Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ برابر با  ۰۶ اگوست ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴  برابر با ۰۶ اگوست ۲۰۱۵
ایران در آئینه آمار(۱۹۲)

ایران در آئینه آمار(۱۹۲)

پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ برابر با ۰۶ اگوست ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

فشار هزینه‌های زندگی باعث شده تا میلیون‌ها نفر روزانه ۱۸ ساعت کار کنند

 

افزایش زنان سرپرست خانوار و گسترش آسیب‌های اجتماعی زنان در ایران

 

آمار مرگ و میر معتادان ۵ درصد افزایش یافته است

 

مرگ ۴۴۷ نفر بر اثر سوختگی در سه ماه

 

ایران و چین؛ رکورددار اعدام‌ها در سال ۲۰۱۴

 

واردات یک میلیارد تومن رژلب

 

سازمان ملل: جمعیت ایران تا ۳۵ سال آینده به ۹۵ میلیون نفر می رسد

 

اخراج ۴۷ هزار زن، پس از مرخصی زایمان!

 

رئیس سازمان نظام پزشکی: ۲۵ هزار پزشک عمومی کم داریم

 

افزایش ۱۰ برابری ابتلا به ایدز زنان و دختران جوان در ایران

 

سالی ۱۰۰۰ کودک ایرانی رها می‌شوند

 

واگذاری ۴ میلیون هکتار ازجنگل های شمال برای ساخت و ساز در۲۵سال گذشته

 

بانک‌های کشور ۳۸ میلیون حساب جعلی افتتاح کردند

 

تنش شدید آبی در ۱۲ استان؛ مخازن ۱۶۰ سد نصف شد/ وضعیت قرمز آب در ۴ استان

 

۶ میلیون فرد گرسنه در کشور وجود دارد

 

 

 

۱۳ مرداد : فشار هزینه‌های زندگی باعث شده تا میلیون‌ها نفر روزانه ۱۸ ساعت کار کنند

مهر

 

کاسبی‌ها شبانه‌روزی شد/ برخی روزی ۱۸ ساعت کار می‌کنند!

 

مقامات کارگری می‌گویند فشار هزینه‌های زندگی باعث شده تا میلیون‌ها نفر روزانه بیش از حد کار کنند و در طول شبانه‌روز بین چند محل کار در رفت و آمد باشند که مجموع زمان کاری برخی به ۱۸ ساعت نیز می‌رسد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، نتایج یک مطالعه درباره ساعت حضور افراد در محیط‌های کاری نشان می‌دهد که طی یکی دو دهه اخیر درصد بالایی از شاغلان به دلایل پیدا و پنهان تصمیم گرفته‌اند ساعت‌ها در محل یا محل‌های کار خود بمانند و در طول روز دو سه باری برای رسیدن به محل کار جدید جا به جا شوند.

 

تا همین سال‌های نه چندان دور، افراد اصلا چنین نگاهی به کار نداشتند. معمولا خانوارها یکنفر شاغل داشتند که مرد خانواده بود، مادران در خانه‌ها مشغول رسیدگی به امور داخلی زندگی و تربیت فرزندان بودند، خبری از اشتغال پدر خانواده در دو یا حتی ۳ محیط کاری مختلف در طول شبانه روز نبود، همچنین فرزندان بزرگتر خانواده‌ها مجبور نبودند برای کمک به تامین مخارج زندگی به والدین خود در کسب درآمد کمک کنند.

 

اما گویی ناگهان یک سونامی بزرگ بازار کار ایران را در نوردید و خصوصیات این بازار سنتی به یکباره تغییر کرد و در طول یکی دو دهه چنان تحولاتی در فضای اشتغال کشور اتفاق افتاد که امروز عنوان می‌شود بین ۴.۷ تا ۷.۱ میلیون نفر در ایران دوشغله و یا سه شغله هستند و ۵.۲ میلیون نفر نیز می‌گویند در جستجوی آن هستند.

 

یک مقام مسئول کارگری کشور با تاکید بر اینکه حوادث ناشی از کار و مرگ و میر کارگران نیز در اثر کار زیاد بیشتر شده است گفت: فردی که به جای ۸ ساعت کار معمول در روز ۱۶ تا ۱۸ ساعت کار می کند قطعا راندمان کاری پایین ترین خواهد داشت. این فرد خسته است و بهره وری لازم را نخواهد داشت؛ ضمن اینکه وی بیشتر در معرض حوادث و بیماری های شغلی نیز قرار دارد.

 

دستمزد ساعتی برخی کشورها ۲۷ هزارتومان

 

وی خاطرنشان کرد: در خانواده ها نیز فرزندان از بودن پدران و مادرانشان محروم می شوند و شاغلان نیز به صورت مستمر در معرض استرس ها و بیماری های شغلی قرار دارند. یک بررسی در میزان دریافتی و حقوق کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که کارگران ساعتی ۸.۷ دلار و به عبارتی حدود ۲۷ هزارتومان دریافت می کنند و در ایران افراد برای هر روز کار ۲۴ هزارتومان هم نمی گیرد.

 

به گفته پورموسی، اگر بخواهیم روال کشورهای توسعه یافته را دنبال کنیم دریافتی کارگران باید دستکم ۵ میلیون تومان در ماه باشد ولی در خوشبینانه ترین حالت دریافتی مشمولان قانون کار به میزان یک تا ۱.۲ میلیون تومان است.

 

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تصریح کرد: حقوق دریافتی ۷۰ درصد بازنشسته های تامین اجتماعی امروز حداقل است و این مسائل باعث می شود تا درصد بسیار بالایی از آنها برای تامین مخارج خود به بازار کار کشور برگردند.

 

این مقام مسئول کارگری کشور چند جا کار کردن افراد را یک آسیب جدی در بازار کار کشور برشمرد و عنوان کرد: قدرت خرید ۷۱۲ هزارتومان امروز به ۱۰ روز اول ماه کاهش یافته است. میزان دریافتی کسانی که در طول روز چند جا کار می کنند بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان است.

 

۱۳ مرداد : افزایش زنان سرپرست خانوار و گسترش آسیب‌های اجتماعی زنان در ایران

 

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: طبق شواهد و آمارها شاهد رشد و گسترش برخی آسیب های اجتماعی ویژه زنان هستیم.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه در اولین نشست علمی تخصصی مشاوران امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی افزود: آسیب های اجتماعی محدود به سن و جنس خاصی نیست و زنان به اندازه مردان و حتی بیشتر از آنان در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار دارند.

 

وی در رابطه با آسیب های اجتماعی زنان گفت: در زمان حاضر اطلس وضعیت زنان و نقشه آسیب های اجتماعی آنان به تفکیک استان های کشور تهیه شده است.

