Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ برابر با  ۲۵ فوريه ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹  برابر با ۲۵ فوريه ۲۰۲۱
ایران در آئینه آمار (۲۵۹)

 

ایران در آئینه آمار (۲۵۹)

پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ برابر با ۲۵ فوريه ۲۰۲۱

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۴۰۰ هزار حاشیه‌نشین اهواز «از همه امکانات شهری محروم‌اند»

 

ایرانی‌ها در دنیا مقیم کدام کشورها هستند؟

 

۳۳ درصد مردم کشور زیر خط فقرند

 

نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه به ۳۴ درصد رسید

 

۳۷ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در شهرستان خداآفرین از ابتدای سال

 

سهم نفت از اقتصاد کشور به پنج درصد سقوط کرده است

 

استان های مرفه طلاق بیشتر و ازدواج کمتری را ثبت کرده اند

 

هزینه‌های رحم اجاره‌ای در ایران تا ۱۰۰ میلیون رسیده است

 

عمر ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است

 

 

۴ اسفند : ۴۰۰ هزار حاشیه‌نشین اهواز «از همه امکانات شهری محروم‌اند»

 

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها می‌گوید جمعیت ۴۰۰ هزار نفری حاشیه‌نشین شهر اهواز، یعنی یک سوم از جمعیت این شهر، «فاقد امکانات لازم و شرایط معمول زندگی شهری» هستند.

 

به گفته محسن موسوی‌زاده بسیاری از این حاشیه‌نشین‌ها از مهاجران جنگ‌زده دوران جنگ ایران و عراق بودند که از شهرهای مرزی این استان به اهواز آمدند.

 

آقای موسوی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزود که مناطق غربی اهواز مثل ملاشیه با جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر و مناطقی مثل کوی سادات، مندلی، گلدشت، سیاحی، عندو و سلیم‌آباد با جمعیتی بیش از ۱۲۰ هزار نفری هنوز از جاده‌های آسفالت و سیستم فاضلاب بی‌بهره‌اند و در مقایسه با مرکز شهر بسیار محروم‌ترند و اکثر خیابان‌ها یا آسفالت‌شان تخریب شده یا بر اثر بارندگی‌ها و پس زدن فاضلاب با مشکل آب‌گرفتگی روبرو می‌شوند.

 

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها سپس مشکلات پرشماری را که این شهر به آن دچار است برشمرد و گفت که بسیاری از منازل حاشیه‌نشین فاقد سند مالکیتی هستند، هدایت فاضلاب به کارون آب اهواز را ناآشامیدنی کرده و آمار بیکاری در این شهر بسیار بالا رفته است.

 

محسن موسوی‌زاده گفت: «ما از دولت صدقه نمی‌خواهیم. از نفتی که از اطراف این کلانشهر برداشت می‌کنند ۳ درصد از آن را در مجلس مصوب کردند که به خوزستان اختصاص دهند ولی هرگز اجرا نشد.»

 

شهر اهواز در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی چون کیفیت بد آب، قطع آب و برق، آب‌گرفتگی، بحران ریزگردها و سرکوب معترضان روبه‌رو بوده است.

 

۳ اسفند : ایرانی‌ها در دنیا مقیم کدام کشورها هستند؟

 

دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در گزارش سال ۱۳۹۹ خود اعلام کرد که در مجموع چهار میلیون و ۳۷ هزار و ۲۵۸ ایرانی در خارج از این کشور اقامت دارند که از این تعداد، یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۵۵۲ نفر(معادل ۲۹ درصد) مقیم کشورهای اروپایی هستند.

 

پراکندگی ایرانی‌ان مقیم خارج از کشور

 

به گزارش عصر ایران؛ مطابق گزارش دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور که از نهادهای زیر مجموعه وزارت خارجه ایران است، بیشترین تعداد ایرانی‌های مقیم اروپا با جمعیت ۴۰۰ هزار نفری ساکن بریتانیا هستند. پس از این کشور، آلمان به عنوان اقامت‌گاه ۳۱۹ هزار ایرانی قرار دارد.

