Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ برابر با  ۲۰ اگوست ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴  برابر با ۲۰ اگوست ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۹۴)

چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ برابر با ۱۹ اگوست ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۱۵۰ هزار کودک بعلت کمبود مدرسه و معلم در سیستان و بلوچستان نمی‌توانند سرکلاس‌های درس حضور یابند

 

کمبود ۸۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

 

مرگ ۲۴۸۸ نفر به علت ایست قلبی طی ۶ ماه فقط در تهران

 

فردیس، شهری با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، بدون بیمارستان

 

آمارهای تکان‌دهنده‌ از فرار مالیاتی/اصناف بیشتر مالیات می‌دهند یا کارمندان و کارگران؟

 

ازدواج ۳۶۰ دختر زیر  ۱۴سال در ایران / ۱۰ مورد از آنان کمتر از ۱۰ سال سن داشتند

 

سازمان بهزیستی اعلام کرد ۱۰ تا ۱۵ درصد دختران از منزل فرار می کنند .

 

ثبت ساعتی ۱۹ طلاق در کشور/ ۸۰ درصد مطلقه‌ها زیر ۳۰ سالند

 

محیط زیست: ۷۵ درصد از تالاب‌های ایران در معرض خطر هستند

 

بحران آب: نابودی ۵۰۰۰ اصله درخت سیب در اهر

 

۴۰  درصد كل شاغلان كشور دو شغله هستند

 

تعطیلی ۲۰ درصد از واحد‌های کوچک صنعتی در استان گلستان

 

۱۱۰مدرسه فقط یک کلاس درس دارند

 

 

۲۸ مرداد : ۱۵۰ هزار کودک بعلت کمبود مدرسه و معلم در سیستان و بلوچستان نمی‌توانند سرکلاس‌های درس حضور یابند

 

ایسنا -مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: اول مهرماه ۶۵۸۴ مدرسه در استان آماده پذیرش دانش‌آموزان این مرز و بوم می‌باشد که علیرغم همه‌ی تمهیدات اندیشیده شده ۱۵۰هزار کودک لازم‌التعلیم ما نمی‌توانند سرکلاس‌های درس حضور پیدا کنند که می‌کوشیم تا این کودکان نیز به خیل عظیم دانش‌آموزان استان بپیوندند.

 

۲۸ مرداد : کمبود ۸۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

 

کرمان – ایرنا – معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون با کمبود ۸۰ هزار تخت در کشور روبرو هستیم که برای خرید آنها به ۵۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

به گزارش ایرنا محمد حاجی آقاجانی : اگر بخواهیم این تعداد تخت را با بودجه های دولتی تامین کنیم، حدود ۴۰ سال طول می کشد.

 

وی اظهار کرد: از ورود بخش خصوصی به گونه های مختلف از جمله خصوصی خالص، دولتی – خصوصی، توان خیران و توان سازمان های مردم نهاد استقبال می کنیم.

 

وی گفت: در حوزه این معاونت برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی بخش خصوصی، فرش قرمز پهن می کنیم و در صورتی که سرمایه گذاران بخش خصوصی وارد این عرصه نشوند همین وضعیت فقیرانه ادامه می یابد.

 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: حوزه درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فقط با منابع دولتی توسعه نمی یابد.

 

 

۲۸ مرداد : مرگ ۲۴۸۸ نفر به علت ایست قلبی طی ۶ ماه فقط در تهران

 

ایسنا

بیشترین مرگ ‌ومیر تهرانی‌ها در منطقه ۴؛

 

مدیرعامل سازمان بهشت زهراء(س) با اشاره به مرگ دو هزارو ۴۸۸ نفر به علت ایست قلبی در کلان‌شهر تهران، گفت: ایست قلبی علت اصلی مرگ پایتخت‌نشینان است.

 

اکبر توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: از نخستین روز سال ۹۴ تا ۲۵ مردادماه همین سال ۱۲ هزار و ۳۶۰ مرد، هشت هزار و ۵۱۰ زن و ۶۵۰ نوزاد در تهران فوت شده‌اند که در مجموع ۱۴ هزار و ۷۶۹ نفر در بهشت زهراء(س) دفن شده‌اند.

 

وی افزود: در این مدت منطقه ۲۲ با ۱۰۸ فوتی (۵۶ مرد، ۵۱ زن و یک نوزاد) کمترین تعداد متوفیات و منطقه ۴ با یک هزار و ۱۰۳ فوتی (۶۲۶ مرد، ۴۷۵ زن و دو نوزاد) بیشترین تعداد متوفیات در میان مناطق شهر تهران را دارا هستند.