 

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده درباره این اطلس توضیح داد: اطلس یاد شده نشان می دهد وضعیت زنان در هر بخش از کشور به چه صورت است از این رو باید براساس آن برنامه ریزی های خود را اولویت بندی کنیم.

 

مولاوردی شمار کارگروه های فعال در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را 14 کارگروه عنوان کرد که یکی از آن ها در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می کند.

 

رشد زنان سرپرست خانوار

 

 مولاوردی آمار زنان سرپرست خانوار را رو به رشد عنوان کرد و گفت: اکنون 12درصد خانوارها زن سرپرست و هفت درصد خود سرپرست هستند که بالا رفتن سن ازدواج از دلایل مورد اخیر است.

 

۱۳ مرداد : آمار مرگ و میر معتادان ۵ درصد افزایش یافته است

 

ایلنا: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: آمار مرگ و میر معتادان در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش یافته است.

 

وی اظهار کرد: خبرنگاری کاری سخت است و تا جایی که می‌دانم؛ ۲۴۴ شهید در این حوزه داشته‌ایم و سختی این کار خود را در جبهه جنگ و اکثر سوانحی که تاکنون وجود داشته، نشان داده است و در مجموع فعالیت‌های خبرنگاری کاری خطیر بوده و ما آماده‌ایم تا بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری نقد مصلحانه و خیرخواهانه خبرنگاران را بشنویم تا منشاء خیری در فرآیند مبارزه با مواد مخدر باشد.

 

جزینی اضافه کرد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد خط ملی اعتیاد را راه‌اندازی کردیم که در سال ۹۳، ۴۰۰ هزار نفر و در چهارماهه نخست سال جاری ۱۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر با این خط تماس برقرار کردند که بیانگر رشد ۱۲۰ درصدی تماس با این مرکز است و آمار‌ها نشان می‌دهد؛ ۸۲ درصد از تماس‌گیرندگان زن و ۱۸ درصد مرد بوده‌اند.

 

وی ادامه داد: ۷۸ درصد از تماس‌گیرندگان مصرف‌کننده نبوده، بلکه تقاضای ارائه راهکارهای پیشگیری داشتند، ۳۹ درصد نیز سوال درباره ماده روانگردان شیشه داشته‌اند، همچنین از میان تماس‌گیرندگان زن ۲۹٫۵ درصد همسران و ۲۸ درصد مادران بوده‌اند.

 

جزینی به ایجاد ۳ هزار نمایشگاه سیار برای پیشگیری از اعتیاد ویژه دانش‌آموزان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه دانش‌آموزی به تهیه شیوه‌نامه آموزشی و درمان هم‌زمان برای دانش‌آموزان مصرف‌کننده پرداختیم و کارگاه آموزشی در این حوزه نیز برگزار کردیم.

 

جزینی اظهار کرد: سعی کردیم؛ معلمان و افراد دخیل در این موضوع را تحت عنوان تربیت کادر متخصص آموزش دهیم که تاکنون ۲۷۰ نفر تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

 

وی اضافه کرد: در مجموع ۴۰۰ هزار در محیط‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و ۵۰ هزار نفر نیز در محیط‌های کاری تحت آموزش قرار گرفته‌اند، به ویژه آنکه در محیط‌های کاری به ویژه در حوزه صنعت ۲۱ درصد مصرف‌کننده مواد هستند. همچنین در سطح محلات نیز یک میلیون نفر را در امر پیشگیری اولیه تحت آموزش قراردادیم.

 

جزینی گفت: یکی از چالش‌های ما عدم واگذاری اعتبارات پیشگیرانه در حد ۸۰ درصد است که در سند جامع پیشگیری مشخص شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در چهارماهه اخیر تمامی سازمان‌ها مکلف به برگزاری شش ساعت آموزش پیشگیری از اعتیاد برای کارکنان خود شده‌اند که تاکنون یازده هزار و دویست نفر تحت این آموزش قرار گرفته‌اند. همچنین در وزارت تعاون نیز آموزش مجازی برگزار کرده‌ایم که ۲۰۰ نفر تحت پوشش این آموزش قرار دارند.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه امسال ۸۲ مرکز غیرمجاز درمانی شناسایی و ۲۰ مرکزی پلمپ شده‌اند، افزود: آمارها نشان می‌دهد که در ۱۰ استان هیچ مرکز غیرمجازی نداریم.

 

جزینی عنوان کرد:‌ در سال جاری ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای اشتغال بهبودیافتگان در نظر گرفته شده و تا سقف ۱۰ میلیون تومان وام اشتغالزایی به افرادی که در حوزه اشتغال و به ویژه کارآفرینی به اشتغال بهبودیافتگان کمک می‌کند، اختصاص داده خواهد شد که در حال حاضر ۲ هزار و ۳۷۸ نفر از بهبودیافتگان که ۸۸۲ نفر از آنها زن هستند مشغول به کار شده‌اند.

 

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۷۰۰ سمن اکنون مشغول به فعالیتند که ۱۸ هزار و ۱۰۰ نفر از بهبودیافتگان در این سمن‌ها مشغول به کارند.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: در حوزه درمان نیز اکنون ۶ هزار مرکز سرپایی داریم که ۴ هزار و ۸۴۳ نفر تحت پوشش این مراکز قرار دارند که ۴ درصد از این مراکز توسط مراکز دولتی و ۹۶ درصد از آنها توسط مراکز خصوصی اداره می‌شوند.

 

جزینی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۵۲ هزار نفر مرد و ۳۸ هزار و ۲۰۰ نفر زن تحت پوشش درمان نگهدارنده با متادون هستند، افزود: همچنین ۴۹۸ هزار نفر تحت پوشش ۲۲۱ مرکز کاهش آسیب قرار دارند.

 

۱۲ مرداد : مرگ ۴۴۷ نفر بر اثر سوختگی در سه ماه

 

فرارو: در سه ماهه نخست امسال ۴۴۷ نفر بر اثر سوختگی در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۵۲۱ نفر بود، ۸.۴ درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش مهر، پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در بهار امسال ۲۴۱ زن و ۲۳۶ مرد بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر سوختگی در مدت مشابه سال قبل ۲۵۶ و تعداد زنان ۲۶۵ نفر بود.

 

بر اساس این گزارش طی این مدت آمار تلفات زنان بر اثر سوختگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش یافته است.

 

همچنین در سه ماهه ابتدایی سال جاری استان‌های تهران با ۶۴، اصفهان با ۶۲ و خوزستان با ۵۳ فوتی و استان‌های البرز و کهگیلویه و بویراحمد با یک، خراسان جنوبی، کرمان و گلستان با دو و اردبیل با سه فوتی بیشترین آمار تلفات ناشی از سوختگی را داشته‌اند. گفتنی است استان‌های سمنان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و قم در این مورد هیچ مورد تلفات ناشی از سوختگی نداشته‌اند.

