Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ برابر با  ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲  برابر با ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۴۱)

۱۷ شهریور ۱۳۹۲ـ ۸ سپتامبر ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

هم اکنون در سنین بین ۱۰ تا ۴۹سال حدود ۳میلیون نفربی سواد هستند.

« 4 تا 6 میلیون پیردختردر کشور وجود دارد »

ایران دارای بالاترین میزان تورم در بین ۱۴۸ کشور

« با توجه جمعیت کشور احداث ۱۷۰ هزار مسجد دیگر ضروری است »

ابتلاء سالانه ۹۰۰۰ زن ایرانی به سرطان پستان

ابتلاء سالانه ۹۰۰۰ زن ایرانی به سرطان پستان

اختلاف دستمزد کارگران با تورم رکورد زد/ شکاف بی‌سابقه 20 درصدی هزینه و درآمد

مرگ ۶۰۸۳ تن در حوادث رانندگی تیرماه

آمار صادرات وارادت ایران در ۵ ماه اول ۹۲

بیش از ۴ هزار کارگر ساختمانی در بروجرد به جمعیت بیکاران می‌پیوندند

هشدار وزیر اقتصاد درباره “سونامی تاریخی بیکاری

 

۱۷ شهریور : هم اکنون در سنین بین ۱۰ تا ۴۹سال حدود ۳میلیون نفربی سواد هستند.

 خراسان.هم اکنون در کشور، در سنین ۱۰ تا ۴۹سال حدود ۳میلیون نفر بی سواد هستند.  عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که هم اکنون در سنین بین ۱۰ تا ۴۹سال حدود ۳میلیون بی سواد در کشور داریم، گفت: سازمان نهضت سوادآموزی تلاش می کند برای تحت پوشش قرار دادن این افراد به روش هایی همچون برون سپاری متوسل شود. قاسم جعفری در گفت وگو با تسنیم، افزود: برخی افراد بی سواد کودکان بازمانده از تحصیل هستند که به دلیل اوضاع نامناسب خانوادگی و اقتصادی، مجبور به ترک تحصیل و کار کردن هستند که باید با حمایت های لازم زمینه تحصیل آنان را فراهم کرد

   

   

۱۶ شهریور : « 4 تا 6 میلیون پیردختردر کشور وجود دارد »

 اعتدال

دختران آماده ازدواج در ایران ۸ رقمی شدند

یک آسیب شناس اجتماعی با اعلام اینکه ۱۱ میلیون دختر آماده ازدواج داریم؛از شیوع پدیده پیر دختری در ایران خبر داد و گفت: ۴ تا ۶ میلیون پیردختردر کشور وجود دارند که این می تواند تبعات اجتماعی بدی را برای جامعه رقم زند.

دکتر مجید ابهری با بیان اینکه این دختران به این نتیجه رسیده اند که ازدواج به درد آن ها نمی خورد افزود: ۴۰ درصد دختران مجرد ایرانی به مرحله تجرد کامل رسیده اند که عوامل زیادی دراین زمینه نقش داشته است.

وی با تاکید بر افزایش آماردختران مجرد و آماده ازدواج ، دلایل مختلفی مثل مشکلات اقتصادی ، تورم و گرانی ، اشتغال ؛ گرانی مسکن از نظرمادی و حس عدم مسئولیت پذیری پسران از نظر رفتاری را از موانع اصلی ازدواج خواند.

ابهری عبور دختران از سنین مطلوب ازدواج وحتی رسیدن به سن یائسگی را پیر دختری خواند و گفت: این افراد سن مطلوب ازدواج را به دلایلی از دست داده اند اما هنوز مجرد می باشندو اینچنین امروز جامعه مواجه با پدیده به نام “پیر دختری “شده است.

 

 

۱۶ شهریور: ایران دارای بالاترین میزان تورم در بین ۱۴۸ کشور

 عصر ایران.مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران بالاترین میزان تورم

را در بین ۱۴۸ کشور دنیا در سال ۲۰۱۲ داشته است.

