Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱ برابر با  ۱۲ ژانويه ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱  برابر با ۱۲ ژانويه ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۲4)

20 دی ۱۳۹۱ـ9  ژانویه  ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ايران رتبه ۱۲۷ نابرابری جنسيتی را در بين ۱۳۵ کشور جهان دارد

افزايش ۲۱ درصدی سرقت در کشور

سن ابتلا به بيماری های قلبی در ايران، ۱۵ سال پايين تر از ميانگين جهانی

کاهش ۴۵درصدی درآمدهای نفتی کشور

تا دهه ۶۰ و۷۰ سن روسپيگرى بالاى ۳۰ سال بود اما اكنون اين سن حتى ۱۰ سال نيز رسيده است

کاهش ۳۰ درصدی عمق درياچه اروميه

افزايش ۷۱ برابری قيمت خدمات بهداشتی و درمانی

جايگزينی ۵۰ درصد ظرفيت توليد کشور با واردات

مرگ ۴۴۶۰ شهروند تهرانی در اثر آلودگی هوا

افت نزديک به ۵ ميليارد دلاری واردات ايران

افزايش ۶۲ درصدی متوسط هزينه سبد معيشت خانوار

۶۷ درصد واحدهای صنعتی کشور تعطيل شده‌اند

نرخ زمين در تهران، حدود ۳ برابر برلين

رشد ۱۶ هزار درصدی ورادات گندم ايران در ۲۰۱۲

روزانه ۱۶۰۰ نفر راهی زندان می شوند

 

۲۰دی: ايران رتبه ۱۲۷ نابرابری جنسيتی را در بين ۱۳۵ کشور جهان دارد

قطره

يک پژوهشگر حقوق زنان تاکيد کرد که براساس گزارش شکاف جنسيتی سال 2012 مجمع جهانی اقتصاد در مقوله شاخص های توسعه انساني، ايران در بين 135 کشور رتبه 127 را در خصوص نابرابری جنسيتی در بين زنان و مردان به خود اختصاص داده است.

اين پژوهشگر حقوق زنان ادامه داد: در حوزه بهداشت و سلامت و آموزش کمتر به نابرابری زنان و مردان در کشورمان پرداخته شده است. در اين حوزه 70 درصد پذيرفته شدگان دانشگاه ها در سال های اخير را دختران تشکيل مي‌دهند و نرخ سواد زنان نسبت به مردان به 80 درصد رسيده است. در اين زمان بود که دولت با اتخاذ سياست هايی همچون سهميه بندی جنسيتی دانشگاه ها به نوعی نگرانی های خود را کاهش مي‌دهد به طوری که اولين بار در سال 1386 شاهد بوديم که سهميه 40 درصدی به نفع مردان در دانشگاه ها اعمال شد که حتی در رشته های پزشکی اين سهميه به 50 درصد هم رسيد. اين سياست‌ها به گونه‌ای بود که تا سال1391، 36 دانشگاه کشور دانشجوی دختر را نپذيرفتند و دختران اجازه حضور در 77 رشته شهر دانشگاهی را نيافتند.

وی با بيان اين که در خصوص حضور زنان در ساختار قدرت نيز با نابرابری جنسيتی بسيار شديدی نسبت به زنان و مردان روبرو هستيم، ادامه داد: ايران در بين کشورهای ضعيف در اين شاخص تنها کشوری است که گامی برای رفع اين نابرابری برنداشته است. به گونه‌ای که هم اکنون حضور زنان در مجلس شورای اسلامی سه درصد و در حوزه وزارتی 9 درصد است.

مولاوردی با برشمردن اهم مصوبات مجلس از سال های 1384 تا 1389، يادآور شد: از مصوبات مهم، قانون تسهيلات ازدواج جوانان مصوب سال 1384 است که تاکنون آيين نامه اجرايی اين قانون به تصويب نرسيده است. هم چنين قانون حقوق و مسووليت‌های زنان در جمهوری اسلامی ايران مصوب 85 از ديگر قوانين مهم است که اين قانون همان منشور حقوق و مسووليت های زنان است که به مدت 17 سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1365 تا 1383 در حال بررسی بوده است و نهايتا درسال 1385 در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان قانون حقوق و مسووليت های زنان در ايران به تصويب رسيد.

اين پژوهشگر حقوق زنان ادامه داد: از قوانين مهم ديگر، قانون ساماندهی مد و لباس در سال 1385 بود که در 11 ماده و پس از دو سال کار کارشناسی تصويب شد. هم چنين از ديگر قوانين، قانون بازنشستگی پيش از موعد کارکنان دولت بود که زنان به ازای 20 سال سابقه کار می توانند بازنشسته شوند که اين قانون در در سال 81 به تصويب رسيد.

دبير کل جمعيت حمايت از حقوق بشر زنان با بيان اين که از ديگر قوانين مهم قانون اصلاح ماده 3 قانون ترويج تغذيه شير مادر و حمايت از مادران در دوران شيردهی بود، تصريح کرد: اين قانون در سال 86 تصويب شد که براساس اين قانون، مرخصی زايمان از 4 ماه به 6 ماه تغيير کرد و دوران شيردهی زنان از 20 ماه به 24 ماه افزايش يافت.