 

اما در خرداد امسال آمار تلفات سوختگی رشد ۲۲ درصدی داشت به نحوی که آمار این تلفات از ۱۴۱ نفر در خرداد سال گذشته به ۱۷۲ نفر در سال جاری رسید.

 

یادآور می شود بر اساس آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور،‌ تلفات سوختگی در کشور طی ۵ سال گذشته روندی کاهشی داشته به نحوی که این آمار از دو هزار و ۳۱۰ فوتی در سال ۱۳۸۹ به یکهزار و ۸۱۰ نفر در سال ۱۳۹۳ کاهش یافته است.

 

۱۰ مرداد : ایران و چین؛ رکورددار اعدام‌ها در سال ۲۰۱۴

 

صدای آلمان : بر اساس گزارش یک سازمان حقوق بشری ایتالیایی در سال گذشته بیش از ۳۵۰۰ تن در ۲۲ کشور جهان اعدام شده‌اند. در ایران تنها در ۶ ماه گذشته، بیش از ۶۵۷ نفر به طناب دار سپرده شده‌اند.

 

بر پایه‌ی آمار غیر رسمی سازمان “نسونو توچینی کائینو (دست‌ها از قابیل کوتاه)” که برای لغو مجازات اعدام در سراسر جهان فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۱۴ چین، ایران و عربستان سعودی به ترتیب مقام‌های اول تا سوم اعمال مجازات مرگ را در سراسر جهان از آن خود کرده‌اند: ۶۷ درصد اعدام‌های بین‌المللی (۲۴۰۰ نفر) در چین صورت گرفته است. در ایران، دست‌کم ۸۰۰ انسان به طناب دار سپرده شده‌اند و مأموران عربستان سعودی، دست‌کم ۸۸ نفر از “بزهکاران” را اعدام کرده‌اند. در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۴، دست‌کم ۳ هزار و ۵۷۶ نفر در ۲۲ کشور جهان به ‌حکم دادگاه‌ها کشته شده‌اند. این رقم در سال ۲۰۱۳، به ۳ هزار و ۵۱۱ تن می‌رسید.

 

عفو بین‌الملل: شمار اعدام‌ها در ایران افزایشی “بهت‌آور” دارد

 

آمار این نهاد حقوق بشری هم‌چنین نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا کنون، مجازات مرگ در چین دست‌کم در مورد ۱۲۰۰ تن به مرحله‌ی اجرا درآمده است. ایران پس از چین با اعدام ۶۵۷ نفر، در مقام دوم و پاکستان با اجرای این مجازات در مورد ۱۷۴ تن، در مقام سوم قرار دارد.

 

در کشورهایی که دولت‌های موسوم به دموکرات لیبرال بر آن‌ها حکومت می‌کنند در سال ۲۰۱۴، ۳۵ اعدام در آمریکا، ۵ اعدام در تایوان و ۳ اعدام در ژاپن صورت گرفته است. در ۶ ماهه گذشته، مجازات مرگ در مورد ۱۷ نفر در آمریکا، ۶ تن در تایوان و یک نفر در ژاپن به اجرا درآمده است.

 

۹ مرداد : واردات یک میلیارد تومن رژلب

 

عصر ایران:  آمارهای گمرکی از واردات در سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت نزدیک به ۲۰ میلیون دلار لوازم آرایشی به کشور وارد شده‌است که در بین کشورهای وارد کننده نام‌هایی چون سری‌لانکا و لبنان نیز به چشم می‌خورد.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، در سه ماهه اول سال جاری بیش از دو هزار تن لوازم آرایشی و بهداشتی با ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار به کشور وارد شده‌است، در این بین آمارها نشان می‌دهد که ترکیه و امارات بیشترین سهم را در صادرات لوازم آرایشی به ایران داشته‌اند.

 

واردات یک میلیارد تومنی رژلب

 

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال تنها ۲۷ تن «لوازم آرایش لب» از کشورهای هلند، فرانسه، ترکیه،‌ایتالیا، امارات، آلمان و چین به کشور وارد شده که ارزش آن مجموعا به بیش از ۳۲۷ هزار دلار یعنی کمتر از یک میلیارد تومان می‌رسد.

 

فهرست اقلام وارداتی گمرک در سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت بیش‌ترین میزان رژلب یعنی ‌حدود یک تن از این محصول از ترکیه به کشور وارد شده‌ است.

 

بر اساس این آمار ارزان‌ترین این محصولات از چین با قیمت هر کیلو ۵ دلار و گران‌ترین آن از ایتالیا و با قیمت هر کیلو ۵۸ دلار وارد شده‌ است، همچین متوسط قیمت گمرکی فراورده‌های واردتی برای آرایش لب حدود ۱۲ دلار برای هرکیلوگرم است.

 

۴۱ تن لوزام آرایش چشم طی سه ماه

 

همچنین فهرست اقلام وارداتی گمرک در فصل بهار نشان می‌دهد که در این مدت نزدیک به ۴۱ تن «لوازم ارایشی تحت عنوان فراورده‌های آرایش چشم» از کشورهای چین، آلمان، امارات، ایتالیا، ترکیه، کره، فرانسه و هلند وارد ایران شده‌است که مجموعا واردات این نوع کالای آرایشی برای کشور نزدیک به ۷۶۵ هزار دلار ارزبری داشته ‌است.

 

ارزش ریالی واردات لوازم آرایشی چشم از این کشورها برای ایران چیزی حدود دو میلیارد دلار بوده‌ است و بر این اساس بیشترین حجم این نوع لوازم آرایشی نیز از ترکیه به کشور وارد شده‌است.

 

امارات در رتبه اول صادرات لاک به ایران

 

در ادامه این فهرست، امارات در رتبه اول صادرات «فراورده‌های آرایش ناخن دست و پا» را به کشور داشته‌است، به این ترتیب در سه ماهه اول سال جاری مجموعا بیش از ۶۵۰ تن لوازم آرایش ناخن با ارزش ۵٫۵ میلیون دلار به کشور وارد شده‌ است.

 

آمار واردات لوازم آرایشی ناخن به کشور در فصل بهار نشان می‌دهد که ارزش واردات این محصول از کشورهای چین، آلمان، انگلستان، ایتالیا، تایوان، ترکیه و فرانسه حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده‌ است.

 

واردات ۶۱۵ تنی پودر آرایش

 

«انواع پودر آرایشی و بهداشتی پوست» محصول آرایشی دیگری است که بیشترین واردات آن به ایران از کشورهای امارات و پس از آن ترکیه و فرانسه بوده است.

