Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ برابر با  ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴  برابر با ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵
كشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ برابر با ۲۰ دسامبر ۲۰۱۵

ایران در آئینه آمار(۲۰۳)

یكشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ برابر با ۲۰ دسامبر ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

طوفان قراردادهای موقت و درآمد پایین

 

ایران چند کودک کار دارد؟

 

وجود ۱۴میلیون نفر حاشیه نشین در کشور

 

به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی ایران، ۳۳ درصد از اصناف این کشور از مالیات معاف هستند

 

۱۲ نوزاد از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده در كشور می‌میرند

 

هزینه خوراک ثروتمندان هشت برابر فقرا

 

روزی ۴.۵ نفر در حوادث ناشی از کار می‌میرند

 

نیمی از خبرنگاران بازداشتی جهان در ایران، چین، مصر و اریتره زندانی هستند

 

بحران چاقی ایرانی‌ها ، ۶۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند

 

۵۰  درصد مشاغل رده پایین کشور در اختیار افغان‌ها‌ست

 

سونامی تاریخی بیکاری

 

 

 

۲۶ آذر : طوفان قراردادهای موقت و درآمد پایین

 

 

 

نتایج یک تحقیق ۵ ساله از رفتار بازار کار نشان می‌دهد ۳۰ درصد کل تَرک کار در ایران به دلیل نبود امنیت شغلی و موقتی بودن، ۱۵ درصد به دلیل پایین بودن درآمد و ۱۱ درصد نیز به دلیل اخراج صورت می‌گیرد.

 

۲۶ آذر : ایران چند کودک کار دارد؟

 

بحث بر سر تعداد کودکان کار در ایران، بحث طولانی و دامنه‌داری است؛ طبق سرشماری عمومی سال ١٣٩٠، در رده سنی ١٠ تا ١٤ سال تعداد شاغلان شهری ایران ٢٣‌هزار و ٦١٩ نفر و در رده سنی ١٥ تا ١٩ سال ٣٢٣‌هزارو ٤٩٤ نفر بوده‌اند. ٧٥ درصد شاغلان ١٠ تا ١٤ سال و ٨٦ درصد شاغلان ١٥ تا ١٩ سال نیز مرد هستند.

 

اما از آن سو، گزارش سال ٢٠١٢ سازمان بین‌المللی کار گفته است در ایران حدود هفت ‌میلیون کودک کار وجود دارد که مقامات رسمی کشور این مسئله را در سال گذشته تکذیب کردند و گفتند درصورتی‌که در همان گزارش سازمان بین‌المللی کار، تعداد کودکان کار در خاورمیانه و شمال آفریقا شش‌‌میلیون‌و ٣٠٠‌ هزار نفر است، رقم هفت ‌میلیونی کودکان کار برای ایران غیرواقعی است. در شهریورماه امسال نیز دوباره مقامات رسمی ایران ناچار شدند آمار یونیسف را تکذیب کنند؛ مرتضی میرباقری، قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی، آمار مجامع بین‌المللی درباره کودکان کار در ایران را نادرست دانسته و گفته است: «آمار کودکان کار در کشور ‌میلیونی نیست». او در حاشیه هفتادوششمین جلسه شورای اجتماعی کشور که در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: «وزارت کار و رفاه اجتماعی، یونیسف را متقاعد کرد آمار کودکان کار در ایران ‌میلیونی نیست. اعداد و ارقام کودکان کار در کشور به بیش از ١٥٠ هزار نفر نمی‌رسد و اعدادی که اعلام می‌شود، به خاطر بدبینی‌های مجامع بین‌المللی به ایران است. از مجامع بین‌المللی خواسته‌ایم تا اعداد و ارقام مطرح‌شده در حوزه کودکان کار را با استانداردهای موجود در این حوزه مطابقت دهند و به ما اعلام کنند. ما نیز تا پایان سال جاری درباره آمار بیان‌شده، اعلام نظر می‌کنیم». بااین‌حال، در خرداد سال ٩٢، خبرگزاری مهر در گزارش نشست روز جهانی مبارزه با کار کودک، به نقل از فاطمه دانشور، فعال اجتماعی و عضو هیأت‌مدیره اتاق بازرگانی تهران، اعلام کرد طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، یک‌‌میلیون‌و ٧٠٠ ‌هزار کودک در ایران به صورت مستقیم درگیر کار هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد هر کودک ماهانه ٨٠ تا صد ‌هزار تومان درآمد دارد. به گفته او، تصور وجود باندهای سوءاستفاده از کودکان کار اشتباه است و ٩٠ درصد این کودکان دارای خانواده هستند. ٣٠ درصد کودکان کار دارای والدین با سابقه محکومیت هستند و ٤٠ درصد نیز دارای والدین بی‌سواد یا کم‌سواد هستند، ٨٥ درصد کودکان کار ایرانی و مابقی از سایر کشورها هستند.