وی با اشاره به فعاليت مجلس هشتم گفت: در سال 1387 قانون الزام دانشگاه ها و مراکز و موسسات آموزش عالی به پذيرش دانشجويان دختر در محل سکونت آنها بود که اين قانون به بومی گزينی معروف شد و به صورت طرح از سوی نمايندگان مجلس مطرح شد. هم چنين در سال 1387 آيين نامه اجرايی بند ب تبصره 3 ماده 4 قانون تامين اجتماعی اصلاح شد و تبصره ای مبنی بر تسری شموليت بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد به زنان خانه دار به آن اضافه شد.

وی با بيان اين که در نظام اسلامی هم زنان مانند مردان حقوقی دارند از جمله حق تحصيل، حق کار، حق مالکيت و حق رای دادن، ادامه داد: متاسفانه با همه اين موارد بايد ديد که مشکل در کجاست که وقتی يک چارچوب و معياری برای زنان تعريف شده است چرا بايد وجود قوانين تبعيض آميز برای آنان، جامعه را به چالش بکشد؟ چرا وقتی که 60 درصد پذيرفته شدگان کنکور، زنان جامعه هستند ، بايد اين چنين قوانين تبعيض آميز و تحقير کننده ای برای زنان وجود داشته باشد؟

 

 

۲۰دی: افزايش ۲۱ درصدی سرقت در کشور

فرارو

معاون مبارزه با سرقت و جرايم خاص پليس آگاهی با اشاره به افزايش ۲۱،۳ درصدی وقوع سرقت‌ها نسبت به سال گذشته گفت: اين در حالی است که آمار کشف جرايم ۱۸،۵ درصد افزايش داشته است.

 

سرهنگ فريدون خالقي‌فرد معاون مبارزه با سرقت و جرايم خاص پليس آگاهی پيش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اعلام اين مطلب افزود: در 9 ماهه گذشته سال 91 بالغ بر 93 درصد از جرايم مربوط به سرقت‌های خرد بوده است.

وی گفت: در بحث وقوع سرقت نسبت به مدت مشابه سال 90 شاهد 21.3 درصد رشد بوده‌ايم و اين در حالی است که آمار کشف نسبت به سال 90 رشد 18.5 درصدی داشته است.

وی درباره نسبت کشف جرم به وقوع آن گفت: در اين مدت 64 درصد از جرايم وقوع يافته کشف شده است.

خالقي‌فرد با اشاره به اين مطلب که از مجموع سرقت‌های رخ داده 52 درصد مربوط به سرقت وسايل نقليه و لوازم داخل آن بوده 22 درصد مربوط به سرقت‌های خاص نظير سرقت اهشام ، 18 درصد مربوط به سرقت اماکن نظير منزل، مغازه و بانک و در نهايت 8 درصد مربوط به انواع ديگر سرقت‌ها بوده است.

معاون مبارزه با سرقت و جرايم خاص پليس آگاهی تصريح کرد: بيشترين وقوع سرقت مربوط به لوازم داخل خودرو بوده که 31.4 درصد را به خود اختصاص داده و در رتبه بعدی سرقت موتورسيکلت قرار دارد که 12.4 درصد سرقت‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد.

وی به افزايش 43.2 درصدی سرقت خودرو اشاره کرد و گفت: اين در حالی است که 91 درصد کل سرقت‌های خودرو در سال 91 منجر به کشف شده که اين عدد از برخی جنبه‌ها حائز اهميت است.

وی گفت: اگر به اين نکته توجه داشته باشيم که پايه وقوع برخی از سرقت‌ها نظير کيف‌قاپي، سرقت به عنف و حتی جعل عنوان مأمور به وسيله خودرو انجام مي‌شود در آن زمان اهميت کشف 91 درصدی خودروهای سرقتی از اهميت بيشتری برخوردار مي‌شود.

وی تصريح کرد: 97.9 درصد از سرقت‌های واقع‌شده در سال 91 سرقت‌های عادی بوده است و 2 درصد آن سرقتهای به عنف نظير زورگيری و خفت‌گيری بوده است.

خالقي‌فرد خاطر نشان کرد: از مجموع سرقت‌های عادی در سال 91، حدود 63 درصد منجر به کشف شده که افزايش کشف نسبت به سال 90، 19 درصد برآورد شده است.

وی درباره دستگيری سارقان نيز با اشاره به اين مطلب که 5.5 درصد نسبت به سال 90 شاهد افزايش دستگيري‌ها هستيم گفت: از اين تعداد 96.3 درصد سارقان هستند و 3.6 درصد خريداران اموال مسروقه.

معاون مبارزه با سرقت و جرايم خاص پليس آگاهی همچنين سهم افراد سابقه‌دار را 42.8 درصد و سهم افراد فاقد سابقه کيفری را 57.1 درصد اعلام کرد و گفت: از اين ميان 97.1 درصد مردان و 2.9 درصد زنان هستند.

