Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ برابر با  ۰۶ نوامبر ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷  برابر با ۰۶ نوامبر ۲۰۱۸
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۴۷)

 

سه-شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ برابر با ۰۶ نوامبر ۲۰۱۸

 

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۵۰۲ روستا در استان سیستان و بلوچستان منابع آبی خود را از دست داده اند

 

سقوط دوباره جایگاه ایران در فضای کسب‌وکار؛ رتبه ۱۲۸ در میان ۱۹۰ کشور

 

نرخ تورم مهرماه به رقم ۱۵.۹ درصد رسید

 

افزایش ۲۵ درصدی بیکاری زنان در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۶

 

کمبود ۱۱ هزار نفری معلم در مدارس استان تهران

 

تهران دیگر باغ ندارد، تخریب ۱۲۹ هکتار از باغ ها

 

وقوع ۶۰ درصد طلاق‌ها بعد از ۵ سال زندگی

 

دامنه اعتیاد به نوجوانان زیر ۱۵ سال رسیده است

 

ترک شغل ۱.۸ میلیون نفر در پنج سال گذشته/۵عامل نخست بیکار شدن

 

خالی بودن ۶۷ درصد از سد‌های پنج گانه تهران/حجم مخازن ۲۴ درصد کاهش یافت

 

۴۳ هزار مبتلا به ایدز در ایران

 

در آغاز سال ۲۰۱۸ تا روز جهانی مبارزه با اعدام، ۲۰۷ نفر در ایران به دار آویخته شدند

 

 

 

۱۵ آبان : ۵۰۲ روستا در استان سیستان و بلوچستان منابع آبی خود را از دست داده اند

 

عبدالاحد ریگی، مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته ۵۰۲ روستای استان منابع آبی خود را از دست داد و به روستاهایی که با تانکر باید به آن آبرسانی کرد، اضافه شد.

 

به گزارش ایسنا، آقای ریگی افزود که ۶۹ درصد منابع آبی استان در معرض تنش قرار دارد

 

۱۲ آبان : سقوط دوباره جایگاه ایران در فضای کسب‌وکار؛ رتبه ۱۲۸ در میان ۱۹۰ کشور

 

بانک جهانی در گزارشی که روز چهارشنبه ۹ آبان منتشر کرد به وضعیت فضای کسب‌وکار در کشورهای جهان طی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.

 

بر اساس این گزارش، ایران در سال جاری میلادی از لحاظ شاخص سهولت کسب‌وکار از میان ۱۹۰ کشور جهان جایگاه ۱۲۸ را دارد.

 

جایگاه ایران در سال گذشته ۱۲۴ بود که نسبت به سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ به ترتیب چهار پله و هفت پله سقوط کرده بود. بدین ترتیب جایگاه ایران برای چندمین سال متوالی سقوط کرده است.

 

به گفته بانک جهانی، نیوزیلند، سنگاپور و دانمارک در سال جاری بهترین وضعیت کسب‌وکار را در جهان داشته‌اند و در قعر جدول نیز کشورهای سومالی، اریتره و ونزوئلا قرار دارند. سال گذشته نیز همین کشورها با همین ترتیب در بهترین و بدترین جایگاه قرار داشتند.

 

بانک جهانی برای طبقه‌بندی کشور‌ها بر حسب «محیط کسب‌وکار» ده مولفه را مدنظر دارد: شروع کسب‌وکار، اخذ مجوز ساخت‌وساز، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، دریافت اعتبارات، حمایت از سهامداران خرد، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، اجرای قرارداد‌ها و ورشکستگی.

 

این گزارش می‌افزاید داده‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت در فضای کسب‌وکار وابسته به پیشینه و شرایط کشورها نیست و هر دولتی که مایل باشد می‌تواند در این راستا پیشرفت داشته باشد.

 

بانک جهانی می‌گوید که هند و چین گام‌های چشمگیری در این زمینه برداشته‌اند. اما بوده‌اند کشورهای کوچک با اقتصادی بسیار ضعیف که اقدامات مهمی در این زمینه انجام داده‌اند. از جمله جیبوتی در میان شش کشوری است که طی سال جاری بیشترین اصلاحات را در فضای کسب‌وکار انجام داده است.

 

بیشترین اصلاحات اقتصادی در زمینه بهبود فضای کار به ترتیب در کشورهای افغانستان، جیبوتی، چین، آذربایجان، هند، توگو، کنیا، ساحل عاج، ترکیه و رواندا صورت گرفته است.

