Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ برابر با  ۱۵ آوريل ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲  برابر با ۱۵ آوريل ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۳۰)

 

۲۳فروردين ۱۳۹۲ـ۱۲ آوریل۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

واردات بيش از يک ميليون تن برنج هندی به کشور

وزير صنعت و تجارت: درآمد ارزی کشور در سال گذشته نصف شد

سالانه ۷/۵میلیون نفر در جهان  به دلیل فشار خون بالا جان خود را از دست می دهند.

دستکم ۵۸۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۲ :در بيش از ۱۵ زندان ايران اعدام‌های اعلام نشده و مخفی صورت گرفته‌اند.

در ۵۰ سال گذشته صدها هزارهکتار از جنگل هاى ايران از بين رفته و يا تغيير کاربرى يافته است

دستگيری ۳۰ فروشنده ومعتاد در ساعت/مرگ ۱۱ معتاددر روز/انهدام۶بانددرروز

تورم از مرز ۴۰ درصد گذشت/ تورم موارد خوراکی ۵۷ درصد

اداره اطلاعات انرژی آمريکا:درآمدنفتی ايران در سال گذشته 12درصد کاهش يافت

شاخص فلاکت ايران در سال ۹۱ به مرز ۴۴ درصد رسيد

ایران؛ رتبه چهارم جهان در طلاق

 

۲۳فروردين : واردات بيش از يک ميليون تن برنج هندی به کشور

کلمه

 

در ادامه واردات بی رويه محصولات کشاورزي، در سال ۱۳۹۱ بالغ بر يک ميليون و ۲۸۹ هزار تن برنج به ارزش تقريبی يک ميليارد و ۳۰۹ ميليون دلار وارد کشور شد.

به گزارش ايسنا، براساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران در سال گذشته واردات برنج به کشور از نظر وزنی ۱۴٫۹۶ درصد کاهش يافت اما از نظر ارزشی با رشد ۴٫۲۱ درصدی مواجه شد.

برنج در سال گذشته از نظر ارزشی سهمی معادل ۲٫۰۳ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد.

هند اصلي‌ترين مبدا واردات برنج ايران در سال ۱۳۹۰ بود. به طوری که سهم اين کشور از واردات برنج ايران از نظر وزنی و ارزشی به ترتيب به ۶۷٫۴۶ و ۷۲٫۰۶ درصد رسيد. در سال قبل حدود ۸۷۰ هزار تن برنج به ارزش تقريبی ۹۴۳ ميليون دلار از هند وارد ايران شد.

امارات و پاکستان نيز به ترتيب از نظر وزنی ۱۳٫۱۵ و ۱۰٫۴۵ درصد از واردات برنج ايران را به خود اختصاص دادند. ۸٫۹۴ درصد از واردات برنج ايران در سال گذشته نيز از طريق ديگر کشورها انجام شد.

به گفته وی مکانيسم مالی به وجود آمده بين ايران و هند مي‌تواند به رشد ۲۰ درصدی صادرات برنج هند به ايران در سال مالی جاری کمک کند. سال مالی جاری از اول آوريل امسال آغاز شد.

شادری افزود: تخمين زده مي‌شود که ايران هم‌اکنون ماهانه حدود ۱۳۰ هزار تن برنج باسماتی هند را خريداری مي‌کند. از سوی ديگر پيش‌بينی مي‌شود واردات برنج ايران از هند در سال مالی فعلی به ۱٫۲ ميليون تن برسد.

برنج باسماتی سهمی ۲۰ درصدی از کل ارزش صادرات برنج هند را به خود اختصاص داده است. اين در حالی است که ايران واردکننده تقريبا يک سوم از کل برنج باسماتی صادراتی هند است.

پيش‌بينی مي‌شود صادرات برنج باسماتی هند امسال با رشد ۶٫۵ درصدی به حدود ۳٫۲ ميليون تن برسد.

در همين حال قيمت برنج پوسا ۱۱۲۱ که يکی از انواع پرطرفدار باسماتی است تا ۱۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزايش يافته و به تنی ۱۵۰۰ دلار رسيد.

 

 

۱۷فروردين:  وزير صنعت و تجارت: درآمد ارزی کشور در سال گذشته نصف شد

 

جرس: وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته در کنار همه مشکلات دو مسئله جدی (مديريت جريان پولی و ارزی ) در حوزه توليد وجود داشت، مديريت جريان ريالی به سمت توليد مي‌توانست بهتر انجام شود .

