Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ برابر با  ۲۹ اکتبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴  برابر با ۲۹ اکتبر ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۰۰)

چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ برابر با ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵   

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در فهرست سهولت کسب‌وکار در رتبه ۱۱۸ قرار گرفت

 

سرطان سینه باعث مرگ سالانه۳ هزار زن ایرانی

 

ایران در رتبه سوم سانسور اینترنت در جهان قرار دارد

 

پرخوری و چاقی علت اصلی مرگ در ایران/ ارتباط ۳۰ درصد سرطان‌ها با چاقی

 

خطر انفجار بیکاری تا ۷.۴ میلیون نفر

 

هر ۲ ساعت یک نفر در تهران به علت آلودگی هوا می میرد

 

یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجرد قطعی در کشور

 

فوت ۲۱۵ نفر بر اثر مسمومیت دارویی

 

تهران رکورد‌دار مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر

 

تولد سالی ۷۰ هزار نوزاد با اختلال ژنتیکی در کشور

 

هشداری برای بیکار شدن زنان/ سال ۳۵، ۵۳ درصد زنان ایرانی شاغل بودند، اما اکنون فقط ۳۳درصد شغل دارند

 

آمار تکاندهنده تن‌فروشان تحصیل کرده

 

ایران مقام دوم تخریب تالاب‌ها در جهان را دارد

 

بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به مهرماه جاری را ۱۴.۸ درصد اعلام کرد

 

 

۵ آبان : بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به مهرماه جاری را ۱۴.۸ درصد اعلام کرد.

 

به گزارش بانک مرکزی از خلاصه نتایج بدست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ نشان می‌دهد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه ۱۳۹۴ به عدد ۲۲۷. رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

این شاخص در مهرماه ۱۳۹۴ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۰.۸ درصد افزایش داشته است.

بانک مرکزی تصریح کرد: همانگونه که انتظار می‌رفت، روند کاهش نرخ تورم که در ماه‌های اخیر مشاهده شده، در مهرماه سال جاری استمرار یافته و رشد نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی به آستانه یک رقمی شدن نزدیک‌تر شده است که بر این اساس انتظار می‌رود در ماه‌های آتی شاهد کاهش بیشتر نرخ تورم در کشور باشیم.

 

۶ آبان : ایران در فهرست سهولت کسب‌وکار در رتبه ۱۱۸ قرار گرفت

 

در تازه‌ترین گزارش بانک جهانی در مورد سهولت تجارت و بازرگانی در کشورهای جهان، که ششم آبان‌ماه منتشر شده، ایران با یک پله ترقی در سال آینده میلادی، در رتبه ۱۱۸ قرار گرفته است.

 

سنگاپور در رتبه نخست جهان و چین و هند در رتبه‌های ۸۴ و ۱۳۰ این فهرست قرار دارند.

 

در این گزارش که بانک‌جهانی از سال ۲۰۳۳ میلادی هر ساله آن را تهیه و منتشر کرده است،فضای کسب و کار در اقتصاد کشورهای جهان برحسب ۱۰ شاخص سهولت کسب و کار، سهولت دریافت مجوزهای کسب و کار، سهولت استخدام یا اخراج نیروی کار، سهولت ثبت مالکیت، سهولت کسب و اعتبار و وام، میزان حمایت دولت از سرمایه‌گذاران، میزان و نحوه دریافت مالیات‌ها، سهولت صادرات و واردات، ضمانت اجرایی قراردادها و مدت لازم برای به نتیجه رساندن یک دعوای قضایی و نیز سهولت تعطیل کردن کسب و کار رتبه بندی می‏‌شوند.

 

ایران توانسته‌ است وضعیت « اخذ مجوزهای ساخت‌وساز» را بهبود بخشد. وضعیت دریافت اشتراک برق نیز بهبود پیدا کرده است.

 

با این‌حال رتبه‌بندی مواردی مانند «آغاز یک کسب‌وکار» یا «گرفتن وام» در ایران در سال آینده میلادی، پایین‌تر از سال جاری برآورد شده است.

 

بهترین رتبه ایران در میان ۱۰ شاخص اصلی مورد بررسی بانک‌جهانی برای سنجش شاخص سهولت کسب‌و کار به شاخص «اجرای قراردادها» اختصاص یافت که رتبه ۶۲ را برای ایران به ارمغان آورد و بدترین وضعیت در میان شاخص های ۱۰‌گانه در اقتصاد ایران، مربوط به «تجارت بین المللی» بود که رتبه‌ای بهتر از ۱۶۷ را در میان کشورهای جهان کسب نکرد.

این رتبه برای تجارت بین‌المللی می‌تواند نشانه‌ای از تاثیر تحریم‌های جهانی علیه اقتصاد ایران و محدودیت‌های ناشی از آن به حساب آید.

در مجموع بانک جهانی، ایران را در میان ۱۸۹ کشور جهان در رتبه ۱۱۸ قرار داده و به آن ۵۷.۴۴ امتیاز داده است. این امتیاز درصدی، نزدیکی هر کشور را به نخستین کشور در فهرست مشخص می‌کند.

متوسط امتیاز کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در این ارزیابی، ۵۶.۲۸ بوده که معادل قرارگرفتن در رتبه ۱۱۴ این فهرست است و با این حساب ایران چهار رتبه پایین تر از متوسط رتبه منطقه قرار گرفته است.

در منطقه خاورمیانه وشمال آفریقا، بهترین کشور از نظر شاخص سهولت کسب و کار، به کشور امارات تعلق گرفته است که در رده ۳۱ این رتبه‌بندی ایستاد.

عمان؛ عربستان سعودی و اردن به ترتیب در رده‌های ۷۰، ۸۲ و ۱۱۳ بالاتر از ایران ایستادند و عراق با رتبه ۱۶۱ و لیبی با قرار گرفتن در جایگاه ۱۸۸ این فهرست، فضای کسب و کار نامناسب تری از ایران خواهند داشت.

در حال حاضر سنگاپور، کشوری کوچک در جنوب شرقی آسیا، در رتبه نخست قرار دارد.

روسیه، با وجود تحریم‌های غرب،در این فهرست ۳ پله ترقی کرده و در رتبه ۵۱ قرار گرفته است.

در جنوب آسیا، بیشترین ترقی از آن هند است؛ کشوری که نارندرا مودی، نخست‌وزیر جدید آن، از مشکلات اداری برای آغاز تجارت در آن کاسته است.