 

۲۰دی: سن ابتلا به بيماری های قلبی در ايران، ۱۵ سال پايين تر از ميانگين جهانی

مهر

يک فوق تخصص جراحی قلب که تاکنون بيش از هزار عمل جراحی قلب باز در بيمارستانهای کشور از جمله گلستان انجام داده است، گفت: به علل مختلف متوسط سن ابتلا به بيماريهای قلبی و عروقی در کشور 10 الی 15 سال پايينتر از ميانگين جهانی است.

 

۱۸دی: کاهش ۴۵درصدی درآمدهای نفتی کشور

اقتصاد آنلاين

وزير نفت با حضور در جلسه کميسيون برنامه و بودجه مجلس،‌ گزارشی از روند فروش نفت و ميزان وصول درآمدها در 9 ماهه سال جاری ارائه کرد.

غلامرضا کاتب - سخنگوی کميسيون برنامه و بودجه - اظهار کرد: بر اساس گزارش ارائه شده، 40 درصد کاهش در فروش نفت صورت پذيرفته و 45 درصد نيز در وصول درآمدها و ميعانات گازی که پيش‌بينی مي‌شود در سه ماهه پايانی نيز کاهش قابل توجهی در وصول و فروش درآمدهای حاصل از نفت نسبت به مشابه سال قبل وجود داشته باشد.

کاتب تصريح کرد: همچنين پيش‌بينی مي‌شود که صادرات نفت در سال 92 به يک ميليون و 500 هزار بشکه در سال برسد.

 

۱۸دی: « تا دهه ۶۰ و۷۰ سن روسپيگرى بالاى ۳۰ سال بود اما اكنون اين سن حتى ۱۰ سال نيز رسيده است »

پارسينه - گروه اجتماعی:

 

«تا دهه 60 و70 سن روسپيگرى بالاى 30 سال بود اما اكنون اين سن حتى 10 سال نيز رسيده است. اين معضل اجتماعى تنها بيان يك امار از ميان هزاران آمارى نيست كه سالانه در خصوص معضلات اجتماعي، فرهنگى يك جامعه بيان مى شود. اين كاهش سن روسپيگرى پيش زمينه هايى دارد كه از جمله آن بيكارى زنان و حتى مردان كه حكم همسر يا پدر آنها را نيز دارد، برمى گردد. اين زنان قربانى هستند و بايد با نگاه قربانيان معضلات ديگر به آنها نگاه كرد»

حسين علی زاهدی پور -جامعه شناسی اينگونه مى گويد: 70 درصد زنان خيابانی به اختلال روانی دچار و نيازمند درمان‌های روانی هستند. به اين ترتيب علاوه بر توانمندسازی اقتصادي، بايد در راستای حمايت‌های روانی و اجتماعی به اين زنان تلاش فراوان صورت گيرد.

 

۱۸دی: کاهش ۳۰ درصدی عمق درياچه اروميه

آفتاب:

 

به گزارش همشهری آنلاين، بررسي‌ها نشان مي‌دهد که مساحت درياچه اروميه از پنج‌ هزار کيلومتر مربع در ژانويه ۲۰۰۹ به سه ‌هزار و۵۰۰ کيلومتر مربع در ژانويه ۲۰۱۳رسيده‌ است. اين بدان معناست که درياچه اروميه طی گذشت تنها چهار سال، ۳۰درصد کاهش مساحت داشته‌ است.

آخرين عکس موجود از درياچه اروميه نشانگر کاهش مساحت هزارو۵۰۰ ميليون کيلومتری درياچه ظرف تنها چهار سال اخير است.

 

 

۱۷دی: افزايش ۷۱ برابری قيمت خدمات بهداشتی و درمانی

سلامت نيوز: رييس انجمن علمی اقتصاد بهداشت ايران تاکيد کرد:« مقايسه شاخص قيمت‌ها در سال 1388 نسبت به سال 1369 براى تمامى گروه‌ها نشان مي‌دهد که بيشترين افزايش قيمت‌ها متعلق به گروه بهداشت و درمان است که قيمت خدمات بهداشتی و درمانی نسبت به رشد 29 برابری شاخص کل 71 برابر شده است

به گزارش سلامت نيوز، دکتر محمدرضا واعظ مهدوی در سخنرانی ماهيانه خود در موسسه رحمان با مقايسه شاخص قيمت ها در ساير گروه ها در سال 88 نسبت به سال 69 ، بيشترين افزايش قيمت را متعلق به گروه بهداشت و درمان دانست و گفت:« در حالی که شاخص خوراکی ها در سال 69 معادل 6.1 بوده است اين مقدار در سال 88 به 218.6 رسيده و 35 برابر شده است در حقيقت رشد تورم غذا و خوراکی از رشد کل هزينه ها بيشتر بوده است و اين نشان دهنده روند افزايش يابنده تورم وهزينه ها است اما اين بيشترين مقدار نيست چرا که شاخص کل بهداشت و درمان 71 برابر شده است