به گزارش تابناک، مهدی غضنفري، سال گذشته را "سالی سخت" توصيف کرده و گفته است از مجموع 100 ميليارد دلار ارز نفتی که بايد سال 91 وارد اقتصاد کشور مي‌شد نيمی از آن يعنی 50 ميليارد دلار محقق شد. سال گذشته کشور از حالت اتکا به نفت خارج شد و هم‌اکنون نيمه نفتی است که بايک حرکت جديد در سال 92 بايد اقتصاد را کاملا از نفت رها کرد.

 

3.3 ميليارد دلار ميانگين ماهانه درآمد صادرات غيرنفتی

وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: نگاهی به آمار در مي‌يابيم که ميزان صادرات غيرنفتی در سال 91 ، ماهانه به طور ميانگين 3.3 ميليارد دلار بوده و در مقابل ميزان واردات هر ماه 4.6 ميليارد دلار برآورد شده که هر ماه 1.3 ميليارد دلار کمبود ارز را نشان مي‌دهد. برای اين رقم که در مجموع 16 ميليارد دلار است از ارز بانک مرکزی و نفت استفاده مي‌شد.

وی افزود: در مدت شش ماه درسال 91 حدود 25 ميليارد دلار ارز صادرکنندگان غيرنفتی در حوزه واردات کالاهای مورد نياز کشور هزينه شد.

 

افزايش 11 درصدی ذخاير کالاهای اساسی در اسفندماه 91

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ميزان ذخاير کالای اساسی در اسفند ماه 91 نسبت به مدت مشابه يک سال قبل از آن رشد 11 درصدی داشته است.

وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين‌که مصوبه دولت وضعيت ذخاير استراتژيک و کالاهای اساسی را بهبود داد، گفت: شرکت‌های بازرگانی دولتی 10 ميليون تن و پشتيبانی امور دام 8 ميليون تن کالا به کمک بخش خصوصی وارد کشور کردند. واردات اين ميزان کالا به کشور تاکنون سابقه نداشته است.

غضنفری گفت: شرکت بازرگانی دولتی پنج ميليارد يورو را صرف واردات کالاهای اساسی و استراتژيکی چون گندم، برنج روغن و شکر کرد و نهاده‌های دامی و کنجاله سويا توسط شرکت پشتيبانی دام وارد کشور شد.

وی گفت: ارز رسانی به کالاهای استراتژيک در شرايط خاصی از کشور با مشکلات بسياری مواجه بود و به دليل مشکلات ناشی از تامين نهاده‌های دام و طيور در بهار سال 91 به شدت نيازمند واردات مرغ بوديم .

غضنفری ذخيره‌سازی 100 هزار تن مرغ را امری بي‌سابقه دانست و افزود: 80 هزارتن از اين ميزان از محل توليد داخل تامين شد.

تامين ميوه موردنياز از محل توليدات داخل

وی درباره وضعيت ميوه و مرکبات در سال گذشته نيز عنوان کرد: مناسب بودن ذخاير از سويی و وضعيت نامناسب ارزی موجب شد تا به طور کامل واردات ميوه قطع شود و به توليد داخل اکتفا کنيم.

وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بالا رفتن نرخ ارز از 1000 تومان به 3000 تومان باعث شد تا آثار اين افزايش به تدريج در بازار کالا پديدار شود نوعی گرانی و گرانفروشی در بازار به وجود آمد و مسووليت تنظيم بازار را با توجه به پديده گرانی و گرانفروشی برای اين وزارتخانه سخت کرد. بنابراين ضمن تلاش برای تامين بازار بر بازرسی و نظارتها تشديد شد.

انجام بيش از 6.7 ميليون فقره بازرسی از صنوف و واحدهای خدماتي، تشکيل 454 هزار پرونده تخلف با 840 ميليارد تومان جريمه فعاليت‌های صورت گرفته درحوزه بازرسی و کنترل در سال گذشته است که غضنفری به آن اشاره كرد

 

۱۵ فروردین  : سالانه  ۵میلیون  هفتصد هزار نفر  در جهان  به دلیل فشار خون بالا جان خود را از دست می دهند.

