Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ برابر با  ۰۳ می ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵  برابر با ۰۳ می ۲۰۱۶
30

ایران در آئینه آمار(۲۱۳)

شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ برابر با ۳۰ آوريل ۲۰۱۶

 تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

کاهش ۳۰درصدی مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور

 

۴/۳میلیون نفر دو شیفته هستند؛ صاحبان درآمدهای ویژه تنها ۲ ساعت

 

فروش ۳۵ تن از ذخایر‌طلای بانک مرکزی در زمان احمدی‌نژاد

 

دو سوم ماماها در کشور بیکارند

 

مرگ روزانه چهار نفر در محل کار

 

افزایش ١٤ درصدی سقط جنین قانونی در ایران

 

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: ۶۰ درصد از کارگران دو شغله هستند

 

ناامیدی جوانان :خودکشی یک سرباز وظیفه/برخی آمار ثبت شده:خودکشی 13 دانش آموز و 6 دانشجو در سال گذتشه

 

شیوع ایدز در زنان و نوجوانان رو به افزایش است

 

تورم ۱۰/۸ درصد شد

 

سکته عامل ۵۰ درصد مرگ و میر ایرانی ها

 

دسترسی به موادمخدر کمتر از سه دقیقه

 

۱۱ اردیبهشت : کاهش ۳۰درصدی مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور

 

اگر چه که فرار مغزها در ایران همچنان ادامه دارد اما خبرها حاکی از آن است که مهاجرت به خارج از کشور نسبت به سال ۱۳۹۳ و آغاز دوران ریاست جمهوری حسن روحانی کاهش یافته باشد.

 به گفته حسن قشقاوی معاون كنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه ایران در سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰۰ هزار سند مربوط به مسافرت به خارج از كشور صادر شده است این تعداد در سال ۱۳۹۴ حدود ۵۰۰ هزار سند بود و حدس زده می​شود این آمار در سال جاری هم كاهش یابد.

قشقاوی در نشست خبری روز جمعه (۲۹ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت) از كاهش ۳۰ درصدی روند مهاجرت اعم از نخبگان و غیرنخبگان ایرانی به خارج از كشور در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ خبر داد.

 

۱۱ اردیبهشت : ۴/۳میلیون نفر دو شیفته هستند؛ صاحبان درآمدهای ویژه تنها ۲ ساعت

 

با وجود اینکه ۳.۴ میلیون نفر مجبورند شبانه روز کار کنند تا اموراتشان بگذرد، ۸۰۰ هزار نفر روزانه نهایتا ۴ ساعت فعالیت شغلی دارند که این میزان برای صاحبان درآمدهای ویژه تنها ۲ ساعت کار است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی تحولات بازار کار ایران بر پایه جدیدترین گزارش ارائه شده از سوی وزارت کار نشان می دهد ۳۲.۱ درصد از کل شاغلان کشور را کارگران ساده تشکیل می دهند؛ بنابراین حدود ۷ میلیون نفر از کل افرادی که به کار اشتغال دارند کارگر ساده بوده که احتمالا درآمدهای بسیار پایینی در حد حداقل مزد ۸۱۲ هزارتومانی ماهیانه و چه بسا کمتر از آن را داشته باشند.

صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط به صنعت نیز دومین گروه بزرگ بازار کار ایران را تشکیل می دهند که ۲۳.۴ درصد کل شاغلان هستند. جمعیت این گروه از فعالان اقتصاد کشور حدود ۵ میلیون نفر است. همچنین ۱۲.۱ درصد بازار کار ایران متشکل ازمتصدیان ماشین آلات و دستگاه ها، مونتاژ کاران و رانندگان وسایل نقلیه است که می توان تعداد آنها را ۲.۵ میلیون نفر دانست.

کارکنان خدماتی و فروشندگان فروشگاه ها و همچنین بازارها هم ۱۰.۳ درصد کل نیروی کار را در خود جای داده و متخصصان تنها ۷ درصد از شاغلان کشور را تشکیل می دهند؛ بنابراین اینکه به تازگی و در یکی دو سال گذشته سیاست ارتقاء سطح توانمندی ها و مهارت نیروی کار در دستور کار قرار گرفته، قطعا برنامه درست و با اهمیتی است.

۵.۷ درصد بازار کار کارمندان امور اداری و دفتری، ۵.۳ درصد تکنسین ها و دستیاران، ۲.۴ درصد کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلدرای و ماهگیری و ۱.۶ درصد نیز قانونگذاران، مقامات عالی رتبه و مدیران هستند. می توان اینگونه گفت که ۳۴۰ هزار نفر در کشور دارای مدارج بالای شغلی و مدیریتی هستند.

