Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ برابر با  ۰۷ می ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷  برابر با ۰۷ می ۲۰۱۸
Gmail

ایران در آئینه آمار(۲۴۳)

يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ برابر با ۰۶ می ۲۰۱۸

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

روزی ۲ کارگر ایرانی به خانه برنمی‌گردند

 

۱۳ درصد معتادان «گل» مصرف‌ می‌کنند/ دانشجویان ۱۵ درصد مصرف کنندگان گل

 

ازدواج ۱۴۰۰ دختران زیر ۱۵ سال در استان تهران

 

۹۹ درصد از کارگران همدان قراردادهای سفید امضا کرده‌اند

 

۴۲ درصد از بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند

 

پرداخت دولت در یک ماه ۱۰۰ میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه

 

افزایش بیش از شش درصدی میزان طلاق در ایران در سال ۹۶

 

نرخ تورم فروردین ۸.۱ درصد / تورم شهری ۸ و تورم روستایی ۸.۳ درصد

 

واردات بیش از ۹۰۰ تن میخ به کشور با خروج بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

 

ایران ۹۲ میلیارد دلار کالا صادر کرد

 

۱۵اردیبهشت : روزی ۲ کارگر ایرانی به خانه برنمی‌گردند

 

به گزارش ایسنا، «تجارت‌نیوز»: براساس آمار سازمان‌ بین‌المللی کار، در بین میلیاردها کارگری که هر روز در سراسر جهان به محل کار می‌روند، ۶۳۰۰ نفر از آنان هیچ‌گاه برای غروب به خانه برنمی‌گردند و قربانی حوادث ناشی از محیط کار می‌شوند. همچنین این آمارها نشان می‌دهد که سالانه حدود ۲ میلیون نفر از کارگران جهان قربانی حوادث ناشی از محیط کار می‌شوند.

 

حوادث ناشی از کار تنها مختص به ایران نیست. برخی به واسطه کار در محیط‌های شیمیایی، بعد از چند سال به انواع بیماری‌های خطرناک مانند سرطان مبتلا می‌شوند. برای آنان که در بخش ساختمان مشغول به فعالیت هستند به مراتب حوادث ناگوارتری مانند سقوط از ارتفاع و ریزش مصالح رخ می‌دهد.

 

براساس گزارش مذکور، آمارها به ما می‌گویند هم میزان حوادث ناشی از محیط کار و هم تعداد حادثه‌دیدگان ناشی از حوادث در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل‌ توجهی داشته است. این گزارش تایید می‌کند که تعداد موارد منجر به فوت از ۸۱۴ نفر در سال ۱۳۹۵، به ۸۴۳ نفر در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

 

شاید در نگاه اول این آمار چندان چشمگیر نباشد اما هنگامی‌که این نکته را در نظر می‌گیریم که فوت ۸۴۳ نفر، افراد و خانواده‌های زیادی را در معرض آسیب قرار می‌دهد، وضعیت به گونه دیگری خواهد بود؛ چرا که جان‌باختگان ناشی از محیط کار معمولا جزء سرپرستان خانوار محسوب می‌شوند.

 

با این حال، علاوه بر ۸۴۳ نفر کارگر ایرانی که در سال ۹۶ با مرگ دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند، تعداد زیاد دیگری از افراد نیز دچار شکستگی، قطع عضو، سوختگی، جراحت و … شده‌اند.

 

براساس گزارش مذکور از جمله عواملی که بیشترین نقش را در سال ۹۶ در بروز حواث محیط کار داشته‌اند می‌توان به ترتیب به «سقوط کردن و لغزیدن»، «گیر کردن داخل یا بین اشیاء و ماشین»، «برخورد با اشیاء و تجهیزات» و «سقوط اشیاء» اشاره کرد.

 

این آمار نشان می‌دهد که عامل «سقوط کردن و لغزیدن» با اختصاص۳۳٫۹ درصد از حوادث کار به خود بیشترین نقش را در این حوادث داشته است. نکته‌ای که باید در اینجا در نظر گرفت این است که کارگران بخش ساختمان و مسکن بیشتر از سایر کارگران در معرض «سقوط کردن و لغزیدن» و به طور کل حوادث ناشی از کار  هستند.

 

اما آمار ویژه‌نامه وزارت کار نیز مهر تاییدی بر ادعای فوق است. براساس این گزارش بخش ساختمان در سال ۱۳۹۶ با اختصاص ۴۰۵۸ حادثه ناشی از کار به خود در صدر ایستاده است. سایر بخش‌های صنعت، کشاورزی و بخش تامین آب و برق و گاز هر کدام به ترتیب با اختصاص ۳۶۵۹، ۳۸۲ و ۲۲۶ حادثه به خود در رتبه‌های دیگر هستند.