 

بر اساس آمارها، بیش از ۶۱۵ تن از انواع پودرهای آرایشی از کشورهای چین، آلمان، اسپانیا، امارات، امریکا، ایتالیا، بلغارستان،‌تایلند، ترکیه، کره، سوییس، فرانسه، لهستان، هلند و هند با ارزش کمتر از یک میلیون دلار و حدود ۳۰ میلیارد تومان به کشور وارد شده‌ است.

 

در ادامه فهرست اقلام وارداتی گمرک طی سه ماهه اول سال جاری، فراورده‌های آرایش مو، تحت عنوان‌های «فیکساتور مو» و «فراورده‌هایی برای فر زدن دایمی و باز کردن فر مو» به کشور وارد شده‌اند.

 

بر اساس این ارقام در فصل بهار مجموعا بیش از ۲۱ تن «فیکساتور مو» از چین با ارزش ۶۲ هزار دلار، حدود ۱٫۷ میلیارد تومان و چهار تن «فروارده فر و بازکردن فر مو » از ایتالیا و اسپانیا با ارزش ۲۲ هزار دلار، کمتر از ۶۵ میلیون تومان، واردات صورت گرفته‌است.

 

واردات عجیب از سری‌لانکا

 

اما در ادامه این فهرست، بخشی از کالاهای ارایشی تحت تعرفه‌ای جداگانه با عنوان «سایر فراورده‌ها برای پاکیزگی و آرایش مو» از ۱۲ کشور دنیا به ایران وارد شده‌ است که در بین نام این کشورها اسم سریلانکا و لبنان نیز به چشم می‌خورد.

 

بر اساس این فهرست، تحت عنوان این تعرفه بیش از ۷۰۰ تن لوازم ارایشی بهداشتی با ارزش بیش از چهار میلیون دلار یعنی کمتر از ۱۲ میلیارد تومان به کشور وارد شده است.

 

واردات این لوازم‌های آرایشی و بهداشتی از کشورهای چین، آلمان، اسپانیا، امارات، ایتالیا، بلغارستان، ترکیه، کره، سریلانکا، فرانسه، لبنان و لهستان صورت گرفته است.

 

۸ مرداد : سازمان ملل: جمعیت ایران تا ۳۵ سال آینده به ۹۵ میلیون نفر می رسد

 

سازمان ملل متحد پیش بینی کرد جمعیت ایران تا ۳۵ سال آینده (سال ۲۰۵۰ میلادی – ۱۴۲۹ خورشیدی) به ۹۵ میلیون نفر افزایش می یابد. جمعیت ایران هم اکنون نزدیک به ۸۰ میلیون نفر است.

 

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، بر اساس گزارش سازمان ملل، ایران در ۳۵ سال آینده، در رتبه بندی پرجمعیت ترین کشورهای جهان از رده ۱۷ فعلی به رده ۲۱ تنزل می یابد.

 

سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرد تا سال ۲۰۲۲ هند با عبور از چین به پرجمعیت ترین کشور جهان تبدیل خواهد شد.

 

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد هند در کمتر از ۷ سال آینده به بزرگترین کشور جهان از نظر تعداد جمعیت تبدیل می شود و پس از هند، چین در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت.

 

جمعیت چین و هند بیش از یک میلیارد نفر است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۲ جای خود را در رتبه بندی پرجمعیت ترین کشورهای جهان تعویض کنند.

 

براساس این برآورد سازمان ملل متحد، نیجریه هم با عبور از آمریکا در سال ۲۰۵۰ در رتبه سومین کشور پرجمعیت جهان قرار خواهد گرفت.

 

همچنین پیش بینی می شود تعداد ساکنان کره زمین از ۷٫۳ میلیارد نفر فعلی (۲۰۱۵) به رقم ۹٫۷ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ و به رقم ۱۱٫۲ میلیارد نفر در سال ۲۱۰۰ افزایش یابد.

 

در این گزارش آمده است: بیشترین افزایش جمعیت کره زمین مربوط به مناطق کم توسعه به ویژه در آفریقا خواهد بود.

 

گزارش های پیش بینی تعداد جمعیت برای تعیین و تحقق اهداف جدید توسعه جهانی اهمیت دارد. قرار است آمارهای جدید اهداف هزاره جدید تا پایان سال جاری میلادی اعلام شود.

 

۸ مرداد : اخراج ۴۷ هزار زن، پس از مرخصی زایمان!

 

ایسنا : معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه “ما در زمینه اجرای قانون مرخصی زایمان مکاتبات زیادی با دولت انجام دادیم”، گفت: برای امسال حدود ۳۲۰ میلیارد تومان منابع مالی برای اجرای مرخصی زایمان نیاز است اگر دولت امروز این مبلغ را برای ما واریز کند از فردا می‌توانیم مرخصی زایمان را ۹ ماهه اعلام کنیم اما تاکنون حتی یک ریال اعتبار برای افزایش مرخصی زایمان به سازمان تخصیص نیافته است.

 

وی تصریح کرد: حدود ۱۶۰ هزار نفر می‌توانند سالانه از مرخصی زایمان ۹ ماهه بهره مند شوند ولی به شرط آنکه منابع مالی به تامین اجتماعی تخصیص داده شود.

 

زدا در پایان گفت: بر اساس مطالعات، ۴۷ هزار زن از ۱۴۵ هزار زنی که در کشور در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کردند، در بازگشت به کار اخراج شدند، چراکه در حال حاضر به علت شرایط بازار کار، افراد زیادی با تحصیلات عالی حاضر هستند با دستمزد کم مشغول به کار شوند لذا اگر مرخصی زایمان به ۹ ماه افزایش یابد تعداد زنانی که پس از مرخصی اخراج می‌شوند، بسیار افزایش می‌یابد البته افراد زیادی به تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند و از علت اجرا نشدن قانون مرخصی زایمان به ۹ ماهه می‌پرسند.

 

۸ مرداد : رئیس سازمان نظام پزشکی: ۲۵ هزار پزشک عمومی کم داریم

 

کشور در شرایط عادی ٢٥‌هزار پزشک عمومی و در بهترین حالت، ٥٠‌هزار پزشک عمومی نیاز دارد، کمبود این تعداد پزشک در شرایطی است که به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی، بررسی‌ها نشان می‌دهد هر‌ سال ٣‌هزار و ٢٠٠ پزشک عمومی از دایره نظام سلامت خارج می‌شوند. حالا براساس آماری که از این افراد وجود دارد، ١٢‌هزار پزشک عمومی یا بیکار هستند یا فعالیت پزشکی ندارند.