به گزارش ایسنا، در رده‌بندی مجمع جهانی اقتصاد نرخ تورم در ایران ۳۰٫۶ درصد اعلام شده و به این ترتیب

ایران دارای بالاترین میزان تورم در جهان اعلام شده است. در این رده‌بندی تورم در

دو کشور گرجستان و سوئیس منفی بوده و تورم در ژاپن نیز صفر اعلام شده است. همچنین

تورم در کشورهای برونئی دارالسلام، اوکراین، امارات، نروژ و سوئد نیز زیر یک درصد

اعلام شده است.

۱۰ کشور ایران، اتیوپی، مالاوی، ونزوئلا، تانزانیا، گینه،

مغولستان، اوگاندا، سیرالئون و نیجریه نیز دارای بالاترین میزان تورم در جهان

هستند. ۱۰ کشور گرجستان، سوئیس، ژاپن، برونئی دارالسلام، اوکراین، امارات، نروژ،

سوئد، یونان و نیوزلند نیز دارای کمترین میزان تورم در جهان هستند.

 

۱۵ شهریور : « با توجه جمعیت کشور احداث ۱۷۰ هزار مسجد دیگر ضروری است »

 قطره

عرش نیوز ؛ سید محمد عبدالهی، دبیر ستاد بیست و دومین اجلاس سراسری نماز در خرم آباد، در گفتوگو با رسا، با بیان این که ۷۰ هزار مسجد در کشور وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به جمعیت کشور احداث ۱۷۰ هزار مسجد در سطح کشور ضروری است. عبدالهی با بیان این که نماز ارتباطی فردی نیست، خاطرنشان کرد: نماز مهم ترین تنظیم کننده روابط میان انسان ها است.

 

۱۲  شهریور :ابتلاء سالانه ۹۰۰۰ زن ایرانی به سرطان پستان

        

سلامت نیوز : عضو کمیته علمی کنگره انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه ایران به لحاظ میزان شیوع سرطان پستان جزو کشورهایی با شیوع متوسط است، گفت: این بدان معناست که میزان شیوع ۲۵ تا ۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و سالانه ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ مورد جدید ابتلاء به سرطان پستان در کشور شناسایی می‌شوند.به گزارش سلامت نیوز ؛ “احمد کاویانی” با هشدار نسبت به کاهش سن ابتلاء به سرطان پستان در ایران و این‌که این سرطان در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته در مراحل بالا‌تر تشخیص داده می‌شود، اظهار کرد: اما با این وجود وضعیت تشخیص در ۱۵ سال اخیر پیشرفت خوبی داشته است اما هم‌چنان ایده‌آل نیست.

 

وی با تاکید بر ضرورت اقدامات انجام شده برای پیشرفت بیشتر افزود: در کشورهای پیشرفته سرطان سینه به‌ندرت در مراحل ۳ یا ۴ تشخیص داده می‌شوند.

 

۱۱ شهریور : ابتلاء سالانه ۹۰۰۰ زن ایرانی به سرطان پستان

 به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، شاخص کل قیمتها در مرداد ماه ۱۳۹۲ به ۱۶۸.۱ رسیده که نسبت به ماه گذشته ۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

براساس این گزارش شاخص قیمت‌ها (تورم نقطه به نقطه) در مردادماه به ۳۸.۴ درصد رسید که نسبت به تیرماه امسال ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

همچنین در ماه مورد بررسی شاخص تورم به ۳۵.۱ درصد رسید که نسبت به ماه پیش از آن ۱.۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در مردادماه سال ۱۳۹۲ براساس سال پایه جدید (سال ۱۳۹۰) شاخص کل (برمبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در مردادماه سال ۱۳۹۲ عدد ۱۶۸.۱ را نشان می‌دهد که این رقم نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۸.۴ درصد است.