 

توکلی تاکید کرد: کمترین فوت‌شدگان از نظر سنی رده پنج تا ۹ سال با ۱۲۵ فوتی است و رده سنی ۶۵ سال به بالا با ۱۱ هزار و ۹۲۲ فوتی بیشترین فوت شدگان از نظر سنی در ۱۴۹ روز طی شده از سال جاری بوده‌اند.

 

وی ادامه داد: سرطان چشم نیز با یک فوتی کمترین علت فوت تهرانی‌ها در این مدت بوده است.

 

کرج- ایرنا- فرماندار فردیس تسریع در آغاز احداث بیمارستان برای این شهرستان با جمعیت نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر را ضروری عنوان کرد و گفت: شهرستان فردیس با جمعیت بالا فاقد بیمارستان است.

 

 مهدی مهرور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خاطرنشان کرد: ۳ سال است که کلنگ احداث بیمارستان در این شهرستان به زمین زده شده اما کار احداث هنوز آغاز نشده است.

 

مهرور در ادامه با اشاره به استقرار بسیاری از دستگاه های اجرایی در فردیس که از تیر ماه سال ۹۴ به شهرستان تغییر وضعیت داده است، گفت: با توجه به جمعیت ۶۷ هزار نفری دانش آموزان در این شهرستان استقرار اداره مستقل آموزش و پرورش در شهرستان نیز یکی از ضروریات است.

 

وی خاطرنشان کرد: اکنون مردم برای پیگیری امور مربوط به آموزش و پرورش مجبور به عزیمت به کرج هستند و با استقرار اداره مستقل آموزش و پرورش در شهرستان این مشکل نیز مرتفع خواهد شد.

 

کلنگ احداث بیمارستان شهرستان فردیس در بهمن ماه سال ۹۱ به زمین زده شد اما پس از آن اقدامی برای آغاز احداث آن صورت نگرفت.

 

وی اظهار داشت: ۴۰ میلیارد ریال بودجه برای سال ۹۴ پیش بینی شده که باید تخصیص بودجه شود.

 

فردیس واقع در جنوب شرقی کلانشهر کرج مرکز استان البرز، دوسال پیش از کرج منتزع و به شهرستان ارتقاء یافت.

 

۲۶ مرداد : آمارهای تکان‌دهنده‌ از فرار مالیاتی/اصناف بیشتر مالیات می‌دهند یا کارمندان و کارگران؟

آفتاب :مطابق بند (ب) ماده ٩٦ قانون مالیات مستقیم، پزشکان و دندان‌پزشکان دارای مطب از جمله اشخاص حقیقی تعریف شده‌اند که همه ساله باید درصدی از درآمد خود را به‌عنوان مالیات به دولت بپردازند. در چهار سال گذشته سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی به توافق مشترکی در مورد تعیین مالیات اصناف پزشکی دست یافتند که براساس آن قرار بود این مشاغل در طبقات مختلف براساس تفاهم انجام شده با سازمان امور مالیاتی اظهارنامه خود را تکمیل کنند.

 

روند مالیات پزشکان

 

به گزارش شرق، براساس اطلاعات منتشرشده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، سرانه مالیات اظهارشده توسط صنف پزشکان از چهار میلیون و ٩٥٨ هزار ریال در سال ١٣٨٨ به ١١ میلیون و ٩٣٦ هزار ریال در سال ١٣٩١ افزایش یافته است. این رقم به‌طور متوسط در دوره مذکور برابر با هفت میلیون و ٧٣٢ هزار ریال بوده که هرچند رقم مناسبی در مقایسه با سایر اصناف به‌شمار می‌آید اما به نظر کارشناسان مالیاتی، برای این صنف رقم نسبتا پایینی است.  نکته قابل‌توجه آن است که سرانه مالیات تشخیص‌داده‌شده پزشکان توسط مأموران مالیاتی در تمامی سال‌های مذکور بیش از سه برابر مالیات اظهارشده توسط خود پزشکان بوده است. این رقم به‌طور متوسط معادل ٢٤ میلیون و ٨٣٠ هزار ریال است که بیش از ١٣ میلیون ریال با مالیات اظهارشده تفاوت دارد. اگرچه این اختلاف فاحش می‌تواند کم اظهاری مالیات در این صنف را به خوبی نشان دهد اما بخشی از این اختلاف به این دلیل است که شاغلان این صنف از طرف ادارات مالیاتی، مشمول تشخیص علی‌الرأس شده‌اند.  سرانه مالیات قطعی‌شده پزشکان در همین دوره به‌طور متوسط ٢٠ میلیون و ٨١٧ هزار ریال بوده که ٢٧,٧ درصد طی دوره ٩١-١٣٨٨ افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که متوسط رشد سرانه مالیات قطعی کل اصناف طی سال‌های ٩١-١٣٨٨ برابر با ١٢.٢ درصد بوده است.