وی همچنين طی يادداشتی در هفته نامه سپيد گفته بود:« مقايسه شاخص قيمت‌ها در سال 1388 نسبت به سال 1369 براى تمامى گروه‌ها نشان مي‌دهد که بيشترين افزايش قيمت‌ها به‌ ترتيب متعلق به گروه بهداشت و درمان (71 برابر)، گروه تحصيل (57 برابر) و گروه رستوران و هتل (43 برابر) است

دکتر واعظ مهدوی افزود:« اين امر نشان‌دهنده اين است که شاخص گروه بهداشت و درمان رشدى بيش از 2 برابر شاخص کل نسبت به سال 1369 را تحمل کرده است. تورم و افزايش قيمت‌ها در خدمات بهداشتى و درمانى در سال 1388 نسبت با سال قبل، 9/18 درصد اعلام شده است در حالى که نرخ تورم در شاخص کل در همين سال 7/10 درصد بوده است. رشد شاخص بهداشت و درمان در سال قبل از آن 3/23 درصد و سال 1386 نيز 17 درصد ثبت شده است

رييس هيات مديره انجمن اقتصاد بهداشت ايران تاکيد کرد:« رشد 71 برابرى قيمت خدمات بهداشتى و درمانى نسبت به رشد 29 برابرى شاخص کل در فاصله سال‌هاى 1369 تا 1388، باعث شده تا سهم هزينه‌هاى بهداشتى و درمانى در سبد هزينه‌هاى خانوار از حدود 4 درصد در سال 69 به 7 درصد برسد. اين امر به معناى اين است که خانوار‌ها بار افزايش قيمت خدمات بهداشتى و درمانى را عملا خود تحمل کرده‌اند

وی افزود:« اين امر سبب شده تا ميزان پرداخت از جيب خانوار‌ها به بيش از 60 درصد برسد. اين امر نيز به نوبه خود باعث شده تا 3/2 درصد از خانوارها در سال 1385دچار هزينه‌هاى کمرشکن (کاتاستروفيک) درمان بشوند

گفتنی است افزايش پرداخت هزينه های درمان از جيب مردم نتيجه بی توجهی های دولت در اختصاص منابع لازم به بخش سلامت و درمان است و درحالی که روز به روز فشار هزينه های درمانی بر مردم افزايش پيدا می کند اما همچنان دولت از اختصاص 10 درصد درآمدهای کسب شده از هدفمندی يارانه ها به بخش سلامت و درمان خودداری می کند که به گفته بسياری از نمايندگان مجلس در صورت عمل کردن دولت به اين مصوبه مجلس از اين وضعيت نامناسب خارج خواهيم شد.

 

۱۷دی: جايگزينی ۵۰ درصد ظرفيت توليد کشور با واردات

ايلنا

نماينده لنگرود در مجلس از عملکرد دولت در تحقق شعار «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايرانی» انتقاد کرد و عدم پرداخت ۲۰ هزار ميليارد تومان سهم توليد در قانون هدفمندی يارانه‌ها از جانب دولت را ضربه‌ای به بخش اشتغال دانست.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفتگو با خبرنگار ايلنا در گيلان، به ارزيابی عملکرد دولت در تحقق شعار امسال پرداخت و اظهار کرد: تورم موجود در جامعه ناشی از عدم حمايت دولت از توليد کنندگان داخلی است.

 

۵۰ درصد ظرفيت توليد کشور خالی است

عضو کميسيون عمران مجلس، با اشاره به خالی ماندن ۵۰ درصد ظرفيت توليد، تصريح کرد: اگر دولت به طور صحيح از توليد کنندگان کشور حمايت مي‌کرد، امروز ۵۰ درصد از ظرفيت توليد ايران خالی نبود.

عضو مجمع نمايندگان گيلان در دوره‌های هشتم و نهم مجلس تاکيد کرد: مجلس در سال گذشته و امسال در بودجه ساليانه در مجموع ۲۰ هزار ميليارد تومان برای پرداخت به بخش توليد کشور پيش بينی و تصويب کرد ولی دولت اين مصوبه را اجرا نکرد و مبلغی به توليدکنندگان نپرداخت.

 

 

۱۷دی: مرگ ۴۴۶۰ شهروند تهرانی در اثر آلودگی هوا

مهر

مشاور وزير بهداشت با اشاره به افزايش 30درصدی مراجعات بيماران قلبی طی چند روز گذشته به بيمارستانها گفت: در سال 90 حدود 2318 مورد مرگ به علت ذرات معلق کمتر از 2و نيم ميکرون و 2142مورد مرگ مربوط به ذرات معلق کمتر از 10ميکرون بوده است .

به گزارش خبرگزاری مهر،حسن آقاجانی دربرنامه تلويزيونی نبض ضمن اعلام آمار مرگ و مير منتسب به آلودگی هوای پايتخت در سال گذشته، گفت: آلودگی هوا مسئله‌ای ملی است. در اين زمينه ملاک ما قانون است و دستگاه‌های مربوطه بايد به وظايف خود عمل کنند.