 

به گزارش تسنیم، رحیمی با بیان این مطلب اظهارداشت: فشارخون بالا در بروز بیماریهای قلبی عروقی (نخستین عامل مرگ و میر در جهان و ایران)، سکته‌های قلبی، مغزی، نابینایی و نارسایی کلیوی موثر است. وی در خصوص میزان مرگ و میر بیماری‌های غیر واگیر گفت: از 57 میلیون مرگ در سال 2008 بالغ بر 36 میلیون مورد معادل 63 درصد ناشی از بیماریهای غیر واگیر بوده است که 80 درصد آنها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق افتاده است و پیش بینی می شود که مرگ ناشی از بیماریهای غیر واگیر بین سالهای 2010 تا 2020 بالغ بر 15 درصد افزایش یابد.

 

 

۱۵فروردين : دستکم ۵۸۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۲ :

در بيش از ۱۵ زندان ايران اعدام‌های اعلام نشده و مخفی صورت گرفته‌اند.

دويچه وله :پنجمين گزارش "سازمان حقوق بشر ايران" با ذکر دستکم ۵۸۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. طبق اين گزارش، ۶۰ درصد اعدام‌ها در ملاءعام انجام شده‌اند و در بيش از ۱۵ زندان ايران اعدام‌های اعلام نشده و مخفی صورت گرفته‌اند.

 

در اين گزارش آمده که آمار اعدام در سال ۲۰۱۲ با در نظرگرفتن احتمال وجود تعداد زيادی اعدام مخفيانه، جزو بالاترين ميزان اعدام سالانه در ۱۵ سال گذشته است. دستکم ۵۸۰ نفر در اين سال اعدام شده‌اند که ۷۶ درصد آنان به ارتکاب جرايم مربوط به قاچاق مواد مخدر متهم بوده‌اند. ۲۹۴ مورد از اعدام‌ها توسط منابع رسمی گزارش شده و باقی مربوط به گزارش منابع غيررسمی هستند.

در اين گزارش، تنها ۸۵ مورد از ۳۲۵ مورد اعدام مخفی زندان وکيل آباد لحاظ شده است. بر اين اساس ۶۰ درصد از کل اعدام‌های سال گذشته در ايران در ملاءعام اجرا شده‌‌اند و يک‌سوم قربانيان آن مرتبط با قاچاق مواد مخدر بوده‌اند. در گزارش تاکيد شده که تعداد اعدام‌ها به‌خصوص اعدام ‌در ملاءعام پس از اعتراضات سال ۲۰۰۹ به صورت چشمگيری افزايش يافته و به نسبت پيش از آن شش برابر شده‌اند.

سازمان ياد شده اعلام کرده که دستکم ۹ زن، ۲۷ شهروند افغان و يک شهروند پاکستانی در سال ۲۰۱۲ در ايران اعدام شده‌اند. اعدام يک مرد جوان "به سبک طالبان" در استاديوم فوتبال سبزوار و اعدام دو مرد جوان به جرم زورگيری و قطع انگشتان يک مرد در شيراز از نمونه‌هايی هستند که اين سازمان آنها را شيوه‌های جديد ارعاب خوانده است.

مواد مخدر در رديف اول جرايم

در گزارش اين سازمان از افزايش اعدام زندانيان وابسته به اقليت‌های قومي، خصوصا زندانيان عرب، بلوچ و کرد ابراز نگرانی شده است. در سال ۲۰۱۲ چهار فعال عرب اهوازی به دار آويخته شدند. پنج نفر ديگر نيز به اتهام "محاربه" در معرض اعدام قرار دارند. نام اين متهمان محمد علی عموري‌نژاد، هاشم شعباني، هادی راشدي، مختار آلبوشوکه و جابر آلبوشوکه است. شش زندانی کرد سنی در دسامبر ۲۰۱۲ در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند و دو زندانی کرد ديگر به نام‌های زانيار و لقمان مرادی در صف اعدام قرار دارند.

در نمودار ترسيم شده توسط سازمان حقوق بشر ايران ديده مي‌شود که جرايم مرتبط با مواد مخدر و پس از آن جرايمی چون تجاوز، قتل، محاربه و سرقت مسلحانه بيشترين ميزان مجازات را در سال ۲۰۱۲ داشته‌اند.

