Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ برابر با  ۱۵ فوريه ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹  برابر با ۱۵ فوريه ۲۰۲۱
an Hamid; orwi-info@rahekargar

ایران در آئینه آمار (۲۵۸)

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ برابر با ۱۵ فوريه ۲۰۲۱

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

خودکشی زنانِ «دیشموک» از فقر ، دختران از ترک تحصیل/۶۰ خودکشی در ۴ سال

 

متوسط هزینه خانواده کارگران ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است

 

صادرات ایران به روسیه «۳۶ درصد» افزایش یافت

 

یک شبکهٔ فساد فراملی. که تجارت سالانه‌اش تا ۲۵ میلیارد دلار است

 

شناسایی ۱۲۰ مورد کودک‌همسری در یک روستا در شهرستان نمین

 

روزانه به طور میانگین ۱۵ نفر در ایران بر اثر خودکشی جان‌باخته‌اند

 

۶۰  درصد کارخانجات تولیدکننده خوراک دام تعطیل شده‌اند

 

ازدواج ۲۵ هزار دختربچه ۱۰ تا ۱۵ سال در ۹ ماهه

 

 

 

۲۶ بهمن : زنانِ «دیشموک» از فقر خودکشی می‌کنند، دختران از ترک تحصیل/۶۰ خودکشی در ۴ سال

 

سلمان بینا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: خودکشی در دیشموک در استان کهگیلویه و بویر احمد  دلایل مختلفی دارد. فقر مالی،بیکاری، نبود خوابگاه‌های دخترانه‌ برای دانش‌آموزان دختری که قصد ادامه تحصیل دارند و…. برخی از این دلایل است.

 

وی عنوان کرد: اهالی اینجا از داشتن امکانات اولیه زندگی محرومند. زنان روستایی دیشموک برای تهیه آب شرب مجبورند چند کیلومتر را با پای پیاده برای تهیه آب طی کنند که هنگام بازگشت دیگر رمقی برای دیگر کارهای منزل برای شان باقی نمی ماند.

 

ترک تحصیل دختران یکی از علت های اصلی

 

بینا ادامه داد: بیشتر  دختران جوانی که اقدام به خودکشی می‌کنند ترک تحصیل کرده و بیکارند. زمینه آموزشی برای این افراد وجود ندارد و برای پیش‌گیری از خودکشی نیاز به مشاور دارند. بهزیستی مدتی یک مرکز مشاوره موقت دایر کرد که بدون هیچ خروجی مناسبی جمع آوری شد.

 

بینا ادامه داد: بخش دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است. عمق محرومیت در منطقه بیداد می کند که نیاز به عزمی ملی دارد. البته ناگفته نماند تمامی استان کهگیلویه و بویر احمد از محرومیت رنج می‌برد و با مشکلات زیرساختی فراوانی رو به رو است.

 

وی گفت: در دیشموک مردان هم بیکارند چه برسد به زنان و اگر تا دکترا هم ادامه تحصیل بدهند بی شغل می مانند و تنها حسن تحصیل برای جوانان این مناطق این است که سطح آگاهی شان بالا می رود .

 

خودکشی ۶۰ نفر در ۳-۴ سال اخیر

 

بینا در پایان افزود: دیشموک به عنوان شهر خودکشی و خودسوزی معرفی شده است ولی هیچ مسئولی به این موضوع ورود نمی کند و ۴-۳ سال اخیر حدود  ۶۰ نفر  که بیشترشان را  زنان تشکیل می‌دهند  اقدام به خودکشی کرده اند که ۳۵ مورد آن موفق بوده است.

 

در یک ماه اخیر نیز دو مرد و یک دختر ۱۱ ساله اقدام به خودکشی کرده اند که متاسفانه همگی آنان فوت کردند.