 

روند مالیات دندان‌پزشکان

 

براساس اطلاعات منتشرشده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، سرانه مالیات اظهارشده صنف دندان پزشکان از سه میلیون و ١٨١ هزار ریال در سال ١٣٨٨ به ٨٨ میلیون و ٦٦ هزار ریال در سال ١٣٩١ افزایش یافته است. این رقم به‌طور متوسط در دوره مذکور برابر با پنج میلیون و ٣٩٥ هزار ریال بوده که هرچند مانند پزشکان رقم مناسبی در مقایسه با سایر اصناف به شمار می‌آید اما به نظر کارشناسان مالیاتی برای این صنف نسبتا پایین است.

 

سرانه مالیات تشخیص‌داده‌شده دندان‌پزشکان توسط مأموران مالیاتی در تمامی سال‌های مذکور بیش از سه برابر مالیات ابرازشده توسط پزشکان بوده است. این رقم به‌طور متوسط ١٧ میلیون و ٤٢٠ هزار ریال است که بیش از ١٢ میلیون ریال با مالیات اظهارشده دندان‌پزشکان تفاوت دارد. سرانه مالیات قطعی‌شده دندان‌پزشکان در دوره ٩١-١٣٨٨ به‌طور متوسط ١٣ میلیون و ٣٧٣ هزار ریال بوده که ٣٧,٤ درصد طی این دوره افزایش داشته است.

 

میانگین مالیات سالانه طلافروشان ۷۰۰ هزار تومان/ کارمندان ۳۳ درصد بیشتر از اصناف مالیات دادند

 

همچنین خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به آمار سال‌های ۸۸ تا ۹۱، نوشته است: علی‌رغم انتقادات، مالیات ابرازی برخی صنوف در سال ۱۶۴ هزار تومان بوده که از مالیات کارمندان نیز ۳۳ درصد کمتر است.

 

یکی از بندهای ابلاغی سیاستهای اقتصاد مقاومتی مربوط اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و در کنار آن شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و دیگر بخش‌ها است.

 

طبق آمارها میانگین سرانه مالیات ابرازی و متوسط رشد آن در صنف بنکدار مواد غذایی طی دوره ۹۱-۱۳۸۸ به ترتیب برابر با ارقام بسیار پایین 1,647,985ریال و 5.5 درصد است.

 

این در حالی است که ارقام فوق برای کل اصناف کشور به ترتیب 2,497,507 ریال و 22.6 درصد بوده‌ است.

 

همچنین متوسط سرانه مالیات تشخیصی و سرانه مالیات قطعی صنف مزبور نیز به ترتیب با رقم 6,856,511 و 4,669,319 ریال کمتر از میانگین کل اصناف کشور(9,889,200 و 6,803,160 ریال) است.

 

- طی دوره مذکور متوسط سرانه مالیات قطعی این صنف (4,669,319 ریال) از متوسط سرانه مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی (6,866,580 ریال) نیز کمتر است.

 

میوه و سبزی

 

میانگین سرانه مالیات ابرازی صنف میوه و سبزی طی دوره 91-1388 برابر با 1,612,631 ریال بوده که نسبت به متوسط اصناف (2,497,507 ریال) پایین‌تر می‌باشد. همچنین متوسط رشد سرانه مالیات ابرازی در این صنف(13.2 درصد) کمتر از کل اصناف (22.6 درصد) بوده است.

 

از سوی دیگر متوسط سرانه مالیات تشخیصی و سرانه مالیات قطعی صنف مزبور نیز به ترتیب با رقم 5,601,883 و 5,122,598 ریال کمتر از میانگین کل اصناف کشور(9,889,200 و 6,803,106 ریال) می‌باشد.

 

طی دوره مذکور متوسط سرانه مالیات قطعی این صنف(5,122,598 ریال) از متوسط سرانه مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی (6,866,580 ریال) نیز کمتر می‌باشد.

 

میادین میوه و تره بار و بارفروشان

 

علی‌رغم اینکه میانگین سرانه مالیات ابرازی صنف میادین میوه و تره‌بار و بارفروشان طی دوره 91-1388 با رقم 5,662,546 ریال بیشتر از میانگین کل اصناف بوده است، اما متوسط رشد آن طی سالهای فوق برابر با 0.7- درصد می‌باشد.