پراکندگی جغرافيايی اعدام‌های رسمی و مخفيانه

اين سازمان مي‌‌گويد که استان‌های تهران، کرج و خراسان رضوی با ۶۵ مورد بالاترين ميزان اعدام در سال گذشته را داشته‌اند. بر اين اساس، آمار اعدام‌های مخفی يا اعلام‌نشده در تهران و کرج ۱۱۴ مورد يعنی تقريبا ۱۷۵ درصد از اعدام‌های رسمی و گزارش‌شده بيشتر است.

اين سازمان مي‌گويد در حال بررسی گزارشی از ۲۴۰ اعدام ديگر در زندان وکيل‌آباد است که در گزارش اخير محاسبه نشده‌اند. بنا بر گزارش يادشده، از ۹۵ اعدام مخفی استان خراسان رضوي، ۸۵ مورد در زندان وکيل ‌آباد مشهد انجام شده و ۱۰ مورد ديگر مربوط به زندان تايباد هستند.

سنگسار احتمالی چهار زن

 

در بخشی از گزارش سازمان حقوق بشر ايران به نقل از وب‌سايت "ملی مذهبی" به سنگسار احتمالی چهار زن و انتقال اجساد آنها به پزشک قانونی تهران اشاره شده است. در گزارش آمده که منبع تماس اين سازمان، با اطمينان مرگ اين چهار زن را ناشی از سنگسار و دخالت قوه قضاييه مي‌دانست، اما پزشک قانونی اين ادعا را رد کرد. جرايم اين چهار زن در پرونده آنها، "مشارکت در رفتارهای غيراخلاقی جنسی و سوءمصرف مواد مخدر" عنوان شده بود.

لزوم دخالت سازمان ملل

سازمان حقوق بشر ايران با اتکاء به گزارش‌های تاييد نشده، از خطر اجرای حکم اعدام در مورد دستکم ۳۰۰۰ نفر در زندان وکيل‌آباد مشهد نوشته و از سازمان ملل خواسته که يک کميته حقيقت‌ياب برای پيگيری درستی چنين اخباری به ايران بفرستد.

منابع اين سازمان گفته‌اند که در حال حاضر قريب به ۲۰ هزار زندانی در وکيل‌آباد محبوس هستند که به دليل کمبود جا مجبورند روی پله‌ها و در راهروها بخوابند. آمار زندانيان سال ۲۰۱۱ در اين زندان ۱۳۰۰۰ هزار نفر بوده در حالی که گنجايش اين زندان ۳۰۰۰ نفر است.

 

 

۱۴فرورين :در ۵۰ سال گذشته صدها هزارهکتار از جنگل هاى ايران از بين رفته و يا تغيير کاربرى يافته است

خراسان : ميزان جنگل و درختان در ايران حدود يک چهارم متوسط جهانى است. سرانه جنگل در جهان 8 هزار متر مربع است در صورتى که اين سرانه در ايران حدود 2 هزار متر مربع است. به گزارش ايرنا، على محمد شاعرى قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين مطلب افزود: هفت درصد مساحت ايران را جنگل در بر گرفته است در حالى که به طور متوسط بايد 25 درصد مساحت کشورها به جنگل اختصاص يابد. وى اظهار داشت: بر اساس آمارهاى موجود مساحت جنگل در ايران در دهه 40 حدود 18 ميليون هکتار بوده که در حال حاضر به حدود 14 ميليون هکتار کاهش يافته است. وى گفت: به طور متوسط در 50 سال گذشته صدها هزارهکتار از جنگل هاى کشور از بين رفته و يا تغيير کاربرى يافته است که بايد با برنامه ريزى هاى اصولى جلوى اين تخريب بى رويه گرفته شود. شاعرى افزود : هر هکتار جنگل و فضاى سبز درهر سال 68 تن گرد و غبار و ذرات معلق را جذب مى کند و از اين طريق 5/2 تن اکسيژن براى موجودات زنده توليد مى شود. علاوه براين اراضى جنگلى بيش از 40 برابر اراضى غير جنگلى آب در خود جذب مى کنند. وى گفت: در حال حاضر بسيارى از گونه هاى با ارزش درختى در حال انقراض است و از اين رو به يک طرح ضربتى براى احيا و حفاظت ويژه از درختان نياز است. در حال حاضر ايران جزو 70 کشور با پوشش کم جنگل است و از بين 56 کشور داراى جنگل ، رتبه چهل و پنجم را دارد. شاعرى خاطرنشان کرد : بر اساس شاخص هاى جهانى هر کشورى که مساحت جنگل آن کمتر از 10 درصد مساحت کشورش باشد از لحاظ زيست محيطى آسيب پذير است و به عنوان کشورى با پوشش کم جنگل معرفى مى شود. در حال حاضر هفت درصد مساحت کشور را جنگل ها در برگرفته است.