 

۲۰بهمن : ازدواج ۲۵ هزار دختربچه ۱۰ تا ۱۵ سال در ۹ ماهه ابتدای سال. معاون وزیر ازدواج این دختران را کودک همسری به حساب نمی آورد

 

کودک همسری در ۹ ماهه ابتدای سال: دختر ۱۱ ساله: ۲۴۸ مورد/ ۱۲ ساله: ۸۱۲ / ۱۳ ساله: ۹۵۳۶ / ۱۴ ساله: ۱۴۶۲۹ و به گفته آقای معاون یک یا دو ازدواج هم زیر ۱۰ سال

 

«تقی رستم‌وندی» معاون وزیر و رییس سازمان اجتماعی کشور: : به دختران کمتر از ۱۳ سال از آنجا که با حکم دادگاه و اثبات آمادگی و بلوغ جسمی دختران حکم قضایی برای ازدواج داده می‌شود، بنابراین ما چیزی به عنوان کودک همسری به معنایی که در ادبیات جهانی وجود دارد، در کشورمان نداریم یعنی در مسیر قانونی این کار انجام می‌شود به عنوان مثال اگر دختر ۱۳ ساله یا کمتر از ۱۳ سال دختر بود که قاضی حکم برای ازدواج نمی‌داد.

 

رستم‌وندی خاطرنشان کرد: عمده ازدواج‌های کمتر از سن ۱۵ سال در سن ۱۳ سالگی و ۱۴ سالگی است، یعنی از ۲۵ هزار ازدواجی که در ۹ ماهه ابتدای سال در سن کمتر از ۱۵ سال صورت می‌گیرد، ۱۴ هزار و ۶۲۹ ازدواج در سن ۱۴ سالگی بوده و ۹ هزار و ۵۳۶ ازدواج نیز در سن ۱۳ سالگی انجام شده است.همچنین ۸۱۲ ازدواج در سن ۱۲ سال و ۲۴۸ ازدواج هم در سن ۱۱ سالگی انجام شده است، حدود شاید یک یا دو ازدواج هم زیر ۱۰ سال در کل کشور داشته‌ایم.

 

وی ادامه داد: ازدواج زیر ۱۵ سال هم ثبت رسمی می‌شوند و هم در بانک اطلاعات جمعیت کشور آمار آن ثبت می‌شود، اما چون شناسنامه دختران بعد از سن ۱۵ سالگی دارای صفحه ازدواج می‌شود بعد از ۱۵ سالگی ازدواج این دختران در شناسنامه ثبت می‌شود، منتها ازدواج زیر ۱۵ سال رسمی، قانونی، شرعی و ثبت شده تلقی می‌شود.

 

۲۴ بهمن : سال دشوار تعیین دستمزد؛ 'متوسط هزینه خانواده کارگران ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است'

 

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد در شورای اسلامی کار به تسنیم گفته طبق محاسبات این سازمان، سبد معیشت خانواده کارگری پارسال ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بوده که بهمن ماه امسال با ۳۸ درصد افزایش به هشت میلیون و ۷۳۵ هزار تومان رسیده است.

 

آقای توفیقی به خبرگزاری تسنیم توضیح داده که طبق محاسبات او دستمزد کارگران به طور متوسط برای حدود ۳۸ درصد هزینه‌های زندگی‌ یک خانواده ۳.۳ نفره کافی است که در آن فقط یک نفر درآمد دارد.

 

امسال با توجه به نرخ تورم "سال دشوارتری" برای تعیین دستمزد کارگران در پیش خواهد بود همانطور که ناصر چمنی، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفته "فقط در بخش خوراکی‌ها بیش از ۷۶ درصد افزایش در سبد معیشت دیده می‌شود."

 

محمدرضا تاجیک، نمایندۀ کارگران در شورای عالی کار ایران، متوسط هزینه کارگران را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

 

دستمزد در سال ۱۳۹۹؛ قدرت خرید کارگران در ایران ۲۰ درصد کاهش یافت

 

اوایل سال جاری در اقدامی بی‌سابقه بدون حضور نماینده کارگران، حداقل دستمزد پایه ماهانه کارگران در سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین شد.

 

۲۲ بهمن : صادرات ایران به روسیه «۳۶ درصد» افزایش یافت

 

آمارهای گمرکی روسیه نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ واردات این کشور از ایران نسبت به سال پیش از آن ۳۶.۲ درصد افزایش یافته و به حدود ۷۹۶ میلیون دلار رسیده است.