 

سومین کشور اروپایی که بیشترین جمعیت ایرانی‌های مقیم اروپا را در خود جای داده، سوئد است؛ ۱۱۶ هزار و ۷۷۰ ایرانی در این کشور اقامت دارند.

 

ایرانیان خارج از کشور

 

پراکندگی قاره‌ای ایرانیان مقیم خارج از کشور نشان می‌دهد که آمریکا اقامت‌گاه ۴۷ درصد آنهاست و اروپا دومین قاره‌ای است که بیشترین تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور را در خود جای داده است.

 

۳ اسفند : ۳۳ درصد مردم کشور زیر خط فقرند

 

۳۳ درصد مردم کشور زیر خط فقرند/ پرداخت همگانی یارانه نقدی یا تضمین حداقل درآمد؟

 

سلامت نیوز:در ادامه گزارش‌های «کرونا، نیروی کار و حمایت اجتماعی» معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گزارش دیگری به موضوع درآمد پایه همگانی و تضمین حداقل درآمد پرداخته است: «به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۳۳ درصد مردم کشور زیر خط فقرند؛ این در حالی است که با «تضمین حداقل درآمد» برای امحای کامل فقر تنها به ۹ هزار میلیارد تومان در ماه نیاز داریم.»

 

گزارش حاضر به تجارب جهانی و تجربه ایران در زمینه طرح‌های یو‌بی‌آی و شبه یو‌بی‌آی می‌پردازد و به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا اجرای طرح‌ یو‌بی‌آی راه‌حلی مناسب برای رسیدن به حمایت جامع اجتماعی است یا خیر؟ در این گزارش نشان می‌دهیم که بسیاری از افراد ۴ دهک اول درآمدی کشور زیر خط فقرند و اگر به افراد مشمول این ۴دهک مابه‌التفاوت سالانه هزینه سرانه با سرانه خط فقر ملی پرداخت شود (بین ۶۷ هزار تومان برای هر نفر (برای دهک چهارم) تا ۵۴۹ هزار تومان برای هر نفر (برای دهک اول) در سال ۱۳۹۸)، فقر در کشور به ‌طورکامل از بین خواهد رفت.

 

هزینه امحای کامل فقر در سال ۱۳۹۸، ۱۱۲ هزار میلیارد تومان بود که حدود ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌داد.عنوان نمودار: طرح تضمین حداقل درآمد: بار مالی امحای کامل فقر با پر کردن شکاف هزینه‌های سرانه با خط فقر ملی تجربه اجرای طرح‌های «درآمد پایه همگانی» در ایران و جهان قبل از بحران کرونا و در سال ۱۳۹۸ طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، یک‌سوم جمعیت کشور(معادل ۲۷.۶ میلیون نفر) زیر خط فقر بودند.

 

این ‌در حالی است که بسیاری از کشورهایی که سرانه تولید ناخالص داخلی آنها مشابه ایران است (در بازه ±۳۰۰۰ دلار) در مقایسه با ایران نرخ فقرکمتری دارند؛کشورهای منطقه همچون ترکیه و اردن و کشورهایی با جمعیت عمدتا مسلمان جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی از این جمله‌اند.

 

حال که مجلس طرح افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی در ازای حذف ارز ترجیحی را در دستورکار خود دارد، سوال اینجاست که چگونه می‌توان با استفاده از یارانه‌های نقدی گام موثرتری در راستای امحای فقر برداشت: یعنی آیا همه افراد (صرف‌نظر از میزان درآمدشان) از یارانه نقدی یکسان برخوردار شوند یا تلاش شود دسترسی به حداقل درآمد برای کلیه افراد جامعه تضمین گردد؟آیا اجرای طرح‌های «درآمد پایه همگانی»برای ایران و کشورهای مشابه مناسب است؟

 

همان‌طور که توضیح دادیم، یو‌بی‌آی به معنای پرداخت نقدی مشروط و همگانی به کلیه افراد، مستقل از میزان درآمدشان است. به نظر کارشناسان، اگر بخواهیم در مورد مناسب بودن یا نبودن طرح‌های یو‌بی‌آی در یک کشور تصمیم بگیریم باید ابتدا ارزیابی درستی از نظام مساعدت اجتماعی در کشور داشته باشیم.