 

۲۶ آذر :  وجود ۱۴میلیون نفر حاشیه نشین در کشور

 

سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری:  بین ۱۱ میلیون تا ۱۴ میلیون نفر حاشیه نشین در کشور وجود دارد.

 

۲۵ آذر : به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی ایران، ۳۳ درصد از اصناف این کشور از مالیات معاف هستند

 

علی عسکری در گفت و گو با مجله تجارت فردا، چاپ تهران گفته "در حال حاضر ۴۰درصد کل اقتصاد کشور از مالیات معاف هستند و ۲۰ درصد اقتصاد نیز مربوط به فعالیت زیرزمینی است که این گروه نیز مالیات پرداخت نمی‌کنند."

 

آقای عسکری گفته معافیت‌های مالیاتی در ایران نسبت به سایر کشورها در حد بالایی قرار دارد که باید به برخی از این بخش‌ها مانند فعالیت‌های سود آور در بخش کشاورزی، بازرگانی و فعالیت در مناطق آزاد رسیدگی شود.

 

به گفته رئیس کل پیشین سازمان امور مالیاتی ایران، ۳۳ درصد از اصناف این کشور از مالیات معاف هستند. آقای عسگری گفته "به دلیل عدم شفافیت در این بخش، مالیات‌ستانی در وضعیت مناسبی قرار ندارد."

 

این مقام سابق مالیاتی ایران گفته اصناف در حالی که ۳۳ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند، در سال ۱۳۹۳ (سال گذشته خورشیدی) فقط ۵ درصد کل مالیات‌ها را پرداخت کرده‌اند.

 

۲۵ آذر : ۱۲ نوزاد از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده در كشور می‌میرند

 

دبیر عملی کنگره نئوناتولوژی و پریناتولوژی گفت: از هر هزار نوزادی که در کشور به دنیا می‌آیند، ۱۲ نوزاد بر اثر بیماری و اختلالات مختلف جان خود را از دست می دهند.

 

به گزارش مهر، محمود نوری شادکام، ظهر امروز در افتتاحیه کنگره ملی نئوناتولوژی و پریناتولوژی که در یزد در حال برگزاری است، اظهار داشت: اگر چه در دهه‌‌های اخیر آمار مرگ و میر در نوزادان به شدت کاهش یافته است اما هنوز این آمار بالاست و لازم است تلاش‌های جدی تری برای جلوگیری از این اتفاق انجام شود.

 

وی عنوان کرد: در حال حاضر در کشورهایی نظیر ژاپن، از هر پنج هزار تولدی که اتفاق می افتد، چهار نوزاد می میرند که این آمار در مقایسه با آمار مرگ و میر نوزادان در کشور ما بسیار کم است و ما نیز باید به این نقطه برسیم.

منبع: مهر

 

۲۵ آذر : هزینه خوراک ثروتمندان هشت برابر فقرا

 

متوسط هزينه خوراكي ها و آشاميدني ها در پردرآمدترين خانوارهاي ايراني بيش از ٨/٨ برابر هزينه خوراكي ها در پايين ترين دهك درآمدي ايران است. بر اساس گزارش ارايه شده از سوي بانك مركزي متوسط هزينه خوراكي ها در يك خانوار شهري ايراني در سال گذشته اندكي بيش از هشت ميليون تومان بوده اين در حالي است كه خانوارهايي با پايين ترين رقم درآمد و هزينه كه در دهك اول قرار گرفته اند تنها ٢ ميليون و ٣٣ هزار تومان صرف خريد خوراكي و آشاميدني كرده اند.