 

۳۲ درصد کل شاغلان نیروی ساده هستند

 

علاوه بر این، بررسی ها نشان می دهد که ۲۴ درصد از مزد و حقوق بگیران در هفته کمتر از ۴۰ ساعت کار می کنند و ۳۴ درصد نیز بین ۴۱ تا ۴۸ ساعت به کار اشتغال دارند؛ از سویی ۴۲ درصد کل شاغلان در بازارکار ایران نیز در هفته ۴۹ ساعت و بیشتر مشغول به کار هستند و می توان این گروه را فعال ترین شاغلان بازار کار دانست که به اصطلاح دو شیفت و شبانه روز مشغول به کار هستند.

هرچند ۷ میلیون نفر از جمعیت بیش از ۲۱ میلیونی بازار کار ایران را کارگران ساده کم درآمد تشکیل می دهند، از آنسو برخی نیز هستند که روزانه با ۲ تا ۲.۵ ساعت کار، درآمدهای بالایی را کسب می کنند و به اصطلاح پُردرآمدترین و ویژه ترین گروه های شاغل در اقتصاد ایران محسوب می شوند.

شاید بتوان وکلا و برخی گروه های پزشکی را در این بخش جا داد، اما درصد بالایی از اینگونه شاغلان و صاحبان درآمد گروه هایی هستند که به مشاغل دلالی و سرمایه گذاری، اتصال به رانت های اقتصادی و برخی موقعیت های ویژه و مانند آن می پردازند.

 

اینگونه چگونه ۲۸۷ هزار نفر با دستیابی به درآمدهای ویژه و آنچنانی در بازار کار ایران فعالیت دارند و آیا درآمد خود را از راه مشروع و قانونی به دست می آورند و یا غیر از آن، سوالی است که نمی توان به سادگی به آن پاسخ گفت، اما می توان اینگونه گفت که بخشی از این ۲۸۷ هزار نفر، احتمالا از راه های میانبر و احتمالا غیرقانونی، درآمد کسب می کنند.

 

درآمد ویژه برای ۲۸۷ هزار شاغل

 

در نقطه مقابل این گروه، حدود ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار نفر نیز هستند که در هفته بیش از ۴۹ ساعت فعالیت اقتصادی داشته و تقریبا ساعات بسیار زیادی از شبانه روز را مشغول به کار هستند. ویژگی این گروه از شاغلان، اشتغال تقریبا دائمی در تعطیلات و غیر تعطیلات و صبح ها و عصرها تا پاسی از شب است.

مهم ترین دلیل اینگونه اشتغال به تامین نبودن شاغلان، ناکافی بودن دستمزدها، قراردادهای نامطمئن و مانند آن باز می گردد. آنها در روز بیش از ۸ ساعت کار می کنند و نکته مهم اینکه تقریبا ۳ تا ۴ برابر افراد دارای درآمدهای بالا، در بازار کار باقی می مانند ولی درآمد آنها هرگز مانند گروهی که روزانه تنها ۲ ساعت آن هم به صورت تفریحی کار می کنند نیست.

گروهی دیگر نیز نزدیک به دارندگان درآمدهای ویژه در بازار کار داریم که روزانه ۲.۸ تا نهایتا ۴ ساعت فعالیت شغلی دارند و بیشتر از آن احساس نیاز نمی کنند. در این گروه از شاغلان ۵۱۲ هزار نفر قرار دارند. بنابراین حدود ۸۰۰ هزار نفر از مجموع کل بیش از ۲۱ میلیون شاغل کشور، بهترین موقعیت های شغلی و درآمدی را در بازار کار دارا هستند.

 

۳.۴ میلیون نفر دو شیفت کار می‌کنند

 

یک گروه دیگر نیز در بازار کار ایران اشتغال دارند که ۴.۱ تا ۵.۳ ساعت در روز فعالیت شغلی دارند و درآمد آنها کفاف هزینه هایشان را می دهد. این گروه ۵۸۵ هزار نفر هستندکه احتمالا صاحبان مشاغل آزاد هستند. آنها یا دارای درآمدهای غیر شغلی مانند کسب سود از سپرده های بانکی و … بوده و یا می توان اینگونه گفت که شاید برخی نیز افرادی باشند که دارای اشتغال ناقص بوده و با وجود نیاز به کار و فعالیت تمام وقت، تاکنون امکان دستیابی به چنین شغلی را نیافته اند.