 

آنگونه که گزارش وزارت کار تایید کرده، در سال ۱۳۹۶، استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و گلستان هر کدام به ترتیب با فوت ۲۰۴، ۶۳، ۵۲، ۴۹ و ۴۸ نفر به لحاظ مرگ‌و‌میر ناشی از کار در صدر هستند.

 

آمار فوق نشان می‌دهد که استان‌های یاد شده که دارای بیشترین مرگ‌و‌میر ناشی از محیط کار هستند، استان‌هایی هستند که سهم قابل‌توجهی را نیز در اشتغال بخش صنعتی دارند. ضمن آنکه در مورد استان گلستان نباید حادثه معدن یورت در ابتدای سال ۹۶ را نادیده گرفت که موجب افزایش سهم این استان شده است.

 

۸ اردیبهشت : ۱۳ درصد معتادان «گل» مصرف‌ می‌کنند/ دانشجویان ۱۵ درصد مصرف کنندگان گل

 

به گزارش ایسنا، فاطمه عباسی در کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل در ١۴ استان، افزود: بر اساس آخرین شیوع شناسی مصرف مواد مخدر، ٨۴.۶ درصد از مصرف‌کنندگان مردان مجرد و با تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم و ١۵.۴ درصد از مصرف کنندگان نیز زنان هستند.

 

وی با اشاره به اینکه ١۵ درصد از مصرف کنندگان « گل» دانشجویان هستند، اظهار کرد:  دانش آموزان نیز ٣.٧ مصرف کنندگان این ماده مخدر بوده‌اند.

 

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی علت دیگر توجه به پیشگیری از مصرف مواد مخدر گل و حشیش را دسترسی آسان به این مواد دانست و گفت: امکان کشت و تولید بذر حشیش و شاهدانه در محل‌های مناسب حتی در باغچه خانه‌ها وجود دارد.

 

عباسی در ادامه با تاکید بر اینکه برخی از جوانان فکر می‌کنند مصرف حشیش و گل اعتیادآور نیست، تصریح کرد: این تصور غلطی است، چرا که این دو ماده نه تنها اعتیادآور هستند بلکه عوارض جسمی و روحی نیز مانند توهم به همراه دارند. کسب لذت ناسالم از سوی جوانان نیز یکی دیگر از دلایل گرایش آنان به مصرف این مواد است.

 

وی با تاکید بر اینکه مصرف گل دروازه مصرف مواد مخدر دیگر است تصریح کرد: این ماده نیز مانند سیگار آغاز کننده مصرف دیگر مواد مخدر است و بسیاری از معتادان ممکن است مصرف مواد را از گل شروع کنند.

 

۷ اردیبهشت : ازدواج ۱۴۰۰ دختران زیر ۱۵ سال در استان تهران

 

ایسنا، در سال گذشته ۷۸ هزار و ۹۷۲ واقعه ازدواج در استان تهران به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۴۸۱ ازدواج مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال است.

 

براساس گزارش‌های سازمان ثبت‌احوال استان تهران در سال ۱۳۹۶ تعداد ۷۸ هزار و ۹۷۲ واقعه ازدواج به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۸ هزار و ۱۲۶ واقعه مربوط به ثبت ازدواج در مناطق شهری و تعداد ۸۴۶ واقعه مربوط به ازدواج در مناطق روستایی است. همچنین بیشترین ازدواج ثبت شده مربوط به شهرستان تهران با تعداد ۵۰ هزار و ۵۳۱ واقعه و کمترین ازدواج ثبت شده مربوط به شهرستان شمیرانات با تعداد ۹۲ واقعه بوده است.

 

از طرفی بیشترین درصد ازدواج‌های ثبت شده با رقم ۱۰ هزار و ۹۵۱ معادل ۱۳/۸۷ درصد مربوط به زوج‌هایی است که هم سن هستند و بعد از آن نیز رقم ۶۹۸۵ نیز مربوط به زوج‌هایی با اختلاف سنی دو سال ، رقم ۶۸۱۳ مربوط به زوج‌هایی با اختلاف سنی سه سال ، رقم ۶۶۷۴ نفر مربوط به زوج‌هایی با اختلاف سنی یک سال و کمترین تعداد با رقم ۲۷ نفر مربوط به ازدواج‌هایی با اختلاف سنی بیش از ۲۰ سال بوده که زوج از زوجه کوچکتر است. همچنین در استان تهران ۱۴۸۱ ازدواج زیر ۱۵ سال به ثبت رسیده است که ۱۴۶۳ مورد آن ازدواج دختران زیر ۱۵ سال بود.