 

همچنین میانگین سرانه مالیات تشخیصی و متوسط رشد آن در این صنف(12,894,262 ریال و 38.9 درصد) بیشتر از کل اصناف (9,889,200 ریال و 24.9 درصد) می‌باشد.

 

- همچنین مودیان این صنف به طور متوسط از سرانه مالیات قطعی(9,641,685 ریال) بیشتری نسبت به میانگین کل اصناف کشور(6,803,106 ریال) برخوردار بوده‌اند.

 

۲۶ مرداد : ازدواج ۳۶۰ دختر زیر  ۱۴سال در ایران / ۱۰ مورد از آنان کمتر از ۱۰ سال سن داشتند

فرارو

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: بر اساس نتایج یک پژوهش ملی، بیشترین آمار دختران فراری در سالهای گذشته مربوط به دخترانی بود که به خاطر خشونتهای فیزیکی پدر و مادر از خانه فرار می‌کردند ولی در حال حاضر اکثریت این قشر به خاطر اینکه در دامن اعتیاد و تعرض جنسی قرار نگیرند از خانه فرار می‌کنند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه همین عامل باعث شده که در سال‌های گذشته ۳۶۰ دختر در سن کمتر از ۱۴ سالگی ازدواج کنند که متاسفانه ۱۰ مورد از آنان کمتر از ۱۰ سال سن داشتند.

 

معاون مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور ابراز کرد: همه دستگاه‌های مربوطه باید تلاش کنند آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها ارائه کنند وگرنه بیش از ۵۰ درصد جمعیت جوان کشور را از دست داده و نمی‌توانیم آنان را برای آینده تربیت کنیم.

 

۲۶ مرداد: سازمان بهزیستی اعلام کرد ۱۰ تا ۱۵ درصد دختران از منزل فرار می کنند .

 

افزايش تعداد دختران فراري

 

آرمان- صباالسادات حسيني: هم‌زمان با روز دختر يك مقام مسئول در سازمان بهزيستي با ارائه آماري از دختران فراري از افزايش اين آسيب اجتماعي خبر داد. آنطور كه مديركل بهزيستي استان تهران عنوان كرده است سالانه ۱۰ الي ۱۵ درصد از دختران بين ۱۴ تا ۱۸ سال از منازلشان فرار مي‌كنند. در حالي احمد دلبري اين اظهارنظر را انجام داده است كه چندي پيش وزير رفاه از راه‌اندازي مركزي براي ساماندهي دختران فراري خبر داده بود.

 

در پي دستگيري بالغ بر دو هزار زن خياباني و بررسي وضعيت آنها، در سال ۹۲در تهران مشخص گرديد ۶۰۰ نفر از آنها روسپي‌گري را به عنوان شغل خود انتخاب كرده‌اند. گزارش سازمان بهداشت جهاني حاكي از آن است كه سالانه بيش از يك ميليون نوجوان ۱۳تا ۱۹ ساله از خانه‌هاي خود فرار مي‌كنند كه ۶۰ تا ۷۰ درصد اين تعداد شامل دختران و ۳۰ تا ۴۰ درصد فرارها بين پسران رخ مي‌دهد. اصطلاح «فراري» به نوجواني اطلاق مي‌شود كه بر اساس حكم قضايي دادگاه نوجوانان، مرتكب تخلف ترك پدر و مادر و سرپرستان خود بدون اجازه شده است. در همايش آسيب‌هاي اجتماعي كه سال گذشته در تهران برگزار شد عنوان شد آخرين آماري كه از دختران فراري و تعداد آنها ارائه شده مربوط به سال ۷۸ است كه اين ميزان نسبت به سال ۶۵، ۲۰ درصد افزايش داشته است.

 

 

۲۶ مرداد: ثبت ساعتی ۱۹ طلاق در کشور/ ۸۰ درصد مطلقه‌ها زیر ۳۰ سالند

 

 

 

معاون دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت: در سال ۹۳ به ازای هر ساعت ۱۹ طلاق در کشور ثبت شد و متاسفانه ۸۰ درصد مطلقههای کشور زیر ۳۰ سال هستند.

 

۲۴ مرداد : محیط زیست: ۷۵ درصد از تالاب‌های ایران در معرض خطر هستند

 

ایلنا: مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: ۷۵ درصد از تالاب‌های ایران در معرض خطر هستند.