درصد تغییرات شاخل کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به مرداد ماه سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۵.۱ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه ۱۳۹۲ (۳۳.۹) افزایش یافته است.

شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۲۱۰.۴ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد ۲۰۸.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص گروه اصلی «خوراکی ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۵۱.۷ درصد است.

شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌های و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۷

درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به مرداد ماه ۱۳۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۳.۳ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه ۱۳۹۲ (۵۲.۷) افزایش یافته است.

شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در مرداد ماه ۹۲ به رقم ۱۵۳.۷ رسید که ۱.۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.

میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۲.۶ درصد بوده و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مرداد ماه سال ۱۳۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲۸.۳ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه ۱۳۹۲ (۲۷.۱) افزایش یافته است.

بر اساس سال پایه ۹۰، شاخص گروه عمده «خوراکیها،‌ آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به ۲۱۰.۴ رسید که نسبت به ماه گذشته ۲.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۳.۳ درصد است که نسبت به تیرماه ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در مردادماه ۹۲ به رقم ۱۵۳.۷ رسید که ۱.۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲.۶ درصد بوده و تورم ۱۲ ماه منتهی به مرداد ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۸.۳ درصد است که نسبت به تیرماه ۱.۲ درصد افزایش دارد.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت ها در مردادماه نسبت به مدت مشابه سال قبل در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن ۴۸.۲ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۵۳.۲ درصد، قند و شکر و شیرینی‌ها،‌ ۳۵.۴ درصد،‌ دخانیات، ۱۰۴  درصد پوشاک و کفش ۴۶.۱ درصد، مسکن ۲۰.۲ درصد و بهداشت و درمان ۳۱.۳ درصد است.

۱۱ شهریور : اختلاف دستمزد کارگران با تورم رکورد زد/ شکاف بی‌سابقه 20 درصدی هزینه و درآمد

 مهر

به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون بیش از نیمی از کل شاغلان کشور در بخش های مختلف که جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر را شامل می شود مشمول قانون کار هستند و کارگر نامیده می شوند. همچنین بنا به گفته فعالان حوزه بازار کار، جمعیت مشمولان مستقیم با خانواده های آنها تا ۳۵ میلیون نفر (بر مبنای هر خانوار کارگری ۳ نفر) از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که دستمزد آنها توسط شورای عالی کار متشکل از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در پایان هر سال تعیین و ابلاغ می شود.

به دلیل مسائل گوناگون در دو دهه اخیر، کارگران نتوانسته اند دستمزدهای واقعی به میزان رشد هزینه های سالیانه و افزایش قیمت ها را دریافت کنند و در بیشتر موارد خانوارهای کارگری کشور دارای مسائل مالی و مشکلات ناشی از کمبود درآمد هستند.

جایگاه نمایشی دولت در تصمیم گیری ها

حداقل دستمزد تعیین شده برای مشمولان قانون کار در سال جاری ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان بوده که نسبت به حداقل دستمزد ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومانی سال گذشته ۲۵ درصد افزایش نشان می دهد. این میزان افزایش سالیانه حداقل در دو دهه اخیر اتفاق نیفتاده است، اما کارگران می گویند افزایش ۹۷ هزار و ۴۲۵ تومانی دستمزد در سال جاری نه تنها مورد رضایت آنها نیست، بلکه ۲۵ هزار و ۷۲۰ تومان نیز کمتر از نرخ تورم رسمی اعلامی بانک مرکزی در پایان بهمن ماه سال گذشته است.

اگر شورای عالی کار می توانست تنها بر اساس یک بند ماده ۴۱ قانون کار (نرخ تورم) تصمیم گیری می کرد، با فرض مطرح نشدن بند تامین معیشت، حداقل دستمزد امسال کارگران در پایان اسفندماه سال گذشته باید به میزان ۵۱۲ هزار و ۸۴۵ تومان تعیین می شد، اما شورا در نهایت حداقل دستمزد را با ۲۵ هزار و ۷۲۰ تومان کمتر از مبلغ یادشده به میزان ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان مصوب و اعلام کرد.

