ دستگاه مسئول کودکان کار هستند اما بعد از ۴۲ سال هنوز آمار مشخصی از کودکان ارائه نشده و این باعث شرمندگی است.     مهدی عیسی‌زاده افزود: یکی از شناخته‌شده‌ترین آسیب‌های اجتماعی کودکان کار خیابانی هستند بنابراین باید بهزیستی را ثروتمند و قدرتمند کرد و باید سازماندهی مناسبی در این راستا صورت گیرد.

 

۱۷ فروردین : صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی جهان در ۲۰۲۱ را «شش درصد» پیش‌بینی کرد

 

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد شروع واکسیناسیون و مشوق‌های اقتصادی بزرگ دولت‌های جهان رشد اقتصادی را با رکوردی کم سابقه‌ای تسریع خواهد کرد.

 

این نهاد برای سال میلادی ۲۰۲۱ نرخ رشد اقتصادی را «شش درصد» اعلام کرده است. در پیش‌بینی قبلی صندوق بین‌المللی پول که در ماه ژانویه منتشر شد این نرخ ۵.۵ درصد بود. این بالاترین نرخ رشد اقتصادی جهان از سال ۱۹۸۰ خواهد بود.

 

به پیش‌بینی این نهاد، در سال ۲۰۲۲ نرخ رشد اقتصاد جهان ۴.۴ درصد خواهد بود که باز هم نرخ قابل توجهی است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه ژانویه نرخ رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ را ۴.۲ درصد پیش‌بینی کرده بود.

 

گیتا گوپیناث، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: «برون‌رفت از این بحران بهزیستی و اقتصادی بیش از گذشته قابل رویت است».

 

کارشناسان اقتصادی این نهاد در جدیدترین ارزیابی خود به این نتیجه رسیده‌اند که تحت تاثیر پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ حجم اقتصاد جهان۳.۳ درصد کوچک شده است. این شدیدترین انقباض اقتصاد جهانی در آمارهای صندوق بین‌المللی پول است ولی تا حدی کمتر از رقم ۳.۵ درصد است که این نهاد در گزارش ماه ژانویه منتشر کرد.

 

صندوق بین‌المللی پول در گزارش روز سه‌شنبه خود افزود بدون مشوق‌های اقتصادی دولت‌های بزرگ جهان که رقم آن در مجموع حدود ۱۶ تریلیون دلار بوده و ادامه فعالیت شرکت‌های اقتصادی و خرید مردم را در دوران قرنطینه تضمین کرد، اقتصاد جهان احتمالا سه برابر رقم فعلی منقبض می‌شد.

 

۱۷ فروردین : چشم‌انداز اقتصادی جهان؛ صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی امسال ایران را ۲/۵ درصد پیش‌بینی کرد

 

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود درباره "چشم‌انداز اقتصادی جهان" که امروز سه‌شنبه (۶ آوریل/ ۱۷ فروردین) منتشر کرده به وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف در دوران شیوع کرونا و سالهای پیش رو پرداخته است.

 

این سازمان رشد اقتصادی ایران را در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱/۵ درصد اعلام کرده؛ پیش‌بینی این سازمان برای افزایش تولید ناخالص داخلی این کشور در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۲/۵ و ۲/۱ درصد است.

 

بر اساس این گزارش اقتصاد افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۵ درصد کوچکتر شده و پیش‌بینی شده اقتصاد این کشور امسال و سال بعدی میلادی به ترتیب ۴ و ۴/۵ درصد رشد کند.

 

صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ چه می‌گوید؟

 

صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد ایران و افغانستان امسال پنج درصد آب می‌رود

 

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از کوچک شدن سه درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰

 

تغییر سالانه تولید ناخالص داخلی کشورها (درصد). گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان در آوریل  ۲۰۲۱ .  .

 

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود گفته اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳/۳- درصد به دلیل همه‌گیری کرونا و تعطیلی کسب و کارها کوچکتر شد؛ این سازمان پیش‌بینی کرده در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی نرخ رشد اقتصادی جهان به ترتیب به ۶ و ۴/۴ درصد برسد.

 

برای سال ۲۰۲۱ میلادی رشد اقتصادی چین ۸/۴ و این رقم برای آمریکا ۶/۴ درصد پیش‌بینی شده است؛ چین تنها اقتصاد بزرگ جهان بود که پارسال رکود اقتصادی را تجربه نکرد و به رشد خود ادامه داد.

 

صندوق بین‌المللی پول قیمت متوسط هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ را حدود ۵۸ دلار و ۵۲ سنت پیش‌بینی کرده است

 

صندوق بین‌المللی پول البته می‌گوید اقتصادهای نوظهور و کشورهای با سرانه درآمد پائین، ضربه بیشتری از بحران کنونی خورده‌اند و در "میان مدت" آسیب بیشتری می‌بینند.

 

قیمت متوسط هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۸ دلار و ۵۲ سنت پیش‌بینی شده؛ این سازمان قیمت هر بشکه نفت را در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۵۵ دلار تخمین زده است.

 

در بخشی از این گزارش به کشورهایی اشاره شده که اقتصاد آنها متکی بر صنعت گردشگری و صادرات کالا بوده، که به دلیل بسته بودن مرزها آسیب جدی به آنها وارد شده است.

 

بعضی از این کشورها در حالی وارد این بحران شدند که وضعیت مالی خوبی نداشتند.

 

صندوق بین‌المللی پول از جوانان، زنان و کارگران با مدارک تحصیلی پائین به عنوان گروه‌هایی اشاره کرده که بیشتر آسیب اقتصادی را در بحران اخیر متحمل شده‌اند.

 

در این گزارش همچنین آمده که در سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک به ۹۵ میلیون نفر در جهان به زیر خط فقر مطلق افتادند و روند آموزش در کشورهای کم درآمد و در حال توسعه آسیب جدی دید.