 

در هر صورت، گروه ۶۴۲ هزار نفری دیگری نیز هستند که روزانه ۵.۵ تا ۶.۶ ساعت کار می کنند. چون نمی توان این افراد را شاغلان رسمی و افرادی دانست که باید روزانه یک شفیت کامل را در محل کار خود باشند، احتمالا گروهی هستند که در مشاغل دوم و غیر اصلی مشغول کسب درآمد هستند.

گروه دیگر روزانه ۶.۸ تا ۸ ساعت فعالیت شغلی دارند که باید آنها را مشمولان قانون کار دانست که روزانه تقریبا یک شیفت کامل فعالیت شغلی دارند و تعداد آنها ۲ میلیون و ۸۰۵ هزار نفر است. پُرکارترین گروه شغلی نز افرادی را شامل می شود که در روز حتی بیشتر از ۸ ساعت پیش بینی شده در قانون کار فعالیت شغلی دارند و تعداد آنها حدود ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار نفر است. مشخصه این گروه از شاغلان کسری درآمدی، همخوان نبودن میزان دریافتی با هزینه ها و همچنین تلاش برای کسب درآمد بیشتر است.

 

۸ اردیبهشت : فروش ۳۵ تن از ذخایر‌طلای بانک مرکزی در زمان احمدی‌نژاد

 

براساس ترازنامه بانک مرکزی، میزان ذخایر طلای این بانک در پایان سال ۹۱ معادل ۶۰ تن بوده است که در مقایسه با سال ۸۹ و آغاز تحریم‌ها بالغ بر ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در روزهای اخیر در حاشیه بحث‌های مربوط به عملکرد بانک مرکزی در قبال دارایی‌های بلوکه‌شده ایران، بحث واردات ۱۳ تن طلا به کشور از سوی دولت دهم هم مطرح شده است؛ وارداتی که گفته شده با قیمت اونس ۶۰۰ دلاری خریداری شده و زمانی که به کشور رسیده ارزش این ذخایر با قیمت جهانی طلا که به اونسی ۱۸۰۰ دلار رسیده بود، چند برابر شده است.

به گزارش آفتاب، نگاهی به روند تغییر ذخایر طلای بانک مرکزی نشان می‌دهد که از ابتدای آغاز تحریم‌های بانکی، میزان ذخایر طلای بانک مرکزی حدود ۹۵ تن بوده است (در پایان سال ۸۹) و افزایش میزان ذخایر طلای بانک مرکزی در زمان ۶۰۰ دلاری بودن قیمت جهانی هر اونس طلا به سال‌های ۸۵ و ۸۶ بازمی‌گردد که بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور با مشکلی به نام تحریم مواجه نبودند.

نکته قابل تامل دیگر اینکه میزان ذخایر طلای بانک مرکزی بنا بر ارقام مندرج در ترازنامه این بانک طی دو سال اول تحریم‌ها یعنی سال‌های ۹۰ و ۹۱ بالغ بر ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و از حدود ۹۵ تن به ۵۹/۹ تن کاهش پیدا کرده است و به عبارتی فشار اقتصادی وارد شده به منابع دولت دهم که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها بوده، به حدی بوده است که بانک مرکزی مجبور به فروش بالغ بر ۳۵ تن از ذخایر طلای خود شده است تا بودجه ارزی و ریالی دولت وقت را تامین کند.

مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که بانک مرکزی مجبور بوده است میزان ذخایر طلای خود را طی دو سال تحریم به زیر رقمی برساند که اولین سال آغاز به کار دولت نهم تلقی می‌شود، یعنی سال ۸۴.

قابل ذکر است ارقام ترازنامه بانک مرکزی گویای این نکته است که بالاترین ذخیره طلای بانک مرکزی طی دهه هشتاد تا سال ۹۱ مربوط به سال ۹۰ بوده است با ارزشی معادل ۴ میلیارد دلار که البته این میزان ذخیره، حاصل رشد قیمت طلا در بازار جهانی در سال مورد نظر بوده است.

 

۸ اردیبهشت  : دو سوم ماماها در کشور بیکارند

 

ایلنا: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به پایین بودن حقوق پرستاران و دیگر پرسنل درمانی در کشور گفت: دو سوم ماماها در کشور بیکارند، در حالی که اینها سرمایه‌های کشور هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زالی؛ رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد؛ اظهار کرد: بحث‌های مربوط به تعرفه‌ها سالیان سال است که مطرح می‌شود و در حال حاضر هم برای رسانه‌ها و هم برای ما کسالت‌آور شده است و در این رابطه روند کار در نظام پزشکی رو به تزلزل است و حدود ۲۰ سال است که جامعه پزشکی با مسائل مختلفی در این زمینه روبرو هستند.