 

 

۹ شهریور : مرگ ۶۰۸۳ تن در حوادث رانندگی تیرماه

 سازمان پزشکی قانونی  تلفات رانندگی در چهار ماهه امسال از مرگ ۶۰۸۳ تن در حوادث رانندگی تیرماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، در چهار ماهه نخست امسال استان‌های فارس با ۵۵۶، خراسان‌رضوی با ۴۵۲ و استان‌تهران با ۴۲۳ مورد بیشترین و استان‌های ایلام با ۴۶، کهگیلویه و بویراحمد با ۶۷ و یزد با ۷۳ مورد کمترین تلفات ناشی از حوادث رانندگی را داشتند.

از کل تلفات حوادث رانندگی چهار ماهه امسال ۳۹۱۹ تن در جاده‌های برون‌شهری، ۱۶۴۵ تن در مسیرهای درون شهری، ۴۸۶ تن در مسیرهای روستایی و ۳۳ تن در مسیرهای نامعلوم جان باخته‌ا‌ند.

دراین مدت همچنین ۱۱۳ هزار و ۵۲۶ تن در حوادث رانندگی مصدوم و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۸۱ هزار و ۸۸۲ تن مرد و ۳۱ هزار و ۶۴۴ تن زن بودند. آمار مصدومان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱٫۵ درصد افزایش یافته است.

در تیرماه امسال ۱۵۶۰ تن در حوادث رانندگی جان باختند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی‌ها ۱۹۳۳ تن بود، ۱۹٫۳ درصد کاهش یافته است.

از کل فوتی‌های حوادث رانندگی تیرماه ۱۲۰۶ تن مرد و ۳۵۴ تن زن بودند. همچنین در تیرماه امسال از کل فوتی‌های حوادث رانندگی ۱۰۱۴ تن در جاده‌های برون شهری،‌۴۳۷ تن در مسیرهای درون شهری، ۱۰۲ تن در محورهای روستایی و هفت تن در مسیرهای نامعلوم جان باختند.

بر اساس این گزارش در تیرماه امسال ۳۱ هزار و ۹۲۰ تن مصدوم به دنبال حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی کشور ارجاع شدند که ۲۳ هزار و ۳۶۳ تن آنان مرد و ۸۵۵۷ تن دیگر زن بودند. آمار مصدومان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴٫۱ درصد افزایش یافته است.

 

۸ شهرویور : آمار صادرات وارادت ایران در ۵ ماه اول ۹۲

 انتخاب

تازه‌ترین گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که در پنج ماه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی به ۱۵میلیارد و ۱۹۲میلیون دلار و ارزش واردات کشورمان به ۱۶میلیارد و ۳۰۷میلیون دلار رسیده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، در پنج ماه نخست سال جاری ارزش صادرات غیر نفتی ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۹/۷ درصد و ارزش واردات کشورمان در همین مدت ۳۶/۲۶ درصد کاهش داشته است.

در این مدت ۳۵ میلیون و ۱۰هزار تن انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی صادر و ۱۱ میلیون و ۱۹۰هزار تن انواع کالا وارد کشور شده است.

**صادرات

این گزارش می‌افزاید: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل سنگ‌آهن بهم‌فشرده نشده و کنسانتره‌های آن به ارزش ۵۵۲ میلیون دلار، متانول به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار و و قیر نفت به ارزش ۴۵۷ میلیون دلار بوده است.

این گزارش در خصوص ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: در پنج‌ماه نخست سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی ۳میلیارد و ۱۰۵میلیون دلار به میعانات گازی، ۳میلیارد و ۹۱۴میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۸میلیارد و ۱۷۳میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.

