Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ برابر با  ۲۹ آوريل ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴  برابر با ۲۹ آوريل ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۸۸)

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ برابر با ۲۷ آوريل ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ثبت احوال :هر ساعت ،ثبت ۱۹ طلاق

 

افزایش مرگ ۳۳ در صدی زنان معتاد

 

۵۲۰ شهر کشور با کم آبی روبرو اند

 

۵۰  درصد مخازن سدهای کشور خالی است

 

صندوق بین المللی: نرخ بیکاری در ایران و دیگر کشورهای جهان

 

افزایش  دو برابری  نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان  ، کاهش سن زنان سرپرست

 

زنان ایرانی در یک دهه گدشته بیکارتر شده اند .۱۲ در صد شاغل هستند ، بیش از ۸۰ در صد خانه نشین هستند

 

مرکز آمار: تورم ایران۸\۱۴ در صد

 

۳۰ فروردین : ثبت احوال :هر ساعت ،ثبت ۱۹ طلاق

 

عصر ایران

 

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه آمار طلاق در کشور همچنان رو به افزایش است، گفت: در سال گذشته(۱۳۹۳) هر ساعت ۱۹ طلاق به ثبت رسیده است.علی اکبر محزون در گفت وگو با ایرنا افزود: در مجموع ۱۶۳ هزار و ۵۷۲ مورد طلاق در سال ۹۳ در کشور به ثبت رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل(۱۳۹۲)، با افزایش ۵،۳ درصدی روبرو بوده است.

 

وی ادامه داد: ۱۴۹ هزار و ۶۴۷ مورد از این طلاق ها در مناطق شهری و ۱۳ هزار و ۹۳۵ مورد نیز در مناطق روستایی به ثبت رسیده است.

 

محزون گفت: در هر ماه نیز ۱۳ هزار و ۶۳۱ مورد و هر شبانه روز ۴۴۸ مورد طلاق در کشور ثبت شده است.

 

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی ومهاجرت سازمان ثبت احوال کشور افزود: براساس آمارها، نرخ طلاق به ازای هر یکهزار نفر جمعیت کشور ۲،۱ درصد است یعنی به ازای هر یکهزار نفر جمعیت ۲،۱ مورد طلاق در کشور ثبت می شود.

 

  سه استان دارای بیشترین میزان طلاق

 

 محزون گفت: استان های خراسان رضوی با سه مورد طلاق به ازای هر یکهزار نفر جمعیت، گیلان ۲،۸ و تهران با ۲،۶ مورد طلاق، بیشترین میزان طلاق را در سطح کشور داشته اند و آمار طلاق در این استان ها بیشتر از میانگین کشوری است.

 

سیستان وبلوچستان همچنان در صدر کمترین آمار طلاق

 

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی ومهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: استان سیستان وبلوچستان نیز با نیم درصد، کمترین میزان طلاق در سطح کشور را دارد و همچنان در صدر کمترین آمار مربوط به طلاق در میان استان ها است.

 

وی ادامه داد: در استان ایلام نیز به ازای هر یکهزار نفر جمعیت یک مورد طلاق و در یزد نیز ۱،۲ مورد طلاق به ثبت رسیده که این سه استان نیز نرخ طلاق پایین از میانگین کشوری را به خود اختصاص داده اند.

 

به گفته محزون، براساس آمار، در سال ۹۳ به ازای هر ۴،۴ مورد ازدواج در کشور یک مورد طلاق به ثبت رسیده و این در حالیست که سال ۹۲ به ازای هر پنج مورد ازدواج یک مورد طلاق به ثبت می رسید.

 

۳۰ فروردین : افزایش مرگ ۳۳ در صدی زنان معتاد

 

قائم مقام دبیر ستاد مواد مخدر از مرگ ۲ هزار و ۴۶۸ معتاد مرد و ۲۷۹ معتاد زن به علت سوء مصرف مواد خبر داد.

 

به گزارش مهر، دکتر علیرضا جزینی در نخستین نشست خبری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران از پذیرش روزانه ۶۰ معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ این ستاد خبر داد و افزود: در مجموع ۶ هزار و ۷۷۳ مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در سطح کشور بیش از ۷۳۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده اند که این مراکز در طول سال ۹۳ از سوی کارشناسان ۱۰ هزار بار مورد بازدید و بازرسی قرار گرفته است.