 

وی از ارائه ۹۰۰ میلیون خدمت و ۲ هزار و ۷۰۰ پکیج خدمتی در سال گذشته توسط نظام پزشکی به کشور خبر داد و گفت: تزاحماتی برای نظام پزشکی تاکنون به وجود آمده است و سالیان سال تعرفه‌ها رشد نداشته و مالیات نامتناسبی نیز از پزشکان دریافت می‌شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه بودجه سلامت کشور همسان با شتاب عرضه سلامت رشد نمی‌کند و رشد بیمه‌ها قریب ۱۲ درصد است.

زالی ادامه داد: مسئله دوم در خصوص اخبار منتشر شده درباره رشد تعرفه‌های پزشکی به صورت ۴۰۰ درصدی است که در این زمینه باید بگوییم که قریب به ۱۸سال است کتاب ارزش‌گذاری خدمات را تغییر نداده‌ایم و این کتاب وقتی ارزش دارد که هر سال تجدید و بازنگری شود.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که وجود دارد کسورات بسیار زیاد در بخش دولتی و خصوصی است و در این زمینه ما هر عددی را که می‌گوییم کارشناسان کار خود را می‌کنند و بیمه‌ها نیز پول را نمی‌دهند به طوری که در حال حاضر متوسط مبلغی که بیمارستان خصوصی در تهران در سال گذشته تخصیص داده است ۲ میلیارد تومان بوده است.

 

۸ اردیبهشت : مرگ روزانه چهار نفر در محل کار

 

به گزارش خبرنگار «حوادث» ایسنا، طبق تعریفی که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح کرده حادثه ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامدی که در جریان انجام کار پدید آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه است و حالا بر اساس همین تعریف در سالی که گذشت ۱۴۹۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

عددی که از میانگین روزانه چهار کشته در کشور به علت حوادث ناشی از کار حکایت دارد اما در مقایسه با سال ۹۳ کاهش هم داشته است، کاهشی ۳۹۷ نفری یا همان ۲۱ درصدی و این یعنی شمار قربانیان حوادث کار در سال ۹۳، ۱۸۹۱ نفر بوده است.

بر اساس اطلاعیه پزشکی قانونی که در اختیار ایسنا قرار داده؛ در سال گذشته از کل تلفات حوادث کار در کشور ۱۴۷۹ نفر را مردان و تنها ۱۵ نفر را زنان شامل می شدند و این در حالی است که تعداد مردان فوت شده در حوادث کار سال ۹۳ یکهزار و ۸۷۸ و تعداد زنان ۱۳ نفر بوده‌است و از همین رو می توان گفت که شمار زنان جانباخته در حوادث کار علیرغم کاهشی ۲۱ درصدی در کل جانباختگان افزایش داشته است.

 

سقوط از ارتفاع، عامل ۴۴ درصد مرگ‌ها

 

در میان کشته شدگان حوادث کار، ۴۴ درصد به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند، علتی که در سال‌های اخیر همواره بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و نشان می دهد افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند در معرض خطر بیشتری هستند.

درمیان ۶۵۸ نفری که درسال ۹۴ به خاطر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست دادند، تعداد قابل توجهی فاقد ابزارهای ایمنی لازم برای حفظ جان خود بودند.

به گزارش ایسنا، دومین عامل مرگبار با ۳۲۲ مورد فوتی اصابت جسم سخت بوده و پس از آن هم برق گرفتگی با ۲۴۷ قربانی در رتبه سوم قرار گرفته و به این ترتیب می توان گفت که سقوط از ارتفاع، ضربه به سر و برق گرفتگی سه عامل اصلی حوادث مرگبار کار در کشور به حساب می آیند.

همچنین در سالی که گذشت ۵۶ نفر به دلیل سوختگی، ۷۰ نفر بر اثر کمبود اکسیژن و ۱۴۱ نفر به دلایل دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

استانهای دارای بیشترین و کمترین قربانی حوادث کار

در سال ۹۴ استان‌های تهران با ۲۹۰ مورد فوتی، خراسان رضوی با ۱۰۶ مورد فوتی و اصفهان و مازندران هر کدام با ۹۷ مورد فوتی بیشترین قربانیان حوادث کار را داشته‌اند.