 

 

۱۲فروردين : دستگيری ۳۰ فروشنده ومعتاد در ساعت/مرگ ۱۱ معتاددر روز/انهدام۶بانددرروز

آفتاب: براساس آخرين آمار های اعلامی از سوی پليس و ستاد مبارزه با مواد مخدر روزانه۱۳۶۹ کيلوگرم مواد مخدر در کشور کشف شده و در اين رابطه هر ساعت به طور ميانگين ۲۷ پرونده در رابطه با معتادان خطرناک و قاچاقچيان در نيروی انتظامی تشکيل می شود.

به گزارش مهر، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف ۵۰۰ تن مواد مخدر در کشور در سال گذشته خبر داده است. براساس گفته طاها طاهری بيشتر کشفيات مواد مخدر امسال را مخدرهای سنتی تشکيل می دهد. همچنين کشف مخدرهای صنعتی نيز نسبت به گذشته بسيار افزايش يافته است و آشپزخانه‌های توليد اين ماده در کشور فعال هستند. البته پليس با قدرت شناسايی و انهدام آشپزخانه های توليد شيشه را در دستور کار دارد.

 

کشف روزانه ۱۳۶۹کيلوگرم ماده مخدر در کشور/ هر ساعت ۵۷کيلوگرم

 

براساس اعلام آمار کشفيات مواد مخدر در سال ۹۱ روزانه به طور ميانگين يکهزار و ۳۶۹ کيلوگرم مواد مخدر در کشور کشف شده است. اين آمارها حاکی از آن است که ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر و ساير رده های پليس موفق به کشف هر ساعت ۵۷ کيلوگرم انواع مواد مخدر می شوند. به گفته پليس، مواد مخدر از طريق مرزهای شرقی و دريا وارد و علاوه بر توزيع درکشور از طريق مرزهای غربی کشور به اروپا ترانزيت می شود.

 

استانهای رکورددار کشف مواد مخدر

 

همچنين در ۹ ماهه نخست امسال ۲ استان رکورد دار کشف مواد مخدر بوده اند و ۸۰ درصد از کشفيات امسال را به خود اختصاص دادند.علاوه بر پليس مرزباني، استانهای هرمزگان و سيستان و بلوچستان به عنوان خط مقدم برخورد با ورود مواد مخدر رکورددار بيشترين ميزان کشفيات هستند.

 

تشکيل روزانه ۶۵۲ پرونده مواد مخدر

 

براساس اعلام پليس در ۹ ماهه امسال ۱۸۰ هزار پرونده در خصوص مواد مخدر در نيروی انتظامی تشکيل شده است. پرونده هايی که روزانه ۶۵۲ بار و هر ساعت ۲۷ مورد از آن در کشور تشکيل می شود.

 

يک ميليون و ۳۲۵ هزار ايرانی معتاد هستند

 

براساس آخرين پايش انجام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر يک ميليون و ۳۲۵ هزار ايرانی به مواد مخدر اعتياد دارند. آماری که بايد به ان براساس گفته فرمانده نيروی انتظامی ۷۰۰ هزار مصرف کننده تفننی را نيز اضافه کرد. معتادانی که ميانگين سنی آنها ۲۱ سال اعلام شده است.

انهدام روزانه ۶ باند مواد مخدر

 

با توجه به افزايش فعاليت مافيا توليد و توزيع مواد مخدر امسال فعاليت پليس بر شناسايی و انهدام باندهای توليد و توزيع مواد مخدر متمرکز شد. در اين رابطه با اقدامات اطلاعاتی و عملياتی در ۹ ماه نخست امسال هر روز به طور ميانگين ۶ باند و در مجموع هزار و ۷۰۰ باند شناسايی و متلاشی شده است. اين در حالی است که انهدام باندهای مواد مخدر نسبت به مدت مشابه افزايش ۵ درصدی را نشان می دهد.