 

۲ اسفند : نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه به ۳۴ درصد رسید

 

مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ را ۳۴ درصد اعلام کرد.

 

تورم نقطه‌ای به معنی رشد قیمت مجموعه‌ای از کالا‌ها و خدمات در یک ماه مشخص نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن است.

 

جزئیات گزارش مرکز آمار که در سایت این مرکز منتشر شده، نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به ٦٦.٨ درصد و نرخ تورم گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ٣٩.٧ درصد رسیده است.

 

بدین ترتیب سرعت رشد قیمت کالاهای خوراکی بیشتر از کالاهای غیرخوراکی و خدمات بوده است.

 

نرخ تورم در ایران تا اردیبهشت ۹۷ تک‌رقمی‌بود، اما از آن زمان هم نرخ ارز افزایش یافته و هم تورم به شدت اوج گرفته است.

 

افزایش نرخ ارز به همراه نقدینگی از مهم‌ترین فاکتورهای رشد قیمت کالاها و خدمات است.

 

نرخ دلار که ابتدای سال جاری ۱۶ هزار تومان بود، اواسط پاییز به ۳۲ هزار تومان اوج گرفت، اما دوباره روند کاهشی یافت و در روز شنبه، دوم اسفند، ۲۵ هزار تومان و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.

 

جزئیات آمارها همچنین نشان می‌دهد که تورم در روستاها بالاتر از شهرها بوده است.

 

رشد قیمت کالاها و خدمات در روستاها طی دی‌ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه پارسال ۵۳.۶ درصد بوده، در حالی که این رقم برای شهرنشین‌ها ۴۷.۲ درصد بوده است.

 

۱ اسفند :‍۳۷ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در شهرستان خداآفرین از ابتدای سال

 

معاون فرماندار خداآفرین از عقد ۳۷ فقره ازدواج دختران زیر ۱۵ سال از ابتدای سال ۹۹ خبر داد.

 

مهدی حاتمی، معاون فرماندار خداآفرین، واقع در استان آذربایجان شرقی در گزارشی که خبرگزاری ایسنا در شامگاه پنج‌شنبه، ۳۰ بهمن، منتشر کرد با بیان این که این ازدواج‌ها در سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی اتفاق افتاده در مورد پیامدهای کودک‌همسری از جمله افزایش آمار طلاق در این منطقه هشدار داد.

 

به گفته آقای حاتمی، در ده ماهه اول سال جاری، ۵۶ فقره طلاق هم در این منطقه ثبت شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۱ درصد افزایش یافته است.

 

به گفته معاون فرماندار خداآفرین، میانگین سن ازدواج دختران در این شهرستان ۱۵ تا ۱۹ سال و در پسران ۲۰ تا ۳۰ سال، همچنین میانگین سن طلاق در این منطقه کمتر از ۳۰ سال است که بیشتر در پنج سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد.

 

تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان اجتماعی کشور، ۱۹ بهمن‌ماه امسال اعلام کرده بود که در ۹ ماهه اول سال جاری، ۲۵ هزار ازدواج مربوط به افراد ۱۳ و ۱۴ ساله بوده است.

 

به گفته آقای رستم‌وندی، در طول این مدت، ۱۰۶۰ مورد ازدواج افراد ۱۱ و ۱۲ ساله اعلام شده و «یک یا دو ازدواج هم زیر ۱۰ سال» بوده است.

 

پیشتر مرکز آمار ایران از افزایش دو درصدی موارد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴سال در شش‌ ماهه نخست امسال نسبت به‌ مدت مشابه در سال ۹۸ خبر داده بود.