اما در انتهای جدول استانی قربانیان حوادث کار، نام استانهای زنجان با ۱۰ مورد، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی هر کدام با ۱۱ موردو سمنان با ۱۵ مورد فوتی به ثبت رسیده تا این سه استان رکوردار کمترین آمار تلفات حوادث کار در سالی که گذشت باشند.

 آسیب دیدگی روزانه ۷۵ نفر حین کار

​در سال گذشته حوادث کار چندین برابر قربانیانش، مصدوم نیز بر جای گذاشته است، مصدومانی که برخی از آنها دچار نقص عضو شده‌اند.

در سال گذشته آمار مصدومان حوادث کار که به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کرده‌اند گرچه کاهش ۸٫۴ درصدی داشت اما عدد بالایی داشت و ۲۷ هزار و ۵۱۰ نفر بود.

۲۷ هزار و ۵۱۰ مجروحی که ۲۶ هزار و ۲۶۷ نفر آن را مردان و ۱۲۴۳ نفر از آنان را زنان شامل می شوند و این یعنی آسیب دیدگی روزانه ۷۵ نفر در محل کار را شامل می‌شود.

 

۸ اردیبهشت : افزایش ١٤ درصدی سقط جنین قانونی در ایران

 

 رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره‌کل پزشکی قانونی استان تهران از افزایش ١٤,٥درصدی آمار سقط جنین‌ درمانی در سال ٩٤ خبر داد.

روزنامه شرق:  دکتر آرش سالاری، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به آمار سقط جنین‌درمانی در سال ٩٤ اظهار کرد: هزار و ٩٥٠ مورد پذیرش سقط جنین‌درمانی در سال ٩٤ داشتیم که نسبت به سال ٩٣ این رقم ٥/١٤درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از هزار و ٩٥٠ مورد سقط‌جنین درمانی، هزار و ٤٥ مورد گواهی دادیم و ٨٩٣ مورد مجوز ندادیم که سقط جنین انجام شود و ٥٣,٥ درصد را در سال ٩٤ مجوز دادیم. وی افزود: برای مراجعه به پزشکی قانونی به منظور سقط جنین دیگر نیازی به درخواست قضائی نیست و با رضایت مادر در صورتی که سن جنین کمتر از چهارماه باشد با ارائه مدارک، دو نوبت سونوگرافی عکس‌دار که مشخص‌کننده ناهنجاری‌های جنین باشد، انجام می‌شود.

اولین‌بار پس از انقلاب اسلامی در سال ١٣٧٦ با فتوای رهبری برای تالاسمی ماژور اجازه سقط جنین صادر شد. پس از آن در سال ١٣٨١ فهرست موارد مجاز سقط جنین اعلام شد. در حقیقت موارد جنینی فقط شامل موارد مغایر با حیات خارج رحمی بود که در نهایت در سال ١٣٨٤ ماده واحده سقط جنین به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و درحال‌حاضر این قانون در سراسر کشور اجرا می‌شود.خوشبختانه سقط جنین جرم شناخته شده و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است. باید بین سقط جنین با سقط جنین ‌درمانی تفکیک قائل شد.

از سال ١٣٨٤ موضوع قانونی و مشروع سقط جنین در مجلس به تصویب رسید و دو شرط اساسی اینکه؛ بیماری جنین که به علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه‌ای موجب حرج مادر شده یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر همراه است در قانون سقط‌درمانی مطرح شده است. همچنین اگر فردی بالای ١٩ هفته باردار باشد امکان صدور سقط جنین برای او وجود ندارد.

در سال ١٣٨١ کمیته کشوری سقط جنین آیینی نامه‌ای با ٤٩ مورد موارد قطعی مادری و جنینی را برای سقط جنین‌درمانی پیشنهاد کرد و پس از آن در نگاه جامعه و مسئولان به این موضوع به عنوان یک مسئله بهداشتی تغییر ایجاد شد.

درحال‌حاضر طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ١٣٨٤، سقط‌ درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی، قبل از چهارماهگی و با رضایت زن در دو مورد مجاز شناخته شده است؛ اول بیماری جنین که به علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه‌بودن موجب حرج مادر است و دوم بیماری مادر که با تهدید جانی او توأم باشد.