همچنین بررسی ترکیب کالاهای صادراتی نشان می‌دهد، میزان صادرات میعانات گازی در این مدت ۳/۱۴درصد، صادرات محصولات پتروشیمی ۴/۱۴درصد و صادرات سایر کالاها ۷/۱ درصد کاهش یافته است.

بنابراین گزارش در بین کالاهای صادراتی، صادرات سنگ آهن، متانول، قیر نفت و سیمان پورتلند به ترتیب با ۹۵ درصد، ۳۴درصد، ۹/۷درصد و ۱۵درصد افزایش همراه بوده است.

این گزارش می‌افزاید: بیشترین میزان کالاهای صادراتی به کشورهای چین به ارزش۲ میلیارد و ۵۴۰میلیون دلار، عراق ۲میلیارد و ۳۶۵میلیون دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد و ۴۳۶میلیون دلار، افغانستان یک ‌میلیارد و ۱۸۸میلیون دلارو هند به ارزش ۹۱۵میلیون دلار بوده است.

**واردات

در پنج ‌ماه نخست سال جاری همچنین ۱۱میلیون و ۱۹۰هزار تن کالا به ارزش ۱۶میلیارد و ۳۰۷میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ ارزش ۳۶/۲۶ درصد و از حیث وزن ۸۹/۲۷درصد کاهش نشان می دهد.

به گزارش دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک عمده کالاهای وارداتی شامل برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده به ارزش یک‌ میلیارد و ۹۲میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد به ارزش ۷۰۵میلیون دلار، دانه ذرت دامی به ارزش ۴۹۶میلیون دلار، دانه گندم سخت به ارزش ۴۱۵میلیون دلار و شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش ۲۸۰میلیون دلار بوده است.

این گزارش می‌افزاید: ۵ کشور عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، هند، کره جنوبی و ترکیه بوده است.

بر اساس این گزارش در این مدت ۳ میلیارد و ۲۱۴میلیون دلار انواع کالا از امارات متحده عربی، ۳میلیارد و ۲میلیون دلار از چین، یک میلیارد و ۶۱۴میلیون دلار از هند، یک میلیارد و ۴۸۴میلیون دلار از جمهوری کره و یک میلیارد و ۳۸۸میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.

 

۸ شهریور : بیش از ۴ هزار کارگر ساختمانی در بروجرد به جمعیت بیکاران می‌پیوندند

 ایلنا

دبیر خانه کارگر بروجرد از بیکاری بیش از ۴ هزار کارگر ساختمانی از ابتدای مهر ماه سال جاری به دلیل اتمام پروژه‌های مسکن مهر خبر داد.

«محمد گودرزی» در این باره به ایلنا گفت: بیش از ۴ هزار کارگر ساختمانی در بخش‌های مختلف مسکن مهر از جمله پروژهای ۶ هزار و ۵۰۰ واحدی شهرک مهرگان در شمال شهر بروجرد مشغول به کارند که تمامی این کارگران با تحویل واحد‌ها در اوایل مهرماه سال جاری، بیکار می‌شوند.

او با بیان اینکه در حال حاضر مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در تولید شغل است، افزود: این کارگران که با وجود اشتغال از حداقلهای معیشتی برخوردارند، با اتمام پروژه‌های مسکن مهر دچار مشکلات بیشتری خواهند شد.

به گفته این فعال کارگری، از مجموع کارگران شاغل در ساخت مسکن مهر بروجرد، فقط ۲۰ درصد از کارگران از خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی بهره‌مند شده‌اند و این در حالیست که این کارگران علاوه بر محرومیت از خدمات درمانی، از خدمات مستمری بیمه بیکاری نیز نمی‌توانند استفاده کنند.

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به جمعیت ۳۰ هزار نفری بیکاران جویای کار در شهرستان بروجرد گفت: در صورتی که ساخت پروژه‌های مسکن مهر ادامه پیدا نکند این تعداد کارگر به جمع بیکاران این شهرستان افزوده می‌شوند.