 

البته برخی از این کشورها هنوز راه زیادی برای رسیدن به رتبه‌های بهتر در جدول فضای کسب‌وکار جهانی دارند. برای نمونه جایگاه افغانستان هم اکنون در ردیف ۱۶۷ قرار دارد و یکی از بدترین شرایط کسب‌وکار در این کشور حاکم است.

 

بانک جهانی می‌گوید که هیچ اقتصادی بدون توسعه سالم بخش خصوصی قادر به پیشرفت نیست.

 

بر اساس این گزارش، از ژوئن ۲۰۱۷ تا ماه مه امسال، ۳۱۴ مورد اصلاحات اساسی در فضای کسب‌وکار جهانی ثبت شده است و وضعیت ۱۲۸ کشور از این لحاظ بهبود یافته است.

 

۵ آبان : نرخ تورم مهرماه به رقم ۱۵.۹ درصد رسید

 

خبرگزاری میزان- نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهر‌ماه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۵.۹ درصد رسید.

 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، براساس آخرین آمار بانک مرکزی خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ اعلام شد.

 

براین اساس شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه ۱۳۹۷ رقم ۱۴۸.۴ بوده که نسبت به ماه قبل با رشد  ۴.۶ درصدی روبرو بوده است.

 

 لازم به ذکر است که شاخص مذکور در مهرماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۳۶.۹ درصد افزایش داشته است.

 

 گفتنی است با کاهش نسبی التهابات در بازار ارز، نرخ تورم ماهانه که مجموعاً در شش ماه اول سال روندی صعودی را طی کرده بود، در مهرماه با کاهش مواجه شده است.

 

۵ آبان : افزایش ۲۵ درصدی بیکاری زنان در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۶

 

طبق بررسی‌های مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جمعیت زنان بیکار طی سال‌های ۹۰ تا ۹۶ از ۸۳۰ هزار و ۹۹۶ نفر به بیش از یک میلیون و ۳۷ هزار نفر افزایش یافته که از افزایش ۲۰۰ هزار نفری این جمعیت در این فاصله زمانی حکایت دارد. سهم زنان از جمعیت فعال کشور در طول این سال‌ها دچار نوسان شده؛ به نحوی که از ۱۶.۲ درصد در سال ۱۳۹۳ تا ۱۹.۷ درصد در سال ۱۳۹۶ متغیر بوده است. کارشناسان عواملی همچون تغییر دولت‌ها، اعمال برخی سیاست‌ها، تغییر فضای اقتصادی کشور، رویکرد دولت‌ها به مسأله اشتغال زنان و افزایش نرخ تحصیلکردگی در زنان را در رشد جمعیت فعال زنان موثر می‌دانند.

 

۱ آبان : کمبود ۱۱ هزار نفری معلم در مدارس استان تهران

 

مدارس شهرستان‌های تهران دو شیفته شدند/ افزایش ۷۰ هزار نفری دانش‌آموز و کمبود ۱۱ هزار نفری معلم

 

عبدالرضا فولادوند (مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به افزایش آمار دانش‌آموزان شهرستان‌های استان تهران گفت: امسال حدود ۷۰ هزار نفر به دانش‌آموزان ما اضافه شده‌اند و از همین رو به لحاظ فضا دچار مشکل هستیم، زیرا سرعت افزایش جمعیت دانش‌آموزی با سرعت ساخت و سازهایمان همخوانی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه بخشی از مدارسمان را دوشیفته کرده‌ایم، گفت: حدود ۵۰ درصد مدارس شهرستان‌های اطراف تهران دو شیفته هستند، در حالی که طبق میانگین تنها ۲۰ درصد از مدارس کشور دو شیفته هستند. ما توانستیم کمبود فضا را با دو شیفته‌کردن مدارس جبران کنیم.

 

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به تراکم بالا در مدارس اطراف تهران گفت: تراکم کلاس‌های ما بالاست، اما با تلاش و همکاری استاندار تهران و خیرین مدرسه‌ساز برنامه‌ای در نظر گرفته شده است برای اینکه تا پنج سال آینده حدود ۱۲ هزار کلاس تخریبی بازسازی و به کلاس‌های ما اضافه شوند.