 

۷ اردیبشهت : دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: ۶۰ درصد از کارگران دو شغله هستند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا عباسی به فاصله معنادار ۸۱۲ هزار تومان حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۵ با سبد هزینه های زندگی که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، اشاره کرد و افزود: این فاصله علت اصلی روی آوردن کارگران به مشاغل کاذب به عنوان شغل دوم است.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با تاکید بر دوشغله بودن بالغ بر ۶۰ درصد کارگران، پایین آمدن کیفیت محصولات تولیدی داخلی را از آسیب‌های دوشغله بودن کارگران دانست.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ با توجه به رکود اقتصادی حدود ۳۰ درصد از واحدهای تولیدی و خدماتی تعطیل و یا نیمه تعطیل شده اند بر لزوم حمایت هرچه بیشتر دولت از این واحدها با هدف تونمندسازی آنها برای حفظ اشتغال در کشور تاکید کرد.

عباسی از به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران شاغل در کشتارگاه ها، صنعت پوشاک و صنایع مربوط به بخش ساختمان خبر داد و گفت: در صورتی که سازوکارها فراهم شود دولت می تواند بخشی از این مشاغل را حفظ کند

 

۷ اردیبهشت : ناامیدی جوانان :خودکشی یک سرباز وظیفه/برخی آمار ثبت شده:خودکشی 13 دانش آموز و 6 دانشجو در سال گذتشه

 

سربازی که در یکی از کلانتری‌های اهواز مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، ترور نشده بلکه خود به زندگی‌اش پایان داده است. این توضیحی است که معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی برای انتشار خبری درباره ترور این سرباز در رسانه‌ها، داد.

این آمارهای پراکنده که در شلوغی اخبار ایران چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند زمانی معنادار می‌شوند که کنار آمار خودکشی ۱۳ دانش‌آموز ۱۱ تا ۱۸ ساله در سال گذشته، گذاشته می‌شود. علاوه بر اینها سه دانشجو در دانشگاه سراسری و سه دانشجو در دانشگاه آزاد تنها آمار ثبت شده رسمی و اعلام شده از خودکشی‌های موفق دانشجویی بودند.

اینها فقط آماری است که به رسانه‌ها کشیده شده است بسیاری از خانواده‌های ایرانی همچنان از به کار بردن واژه خودکشی اجتناب کرده و مرگ نزدیکان خود بر اثر خودکشی را تنها ایست قلبی عنوان می‌کنند. برای همین آمار بسیار بیش از اینهاست. تا جایی که دو سال پیش وزارت رفاه بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای کاهش و کنترل پدیده “خودکشی” در کشور در نظر گرفت.

دستفروشی که در بازار خرمشهر وقتی بساطش را شهرداری جمع می کند و می‌داند هیچ محکمه‌ای صدای او را نخواهد شنید چاره‌ای جز به آتش کشیدن خود نمی‌بیند. با هیچ معیاری نمی‌توان میزان یاس و ناامیدی و آستانه تحمل را در میان افراد یک جامعه سنجید. اما آنچه در سالهای گذشته و میران خودکشی‌های در ملاعام نشان می‌دهد، خبر از نابسامانی روحی و عدم اعتماد به نظام حکومتی برای بهبود اوضاع می‌دهد.

اما در این میان آنچه خودکشی سربازان وظیفه را نگران‌کننده می کند از همین دست است. تنها در سال گذشته سه مورد ثبت شده از خودکشی سربازان وجود داشته که سرباز قبل از خود افراد دیگری را نیز مجروح یا کشته‌اند.

مقایسه وضعیت نظام‌وظیفه میان کشورهای مختلف نشان می‌دهد از ۱۵۹ کشوری که پیش از این خدمت سربازی در آنها اجرا می‌شد ۱۰۶ کشور اجبار را برداشته‌اند و تعداد زیادی از آنان که باقی‌ماندند مدت سربازی را کاهش داده یا آموزش آن را جهت‌دار کردند.

 

۶ اردیبهشت : شیوع ایدز در زنان و نوجوانان رو به افزایش است

 

 رییس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع ایدز در زنان و نوجوانان رو به افزایش است، گفت: روند انتقال بیماری از تزریق مواد مخدر به ارتباط جنسی تغییر کرده است.

پروین افسر کازرونی (رییس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: موارد شیوع اچ ای وی در جمعیت عمومی زیر یک درصد است و در گروه معتادان تزریقی حدود ۱۳/ ۸ درصد است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: از کل موارد ابتلا به ایدز ۸۵ درصد مردان و ۱۵ درصد زنان هستند، ولی به طور کلی آمار ابتلای زنان به این بیماری در سال‌های اخیر رو به افزایش است.