 

دستگيری هر ساعت ۳۰ فروشنده و معتاد در کشور

در همين رابطه سردار مويدی رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش دستگيری معتادان و قاچاقچيان مواد مخدر می گويد: پليس در هر ساعت نزديک به ۳۰ قاچاقچی و معتاد را شناسايی و دستگير می کند به طوريکه در ۹ ماه نخست امسال نيز ۲۰۰ هزارنفر در ارتباط با مواد مخدر از سوی پليس شناسايی و دستگير شدند.

 

مرگ روزانه ۱۱ معتاد به علت سوء مصرف مواد مخدر

 

براساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۱ روزانه ۱۱ معتاد به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند. معتادانی که به گفته مسئولان مبارزه با مواد مخدر اکثرا جوان بوده و در بسياری از موارد بلامکان هستند.

 

 

 

 

۱۲فروردين : تورم از مرز ۴۰ درصد گذشت/ تورم موارد خوراکی ۵۷ درصد

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز آمار ايران اعلام کرد:

 

1- شاخص کل (بر مبنای 100=1381) در اسفند ماه سال 1391 عدد 601.4 را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل 3 درصد افزايش داشته است که سهم گروه عمده خوراکی ها، آشاميدنی ها و دخانيات از اين افزايش 85.1 درصد و سهم گروه عمده کالاهای غيرخوراکی و خدمات از اين افزايش 14.9 درصد است. افزايش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 40.6 درصد است. درصد تغييرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به اسفندماه سال 91 (تورم سال 91) نسبت به دوره مشابه سال قبل 31.5 درصد است که در مقايسه با اين رقم در بهمن ماه 1391 (30.2 درصد) افزايش يافته است.

2- شاخص گروه عمده " خوراکی ها، آشاميدنی ها و دخانيات" در اين ماه به رقم 895.6 رسيد که نسبت به ماه قبل 6.7 درصد افزايش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی "خوراکی ها" در ماه مورد بررسی به عدد 937 رسيد که نسبت به ماه قبل 7 درصد افزايش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی "خوراکی ها" نسبت به ماه مشابه سال قبل 57.4 درصد افزايش نشان می دهد و نرخ تورم دوازده ماهه اين گروه 46.7 درصد است. شاخص گروه عمده "خوراکی ها، آشاميدنی ها و دخانيات" نسبت به ماه مشابه سال قبل 58.5 درصد افزايش نشان می دهد و درصد تغييرات اين گروه در دوازده ماه منتهی به اسفندماه 91 نسبت به دوره مشابه سال قبل 47 درصد است.

3- شاخص گروه عمده "کالاهای غير خوراکی و خدمات" در اسفندماه 91 به رقم 493.9 رسيد که 0.7 درصد نسبت به ماه قبل افزايش نشان می دهد. ميزان افزايش شاخص گروه عمده " کالاهای غيرخوراکی و خدمات" نسبت به ماه مشابه سال قبل 30.8 درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اسفندماه سال 1391 نسبت به دوره مشابه سال قبل اين گروه 23.8 درصد است.

همچنين بررسی ارقام مربوط به تغييرات قيمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در ماه های سال 91 نشان می دهد در فروردين ماه سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل " نرخ تورم" به ميزان 26.4 درصد، در ارديبهشت 26.2، خرداد 26، تير25.9، مرداد 25.9، شهريور 25.9، مهر 26.4، آبان 27.2، آذر 27.9، دی28.8، بهمن 30.2 و اسفند 31.5 درصد افزايش يافته است.

 

 

۱۱فروردين : اداره اطلاعات انرژی آمريکا:درآمدنفتی ايران در سال گذشته 12درصد کاهش يافت

 

جرس: اداره اطلاعات انرژی آمريکا اعلام کرد درآمد نفتی ايران در سال ۲۰۱۲ با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۶۹ ميليارد دلار رسيد.

اداره اطلاعات انرژی آمريکا در جديدترين گزارش خود متوسط توليد نفت و ميعانات گازی ايران در سال ۲۰۱۲ را ۳٫۵ ميليون بشکه در روز اعلام کرد که اين رقم نسبت به سال قبل از آن ۱۷ درصد کاهش داشته است.

به گزارش تسنيم، توليد نفت و ميعانات گازی ايران در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۴٫۲ ميليون بشکه در روز اعلام شده بود.