 

وی با اعلام اینکه میزان انتقال بیماری های واگیردار از طریق سرنگ های آلوده ۴۵ درصد کاهش یافته است، افزود: میزان انتقال بیماری های واگیر از طریق رابطه جنسی از ۱۲ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته است که جا دارد مسئولان نسبت به این افزایش حساسیت بیشتری نشان دهند.

 

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از وجود ۳۷ مرکز نگهداری زنان و ۱۷ مرکز کاهش آسیب اعتیاد در سطح کشور خبر داد و گفت: مقرر شده تا در تمام مراکز استانها یک مرکز ویژه نگهداری زنان معتاد تاسیس شود.

 

جزینی از ساماندهی هزار و ۵۳۰ مرکز درمان غیرمجاز در سطح کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها ۱۰۰ مرکز غیرمجاز در کشور وجود دارد که فراوانی این مراکز بیشتر مربوط به استان های البرز، خراسان رضوی و تهران می شود.

 

وی همچنین از حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۵۰۰ نفر از معتادان در سطح تهران و ۵۰۰ نفر در سایر استانها خبر داد و افزود: به صورت نمونه مرکز اخوان در تهران ۲۵۰ نفر را تحت آموزش های سازمان فنی و حرفه ای قرار داده و در حال حاضر این افراد آموزش دیده و بهبود یافته مشغول به کار هستند.

 

دکتر جزینی از افزایش دو برابری ظرفیت آموزش بهبود یافتگان نسبت به سال گذشته در سال جاری خبر داد و افزود: در حالی که از بودجه ۳۰ میلیاردی سال ۹۳ تنها ۵ درصد محقق شده است، قرار است تا مابقی این بودجه در کنار بودجه ۳۰ میلیارد تومانی سال ۹۴ در سال جاری به ما اختصاص یابد که این موضوع به وزارت رفاه نیز ابلاغ شده است.

 

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره بیمه معتادان هم گفت: در سال ۹۲، ۲۲.۵ میلیارد تومان بودجه برای بیمه معتادان اختصاص یافته است که این مقدار در سال ۹۳ به ۳۰ میلیارد تومان افزایش رسیده است.

 

وی گفت: بیمه درمان برای همه معتادان تحت پوشش بیمه پایه قرار داده شده و شامل همه مراکز سرپایی و اقامتی می شود و اولویت درمان با کودکان معتاد و زنان معتاد پرخطر اعلام شده است.

 

به گفته جزینی، در سال ۹۳، ۲ هزار و ۴۶۸ معتاد مرد با ۳ درصد کاهش و ۲۷۹ معتاد زن با ۳۳ درصد افزایش به علت سوء مصرف مواد جان خود را از دست داده اند.

 

وی در مورد فعالیت سازمان های مردم نهاد در خصوص جمع آوری و درمان معتادان نیز، گفت: در سال ۹۳، ۸۶۷ سازمان مردم نهاد در حوزه فرهنگی و پیشگیری، هزار و ۳۱ سمن در حوزه درمان، ۱۹۱ سمن در حوزه کاهش آسیب فعالیت داشتند که برای آنها ۳۲۹ دوره آموزش برگزار شده است.

 

۲۹فروردین : ۵۲۰ شهر کشور با کم آبی روبرو اند

 

فرارو

 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در حال حاضر ۵۲۰ شهر پرجمعیت و ۱۳ مرکز استان با مشکلات شدید کم‌آبی روبرو هستند.

 

مهندس اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مسئولان محلی باید از روش‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای رفع مشکل کم آبی استفاده کنند و مطمئناً با فرهنگ‌سازی در این خصوص شاهد کاهش قابل‌توجه خسارات جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی مقاوم در کشور احداث‌ شده است، ادامه داد: تا پایان امسال تعداد ۲۵۰ هزار واحد مسکونی دیگر در کشور بازسازی و بهینه‌سازی می‌شود.

 

وی افزود: ۵۶ هزار مدرسه کشور بازسازی و ۱۸ هزار مدرسه نیز مقاوم‌سازی شده است و عزم دولت تدبیر و امید بر این است که کلیه بافت‌های فرسوده شهرها و اماکن غیر مقاوم روستایی در سراسر کشور بر اساس استانداردهای فنی و مهندسی مقاوم‌سازی شوند تا کشور در آینده شاهد بحرانی به نام تلفات و خسارت‌های ناشی از زمین‌لرزه نباشد.