بهبود وضعیت این کشورها عمدتا به خاطر اصلاحات اقتصادی‌ عنوان شده که رهبران آنها در پیش گرفته‌اند.

برای نمونه در این گزارش، روسیه یکی از کشورهای جهان در انجام اصلاحات در تسهیل داد و ستد و بازرگانی عنوان شده است. تسهیلاتی مانند اعطای وام، دریافت اشتراک برق یا پرداخت مالیات در این کشور تغییرات عمده یا نسبی کرده‌اند.

 

پس از سنگاپور، در رتبه‌بندی بانک جهانی، کشورهای نیوزلند، دانمارک، کره جنوبی، منطقه هنگ‌کنگ، بریتانیا، ایالات متحده، سوئد، نروژ، فنلاند، تایوان و مقدونیه قرار گرفته‌اند.

بانک جهانی می‌گوید بهترین پیشرفت از آن کاستاریکا است. این سازمان بین‌المللی از بهبود وضعیت اوگاندا، کنیا، قبرس، ازبکستان، قزاقستان یا جامائیکا نیز ستایش کرده است.

ژاپن از جمله عمده‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان است که در فهرست رتبه‌بندی شاخص سهولت کسب و کار سال ۲۰۱۶ میلادی، ۴ پله سقوط کرده است.

رتبه بسیاری از کشورهای نخست این فهرست برای سال ۲۰۱۶ میلادی، در مقایسه با سال جاری، تغییری نکرده است.

در انتهای فهرست بانک‌جهانی از شاخص سهولت کسب وکار در سال ۲۰۱۶ میلادی که بیانگر وضعیت فضای کسب و کار در کشورهای جهان است، کشورهای اریتره، لیبی و سودان جنوبی قرار دارند.

 

۶ آبان :  سرطان سینه باعث مرگ سالانه۳ هزار زن ایرانی

 

تهران-ایرنا- دبیر کمپین پیشگیری از سرطان سینه با اعلام آغاز معاینه رایگان این بیماری گفت: سالانه بیش از ۱۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان سینه در کشور شناسایی می شود و حدود ۳ هزار زن بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

حسین دانشور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: کمپین سرطان صورتی با هدف آگاه سازی زنان برای پیشگیری از سرطان از یک ماه پیش تشکیل شده و از فردا به مدت یک هفته در شهرهای مختلف حدود ۴ هزار زن به طور رایگان معاینه می شوند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار رسمی موجود، سالانه حدود ۱۰ هزار زن ایرانی به بیماری سرطان پستان مبتلا و شناسایی می شوند و هر سال حدود سه هزار نفر بر اثر این بیماری در کشور جان خود را از دست می دهند.

دبیر کمپین پیشگیری از سرطان پستان گفت: همه زنان باید روش معاینه فردی برای پیشگیری از سرطان پستان را بیاموزند و زنان بالای ۴۰ سال نیز باید سالی یکبار با مراجعه به پزشک برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مراجعه و در صورت نیاز ماموگرافی کنند.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم با آگاه سازی زنان، از بروز بیشتر بیماری سرطان پشگیری کنیم، تا ۱۰سال آینده میزان بروز این بیماری در کشور به دو برابر افزایش یافته و سالی ۲۰ هزار زن ایرانی به بیماری سرطان پستان مبتلا می شوند.

وی ادامه داد: درمان هر بیمار مبتلا به سرطان هم اکنون در کشور حدود ۵۰ میلیون تومان بار مالی به فرد و نظام سلامت کشور تحمیل می کند و این هزینه طی ۱۰ سال آینده دو برابر می شود.

دانشور گفت: برای انجام معاینه رایگان سرطان پستان در کشور ۴۲۰۰ نفر ثبت نام کردند که با توجه به محدودیت امکانات و پزشکان همکار دو هزار نفر آنها از فردا به مدت یک هفته در شهرهای تهران، مشهد، کرمان، کرمانشاه، گرگان، اصفهان، تبریز، سمنان، دامغان و گنبد در روزهایی که از قبل مشخص شده است، معاینه می شوند.

 

۶ آبان : ایران در رتبه سوم سانسور اینترنت در جهان قرار دارد

 

فریدم هاوس (خانه آزادی)، نهادی که آزادی‌های مدنی در جهان را رصد می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود خبر می‌دهد که طی سالی که گذشت بیشترین سانسور اینترنت از سوی چین انجام شده‌ است و پس از چین، سوریه و پس از آن ایران در این زمینه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بنا بر این گزارش، بهترین وضعیت آزادی اینترنتی در جهان در سال ۲۰۱۵ در کشور ایسلند برقرار بوده‌ است؛ پس از آن به ترتیب استونی، کانادا، آلمان، استرالیا و ایالات متحده قرار دارند.

به نوشته این گزارش، سال ۲۰۱۵ پنجمین سال متوالی است که وضعیت آزادی اینترنتی در جهان بدتر می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که در ایران «در ژوئیه ۲۰۱۴ هشت نفر به خاطر ارسال پیام‌های ضدحکومتی بر روی فیس‌بوک، جمعاً به ۱۲۷ سال حبس محکوم شدند.»

در گزارش سال پیش خانه آزادی در زمینه آزادی اینترنتی، ایران در بدترین رتبه جای داشت.

خانه آزادی پیش از این در گزارش سالانه خود در مورد آزادی مطبوعات در کشورهای جهان نیز نوشته‌ بود که ایران با رتبه ۱۹۱ در میان ۱۹۹ کشور در این زمینه در زمره «بدترین بدترین‌ها» جای دارد.

مطالعات جدید خانه آزادی نشان می‌دهد که بالغ بر ۶۱ درصد از تمامی کاربران اینترنت در کشورهایی زندگی می‌کنند که انتقاد از دولت، ارتش، یا خاندان حاکم سانسور اینترنتی در پی دارد.

 

 

 

 

 

۶ آبان :  پرخوری و چاقی علت اصلی مرگ در ایران/ ارتباط ۳۰ درصد سرطان‌ها با چاقی

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز پرخوری و چاقی علت اصلی مرگ در ایران به دلیل تاثیر در بروز انواع بیماری‌هاست.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه یزد، دکتر “رضا ملک‌زاده” در نشست هم‌اندیشی در خصوص ایمنی غذا و محصولات غذایی تراریخته که در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد برگزار شد، ادامه داد: نزدیک به ۶۵ درصد مردم ایران وزنی بالای حد استاندارد دارند و این عامل مهمی برای مبتلا شدن آن‌ها به انواع بیماری‌های دیابت، سکته‌های قلبی و عروقی، افزایش فشارخون و سرطان‌هاست.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: طبق تحقیقات انجام‌شده ۳۰ درصد سرطان‌ها با چاقی و افزایش وزن مرتبط هستند .