 

به دنبال انتشار این آمار بسیاری از کارشناسان حامی حقوق کودکان درباره افزایش آمار کودک‌همسری در ایران به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی کشور هشدار داده‌اند.

 

در همین حال با تصمیم مجلس مبنی بر پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران زیر ۲۳ سال، نگرانی از افزایش کودک‌همسری در ایران افزایش یافته است.

 

ازدواج کودکان به‌ويژه کودکان دختر در سال‌های اخیر به یک موضوع بحث‌برانگیز تبدیل شده است. در سال‌های اخیر برخی از نمایندگان زن مجلس تلاش کردند که سن ازدواج در قوانین ایران را تغییر دهند، اما با مقاومت سایر نمایندگان و روحانیون روبه‌رو شدند.

 

در همین راستا، لایحه «منع ازدواج با کودکان» سال ۹۷ در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی رد شد.

 

بر اساس شرع اسلام، سن بلوغ دختران ۹ سال تمام و پسران ۱۵ سال تمام است، اما مقام‌های حکومت ایران به طور معمول با ازدواج کودکان دختر بالای ۱۳ سال موافق هستند.

 

۲۰ بهمن :هزینه‌های رحم اجاره‌ای در ایران تا ۱۰۰ میلیون رسیده است

 

روزنامه همشهری در گزارشی نوشته است که بازار رحم اجاره‌ای در ایران کماکان رونق دارد و متقاضیان «معمولا ۷۰ میلیون تومان» باید برای هر رحم اجاره‌ای بپردازند که شامل هزینه «وکیل و مادر» است.

 

در گزارش این روزنامه که روز یک‌شنبه ۱۹ بهمن منتشر شده، درباره سایر هزینه‌ها آمده است که زوج‌های نابارور که متقاضی کودک هستند، ابتدا باید «چند میلیون تومان» برای «کشت تخمک و اسپرم در آزمایشگاه» بدهند و پس از شروع بارداری نیز «ماهانه یک تا یک و نیم میلیون تومان» کمک‌هزینهٔ تغذیه و زندگی به زنی که رحمش را اجاره داده، پرداخت می‌کنند.

 

علاوه بر این زوج متقاضی باید «هزینه آزمایش و دکتر» را هم بپردازند. بر اساس این موارد می‌توان گفت هزینه تولد کودک از طریق رحم اجاره‌ای به حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

 

بهمن سال ۹۴ روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی نوشت که نرخ رحم اجاره‌ای نیز ۱۸ میلیون تومان و حق دلالی دست‌کم پنج میلیون تومان است.

 

۱۹ بهمن : ادعای بانک مرکزی ایران: سهم نفت از اقتصاد کشور به پنج درصد سقوط کرده است

 

بانک مرکزی ایران با ارائه آمارهایی مدعی شده که در تابستان ۹۹ سهم نفت از تولید ناخالص داخلی با قیمت‌های جاری به پنج درصد سقوط کرده است.

 

این سهم در دهه گذشته حدود ۲۵ درصد بود و از سال ۹۰ تا ۹۷ به‌طور متوسط حدود ۱۴.۳ درصد بوده است. حال بانک مرکزی ایران می‌گوید از سال ۹۷ این رقم به شدت سقوط کرده و در بهار سال جاری به ۵.۶ درصد و در تابستان به پنج درصد رسید.

 

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که ارزش افزوده بخش نفت به قیمت‌های جاری در بهار امسال به نزدیک ۳۵ هزار میلیارد تومان و در تابستان به حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

بخش نفت شامل تولید و صادرات نفت خام، پالایش و فروش داخلی و خارجی فرآورده‌های نفت، همچنین تولید، فروش داخلی و صادرات گاز می‌شود.

 

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که در سال جاری خورشیدی اقتصاد ایران با رشد منفی پنج درصد مواجه شود. اقتصاد ایران در سال‌های ۹۸ و ۹۷ نیز به ترتیب ۶.۵ درصد و ۵.۴ درصد کوچکتر شده بود.