 

فولادوند اضافه کرد: در طول تابستان حدود ۵۴ آموزشگاه و ۶۶۰ کلاس را به فضاهای آموزشی‌مان اضافه کردیم. به طور کل سعی کردیم با دو شیفته کردن مدارس مشکل کمبود فضا را حل کنیم، اما اگر بخواهیم به مدراس تک شیفت فکر کنیم هنوز با آن فاصله زیادی داریم.

 

او گفت: پیش‌بینی کرده بودیم که ۱۱۰ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی‌مان اضافه شود، اما تاکنون ۷۰ هزار نفر اضافه شده‌اند و حتی برای ۴۰ هزار نفر هم ظرفیت داریم.

 

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: از همین حالا در راستای ساماندهی نیروی انسانی و فضای آموزشی در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در حال برنامه‌ریزی هستیم، اما به طور کل اگر بخواهیم شیفت دوم مدارس را در نظر بگیریم، برای حدود ۴۰ هزار دانش‌آموز نیز ظرفیت داریم و می‌توانیم بگوییم که شهروندان ما نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

 

فولادوند در پاسخ به این سوال که آیا مدارس شهرستان‌های تهران به لحاظ ایمنی استانداردهای لازم را دارند؟ گفت: در کل کشور حدود ۳۰ درصد از مدارس جزو مدارس تخریبی هستند، مدارسی که کد تخریبی داشتند دیگر از رده خارج شدند و هیچ دانش‌آموزی در آنجا نیست، اما بالاخره مدارسی داریم که نیاز به تعمیر و مقاوم‌سازی دارند و انجام این کار هم جزو برنامه‌های ما هست.

 

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا تراکم بالا در کلاس درس و حتی دو شیفته‌شدن مدارس موجب کاهش کارکرد آموزشی دانش‌آموزان و حتی معلم نخواهد شد، گفت: صد در صد همینطور است که شما می‌گویید، اما تلاش کردیم با برنامه‌ها و طرح‌های جانبی به گونه‌ای این کیفیت را تقویت کنیم، زیرا تراکم بالا کلاس را شلوغ و تمرکز معلم را کم می‌کند، اما برخی مواقع مجبوریم، این کار را کنیم، زیرا تازه اگر فضا هم باشد نیروی انسانی نداریم.

 

فولادوند با اشاره به کمبود نیرو در مدارس شهرستان‌های تهران گفت: امسال حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نیرو کم داشتیم، همچنین آموزش و پرورش در مجموع حدود ۱۱۰ هزار نفر نیرو کمبود داشته که با استفاده از حق‌التدریس نیروهای شاغل و سایر نیروها توانست این کمبود را جبران کند. ما نسبت به کل کشور یک دهم کمبود نیرو داریم، البته شاید استان تهران کمبود نیرو داشته باشد، اما به اندازه ما نیست. در سال جاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو کم داشتیم که با کمک مقام عالی وزارت بخشی از مشکلاتمان حل شد و توانستیم به صورت حق‌التدریسی نیروی کلاس‌هایمان را تامین کنیم.

 

۲۹ مهر : تهران دیگر باغ ندارد، تخریب ۱۲۹ هکتار از باغ ها

 

آنطور که سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران چند وقت پیش با تمرکز بر موضوع سهم درآمدهای شهرداری از تخریب باغ های پایتخت اعلام کرد حدود ۱۲۹ هکتار از باغ ها بعد از مصوبه برج باغ ها تخریب و پروانه ساختمانی صادر شده است.

 

به گزارش ایرنا بر مبنای مصوبه برج باغ ها به سازندگان اجازه داده می شد در ۳۰ درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام دهند و ۷۰ درصد باقیمانده باغ را حفظ کنند اما خبرها از نتایج اجرای این مصوبه خوشایند نیست به طوری که برپایه گزارش ها درختان بیشتر از مجوز صادره تخریب شده اند.

 

تلاش برای اخذ مصوبه برج باغ ها از سال ۸۲ شروع شده بود و گزارش ها حاکیست که تخریب گسترده باغ ها در نتیجه این مصوبه از چند سال پس از سال ۸۳ شدت گرفت و آمار ارایه شده از تخریب ۱۲۹ هکتاری هم مربوط به یک دوره ۱۰ ساله از سال ۹۶ به قبل اعلام شده است.

 

درآمد تخریب باغ ها چقدر بود

 

 علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرده بود: در زمان لغو مصوبه برج باغ برخی دوستان نگران کاهش محسوس درآمد شهرداری در این شرایط بی پولی بودند، امروز روشن شد در ۱۰ سال اخیر تنها یک درصد از مجموع درآمد حاصله از صدور پروانه مربوط به باغ ها بوده است.