وی با اشاره به افزايش بار مراجعات قلبی و تنفسی به بيمارستان‌ها در پی تشديد آلاينده‌های هوايي، گفت: در برخی بيمارستان‌ها از جمله مرکز قلب تهران طی چند روز اخير مراجعات قلبی حدود 30 درصد افزايش داشته است. در مجموع کهنسالان و افراد دارای بيماري‌های زمينه‌ای و تنفسی در معرض خطر بيشتری قرار دارند.

آقاجانی درباره آمار مرگ و مير منتسب به آلودگی هوا، گفت: آماری که در اين زمينه وجود دارد کم نيست. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه 8هزارنفر در دنيا به علت آلودگی هوا جان خود را از دست مي‌دهند.

وی با اشاره به آمار مرگ و مير منتسب به آلاينده‌های ذرات معلق کمتر از 2 و نيم و 10ميکرون در تهران نيز گفت: حدود پنج درصد کل علل مرگ و مير را ذرات معلق کمتر از 2و نيم و 10ميکرون تشکيل مي‌دهند. در سال 90 حدود 2318 مورد مرگ به علت ذرات معلق کمتر از 2و نيم ميکرون (PM) و 2142مورد مرگ مربوط به ذرات معلق کمتر از 10ميکرون (PM) بوده است که با توجه به شرايط آب و هوايی تهران و تکاليفی که برای مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده، حتی يک مورد مرگ هم زياد است.

 

۱۶دی: افت نزديک به ۵ ميليارد دلاری واردات ايران

بی بی سی

بنا به گزارش تازه گمرک ايران، ميزان واردات ايران از کشورهای خارجی در نه ماهه اول سال جاری در مقايسه با نه ماهه نخست سال ١٣٩٠ به اندازه ٤ ميليارد و ٧١٦ ميليون دلار پايين آمده است.

در عين حال مطابق آمار گمرک ايران، صادرات غيرنفتی ايران در اين مدت به اندازه ٤٦٢ ميليون دلار زياد شده است. هرچند گزارش‌ها حاکی از اين است که صادرات نفتی ايران به دليل تحريم‌های يک جانبه اتحاديه اروپا و ايالات متحده به شدت پايين آمده است.

اوايل سال جاری خورشيدی ميزان صادرات نفت ايران در حدود ۲ ميليون ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود، اما مقام‌های رسمی اعلام کرده‌اند که با اجرای تحريم‌های نفتی که اوايل تابستان شروع شد، ميزان صادرات نفت ايران به حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسيده است.

گندم، شمش آهن و فولاد، ذرت و کنجاله سويا و برنج کالاهای عمده‌ای هستند که به ترتيب بيشترين حجم واردات ايران را تشکيل مي‌دهند.

امارات متحده عربي، چين و ترکيه به ترتيب با حدود ٢٠، ١٥و ١٠درصد از کل واردات ايران، از اين کشورها تامين می شود.

ميعانات گازی و محصولات پتروشيمی نزديک به نيمی از ارزش کالاهای صادراتی ايران را تشکيل مي‌دهند و عراق، چين، امارات متحده عربي، افغانستان و هند مشتريان عمده کالاهای ايرانی هستند.

نزديک به ٢درصد کل واردات اين نه ماهه ايران را خودروی سواری تشکيل مي‌دهد. ارزش هر خودروی وارداتی به طور متوسط نزديک به ٢٤ هزار دلار بوده است. ارزش کل خودروهای وارداتی به ايران ٧٠٦ ميليون دلار بوده که ٧٤ ميليون دلار بيشتر از واردات خودرو در مدت مشابه سال قبل است.

واردات خودروهای لوکس به ايران انتقادات زيادی را برانگيخته است، به ويژه که مقامات وزارت بهداشت ايران از وضعيت واردات کالای حساسی چون دارو ابراز نگرانی مي‌کنند.

ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا برای اعمال فشار بر ايران برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تحريم‌های گسترده‌ای عليه صنعت نفت و نظام مالی ايران وضع کرده‌اند. برخی مقامات ايرانی مي‌گويند تحريم‌ها تاثير چندانی بر اقتصاد ايران ندارد. با اين حال به نظر مي‌رسد که افت نزديک به ٥ ميليارد دلاری واردات ايران در نه ماهه گذشته با اين تحريم‌ها مرتبط باشد.

۱۵دی: افزايش ۶۲ درصدی متوسط هزينه سبد معيشت خانوار

مهر

به گفته ابوالفضل فتح الهی نايب رئيس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ايران ، برآوردها نشان می دهد که متوسط افزايش قيمت سبد معيشت خانوار از آذرماه سال ۹۰ تا آذرماه امسال به ميزان ۶۲ درصد بوده است.

اين مقام مسئول کارگری تصريح کرد: يکی از خواسته های دولت از کارگران و کارفرمايان در مباحث تعيين حداقل دستمزد رسيدن دو گروه به يک ديدگاه مشترک است که البته در سالهای اخير محقق نشده است.