 

 

 

۲۶ فروردین : ۵۰  درصد مخازن سدهای کشور خالی است

 

تهران – ایرنا – ۵۰ درصد ظرفیت آبگیری ۱۵۹ سد تامین کننده آب شرب، صنعت، تولید برق، کشاورزی و پیشگیری از بروز سیلاب، در زمان حاضر خالی است.

 

رضا راعی مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره وضعیت منابع آبی کشور با توجه به بارندگی های اخیر، افزود: تاکنون ۲۰۵ روز از سال آبی را پشت سر گذاشته ایم و تنها حدود ۱۶۰ روز دیگر باقی مانده که سه ماه آن تابستان و فصل گرما است.

 

وی با بیان آنکه متوسط بارندگی در کشور ۲۴۰ میلی متر است، ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۷۰ میلی متر بارندگی داشته ایم که تا این لحظه ۷۰ میلی متر نسبت به رقم مورد نظر کاهش بارش را شاهد هستیم.

 

این مقام مسئول در خصوص وضعیت منابع آبی کشور نیز گفت: در حال حاضر ورودی آب به سدهای کشور ۱۶٫۷ میلیارد مترمکعب بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۰٫۶ میلیارد مترمکعب بوده با کاهش ۱۹ درصدی مواجه است.

 

راعی اظهار داشت: حجم مخازن سدهای کشور در حال حاضر ۲۴٫۳ میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۶٫۴ میلیارد متر مکعب بود، نشانگر کاهش هفت درصدی است.

 

وی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی کشور تا امروز ۱۷۰ میلی متر بوده است، گفت: در مدت مشابه سال گذشته متوسط بارندگی ۱۹۲ میلی متر بوده که بارش امسال ۱۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد.

 

وی افزود: متوسط بارندگی در بلندمدت نیز ۱۹۹ میلی متر بوده که این میزان در مقایسه با متوسط بارندگی ۱۷۰ میلی متر سال آبی جاری نشانگر کاهش ۱۵ درصدی است.

 

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه شش حوضه اصلی آبریز در کشور داریم، خاطرنشان کرد: سه حوضه آبریز وضعیت مناسب و سه حوضه با کاهش بارندگی روبروست.

 

راعی گفت: در حوضه آبریز ارومیه تا امروز ۲۵۰ میلی متر متوسط بارندگی را شاهد هستیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد، حوضه آبریز دریای مازندران با ۳۴۹ میلی متر بارندگی نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۷ درصد و حوضه آبریز سرخس با ۱۷۲ میلی متر بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

 

وی افزود: حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با متوسط ۲۱۳ میلی متر بارندگی ۳۲ درصد، حوضه آبریز مرکز شرق با ۷۴ میلی متر بارندگی با ۱۵ درصد و حوضه آبریز فلات مرکزی با ۱۱۶ میلی متر بارندگی ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می دهد.

 

به گفته این مدیر حوضه منابع آبی وزارت نیرو، میانگین شش حوضه آبریز کشور نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت یک درصد کاهش را نشان می دهد.

 

راعی با تاکید بر اینکه مردم باید شکرگزار نعمت های الهی باشند، تصریح کرد: البته نباید اشتباه کنیم چرا که میزان بارندگی چند روز اخیر مسکنی بیش نیست و هنوز از نظر حجم مخازن و میزان بارندگی کمبود داریم.

 

 

 

۲۶فروردین : صندوق بین المللی: نرخ بیکاری در ایران و دیگر کشورهای جهان

 

قطره

 

صندوق بین المللی پول با اشاره به روند افزایشی نرخ بیکاری در ایران اعلام کرد ایران با نرخ بیکاری ۱۱.۲ درصدی رتبه ۲۶ در رده بندی کشورهای جهان از نظر نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.

 

 به گزارش جنوب نیوز، جدیدترین آمارهای صندوق بین المللی پول از نرخ بیکاری در کشورهای جهان نشان می دهد مشکل بیکاری در ایران طی سال های اخیر در حال بدتر شدن بوده است.

 

در حالی که نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۰٫۴ درصد بوده است این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۱۱٫۲ درصد افزایش یافته و بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول وضعیت بیکاری در ایران طی سال جاری میلادی نیز بدتر خواهد شد و نرخ بیکاری ایران در این سال به ۱۲٫۲ درصد خواهد رسید.