 

محسن سلیمانی روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تعداد تالاب‌های در معرض خطر در کشور گفت: آماری که ما در بررسی‌هایمان به دست آوردیم، نشان می‌دهد که از میان ۱۰۰۰ تالاب موجود در کشور بر اساس تعریف کنوانسیون بین‌المللی رامسر، بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از تالاب‌های کشور ما یا در وضعیت بحرانی هستند و یا در معرض خطر قرار دارند و این مساله به آن معناست که برخی از آنها کارکردهای خودشان را از دست داده‌اند.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا تالابی در کشور وجود دارد که دیگر  امیدی به احیا آن نباشد؛ گفت: ۸۴ تالاب با اهمیت بین‌المللی در کشور وجود دارد و از این تعداد هیچ تالابی نیست که امیدی به احیای آن نباشد، اما ممکن است تالاب‌های محلی وجود داشته باشد که در گذشته خشک شده و به اراضی کشاورزی تغییر کاربری داده باشند.

 

 مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در ارتباط با تالاب‌هایی که در الویت احیا قرار دارند، افزود: همه تالاب‌های کشور شرایط ویژه‌ای دارند و با توجه به اینکه هر کدام کارکرد خاص خود را دارد، باید به همه آنها توجه شود، اما ما در طرح حفاظت از تالاب‌ها ۷ تالاب را در الویت قرار داده‌ایم که این تالاب‌ها عبارتند از؛ مجموعه تالاب‌های هامون در سیستان و بلوچستان، تالاب های آلا‌گل، آلماگل، آجی گل در استان گلستان، تالاب زریوار در کردستان، چغاخور در چهار محال و بختیاری، تالاب حله در استان بوشهر، تالاب حرای میناب در هرمزگان  و تالاب میقان در استان مرکزی؛ البته تالاب‌های استان فارس نیز در شرایطی هستند که باید توجه بیشتری به آنها شود.

 

۲۴ مرداد : بحران آب: نابودی ۵۰۰۰ اصله درخت سیب در اهر

 

استانها > آذربایجان شرقی

 

اهر- شهرستان اهر قطب کشاورزی و تولید سیب در آذربایجان شرقی است که سالانه مقدار زیادی سیب از این شهرستان به کشورهای همسایه صادرمی شود ولی این روزها با کمبود آب، باغ های سیب اهر وضعیت مطلوبی ندارد.

 

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: تولید سالانه محصولات سردرختی در شهرستان اهر طی سال های گذشته به بیش از ۲۱۰ هزار تن می رسد و این شهرستان سهم عمده ای در تولید میوه آذربایجان شرقی دارد و ضمن تامین مصرف داخلی، به استان های آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، زنجان و خراسان رضوی و کشورهای همجوار مانند عراق، امارات، ترکیه و آذربایجان و سه کشور حاشیه روسیه صادرات دارد. بیش از ۴۰ درصد مردم شهرستان اهر مشغول به کشاورزی و باغبانی هستند و این موضوع اهر را به قطب کشاورزی در آذربایجان شرقی تبدیل کرده است.

 

صادرات سیب برای دولت ارز آور بوده و برای جوانان شغل ایجاد می کند

 

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن سیب در شهرستان اهر تولید می شود، اظهار داشت: هرسال نزدیک به ۱۰۰ هزار تن از سیب های تولیدی به کشورهای آذربایجان، ترکیه، دوبی، عراق و هفت کشور حاشیه روسیه صادر می شود.

 

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس از احداث ۱۲ سردخانه طی دو سال اخیر در شهرستان اهر خبر داد و گفت: برای اینکه حتی یک کیلو از محصول سیب خراب نشود چهار سردخانه دیگر درحال احداث بوده و همچنین کارخانه های صنایع جنبی مانند کمپوت سازی، بسته بندی میوه و آبمیوه در اهر ایجاد شده تا با صادرات این محصول برای کشور ارز آوری شود.

 

وی با اشاره به اینکه صادرات میوه بسته بندی شده سیب به کشور روسیه تسریع می شود، افزود: فاز دوم کارخانه بسته بندی میوه در شهرستان اهر وارد عملیات اجرایی شده، این کارخانه در طول سال حدود ۲۰ میلیون دلار انواع میوه را به کشورهای همسایه صادر می کند.

 

دغدغه مهم و اساسی بازاریابی برای محصول سیب است

 

فرماندار شهرستان اهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با وجود کاشت انواع سیب در شهرستان اهر و صادرات آن به بیش از ۱۰ کشور مختلف به نوعی این شهرستان را به قطب تولید سیب های قره قرمز و لبنانی معروف کرده است.