 

۱۰بهمن : آمار ازدواج در ایران دوباره کاهش یافت/ استان های مرفه طلاق بیشتر و ازدواج کمتری را ثبت کرده اند

 

شفقنا- آمارهای منتشرشده ازسوی سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد که میزان ازدواج در هر سال نسبت به سال گذشته خود روند کاهشی داشته است. طبق آمار سازمان ثبت احوال کشور استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و اصفهان در سال ۹۸ بیشترین آمار ثبت ازدواج را داشتند.

 

 باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: در سال ۹۸ تعداد ۵۳۰ هزار و ۳۳۵ ازدواج و ۱۷۴ هزار و ۸۳۱ طلاق ثبت شده است. بیشترین آمار ازدواج به ترتیب در استان‌های تهران (۶۸ هزار و ۵۹۲)، خراسان رضوی (۴۷ هزار و ۳۷۹)، خوزستان (۳۷ هزار و ۵۹۴)، آذربایجان شرقی (۲۸ هزار و ۴۱۹) و اصفهان (۲۶ هزار و ۱۷۳) بوده است.

 

بیشترین آمار طلاق نیز به ترتیب در استان‌های تهران (۳۱ هزار و ۷۳۳)، فارس (۱۰ هزار و ۹۳)، اصفهان (۱۰ هزار و ۲۴)، آذربایجان شرقی (۹ هزار و ۱۱۹) و مازندران (۸ هزار و ۷۱۸) بوده است.

 

با مقایسه آمارهای ازدواج ۵ سال اخیر در کنار یکدیگر می‌توان به این نتیجه رسید که متأسفانه آمار ازدواج سالانه رو به کاهش است؛ اما نکته جالب این است که در ۵ سال گذشته آمار طلاق تقریبا ثابت و با تغییرات حداقلی همراه بوده است.

 

بر اساس آمارها در سال ۹۳، ۷۷۰ هزار و ۷۳۸ مورد، در سال ۹۴، ۶۸۵ هزار و ۳۵۲ مورد، در سال ۹۵، ۶۶۹ هزار و ۷۹۱ مورد، در سال ۹۶، ۶۰۸ هزار و ۸۵۰ مورد و در سال ۹۷، ۶۰۸ هزار و ۴۱۶ مورد ازدواج ثبت شده است.

 

بر اساس گزارش‌ها در سال ۹۳، ۱۸۹ هزار و ۹۵۱ مورد، در سال ۹۴، ۱۷۴ هزار و ۱۱۷ مورد، در سال ۹۵، ۱۷۴ هزار و ۹۸۳ مورد، در سال ۹۶، ۱۷۹ هزار و ۶۹۷ مورد و در سال ۹۷، ۱۷۵ هزار و ۶۰۴ مورد طلاق در کشور ثبت شده است.

 

۱۲ آذر:  عمر ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است/ اکثر افرادی که ازدواج سفید کردند ۲۵ تا ۳۰ سال داشتند و دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی بودند

 

آمار جدیدی از ازدواج سفید در ایران منتشر شده است که حقایقی درباره این مسئله بازگو می کند. مثلا بیشتر افراد درگیر این ازدواج فرزندان خود را سقط می‌کنند

 

یک مردم‌شناس و محقق با استناد به پژوهشی که درباره «ازدواج سفید» روی ۲۱۳ زوج و به شکل میدانی انجام داده است گفت: «عمر» ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است. ۴۵ درصد از افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند بین ۲۵ تا ۳۰ سال «سن» داشتند. همچنین ۶۲ درصد آنها دارای «تحصیلات» کاردانی و کارشناسی بودند و ۲۳ درصد در مقطع ارشد و دکتری تحصیل می‌کردند؛ این در حالیست که مهمترین «شیوه آشنایی» که از سوی این افراد ذکر شده بود، گروه دوستان و دانشجویی، همکاری در محل اشتغال و فضای مجازی بوده است.