 

به گزارش خبرآنلاين خانوارهايي با دهك هاي بالاي درآمدي اما در اين مدت ١٧ ميليون و ٨٩٢ هزار تومان صرف خريد خوراكي در يك سال كرده اند. رقمي كه نشانگر فاصله ٨/٨ برابري هزينه خوراكي ها و اشاميدني ها در ميان بالاترين و پايين ترين دهك درآمدي است. با توجه به اعلام بعد ٦٧/ ٢ نفر براي هر خانوار واقع در دهك اول درآمدي مي توان چنين برداشت كرد كه در سال ١٣٩٣ افرادي كه در كم درآمد ترين خانوار هاي ايراني زندگي مي كردند حدود ٧٦١ هزار و ٤٨٠ تومان صرف هزينه هاي خوراكي و آشاميدني در طول يك سال كرده اند كه حتي در مقايسه با متوسط كشوري رقمي بسيار اندك است.

 

اين در حالي است كه در خانوارهايي كه در دهك دهم درآمدي قرار گرفته اند هر فرد بيش از چهار ميليون و ٨٠٠ هزار تومان براي خوراكي و آشاميدني پول خرج كرده است. به اين ترتيب هر فرد در دهك دهم درآمدي بيش از ٧/ ٦ برابر افرادي در دهك اول درآمدي پول صرف خوردن و آشاميدن كرده اند. بعد خانوار در دهك دهم درآمدي ٧٢/ ٣ نفر برآورد شده است. هزينه خوراكي ها و اشاميدني ها در خانوارهاي دهك دهم ٢/٢ برابر متوسط هزينه غذا براي خانوارهاي شهري بوده است، اين در حالي است كه خانوارهايي كه در دهك اول درآمدي قرار گرفته اند يك چهارم متوسط كشوري صرف خريد غذا و آشاميدني كرده اند.

 

۲۵ آدر : روزی ۴.۵ نفر در حوادث ناشی از کار می‌میرند

 

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار با بیان اینکه بخش ساختمان و صنعت بالاترین میزان حوادث شغلی را دارند گفت: مرگ و میر ناشی از شغل در روز از ۵.۵ نفر به ۴.۵ نفر کاهش یافت.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اصابتی گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی در سال ۹۲ روزانه به طور میانگین ۵.۵ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را در کشور از دست داده اند که این رقم در سال ۹۳ به روزانه ۵ نفر کاهش یافته و در شش ماه نخست امسال به ۴.۵ نفر رسید.

 

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اظهارداشت: حوادث ناشی از کار در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸.۵ درصد کاهش یافته است. در بررسی های صورت گرفته، حوادث ناشی از کار شش ماهه اول امسال در ۱۶ استان کشور کاهش داشته، در شش استان ثابت و بدون تغییر بوده و در ۹ استان نیز با افزایش همراه بوده است.

 

وی ادامه داد: در استان مرکزی با شمار زیادی کارگاه دارای کد تامین اجتماعی و ۳۰۰ هزار کارگر، حوادث ناشی از کار در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد کاهش یافته است. با این حال، بیماری های ناشی از کار ۶ برابر حوادث ناشی از کار است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

این مقام مسئول در وزارت کار گفت: با نگاهی به آمارهای سال ۸۲ مشخص می شود که ۳۲ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به ساختمان بوده و ۴۵ درصد مربوط به بخش صنعت، اما این آمارها جا به جا شده و حوادث مربوط به ساختمان به بیش از ۴۵ درصد و صنعت به زیر ۳۲ درصد رسیده است.

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه بیان کرد: ۶۵ درصد حوادث منجر به فوت در ساختمان ها ناشی از سقوط آزاد و سقوط اشیاء است. حوادث ناشی از کار هزینه های سنگینی را به جامعه تحمیل می کند.  کاهش این حوادث  مستلزم توجه به امور پیشگیرانه است.

 

۲۴ آذر : نیمی از خبرنگاران بازداشتی جهان در ایران، چین، مصر و اریتره زندانی هستند

 

گزارشگران بدون مرز شمار خبرنگاران محبوس در زندان‌‌های جهان و خبرنگارانی را که در ۱۲ ماه گذشته به گروگان‌گرفته شدند، اعلام کرد. در سراسر جهان ۱۵۳ خبرنگار و ۱۶۱ شهروند خبرنگار پشت‌ میله‌های زندان هستند.