 

وی ادامه داد: در شهرستان اهر نزدیک به ۳۴۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می شود که بیش از ۲۰۰ هزار تن آن را سیب های درختی تشکیل می دهد.

 

فرماندار شهرستان اهر افزود: درحال حاضر این شهرستان به دو واحد کارخانه بسته بندی و دو کارخانه سورتینگ محصول سیب و غیره مجهز بوده و این کارخانه ها برای ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کرده که با همکاری سرمایه گذاران چهار سردخانه دیگر درحال تکمیل است.

 

عدم توجه باغداران به استفاده از روش نوین آبیاری ۵ هزار درخت نابود شد

 

محمد اسدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تولید سیب در شهرستان اهر در حدود پنج هزار و ۸۳۰ هکتار بوده که رقمهای بومی، سیب زرد و قرمز لبنانی و اخیرا رقمهای استارکینگ، فوجی، گالا، دو رنگ فرانسه، گرانی اسمیت روی پایه های بذری و مالینگ تولید می شود.

 

اسدی افزود: تولید سیب مالینگ در باغات این شهرستان با توجه به افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت مرغوب میوه های تولیدی و بازار پسندی محصولات افزایش یافته است و حدود ۳۰۰ هکتار از سطح باغات پنج هزار و ۸۳۰ هکتاری را بخود اختصاص داده است.

 

اسدی اضافه کرد: همچنین در سالهای اخیر در جهت تغییر الگوی کشت با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آب توسعه باغات پسته و کاشت زعفران به بیش از ۱۰۰ هکتار در برنامه کاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر قرار گرفته است.

 

صادرکننده نمونه سیب در آذربایجان شرقی با تاکید براینکه کم لطفی ها باعث ازبین رفتن ۴۰۰ هکتار از باغات تولید سیب گلاب در روستای ورگهان خواهد شد، خاطر نشان کرد: روستای ورگهان با بیش از ۲۸۰ هزار تن سیب تولیدی درجه یک و صادراتی از قطب های مهم کشاورزی شهرستان و استان است که اگر مسائل و مشکلات این روستا حل نشود به بحران تبدیل خواهد شد.

 

سال گذشته مسئولان شهرستان اهر گفته بودند که از ۲۰۵ روستای اهر تنها ۶۰ روستا بدون آب است، ولی تاکنون پیشرفتی حاصل نشده و برخی از روستاها، آب شرب از نوع شور مصرف می کنند، علت این بود که مردم نمی توانند چندکیلومتر پیاده روی کرده و از تصفیه خانه آب تامین کنند.

 

جمعیت کل دهستان ورگهان براساس سرشماری سال ۱۳۹۳، حدود چهار هزار و ۷۴۸ نفر و دارای هزار و ۲۷۰ خانوار بوده و تعداد روستاهای تحت پوشش آن ۴۳ روستاست که ۴۰ روستا دارای سکنه و سه روستا بدون سکنه است.

 

دهستان ورگهان یکی از مهمترین مناطق کشاورزی شهرستان اهر اعم از زراعی و دامی بوده و به ویژه در زمینه باغداری این دهستان را می توان قطب باغداری شهرستان اهر محسوب نمود که حدود هزار و ۴۸۰ هکتار از سطح باغات شهرستان اهر را بخود اختصاص داده که از هزار و ۴۸۰ هکتار باغ موجود حدود ۵۸۰ هکتار را درختان سیب تشکیل می دهد و راندمان هکتاری باغات دانه دار به طور متوسط حدود ۸۰ تن می باشد که تولید سالانه محصولات سردرختی در این دهستان به بیش از ۷۵ هزار تن می رسد.

 

۲۴ مرداد : ۴۰  درصد كل شاغلان كشور دو شغله هستند

 

بر اساس آمار مرکز آمار ایران: ۵۲ درصد شاغلان استان البرز۵۰/۳ درصد تهراني‌ها و ۵۱/۹ درصد مازندراني‌ها اضافه كاري انجام دهند و به لحاظ آماري پُركارترين شاغلان كشور را دارند

 

و از سوي ديگر، استان ايلام با ۲۷/۳ درصد، خراسان جنوبي ۲۲/۲ درصد، كرمان ۲۸/۳ و يزد نيز با ۲۳/۶ درصد، كمترين ميزان انجام اضافه‌كاري‌ها را دارند. تحليل آمارهاي ارائه شده از سوي مركز آمار ايران نشان مي‌دهد كه از مجموع ۲۱ ميليون و ۳۰۴ هزارنفر شاغل كشور تا پايان سال گذشته، ۱۸ ميليون و ۲۰۵ هزار نفر مرد و حدود ۳ ميليون و ۱۰۰ هزارنفر نيز زن بوده‌اند.