بر اساس اين گزارش در سال ۲۰۱۲ و به ويژه تحت تاثير تحريم های يک جانبه غرب، صادرات نفت و ميعانات گازی ايران با کاهش ۳۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و از ۲٫۳۵ ميليون بشکه در روز به ۱٫۵۳ ميليون بشکه در روز رسيد.

تحريم نفتی ايران از اواسط سال ۲۰۱۲ به اجرا گذاشته شد.

 

در نتيجه کاهش صادرات ايران،‌ درآمد نفتی اين کشور در سال ۲۰۱۲ نيز با کاهش ۳۶ ميليارد دلاری معادل ۲۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ مواجه شد و به ۶۹ ميليارد دلار رسيد.

درآمد حاصل از فروش نفت و ميعانات گازی ايران در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۹۵ ميليارد دلار اعلام شده بود.

 

۱۱فروردين: شاخص فلاکت ايران در سال ۹۱ به مرز ۴۴ درصد رسيد

 

جرس: در کشوری که انتشار نماگرهای اقتصادی گاه به گاه «قفل» می شود و برای محاسبه شاخص های اقتصادي، هيچ چيز در دسترس نيست؛ حتی صحبت کردن از روند طی شده «شاخص فلاکت» در سال 1391، کار سختی است.

به گزارش خبرآنلاين، آخرين باری که مرکز آمار ايران نرخ بيکاری را اعلام کرده، تابستان امسال است.مرکز آمار پس از يک دوره متوالی مناقشه بر سر مرجع انتشار نرخ بيکاري، با تاخيری چندماهه،نرخ بيکاری دوره زمستان 1390 را 14.1 درصد اعلام کرد.

به تازگی نشريه «اکونوميست» رتبه بندی کشورها را بر اساس شاخص فلاکت انجام داده است که البته با استناد به آمارهای سال 2011 ميلادی به دست آمده است. اين رتبه بندی مربوط به 96 کشور جهان است و با توجه به آمار نرخ تورم و بيکاری در سال 2011 ميلادي، ايران را با عدد شاخص 33 درصد، در رتبه سوم قرار داده است.

نکته جالب، رده های پايينی اين جدول است که کشورهايی مانند قطر، سوئيس، آلمان و دانمارک را به خود می بيند. قطر با نرخ تورم 2.5 درصدی و نرخ بيکاری نيم درصدي، در مجموع شاخص فلاکت را به سه درصد رسانده و رتبه 96 را در ميان 96 کشور بررسی شده به خود اختصاص داده است. بالاتر از سوئيس که شاخص فلاکت در آن 3.5 درصد است و حتی آلمان و دانمارک که شاخص فلاکت در آنها به ترتيب 8 و 9 درصد است.

بانک مرکزی آخرين رقم تورم در بهمن ماه را به ميزان 8/29 درصد اعلام کرده است. با توجه به نرخ بيکاری 14.1 درصدی و از آنجا که از مجموع اين دو شاخص، نشانگر فلاکت مشخص می شود، می توان گفت رقم شاخص فلاکت با همين اطلاعات موجود به مرز 44 درصد رسيده است. يعنی با گذشت سه ماه از سال 2013 ميلادي، شاخص فلاکت نزديک به 11 درصد بيشتر از سال 2011 ميلادی است. در سالی که گذشت، شاخص فلاکت در يک منحنی صعودی به کار خود پايان داد.

آخرين گزارش بانک مرکزی از «شاخص قيمت توليدکننده» نشان می دهد هزينه های توليد نسبت به مهرماه سال گذشته33.1 درصد افزايش يافته است. ضمن اينکه رشد شاخص بهای توليدکننده در طول يک ماهه شهريور تا مهر امسال به رقم بی سابقه 8.2 درصد رسيده است.

پس از رشد8.3 درصدی در ارديبهشت 1374 و رشد15.3 درصدی در دی ماه 1389 اين رقم بالاترين رقم رشد ماهانه در 23 سال گذشته به حساب ميآيد. به طور کلی افزايش شاخص قيمت توليدکننده منجر به افزايش شاخص تورم می شود و افزايش تورم نيز به طور خودکار بر تصميمات بانک مرکزی تاثير مستقيمی دارد؛ بنابراين هر چقدر شاخص بهای توليدکننده نسبت به پيش بينی ها افزايش يابد انتظار تقويت قيمت ها وجود دارد.