 

مشکلات معیشتی پزشکان عمومی، موضوع دیگری بود که زالی به آن اشاره کرد: «در حالی که رتبه‌های نخست کنکور و به عبارتی نخبگان رشته پزشکی را انتخاب می‌کنند اما ما با اقدامات خود موجب می‌شویم که این دانشجویان دچار افسردگی شوند. در سال‌های اخیر واقعا کار جدی برای پزشکان عمومی انجام نشده و امروز هر که می‌رسد به پزشک عمومی گیر می‌دهد و پزشک عمومی کوتاه‌ترین دیوار نظام پزشکی به شمار می‌رود.» همین هم شد تا رئیس سازمان نظام پزشکی، آماری از بیکاری یا فعالیت پزشکان در حرفه‌های دیگر ارایه دهد. «هر ‌سال ٢‌هزار و ٥٠٠ پزشک عمومی به دستیاری می‌روند و ٧٠٠ نفر نیز به هر دلیل از چرخه پزشکان عمومی خارج می‌شوند که در مجموع ما سالانه ٣‌هزار و ٢٠٠ نفر از پزشکان عمومی را از دست می‌دهیم.» او از کمبود هزاران پزشک عمومی در کشور انتقاد کرد: «اگر میزان ٢,١ بار مراجعه را در نظر بگیریم ٢٥‌هزار پزشک عمومی برای کشور نیاز است و اگر مراجعه‌ها به ٢.٩ برسد نیاز ما ٣١‌هزار پزشک عمومی است. اگر سیستم مراجعه‌ها کامل اجرا شود نیاز به ٣٨‌هزار پزشک عمومی داریم و اگر به بهترین نحو اجرایی شود ٥٠‌هزار پزشک عمومی نیاز داریم.»

 

رئیس سازمان نظام پزشکی، با اعلام این‌که جمعیتی بین ۸ تا ۱۲‌میلیون نفر در حاشیه شهرهای کشور زندگی می‌کنند، تأکید کرد: «پزشک عمومی شایسته‌ترین عنصر برای برعهده گرفتن مسئولیت ارایه خدمات سلامت در حاشیه شهرهاست.»

 

رئیس انجمن پزشکان عمومی در ادامه با انتقاد از نقدهای انجام شده درباره پزشکان گفت: «چرا آدرس غلط می‌دهیم و مردم را مقابل پزشک عمومی قرار می‌دهیم چرا می‌گوییم متوسط درآمد یک پزشک عمومی ٢‌میلیون تومان است. آیا واقعا نمی‌دانید چند نفر این مقدار پول را می‌گیرند؟»

 

۸ مرداد : افزایش ۱۰ برابری ابتلا به ایدز زنان و دختران جوان در ایران

 

ایسنا: روند برعکس «ایدز» در ایران!

 

یک عضو کمیته کشوری ایدز می‌گوید در حالی که روند ابتلا به ویروس HIV در کشورهای مختلف جهان، رو به کاهش است اما متأسفانه الگوی انتقال این ویروس در ایران تغییر و سن ابتلا به ایدز کاهش یافته است.

 

به گزارش ایسنا، مسعود مردانی در گفت‌وگو با «شفقنا»، از کاهش سن ابتلا به ویروس ایدز در ایران خبر داد و گفت: در حالی که آمارهای جهانی از کاهش روند ابتلا به ویروس HIV در کشورهای مختلف حکایت دارد اما متأسفانه در ایران تنها الگوی انتقال این ویروس از طریق سرنگ‌های آلوده به تماس‌های جنسی تغییر یافته است و با اینکه آمار قابل اعتنایی در خصوص جمعیت پنهان مبتلایان به ایدز وجود ندارد، زنان و دختران جوان آلوده به ویروس با افزایش ۱۰ برابری از ۳ به ۳۰ درصد رسیده است.

 

وی شیوع روزافزون ایدز در بین کودکان خیابانی را بسیار نگران‌کننده و آن را زنگ خطری جدی برای آینده سلامت جامعه دانست و گفت: سن ابتلا به ایدز به ۱۶ سال کاهش یافته و ما شاهد رشد ۳۳ درصدی ابتلا به ویروس ایدز از طریق روابط جنسی در کشور هستیم و روند افزایشی تعداد متبلایان به ایدز از طریق روابط جنسی به خصوص در بین زنان بسیار بالا است.

 

۸ مرداد : سالی ۱۰۰۰ کودک ایرانی رها می‌شوند

 

رییس سازمان بهزیستی کشور از رها شدن سالانه ۱۰۰۰کودک در کشور خبر داد و اظهار کرد: به طور متوسط سالانه ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ کودک به دلایل مختلف در سراسر کشور رها و مسئولیت نگهداری آنها به بهزیستی واگذار می‌شود.

 

به گزارش ایسنا دکتر انوشیروان محسنی بندپی در مراسم معارفه مدیرکل بهزیستی استان سمنان، کار در بهزیستی را سخت خواند و اظهار کرد: خدمات دهی به کارکنان بهزیستی متناسب با این سختی کار نیست و از این رو باید با حساسیت بیشتری به میزان دستمزد فعالان این بخش نگاه کرد.

 

وی با صحه گذاشتن بر درخواست‌های کارکنان، مبنی بر تعدد خدمات و کمبود نیروی انسانی متخصص به عنوان موانع پیش روی سازمان بهزیستی در سمنان، افزود: در سال‌جاری خدمات رفاهی کارکنان بهزیستی و میزان مستمری مددجویان مورد بررسی مجدد قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم در سال ۹۵، طی تعامل با بانکها و موسسات مالی، وامهای قرض‌الحسنه به کارکنان اختصاص دهیم.

 

وی همچنین در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان از خدمات دهی بهزیستی کشور به یک میلیون و ۱۰۰ هزار معلول کشور خبر داد و افزود: حدود ۴۰۰ هزار نفر از این معلولان در مناطق روستایی سراسر کشور سکونت دارند.

 

وی، از اعتیاد به عنوان ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی و مشکلات خانواده‌ها در ایران یاد و اضافه کرد: اعتیاد سرپرست خانواده و به ویژه اعتیاد زنان نقش مهمی در مشکلات خانوادگی دارد و متاسفانه در سال‌های اخیر با افزایش معتادان و خصوصا ازدیاد معتادان زن روبرو بوده‌ایم.

 

 

 

سهم زنان از اعتیاد به ۱۰ درصد رسید!

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

 

بندپی، با خطرناک خواندن اعتیاد به موادمخدر صنعتی به افزایش اعتیاد به این نوع از موادمخدر در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۴ درصد از کل معتادان کشور، به موادمخدر صنعتی اعتیاد دارند در حالی که این رقم پیش از این تنها ۴ درصد بوده است.