کازرونی گفت: مادری که مبتلا به اچ ای وی است؛ در دروان بارداری، زایمان و شیردهی می‌تواند؛ ویروس را به نوزاد خود منتقل کند، ولی در صورتی که ابتلای مادر به این بیماری مشخص شود و تحت مراقبت و درمان دارویی قرار بگیرد این انتقال بسیار کاهش پیدا می‌کند و به کمتر از دو درصد خواهد رسید.

وی افزود: اگر زنی به ایدز مبتلا باشد و بعد هم زایمان طبیعی داشته باشد و به نوزاد شیر بدهد؛ احتمال ابتلای نوزاد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و به همین جهت خیلی اهمیت دارد که زنان باردار از نظر وضعیت اچ ای وی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: روند ابتلا به ایدز در جهان رو به کاهش است، ولی در کشورهای هم جوار ما مثل آسیای میانه روند رو به افزایش است.

کازرونی گفت: در ایران نیز از نظر ابتلا به اچ ای وی در سنین جوانی روند رو به افزایشی وجود دارد.

رییس اداره ایدز و بیماری‌های مقاربتی وزارت بهداشت با اشاره به آمار ۳۰ هزار و ۷۲۷ نفر مبتلا به ایدز در ایران گفت: ۶۷۵ کودک زیر ۱۵ سال در کشور مبتلا به ایدز هستند.

 

۳ اردیبهشت : تورم ۸\۱۰ درصد شد

 

به گزارش خبرنگاری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری کشور در فروردین ماه سال ۱۳۹۵ به عدد ۱۰\۸ درصد رسیده است که  0/۴درصد افزایش را نشان می دهد.

همچنین تورم نقطه به نقطه فروردین نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷/۷ درصد بوده است.

نرخ تورم شهری در ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل  ۱۰/۸ درصد است که در اسفندماه سال ۱۳۹۴، ۱۱/۸ درصد بود.

همچنین شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات به ۲۶۱ رسید که نشان‌دهنده‌ی 0/۸ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته است.

شاخص گروه خوراکی‌ها به عدد ۲۵۹ رسیده است و نسبت به ماه قبل 0/۹ درصد افزایش یافته است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵/۲درصد افزایش را نشان می‌دهد.ژ

نرخ ۱۲ ماهه این گروه ۹/۵ درصد است. همچنین شاخص گروه عمده‌ی خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه قبل ۵/۳ درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه عمده‌ی کالاهای غیرخوراکی و خدمات در فروردین ماه سال ۱۳۹۵ به رقم ۲۱۱رسیده است و نسبت به ماه قبل 0/۳درصد افزایش داشته است.

میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸/۷ درصد بوده است و نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۵، نسبت به دوران مشابه سال قبل در این گروه ۱۱/۴درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۱۳۹۴ که ۱۲ درصد بود کاهش یافته است.

 

۳ اردیبهشت :  سکته عامل ۵۰ درصد مرگ و میر ایرانی ها

 

وزیربهداشت، با اعلام اینکه ۴۰۰میلیون نفر مبتلا به دیابت در دنیا، افزود: در حال حاضر آمار مبتلایان به بیماری دیابت رو به افزایش است و در کشور ما حدود ۵ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که از این تعداد ۹۰ درصد مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

هاشمی همچنین بر انجام ورزش روزانه تاکید کرد و افزود: اگر روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشیم و ورزش کنیم می توانیم از ابتلای ۲۰ درصد مردم که شاید دچار دیابت شوند، جلوگیری کرد.

وزیر بهداشت در پایان گفت: متاسفانه ۵۰ درصد مرگ ایرانیان به دلیل سکته جان خود را از دست می دهند که ۳۵ درصد این مرگ ها به دلیل سکته قلبی و ۱۵ درصد به دلیل سکته مغزی است.

 

۳  اردیبهشت : دسترسی به موادمخدر کمتر از سه دقیقه

 

تحریریه پارسینه| در حالی که مواد مخدر صنعتی زیان بیشتری نسبت به مواد سنتی دارد اما گرایش کسانی که به سوی اعتیاد می روند بیشتر به سمت مواد مخدر صنعتی است. این در حالی است که افراد معتاد تمایل بیشتری به مصرف شیشه و هروئین دارند. مواد مخدری که مغز و سیستم های عصبی انسان را مختل می‌کند و ترک آن شاید بیش از پنج سال به طول انجامد.