 

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون خدمات شهری و سلامت شورای شهر تهران نیز چندی پیش در نشست خبری توضیح داد: درآمدهای شهرداری تهران در حدود ۱۱۴ هزار میلیارد تومان در طول ۱۰ سال (۸۶ تا ۹۶) بوده که درآمدهای ناشی از برج باغ ها تنها یک درصد و افزون بر هزار میلیارد تومان از آن را تشکیل داده است.

 

آمارهای متناقض اما گویای تخریب باغ ها

 

برپایه آماری که یکی از بخش های مدیریت شهری تهران اعلام کرده پایتخت در سال ۱۳۶۸ معادل ۱۴ هزار و ۱۶۷ هکتار باغ داشته که تاکنون بیش از هشت هزار هکتار از آنها را در همه این سال ها مفتِ مفت از بین برده اند.

 

برخی منابع دیگر مساحت کل باغ ها را افزون بر پنج هزار هکتار اعلام کرده اند که تاکنون بیش از نیمی از آنها از بین رفته است.

 

بهانه ای به نام برج باغ

 

آنطور که برخی گزارش ها حاکیست بعضی مسئولان شهری طی سال های گذشته به بهانه تامین پارکینگ و دیگر فضاها اجازه گودبرداری بیش از حد مجاز و سطح اشغال بیش از ۳۰ درصد باغ ها را صادر کرده اند.

 

* عقبه مصوبه برج باغ ها

 

 تا قبل از سال ۸۳ مالکان باغ ها از آنجا که نمی توانستند در باغ خود همانند زمین های دیگر (۶۰ درصد رایج) ساخت و ساز کنند، به خشکاندن درختان اقدام می کردند.

 

از این رو اعضای دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران در طرحی که هدف از اجرای آن را جلوگیری از تخریب باغات و حفظ، نگهداری و احیای باغ ها خواندند، با تصویب مصوبه برج باغ ها اجازه ساخت و ساز در ۳۰ درصد مساحت هر یک از باغات شهر تهران را صادر کردند و در ازای کاهش سطح به تعداد طبقات افزودند.

 

آمارهای عضو سابق شورا

 

 محمد حقانی عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با ارائه آماری می گوید: طی ۲۰ سال گذشته حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات تهران از بین رفته است.

 

۲۸ مهر : وقوع ۶۰ درصد طلاق‌ها بعد از ۵ سال زندگی

 

 معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: طبق تازه‌ترین آمار حدود ۶۰ درصد زوجینی که طلاق گرفته اند، بعد از حداقل ۵ سال زندگی از هم جدا شده‌اند.

 

محمدمهدی تندگویان (معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره میانگین سن ازدواج در میان دختران و پسران توضیح داد: امسال سن ازدواج پسران به طور میانگین به ۳۱ سال و در دختران نیز به ۲۸ سال رسیده است. در مجموع میانگین سن ازدواج در کشور افزایش پیدا کرده است که البته دلایل مختلفی دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آمار طلاق در کدام استان‌ها بیشتر است، گفت: کماکان آمار طلاق در استان‌های تهران و البرز بالاتر از سایر استان‌هاست.

 

۲۳ مهر : دامنه اعتیاد به نوجوانان زیر ۱۵ سال رسیده است

 

به گزارش ایرنا، اکرم مصوری منش افزود: در حال حاضر سن مصرف موادمخدر و اعتیاد در میان نوجوانان و جوانان به شدت کاهش یافته است؛ از این رو، ضروری است راهکارهای اساسی برای کاهش میزان مصرف موادمخدر در این افراد اندیشیده شود.

 

وی مهمترین آسیب حوزه زنان را نیز اعتیاد عنوان کرد و گفت: بزرگترین آسیب اجتماعی در کشور اعتیاد است که زنان و دختران را نیز شامل می شود؛ آمارها نشان می دهند که اعتیاد از سن ۱۵ و ۱۸ سالگی هم پایین تر آمده و حتی وارد مدارس شده است.

 

وی اظهار داشت: ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت بسیاری از استان های کشور، زندگی حاشیه نشینی دارند که به عنوان آسیب اجتماعی به شمار می رود؛ زیرا زمانی که امکانات و رفاه وجود ندارد و معیشت افراد کامل نیست، به طور مسلم دچار آسیب می شوند و آسیب دیگر زن و مرد نمی شناسد.