 

۵ آبان : خطر انفجار بیکاری تا ۷.۴ میلیون نفر

 

 آمارها نشان می‌دهد تنها اگر بخش کوچکی از میلیون‌ها غیرفعال جمعیتی تصمیم به کار بگیرند، تعداد بیکاران دستکم به ۲ تا ۳ برابر میزان فعلی خواهد رسید؛حتی اگر اقتصاد سالیانه ۵ درصد هم رشد مثبت را تجربه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مقامات دولتی و کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ مشارکت اقتصادی در ایران پایین است و میلیون ها نفر از جمعیت کشور با وجود قرار داشتن در سن کار و توانایی انجام فعالیت اقتصادی، غیرفعالند و مشخص نیست دقیقا چگونه روزگار می گذرانند.

از ۶۳ میلیون نفر جمعیت در سن کار ایران، در حال حاضر ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزارنفر هیچگونه فعالیت و تحرکی در اقتصاد و کسب درآمد ندارد که بیش از ۲۷ میلیون نفر از آنها زنان هستند. همچنین میلیون ها مرد نیز در گروه جمعیت غیرفعال اقتصادی قرار دارند که کمتر از ۲ میلیون نفرشان متقاضی شغل هستند و بقیه حتی تقاضای کار هم نمی کنند!

 

در عین حال، گسترش فعالیت های دلالی و واسطه گری در سال های اخیر یکی از دلایل پنهان کاری بخشی از جامعه درباره فعالیتشان است. معاون وزیر کار می گوید بیش از ۴۰ درصد اقتصاد کشور قابل ردیابی نیست و مشخص نیست دقیقا به چه کاری مشغولند که این موضوع البته نشان دهنده ضعف در ایجاد پایگاه های اطلاعاتی قابل استناد در این بخش نیز است.

 

۴۰ درصد اقتصاد قابل ردیابی نیست

 

نتایج یک مطالعه صورت گرفته در مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که در صورت فعال شدن حتی بخشی از جمعیت غیرفعال کشور تصمیم یکباره جمعیت میلیونی برای کار، بازار کار و اقتصاد کشور ظرفیت پذیرش تقاضاهای آنها را برای شغل ندارد؛ از اینرو ناگفته ترجیح داده می شود فعلا شرایط تقاضای کار در حد دو سه میلیون نفر بماند و مابقی همچنان رویه غیرفعالی خود را داشته باشند.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال به میزان ۳۸ درصد بوده و به صورت کلی ۲۴ میلیون و ۵۰۹ هزارنفر در گروه شاغلان و بیکاران قرار داشته اند و مابقی تا ۶۳ میلیون نفر از این دایره بیرون مانده اند. در عین حال، نرخ مشارکت مردان ۶۲.۹ درصد و زنان نیز ۱۳.۳ درصد بود که در مورد مردان نرخ پایین و در مورد زنان بسیار پایین است.

 

زمزمه بیکاری ۷ میلیون نفری در اقتصاد ایران

 

در جدول زیر به این نکته پرداخته شده که حتی اگر تنها ۷ دهم درصد به مشارکت اقتصادی جامعه افزوده شود، تعداد بیکاران به بیش از ۴ میلیون نفر افزایش می یابد. موضوع دیگر اینکه اگر اقتصاد ایران در سال جاری ۵ درصد هم رشد را تجربه کند، تعداد بیکاران کمتر از ۳ میلیون و ۸۸۰ هزارنفر نخواهد بود.

موضوع بعدی که توجه به آماده نبودن زمینه های فعالیت جدید اقتصادی و تحرک حتی کمتر از یک درصد در بازار کار دارد این است که اگر تا سال ۱۴۰۰ هر ساله یک درصد رشد مثبت اقتصادی را نیز تجربه کنیم نه تنها از تعداد بیکاران کشور نسبت به امروز کم نمی شود، بلکه در سال ۱۴۰۰ جمعیت بیکار ایران ۵ میلیون و ۷۷۰ هزارنفر خواهد بود که نشان دهنده این است که چون زمینه جذب در بازار کار وجود ندارد، بنابراین فعال شدن جمعیت کشور یعنی افزوده شدن بر تعداد بیکاران؛ یعنی اینکه هرچقدر بر جمعیت فعال کشور افزوده شود، بر تعداد بیکاران افزوده می شود و اوضاع بازار کار بحرانی تر می شود

حال اگر مشارکت اقتصادی جامعه نسبت به شرایط امروز ۳ درصد بیشتر شود و تعداد بیشتری از ۴۰ میلیون جمعیت غیرفعال تصمیم به فعالیت اقتصادی بگیرند، با یک تا ۵ درصد رشد مثبت اقتصادی تعداد بیکاران به یکباره در سال جاری به ۵ میلیون و ۳۹۰ هزارنفر تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر افزایش خواهد یافت.

از سویی به دلیلی که درباره آماده نبودن شرایط پذیرش تقاضاهای کار و شغل در اقتصاد ایران عنوان شد، حتی اگر تا سال ۱۴۰۰ هر ساله ۵ درصد رشد مثبت اقتصادی تجربه شود تعداد بیکاران از امروز نیز بیشتر خواهد شد و تا ۳ برابر میزان فعلی می رسد و به تعداد ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر تا ۷ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر می رسد.

 

سناریوهایی برای بازار کار تا سال ۱۴۰۰

 

بنابراین در یک جمله باید گفت ظرف کوچک اقتصاد و بازار کار ایران، در حال حاضر توان پذیرش یکباره صدها هزار و بلکه میلیون ها تقاضای شغلی را ندارد و به عقیده کارشناسان، دولت در شرایط افت شدید قیمت نفت و درآمد حاصل از آن، حتی سالیانه توان ایجاد ۴۰۰ هزار شغل را نیز ندارد.

کارگران می گویند دولت می تواند در زندگی و بهبود معیشت ۱۳ میلیون مشمول قانون کار نقش مستقیم داشته باشد اگر فقط تصمیم بگیرد حتی بخشی از مالیات درآمد ناچیز کارگران را به عنوان کمک به آنها بازگرداند و نگیرد و یا درباره حق بیمه های دریافتی و کاهش آن برای اقشار کم درآمد، فکری بکند.