 

 

 

۸فروردین : ایران؛ رتبه چهارم جهان در طلاق

ایران؛ رتبه چهارم جهان در طلاق

مژگان مدرس علوم

نگاه آماری به وضعیت طلاق در ایران، صرفنظر از بررسی عمیق علل و پیامدهای آن از این نظر حائز اهمیت است که با افزایش روند صعودی منحنی های طلاق، ایران در آینده ای نزدیک با یک چالش بزرگ در حوزه خانواده روبرو خواهد بود.

رشد نگران کننده طلاق در ایران سبب شده است که کشورمان پس از آمریکا، دانمارک و مصر، چهارمین کشور پرطلاق دنیا محسوب شود.

 

بر اساس آمارهای رسمی سازمان ثبت احوال روزانه ۳۸۱ زوج در ایران از یکدیگر طلاق می‌گیرند؛ بعبارت دیگر به طور متوسط در هر ساعت ۱۶ زوج.

طی دهه گذشته آمار طلاق در ایران دو برابر شده و روندی صعودی را طی می کند. در سال ۱۳۸۳ نزدیک به ۷۴ هزار مورد طلاق و در سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۱۴۳ هزار مورد طلاق در دفترخانه‌های رسمی به ثبت رسیده است. همچنین بیش از ۳۰ هزار طلاق در نیمه اول سال۹۱ ، حکایت از افزایش ۱۴ درصدی آمار طلاق نسبت به سال پیش از خود دارد.

همچنین پرونده‌های طلاق در دادگاه‌های خانواده نشان از آن دارد که ۸۵ درصد زوج‌ها در پنج سال نخست زندگی از یکدیگر جدا می‌شوند و ۳۵ درصد از آنان نیز دارای یک تا دو فرزند هستند و بیشتر تقاضاهای طلاق از سوی زنان ارائه می‌شود.

زلزله خاموش طلاق

تضاد فرهنگی، اختلافات طبقاتی، اختلال روانی، فساد اخلاقی، خیانت، ترک نفقه، اجرا گذاشتن مهریه، مشکلات اقتصادی، تورم، بیکاری، اعتیاد از مهمترین عوامل طلاق شناخته شده است، اما یکی از دلایلی که در سال‌های اخیر بیش از پیش به چشم می‌آید، طلاق به دلیل ناتوانی جنسی است بطوریکه بر اساس تحقیقات ۶۰ درصد طلاق‌ها ریشه در مسائل جنسی دارند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال تهران، کردستان، کرمانشاه، مرکزی و بوشهر پرطلاق ترین استان های کشور هستند. تهران همچنان رکورددار طلاق در کشور است به طوریکه روزانه ۹۰ زوج در تهران از یکدیگر جدا می شوند.

این آمارها از سوی دیگر بیانگر کمترین میزان طلاق ثبت شده در ایلام، یزد، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است.

رشد طلاق در مناطق روستایی کشور بدلیل کمرنگ شدن نظام سنتی خانواده گسترده، ابعاد بحرانی تری به خود می گیرد. در این خصوص در مناطق روستایی خراسان رضوی، گیلان، فارس، تهران، آذربایجان غربی و کردستان بیشترین رشد طلاق گزارش شده است. نکته قابل توجه این است که در نقاط روستاییِ استان های یزد و قم بدلیل نبود دفاتر قانونی ثبت ازدواج و طلاق این میزان صفر (بدون طلاق) بوده است.

پدیده نوظهور طلاق عاطفی

یکی از پدیده های جدیدی که این روزها در میان زوج های ایرانی روند رو به رشدی دارد، “طلاق عاطفی” است که متاسفانه در بسیاری از موارد جدی گرفته نمی شود و پیامدهای آن به مراتب سخت تر و سنگین تر از طلاق است. به گفته کارشناسان در صورت عدم توجه به شیوع آن لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره خانواده وارد می آورد. موانع حقوقی و قانونی یکی از دلایل مهم افزایش آمار این نوع طلاق است.

در طلاق عاطفی یا طلاق خاموش زن و مرد زندگی مشترک خود را ادامه می دهند اما از نظر عاطفی نسبت به یکدیگر سرد شده و اعتماد و جذابیت برای یکدیگر را از دست می‌دهند. این زوج‌ها برای هم حکم یک همخانه را دارند و زنان قربانیان اصلی این گونه طلاق‌ها هستند.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©