 

بر اساس آخرین آمار، ٢ میلیون و ٨٠٨ هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در ایران هستند. تریاک، گل، هروئین و شیشه به ترتیب بیشترین میزان مصرف را در میان افراد مصرف کننده دارد.

 

سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیشتر گفته بود که بر اساس نتایج تحقیق سال ۱۳۹۰، پنج درصد معتادان در کشور زنان هستند و این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۱۰ درصد افزایش یافت؛ اما نکته قابل توجه این است که افزایش آمار زنان به معنای دو برابر شدن جعیت زنان معتاد نبود بلکه دلایل دیگری داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: البته تریاک همچنان رتبه نخست مصرف مواد مخدر را در میان زنان دارد و اکنون حدود ۱۰ درصد معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور را بانوان تشکیل می دهند.

 

۲۲ مهر : ترک شغل ۱.۸ میلیون نفر در پنج سال گذشته/۵عامل نخست بیکار شدن

 

به گزارش خبرنگار مهر، جدیدترین آمار از علت ترک شغل مربوط به کل سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد، در طول سال گذشته یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۴۷ نفر شغل خود ترک کرده اند.

 

بر اساس جدیدترین اطلاعات، نتایج آمارگیری نیروی کار، افراد بیکاری که در پنج سال گذشته شاغل بودند، عمدتا به ۱۳ دلیل مجبور به ترک شغل خود شدند که «موقتی بودن کار» بیشترین عامل ترک شغل بوده است؛ به این ترتیب که ۴۵۱ هزار و ۵۵۷ نفر به دلیل موقتی بودن کار، شغل خود را ترک کردند.

 

«پایین بودن درآمد» همچنین طی پنج سال گذشته دومین عامل ترک شغل بوده است؛ از کل جمعیت ۱.۸ میلیونی بیکار شده، ۲۹۴ هزار و ۱۹۰ نفر به دلیل درآمد پایین، همکاری خود را قطع کردند.

 

پس از آن «اخراج یا تعدیل نیرو» سومین عامل ترک شغل اعلام شده است؛ به طوری که ۲۵۲ هزار و ۹۵۵ فرد شاغل طی ۵ سال گذشته با تعدیل نیرو از سوی کارفرما، مواجه شدند.

 

چهارمین عامل ترک شغل افراد شاغل، «تعطیلی دائمی محل کار» بوده است که ۱۲۶ هزار و ۹۸۶ نفر به این دلیل به زمره بیکاران پیوستند. علت ترک شغل ۹۳ هزار و ۷۵۸ نفر از شاغلان نیز، «فصلی بودن کار» بوده است که بیشترین عامل ترک شغل را به خود اختصاص می دهند.

 

بر اساس این گزارش، جابجایی محل کار، تحصیل، مسائل خانوادگی، مهاجرت، بازنشستگی، کهولت سن و بیماری از دیگر عوامل ترک شغل محسوب می شوند.

 

۹۶ درصد از بیکاران از «مقرری بیمه بیکاری» استفاده نمی‌کنند

 

از مجموع جمعیت ۱.۸ میلیونی بیکار شده، طی پنج سال گذشته، ۸۹۰ هزار و ۸۱۵ نفر در مشاغل خدماتی، ۷۹۰ هزار و ۴۹ نفر در مشاغل صنعتی و ۱۱۹ هزار ۹۲ نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار بودند.

 

آمار ارائه شده نشان می دهد، از کل جمعیت یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۴۷ نفری که شغل خود را طی پنج سال گذشته ترک کرده اند فقط ۶۴ هزار و ۳۶۴ نفر از بیمه بیکاری استفاده می کنند و یک میلیون و ۷۴۴ هزار و ۸۳ نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت نمی کنند.

 

بر این اساس از بین افراد بیکار شده طی پنج سال گذشته فقط ۳.۵ درصد آنها از مزایای بیمه بیکاری استفاده می کنند و ۹۶.۵ درصد از این ظرفیت استفاده نمی کنند. البته ممکن است بخشی از این افراد پس از بیکار شدن، در فاصله کوتاهی وارد بازار کار شده باشند.