قابل کشت بودن گیاه ماری جوانا در خانه و نیاز نداشتن به واردات آن از مرزها و نبود قوانین کیفری برای مقابله با آن تا چندی پیش، تجارت پرسود فروش ماری جوانا یا همان گل را در تهران پر رونق کرده است.

شاید همین رونق خرید و فروش این گیاه باعث شده است که بیشترین آمار اعتیاد مربوط به تهران باشد که البته بیشتری مرگ معتادان را نیز به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش پزشکی قانونی در سال ۹۴ حدود ۷۲۹ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر مرده اند.

خراسان رضوی نیز، استانی است که بعد از تهران از نظر مصرف مواد مخدر حائز اهمیت است. بر اساس آمار حدود یک سوم شاغلان خراسان رضوی معتاد هستند. این در حالی است که سال ۹۴ حدود ۳۰درصد معتادان در خراسان رضوی اعتیاد را ترک کردند.

به گفته فرمانده انتظامی خراسان رضوی، به واسطه اقدامات پیشگیرانه، ۲۰۰ هزارفردی که در این استان معتاد بوده است اکنون به ۱۳۵هزار فرد رسیده است. این در حالی است که سال ۹۴ حدود ۳۱۱ فرد معتاد در این استان به دلیل مصرف بیش از اندازه جان خود را از دست داده اند.

اما در کنار افزایش اعتاید در کشور، مرگ بر اثر استفاده بیش از حد مواد مخدر که در اصطلاح اوور دُز گفته می شود نیز رو به افزایش است. به طوری که سال ۹۴ مرگ بر اثر سوء مصرف مواد مخدر ۶ درصد افزایش داشته است. به عبارتی حدود سه هزار فرد بر اثر سوء مصرف مواد مرده اند که دوهزار ۶۷۶ فرد مرد و ۳۲۷ فرد زن بوده اند.

بر اساس این گزارش سال ۹۱ تهران، کرمان، خوزستان و لرستان دارای بیشترین مصرف‌کننده مواد مخدر بوده اند که اکنون در سال ۹۵ همچنان تهران در صدر شهرهای درگیر با اعتیاد است.

در تیرماه سل ۹۴ علی‌ هاشمی، رئیس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با تسنیم گفته بود که طبق برآورد اجمالی در یک دهه اخیر روزانه هشت نفر بر اثر موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند و از سوی دیگر حداقل روزانه ۱۰۰ نفر جدید آلوده موادمخدر می‌ شوند

این در حالی است که زمان دسترسی به مواد مخدر به دو دقیقه رسیده است. در حالی که بیش از این زمان دسترسی به مواد مخدر ۲۵ دقیقه بوده است. این زمان دسترسی در تهران هفت دقیقه برآورد شده بود. البته جالب است که ۲۸ درد مردم نگرشش مثبتی به مواد مخدر دارند و برخی کارگران در محیط های صنعتی نیز معتاد هستند و یا گرایش به این سمت دارند.

ارگران رکن اقتصاد مقاومتی هستند. براساس آخرین تحقیقات انجام شده ۲۱ درصد کارگران در بعضی محیط‌های صنعتی بزرگ معتاد هستند.

 

۲۹ فروردین : ۷۰۰۰ واحد صنعتی در کشور تعطیل است

 

بوشهر - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هفت هزار واحد صنعتی در کشور تعطیل است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، علی یزدانی بعدازظهر یکشنبه در نشست بررسی واحدهای صنعتی نیمه‌تمام در شهرک‌های صنعتی استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر ظرفیت‌های صنعتی بسیار خوبی دارد که برخی از واحدها تعطیل است و باید برای فعال شدن آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۹۹ هزار واحد تولیدی در حال ساخت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سطح کشور، خاطرنشان کرد: ۹ هزار و ۳۰۰ واحد دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد هستند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: از مجموع ۸۷ هزار واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در کشور، ۳۷ هزار و ۱۲۰ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.

وی با اشاره به اینکه ۷۹ هزار واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از واحدهای کوچک هستند، بیان کرد: از این تعداد هفت هزار و ۸۰۰ واحد متوسط و بزرگ هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعطیلی هفت هزار واحد صنعتی در کشور خبر داد و افزود: ۸۱ درصد این واحدها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار دارند.

یزدانی از تکمیل طرح‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در سال جاری خبر داد و گفت: در سطح کشور دو هزار طرح نیمه‌تمام صنعتی وارد مدار خواهد شد که برای این منظور ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©