 

همچنين آمارها مي‌گويند از مجموع شاغلان مرد كشور ۷ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر و از مجموع شاغلان زن كشور نيز ۴۴۳ هزارنفر اقدام به انجام اضافه كاري يا تقاضا براي انجام آن داشته‌اند.

 

به گزارش روزنامه آرمان، نتيجه‌اي كه مي‌توان از اين روند گرفت، اينكه نزديك به ۴۰ درصد كل شاغلان كشور بدون انجام اضافه كاري قادر به تامين هزينه‌هاي زندگي خود نيستند و در واقع اين جمعيت ميليوني بالغ بر ۸ ميليون و ۱۸۰ هزارنفر دريافتي‌هاي ماهانه خود را متناسب با هزينه‌ها نمي‌بينند.

 

۵۲ درصد شاغلان استان البرز، ۵۰/۳ درصد تهراني‌ها ۵۱/۹ درصد مازندراني‌ها اضافه كاري انجام دهند و به لحاظ آماري پُركارترين شاغلان كشور را دارند و از سوي ديگر، استان ايلام با ۲۷/۳ درصد، خراسان جنوبي ۲۲/۲ درصد، كرمان ۲۸/۳ و يزد نيز با ۲۳/۶ درصد، كمترين ميزان انجام اضافه‌كاري‌ها را دارند.

 

در ساير استان‌هاي كشور نيز تمايل و انجام كار اضافه براي جبران كسري هزينه‌هاي زندگي وجود دارد. سهم شاغلان استان‌هاي مختلف با بيش از ۴۹ ساعت كار معمول در هفته كه به معناي انجام اضافه كار بوده،نشان می‌دهد.

 

انجام اضافه كاري به معناي نارضايتي از ميزان حقوق و دستمزد دريافتي و همچنين تمايل به كسب درآمد بيشتر در افراد است كه معمولا با هدف كاهش شكاف بين هزينه‌ها و مخارج خانوار انجام مي‌شود

 

۲۳ مرداد : تعطیلی ۲۰ درصد از واحد‌های کوچک صنعتی در استان گلستان

 

در حالی ۹۷ درصد صنعت گلستان در اختیار صنایع کوچک است که متاسفانه ۲۰ درصد این واحد ها تعطیل شده

 

و سایر واحدها به دلیل رکود حاکم بر بازار و مشکلات اقتصادی در سال های گذشته وضعیت مناسبی ندارند.

 

​خبرگزاری مهر- گروه استان ها: مشکلات بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها آغاز شد. کاهش ظرفیت تولید، اخراج کارگران، کاهش شیفت های کاری و حتی تعطیلی برخی کارگاه ها. چراغ صنایع کوچک یکی یکی خاموش شد تا موتور محرکه اقتصاد داخلی که بار توسعه کشور را در زمان تحریم بر دوش می کشید، کم کم از حرکت بایستد.

 

طی این سال ها در گلستان نیز چرخ ۲۲۷ واحد صنعتی به دلایل رکود، تورم، هدفمندی غلط در بخش تولید و اشتغال از حرکت ایستاد. این در حالی است که تنها در سه درصد صنایع استان بیش از ۱۵۰ نفر اشتغال دارند و ۹۷ درصد مابقی صنایع کوچک هستند.

 

علی سعادتی با بیان اینکه نرخ سودهای بانکی کمر تولید را شکسته است، می افزاید: ارائه تسهیلات با نرخ ۲۷ درصد و سپرده های بانکی ۲۰ درصد کمر تولید را شکسته است و این مقدار هزینه در بخش انرژی و افزایش هزینه ها برای صنایع کوچک قابل تحمل نیست.

 

وی تصویب قانونی برای حمایت از صنایع کوچک و در نظر گرفتن زمان تنفس طولانی در بازپرداخت تسهیلات برای صنعت گران، بخشودگی جرایم تاخیری وام ها، کم کردن سود تسهیلات تا ۷ و ۴ درصد و استمهال ۱۲ تا ۱۵ ساله برای تسهیلات را از جمله نیازهای کنونی صنعت گلستان عنوان کرد.