 

براساس این گزارش، در سال ۱۳۹۶ تعداد ۳۵ هزار و ۸۱۸ واقعه طلاق در استان تهران به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۵ هزار و ۴۷۸ واقعه مربوط به نقاط شهری و تعداد ۳۴۰ واقعه مربوط به نقاط روستایی است. بیشترین تعداد طلاق ثبت شده مربوط به شهرستان تهران با تعداد ۲۴ هزار و ۴۳۵ مورد و کمترین طلاق ثبت شده مربوط به شهرستان فیروزکوه با ۲۴ واقعه است. همچنین بیشترین درصد طلاق مربوط به زوجینی است که طول مدت زندگی مشترک آنها کمتر از یک سال با ۸/۵۳ درصد و کمترین درصد طلاق ثبت شده نیز مربوط به زوجینی است که طول مدت ازدواج آنها بین ۱۹ تا ۲۰ سال با ۱/۵۲ درصد است.

 

 

۵ اردیبهشت : ۹۹ درصد از کارگران همدان قراردادهای سفید امضا کرده‌اند

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مطالبات کارگران، داشتن امنیت کامل شغلی است، می‌گوید: استان همدان ۲۴۸ هزار کارگر شاغل دارد که ۹۹ درصد آن‌ها به ناچار قراردادهای سفید امضا کرده‌اند یا قرارداد موقت یا قرارداد سه ماهه دارند.

 

وی که بر این باور است این اتفاق در روحیات زندگی کارگران، کیفیت تولید کالا، سرمایه و آینده‌نگری سرمایه‌گذار تاثیر گذاشته است، اظهار می‌کند: از سال ۱۳۷۴ به بعد نه تنها نیروی کار بلکه کارفرما و کارخانه‌ها نیز بلاتکیلف هستند.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با اظهار تاسف از شرایط حاکم بر واردات، وجود ۶۰ اسکله قاچاق در کشور و وجود کالاهای خارجی بی‌کیفیت، می‌گوید: این عوامل موجب شده است که کارفرما نتواند به درستی مدیریت کرده و برای ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی کند. این در حالی است که پیش از انقلاب کارخانه‌ها برای ۱۰ سال آینده خود پیش‌بینی می‌کردند که این مسئله موجب افزایش روزافزون کیفیت کار و برخورداری از استانداردهای داخلی و بین‌المللی و توسعه کارخانه می‌شد.

 

۴ اردیبهشت : ۴۲ درصد از بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند

 

سعید نمکی، معاون توسعه اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران، خبر داد که ۴۲ درصد از بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند.

 

این مقام سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت:« هزینه‌های زیادی برای آموزش آنها صرف شده است و باید فکری اساسی برای رفع این معضل و جلوگیری از مهاجرت نخبگان صورت بگیرد».

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای نمکی روز سه شنبه،۴ اردیبهشت، در اولین همایش نقش آفرینی دانشگاه‌ها در اقتصاد ملی تاکید کرد که آموزش‌هایی که در دانشگاه‌های ایران ارائه می شود « طولانی، گران و غیرمرتبط هستند».

 

وی همچنین گفت که فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها مهارت‌هایی متناسب با نیازهای بازار کار کسب نمی کنند.

 

به گفته آقای نمکی، یکی از دلایل مهاجرت افراد تحصیل کرده به خارج از کشور یا پدیده مشهور به «فرار مغزها» از ایران،« اضطراب» از نداشتن کار درآینده است.

 

سخنان این مقام سازمان مدیریت و برنامه ریزی درحالی بیان شده که حسن طایی،‌ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ پیش از این نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را «بین ۲۱٫۵ تا ۲۲ درصد» اعلام کرده بود.

 

درهمین حال احمد علوی،استاد اقتصاد در استکهلم، در مصاحبه با رادیو فردا گفت که آمار ارائه شده از سوی این مقام سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نشان از افزایش بیکاری در میان این گروه از نیروی کار ایران است.

 

وی تاکید کرد که آمارهای ارائه شده درباره بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین سهم چنین بیکارانی در کل جمعیت کشور، با یکدیگر سازگاری ندارد.