 

صادرات روسیه به ایران نیز با افتی هفت درصدی به یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار رسیده است.بدین ترتیب، صادرات روسیه به ایران تقریبا دو برابر واردات آن از ایران است.

 

افزایش ۳۶ درصدی صادرات ایران به روسیه در حالی است که کل واردات روسیه در سال گذشته میلادی نسبت به ۲۰۱۹ حدود پنج درصد کاهش یافته و به ۲۳۱ میلیارد دلار رسید و صادراتش نیز با بیش از ۲۰ درصد افت بالغ بر ۳۳۶ میلیارد دلار بود.

 

بدین ترتیب، سهم ایران در تجارت خارجی روسیه در سال گذشته میلادی حدود چهار دهم درصد است.

 

آمارهای رسمی دیگر شرکای اصلی ایران شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه و اتحادیه اروپا حاکی از افت چشمگیر صادرات ایران به این کشورهاست و برای اولین بار، صادرات آن‌ها به ایران از واردات‌شان پیشی گرفته است.

 

عراق، امارات و افغانستان هنوز آمارهای بازرگانی با ایران را منتشر نکرده‌اند.

 

۲۰ بهمن : وزیر سابق راه: یک شبکهٔ فساد فراملی داریم که تجارت سالانه‌اش تا ۲۵ میلیارد دلار است

 

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی در دولت روحانی،گفته است در ایران یک «شبکهٔ فساد فراملی» تشکیل شده که درگیر «بازار غیررسمی» است که ارزش تجارت در آن سالانه به «۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار» می‌رسد.

 

او در مصاحبه‌ای ، تأکید کرده است این شبکه فساد که اکنون بین‌المللی شده، در طول ۱۵ سال گذشته شکل گرفته و نقطه اوج آن دولت احمدی‌نژاد بوده که ۱۰۰ میلیارد دلار سهام به طور عمده بین نهادهای نظامی توزیع شد.

 

آقای آخوندی همچنین گفته است در ایران در حال حاضر پنج دولت داریم و اقتصاد ایران «درگیر فساد تودرتو و عمیق است».

 

به‌گفته وزیر سابق راه، این شبکهٔ فساد «همه‌جا در پی منافع خودشان هستند» و «اگر برجام ایجاد می‌شود، بلافاصله با آن مخالفت می‌شود و مسیر الحاق به FATF هم کور می‌شود».

 

لوایح اف‌ای‌تی‌اف که مربوط به حوزه پول‌شویی هستند، اکنون در مجمع تشخیص مصحلت نظام در حال بررسی هستند و بر اساس اظهارنظرهای صورت‌گرفته، مدیران نهادهای اقتصادی زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای اقتصادی وابسته به سپاه پاسداران با تصویب این لوایح مخالف‌اند.

 

ایران سال‌هاست که از نظر فساد مالی در ردیف بدترین کشورهای جهان قرار دارد.

 

سازمان شفافیت بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش سالانه خود که روز پنج‌شنبه ۹ بهمن منتشر شد، اعلام کرد که ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۴۹ قرار گرفته است.

 

۲۰ بهمن : شناسایی ۱۲۰ مورد کودک‌همسری در یک روستا در شهرستان نمین

 

عظیم اکبری، دادستان شهرستان نمین، از بازداشت چند نفر در ارتباط با «۱۲۰ مورد کودک‌همسری» در روستای آبی‌بیگلوی از توابع شهرستان نمین در استان اردبیل خبر داده است.

 

در سال‌های اخیر برخی از نمایندگان زن مجلس تلاش کردند که سن ازدواج در قوانین ایران را تغییر دهند، اما با مقاومت سایر نمایندگان و روحانیون روبه‌رو شدند.

 

در همین راستا، لایحه «منع ازدواج با کودکان» سال ۹۷ در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی رد شد.

 

بر اساس شرع اسلام، سن بلوغ دختران ۹ سال تمام و پسران ۱۵ سال تمام است.

 

مقام‌های حکومت ایران به طور معمول با ازدواج کودکان دختر بالای ۱۳ سال موافق هستند.