 

۶ شهریور : هشدار وزیر اقتصاد درباره “سونامی تاریخی بیکاری

 فرارو

با اینکه وزیر کار دولت احمدی نژاد ادعای ایجاد ۷ میلیون فرصت شغلی را مطرح کرده بود، وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید می گوید به زودی بازار کار کشور با بحران ۸٫۵ میلیون کارجو مواجه خواهد شد. در صورت رسیدن آمار متقاضیان کار کشور به میزان یادشده، کشور با تقاضای تاریخی کار در ۱۰۰ سال گذشته مواجه می شود.

با این حال، آنچه که از آن به عنوان رشد یکباره جمعیت در دهه ۶۰ و رسیدن سیل جمعیت جوان به دروازه های بازار کار کشور در دهه های ۸۰ و ۹۰ باعث شده تا بیکاری جوانان و تلاش برای پیدا کردن کار در زمره مهم ترین خواسته های جامعه و از معضلات بزرگ خانواده ها تلقی شود.

سیل بیکاری و خرابی آن در خانواده ها

کارشناسان بازار کار معتقدند بیکاری آنچنان برای کشور جدی شده و به یک بحران برای جوانان تبدیل شده که کمتر خانواده ای را می توان یافت در آن حداقل یک فرد بیکار وجود نداشته باشد و زمانی جلوه بیکاری در جامعه بدتر می شود که بخش قابل توجهی از بیکاران کشور را تحصیل کردگان دانشگاهی و افراد دارای مدارک بالاتر از دیپلم متوسطه تشکیل می دهند.

مسئله مربوط به بیکاری جوانان دانشگاهی چنان در جامعه مطرح شده که بیکاری این قشر حتی در بین دارندگان مدارک عالی فوق لیسانس و دکترا نیز دیده می شود و امروز هزاران نفر از بیکاران کشور را می توان را در این گروه ها جستجو کرد.

دکتر حسن روحانی؛ رئیس جمهور در ماه های اخیر همزمان با برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و پس از آن که به صورت رسمی عهده دار این مسئولیت شد درباره موضوع بیکاری در جامعه سخن گفته و با تاکید بر آمار ۳ میلیونی بیکاران مرکز آمار ایران، این موضوع را از چالش های جدی دولت دانسته است.

وزیر اقتصاد: ۸٫۵ میلیون بیکار در راه است

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در روزهای گذشته به موضوع بیکاری و چالش کارجویان با عدم تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار کشور پرداخته است. وزیر اقتصاد عنوان کرد: از طرفی ما یک جمعیت انبوه آماده کار داریم که چیزی حدود ۵ میلیون نفر در حال حاضر یا از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند یا در حال تحصیل در دانشگاه ها هستند و به زودی وارد بازار کار خواهند شد که ما باید بتوانیم برای این جمعیت کار مناسب فراهم کنیم. همچنین حدود ۳ و نیم میلیون بیکار وجود دارد که اگر این تعداد را به آن ۵ میلیون نفر اضافه کنیم معنایش این است که حدود ۸ و نیم میلیون نفر در آینده نزدیک جویای شغل هستند.

وی افزود: طبیعتا جمعیت بیکاران و نرخ بیکاری در میان زنان و قشر جوان و تحصیل کرده بالاتر است و شاید ما بالاترین نرخ بیکاری را میان زنان جوان داریم که اینها اهمیت و حساسیت موضوع را برای ما بیشتر روشن می کند.

با اینکه بخش زیادی از متولدین دهه ۶۰ باید حداکثر تا نیمه دهه ۸۰ وارد بازار می شدند، اما تاخیر به وجود آمده باعث کشیده شدن وضعیت بحرانی بازار کار تا حداقل نیمه دهه ۹۰ شده است.

سونامی تاریخی بیکاری

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©