وی با بيان اينکه در برخی از بررسی ها به رقم ۱ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان هزينه مورد نياز هر خانوار ۴ نفره در ماه رسيديم، بيان داشت: دولت بايد در زمينه کاهش اختلاف بين دستمزد و هزينه های واقعي؛ بسته های حمايتی لازم را طراحی و ارائه کند.

 

۱۴دی:۶۷ درصد واحدهای صنعتی کشور تعطيل شده‌اند

کلمه

 

تازه‌ترين گزارش‌ها نشان مي‌دهد ۶۷ درصد واحدهای صنعتی کشور تعطيل شده‌اند.

به گزارش تارنمای اقتصاد ايرانی ۵۹۳۱ واحد صنعتی در کشور تعطيل شده‌اند. گزارش اخير اتاق های بازرگانی نسبت واحدهای تعطيل شده در استان های مختلف کشور را مشخص کرده است. به طور متوسط بين ۳۰ تا ۹۰ درصد واحدهای صنعتی در استان‌های مختلف کشور تعطيل شده‌اند.

در ميان استان‌ها خراسان رضوی با ۱۱۴۰ واحد صنعتی تعطيل شده، فارس با ۹۰۰ واحد صنعتی تعطيل شده، لرستان با ۱۱۰۰ واحد صنعتی تعطيل شده، آذربايجان غربی با ۵۲۵ واحد صنعتی تعطيل شده و يزد با ۵۶۰ واحد صنعتی تعطيل شده بيشترين تعداد ورشکستگی را به نام خود ثبت کرده‌اند.

سه روز قبل نيز مرکز آمار ايران از بيکاری ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور خبر داده بود.

 

 

۱۴دی : نرخ زمين در تهران، حدود ۳ برابر برلين

صدای آلمان

تازه‌ترين گزارش مرکز آمار ايران نشان‌مي‌دهد که به‌رغم رکود شديد اقتصادي، تابستان امسال ميانگين نرخ زمين‌های مسکونی تهران در مقايسه با بهار امسال ۱ / ۱۷ درصد و نسبت به تابستان سال پيش ۶ / ۳۳ درصد افزايش يافته است.

آمارها حکايت از آن دارند که ميانگين نرخ هرمتر زمين مسکونی در شهر تهران به ۲ ميليون و ۶۲۹ هزار تومان رسيده ، اما در منطقه ۳ تهران حدود ۴ ميليون تومان است. تهران دارای ۲۲ منطقه است. کمترين ارزش ميانگين را زمين‌های منطقه ۲۰ تهران دارد. اما در اين منطقه نيز ميانگين نرخ هر متر مربع زمين مسکونی تابستان امسال به بيش از يک ميليون تومان رسيد.

اين نرخ‌ها به تابستان تعلق دارند. صاحبان بنگاه‌های معاملات ملکی و دست‌اندرکاران زمين و مسکن اما مي‌گويند که در پائيز و زمستان امسال قيمت‌ها باز هم افزايش يافته است. اگر ميانگين نرخ يورو را در سال جاری خورشيدی ۴ هزار تومان در نظر بگيريم، ميانگين نرخ زمين در تهران به ۶۵۷ يورو رسيده است.

 

تهران گرانتر از برلين

مقايسه جداول آماری ميان تهران و برلين نشان مي‌دهد که نرخ زمين در تهران نزديک به سه برابر برلين است. ميانگين نرخ هرمتر مربع زمين مسکونی در برلين تابستان سال ۲۰۱۲ ميلادی حدود ۲۴۰ يورو بود. اين رقم، اگر ميانگين ارزش يورو را در طول سال ۱۳۹۱ خورشيدی ۴ هزار تومان در نظر بگيريم، با ۹۶۰ هزار تومان برابر مي‌شود. اين حتی از نرخ زمين در پست‌ترين مناطق تهران هم کمتر است.

افزايش قيمت‌زمين با افزايش شديد قيمت خانه و آپارتمان و اجاره آن‌نيز همراه بوده است. برپايه داده‌های مرکز آمار ايران، ميانگين قيمت هرمتر آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران تابستان امسال به ۲ ميليون و ۷۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسيد که نسبت به بهار امسال ۹ درصد و در مقايسه با تابستان سال قبل ۳ / ۳۲ درصد افزايش داشت.

قيمت ساختمان‌های مسکونی در مناطق مختلف تهران بسيارمتفاوت است. تابستان امسال ميانگين نرخ هر متر مربع آپارتمان در منطقه يک تهران به حدود ۵ ميليون تومان رسيد، اما در منطقه ۱۸ نزديک به يک ميليون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

 

افزايش اجاره‌ها

 

نوسانات شديد قيمت زمين و ساختمان، در نهايت بيشترين فشار را بر اجاره‌نشينان وارد مي‌کند.