 

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال ۹۶ را ۱۲.۱ درصد اعلام کرده است. با این حال درسال گذشته نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۲۵.۳ درصد بوده است.

 

نحوه احتساب درصد بیکاران در ایران همیشه محل اختلاف و دستخوش تعریف‌های متعدد بوده است. در حالی که مقام‌های دولت‌های مختلف ایران همواره از کاهش نرخ بیکاری سخن گفته‌اند،‌ شماری از اقتصاددانان بر این باور بوده‌اند که نرخ بیکاری بیشتر از نرخی است که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود.

 

در این میان، نرخ بیکاری در ایران با استناد به استاندارد سازمان بین‌المللی کار اعلام می‌شود که بر اساس آن، تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که حداقل یک ساعت کار کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند.

 

۳ اردیبهشت  : پرداخت دولت در یک ماه ۱۰۰ میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه

 

وزارت اقتصاد ایران با دستور حسن روحانی، برای نخستین بار فهرست پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور در فروردین ماه را منتشر کرد و وعده داد که این اطلاعات در ماه‌های آینده نیز منتشر خواهد شد.

 

براساس جداول منتشر شده، دراین ماه حدود ۲۲۰ میلیارد تومان به صدا و سیما، حوزه‌های علمیه و برخی نهادهای فرهنگی وابسته به رهبر جمهوری اسلامی پرداخت شده است.

 

انتشار این گزارش در فضای مجازی نیز بازتاب داشته و بودجه پرداخت‌شده به نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، مورد توجه قرار گرفته است.

 

در ردیف چهل و یکم این جدول، مبلغ اختصاص داده شده به صدا و سیما در مدت یک ماه با عنوان «سایر هزینه‌های اجتناب‌‌ناپذیر» ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است.

 

در ردیف چهل و پنجم این جدول نیز مبلغ اختصاص داده شده به شورای نگهبان در مدت یک ماه با عنوان «سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر» پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

 

در این مدت و با عنوان «سایر هزینه های اجتناب‌ناپذیر» ۶۰ میلیارد تومان به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، حدود ۲۳ میلیارد تومان به شورای مدیریت حوزه‌های علمیه، حدود ۹ میلیارد تومان به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، هشت میلیارد تومان به مرکز جامعه‌المصطفی العالمیه (آموزش طلبه‌های خارجی)،۶۰۰ میلیون تومان به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و ۷۰۰ میلیون تومان به مرکز رسیدگی به امور مساجد پرداخت شده است.

 

همچنین به مجمع جهانی اهل بیت و مجع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و به «موسسه امام خمینی» وابسته به محمد تقی مصباح یزدی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شده‌است.

 

پرداخت این بودجه‌ها به این نهادهای مذهبی در حالی است که در فروردین ماه، تنها ۱۴۷ میلیون تومان به سازمان مدیریت بحران ایران پرداخت شد.

 

در این ماه برای حقوق و مزایای دادستانی ویژه روحانیت و «سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر» بیش از ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، اول اردیبهشت ماه راه‌اندازی «دولت الکترونیک» را یکی از راه های مبارزه با فساد خوانده بود.

 

او گفته بود «یکی از کارهای ممکن که انجام دادیم این بود که بر مبنای عملکرد به دستگاه‌ها پول بدهیم. به وزارت اقتصاد هم گفته‌ام پول‌هایی که به دستگاه‌ها می‌دهد باید منتشر شود تا مردم بدانند».

 

۳ اردیبهشت : افزایش بیش از شش درصدی میزان طلاق در ایران در سال ۹۶

 

در اظهارات حسن موسوی چلک٬ مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد بهزیستی ایران که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، بدون اشاره به آمار مشخص، اظهار شده که درصد طلاق ثبت شده در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ رشدی ۶.۶ درصدی داشته است.

 

همین مقام سازمان بهزیستی گفته است که درصد تغییرات ازدواج در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، نیز ۱۱ درصد رشد منفی داشته است.

 

محمدجواد فتحی که نماینده تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی است، گفته است که بر اساس آماری که اخیراً در مورد طلاق در منطقه شمیرانات منتشر شده، از هز ۱۰۰ ازدواج، ۶۷ مورد به طلاق منتهی شده است.

 

دی‌ماه سال ۹۵ خبرگزاری مهر با استناد به آمار سازمان ثبت احوال ایران، از افزایش طلاق و کاهش ازدواج خبر داده و نوشته بود در هر ساعت، ۲۰ طلاق در ایران ثبت می‌شود.