 

احتمال توقف دوباره اشتغال‌زایی جدید

 

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه به صورت کلی نمی توان کاملا به آمارها و تحلیل های مختلف اطمینان کرد گفت: اینکه در روستاها میزان مشارکت اقتصادی بالاتر از شهرها است شاید به دلیل پنهان کردن بخشی از مشاغل واسطه گری و دلالی توسط شهرنشینان باشد و همچنین افرادی که امروز در روستاها یارانه می گیرند عنوان کنند درآمد دارند و در آمارها به عنوان جمعیت فعال شناخته شوند.

 

وی تاکید کرد: بسترها هنوز برای ظرفیت سازی در اشتغال مناسب نیست و امکان اینکه در مدت زمان و دوره کوتاه بتوان در اقتصاد ایران اشتغال ایجاد کرد، وجود ندارد. اگر دولت بتواند در سال آینده هم ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کند، باید دولت را در این زمینه موفق دانست.

این کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه بانک ها توان تسهیلات دهی به تولید را ندارند گت: حتی کاهش میزان ذخیره قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی نیز نتوانست تحریک در بازار پول ایجاد کند. متاسفانه باید گفت امسال احتمالا شغلی ایجاد نخواهد شد و حتی شاید مشاغلی نیز از بین بروند.

 

۵ آبان : هر ۲ ساعت یک نفر در تهران به علت آلودگی هوا می میرد

 

فرارو

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران گفت: میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی های هوا در سال ۹۲ بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ نفر بوده که به ازای هر ۲۴ ساعت ۱۲ نفر و هر ۲ ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوا مرده است.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اولین اثرات هوای ناسالم در محیط زیست است، عنوان کرد: ۸۰ هزار مورد مرگ و میر در ایران به علت عوامل محیطی رخ می دهد این در حالی است که مرگ و میر عوامل محیطی در کشورهای مختلف بین ۱۵ تا ۳۰ درصد است که این آمار در ایران خوشبختانه ۲۱ درصد است.

آباد افزود: این میزان مرگ و میر قرار است تا سال ۱۴۰۴ به ۸۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کند که با روند افزایش مرگ و میر در اثر آلودگی هوا دست یافتن به چنین آماری تامل برانگیز است.

وی گفت: وزارت بهداشت میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی های هوا در سال ۹۲ را بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرده است که به ازای هر ۲۴ ساعت ۱۲ نفر بر اثر آلودگی هوا به کام مرگ رفته اند و به عبارت دیگر هر ۲ ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده است. همچنین این آمار نشان می دهد که در سال ۹۳ سه هزار شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هو جان خود را از دست داده اند.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات کارشناسان، خودروها ۷۵ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که در تهران بیش از ۳ میلیون خودرو و بیش از ۳ میلیون موتور سیکلت تردد دارند.

 

آباد به ویژگی ها و جنس این دوده ها اشاره کرد و گفت: این دوده ها بسیار ریز هستند که در مساحت ۱۰۰ متر مربع بر گرم وسعت دارند و مواد سمی را انتقال می دهند و سیاهرنگ و سرطان زا هستند. این دوده ها به دلیل اینکه بسیار ریز هستند می توانند از ریه ها، مغز و بسیاری از عروق خونی عبور کنند و باعث انواع بیماری های تنفسی، قلبی و عروقی شوند که باعث بسیار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا است.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با اشاره به سن ۷ و ۸ سال اتوبوس های ناوگان اتوبوس رانی گفت: با توجه به شرایط موجود باید دید که بخش سامانه حمل و نقل با چه مشکلاتی روبرو است. از نظر استانداردهای موجود بیشترین آلایندگی ها مربوط به یورو «۱» و یورو «۲» است که اتوبوس های دیزلی با توجه به نوع سوختی که استفاده می کنند بیشترین سهم آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند. همچنین تاکسی هایی که سوخت یورو ۱و یورو ۲استفاده می کنند سهم قابل توجهی را از آلایندگی هوا را به خود اختصاص داده اند.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران ادامه داد: در دور اول از ۱۷ هزار خودروی فرسوده ۴ هزار خودرو نوسازی شد و هزار خودرو نیز تعویض کاتالیست شد که این کار تنها در یک مقطع انجام نمی شود و با عبور از کیلومترهای ۲۵۰ هزار دوباره احتیاج به تعویض مجدد دارد که این مورد انجام نشد.

آباد اضافه کرد: با ۶۰۰ هزار تومان هزینه سه گاز آلاینده که در مسیر خروجی اگزوزها هستند گازهای سمی منوکسید کربن، هیدروکربن های حاصل از احتراق ناقص و اکسید نیتروژن به گازهای غیر سمی آب و بخار و نیتروژن و دی اکسید کربن تبدیل می کند.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران گفت: با تعویض کاتالیست یک تاکسی با کارکرد نه چندان بالا حتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر می توانیم غلظت آلاینده های منوکسیدکربن، هیدروکربن های نسوخته و اکسیدهای نیتروژن را به ترتیب حدود ۱۶، ۱۱ و ۱۶ برابر کاهش داد.

آباد ادامه داد: نتایج تعویض کاتالیست و سنسورهای اکسیژن ۶ هزار تاکسی شهر تهران در فاز اول اجرای این پروژه سبب کاهش ۳ هزار و ۳۰۰ تن آلایندگی در سال شده است که نتایج منوکسیدکربن ۲ هزار و ۹۰۰ تن، هیدروکربن های نسوخته ۲ هزار و ۷۰۰ تن و اکسیدهای نیتروژن هزار و ۱۷۰ تن و ذرات معلق ۶/۱ تن است. حال اینکه در سناریوی کمی که برای اتوبوس رانی در نظر گرفته شده در صورتی که تعداد اتوبوس هایی که در این طرح شرکت می کنند هزار و ۲۰۰ باشد ۱۹۳ تن آلودگی هوا در سال را به ۳۵ تن در سال کاهش می دهد و در سناریوی زیاد ۲هزار و ۱۵ اتوبوس ۳۴۵ تن آلودگی را در سال به ۶۳ تن کاهش می دهد.

 

 

۵ آبان : یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجرد قطعی در کشور

 

در ابتدای این جلسه، گزارش آماری ازدواج و طلاق در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۴ توسط نماینده سازمان ثبت احوال ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به ثبت ۷۲۴ هزار و ۳۴۵  ازدواج در این مدت مواردی مانند کاهش آماری نسل جوان کشور طی سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ و تغییر آداب و رسوم اجتماعی نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به وجود ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر افراد مجرد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجرد قطعی در جامعه، سطح تحصیلات این افراد نیز مورد تحلیل قرار گرفته است.