 

شرایط کار خبرنگاران در برخی از نقاط دنیا خطرناک‌تر شده است. سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) نخستین بخش از “گزارش سالانه آزادی مطبوعات” را منتشر کرد.

 

این بخش از جمله شامل آمار خبرنگارانی می‌شود که به دلیل انجام شغل خود به زندان افتاده‌اند. تا روز انتشار این گزارش یعنی نیمه دسامبر ۱۵۳ خبرنگار حرفه‌ای در سراسر جهان پشت میله‌های زندان بودند.

 

نیمی از این تعداد در زندان‌های چین‌، مصر، ایران و اریتره‌ به سر می‌برند. گزارشگران بدون مرز این وضعیت را نشان دهنده شرایط بد آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در این چهار کشور دانسته است.

 

این سازمان همچینن از افزایش فشار حکومتی بر خبرنگاران در ترکیه نیز انتقاد کرده است. ۱۱ درصد تمامی موارد بازداشت خبرنگاران در سال ۲۰۱۵ میلادی در ترکیه رخ داده است.

 

علاوه بر خبرنگاران حرفه‌ای در حال حاضر ۱۶۱ شهروند خبرنگار و ۱۴ کارمند رسانه‌‌ها نیز در سراسر جهان پشت میله‌های زندان هستند.

 

گروگا‌ن‌گیری و سرکوب اطلاع‌رسانی مستقل

 

به گزارش سازمان غیردولتی “گزارشگران بدون مرز” در ۱۲ ماه گذشته ۵۴ خبرنگار در کشورهای مختلف جهان به گروگان گرفته شده‌اند.

 

این رقم یک‌سوم بیشتر از شمار خبرنگارانی است که تا پایان سال گذشته میلادی گروگان گروه‌های شبه‌نظامی مسلح بودند.

 

در گزارش سالانه آزادی مطبوعات تصریح شده است که ربودن خبرنگاران در کشورهایی متمرکز بوده که درگیر جنگ داخلی هستند.

 

این موارد آدم‌ربایی در سوریه، یمن، عراق، لیبی و مکان‌هایی رخ داده است که شبه‌نظامیان مسلح “در پی کسب قدرت هستند و برای رسیدن به آن صدای منتقدان را خفه می‌کنند”.

 

علاوه بر ۵۴ خبرنگاری که تا نیمه دسامبر گروگان بودند، هشت خبرنگار نیز در سراسر جهان ناپدید شده‌اند که از سرنوشت آنها هیچ‌گونه اطلاع معتبری در دست نیست. گزارشگران بدون مرز تأکید کرده است که بی‌خبری از سرنوشت خبرنگاران مفقود شده “تأثیر وحشتناکی” بر روحیه همکاران آنها دارد.

 

۲۴ آذر : بحران چاقی ایرانی‌ها ، ۶۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند

 

فرارو- ۵۰ میلیون ایرانی به چاقی و اضافه‌وزن گرفتارند. متخصصان در نشست خبری دومین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند. بنابر گفته آن‌ها از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران ۶۰ الی ۶۵ درصدِ مردم یا چاقند یا اضافه‌وزن دارند. در این کنگره همچنین به رشد روزافزون چاقی در بین کودکان و نوجوانان اشاره شد. حال با توجه به این آمار، چه آینده‌ای در انتظار سلامتی ۵۰ میلیون ایرانی خواهد بود؟

 

به گزارش فرارو، چاقی و اضافه‌وزن و روندِ رو به رشد آن نگرانیِ جدیدی نیست. پیش‌تر از این هم متخصصان حوزه سلامت و مسئولین نسبت به آن هشدار داده‌ بودند. اوایل امسال بود که رئیس اداره جوانان و دفتر جمعیت خانواده و مدارس وزارت کشور گفت ۲۵ درصد یا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت جوان کشور چاق هستند

 

 

۱۸ آذر : ۵۰  درصد مشاغل رده پایین کشور در اختیار افغان‌ها‌ست

 

‌مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۵۰ درصد مشاغل رده پائین کشور در اختیار افغان های مقیم ایران است

به گزارش خبرنگار ایسنا،علی اقبالی در نشست با خبرنگاران در گرگان افزود:اکنون ۱۴ استان کشور درگیر اصلی اشتغال اتباع کشور افغانستان هستند.