 

به موازات افزایش نرخ بیکاری در ایران جایگاه این کشور در رده بندی جهان نیز بدتر شده است. ایران در سال ۲۰۱۳ در رده بندی ۱۰۷ کشور جهان از نظر نرخ بیکاری رتبه ۲۹ را به خود اختصاص داده بود اما رتبه ایران در سال ۲۰۱۴ با تغییر سه پله ای به ۲۶ رسیده است.

 

مقدونیه بالاترین نرخ بیکاری را در سال ۲۰۱۴ داشته است. نرخ بیکاری این کشور ۲۸٫۴ درصد اعلام شده است. بوسنی و هرزگوین با نرخ بیکاری ۲۷٫۵ درصدی و یونان با نرخ بیکاری ۲۶٫۵ درصدی به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

 

بر اساس این گزارش کشورهای اروپایی در مراتب بالایی رده بندی کشورهای بیکار جهان قرار گرفته اند. در حالی که سه رتبه نخست به کشورهایی اروپایی اختصاص دارد اسپانیا نیز با نرخ بیکاری ۲۴٫۴ درصدی در رتبه چهارم جهان و پرتغال با نرخ بیکاری ۱۳٫۸ درصدی در رتبه ۱۴ قرار گرفته اند. ایتالیا نیز با نرخ بیکاری ۱۲٫۸ درصدی جایگاه ۲۰ را به خود اختصاص داده است.

 

نرخ بیکاری برخی کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۴ عبارت است از: آفریقای جنوبی ۲۵٫۱ درصد، اوکراین ۱۰٫۴ درصد، فرانسه ۱۰٫۲ درصد، ترکیه ۹٫۹ درصد، هلند ۷٫۳ درصد، آمریکا ۶٫۱ درصد، انگلیس ۶٫۲ درصد، عربستان ۵٫۵ درصد، آلمان ۴٫۹ درصد.

 

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول ایران با نرخ بیکاری ۱۲٫۲ درصدی در سال ۲۰۱۵ در جایگاه ۲۳ جهان از این نظر قرار خواهد گرفت.

 

منبع/تسنیم

 

۲۲ فروردین : افزایش  دو برابری  نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان  ، کاهش سن زنان سرپرست

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایلنا، علی ربیعی : پایین آمدن سن زنان سرپرست خانوار، افزایش دو برابری نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان، فصلی بودن کار زنان، گرایش زنان به سمت کارهای خدماتی و عدم استقبال کارفرمایان از حضور زنان در محیط‌های کاری از جمله آسیب‌های پیش روی حوزه زنان است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حل مسائل حوزه زنان نیازمند یک برنامه توسعه اجتماعی است، گفت: در سال آینده چند سیاست موثر را در این حوزه سیاست گذاری خواهیم کرد

 

 

 

۶ فروردین : زنان ایرانی در یک دهه گدشته بیکارتر شده اند .۱۲ در صد شاغل هستند ، بیش از ۸۰ در صد خانه نشین هستند

 

خبرآنلاین

 

۱۲درصد از زنان ایرانی شاغل هستند و بیش از ۸۰درصدشان خانه‌دار. از میان آن ۱۲درصد هم ۵۲درصد از زنان، مشاغل غیررسمی دارند. اما دولت می‌گوید که قصد دارد فرصت‌های برابر برای زن و مرد فراهم کند.

 

در فضای سیاسی، زنان کمتر از یک پنجم مسئولیت‌ها را دارند و در فضای اقتصادی، شاخص مشارکت زنان نزولی است.

 

 

 

۱ فروردین : مرکز آمار: تورم ایران۸\۱۴ در صد

 

عصر ایران

 

مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند سال ۱۳۹۳ را  ۱۴٫۸ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفند ۹۳ نیز ۱۴٫۲ درصد شد.

نرخ تورم ماهانه هم در این ماه ۰٫۶ درصد محاسبه شده است .

 

نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر نرخ تورم بهمن در مقایسه با اسفند است.

 

این مرکز ماه گذشته نیز نرخ تورم مناطق شهری در دوازده ماه منتهی به بهمن را ۱۵ و دو دهم درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ۹۳ را هم ۱۴ و ۴ دهم درصد اعلام کرده بود .

 

نرخ تورم ماهانه در بهمن هم صفر بود که به معنای نبود تغییر در نرخ تورم بهمن در مقایسه با دی است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©