 

۱۶ فروردین : فوت روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به علت نبود عضو پیوندی

 

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، گفت: روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر در کشور به دلیل نرسیدن عضو پیوندی، فوت می کنند.

 

به گزارش مهر، مهدی شادنوش، با عنوان این مطلب که سلامت یک پدیده اجتماعی است و دستیابی به این مهم باید با تلاش همه صورت گیرد، تاکید کرد: تمام هدف ما در تیم پیوند کشور این است که امید را زنده نگه داریم تا حتی یک بیمار هم فرصت خود برای ادامه حیات را از دست ندهد.

 

وی گفت: در بخش‌های کلیه، قلب، کبد و سایر قسمت‌ها بیمارانی وجود دارند که نیازمند پیوند هستند.

 

وی افزود: اگر بیماری دچار مرگ مغزی شد در چنین شرایطی اهدای عضو به جای سپردن اعضا به خاک، می‌تواند نجات بخش زندگی هشت فرد و زدودن رنج و درد از خانواده‌های ایشان باشد.

 

 ۱۶ فروردین : رشد هفت برابری قیمت مسکن طی هفت سال؛ «۶.۵ میلیون خانوار در ایران مستاجر هستند»

 

عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید نیاز سالانه ساخت مسکن در ایران حدود یک میلیون واحد است که از این عدد «بسیار عقب» هستیم.

 

یک عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید بهای مسکن طی هفت سال گذشته بیش از ۷۰۰ درصد رشد داشته‌ است.

 

مجتبی یوسفی روز دوشنبه، ۱۶ فروردین‌ماه، به خبرگزاری ایلنا گفت که ۶.۵ میلیون خانوار در ایران اجاره‌نشین هستند.

 

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، قیمت مسکن در تهران طی سال گذشته نسبت به سال ۹۸ حدود دو برابر و نسبت به سال ۹۷ حدود سه برابر شده است.

 

این گزارش می‌گوید نرخ اجاره‌بها در سال گذشته نیز کمی بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشته است.

 

این عضو کمیسیون عمران در ادامه گفت با توجه به درآمد مردم در شرایط حاضر و رکود ناشی از شیوع کرونا، اگر سقف افزایش اجاره‌بها ۱۰ درصد هم تعیین شود، مردم توان پرداخت ندارند.

 

وی همچنین گفت به زودی مالیات بر خانه‌های خالی در کشور به اجرا می‌رسد و مدعی شد که با این دست از قوانین، بازار مسکن را «از دلالی خارج می‌کنیم».

 

۱۱ فروردین : تولید نفت ایران در ماه مارس «۱۰ درصد» افزایش یافت

 

تحقیقات خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که تولید روزانه نفت ایران در ماه مارس، با ۲۱۰ هزار بشکه‌ افزایش به ۲.۳ میلیون بشکه رسیده است.

 

بدین ترتیب تولید نفت ایران طی یک ماه گذشته بالای ۱۰ درصدی افزایش نشان می‌دهد.

 

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۱۱ فروردین منتشر شد، آمارهای ردیابی نفتکش‌ها از افزایش صادرات نفت ایران در سه ماه گذشته نیز خبر می‌دهد.

 

رویترز روز سه‌شنبه نیز با استناد به آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، گزارش داده بود که صادرات روزانه نفت ایران به چین در ماه مارس به ۳.۷ میلیون تن رسیده که معادل حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز است.

 

صادرات روزانه نفت ایران به چین در ماه‌های ژانویه و فوریه نیز به ترتیب حدود ۷۴۰ هزار بشکه و ۴۵۰ هزار بشکه بوده است.

 

این در حالی است که آمارهای رسمی گمرک چین نشان می‌دهد که در ماه‌های ژانویه و فوریه نفتی از ایران خریداری نکرده است.

 

رویترز و بلومبرگ قبلا گزارش داده بودند که بخش اعظم نفت ایران تحت نام نفت امارات، عمان، عراق و مالزی راهی چین می‌شود.

 

تولید نفت ایران در دوران قبل از تحریم‌ها بالغ بر ۳.۸ میلیون بشکه در روز بود اما این رقم پارسال نصف شد. صادرات نفت ایران نیز از ۲.۵ میلیون بشکه در روز در دوران قبل از تحریم‌ها به حدود ۳۲۰ هزار بشکه در روز طی سال گذشته میلادی رسیده بود.

 

۱۱ فروردین : در گزارش سالانه برابری جنسیتی، ایران در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفت

 

در گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد دربارهٔ برابری زن و مرد در کشورهای مختلف جهان، ایران در جایگاه ۱۵۰ ام قرار گرفت.

 

این گزارش با بررسی داده‌های رسمی دربارهٔ نقش زنان در اقتصاد، آموزش و پرورش، بهداشت و مشارکت در امور سیاسی، پیشرفت کشورهای مختلف در برداشتن موانع در راه رشد زنان را بررسی می‌کند.

 

ایسلند مانند سال‌های گذشته در مقام اول جای گرفته و به‌عنوان بهترین کشور در زمینه برابری زن و مرد شناخته می‌شود.

 

فنلاند، نروژ، نیوزیلند و سوئد در رده‌های دوم تا پنجم قرار دارند و دو کشور نامیبیا و رواندا توانسته‌اند در رده ۱۰ کشور برتر جهان از نظر برابری زن و مرد قرار گیرند.

 

۹ فروردین : ۳۵۰۰ ایرانی در زندان های خارج از کشور

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی باقری کنی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: بر اساس آخرین آمار حدود ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی ایرانی در زندانهای خارج از کشور وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: درخواست ما برای رسیدگی به وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور به سازمان ملل ارائه شده است و موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©