این گزارش نشان می‌دهد در سال‌های اخیر روند کاهش ازدواج در کشور مشهود بوده و این روند کاهش متاثر از عواملی مانند کاهش جمعیت جوان کشور بر اثر اعمال سیاست‌های تنظیم خانواده در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ بوده است.

همچنین بالارفتن میانگین سن ازدواج برای مردان از ۲۴ سال به ۲۹ سال و برای زنان از ۱۹ سال به ۲۳ سال نیز از سایرعوامل کاهش ادواج در جامعه بوده است.

 

۲۸مهر :  فوت ۲۱۵ نفر بر اثر مسمومیت دارویی

 

ایلنا

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود قادی‌پاشا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه آمارهایی را از بررسی پرونده‌های مختلف در پزشک قانونی ارائه کرد و گفت: وقتی بحث پزشک قانونی مطرح می‌شود، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ما تنها وظیفه بررسی اجساد را عهده‌دار هستیم اما ۸۰ درصد اقدامات پزشک قانونی مربوط به معاینات سرپایی، ۱۵ درصد مربوط به انجام آزمایشگاه‌های مختلف و ۵ درصد مربوط به بررسی اجساد است.

وی تاکید کرد: با این وجود همین موضوع ۵ درصد بررسی اجساد بسیار اهمیت دارد که به نوعی پزشک قانونی به عنوان مرجع کار‌شناسی شناخته می‌شود و لازم است که آزمایش‌هایی از قبیل سم‌شناسی، آسیب‌شناسی و DNA بر روی اجساد انجام شود تا علت فوت به صورت دقیق مشخص شود.

 

وی با ارائه آمار سال گذشته گفت: یک میلیون و ۹۴۲ هزار و ۳۱۷ معاینه در پزشکی قانونی کل کشور انجام شده که نسبت به سال ۹۲ شاهد کاهش ۹. ۱ درصدی هستیم.

وی گفت: ۵۸ هزار و ۳۶۴ مورد معاینه اجساد انجام شده که ۹. ۱ درصد نسبت به مشابه گذشته کاهش داشته است. همچنین ۳۷۲ هزار و ۴۲۲ مورد آزمایش در پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفته که  ۴ .۵ درصد افزایش داشته است.

وی درباره انجام معاینه در تهران نیز گفت: ۲۸۸هزار و ۶۲۰ مورد معاینه در تهران انجام شده که این میزان نسبت به سال ۹۲، ۹. ۰ درصد کاهش داشته است.

وی براساس آمار اعلام کرد: ۳۵هزار و ۷۰۲ مورد مصدوم ناشی از تصادف به پزشکی قانونی ارجاع شده که این آمار ۴. ۳ درصد کاهش داشته، همچنین ۱۰۷هزار و ۱۷۷ مورد پرونده نزاع در پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفته که میزان آن نسبت به سال ۹۲، ۳. ۰ درصد افزایش داشته است.

قادی‌پاشا آمار افراد فوت شده براساس حوادث کار را ۴هزار و ۱۴۶ نفر در کل کشور اعلام کرد و گفت: در تهران ۴۳۳ مورد از افراد به دلیل حوادث ناشی از کار فوت شدند که نسبت به مشابه سال گذشته ۳ .۱۱ درصد کاهش را شاهد هستیم. بیشترین علل حوادث ناشی از کار مربوط به سقوط از بلندی، برخورد جسم سخت و برق‌گرفتگی بوده است و تهران در این زمینه در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

رئیس سازمان پزشک قانونی استان تهران در ارتباط با سقط‌جنین درمانی نیز گفت: اگر برای ادامه بارداری مشکلی برای مادر وجود داشته باشد و یا براساس آزمایش‌ها جنین با مشکلاتی مواجه باشد تا قبل از ۴ ماهگی اجازه سقط قانونی به افراد داده می‌شود اما در صورتی که خانواده برای اقدام به سقط جنین تاخیر داشته باشند حتی اگر جنین با مشکل هم مواجه باشد بعد از ۴ ماهگی طبق قانون مجوز سقط صادر نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه ۱۷۰۳ مورد پرونده مربوط به سقط درمانی در پزشکی قانونی نهایی شده است گفت:

۱ .۴ درصد در این پرونده شاهد افزایش بودیم و تهران رتبه چهارم را برای سقط جنین در کل کشور دارد و کهکیلویه و بویراحمد، یزد و خوزستان دارای رتبه اول تا سوم هستند.

قادی پاشا گفت: ۱۰هزار و ۸۳۲ مورد معاینه جسد انجام شده که از این تعداد ۸هزار و ۲۹۸ مورد مرد و ۲هزار و ۵۳۰ مورد زن بوده‌اند و در این مورد نیز شاهد افزایش  ۲. ۳ درصدی هستیم.

 

وی با اعلام اینکه ۵۱۷۳ مورد مرگ غیر طبیعی در پزشکی قانونی بررسی شده است گفت: تهران در این مورد رتبه ۲۵ کشوری را دارد و از تعداد پرونده‌های بررسی شده ۱۲۹۵ مورد مربوط به حوادث راهنمایی و رانندگی بوده که ۸. ۹ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی بررسی علت مرگ افراد بر اثر مصرف مواد مخدر در سال گذشته را ۸۵۷ نفر اعلام کرد و گفت: در بین اجساد ۷۷۱ مورد مرد و ۸۶ مورد زن بوده که در این میان شاهد افزایش ۶. ۱۶ درصدی هستیم و تهران در این زمینه رتبه اول کشوری را دارد.

قادی‌پاشا با اشاره به اینکه ۲۱۵ مورد فوت بر اثر مسمومیت دارویی در پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفته است گفت: این آمار نسبت به سال ۹۲،  ۷  .۲۵ درصد رشد داشته است و تهران دارای رتبه چهارم در کل کشور بوده و استان فارس، کرمانشاه و همدان رتبه اول تا سوم را دارند.

وی گفت: ۱۲۷ نفر بر اثر سلاح سرد درسال ۹۳ فوت کردند که این آمار ۶ .۷ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: در ارتباط با حوادث قلبی و عروقی تعداد افرادی که بر اثر این حادثه فوت می‌کنند بیشتر از آماری است که پزشکی قانونی اعلام می‌کنند چرا که خیلی از افراد بر اثر این عارضه در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند و در‌‌ همان جا پزشک متخصص جواز دفن او را صادر می‌کند. از این رو آماری که در این رابطه از سوی پزشکی قانونی اعلام می‌شود از کل کشور کمتر است.