 

۲۰ مهر : خالی بودن ۶۷ درصد از سد‌های پنج گانه تهران/حجم مخازن ۲۴ درصد کاهش یافت

 

به‌گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، بررسی وضعیت مخازن سد‌های کشور نشان می‌دهد مجموع حجم کنونی پنج سد بزرگ مخزنی استان تهران بالغ بر ۶۲۸ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با ۸۳۱ میلیون مترمکعب حجم مخازن سال گذشته با کاهش ۲۴ درصدی روبرو بوده است.

 

در این میان حجم آب ورودی به سد‌های لار، طالقان، کرج، لتیان و ماملو از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۶ حدود یک‌هزار و ۱۷۰ میلیون متر مکعب اعلام شده و خروجی آب از این سد‌ها در مقایسه با سال آبی ۹۶-۹۵ به‌دلیل کسری مخازن با کاهش ۲۰ درصد مواجه بوده است.

 

این نکته حائز اهمیت است که هم اکنون ۶۷ درصد از حجم مخازن سد‌های تهران خالی بوده و نسبت به ذخیره سال آبی ۹۶-۹۵ حدود ۲۴ درصد کمتر است.

 

این گزارش حاکی از آن است که حجم مخزن سد لار ۶۳ درصد، سد طالقان ۱۱ درصد، سد کرج ۵ درصد، سد لتیان ۴۳ درصد و سد ماملو ۳۴ درصد کمتر از سال آبی گذشته اعلام شده است.

 

در همین راستا چندی پیش حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره آخرین بارندگی‌ها و وضعیت شرایط آبی کشور نیز گفت: با میانگین بارندگی ۱۷۱ میلیمتر، سال گذشته را پشت سر گذاشتیم که در آمار‌های ۵۰ ساله اخیر، رتبه چهل و هشتم را به خود اختصاص داده است؛ به عبارتی در مدت نیم قرن اخیر، فقط ۲ سال بارندگی‌ها کمتر از سال آبی ۹۷-۹۶ بود که نسبت به سال قبل، ۲۱ درصد کاهش داشته است.

 

این مقام مسئول در کنار کاهش بارندگی‌ها به اُفت تولید انرژی برقابی نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ تولید انرژی هفت درصد کاهش داشته به طوری که در سال ۹۵ معادل ۱۶ میلیون مگاوات ساعت تولید انرژی داشتیم، اما در سال ۹۶ این رقم به ۱۵ میلیون مگاوات رسید.

 

۱۹ مهر : ۴۳ هزار مبتلا به ایدز در ایران

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که بر اساس آخرین برآوردها، آمار بیماران مبتلا به ایدز در ایران به حدود ۴۳ هزار نفر رسید. در حال حاضر تنها ۱۳ هزار نفر از بیماران مبتلا به ایدز کشور شناسایی شده و تحت درمان قرار دارند.

 

وی با ابراز نگرانی از این که در باره حدود ۳۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور هیچ اطلاعاتی وجود ندارد و نحوه خدمات گیری آنان مشخص نیست، گفت: باید از لحاظ فرهنگی زمینه‌ای فراهم شود تا این بیماران نیز خود را معرفی خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین گفت که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون حدود ۱۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور بر اثر این بیماری جان باختند.

 

وی علت اصلی ابتلا به بیماری ایدز در ایران را اعتیاد تزریقی اعلام کرد.

 

۱۸ مهر :در آغاز سال ۲۰۱۸ تا روز جهانی مبارزه با اعدام، ۲۰۷ نفر در ایران به دار آویخته شدند

 

سازمان حقوق بشر ایران، ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۶: طبق گزارش نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران، از ابتدای سال میلادی جاری تا روز دهم اکتبر که روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام است، ۲۰۷ زندانی از جمله ۵ کودک‌-مجرم در ایران به دار آویخته شده‌اند.

 

مسئولان قضائی در ایران با وجود مخالفت‌های شدید داخلی و بین‌المللی همچنان به اعدام کودک‌-مجرمان ادامه داده‌اند و ایران جزء معدود کشورهایی در جهان به حساب می‌آید که همچنان برای جرایمی که در کودکی اتفاق افتاده حکم اعدام را به اجرا در می‌آورد. از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون ۵ کودک-مجرم در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند. امیرحسین پورجعفر، علی کاظمی، محبوبه مفیدی، ابوالفضل چزانی شراهی و زینب سکانوند لکران نام این پنج کودک‌-مجرم است که توسط نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران به ثبت رسیده است. اعدام این کودک‌-مجرمان در حالی بود که ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید که از سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید، به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم و یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، قصاص صادر نکنند. ولی گزارش‌های سازمان حقوق بشر ایران  ایران نشان می‌دهند  که تصویب این قانون موجب کاهش  آمار اعدام کودک مجرمان نشده است. از زمان تصویب این قانون تا کنون  دستکم ۳۵ کودک مجرم در ایران اعدام شده‌اند.