 

گروه‌هایی که بیشتر شیوه زندگی بر پایه «ازدواج سفید» را انتخاب کردند

 

احمدی با اشاره به پژوهش انجام‌شده در مورد ازدواج سفید در ایران توضیح داد: این پژوهش در سه کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان با حجم نمونه ۲۱۳ زوج و به شکل میدانی انجام شده است. بیشتر افرادی که به این شیوه زندگی روی آورده بودند یا مهاجرین شاغل و یا دانشجویان دارای زیست دانشجویی بودند.

 

۵۰ درصد افرادی که ازدواج سفید دارند امیدوارند در آینده ازدواجشان رسمی شود

 

حدود نیمی از مردان قصد نداشتند در آینده ازدواج رسمی داشته باشند

 

وی همچنین با بیان اینکه ۳۹ درصد از افراد مورد پژوهش اظهار کرده بودند نسبت به دین بی‌اعتقاد هستند ادامه داد: ۵۷ درصد از آنها دارای اعتقادات کم و تنها ۲.۹ درصد از آنها نسبت به دین معتقد بوده‌اند. همچنین ۵۲ درصد از آنها که بیش از ۴۰ درصد زنان بودند امید داشتند که ازدواج سفید آنها در آینده به ازدواج رسمی ختم شود؛ این در حالیست که ۴۷ درصد که عمدتا مردان بودند قصد نداشتند تا در آینده ازدواج رسمی داشته باشند. برای ۸۸ درصد از این افراد مسئله بکارت اهمیت نداشته و تنها برای ۱۱ درصد از آنها اعتقاد به این مسئله وجود داشت.

 

تولد کودکان بی‌هویت، سقط جنین و استرس پنهان‌ماندن رابطه؛ پیامدهای دیگر ازدواج سفید

 

احمدی، در ادامه فشارهای روانی و استرس ناشی از پنهان‌ماندن رابطه و غیر قانونی بودن این شیوه زندگی را از دیگر پیامدهایی خواند که از سوی افراد مورد پژوهش عنوان شده و گفت: رنگ‌باختن کلیشه‌های جنسیتی، استقبال جوانان طبقه متوسط، عدم پیگیری قانونی در صورت بروز خشونت، تولد کودکان بی‌هویت، تک سرپرستی و سقط جنین، تنگ شدن حلقه انتخاب افراد برای ازدواج و کاهش نرخ ازدواج و بار روانی ناشی از دست دادن باکرگی برای زنان از دیگر پیامدهای این نوع ازدواج بوده است.

 

بیشتر فرزندان متولدشده در شیوه زندگی هم‌خانگی «سقط» می‌شود

 

دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

 

ازدواج سفید، تشکیل خانواده‌ای حبابی است

 

زنان به امید «ازدواج» پا به عرصه ازدواج سفید می‌گذارند

 

این وکیل دادگستری با بیان اینکه موضوع با هم بودگی از چند سال پیش مطرح شده است، افزود: زنان اولین قربانیان و کودکان قربانیان بعدی این شیوه زندگی هستند. بعضی معتقدند که این شیوه زندگی یک واقعیت اجتماعی است اما سوال اینجاست که مگر بیماران پدوفیلی واقعیت جامعه نیستند ؟ آیا آنها را نیز باید پذیرفت؟ مردان تنوع طلب هستند، این در حالیست که بر اساس تحقیقی که اخیرا از سوی آقای احمدی انجام شده است زنان با امید ازدواج پا به عرصه ازدواج سفید می‌گذارند.

 

وی با بیان اینکه شیوه ازدواج سفید در غرب چارچوب‌هایی دارند و از جنبه‌های قانونی برخوردار است، گفت: در این کشورها در صورت جدایی ثروت این افراد حتی بین آنها تقسیم می‌شود و یا در زمان اختلاف پلیس می‌تواند مداخله کند. این در حالیست که در کشور ما حتی اگر کودکی در چنین ازدواجی متولد شود آیا زن امکان دریافت شناسنامه را دارد؟ پاسخ این سوال منفی است. ازدواج سفید در ایران رسمیت ندارد چرا که با عرف، مذهب و قانون منافات دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©