 

رییس سازمان بهزیستی، از اعتیاد به مواد مخدر صنعتی به عنوان یکی از عوامل موثر در ازهم پاشیدگی کانون خانواده‌ها یاد کرد و ادامه داد: ترک مواد مخدر صنعتی و درمان معتادان مبتلا به این بلای خانمانسوز به شدت سخت‌تر و طولانی‌تر است.

 

۸ مرداد : واگذاری ۴ میلیون هکتار ازجنگل های شمال برای ساخت و ساز در۲۵سال گذشته

 

تهران-ایرنا-آمارها نشان می دهد از ۶٫۵ میلیون هکتار جنگل های هیرکانی شمال ایران در نیم قرن گذشته اکنون ۱٫۹ دهم میلیون هکتار باقی مانده است که از این میزان ۸۰۰ هزار هکتار آن مخروبه و در ۲۵ سال گذشته ۴ میلیون هکتار نیز برای ساخت و ساز به بخش خصوصی واگذار شده است.

 

امسال برای اولین بار هشتم مرداد ماه به عنوان روز ‘ صیانت از جنگل ‘ و با شعار ‘جنگل رمز حیات’ از سوی کارگروه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و رسانه ملی تعیین شد.

 

تخمین زده می شود دو سوم از جنگل های جهان در بین ۱۰ کشور توزیع شده که ایران نه تنها در میان این کشورها نیست بلکه در بخشی از جهان واقع شده که دارای پوشش جنگلی کم است.

 

 

جنگل های ایران

 

 

 

جنگل های ایران که ۸٫۸ درصد مساحت کشور را تشکیل می دهد، از نظر مدیریتی به دو گروه جنگل های شمال و جنگل های خارج از شمال تقسیم می شود.

 

جنگل های شمال به تمام ناحیه رویشی هیرکانی و خزری اطلاق می شود و جنگل های خارج از شمال نیز در ۴ ناحیه رویشی دیگر قرار دارد.

 

سطح جنگل های ایران

 

ایران دارای انواع جنگل از جمله انبوه، نیمه انبوه، تنک، ماندابی و دست کاشت است که وسعت هر کدام به هکتار به ترتیب به شرح زیر است:

 

جنگل انبوه ۱۷۸۰۲۹۰

 

جنگل نیمه انبوه ۳۴۶۸۳۱۲

 

جنگل تنک ۸۱۰۰۸۴۲

 

جنگل ماندابی ۲۵۷۶۰

 

جنگل دست کاشت ۹۴۳۸۵۸

 

جمع: ۱۴۳۱۹۰۶۳

 

وضعیت جنگل های کشور بسیار نگران کننده است

 

 

 

محمد درویش عضو هیات علمی بخش بیابان موسسه تحقیقات سازمان جنگل ها و مراتع روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه وضعیت جنگل های کشور بسیار نگران کننده است، گفت:آمارها نشان می دهد تا نیم قرن پیش وسعت جنگل های هیرکانی در شمال کشور ۶٫۵ میلیون هکتار بوده اما اکنون به ۱٫۹ دهم میلیون هکتار رسیده است که از این میزان هم ۸۰۰ هزار هکتار آن مخروبه است.

 

وی افزود: سهم سرانه هر ایرانی از جنگل ۱۸ صدم هکتار است در حالی که در دنیا این سهم ۸ دهم هکتار است با این حساب میزان حساسیت ما نسبت به حفاظت از جنگل ها باید ۴ برابر متوسط جهانی باشد که باید خودش را در قوانین و آموزش ها نشان دهد.

 

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد در مدت ۲۵ سال گذشته ۴ میلیون هکتار از اراضی طبیعی برای ساخت و ساز به بخش خصوصی واگذار شده است که این نشان می دهد دستگاه های متولی در این زمینه درست عمل نکردند بنابراین از مردم عادی چه انتظاری می توان داشت.

 

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به طرح ‘ آیش ‘ برای جنگل های کشور اشاره کرد و گفت: جنگل های کشور به ۵ تا ۱۰ سال استراحت نیاز دارد تا توان خود را دوباره بازیابد، کارهای نهایی این طرح انجام شده و آماده تصویب است، بر اساس این طرح بهره برداری از جنگل در این مدت تعیین شده متوقف می شود.

 

وی افزود: برخی آمارها نشان می دهد نرخ بیابان زایی در کشور ۱ درصد است و سالانه ۵۰ هزار هکتار از رویشگاه های جنگلی کشور در حال نابودی است از این رو حفاظت از عرصه های جنگلی نیازمند عزمی جدی از سوی مسوولان و مردم است.

 

اهمیت و فواید جنگل ها

 

تولید اکسیژن، جذب گرد و غبار، گازکربنیک و دیگر گازهای شیمیایی موجود در هوا و حفظ تنوع زیستی برخی از فواید جنگل است؛ جنگل های بارانی به تنهایی خانه میلیون ها گونه هستند که بسیاری از آنها تا به حال شناخته و مطالعه نشده اند.

 

بیش از نیمی از ۱۰ میلیون گونه گیاهان، درختان و حشراتی که در جهان یافت می شود، در جنگل های بارانی گرمسیری زندگی می کنند.

 

جنگل زدایی

 

سالها است که به بهانه های مختلف شاهد از بین رفتن درختان هستیم، نابودی درختان به روش های مختلف که بسیاری از آنها قابل پیشگیری است انجام می شود؛ مانند قطع آنها با منظور ساخت و ساز و یا سوزاندن، در بسیاری موارد مقاصد اقتصادی و تقاضا برای تهیه خمیر کاغذ، چوب برای مبلمان و وسایل خانه نیز موجی می شوند تا درختان زیادی قطع شوند.

 

بررسی عکس های هوایی دوره ۵۰ ساله ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۶ توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می دهد به طور متوسط سالانه دو هزار و ۸۶۷ هکتار از جنگل های شمال ایران تخریب شده است که اگر این رویه ادامه پیدا کند تا ۵۰ سال آینده در بسیاری از نقاط شمال ایران آثاری از جنگل های بازمانده از دوران سوم زمین شناسی نخواهیم داشت.

 

تهدیدات تنوع زیستی در جنگل هیرکانی

 

با وجود غنا و تنوع زیستی بالا در جنگل هیرکانی، بین سال های ۱۹۵۵ و ۲۰۰۰ (از۱۳۳۴ تا ۱۳۷۹) این جنگل ها تقریبا نصف شدند؛ یعنی از ۳٫۴ میلیون هکتار به ۱٫۸۵ میلیون هکتار رسیده اند، این امر موجب کاهش شدید تنوع زیستی شد.