به‌گزارش خبرگزاری ايلنا، تابستان امسال ميانگين اجاره مسکن برای هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران به ۱۵ هزار تومان رسيد که نسبت به بهار ۲ / ۱۱ درصد و در مقايسه با فصل مشابه سال پيش ۵ / ۳۶ درصد افزايش داشت. در منطقه يک تهران اين رقم به حدود ۲۲ هزار تومان رسيده است.

پرداخت چنين اجاره‌هايی تنها در صورتی امکان‌پذير است که مستاجر ۳ درصد ارزش تقريبی ساختمان را نيز به‌عنوان وديعه بپردازد.

 

۱۳دی : رشد ۱۶ هزار درصدی ورادات گندم ايران در ۲۰۱۲

 

جـــرس: به گزارش منابع خبري، وضعيت تجارت خارجی ايران در ۱۱ماهه سال ۲۰۱۲ و ۹ماهه اول سال ۱۳۹۱ منتشر شد. اين گزارش از جهات بسياری حايز توجه است، از يک سو شاهد رشد ۱۲ هزار و ۴۴۶ درصدی واردات گندم در ۹ ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هستيم و از ديگر سو، صادرات شبه‌نفتی که در سال‌های قبل، اصلي‌ترين دليل بالا رفتن تراز تجاری و آمار صادرات بود، به طرز محسوسی کاهش يافته است.

روزنامه شرق طی گزارشی آورده است:

اقلام عمده وارداتی در ۱۱ ماهه نخست سال ميلادی ۲۰۱۲ اخبار خوبی را حکايت نمي‌کنند، شايد واردات اقلامی با تکنولوژی بالا توجيه مناسبی برای خروج ارز از کشور باشد، اما سه قلم عمده وارداتی در ۱۱ ماهه نخست ۲۰۱۲ حکايت از موضوع ديگری دارد.

در اين مدت ما سه ميليون و ۲۰۱ هزار تن آهن و فولاد به ارزش دو ميليارد و ۲۲۷ ميليون دلار به کشور وارد کرديم، که از نظر ارزش ۲۲/۴ (۴مميز۲۲) درصد و از نظر وزن ۳۱/۸ (۸مميز۳۱)درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است.

دومين کالای عمده وارداتی به کشور در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۲ ميلادی گندم بوده، در اين مدت چهارميليون و ۶۸۸ هزار تن گندم به ارزش يک ميليارد و ۶۹۳ ميليون دلار به کشور وارد شده است. اگر در تقويم شمسی اين واردات را نگاه کنيم، يعنی واردات گندم در ۱۱ ماهه نخست امسال چيزی نزديک به ۱۲ هزار و ۴۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل (فروردين تا آذر ۱۳۹۰) رشد داشته است.

 

رشد ۱۶ هزار درصدی سهم گندم

سهم گندم از کل واردات در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۱ از نظر ارزش ۰۲/۰(۰مميز۰۲)درصد بوده، اين در حالی است که در ۱۱ ماهه سال۲۰۱۲ اين سهم به ۲۱/۳ (۳مميز۲۱)درصد رسيده، همچنين سهم گندم از نظر وزن از کل واردات در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۱ برابر ۱۱/۰ (۰مميز۱۱) درصد بوده که اين سهم در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۲ به ۱۷/۱۲ (۱۲مميز۱۷)درصد رسيده است. به عبارتی سهم واردات گندم در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۲ از ارزش کل واردات کشور نزديک ۱۶ هزار درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است. دانه ذرت دامی سومين قلم عمده وارداتی به کشورمان است.

 

اين محصول به ميزان چهار ميليون و ۲۸۴ هزار تن و به ارزش يک ميليارد و ۵۵۸ ميليون دلار در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۲ به کشور وارد شده که سهمی نزديک به ۹۶/۲(۲مميز۹۶)درصد از مجموع ارزش کل واردات و ۱۲/۱۱ (۱۱مميز۱۲)درصد از وزن کل واردات به کشور را به خود اختصاص داده است. واردات اين محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۶۹/۲۸ (۲۸مميز۶۹) درصد و از نظر ارزش ۷۶/۳۳ (۳۳مميز۷۶)درصد رشد داشته است. نزديک به ۲۳ درصد از واردات به کشورمان در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۲ ميلادی به کشور امارات متحده عربی اختصاص داشته است.

در اين مدت ما هشت ميليون و ۲۶۱ تن کالا به ارزش ۱۱ ميليارد و ۹۹۷ ميليون دلار از اين کشور عربی همسايه واردات داشته‌ايم. پس از امارات چين قرار دارد که سهمی ۱۴ درصدی از بازار واردات به ايران را به خود اختصاص داده است، واردات سه ميليون و ۱۷۲ تنی به ارزش هفت ميليارد و ۴۶۰ ميليون دلار از چين، کارنامه مبادلات تجاری ما با چين در اين مدت است. کره جنوبی سومين شريک در بازار ايران است، در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۲ از اين کشور مجموعا دو ميليون و ۳۸۹ هزار تن کالا به ارزش چهار ميليارد و ۴۵۱ ميليون دلار وارد کرديم.