 

از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون ۲۰۷ زندانی در ایران اعدام شدند که تنها ۷۵ نفر از ایشان توسط رسانه‌های داخل ایران اعلام شده است. از این میان ۲۰ نفر با اتهام محاربه، ۸ نفر با اتهامات مربوط به مواد مخدر، ۱۵۵ نفر با اتهام قتل عمد، ۲۱ نفر با اتهام تجاوز به عنف و ۳ نفر با اتهامات سیاسی اعدام شده‌اند.

 

ظرف مدت مشابه سال قبل اعدام ۴۳۷ نفر به ثبت رسیده بود که تنها ۸۳ مورد آن از سوی رسانه‌های داخل ایران اعلان شده بود. از این میان ۱۲ نفر با اتهام محاربه، ۲۲۱ نفر با اتهامات مربوط به مواد مخدر، ۱۷۸ نفر با اتهام قتل عمد، ۱۷ نفر با اتهام تجاوز به عنف و ۹ نفر با اتهامات نامعلوم اعدام شده اند.

 

از دلایل پایین آمدن آمار اجرای حکم اعدام در سال جاری می‌توان به اصلاح قانون مجازات مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد. در سال ۲۰۱۷ فرایند اصلاحات جدید قانون مبارزه با مواد مخدر مراحل پایانی خود را طی کرد و از روز ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ (۲۳ آبان ماه ۱۳۹۶) قانون جدید مبارزه با مواد مخدر اجرایی شد.

 

۱۸ مهر : تحصیل زیر سقف ۳۲ هزارمدرسه ناایمن

 

سلامت نیوز: بر اساس آمارها ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده و نیازمند مقاوم سازی، تخریب و بازسازی هستند. البته این ۳۰ درصد عدد کمی نیست. بر اساس آمارها ۱۰۷ هزار فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی و ۵۳۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که بر اساس برآوردهایی که انجام داده‌ایم از این تعداد ۳۲ هزار فضای آموزشی نیازمند مقاوم‌سازی و تخریب است. همچنین ساختمان های با عمر مفید ۳۰ تا ۳۵ سال و بیشتر، تخریبی شناخته می‌شود و با توجه به این‌که زمان تصویب اولین آیین نامه زلزله به سال ۱۳۶۷ بر می گردد، مدارسی که قبل از این تاریخ ساخته شده‌اند نسبت به زلزله، مقاوم نیستند و باید تخریب یا مقاوم‌سازی شوند البته معتقدیم با نگهداری مناسب مدارس باید عمر مفید ساختمان های آنها را بالا ببریم. داریوش ورناصری با اشاره به این‌که بودجه ساخت هر کلاس درس ۲۰۰ میلیون تومان است اعلام کرد: اعتبار سالانه ما در حدود ۲ هزار میلیارد تومان است این درحالیست که اگر بخواهیم به‌طور ویژه تمام مدارس را بازسازی کنیم مبلع ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه لازم داریم.

 

او سرانه فضای آموزشی استاندارد را حدود ۸٫۴ مترمربع و سرانه متوسط فعلی را نزدیک به ۵٫۲ مترمربع دانست وافزود:۱۱استان کشور، زیر خط میانگین هستند. از لحاظ پراکندگی سرانه فضای آموزشی در مناطق شهری و روستایی سرانه فضاهای آموزشی شهری ۴٫۹۶ مترمربع است و از سرانه متوسط کل کشور، کمی پایین‌تر است و حدود ۱۵ استان کشور زیر خط میانگین فضای آموزشی شهری هستند. سرانه فضای روستایی کشور ۵٫۸۱ مترمربع است و ۱۰ استان از جمله استان های سیستان و بلوچستان، البرز، آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، کرمان، گیلان و گلستان زیر خط میانگین فضای آموزشی روستایی قرار دارند. مسأله دیگر این است که فضاهای آموزشی موجود با سرانه متوسط ۵٫۱۸ مترمربع، ساختمان های تخریبی و نیازمند بازسازی را نیز شامل می‌شود که این ساختمان ها بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©