 

صنایع کوچک موتور محرک توسعه

 

واحدهای تولیدی کوچک اهمیتی انکارناشدنی در شکوفایی اقتصاد ملی دارند و از این رو توجه به ارتقاء کیفیت و کمیت این واحدها دارای اهمیت است. اما سهم این گروه در اشتغال، نرخ تولید ناخالص داخلی و سایر شاخص‌های اقتصادی در توسعه کشور مشخص نیست. بر اساس آمارهای موجود ۹۲ درصد از صنعت کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند و یک میلیون اشتغال که حدود ۴۵ درصد می‌شود در اختیار صنایع کوچک است. کارشناسان معتقدند که در سالهای گذشته به غلط بر این باور بودند که با ایجاد شهرک های صنعتی به صنعتی شدن منطقه کمک می کنند این در حالی است که شهرک های صنعتی تنها ابزاری برای سرمایه گذاری است.

 

منطقه آزاد ظرفیت مناسبی برای صنایع گلستان است

 

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی کشور هم در سفری که به گلستان داشت، از صنایع کوچک به‌ عنوان موتور محرک توسعه یاد کرد و گفت: ساخت ۹۴۱ شهرک صنعتی در کشور ضروری نبوده است و یک سوم شهرک های صنعتی کشور مازاد است.

 

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور، توسعه بنگاه های کوچک را از اولویت های کشور دانست و اعلام کرد: برای این منظور ۵ هزار میلیارد توسط ۳ بانک برای خروج از رکود واحدهای کوچک شهرک های صنعتی در نظر گرفته شده است که در صورت تخصیص به گلستان هم سهمی می رسد.

 

اشتغال ۱۷ هزار نفر در صنایع کوچک گلستان

 

به واحدهای زیر ۵۰ نفر اشتغال، صنایع کوچک و به واحدهای زیر ۱۵۰ نفر صنایع متوسط گفته می شود. ۹۱۴ واحد صنعتی در گلستان داریم که ۸۹۷ واحد آن صنایع کوچک و متوسط هستند.

 

بر اساس آمارها، بیش از ۹۷ درصد صنایع استان صنایع کوچک است. از نظر اشتغال در کل استان ۲۱ هزار و ۵۶۰ نفر در حوزه صنعت فعال هستند که ۱۷ هزار و ۴۵۸ نفر در بخش صنایع کوچک مشغول هستند. از نظر فراوانی، صنایع غذایی و شیمیایی بیشترین صنایع کوچک استان را شامل می شود.

 

اما شواهد نشان می دهد که حدود ۲۰ درصد واحدهای صنعتی استان تعطیل است. معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی گلستان هم در رابطه با وضعیت صنایع کوچک استان به خبرنگار مهر می گوید: در حال حاضر ۱۸۲ واحد صنعتی تعطیل در استان داریم واحدهای تعطیل نیز به واحدهایی گفته می شود که حدود یک سال از تعطیلی آن هامی گذرد.

 

۲۳ مرداد : ۱۱۰مدرسه فقط یک کلاس درس دارند

 

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ۱۱۰ مدرسه در کشور فقط یک کلاس درس دارند، گفت: ما مجبور هستیم این تعداد مدرسه را تعطیل نکنیم تا بر تعداد بی‌سوادان جامعه افزوده نشود.

 

فانی با تأکید بر ضرورت مبارزه با بی‌سوادی، افزود: بیش از چهار هزار و ۸۵۰ مدرسه در کشور که در نقاط محروم و دورافتاده قرار دارند، با کمتر از پنج نفر دانش‌آموز وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه برای ریشه‌کن‌کردن بی‌سوادی و مبارزه با آن باید مدارس با تعداد کم دانش‌آموز و کلاس دایر باشند، ادامه داد: همچنین در کشورمان ۱۱۰ مدرسه وجود دارد که فقط یک کلاس درس دارند و تعداد دانش‌آموزانشان کم است.

 

وزیر آموزش‌وپرورش سپس در ادامه این دیدار به موضوع ضرورت وجود نمازخانه در مدارس و برگزاری نمازهای جماعت تأکید کرد و گفت: ۶۵۰ دارالقرآن دانش‌آموزی در مدارس کشور فعال هستند و در بیش از ۵۰ هزار مدرسه نیز نماز جماعت با حضور دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

 

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری با تأکید بر اینکه ۱۲ سال از عمر دانش‌آموزان در مدرسه سپری می‌شود، ادامه داد: دانش‌آموزان در سن حساسی هستند و باید از لحاظ معنوی، اعتقادی و مذهبی روی آنها کار و برنامه‌های مختلف فرهنگی را در مدارس اجرا کرد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©