 

بر اساس آمار این سازمان، میزان طلاق در طول یک دهه گذشته در ایران افزایش چشمگیری نسبت به آمار ازدواج داشته‌ است.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال ایران در اظهاراتی تازه٬ «میزان عمومی» طلاق در کشور نسبت به کل جمعیت را «حدود دو به ازای هر هزار نفر جمعیت» عنوان کرده است.

 

سیف‌الله ابوترابی، در گفت‌و‌گو با ایرنا اعلام کرده که در سال گذشته٬ ۱۷۴ هزار و ۵۹۰ مورد طلاق و ۶۰۸ هزار و ۹۷۷ مورد ازدواج در ایران ثبت شده است.

 

آن‌طور که آقای ابوترابی گفته٬ از آغاز دهه‌ ۹۰ شمسی٬ میزان عمومی طلاق در ایران «در حدود دو در هزار نفر است و تغییر چندانی هم نداشته است».

 

ابوترابی کاهش سالیانه تعداد ازدواج در سال‌های اخیر را نیز با توجه به آنچه تغییرات «ساخت سنی جمعیت بر اثر گذار متولدان دهه‌ ۶۰ از سن ازدواج» عنوان کرده٬ «طبیعی» دانسته است.

 

این در حالی است که در ایران از پدیده طلاق٬ در کنار پدیده‌های دیگری همچون اعتیاد و حاشیه‌نشینی٬ به عنوان «آسیب اجتماعی» نام برده می‌شود و مقام‌های مسئول همواره از افزایش آمار آن نسبت به ازدواج٬ ابراز نگرانی می‌کنند.

 

میزان طلاق در ایران به اندازه‌ای افزایش داشته که فروردین‌ماه سال جاری اعلام شد٬ بر اساس آمار منتشرشدهٔ ازدواج و طلاق از سوی سازمان ثبت احوال ایران، در سال ۹۶ با ثبت ۱۷۵ هزار مورد جدایی، آمار طلاق در ایران، «رکورد» زد.

 

براساس این آمار، تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۵، نزدیک به هشت درصد (۵۱ هزار مورد) کاهش داشته‌ است. آمار ازدواج در سال ۹۶ بر اساس این گزارش، ۶۰۹ هزار مورد بوده‌ است.

 

این وب‌سایت افزوده که «به این ترتیب نسبت طلاق‌ها به ازدواج‌های ثبت‌شده در یک سال به ۲۹ درصد رسیده که بالاترین آمار در تاریخ ثبت احوال ایران از سال ۱۳۴۴ است».

 

آمار طلاق در ایران از آغاز دهه ۱۳۷۰، روندی صعودی داشته، اما از اوایل دهه ۱۳۸۰ همزمان با افزایش تعداد ازدواج‌ها که بیشتر مربوط به متولدین دهه ۱۳۶۰ بود، تعداد طلاق‌ها هم افزایش یافت.

 

۱ اردیبهشت  : نرخ تورم فروردین ۸.۱ درصد / تورم شهری ۸ و تورم روستایی ۸.۳ درصد

 

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم فروردین ماه ۹۷ به ۸.۱ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۸.۲ درصد) ۰.۱ واحد درصد کاهش نشان می دهد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از مرکز آمار ایران، در فروردین ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل به ١١٢,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٣ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه خانوارهای کشور به طور میانگین ٧. درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٦ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٧.٢ درصد) .٢ واحد درصد کاهش یافته است.

 

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٢,٣ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» .٩ درصد افزایش نشان می دهد. نرخ تورم دوازده ماهه در فروردین ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١١.٢ و ٦.٩ درصد است.

 

خانوارهای شهری کشور

 

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در فروردین ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٢,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٣ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٧.٣ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٨ درصد است.

 

خانوارهای روستایی کشور

 

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در فروردین ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٢,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٣ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥.٤ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٨.٣ درصد است.

 

 دهک های هزینه ای کل کشور

 

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٧ برای دهک های مختلف هزینه ای به طور نزولی از ٨,٥ درصد برای دهک اول به ٧.٧ درصد برای دهک دهم کاهش یافته است.