وی گفت: سال ۹۳ براثر حوادث قلبی و عروقی ۲۶۸۸ نفر در پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته ۲ ۱۳. درصد افزایش داشته است. همچنین تهران تنها در مورد این آمار مرگ ناشی از حوادث قلبی و عروقی رتبه اول کشور را دارد.

قادی پاشا گفت: در سال ۹۳ در کل کشور ۴۴۶۸ مورد پرونده به کمیسیون‌های مختلف پزشکی قانونی ارجاع شده است که از این تعداد ۲۷۷۵ مورد مربوط به قصور پزشکی است. طبق بررسی‌ها ۱۵۶۷ مورد از شکایت‌ها منجر به تبرعه کادر درمان و ۱۲۰۸ پرونده نیز منجر به اعلام حکم شده است.

وی گفت: بیشتر شکایت‌ها درباره قصور پزشکی مربوط به شکایت از متخصص زنان و زایمان، ارتوپد، جراحی عمومی، دندانپزشکی، پزشکی عمومی و جراحی پلاستیک بوده است.

قادی پاشا گفت: در شش ماهه اول سال ۹۴ نیز ۲۶۹۰ پرونده با موضوع قصور پزشکی در پزشکی قانونی تهران مورد بررسی قرار گرفته که بیشتر این شکایت‌ها مربوط به پزشکان جراحی پلاستیک و ترمیمی بوده که لازم است مسئولین مربوطه در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند.

 

8ئهوی درباره تعداد پرونده‌های مربوط به معاینه در پزشکی قانونی گفت: ۱۴۷هزار و ۲۲۶ پرونده در شش ماهه نخست سال ۹۴ مورد بررسی قرار گرفته که نسبت به مشابه سال گذشته ۹. ۳ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی معاینه اجساد را ۵۵۴۲ مورد و معاینه فوت ناشی از حوادث کار را ۱۹۱ مورد در شش ماهه سال ۹۴ اعلام کرد و گفت: ۱۸۹ مورد مرگ ناشی از حوادث کار مربوط به مردان و ۲ مورد مربوط به زنان بوده است.

وی گفت: با کمک دادپزشکان برای ۸۵۰۰ نفر از متوفیان جواز دفن صادر شده و از ارجاع این تعداد پرونده به مراجع قضایی و پزشکی قانونی جلوگیری شده است.

وی تاکید کرد: انجام تست DNA نیز هزینه زیادی دارد و هر تست آن بیش از ۸۰۰ هزار تومان هزینه‌بر است اما چون برنامه دولت برای ایجاد بانک ژنتیک برنامه‌ریزی شده این کار باید انجام شود.

 

۲۹ مهر : تهران رکورد‌دار مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر

 

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه تهران رکورددار مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر است، گفت: شاهد رشد ۱۶.۶ درصدی مرگ‌های مواد مخدری هستیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، مسعود قادی‌پاشا در اولین نشست خبری خود به بیان آمار مختلف این اداره کل در ۶ ماهه سال ۹۴، پرداخت.

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۴۷ هزار و ۲۲۶معاینه توسط پزشکی قانونی صورت گرفته است، گفت: در همین مدت ۵ هزار و ۵۴۲ جسد نیز تحت معاینه قرار گرفت و متأسفانه ۱۹۱ نفر نیز جان خود را در حوادث کار از دست دادند که ۱۸۹ نفر آنها مرد بودند.

وی تأکید کرد: ۴۰ نفر در تابستان گذشته بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در تهران جان خود را از دست داده‌اند که سال گذشته در مجموع ۱۴۵ نفر در تهران به همین علت فوت کردند.

قادی‌پاشا با اشاره به اینکه تهران از نظر نسبت فوتی‌ها به جمعیت رتبه هفتم کشور را دارد، گفت: در این میان استان‌های البرز، سمنان و زنجان بیشترین فوتی‌ها را داشته‌اند.

وی سپس آمار مختصری از سال ۹۳ ارائه کرد و گفت: در سال ۹۳، ۱۷۰۳ مورد سقط درمانی جنین توسط پزشکی قانونی صادر شده که تهران با توجه به نسبت مجوزها به جمعیت رتبه چهارم کشور را بعد از کهگیلویه و بویراحمد، یزد و خوزستان به خود اختصاص داده است.

 

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه در مرگ‌های غیرطبیعی تهران رتبه ۲۵ کشور را نسبت به جمعیت خود دارد، گفت: از ۵ هزار و ۱۷۳ مورد مرگ غیرطبیعی در تهران ۱۲۹۵مورد مربوط به حوادث رانندگی بوده است که در حوادث رانندگی نیز رتبه تهران ۳۱ کشور است و استان‌های سمنان، مرکزی و سیستان و بلوچستان اول تا سوم هستند.

قادی‌پاشا تهران را دارای رتبه اول کشور در زمینه مرگ‌های بر اثر سوء مصرف مواد مخدر عنوان کرد و افزود: ۸۵۷ نفر در سال گذشته در تهران بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان باختند که ۸۶ مورد آنها را زنان تشکیل می‌دادند. در این زمینه استان‌های همدان و کرمانشاه رتبه‌های دوم و سوم را دارا هستند.

وی سپس به پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: سال ۹۳، در کل کشور ۴هزار و ۴۶۸ پرونده تشکیل شد که ۲ هزار و ۷۷۵ مورد آن مربوط به قصور پزشکی می‌شد از این میان ۱۵۶۷ پرونده حکم تبرئه گرفتند و ۱۲۰۸ مورد نیز محکوم شدند.

 

۲۹ مهر : تولد سالی ۷۰ هزار نوزاد با اختلال ژنتیکی در کشور

 

عصر ایران

تولد ۵۰ تا ۷۰ هزار نوزاد مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی در سال

 

رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت همچنین با اعلام آمار ۵۰ تا ۷۰ هزار تولد زنده با بیماری‌های ژنتیکی و کروزومی، این آمار را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: شیوع بیماری‌هایی که ژن آنها از پدر و مادر هر دو به ارث می‌رسد، ۱۰ در هزار تولد زنده هستند که آمار بالایی است و ما می‌توانیم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد آنها را پیشگیری کنیم.