وی با اشاره به آمار اشتغال اتباع کشور افغانستان اظهار کرد: در دو سال اخیر برای ۱۹۰ هزار نفر از اتباع کشور افغانستان با نظارت اداره‌های کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان ها، کارت کارگری صادر شده است.

اقبالی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از دو کشور افغانستان و عراق پناهنده دارد که بیشتر پناهندگان عراقی به کشور خود بازگشته‌اند.

وی افزود: بکارگیری اتباع افغانستان در کشور براساس میزان تحصیل آنها بوده که عمده تقاضای کار از سوی این اتباع در حوزه کارگری است. اکنون بکارگیری اتباع کشور افغانستان در ایران در ۶۴ نوع شغل در حوزه کارگری است.

به گفته وی، تاکنون فقط در حوزه اجتماعی ۵۰ هزار زن ایرانی با اتباع کشور افغانستان ازدواج کرده اند. طبق آماری که توسط دستگاه‌های مرتبط ارائه می‌شود، ۵/۱ میلیون نفر اتباع کشور افغانستان هم اینک در ایران زندگی می‌کنند.

 

۱۷ آدر : سونامی تاریخی بیکاری

 

می‌گویند این روزها کار پیدا کردن سخت است و کار خوب پیدا کردن هم بیشتر به شانس و اقبال بستگی دارد تا به تجربه، مهارت و تخصص. برخی معتقدند در بازار کار ایران شرایط دستیابی به فرصت‌های شغلی ناعادلانه است؛ بنابراین ممکن است شما در عین شایستگی هرگز به جایگاه مناسبی نرسید و در آنسو برخی بتوانند با شایستگی کمتر به جایگاه‌های عالی دست یابند.

 

شانس و اقبال در کار مهم است!

 

امروز در بازار کار ایران یا با توزیع نامتوازن فرصت‌های شغلی مواجه هستیم و یا اینکه خودمان باعث ایجاد چنین فضایی شده ایم. به بیان ساده تر، وقتی ۳۵.۶ درصد از کل ورودی های به بازار کار ایران از طریق پارتی بازی و آشنابازی صورت می گیرد نه بر مبنای توانمندی ها و تخصص افراد، یا مجبور می‌شویم بر مبنای فضای موجود در بازار کار ایران حرکت کنیم و یا اینکه چنین تفکری در طول دوران در اذهان مدیران کشور شکل گرفته و جا خوش کرده است.

 

شانس فعلا مهمترین گزینه برای جستجوی کار در ایران است که در مورد مردان ۳۶.۹ درصد کل جستجوهای شغل یابی و در مورد زنان ۳۲.۷ درصد کل پیگیری‌ها را تشکیل می‌دهد و به صورت کلی متوسط ۳۵.۶ درصد کل جستجوهای شغل یابی در بازار کار ایران پرس و جو از طریق دوستان و آشنایان است.

 

۷ روشی که ممکن است شما را شاغل کند

 

 بررسی گزارش مرکز آمار ایران از روش‌های متداول جستجوی کار در ایران نشان می‌دهد از میان روش های موجود، ۷ روش مهمتر بوده که یکی از این موارد و مهمترین روش همانگونه که ذکر شد، پارتی بازی و آشنابازی است. دومین روش مهمی که ممکن است کارجویان به دنبال آن باشند، جستجوی شغل از طریق آگهی‌های روزنامه ها و مطالعه آگهی های استخدامی باشد.

این روش شغل یابی در حال حاضر برای ۱۸.۶ درصد کل بیکاران کشور فرصت شغلی فراهم می‌آورد که در مورد مردان ۱۶.۳ درصد است. جالب اینکه زنان امیدواری بیشتری به کاریابی از طریق مطالعه آگهی‌های استخدامی هستند و ۲۳.۳ درصد جستجوی کار زنان از این طریق است.

برخی نیز ترجیح می‌دهند مستقیما به سراغ کارفرمایان بروند و از آنها تقاضای کار داشته باشند. این روش سومین گزینه کارجویان برای شغل یابی است و در حال حاضر ۱۳ درصد کل کارجویان آن را امتحان می کنند. این روش کاریابی برای مردان اهمیت بیشتری دارد و ۱۵.۴ درصد جستجوهای مردانه را در بازار کار ایران تشکیل می‌دهد و در مورد زنان ۷.۷ درصد کل جستجوها را شامل می‌شود.