 

جنگل تراشی

 

به اعتقاد کارشناسان دلایل اصلی جنگل زدایی شامل جنگل تراشی، تغییر کاربری ها (به کشاورزی و شهرک سازی) و دامداری بی رویه است. تراکم جمعیت (۱۲۶ نفر در کیلومتر مربع) و افزایش این گونه فعالیت ها منابع طبیعی جنگل هیرکانی را تحت فشار زیادی قرار داده است.

 

جنگل ها همچنین توسط خرده کشاورزان پاکتراشی می شوند تا تبدیل به زمین کشاورزی شوند. این امر به دلیل آن است که اراضی تحت مالکیت مردم معمولا کوچک است (برای مثال در مازندران یک خانواده به طور متوسط ۶ هکتار زمین دارد) و زمانی که خانواده بزرگ است (مثلا ۶-۵ نفر به طور متوسط)، مساحت زمین برای آن که بتواند از یک خانواده حمایت مالی کند کم می شود.

 

تغییرات آب و هوا

 

در دراز مدت، تغییرات آب و هوا تهدیدات جدیدی را ایجاد می کند. در طول نیم قرن اخیر، متوسط دمای سالیانه از ۱٫۲۸ درجه به ۲٫۴۵ درجه افزایش یافته است، تخریب جنگل در اثر تغییرات آب و هوا تشدید می شود که این مساله کیفیت زیستگاهی را کاهش می دهد.

 

وسعت جنگل های دنیا

 

۱۰ کشور جهان شامل روسیه، استرالیا، برزیل، کنگو، کانادا، اندونزی، آمریکا، پرو، هند و چین، ۷۵ درصد کل جنگل های جهان را در اختیاردارند، روند جنگل زدایی در دنیا از ۱۹۹۲ که کنفرانس ریو برگزار شد، رو به کاهش است.

 

بر اساس آمارهای اعلام شده فائو در سال ۲۰۰۱ ، سطح جنگل های ایران نسبت به کل کشور در قاره آسیا به طور میانگین ۱۹ درصد بوده اما امروزه فقط صاحب یک سوم آن هستیم. با توجه به این موضوع می توان اذعان کرد که در زمان ایران باستان حداقل ۲۰ درصد سطح کشور ما پوشیده از جنگل بوده است.

 

اولین برآورد در مورد جنگل های ایران را در سال ۱۳۲۱ مرحوم مهندس کریم ساعی انجام داده است که ۱۹٫۵ میلیون هکتار بوده است. ساعی در سال ۱۳۲۹ در دومین برآورد خود سطح جنگل های ایران را ۱۸٫۷ میلیون هکتار عنوان کرد.

 

با توجه به این آمارها می توان گفت که جنگل های کشور در حال کاهش بوده و این روند همچنان ادامه دارد.سرانه جنگل در ایران برای هر نفر ۲ دهم در هکتار است در حالی که میانگین جهانی آن حدود ۰٫۷ هکتار است.

 

بر اساس تعریف فائو مناطقی که حداقل تاج پوشش آن ۱۰ درصد به بالا باشد و توده جنگلی کمتر از نیم هکتار و درختان و درختچه ها کمتر از ۵ متر نباشد جنگل محسوب شده و مساحت جنگل های ایران را ۱۱ میلیون و ۷۴ هزار و ۵۵۴ هکتار تخمین زده است، اما بر اساس تعریف سازمان جنگل ها که حداقل تاج پوشش ۵ درصد به بالا درنظر گرفته شده است، وسعت جنگل های ایران حدود ۱۴ میلیون هکتار است.

 

نواحی رویشی ایران

 

ایران دارای پنج ناحیه رویشی هیرکانی (خزری) با مساحت ۱۹۶۷۳۱۶ هکتار، رویشی ایرانی – تورانی به مساحت ۴۰۳۲۷۴۷ هکتار، ارسبارانی به مساحت ۲۰۰۰۰۰ هکتار، زاگرسی به مساحت ۶۰۰۰۰۰۰ هکتار و خلیج -عمانی به مساحت ۲۱۱۹۰۰۰ هکتار است.

 

مرداد : بانک‌های کشور ۳۸ میلیون حساب جعلی افتتاح کردند

 

آمارهای تکان دهنده از افتتاح حساب‌های مشکل‌دار در نظام بانکی که رئیس کل بانک مرکزی تعداد دقیق آن را ۳۸ میلیون حساب اعلام کرده، موجب بهت و حیرت افکار عمومی شده است.

 

خبرگزاری مهر – فاطمه محمدی: در سال‌ها و دهه‌های گذشته نظام بانکی شاهد چندین اختلاس و فساد بزرگ بانکی بوده که با گذشت سال‌ها از وقوع آنها، هنوز پس لرزه‌های آن اقتصاد را تکان می دهد. فسادهای مالی از رقم ۱۲۳ میلیارد تومان فاضل خداداد در سال ۸۴ گرفته تا اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی سال ۹۰ مه آفرید خسروی و کشف فسادمالی ۱۲ هزار میلیاردی در سال گذشته که نخسین بار علی طیب نیا وزیر اقتصاد از آن پرده برداشت.

 

رازهای ۳۸ میلیون حساب بانکی مشکل‌دار

 

این در حالی است که چند روز پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره حساب‌های جعلی بانک گفته است: ۳۰۰ میلیون حساب در نظام بانکی وجود دارد که ۳۸ میلیون آن، حساب‌هایی است که دارای شماره شناسه و کد ملی تطبیق داده نشده است و از این تعداد، ۳۰ میلیون حساب راکد و ۸ میلیون حساب فعال است که ارقام آن کوچک است و هنوز شناسایی نشده اند.

 

در عین حال، حدود یک ماه پیش قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد، در جمع تولیدکنندگان و مدیران واحدهای صنعتی از قول یکی از مسئولان ارشد بانکی این خبر را افشا کرد که حدود ٣٠ میلیون حساب بانکی در کشور با کد ملی نامعتبر افتتاح شده که تنها پنج میلیون حساب بانکی با کد ملی نامعتبر مربوط به یکی از بانک‌های دولتی است.

 

جعفری عنوان کرده است که با جمعیت ٧۵ میلیونی، حدود ٣٧٠ میلیون حساب بانکی برای مشتریان گشایش یافته که به‌طور میانگین برای هر یک نفر ایرانی پنج حساب بانکی ثبت شده است. این نماینده مجلس گفته است: ثبت ٣٠ میلیون حساب بانکی با کدملی نامعتبر به‌معنای ثبت ٣٠ میلیون حساب جعلی برای انجام امور خلاف، پول‌شویی و کلاهبرداری است.

 

حال باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی این ۳۸ میلیون حساب بانکی مشکل‌دار را مسدود می‌کند و یا اینکه باید منتظر فسادهای بزرگتر در نظام بانکی کشور باشیم.