همین طور که علم پیشرفت می‌کند، قدرت ما هم در پیشگیری از این بیماری‌ها نیز بیشتر می‌شود. تعداد بیماری‌های کروموزومی نیز پنج در هزار تولد زنده است. به طور کلی و در مجموع درهر ۱۰۰ تولد زنده، حداقل پنج مورد تولد زنده درمعرض خطر بیماری‌های مهم ارثی و ژنتیکی هستند و برای ایران حدود ۷۰-۸۰ هزار مورد درسال می‌شود که بسیار زیاد است.

 

 

 

۲۷ مهر : هشداری برای بیکار شدن زنان/ سال ۳۵، ۵۳ درصد زنان ایرانی شاغل بودند، اما اکنون فقط ۳۳درصد شغل دارند

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نرخ اشتغال زنان در ایران بالا نیست، اما زنان بسیاری در بخش خصوصی و کارگاه‌های کوچک و بزرگ مشغول به کار هستند. اما امنیت شغلی زنان به دلیل اشتغال در کارگاه های کوچک با نوسانات اقتصادی به شدت تهدید می شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۳۵ حدود ۵۳ درصد مردم از جمله خانم ها، شاغل بودند چون درصد شهرنشینی بسیار کم بود و در روستاها زنان هم کار می کردند. اما در حال حاضر این آمار به ۳۳درصد رسیده است.  اگر جمعیت افراد جامعه را برای اشتغال در نظر بگیریم چیزی حدود ۲۲ میلیون نفر شاغل هستند؛ آنهم با نظریه غربی که فرد با یک ساعت کار در روز شاغل محسوب می شود. این یعنی چیزی نزدیک به ۲۲میلیون نفر بیکار در کشور؛ افرادی که حاضر به کار کردن نیستند و یا اینکه شغلی برای آنها وجود ندارد.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: نتیجه الگوی غربی افزایش بیکاری است زیرا تعادل ثروت بر هم خورده و ثروت در یک بخش جمع می شود. در حال حاضر ۴۶ میلیون نفر در آمریکا کارت غذا دارند تا فقط زنده بمانند و این نتیجه سیاست های این کشور است. این سیاست در ساختار ایران نیز نفوذ کرده است . البته این مساله مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه از زمان رضا شاه نفوذ آنها آغاز شد و در زمان محمدرضا ادامه داشت البته در این ۲۵ سال که سیاست تعدیل اقتصادی در پیش گرفته شد نیز بیکاری در ایران افزایش یافت.

او گفت: بنابراین موضوع اول در اشتغال زنان را باید به مساله مهارت آموزی قرار داد. نکته دیگر اینکه باید دست واسطه ها از تولیدات زنان قطع شود و برای این امر باید زنان خودشان این نقش را بر عهده بگیرند. ابتدای انقلاب ۴۰۰ هزار دلال و فروشنده در کشور وجود داشت اما در حال حاضر این رقم به ۴ هزار رسیده است و این یعنی نقش واسطه ها افزایش یافته است و برای این امر دولت باید برنامه ریزی ضروری انجام دهد.

این کارشناس مسایل اقتصادی ادامه داد: زنان ستون فقرات تولید روستایی هستند. وقتی واردات بی رویه می شود، عملکردها بی فایده می شود چرا که ارز ارزان هزینه تولید را بالا می برد. در نتیجه زنان روستایی نیز تلاشی برای تولید نمی کنند؛ بلکه به دنبال تفریح و مشاغل خدماتی می روند. به همین جهت برای برنامه توسعه ششم بیاییم یکبار سالهای ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۵ را بررسی کنیم اگر چه مصدق با گرایش لیبرال آمریکایی فعالیت می کرد اما از زمانی که نفت تحریم شد، دوسال طلایی در کشور رقم خورد به طوری که کشور مازاد ارزی داشت

 

 

۲۷ مهر : آمار تکاندهنده تن‌فروشان تحصیل کرده

 

دبیر کارگروه آسیب‌های اجتماعی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با بیان اینکه تن فروشی مسئله جدیدی نیست و ردپای آن را حتی از زمان مادها نیز می‌توانیم در اشکال مختلف دنبال کنیم گفت: اما مسئله‌ای که باید در ایران مورد بررسی قرار گیرد این است که چرا و به چه علت برخی از زنان چنین شغلی را برای خود انتخاب می‌کنند؟.

 

تصور فراری و معتاد بودن تمامی زنان تن‌فروش اشتباه است

 

شادی طلب در ادامه ضمن تاکید بر آنکه بررسی وضعیت این زنان قبل از گرایش به تن فروشی در این پژوهش برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود، اظهار کرد: ۷۶ درصد زنان حاضر در این پژوهش اظهار کردند که هرگز سابقه فرار از منزل را نداشته‌اند. پس این تصور که خیلی‌ها گمان می‌کنند اکثر آنها افراد فراری هستند اصلا صحت ندارد زیرا تنها حدود یک سوم این افراد تجربه فرار از منزل را داشتند؛ همچنین برخی تصور می‌کنند میان مصرف مواد و تن فروشی ارتباط وجود دارد در حالی که تنها ۲۳ درصد این زنان قبل از گرایش به تن فروشی مصرف کننده بوده‌اند. علاوه بر آن تنها ۱۲ درصد زنان حاضر در این پژوهش قبل از گرایش به تن فروشی تجربه ورود به زندان را داشته‌اند.

وی افزود: کمتر از هفت درصد آنها اظهار کردند که برای تامین هزینه‌های مصرف ماد خود اقدام به تن فروشی کرده‌اند و این در حالیست که معمولا این تصور در جامعه وجود دارد که این افراد برای تامین مواد خود وارد پروسه تن فروشی می‌شوند.

وی ادامه داد: ۹ درصد این زنان برای نخستین بار به اجبار شوهر، ۱۸ درصد به اجبار والدین (غالبا پدر) مبادرت به تن فروشی کرده‌اند.

شادی طلب در ادامه اظهار کرد: تعداد زیادی از این افراد را زنان و دختران جوان تشکیل می‌دهند به طوری که ۷۰درصد زنان حاضر در این پژوهش کمتر از 5 سال بود که تن فروشی را آغاز کرده بودند و عمدتا شروع آنها نیز در ۱۸ یا ۱۹سالگی بوده است.

 

 

 

مهمترین عوامل موثر در شیوع تن فروشی در کشور

 

وی در خصوص فعالیتهای اقتصادی این زنان قبل از اقدام به تن فروشی نیز تصریح کرد: تنها ۲۲ درصد آنها شاغل بوده‌اند و در واقع ۸۰ درصد آنها اعلام کرده‌اند که هیچ شغلی نداشتند و در عین حال مسئول تامین زندگی چند نفر بوده‌اند.