 

روز گذشته، تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان اجتماعی کشور، گفت در برخی روستاها «دختر ۱۳ ساله آمادگی ازدواج دارد، لذا به آن کودک‌همسری نمی‌گویند».

 

او گفت در ۹ ماهه اول سال جاری، ۲۵ هزار ازدواج مربوط به افراد ۱۳ و ۱۴ ساله بوده است.

 

به گفته آقای رستم‌وندی در طول این مدت، ۱۰۶۰ مورد ازدواج افراد ۱۱ و ۱۲ ساله اعلام شده و «یک یا دو ازدواج هم زیر ۱۰ سال» بوده است.

 

۱۹ بهمن : ۶۰  درصد کارخانجات تولیدکننده خوراک دام تعطیل شده‌اند

 

بحران تامین نهاده‌های دامی منجر به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گوشت مرغ در ایران شده است

 

اتاق بازرگانی ایران در گزارشی اعلام کرده است که ۶۰ درصد کارخانجات تولیدکننده خوراک دام به دلیل عدم تامین نهاده‌های دامی تعطیل شده‌اند.

 

دولت ایران در زمینه نهاده‌های دامی واردکننده است و ۸۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز واحدهای تولیدی را وارد می‌کند ولی در ماه‌های گذشته به دلیل مشکلات ناشی از تامین و تخصیص ارز، واردات نهادهای دامی و تولید خوراک دام وضعیت بحرانی پیدا کرده است.

 

بر اساس این گزارش که به بررسی وضعیت واردات تا بهمن ماه امسال پرداخته است، «امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ثبت سفارش نهاد‌ه‌های دامی و طیور حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است».

 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در شرایط کنونی تولیدکنندگان ناچار شده‌اند که «هرچه را که می‌تواند به عنوان جیره غذایی دام و طیور استفاده کند تا از گرسنگی تلف نشوند».

 

بحران تامین و توزیع خوراک دام که ۷۰ درصد هزینه‌های تولید دام را تشکیل می‌دهد، در طول ماه‌های گذشته منجر به آشفتگی در بازار خرید و فروش گوشت مرغ و افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت آن شده است.

 

قیمت هر کیلو مرغ در فروردین امسال ۱۲ هزار تومان بود ولی در ماه‌های اخیر بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان بوده است.

 

۱۹ بهمن : روزانه به طور میانگین ۱۵ نفر در ایران بر اثر خودکشی جان‌باخته‌اند

 

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور روز یکشنبه ۱۹ بهمن اعلام کرد که آمار خودکشی در ایران طی هفت سال گذشته سالانه چهار الی پنج درصد افزایش یافته است.

 

تقی رستم‌وندی همچنین از افزایش خودکشی در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال خبر داد،‌ اما هیچ آماری در این زمینه ارائه نکرد و فقط گفت که اعلام آمار قطعی خودکشی در کشور با پایش داده‌ها در پایان سال امکان‌پذیر است.

 

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۹، روزانه به طور میانگین ۱۵ نفر در ایران بر اثر خودکشی جان‌باخته‌اند.

 

در گزارشی که روزنامه «اعتماد» اول بهمن‌ امسال منتشر کرد از یک منبع آگاه در سازمان پزشکی قانونی ایران نقل قول شده بود که آمار خودکشی از ابتدای سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در حد فاصل مهر تا آبان ۹۹ شش دانش‌آموز فقط در شهرستان رامهرمز در جنوب ایران دست به خودکشی زده‌اند.

 

در ماه‌های گذشته اخبار متعددی درباره خودکشی نوجوانان در ایران منتشر شده است. این آمار نشانگر کاهش سن خودکشی در ایران است و دلایل آن بیشتر «فقر اقتصادی» و «نابسامانی‌های اجتماعی و خانوادگی» اعلام شده است.

 

ئیس سازمان امور اجتماعی کشور در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین از افزایش ۳۰ درصدی علائم افسردگی، استرس و اضطراب به‌دلیل شیوع کرونا خبر داد و گفت که «فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها در دو سال گذشته تاثیرات زیادی بر فضای اجتماعی کشور داشته است».

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©