 

۶ مرداد : تنش شدید آبی در ۱۲ استان؛ مخازن ۱۶۰ سد نصف شد/ وضعیت قرمز آب در ۴ استان

 

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه ۱۲ استان کشور در تنش شدید آبی قرار دارند، گفت: مخازن ۱۶۰ سد بزرگ مخزنی کشور نصف شد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا راعی‌عزآبادی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تا به امروز ۲۶.۲ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها شده است، گفت: در حالی‌ که در همین تاریخ در سال گذشته ۳۰.۱۱ میلیارد مترمکعب ورودی سدهای کشور بوده است.

 

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب اظهارداشت: نزدیک به ۱۶۰ سد مخزنی عمده در کشور داریم که وظایف تامین آب شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت کشور را به عهده دارند که هم‌اکنون نیمی از ظرفیت مخازن این سدها خالی است.

 

راعی عزآبادی ادامه داد: ۴ استان وضعیت مناسبی از نظر منابع آب ندارند و در گروه استان‌های کم‌آب قرار می‌گیرند که این استان‌ها شامل بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان است.

 

وی با بیان اینکه یکی از کارهای دفتر مطالعاتی منابع آب کشور تحقیق و مطالعه وضعیت بارش در استان‌های مختلف است، بیان داشت: ۵ استان از ابتدای سال آبی تا امروز بیشترین بارش را داشته‌اند که شامل استان گیلان با یک هزار و ۶۸ میلیمتر، مازندران ۶۰۶ میلیمتر، چهارمحال و بختیاری ۶۶۸ میلیمتر، لرستان ۴۷۲ میلیمتر و کهگیلویه و بویراحمد ۴۱۹ میلیمتر از این نعمت خداوندی برخوردار بوده‌اند.

 

وی اضافه کرد: استان‌هایی که کمتر از ۱۰۰ میلیمتر بارندگی شده شامل، استان‌های خراسان جنوبی با ۹۸ میلیمتر، هرمزگان با ۷۰ میلیمتر، سمنان با ۹۴ میلیمتر، ‌سیستان و بلوچستان با ۷۶ میلیمتر و استان یزد با ۹۶ میلیمتر است و ۵ استانی هستند که کمترین میزان بارندگی را داشته‌اند و این به‌ خاطر طبیعت منطقه است، زیرا بیشتر این استان‌ها در ایران مرکزی و جنوب کشور یا در ناحیه کویری هستند.

 

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان این مطلب که از بین ۳۱ استان کشور، ‌۱۲ استان نسبت به سال گذشته افزایش بارندگی داشته‌اند و ۱۹ استان با کاهش بارندگی روبرو بودند، گفت: مردم و مسئولان بدانند افزایش نسبی بارندگی در این ۱۲ استان به این معنی نیست که وضعیت آب این مناطق خوب است و هر طور که بخواهیم می‌توانیم مصرف کنیم، بلکه باید با نگاه قناعت که یکی از خصوصیات خوب ما ایرانیان است، نسبت به مصرف آب در شرب و بهداشت و صنعت و کشاورزی استفاده کنیم تا ماه باقیمانده تابستان را به‌خوبی سپری کنیم و دچار مشکل و بحران نشویم.

 

وی از ۴ استان که از نظر منابع آب وضعیت مناسبی ندارند و در گروه استان‌های کم‌آب قرار می‌گیرند یاد کرد و افزود: این استان‌ها شامل بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان است. این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: ۱۲ استان نیز با تنش شدید آبی روبرو هستند که در این خصوص می‌توان به استان‌های یزد، ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و همدان اشاره کرد.

 

راعی عزآبادی گفت: ۱۵ استان بقیه جزو استان‌هایی هستند که در تنش آبی قرار دارند.

 

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب کشور، تعداد سدهای مخزنی کشور را حدود ۱۶۰ سد اعلام و اضافه کرد: وظایف تامین آب شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت کشور به عهده این سدها است دارند که ۵۲ درصد میانگین مخازن آنها خالی است و حدود ۱۳درصد نیز ورودی این سدها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری تا به امروز ۲۶.۲ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها شده، در حالی‌ که در همین تاریخ در سال گذشته ۳۰.۱۱ میلیارد مترمکعب ورودی سدهای ما بوده و خروجی از سدهای نیز امسال نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.

 

این مقام مسئول در وزارت نیرو در ادامه ظرفیت سدهای عنوان شده در صورت پُر بودن را برابر ۴۹.۱ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: تا به امروز ۲۳.۷۵ میلیارد مترمکعب مخازن سدها پُرشده در حالی‌ که در سال گذشته ۲۵.۵ میلیارد مترمکعب این سدها پُر بوده، در نتیجه ظرفیت کل سدها در سال گذشته ۷ درصد بیشتر از امسال بوده و این مسئله ایجاب می‌کند مصرف بهینه را مدنظر داشته باشیم.

 

۲مردارد: ۶ میلیون فرد گرسنه در کشور وجود دارد

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت که ۱۲ میلیون نیازمند در کشور وجود دارد که ۶ میلیون نفر از این افراد تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند.

 

۶ میلیون فرد گرسنه در کشور وجود دارد

 

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آمارهای منتشر شده از میزان فقر در کشور ادعا کرد: “براساس آماری که وزارت اطلاعات منتشر کرده است ۱۰ درصد شهرنشینان و ۱۸ درصد روستاییان جزء افراد فقیر جامعه هستند”.

 

وی افزود: “براساس آمارها در مجموع حدود ۱۴ درصد مردم کشور که تقریبا ۱۲ میلیون نفر را شامل می‌شود، گرسنه هستند”.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: “نیمی از این افراد تحت پوشش دو نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند و به گونه‌ای می‌توان گفت که فقر آنها در یک نهاد ثبت شده است و وقتی دولت می‌گوید ما به فقرا رسیدگی کرده ایم منظور همین ۶ میلیون نفر است”.

 

رحماندوست تصریح کرد: “در صورتی که ۶ میلیون نفر در کشور وجود دارند که تحت پوشش هیچ ارکان حمایتی نیستند و طی مطالعات تخمینی اجتماعی مجلس تعداد این افراد به ۱۰ میلیون نفر هم می‌رسد که به تعبیر وزارت اطلاعات این افراد گرسنه هستند”.

 

وی افزود: “می‌توان گفت که حداکثر در آمد این ۶ میلیون نفر همان مبلغ ۴۵۵۰۰ تومان یارانه است و حتی بعضا دیده می‌شود که به برخی از این افراد یارانه هم تعلق نمی‌گیرد”.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©