۱۲.۷ درصد کل پیگیری‌ها برای شغل توسط جوانان ایرانی از طریق ثبت نام یا پیگیری در مراکز کاریابی غیردولتی انجام می‌شود و با وجود اینکه دفاتر کاریابی و مشاوره شغلی فراوانی در کشور مشغول به فعالیت هستند اما جوانان قبل از مراجعه به کاریابی‌ها ابتدا به دنبال شناس و اقبال و پارتی بازی، مراجعه مستقیم به کارفرما و مطالعه آگهی‌های استخدامی می‌کنند و سپس اگر جوابی نگرفتند، به کاریابی‌ها مراجعه می‌کنند

 

البته ممکن است جوانی یک یا چند راه جستجوی شغل را همزمان دنبال کند و در مقطعی که به دنبال آشنابازی است، در یک یا چند کاریابی نیز ثبت نام کرده باشد ولی اینکه ۱۱.۵ درصد کل مردان و ۱۵.۳ درصد زنان شغل یابی خود را از طریق دفاتر مشاوره شغلی انجام می‌دهند، نشان می‌دهد یا این دفاتر از قدرت و فعالیت مناسبی در بازار کار برخوردار نیستند و روش‌های درستی برای جلب توجه کارفرمایان ندارند، یا اینکه کارکرد موثری نداشته اند که بتوان با تکیه بر آن انتظار داشت درصد بیشتری از جستجوی شغل کشور از این طریق صورت بگیرد.

 

برخی فورا شاغل می‌شوند، بعضی هرگز

 

 مراکز خدمات اشتغال وزارت کار حتی اوضاعی بدتر از کاریابی های غیردولتی دارند و تنها ۹.۳ درصد کل کاریابی‌های جوانان را تشکیل می‌دهند ولی به هر حال یک گزینه پیش روی بیکاران است. هم اکنون ۸.۱ درصد مردان و ۱۱.۹ درصد زنان تلاش می‌کنند از این طریق راهی به سوی بازار کار بیابند.

 

جستجوی منابع مالی و امکانات برای شروع فعالیت خوداشتغالی نیز راهی است که ۷.۲ درصد کارجویان می‌روند و ممکن است بخشی از تقاضاها برای کار با ظرفیت خوداشتغالی پاسخ داده شود. به هر حال، ۸.۳ درصد مردان و ۵ درصد زنان تلاش می‌کنند با خوداشتغالی کاری برای خود دست و پا کنند.

 

تقاضای جواز کسب یا پروانه کار نیز روش دیگری است که البته تنها توسط ۱.۹ درصد جویندگان شغل دنبال می‌شود که تقاضای پایین در این بخش می‌تواند نشان دهد که بازار کار ایران کارآفرین محور نیست و انگیزه‌های شغلی کارجویان بر مبنای کارآفرینی شکل نمی‌گیرد و ۹۸.۱ درصد کل کارجویان اصلا به این موضوع فکر نمی‌کنند. به صورت کلی، ۱.۸ درصد کاریابی‌ها و دنبال کار گشتن نیز از راه‌های دیگری غیر از موارد ذکر شده صورت می‌گیرد.

 

یک تحلیل دیگر نشان می‌دهد که ۲۴.۱ درصد کل جویندگان کار کشور در بهترین شرایط از زمان جستجو برای شغل تا ورود به بازار کار باید یک تا ۳ ماه صبر کنند و این گروه خوش شانس ترین افراد برای یافتن کار هستند که احتمالا می تواند با استفاده کنندگان از پارتی و آشنابازی در بازار کار مرتبط باشد. جالب اینکه آشنابازی هم از سوی مردان گزینه اول جستجوی کار است و هم زنان.

 

علاوه بر این، ۳۸.۴ درصد کارجویان باید ۴ تا ۱۸ ماه برای یافتن یک شغل صبر کنند. اگر در طول یک تا ۱۸ ماه نتوان کاری پیدا کرد، احتمالا باید بیشتر از ۱۹ ماه صبر کرد و این گروه جزو ۳۷.۳ درصد افرادی می شوند که طولانی ترین دوره انتظار برای کار را تجربه می کنند و باید آنها را بدترین جویندگان شغل کشور دانست.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©