ترکيه با واردات چهارميليارد و ۲۶۷ ميليون دلاری و سهم هشت درصدي، سوييس با واردات دو ميليارد و ۸۶۰ ميليون دلاری و سهم پنج درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نکته آنکه سهم امارات از بازار واردات ايران در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۱ بيش از ۳۲ درصد بوده که حالا به نزديک ۲۳ درصد رسيده است و در مقابل سهم چين از نزديک ۱۱ درصد، به ۱۴ درصد رسيده است، همچنين سهم کره جنوبی نيز از هفت درصد به هشت درصد ارتقا يافته و ترکيه و سوييس نيز سهم خود را به ترتيب ازپنج و چهار درصد به هشت و پنج درصد افزايش دادند.

 

عراق، همه تخم‌مرغ‌ها در يک سبد

در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۱ مجموعا ۴۴ هزار و ۸۲ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۵۲ ميليون و ۳۹۴هزار دلار به کشور عراق صادر شده است. اين يعنی نزديک به ۹۹ درصد از مجموع صادرات خودرو سواری ايران به جهان (در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۱ مجموعا از ايران ۴۴ هزار و ۶۸۲ دستگاه خودرو به ارزش ۲۵۶ ميليون و ۸۴۸ هزار دلار به جهان صادر شده است) به اين کشور همسايه انجام شده است.

از ديگر سو در ۹ماهه نخست سال ۱۳۹۱ مجموع ارزش صادرات ما به عراق برابر چهارميليارد و ۵۹۵ ميليون دلار بوده است. يعنی چيزی نزديک به ۴/۵ (۵مميز۴)از کل صادرات ما به عراق در اين مدت همين خودروها بوده که اتفاقا صادرات آن با حرف و حديث‌های زيادی در ايران هم همراه بوده است.

حال روز گذشته سايت اينترنتی وزارت بازرگانی عراق اعلام کرد اين وزارتخانه قصد دارد واردات خودروهای ايرانی به عراق را متوقف کند! عدنان الشريفی مديرکل شرکت بازرگانی خودرو وابسته به وزارت بازرگانی عراق در بيانيه‌ای اعلام کرد: اين شرکت واردات خودروهای ايرانی پرايد، سمند و غيره را متوقف کرده است.

 

۱۰دی : روزانه ۱۶۰۰ نفر راهی زندان می شوند

کلمه

 

رئيس سازمان زندانهای کشور اعلام کرد: آمار ورود سالانه ۶۰۰ هزار نفر به زندانها به واقعيت نزديک است زيرا در سالهای اخير ورودی به زندان بيشتر بوده است.

به گزارش کلمه، بر اساس آمار منتشر شده، تعداد زندانيان در سال ۵۷ که منجر به انقلاب اسلامی شد، با توجه به جمعيت ۳۶ ميليون نفری نزديک به ۱۰ هزار نفر بود. با در نظر گرفتن آمار رشد زندانيان بر اساس جمعيت کشور، بايد ميزان زندانيان ايران نسبت به دو برابر شدن جمعيت به حدود ۲۰ هزار نفر مي‌رسيد. در حالی که تعداد زندانيان نزديک به ۲۵۰ هزار نفر شده است.

اين در حالی است که در دنيا متوسط زندانی به ازای هر يک‌صد هزار نفر، ۱۴۸ نفر است که اين ميزان در ايران به ازای هر يک‌صد هزار نفر، ۲۷۱ نفر است که اين ميزان تقريبأ دو برابر متوسط جهانی است.

در حال حاضر برخی از زندانها بيش از ۵ برابر ظرفيت خود زندانی دارند و تغذيه نامناسب، وضعيت بهداشتی ناگوار، رفتار نامطلوب زندانبان از مشکلات جدی در اين زندان هاست.

در حالی که تلاش برای ساخت زندان های جديد در جريان است، غلامحسين اسماعيلی در گفتگو با مهر در پاسخ به اين پرسش که ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضائيه اعلام کرده است سالانه ۶۰۰ هزار نفر (ورود روزانه ۱۶۰۰ نفر به زندانها) وارد زندانها می شوند گفت: البته ارائه آمار بايد با حساسيت و دقت بيشتری انجام شود. اين را هم بايد گفت که اين آمار با واقعيت دور نيست. البته در اين سالها ورودی به زندان هم بيشتر بوده است.

رئيس سازمان زندانها بيش از اين گفته بود: که بيشترين ورودی به زندانها را مجرمان مواد مخدر، زندانيان چک  تشکيل می دهند.

وی گفته بود: هم اکنون ۴۳ درصد زندانيان را مجرمان مواد مخدر و ۲۸ درصد زندانيان را سارقان تشکيل می دهند که اين آمار چند ماهی است که ثابت است.

از رئيس سازمان زندانهای کشور در مورد ساخت زندان در تهران هم سوال شد که گفت: هنوز منتظريم تا مجلس و دولت بودجه لازم را برای ايجاد يک زندان ۱۰ هزار نفره و يک اردوگاه در خارج از شهر تهران تامين کنند.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©