شادی طلب در خصوص ۲۲ درصدی که شاغل بوده‌اند گفت: هشت درصد آنها کارمند امور اداری بازرگانی، هفت درصد منشی، چهار درصد فروشنده، هفت درصد آرایشگر، پنج درصد کارگر و همچنین دو درصد اقدام به کار سیاه می‌کرده‌اند و به نظر می‌آید مشاغل آنها قبل از تن فروشی از لحاظ مالی آنها را تامین نمی‌کرده است.

وی در خصوص تعداد افراد خانواده‌های این زنان نیز اظهار کرد: در سال ۸۶ میانگین بعد خانوار ۳/۵ نفر بود که بیشتر آنها در خانواده‌هایی بیش از میانگین بعد خانوار کشور و معمولا پرجمعیت بودند.

 

سن گرایش به تن فروشی

 

شادی طلب همچنین در خصوص سن گرایش آنها به تن فروشی نیز عنوان کرد: اغلب اینها در سن ۲۰سالگی برای اولین بار اقدام به تن فروشی کرده‌اند به طوری که زنانی که دارای ۵سال سابقه کار بودند در حدود ۲۵ سال سن قرار داشتند.

وی در خصوص وضعیت تاهل این زنان نیز عنوان کرد: اغلب زنان حاضر در این پژوهش اولین ازدواج دائم خود را در سن ۱۵ تا ۱۸ سالگی داشتند البته تعدادی هم ازدواج کمتر از سن ۱۵ سال داشتند با وجود آنکه طبق قوانین بین المللی ازدواج کودکان جرم محسوب می‌شود.

 

آمار تکاندهنده تن‌فروشان دارای تحصیلات تکمیلی

 

این جامعه شناس در خصوص تحصیلات این زنان نیز اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ سواد در کشور شاهد آن بودیم که تنها شش درصد آنها بیسواد بودند اما بیشترین گروه دارای تحصیلات راهنمایی و ابتدایی و سپس دیپلمه‌ها هستند.

 

شادی طلب ادامه داد: تکان دهنده ترین مسئله در خصوص سطح سواد این زنان نیز آن است که حدود ۱۴ درصد آنها دارای تحصیلات فوق دیپلم و لیسانس بوده‌اند که این مسئله هشداری است برای کشور که حاکی از آن است که گرفتن مدرک دانشگاهی لزوما به معنای کسب شغل برای تامین زندگی نیست.

وی ادامه داد: ۱۱ درصد این زنان دارای ازدواج دائم، ۴۲ درصد مجرد و ۳۹ درصد مطلقه، ۴ درصد بیوه و همچنین تعداد کمی از آنها کسانی بوده‌اند که بدون طلاق، جدا از همسر خود زندگی می‌کرده‌اند.

 

تحصیلات، سن و درآمد مشتریان زنان تن‌فروش

 

این جامعه شناس در خصوص مشتری‌های این زنان نیز تصریح کرد: اغلب مشتریان این زنان مردان ۳۰ تا ۵۰ ساله هستند که نیمی از آنها متاهل بوده، ۳۷ درصد دارای تحصیلات عالیه، ۳۳ درصد تحصیلات دبیرستانی هستند.

وی همچنین عنوان کرد: ۸۰ درصد آنها شاغل هستند و ۴۴ درصد این مردان در گروه‌های پردرآمد قرار دارند.

شادی طلب در ادامه در خصوص اولین تجربه این زنان در تن فروشی نیز اظهار کرد: اغلب آنها نخستین بار در کنار خیابان اقدام به تن فروشی کرده‌اند و پس از اینکه چندین بار به این کار مبادرت داشتند وارد شبکه شده به طوری که ۴۲ درصد آنها از طریق شبکه روابط اجتماعی، ۲۲ درصد کنار خیابان و ۲۵ درصد از طریق تماس تلفنی به کار خود ادامه داده‌اند و سایرین از راه‌های دیگر اقدام به این کار کرده‌اند.

 

آگاهی بسیار اندک زنان تن‌فروش از ایدز

 

این جامعه شناس ادامه داد: تعداد زیادی از این زنان آگاهی‌های بسیار کمی از ایدز داشته به طوری که ۶۸ درصد از زنان مجرد تن فروش و ۷۵ درصد از زنان مطلقه تن فروش هرگز آزمایش ایدز نداده‌اند و یا از لوازم پیشگیری استفاده نمی‌کرده‌اند.

 

 

 

 

 

۲۷ مهر : ایران مقام دوم تخریب تالاب‌ها در جهان را دارد

 

 

عاطفه چمنی، عضو تیم مطالعاتی طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌گوید ایران در رتبه دوم تخریب‌ها تالاب‌ها در جهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، عاطفه چمنی در کارگاه آغاز طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی با بیان اینکه در سال ۱۹۷۵  تالاب گاوخونی در کنوانسیون رامسر ثبت شد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر ۲۴ تالاب در کشور وجود دارد و ایران در مقام دوم به لحاظ تخریب تالاب‌ها در دنیا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در گذشته ۱۲۵ گونه پرنده، ۴۹ گونه پستاندار،  ۴۲ خزنده و یک گونه دوزیست و هم‌چنین ۱۲گونه ماهی در این تالاب حیات داشتند، خاطرنشان کرد: در سرشماری سال ۶۲، ۱۴۰ هزار پرنده مسیر مهاجرت خود را از تالاب گاوخونی انتخاب کرده بودند و در سال ۸۶ این آمار به ۴۰۶ قطعه رسید و در سال گذشته نیز تنها ۱۴ قطعه از پرنده در مسیر مهاجرت به تالاب گاوخونی آمدند.

این عضو تیم مطالعاتی طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی با تأکید بر اینکه متأسفانه بیش از ۴۰ سال است که پلنگ و گور ایرانی در اطراف تالاب مشاهده نمی‌شود، اضافه کرد: یکی دیگر از انواع موجوداتی که در این تالاب حیاتش به خطر افتاده ماهی گورخری است که در این تالاب دیگر مشاهده نمی‌شود.

چمنی با بیان اینکه متأسفانه پنج تالاب ایران در فهرست مونترو قرار گرفته است، تصریح کرد: فهرست مونترو فهرستی است که تالاب هایی که به لحاظ حیات در خطر هستند را در خود جای داده است و از جمله این تالاب‌ها، تالاب ارومیه، ارژن، پریشان، میان کاله و گاوخونی است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©