 

۲۹ فروردین : واردات بیش از ۹۰۰ تن میخ به کشور با خروج بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

 

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در دوازده ماه سال ۹۶، حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۹۴۵ تن انواع میخ، پونز و اشکال مختلف به کشور وارد شده است. بر اساس این آمار ارزش واردات این حجم میخ به کشور ۶ میلیارد و ۱۶۹ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۲۴۲ تومان به ثبت رسیده که این میزان معادل یک میلیون و ۸۱۶ هزار و ۵۸ دلار محاسبه شده است. نگاهی بر اطلاعات ثبت شده در گمرک نشان می‌دهد، این محصول از کشور‌هایی مانند سوئد، لیختن اشتاین، امارات متحده، هلند، ایتالیا، ترکیه، چین، هند اعلام شده است. به نقل از گزارش میزان، در این میان کشور چین به حجم بیش از ۷۸۵ تن و به ارزش ۴ میلیارد و ۱۱۹ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۸۶۱ دلار بیشترین حجم واردات صورت می‌گیرد.

 

۲۶ فروردین : ایران ۹۲ میلیارد دلار کالا صادر کرد

 

بر اساس گزارش اولیه سازمان تجارت جهانی از وضعیت تجارت بین‌المللی در سال ۲۰۱۷، شاخص حجم تجارت کالایی در جهان با ۴/۷ درصد رشد نسبت به ابتدای سال ۲۰۱۷ به بیش از ۱۴۵ واحد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در پایان سال جاری میلادی نیز این شاخص حدود ۴/۴درصد دیگر افزایش یابد.

 

نرخ رشد تجارت بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ اگرچه کمی پایین‌تر از متوسط بلندمدت آن (۴/۴ درصد) از سال ۱۹۹۰ تاکنون است اما در قیاس با رشد ۱/۸ درصدی سال ۲۰۱۶ و متوسط ۳/۰ درصدی در سال‌های پس از بحران مالی ۲۰۰۸ رقم بسیار مناسبی محسوب می‌شود و نشان از بهبود قابل‌توجه اوضاع تجارت جهانی دارد.

 

رشد مناسب تجارت بین کشورها در سال ۲۰۱۷ بیش از هر چیز ریشه در عوامل مرتبط با ادوار تجاری –به‌ویژه افزایش سرمایه‌گذاری و رشد مخارج مصرفی- دارد، به‌طوری‌که در سال گذشته میلادی ارزش صادرات جهانی کالاها و خدمات (برحسب دلار جاری) به ترتیب ۱۰/۷ و ۷/۴ درصد افزایش یافته است و این مسئله نشان از این دارد که علاوه بر رشد حجمی، قیمت کالاهای مبادله شده در جهان نیز رشد مناسبی را تجربه کرده است.

 

بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، ایران در سال ۲۰۱۷ حدود ۹۲ میلیارد دلار کالا به سایر کشورها صادر کرده است که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. علی‌رغم این بهبود قابل‌توجه، سهم ایران از کل ارزش صادرات جهان در سال ۲۰۱۷ تنها ۰/۷ درصد بوده است. با احتساب ۲۸ کشور اتحادیه اروپا به‌عنوان یک قلمرو واحد، ایران در جایگاه ۲۴ جهان ازلحاظ ارزش صادرات کالایی قرار گرفته است. در خصوص آمار واردات نیز با توجه به اینکه در گزارش اولیه سازمان تجارت جهانی تنها اطلاعات مربوط به ۳۰ کشور نخست جهان ازلحاظ ارزش واردات ذکر شده است -و ایران جایی در بین این ۳۰ کشور ندارد- باید منتظر ماند تا گزارش تفصیلی این سازمان طی روزهای آینده منتشر شود.

 

کشورهای جهان در سال ۲۰۱۷ مجموعاً حدود ۱۷/۲تریلیون دلار کالا صادر کرده‌اند که در این میان کشورهای چین، آمریکا، آلمان و ژاپن به ترتیب بیشترین میزان صادرات کالا (ازلحاظ ارزش دلاری) را به خود اختصاص داده‌اند. جالب اینجاست که همین چهار کشور، در زمینه واردات نیز در رتبه‌های اول تا چهارم جهان قرار گرفته‌اند، با این تفاوت که آمریکا بالاتر از چین، بزرگترین واردکننده جهان در سال ۲۰۱۷ بوده است.

 

در حوزه تجارت خدمات نیز آمارهای سازمان تجارت جهانی از صادرات ۵/۲۵ میلیارد دلاری خدمات توسط کشورهای جهان در سال ۲۰۱۷ حکایت دارد. کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه، بزرگترین صادرکنندگان خدمات در جهان طی سال ۲۰۱۷ بوده‌اند. بیشترین واردات خدمات نیز از سوی کشورهای آمریکا، چین، آلمان و فرانسه انجام شده است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©